Válečná Odyssea: Vliv Tálibánu v Afghánistánu roste

Příslušníci afghánských ozbrojených sil. / Public Domain

Bezpečnostní situace v Afghánistánu se nezlepšuje. Od začátku letošního roku došlo kvůli pokračujícím bojům k vnitřnímu vysídlení 31 000 osob. Hlavní město Kábul v průběhu prvního březnového týdne přijalo 1680 uprchlíků z provincií Baghlán, Kápísá, Lógar a Vardak. Prezident země Ašraf Ghaní na konci února oslovil protivládní ozbrojené skupiny s nabídkou zahájení mírových rozhovorů. Přestože zasednutí k jednacímu stolu nebylo svázáno s žádnými předběžnými podmínkami, nabídka afghánské vlády dosud nedoznala žádné pozitivní reakce.  

Afghánská televize TOLOnews v polovině března informovala o nejnovějších ztrátách státních ozbrojených složek. V předchozích 15 dnech protivládní ozbrojené skupiny v provinciích Faráh, Hilmand, Kundúz, Nímróz, Paktíja a Tachár připravily o život 173 příslušníků provládních sil, z čehož devět patřilo ke speciálním jednotkám.

 

 

Podle mluvčího afghánského ministerstva obrany se bezpečnostní operace vlády v současné době soustředí na provincie Bádghís, Faráh, Fárjáb, Ghazní, Hilmand, Kandahár, Kúnar, Nangarhár, Nímróz, Parván a Zábul.
 

Jak uvádí německý Bundeswehr Journal s odkazem na afghánskou armádu, protivládní síly dnes ovládají 14,3 % území státu.

 

Zpráva zmocněnce amerického Senátu pro obnovu Afghánistánu SIGAR (Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction) z konce ledna letošního roku obyvatelstvo země rozděluje na tři části. Největší část, přibližně 64 % obyvatel, žije na území pod kontrolou kábulské vlády. 12 % na druhé straně obývá oblasti ovládané Tálibánem a dalšími ozbrojenými skupinami. Zbývajících 24 %, asi 8 200 000 lidí, sídlí v bojových zónách.  

 

Zpráva SIGARu navíc přináší další statistické informace. Počet okresů, jež se nacházejí pod kontrolou nebo pod vlivem protivládních sil se od roku 2015 zdvojnásobil. Množství okresů postižených ozbrojeným konfliktem v posledních třech letech vzrostlo o 50 %. Afghánská vláda ve stejném období ztratila kontrolu nad pětinou dříve ovládaných okresů.

 


Rozdělení Afghánistánu podle kontroly území (bílá – afghánská vláda, červená – sporné území, černá – protivládní síly, oranžová – údajně pod vlivem protivládních sil); větší foto / Bundeswher

 

Dodatek ke zprávě SIGARu uvádí další podrobnosti: K 15. říjnu 2017 se podle údajů mise Resolute Support 55, 8 % ze 407 okresů nacházelo pod vlivem nebo kontrolou afghánské vlády… 73 okresů z celkových 407 ve 34 provinciích bylo pod kontrolou vlády a 154 pod jejím vlivem.“

 

Jak ukazují další informace mise Resolute Support pro SIGAR, v polovině října loňského roku 13 afghánských okresů ovládaly protivládní síly a 45 podléhalo jejich vlivu. O 122 okresů, tj. přibližně o 30 % z celkového počtu, provládní a protivládní skupiny bojují.

 

Březnová zpráva afghánské televize TOLOnews přitom s odkazem na afgánské ministerstvo obrany hovoří jen o jedenácti okresech pod kontrolou Tálibánu. Dvanáct provincií a více než 30 okresů musí podle TOLOnews čelit vysokým bezpečnostním hrozbám.

 

Americký brigádní generál Michael R. Fenzel z armádního velení mise Resolute Support se domnívá, že 88 % Afghánců Tálibán nepodporuje.

 

Informační válka mezi afghánskou válkou a Tálibánem.
 

Fenzel věří, že se schopnosti afghánských provládních sil zlepšují, což zaznamenávají i protivládní síly. Fenzel si cení například snahy afghánské vlády bojovat proti korupci a nepotismu. Za příkladné označuje nahrazování méně profesionálních starších důstojníků mladšími a lépe vycvičenými.

 

„Nebudu mluvit za Tálibán, ale dokážu si představit jeho velký sen pochodovat Kábulem potom, co odejdeme. Teď vidí, že nemáme v úmyslu zemi k určitému datu opustit. Naopak na sebe bereme více závazků. Odhodlanější nasazení nám umožňuje přesun pozornosti a sil z Iráku a Sýrie do Afghánistánu, uvedl podle internetových stránek amerického ministerstva obrany Fenzel. Podívejte se, kde na začátku letošních bojů stojí. Jako poradní síla jsme mnohem schopnější než kdy dřív a afghánské ozbrojené síly jsou účinnější než kdy dřív.“
 

„Pokládám si otázku, jestli si sami neříkají, že teď přišla vhodná doba zahájit proces smiřování, zamyslel se Fenzel. A to je naším cílem: dostat se k jednacímu stolu, abychom nastolili mír.“

 

Zdroje: TOLOnews, SIGAR, Bundeswehr Journal, Department of Defense 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová americká strategie pro Afghánistán

Válka v Afghánistánu trvá již 16 let a Donald Trump navzdory svým volebním slibům rozhodl posílit ...

Washington schválil tvrdší postup v Afghánistánu

Americký ministr obrany Jim Mattis schválil změnu zásad použití síly RoE (Rules of Engagement) pro ...

Táborští zahájili výcvik 10. strážní roty do Afghánistánu

Dne 2. října zahájila 10. strážní rota BAF svou přípravu výcvikem ve vojenském újezdu Hradiště. ...

Války budoucnosti podle Valerije Gerasimova

Náčelník generálního štábu ruských ozbrojených sil generál Valerij Gerasimov přednesl 24. března ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • danny
    17:27 04.04.2018

    dusan: ale však joo, já vůbec nepopírám jejich přátelskost. Jen jsem upozorňoval na to, že obvykle reagují rychleji, než myslí. A že při necitlivém vstupu do jejich teritoria je ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan: ale však joo, já vůbec nepopírám jejich přátelskost. Jen jsem upozorňoval na to, že obvykle reagují rychleji, než myslí. A že při necitlivém vstupu do jejich teritoria je snadné vyprovokovat nedorozumění. To je vše:-)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:55 04.04.2018

    Dusan si nás brzy všechny získá.

    Dusan si nás brzy všechny získá.

  • dusan
    14:15 04.04.2018

    danny No to zas ja nemôžem celkom súhlasiť : ) V nehostinných krajoch sú ľudia dosť odkázaní na spoluprácu a zväčša (nie vždy) sú dosť pohostinný a rozdelia sa i o to ...Zobrazit celý příspěvek

    danny

    No to zas ja nemôžem celkom súhlasiť : )

    V nehostinných krajoch sú ľudia dosť odkázaní na spoluprácu a zväčša (nie vždy) sú dosť pohostinný a rozdelia sa i o to posledné. Problém pre cudzinca sú často ich zvyky, ktoré nám môžu pripadať často ako absurdné. A často je v tomto najväčší problém. Cudzinec, často nechtiac, ich urazí - na a potom mu z toho "logicky" vyplýva, že sú domáci nie veľmi priateľský.
    Z niektorých zvykov by sme si však mohli brať príklad. Napríklad u Čečencov je nemysliteľné nejako obťažovať ženu a to i slovne či posunkami. Tak isto je pre väčšinu týchto "zaostalých" kultúr svätou povinnosťou detí postarať sa o rodičov v starobe a to i v prípade, keď spolu vôbec nevychádzajú.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    10:49 04.04.2018

    dušan: až mě to překvapuje, jak s tebou tentokrát musím souhlasit:-) Prakticky všechny komunity, které obývají ne moc pohostinná, hornatá území mají podobné osobnostní ...Zobrazit celý příspěvek

    dušan: až mě to překvapuje, jak s tebou tentokrát musím souhlasit:-)
    Prakticky všechny komunity, které obývají ne moc pohostinná, hornatá území mají podobné osobnostní charakteristiky. Jsou to horkokrevné palice, co na kohokoli, kdo vstoupí na jejich území nebo se blbě kouká na jejich ovce, kozy, cokoli, napřed střílí, hází kamením nebo ho aspoň seřežou klackem. Bez ohledu na počet, sílu, živočišný druh a průběh předchozího setkání s takovým nezvaným návštěvníkem. A dokud tohle člověk nepochopí a nezačne se podle toho v jejich teritoriu chovat, tak budou problémy.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    08:26 03.04.2018

    dusan v podstatě souhlasím.. pokud západ chce utápět zdroje v Afganistánu další dvacetiletku proč ne.. Rusku to vyhovuje ... analytic dovoluji si upozornit, že ISIS, Al Kajda a ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan v podstatě souhlasím.. pokud západ chce utápět zdroje v Afganistánu další dvacetiletku proč ne.. Rusku to vyhovuje ...

    analytic dovoluji si upozornit, že ISIS, Al Kajda a podobné islamistické skupiny mají základny podstatě blíže ... Sýrie je zřejmě díky Rusku již vyřešená ale máme zde Libyii, kde tyto skupiny díky neuvážené intervenci západu operují a mají zde výcvikové tábory..Skrýt celý příspěvek

  • analytic
    18:39 02.04.2018

    Vojensky nelze kontrolovat celé území Afghanistánu. Cílem je nepřipustit, aby území využívaly organizace tzv. globálního džihádu,(typu Al Kajdy, ISIS apod.) jako operační a ...Zobrazit celý příspěvek

    Vojensky nelze kontrolovat celé území Afghanistánu. Cílem je nepřipustit, aby území využívaly organizace tzv. globálního džihádu,(typu Al Kajdy, ISIS apod.) jako operační a výcvikové základny k plánování útoků na západní země, k indoktrinaci a výcviku bojovníků, kteří jsou vysílání na Západ. Talibán a další protivládní skupiny z pohledu Západu nepředstavují globální hrozbu, ale nemohou připustit jejich vítězství, bez záruky, že Talibán znovu neumožní využití území podobnými organizacemi. Takže se tam bude válčit ještě dlouho.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    13:47 02.04.2018

    Len pár poznámok k Afganistanu: 1.Afganistan je štát, kde miestne komunity centrálna vláda nezaujíma a ani nie je na ňu odkázaná. 2. Tá vláda čo tak chceme podporovať je totálne ...Zobrazit celý příspěvek

    Len pár poznámok k Afganistanu:
    1.Afganistan je štát, kde miestne komunity centrálna vláda nezaujíma a ani nie je na ňu odkázaná.
    2. Tá vláda čo tak chceme podporovať je totálne skorumpovaná a od demokratickej má dosť ďaleko. Miestni nie sú blbci čo to nevidia a preto je absurdné očakávať od nich vo všeobecnosti podporu pre naše "bohumilé" ciele, nech sú hocijako úprimne myslené. Jednoducho s korupčným vedením je naše úsilie odsúdené na krach - čo sa dnes reálne deje.
    3. Predstava, že zlikvidujeme "zlých" a bude kľud je dosť naivná. Skúsili to mnohí, neuspel nik, takže toto čierno-biele videnie nefunguje.
    4. Treba sa zmieriť s tým, že sú domáci "bezcharakterní" a menia strany ako im to vyhovuje (dnes smerom k Talibanu). Tí "charakterní" už dávno v takých pomeroch nežijú a domáci sa skrátka prispôsobujú realite a za tisíce rokov dokázali, že len takto sa dá prežiť.
    5. Dislokácia okupačných vojsk v chránených táboroch je síce "logická", ale v podstate zbytočná. Ak to zväčša okupačná moc "zaklincuje" dodávkami všetkého pre život so svojich zdrojov a obchádza domácich, tak nemajú prečo s okupantmi spolupracovať. Je dokázané, že ak sú miestne komunity zapojené do života a hlavne zásobovania cudzích síl, tak veľmi rýchlo s nimi spolupracujú. Nie pre to aby zachraňovali svet, či budovali demokraciu, ale preto, že sú to veľmi dobrí obchodníci a každého zákazníka si vážia nech je to už hocikto. Dokonca veľmi rýchlo i cudzincov chránia (napr. informáciami o IED), lebo už sú to nie okupanti, ale ich zákazníci a oni sa o zákazníkov starajú.

    Skrátka Afganistan je iný svet a bez jeho pochopenia je zbytočné sa o čosi tam starať - už vopred je to odsúdené na neúspech. Hlavne ak pri tom akceptujeme to čo doma potierama - korupciu, rodinkárstvo.Skrýt celý příspěvek

  • astor
    20:46 01.04.2018

    Grohmann: Ha, ha.

    Grohmann: Ha, ha.

  • Jirosi
    20:07 31.03.2018

    Givicz: Dle článku z roku 2011, který ale jaksi nemohl počítat z migrační krizí. Jich tu má být v roce 2020 celých 50 000 000. Tady máte ...Zobrazit celý příspěvek

    Givicz: Dle článku z roku 2011, který ale jaksi nemohl počítat z migrační krizí. Jich tu má být v roce 2020 celých 50 000 000.

    Tady máte článek:
    http://www.pewforum.org/2011/0...

    Tady je Flash posunvík:
    http://www.pewforum.org/intera... Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    19:55 31.03.2018

    neboj Jirosi budou ... a bude jich každopádně hodně ... už teď těch 5 000 000 v GER je hodně... ve Franci je to 5 720 000 a bude to časem víc... a aby jsi s tím začal alespoň ...Zobrazit celý příspěvek

    neboj Jirosi budou ... a bude jich každopádně hodně ... už teď těch 5 000 000 v GER je hodně... ve Franci je to 5 720 000 a bude to časem víc... a aby jsi s tím začal alespoň nějakým způsobem něco dělat potřebuješ za prvé zvednout porodnost domorodců a za druhé sypat peníze do policie a tajných služeb... nějaká mise armády v Afganistánu bezpečnosti občanů ČR neřeší...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:43 31.03.2018

    Givicz: A to je přesně ta dezinformace. Protože vycházíte z fakt, ale druhou polovinu totálně zamlčujete. Do Německa proudí muslimové od 80. let. Tedy už skoro 40. let, takže ...Zobrazit celý příspěvek

    Givicz: A to je přesně ta dezinformace. Protože vycházíte z fakt, ale druhou polovinu totálně zamlčujete.

    Do Německa proudí muslimové od 80. let. Tedy už skoro 40. let, takže pokud by ta vaše křivka růstu fungovala museli by jich tam už dávno mít desítky milionů. Ale nemají, proč?Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    19:41 31.03.2018

    Americká naivita,ten člověk se domnívá,že pouze 12% obyvatel podporuje Tálibán. Celé to bylo pojato jako protiteroristická akce.Co někdo nazývá terorismem jiný bojem za ...Zobrazit celý příspěvek

    Americká naivita,ten člověk se domnívá,že pouze 12% obyvatel podporuje Tálibán.
    Celé to bylo pojato jako protiteroristická akce.Co někdo nazývá terorismem jiný bojem za svobodu.Kmeny si brání své území proti cizákům,dříve jako i dnes.Bojem proti USA
    získají zkušenosti případně se budou chtít pomstít a vyhledají snadné cíle v Evropě.
    Kde je možná více teroristů než v Afganistánu.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    19:36 31.03.2018

    Jirosi napsal.. "Nebo si jen spočítaly, že je výhodnější střílet ty Talibance v Afg, než je střílet třeba v Los Angeles. " to je přesně argument demokratů proč Čr musí utápět ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi napsal.. "Nebo si jen spočítaly, že je výhodnější střílet ty Talibance v Afg, než je střílet třeba v Los Angeles. "

    to je přesně argument demokratů proč Čr musí utápět miliardy v Afganistánu ale je chybný uvedu proč... v současné době je v evropě cca 25 000 000 muslimů.. na našich hranicích v Německu je to cca 5 000 000 muslimů
    https://echo24.cz/a/SJGeZ/vyzk...

    http://www.pewforum.org/2017/1...

    pokud se bude v rámci migrace vyvíjet situace jako doposud tak to v roce 2050 bude vypadat takto:

    V Evropě bude 75 000 000 muslimů, kdy v sousedním Německu to bude 17 000 000 muslimů

    http://www.pewforum.org/2017/1...

    Takže pokud se zradikalizuje řekněme jenom 2 % tak máš na průser zaděláno a nepomůže ti, že to 50 let mastíš v Afganistánu..Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    19:13 31.03.2018

    BarryGold - A nemyslíte že len povedal to,čo by aj v jeho funkcii povedať mal .?? Sokrates - No absurdné je na tom možno to,že premýšlate ako bežný európan/američan.Vzdelanie je ...Zobrazit celý příspěvek

    BarryGold - A nemyslíte že len povedal to,čo by aj v jeho funkcii povedať mal .??

    Sokrates - No absurdné je na tom možno to,že premýšlate ako bežný európan/američan.Vzdelanie je dôležité asi všade okrem Afghanistanu.Ľudia si myslia že keď budú mať všetci afghánci minimálne strednú školu,tak všetko bude OK.Ešte tak môžno Kábul a ďalšie veľké mestá.Ale všetko okolo veľkých miest je 12 storočie...Nechcem ich podceňovať,ale oni proste žijú inak.A na väčšine územia je vzdelanie len zbytočný luxus.A tento proces sa možno podarí zvrátiť o cca 50 rokov a pochybujem že Amerika tam bude toľko čakať ...

    Súhlasim - "Množstvo našich rómov, ktorí majú aspoň ukončenú učňovku, chodí do práce, vedie usporiadaný život " - a koľko je takých rómov čo majú aspoň učňovku .???
    A odpálenie sa neni vecou vzdelania,ale viery a fanatizmu...

    No a F-22 .? Mne je jasné že aj toto F-22 dokáže,ale príde mi to ako plytvanie schopnosťami F-22.Ešte možno keby mali tie drogové labáky trojstupňovú PVO ochranu ...
    A napr. aj Su-25 môže niesť raketu R-60,ale nemyslím že by ho používali na vybojovanie vzdušnej nadvlády...Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:13 31.03.2018

    Nebo si jen spočítaly, že je výhodnější střílet ty Talibance v Afg, než je střílet třeba v Los Angeles. astor: BarryGold to napsal přesně, a co je podle vás ten důkaz? I o ...Zobrazit celý příspěvek

    Nebo si jen spočítaly, že je výhodnější střílet ty Talibance v Afg, než je střílet třeba v Los Angeles.

    astor: BarryGold to napsal přesně, a co je podle vás ten důkaz?
    I o doznání se dá snadno říct že bylo pod nátlakem.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    18:16 31.03.2018

    HEKTOR: Čo je absurdné na tom, že naučíte ľudí čítať a vzdeláte ich? Sú tak oveľa menej náchylní na to, aby ich niekto indoktrinoval náboženským fundamentalizmom. A čo to má ...Zobrazit celý příspěvek

    HEKTOR: Čo je absurdné na tom, že naučíte ľudí čítať a vzdeláte ich? Sú tak oveľa menej náchylní na to, aby ich niekto indoktrinoval náboženským fundamentalizmom. A čo to má spoločné s našimi rómami? Množstvo našich rómov, ktorí majú aspoň ukončenú učňovku, chodí do práce, vedie usporiadaný život a nepotrebuje sa na tržnici odpáliť výbušninou.
    Na nasadení F-22 nevidím nič absurdné. Bombardujú tam aj iné typy taktického letectva USAF.Skrýt celý příspěvek

  • BarryGold
    18:02 31.03.2018

    Hektor: Ale z toho co Fenzel říká nevyplývá, že současný stav Američanům vyhovuje. Oni hledají řešení, ale nepovažují za ně úplnou porážku Talibanu. Lepší je přivést Taliban k ...Zobrazit celý příspěvek

    Hektor: Ale z toho co Fenzel říká nevyplývá, že současný stav Američanům vyhovuje. Oni hledají řešení, ale nepovažují za ně úplnou porážku Talibanu. Lepší je přivést Taliban k jednacímu stolu a uzavřít mír.Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    17:51 31.03.2018

    BarryGold - Ale veď ja tvrdím že im vyhovuje stav aký tam je ... Sokrates - možno keby ste boli osobne v Afghanistane,vraveli by ste niečo iné..Ako stále sa pýtam PREČO by im ...Zobrazit celý příspěvek

    BarryGold - Ale veď ja tvrdím že im vyhovuje stav aký tam je ...

    Sokrates - možno keby ste boli osobne v Afghanistane,vraveli by ste niečo iné..Ako stále sa pýtam PREČO by im malo záležať na nejakom Afghanistane???????Demokracia .?Drogy .?Ružové afghánske zajtrajšky .???

    Amerika ma v Afghanistane vybudované obrovské vojensko/civilné zázemie ...Peniaze sa proste musia mínať...

    Absurdné mne príde tvrdiť že ideme meniť myslenie ľudí pomocou vzdelania..Podobná paralela ako u nás prevýchova rómom pomocou vzdelania...Výsledok je asi podobný-a teda žiadny...

    Kde sa vojenský natrepe Amerika a Rusko,tam normálny život skončil...

    A rovnako absurdné mi príde bombardovať pozemné ciele s F-22...Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    17:29 31.03.2018

    Žvásty o tom, ako Spojeným štátom vyhovuje neustála vojna proti Talibanu, mi prídu strašne absurdné. USA vynaložili za posledných 15 rokov na vojnu v Afganistane už viac ako 1 ...Zobrazit celý příspěvek

    Žvásty o tom, ako Spojeným štátom vyhovuje neustála vojna proti Talibanu, mi prídu strašne absurdné. USA vynaložili za posledných 15 rokov na vojnu v Afganistane už viac ako 1 bilión dolárov. V poslednej dobe už začali bombardovať zariadenia na výrobu ópia aj lietadlami F-22 a B-52, len aby zastavili tok financií z predaja drog:
    https://www.leteckymagazin.sk/...
    Tá snaha ukončiť vojnu je evidentná. Problém ale je, že Američania z ich materialistickou kultúrou takmer pri každej intervencii podceňujú silu náboženského fanatizmu. Ten dokáže v kombinácii s nevzdelanosťou a kmeňovým usporiadaním spoločnosti dosť výrazne zmobilizovať značnú časť miestnej populácie.
    Američanom tak nezostáva nič iné, ako zotrvať v krajine dostatočne dlho, meniť myslenie ľudí pomocou kvalitného vzdelania a zároveň posilniť miestnu armádu natoľko, aby bola sama schopná udržať moc v rukách a odolať extrémistom. Toto však môže trvať desaťročia.Skrýt celý příspěvek

  • BarryGold
    16:53 31.03.2018

    hektor: Že cílem USA není porazit druhou stranu, říká i generál Fenzel v článku. „A to je naším cílem: dostat se k jednacímu stolu, abychom nastolili mír.“

    hektor: Že cílem USA není porazit druhou stranu, říká i generál Fenzel v článku. „A to je naším cílem: dostat se k jednacímu stolu, abychom nastolili mír.“

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3