Válka 2.0 v Sýrii: Nelítostný boj o energetické ovládnutí Evropy

Těžba ropy v Sýrii; ilustrační foto / Public Domain

Tento článek je volným pokračováním komentáře „Přikloní se Německo k Rusku nebo USA?„ a dokresluje celkový obraz současného dění v Evropě a na Blízkém východě.

Plynový protektorát Sýrie

Ruský deník Nezavisimaja Gazeta článkem „Expanze Washingtonu ohrožuje nejen Damašek ale i Moskvu“ informuje o současné situaci v Sýrii. Podtitulek článku zní „Rusku a režimu Bašára Asada se nedaří v Sýrii řešit své vojenské a ekonomické cíle“.

 

 

Úvodu článku začíná: „Uplatnění geopolitických zájmů Ruska na Středním východě, navzdory růstu jeho vojenské síly, se potýká s problémy. Tyto problémy jsou způsobeny nejen tím, že Turecko otevřelo Trans-Anatolský plynovod (TANAP) jež obchází území Ruské federace, ale také tím, že nákladná ruská vojenská mise v Sýrii nezabezpečila úplnou realizaci plánů velkých ruských uhlovodíkových společností v této zemi.“
 

Autor článku dále uvádí: “Moskva odmítá podporovat Damašek ve snahách vojenskými prostředky osvobodit ropná a plynová pole ve východní Sýrii. Jejich osud, stejně jako účast ruských společností k jejich ovládnutí zůstává nejistá, a to díky militarizaci  Američany  území , které nekontroluje Bašár Asad. Moskva i přes odpor Damašku výměnou za pokračování výstavby druhé linie plynovodu „Turk Stream“ pomohla Turecku téměř kompletně realizovat své vojenské plány v Sýrii. Moskva vidí Ankaru jako spojence v otázkách urovnání situace v Sýrii, ale Sýrie je de facto rozdělena na okupační zóny, kde jsou prováděny vojenské operace různými ozbrojenými skupinami, včetně pro-tureckých. Za takových okolností má Rusko málo příležitostí ovlivnit situaci v Sýrii silou. Proto je kladen důraz na vytvoření mírových podmínek pro řešení konfliktu.“

 

V článku je dále uvedeno, že ruský prezident Vladimír Putin v neděli při návštěvě Asie prohlásil, že „společné akce Ruska, Sýrie, Turecka a Íránu výrazně potlačily teroristickou činnost na území Sýrie.“ Podle něj je tak cesta k politickému urovnání konfliktu otevřena.  „Rád bych poznamenal, že vláda Sýrie dnes kontroluje území, na kterém žije asi 90 % obyvatel této země,“ uvedl Putin.

 

Avšak nejbohatší syrské provincie ve východní a jihovýchodní části země jsou obsazeny USA a spojenci. Pod kontrolou vlády Asada jsou ve skutečnosti jen bývalé hustě osídlené oblasti.

 

Ruské vedení samozřejmě tyto údaje zná a z těchto důvodů jsou pro něj v Sýrii další aktivní vojenské akce nepravděpodobné.

 

Navíc po USA, Velké Británii a Francii do oblasti přivedla svá vojska i Itálie. Dle turecké státní agentury Anadolu italská armáda poslala své vojáky do provincie Hasaka ze severozápadního Iráku. Tito se dále přesunou na jih a budou nasazeni na malé americké základně poblíž ropných polí Al-Umar ve východní části Deir ez Zor.

Hlavní plynovody do Evropy. / archív autora

 

V článku je také citován vojenský expert plukovník Popov: “Vojenská činnost Spojených států a dalších zemí ve východní Sýrii má dva důvody – za prvé, je to kvůli podpoře konfliktu a zabranění  pronikání vládních syrských vojsk na levý břeh řeky Eufrat k ovládnutí uhlovodíkových polí. Za druhé kvůli zničení šíitských skupin v oblasti Abu Kemal a Mayyadina, které udržují tzv. šíitský pás, táhnoucí se od Íránu přes Irák na západ ke Středozemnímu moři.“
 

Turecko ohrožuje energetické lobby Berlín-Moskva

O rizicích pro uhlovodíkovou lobby Berlín-Moskva (ve vztahu k výstavbě plynovodu Nord Stream 2) se rozepisuje ruský server Gazeta z minulého týdne pod názvem „Rusko stranou: Turecko zahájilo nový plynovod.“

 

Slavnostní otevření tureckého plynovodu TANAP se konalo za účasti prezidentů Turecka, Ázerbájdžánu, Srbska nebo Ukrajiny. TANAP je nedílnou součástí Jižního plynárenského koridoru (JGK), kerý je určen k přepravě ázerbájdžánského plynu do Evropy. První dodávky plynovodem TANAP proběhnou v roce 2019.

 

V příštích několika letech projde plynovodem TANAP ročně 16 miliard kubických metrů, do roku 2023 pak již 23 miliard kubických metrů plynu.

 

Ze 16 miliard metrů krychlových, dodaných plynovodem v blízké budoucnosti, šest miliard metrů krychlových zůstane v Turecku a deset miliard metrů krychlových půjde na jih Evropy. Projekční kapacita poboček JGK činí 30–31 miliard krychlových metrů plynu za rok, v budoucnu lze rozšířit až na 60 miliard metrů krychlových.

 

TANAP; větší foto / archív autora


Gazeta dále zmiňuje výstavbu plynovodů z Ruska do Turecka: „Ruská společnost Gazprom realizuje projekt plynovodu Turk Stream, který se skládá ze dvou větví s kapacitou 15,75 miliardy kubických metrů každá. První větev bude dodávat plyn k tureckým spotřebitelům (je plánováno uvést do provozu v roce 2018), druhá plyn do jižní a jihovýchodní Evropy (předpokládané dodávky v roce 2019).“

 

Odborník na danou problematiku Ilya Zharskiy se v článku Gazety zamýšlí nad riziky pro ruský Gazprom, pokud TANAP dosáhne plné kapacity a zda je vůbec ekonomické budovat druhou větev „Turk Stream“. Navíc TANAP přímo konkureje rusko-německému projektu Nord Stream 2.

 

Jednoduše se zdá, že Turecko a jeho spojenci se snaží rozšířit svůj energetický vliv (a tedy i politický) minimálně do jihovýchodní a jižní Evropy, a to na úkor energetického vlivu Německa, resp. Německa-Ruska.


Závěrem lze konstatovat, že vítězem prvního kola války v Sýrii je Turecko a do druhého kola dojde k uzavírání „nových koalic“. Rusko nyní musí řešit patovou situaci, zda se přikloní na stranu Turecka (TANAP) nebo Německa (Nord Stream 2).

Bohatá Evropa potřebuje plyn a proto probíhá velmocenský boj, kdo energeticky ovládne Evropu. K hlavním hráčům Rusku, Německu a USA se nyní nově přidalo Turecko. Navíc k projektu TANAP má zájem se připojit Írán...

Odkazy: NG, Gazeta, Gazeta

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Zastaví izraelské útoky dodávky ruských systémů S-300 do Sýrie?

Izraelské letectvo v posledních letech opakovaně útočilo na cíle v Sýrii. Zaměřovalo se především na ...

Syrský „Bůh války“: Raketomet Golan-1000

Ruský portál Free News přinesl článek o novém syrském raketometu Golan-1000, který je v současnosti ...

Francouzské drony pro ruské minolovky: Další příklad obcházení protiruských sankcí

Pro loďstvo mají moderní minolovky strategický význam. Shozením výbušnin z letounů či helikoptér lze ...

Irák mění americké tanky Abrams za ruské T-90S

Irácká 35. obrněná brigáda 9. obrněné divize přechází od amerických tanků M1A1M Abrams k ruským ...

Syrský Manbidž: testovací bod vzájemných vztahů velmocí?

USA a Turecko nedávno (překvapivě) představily společný rámcový plán dohody o rozmístění sdílených ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • dusan
    07:22 30.06.2018

    rasto123

    Ešte čo sa týka ilúzie poznania z "vlastnej skúsenosti". V 90-tich rokoch počas embarga na Irak referovali novinári z celého sveta o "detských obetiach embarga". Veľké skupiny matiek pochovávali svoje deti "obete západného embarga" za prítomnosti desiatok novinárov. Dodnes sa dá nájsť xy-správ o "tisíckach detí čo zomreli pre ebargo".
    Ale bol tam jeden ten "súdruh modernej doby" - Břetislava Tureček, ktorý ovláda okrem iného i arabštinu a spýtal sa jednej matky čo sa stalo jej dieťaťu. Zistil, že zomrelo po chorobe a ona musela ísť na miesto masového pochovávania a hrať divadlo .... skrátka všetci tí novinári robili len užitočných idiotov a napriek tomu, že tam boli a videli to, nemali šajnu čo sa naozaj stalo .... zato dodnes píšu o "neľudskom embargu".


    Čo sa týka "poctivosti" asadovho režimu. Tu nemusíme chodiť nikde. Asad verejne vyhlásil, že tým čo sa neprihlási v krátkom čase zoštátni celý majetok. Čiže verejne okradne milióny ľudí ...

    V 30-tich rokoch najväčšie hlúposti o "užasnom" sovietskom režime nepísali tí čo tam neboli ... ale tí čo tam boli ...

    Takže by som odporúčal "brzdiť" : ) ... každý režim sa snaží predstaviť v najlepšom svetle.

  • dusan
    20:53 29.06.2018

    rasto123

    VŠETKY zdroje ... od SOHR po ruské médiá rátajú počet zahraničných bojovníkov v Sýrii v desiatkach tisíc (od 30 - 80 tisíc).
    VŠETKY zdroje udávajú celkový počet bojovníkov stovkách tisíc (min. 150 tis. už padlých)
    Aspoň čo som našiel ja v aspoň trochu serióznych zdrojoch.

    Práve tí ľudia čo sú osobne zúčastnení do hodnotení vkladajú svoje skúsenosti, ktoré však majú obmedzenú platnosť ... a neviem si predstaviť človeka čo by dnešnú Sýriu precestoval "krížom krážom" a mohol o vojne objektívne informovať.

    A keď sa taký človek znalý regiónu nájde. t.j. človek ktorý nie len študuje, ale po regióne Blízkeho východu i chodí – napr. Břetislav Tureček (https://cs.wikipedia.org/wiki/... tak to i tak v Čechách (ale i na Slovensku) a ľudí zaujímajú skôr „experti na islám“ ako Zeman, Fico či Okamura.

    Osobne som strávil dva týždne v Bielorusku, pokým je človek na hlavných ťahoch či v meste, v hotele, tak tá vyzerá celkom v pohode ... potom zíde z hlavnej do dediny a "preletí" tak 50 rokov dozadu .... a zapne bieloruskú TV a ocitne sa v časoch normalizácie .....

  • rasto123
    00:21 29.06.2018

    "To, že je SOHR bližie k opozícii som spomenul, práve preto spomínam, že jej v záujme to číslo nadsadzovať a preto mi to nepripadá málo, ale skôr veľa, lebo všetko ostatné odhady sú výrazne vyššie.

    O konflikte sa tu môžeme dlho diskutovať, ale neviem o tom, že by niekto spochybnil to, že zahraniční bojovníci sa rátajú v desiatkach tisíc a celkové počty bojovníkov všetkých opozičných skupín v stovkách tisíc ... čo bola základná vec prečo to vlákno vzniklo ...."

    Dušan, Ty si pre mňa fenomén. Ty sežereš pardón príjmeš všetko čo Ti NY a WP predloží. Neviem či si zachytil, Rusko má 100 Kynžalov ,,,,

  • rasto123
    00:04 29.06.2018

    "PhDr. Ondřej Ditrych, MPhil. Ph.D.
    Přednáší o terorismu a mezinárodní bezpečnosti na Fakultě sociálních věd UK. V minulosti působil mj. jako výzkumník v Ústavu mezinárodních vztahů a absolvoval hostující výzkumné pobyty na Belfer Center, Harvard Kennedy School či CERI, Sciences Po. Jako analytik pracoval rovněž pro NATO SHAPE a EU. Jeho poslední monografie, Tracing the Discourses of Terrorism: Identity, Genealogy and State byla vydána v nakladatelství Palgrave Macmillan (2014). "

    Dušan, toto je súdruh modernej doby, zbiera zbytočné tituly a tvári sa , že pozná prostredie. Koľko krát bol v Sýrii a pracoval tam ? Koľko zažil jednaní so štátnymi firmami ? Koľko zažil formálnych stretnutí s ich "štátnou bezpečnosťou " , ktorá kontrolovala ich nestrannosť a neúplatnosť. Každé jednanie bolo s človekom od
    tajnášou v kúte , tam sa nedalo podplácať. Nebolo kde a kedy. Proste najlepšia ponuka .

    Duško. Spomaľ. Nedá sa vždy všetko obhájiť.



    Dušan , SOHR, to fakt ?

  • Jirosi
    16:58 26.06.2018

    Cejkis: "Published May 17th, 2018"

    Takže USA plánovala 7 let zatažení Egypta do války v Syrii.

    "The WSJ report cited US officials as saying that that the “Trump administration is seeking to assemble an Arab force to replace the US military contingent in Syria and help stabilize the northeastern part of the country after the defeat of Islamic State”. It could be inferred that Egyptian troops would be included in that Arab force."

    Až za Trumpa... ale v pohodě jen si to prezentoval totálně jinak.

  • stronger.p
    18:46 25.06.2018

    Jirosi, Assada jsme do náruče RF nahnali my, Západ, "hloupou politikou", k RF se otočil až v situaci, kdy byl úplně v prdeli, jako k nejposlednější volbě....
    To stejné Kaddáfí, když už byl na "naší" straně, tak jsme mu pomohli z tohoto světa a ovoce za tento "dobrý skutek" sklízíme ještě teď a ještě velmi dlouho sklízet budeme...

  • cejkis
    17:28 25.06.2018

    V návaznosti na můj příspěvek níže o snaze zapojit Egypt do války v Sýrii zde nechávám tento odkaz. To je pro autory těch 4 záporných unlikes .-)

    Už se zkrátka smiřte s tím, že když něco média prosazující postmoderní neomarxismus neprezentují tak to neznamená, že daná věc neexistuje.

    https://www.albawaba.com/news/...

  • danny
    16:28 25.06.2018

    Dusan: sorry, možná jsem tě příliš šmahem hodil do jednoho pytle s Jirosim, u kterého mě úplně vykolejila úvaha o tom, jak Rusko kvůli svým zájmům vyvolalo občanskou válku v Sýrii. To mi fakt málem vypálilo logické obvody. Ale i z tvých vyjádření na mě tak nějak dýchá přesvědčení o brutálně potlačených pokojných demonstracích a zoufalém boji mírumilovné demokratické opozice proti zlovolnému diktátorovi.

    Vůbec samozřejmě nezpochybňuji autoritářskou povahu režimu a řadu zločinů páchaných syrskou armádou. Ale považovat válku v Sýrii za takový normální konflikt, ve kterém se přetahuje vláda a opozice, je úplně mimo realitu. I kdyby se import ze zahraničí týkal jen těch 70 tis. bojovníků, což považuji za hodně podstřelené číslo, znamená to, že někdo nacpal ohromné peníze do jejich najmutí, přepravu, vybavení, výcvik, žold, logistický a zpravodajský support.
    V odkazu níže máš stručnou sumarizaci nejvýznamnějších účastníků a typu podpory, který převratu poskytovali (od diplomatického tlaku, přes finanční, zpravodajskou, materiální, logistickou podporu nebo přímo dodávky zbraní.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    Když si člověk projede videa, ve kterých vystupují těžké zbraně jednoznačně pocházející z členských zemí NATO z Balkánu, Polska a které nespadají do balíku ex sovětské výzbroje, kterou nakoupila a přes Turky dodala CIA, tak mi připadá úsměvné, když čtu názor, který marginalizuje rozhodující vliv zahraniční podpory (včetně dodávky zkušených bojovníků) na vývoj konfliktu.

  • dusan
    15:26 25.06.2018

    dexnom:

    Môj "pochybný" zdroj:

    PhDr. Ondřej Ditrych, MPhil. Ph.D.
    Přednáší o terorismu a mezinárodní bezpečnosti na Fakultě sociálních věd UK. V minulosti působil mj. jako výzkumník v Ústavu mezinárodních vztahů a absolvoval hostující výzkumné pobyty na Belfer Center, Harvard Kennedy School či CERI, Sciences Po. Jako analytik pracoval rovněž pro NATO SHAPE a EU. Jeho poslední monografie, Tracing the Discourses of Terrorism: Identity, Genealogy and State byla vydána v nakladatelství Palgrave Macmillan (2014).


    Ale ak má "expert" dexnom lepšie informácie o danej problematike ... rád sa nechám poučiť ..

    Danny

    To, že je SOHR bližie k opozícii som spomenul, práve preto spomínam, že jej v záujme to číslo nadsadzovať a preto mi to nepripadá málo, ale skôr veľa, lebo všetko ostatné odhady sú výrazne vyššie.

    O konflikte sa tu môžeme dlho diskutovať, ale neviem o tom, že by niekto spochybnil to, že zahraniční bojovníci sa rátajú v desiatkach tisíc a celkové počty bojovníkov všetkých opozičných skupín v stovkách tisíc ... čo bola základná vec prečo to vlákno vzniklo ....

  • danny
    13:37 25.06.2018

    dexnom: Dušana a Jirosiho neplatí americká ambasáda. Ale přímo syrské tajné služby. Svými rádoby fanatickými, provokativními komentáři tady pár lidí,co na Sýrii dosud neměli názor dohnali do náruče sympatizantů režimu a pár vlažných advokátů Assada dostali do varu. Ale není reálné, že by byl někdo tak odtržen od reality. To musí být prohnaná taktika hybridní války.

    Dusan: takže SOHR je jednoznačně pro opoziční agentura. To nepopřeš, nebo to budeš taky rozporovat? SOHR zmiňuje 70 tisíc zahraničních džihádistů. To ti připadá málo? Jako to myslíš vážně? AČR má 23 tis. Civilní zaměstnance nepočítám, SOHR taky mluví o bojovnících. Jen tak mimochodem, je to víc bojovníků, než má Omán a o dvacet tisíc míň, než má Jordánsko.
    Že zahraniční bojovníci a IS byli bez výcviku? To myslíš vážně? Většinu z nich tvořili profesionálové, kteří jezdí od jednoho válečného konflitku ke druhému. Zrovna IS jednotky vždy překvapovali úrovní výcviku i výbavou. A všechny posily ze zahraniční procházely výcvikem v Turecku, Jordánsku nebo v samotné Sýrii a to si piš, že měli lepší výcvik, než záklaďáci v SAA. Taky je cvičili světové kapacity ve vedení gerilové války. Ale to už ti tady psal Luky. To jsou informace, které se už dnes nikdo ani nesnaží zakrývat, jsou celkem veřejně dostupné, pouze často provázeny smutným konstatováním, že ta podpora, kterou např. USA opozici poskytovaly, měla být masivnější a že kromě výcviku, zpravodajských informací a lehkých zbraní měly nastoupit i konkrétní vojenské operace.
    Ani s těmi tisícovkami dezertérů neměla opozice šanci odolat vládním silovým složkám. Situace se otočila právě až ve chvíli, kdy se na bojišti objevili posily ze zahraničí. A znovu, vedení měly od začátku na starosti sakra zkušení poradci. Místní bojůvky dostali na prdel téměř okamžitě a následně sloužili jen jako kanonfuter.
    Osobně jsem mluvil s jedním příslušníkem neoficiální mise, který mi vysvětloval, jak při podpoře operací proti SAA museli obvykle napřed umlčet místní bojovníky, a pak je teprve in memoriam mohli osvobozovat. Jelikož je chlapci prozrazovali nesmyslnou střelbou a vůbec byli takoví nedisciplinovaní.

  • danny
    13:06 25.06.2018

    Shania: dík za zajímavý odkaz.

  • Dzin
    09:32 25.06.2018

    Tesil
    "NATO je přece obranná aliance,takže vede pouze obranné války případně zasahuje v souladu s rezolucemi OSN.
    Údajně."

    Ne údajně, reálně. Existuje pouze jedna operace NATO ze sedmnácti bez mandátu OSN. Tou je operace Allied Force, nálety na Srbsko v roce 1999. Všech ostatních 16 mělo/má mandát OSN.

    Před případnou námitkou, že něco dělají členové NATO, je třeba rozlišovat vojenské operace NATO a operace jejích členů samostatně. Ne vše, co dělají členové NATO je současně operací NATO. Pokud bychom tvrdili, že vše, co dělají členové nějaké organizace je akce této organizace dostateneme se do dost schizofreního postavení. Když třeba aplikujeme tento pohled na OSN, potom vše co dělají členové OSN jsou operace OSN což je evidentní nesmysl.

    Proto má každá organizace jasně dané postupy a lze tedy jasně identifikovat, co je a co není operace pod její hlavičkou.

  • dexnom
    22:43 24.06.2018

    double / cernakus: asi jo no...trollove pro zabavu kdyz je nekdo oznaci poslou smajla a daj si pohov, tohle kope kolem a posle dalsi naloz nesmyslu ;)

  • Double
    20:52 24.06.2018

    cernakus, obavam sa ze to prve

  • dusan
    20:24 24.06.2018

    Luky

    Tých zdrojov je naozaj veľa ... ale žiadny z nich sa nedopracoval k vyššiemu číslu ako cca 70 tisíc (SOHR). Ale faktom je, že nik nevie presné číslo a pri tých vyšších číslach mám podozrenie, že ide o snahu batatelizovať množstvo domácich v IS zo strany domácej opozície, lebo je tým nepriamo povedané: my s nimi nemáme nič ...to sú tí zo zohraničia.

    Opozičných bojovníkov sú státisíce (za celú dobu vojny) - len počet mŕvych povstalcov sa odhaduje na cez 150 tisíc spolu. Len z týchto hrubých čísel je jasné, že zahraničných IS-ákov, resp. všetkých zahraničných bojovníkov bolo a je v konflikte naozaj dosť, ale nie sú rozhodujúcou silou. Určite sú vo všeobecnejšie viac motivovaní, ale väčšina z nich prišla bez výcviku - čo je na xy-ich videí i vidieť, mnohé sa stali terčom posmechu celého sveta. Najsilnejšou časťou opozície v rokoch 2011-12 boli zbehovia, ktorých boli tisíce, resp. zrejme desiatky tisíc a tí mali nie len výcvik, ale i zbrane, často zbehli celé jednotky v rátane ťažkých zbraní. Mimochodom - opozícia získala od SAA viac ako 500 ťažkých zbraní (tanky, BVP-čka, delostrelectvo, PVO systémy) a tie boli minimálne tak dôležité ako toľko mediálne sledované protitankové systémy TOW ...


    Čo sa týka tých zdrojov - čo sa týka wiki, samozrejme je do celkom dobrý zdroj, ale i ten má často kopu "prúserov*" .... ja osobne som musel opravovať x-krát opakovaný nezmysel, že T-62 sa vyrábal na Slovensku ....

    Čo sa týka Jemenu - tu súhlasím. Jemen má jednoducho smolu, že je "koncom sveta". A v mojom prípade som o Jemene písal ... o dosť špinavej "vojne dronov" zo strany USA ešte pred súčasným konfliktom (za Obamu) ... to som zas bolo onálepkovaný ináč : )

  • cernakus
    20:22 24.06.2018

    dusan:

    copak, nechutná vlastní medicínka ? :-D

    Tak odpověz! Jsi opravdu tak ...... a nebo jsi za to placen americkou ambasádou? ;-)

  • dusan
    20:00 24.06.2018

    dexnom

    Máš niečo konkrétne o čom s môžeme baviť ?

    Ak nie tak si na nikoho neotváraj ústa ....

  • dexnom
    19:29 24.06.2018

    dusan = troll
    presne jak rusti trollove...manipulace faktu, lzi, dezinformace, pochybne ucelove zdroje...
    delas to pro zabavu nebo ti za to plati?

  • cejkis
    21:15 23.06.2018

    Jirosi

    Modus operandi Američanů v Sýrii není mít zde 1000 přslušníků speciálních sil a ovládat s tím celé území. Funguje to to jinak. Velí Kurdům a v případě vyhrocení situace volají leteckou a dělostřeleckou podporu. Tímto způsobem okupují východní břech Eufratu. Chtěli okupovat celou Sýrii pomocí egyptské armády, ale to se ruské diplomacii podařilo zažehnat. Předpokládám, že rozpad arabské koalice proběhl v důsledku chytrého zapojení Izraele, kterého Rusové nechali útočit na Sýrii a náramně se jim to hodilo.

  • Shania
    10:18 23.06.2018

    Tady je detailní shrnutí války v Jemenu

    https://www.reddit.com/r/WarCo...

  • Luky
    10:09 23.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    Kdyby chtěli, tak přejedou těch pár posledních IS vesnic (koukni někdy na mapu).
    Nepřejedou ale syrská města s 90% obyvatel a podporou vládní armády, to by museli jít do plné války.

    S vyloženě hloupými lidmi nelze souvisle diskutovat (bez neustálých rekapitulací, vysvětlování a slabikování).

  • Jirosi
    09:43 23.06.2018

    Luky: "Nikoli, nechali si narůst kozlovous a bojují po Sýrii. Akorát ne s IS, ale vládními. Jak dlouho už Američané s Kurdy dobývají těch pár posledních vesnic pod kontrolou IS...meh...přejeli by je za odpoledne, kdyby chtěli."

    Tak buď tam bojují, a pak je teda přejeli zajedno odpoledne. Nebo tam nebojují a pak stále existují....

    Samozdřejmě můžeš věřit tomu, že 1000 speciálů ovládá půlku Sýrie. Proti vůli místních obyvatel.

  • Luky
    09:29 23.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    USMC cvičilo a cvičí hajzly v Jordánsku. Delty a další speciálové bojují v Sýrii. Podle US článků dochází k velkému opotřebení amerických speciálních jednotek. Myslíš, že se opotřebovávají masturbací a nudou při kempování v základnách na levém břehu Eufratu? Nikoli, nechali si narůst kozlovous a bojují po Sýrii. Akorát ne s IS, ale vládními. Jak dlouho už Američané s Kurdy dobývají těch pár posledních vesnic pod kontrolou IS...meh...přejeli by je za odpoledne, kdyby chtěli. Raději je odtamtud posílají k ropě a plynu na druhém břehu. Samozřejmě, že by si vládní rádi ta pole obsadili i za cenu velkých ztrát. Otázka je, jak moc to ISáci a jejich kámoši podminovali a čím vším vyhrožují....takže se krade dál. Hnus, za naše spojence se stydím.

    A pokud zase někdo začne vyprávět pohádku, že jim to jde pomalu kvůli obavě z civilních ztrát - pak se podívejte do Jemenu. Tam nemají Američané a jejich spojenci ostych zablokovat a rozstřílet poslední zásobovací bod UN pomoci pro 18 milionů civilistů. Nechají je chcípnout hlady a nemocema, cíleně jim bombardují nemocnice (např. centrum pro léčbu cholery). Ale o tom vy salónní lidumilové raději nepíšete, že?

  • PavolR
    09:28 23.06.2018

    Inak, akurát včera som počul v správach, že energetické koncerny sa prestávajú púšťať do veľkých investícií, lebo už neočakávajú ich návratnosť. :-)

  • PavolR
    09:19 23.06.2018

    givicz:
    Ak odhliadneme od toho, že popri reálnych Putinovych štátnických schopnostiach je podľa mňa hádam aj Jelcin velikán (ale zasa Putin je dobrý herec s excelentnými scénografmi v pozadí), je práve oná "predvídateľnosť reakcií Ruska" dôvodom, prečo akékoľvek rozhodnutie, bez ohľadu na to, koľko sa nad ním bude premýšľať, bude s vysokou pravdepodobnosťou chybné. Pretože si Putin svojou politikou doma i v zahraničí natoľko zúžil manévrovací priestor, že v mnohých dôležitých otázkach už sotva má nejaký. Už teraz je pre to za plné vrece Putinovych chybných rozhodnutí, ktoré si nemôže dovoliť - od znovarozbehnutia studenej vojny cez okupáciu Krymu, až po podporu kandidatúry Trumpa, ktorý tým pádom musí raziť protiruskú líniu, aby nebol za vlastizradcu. A ďalšie chybné rozhodnutia ešte len prídu.
    Pokračovanie tohoto kurzu povedie k existenčnému ohrozeniu RF, lebo ktokoľvek by bol v čele krajiny (hoci osobne mám podozrenie, že Putin bude posledným prezidentom RF), bol by pri jeho sledovaním tlačený do ďalších a ďalších chybných rozhodnutí.

  • Jirosi
    08:59 23.06.2018

    Cejkis:"Jirosi nejspíše ještě myslel Sýrii, kde "občanskou" válku v rámci projektu odstranění Asada rozpoutala koalice Saudové, Katar, Izrael, Jordánsko, Američané a několi zemí EU."

    NE, válku rozpoutal diktátor co odmítl odstoupit a nasadil proti lidem tanky. Měl takovou podporu lidu, že si musel nechat dovézt zahraniční vojáka. A teď se nebavím o stovkách co tam má USA, ale o tisících. Co nedělají výcvik, ale stojí a střílí na frontě. Aby to mohl otočit, a prosadit "vůli lidu(asi Ruského nebo Iránského)".

  • Luky
    08:50 23.06.2018

    Dusane, na wiki máš úplně jiná čísla (ozdrojovaná)
    Podle Al-Džazíry mělo jen IS v Sýrii 50 000 hajzlů:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    Kdoví kolik Kaidistů a všemožných hrdlořezů tam přilezlo z US výcvikových kampusů v Jordánsku. To ví jen cvičící mariňáci (USMC) a jejich zpravodajci.
    Pak ještě můžeš přičíst vojáky NATO v Sýrii (taky několik tisíc) a CENTCOM, který poskytoval leteckou podporu, až se jim z toho vysypaly F-18 a další...

    A teď si představ, kolik takových bojovníků by položilo Slovenskou armádu blbe.

  • palo satko
    08:24 23.06.2018

    Asi by bolo vhodne sa zamysliet nad realnou silou nemeckej ekonomiky a samotneho Gaspromu v Južnej Europe a na Balkane. Žiadna z tych krajín, Talianskom počnuc a Bulharskom končiac neurobi níč proti vôli paktu Berlin-Moskva. Po brexite je naivne si mysliet, že za peniaze Unie (čitaj Nemecka) a europskych bank si niekto postavi plynovod do Europy na ktorom zarobi Turek.

  • dusan
    07:12 23.06.2018

    Kozlus

    Ja sa držím faktov, nie infantilných predstáv ....

    Rôzne zdroje udávajú rôzne čísla ... celkové čísla povstalcov sú však v státisícoch a čísla zahraničných bojovníkov v desiatkach tisíc ....napr.:

    http://encyklopedie.org/zahran...

    "V minulých letech byl počet zahraničních bojovníků v Iráku a Sýrii působících na straně povstaleckých hnutí odhadován ve veřejných zdrojích až na 31,000. (Tento počet nezahrnuje jednotlivce či skupiny bojující ve prospěch Assadovy vlády, např. bojovníky hnutí Hizballáh.) To je více než na minulých bojištích džihádu, přes svou výši však stále stejně jako v minulosti platí, že i v Sýrii a Iráku tvoří zahraniční bojovníci menšinu těch, kdo jsou do spletitého místního konfliktu zapojeni."

    Zdroj: http://encyklopedie.org/zahran...

    Kto nevie svoje "fakty" podložiť nemal by si na druhého otvárať ústa ...

  • Kozlus
    00:29 23.06.2018

    "(z velke casti)" o vetsine jsem nepsal. A asi kazdymu, krome tebe ocividne, je jasny, ze se bavime o tech nejtvrdsich, nejvycvycenejsich, nejorganizovanejsich a nejvybavenejsich - tedy o tech nejvlivnejsich, kteri prevalcovali ostatni umirnenejsi. Proste je donutili se pridat, utect, nebo je postrileli.

    ad blabol pro male deti: podobnyma blabolama se nas tu pokousis krmit kazdej den, takze bys mel sezrat cokoliv.

  • cejkis
    00:25 23.06.2018

    @Kozlus

    Východ UA je občanská válka rozpoutaná Ruskem a živená nyní Ruskem a Američany.

    Jirosi nejspíše ještě myslel Sýrii, kde "občanskou" válku v rámci projektu odstranění Asada rozpoutala koalice Saudové, Katar, Izrael, Jordánsko, Američané a několi zemí EU.

  • givicz
    00:24 23.06.2018

    cejkis souhlas ... letošními volbami Rusko získalo dalších 6 let ve kterých bude dokončeno několik velkých energetických projektů, které Rusku přinesou stovky miliard dolarů... doufám, že do konce volebního období Putina se podaří najít adekvátní náhrada...

    dusan bojovalo jich tam fakt hodně.... už v Čečensku bojovali tisíce zahraničních islamistů, kteří byli financováni ze zahraničí a jaké problémy měla Ruská federace (podstatně silnější armáda jako Syrská byť v té době byla ještě v žalostném stavu) než přišel Putin a dal to tam do pořádku...

  • dusan
    00:23 23.06.2018

    Kozlus

    Čo takto k veci ... koľko tisíc bolo tých zahraničných islamistov ? ... lebo blábol o "väčšine" je fakt pre malé deti ...

  • cejkis
    00:19 23.06.2018

    @Jirosi

    Cejkis:"Reakce Ruska byla předvídatelná"

    Je až zvláštní, že rozpoutání občanské války ve dvou státech je podle vás Ok. Protože za to přece nemůže ten kdo tam poslal tanky...

    Z jedné strany vychvalujete tureckého prezidenta, že zajišťuje transport přes svou zemi. Ale v případě Asada co proto, aby se to v Syrii nepostavilo dokonce povolal cizi vojska je to Ok.

    ---
    Četl jste to pořádně ? Rozpoutání "občanské" války není ok. Níže jsem vám popsal, že je to bohužel standardní nástroj mocenské politiky. Můžeme vést nesmyslnou debatu, kolik jich rozpoutalo Rusko a kolik Američané. Na konci takové debaty prozřelí pochopí, že mají hájit zájmy ČR a nikoliv slepě používat mantru "jsme v NATO a proto budeme podporovat bezmyšlenkovitě US". Je to tady ode zdi ke zdi. 40 let jsme stáli po boku Sovětského Svazu a nyní po boku US.
    Určitě nevychvaluji Erdogana. Jen jsem vám napsal, komu měl prospět puč v Turecku a že dohody mezi Tureckem a Ruskem v otázce plynovodů jsou staršího data. Američané chtěli se Saudy a Katarem dodávat plyn do EU skrze Sýrii a Turecko. Aby takového projektu dosáhli, museli změnit vedení v Turecku a Sýrii. V Sýrii skončili v Aleppu a v Turecku nepovedeným pučem.

  • Kozlus
    00:17 23.06.2018

    Jirosi? Muzes nam osvetlit sve moudro, kde Rusove rozpoutali dve obcanske valky?

  • dusan
    00:14 23.06.2018

    Kozlus

    Na rozprávky o "väčšine zahraničných islamistoch" som trochu starý : )

    Koľko ich bolo ? .. tisíce ... desatisíce ? .. státisíce určite nie ... a vo vojne proti režimu bojovali státisíce povstalcov, desiatky tisíc boli dezertéri zo samotnej sýrskej armády.

    Ten masaker v roku 1982 bol asi "detail", že ? .... tak isto som sa nedozvedel, kedy bol Asad zvolený v regulárnych voľbách ?


    givicz

    Cintoríny sú plné nenahraditeľných ľudí .... to je degradácia Rusov myslieť si, že budú mať problém nahradiť Putina ....i keď na ňom nevidím nič zázračné .. konkrétne v ekonomike sa evidentne vôbec nevyzná ....

  • cejkis
    00:09 23.06.2018

    @givicz

    Poputinovská éra může nabrat jakýkoliv směr. Pokud se v otázce bezpečnosti něčeho obávám, tak je to právě toto. Pokud by místo Putina seděl na tamním křesle cholerik, tak už tady možná ani nejsme.

  • givicz
    23:54 22.06.2018

    Jirosi USA mají v Sýrii v současné době 19 větších či menších základen tzn. okupují protiprávně Syrské území.. na těchto základnách cvičí a vyzbrojují militanty proti Syrské vládě.... nedávno proběhla dohoda mezi USA a Tureckem na základě, které se Kurdové musí stáhnout z dalšího území na severu Sýrie ... Turecko tak bez boje zvětší oblast kterou okupuje... a svět mlčí ... pevně věřím tak jak posiluje Syrská armáda, že se jim podaří vyhnat okupanty nejméně z východu Sýrie, kde se nachází vydatná ropná pole, která budou důležitá pro obnovu země...

  • Jirosi
    23:49 22.06.2018

    Givicz: "trochu mám ale obavu zda Rusové po dokončení druhého mandátu seženou takto chytrého člověka"

    Že by člověk co už tam vládne už přes 19 let byl problém sehnat jednu loutku.... Rusové, alias Rusko má jiný problém. Putin vytvořil dokonalý systém jak se udržet u moci. Jenže takový systém eliminuje schopné lidi v jeho okolí, kterým by to mohl jednou předat. Pokud se to předat povede, tak to značí vývoj KLDR. Tam byl taky všemi milovaný vůdce, co dokázal zařídit vše.

  • Jirosi
    23:40 22.06.2018

    Cejkis:"Reakce Ruska byla předvídatelná"

    Je až zvláštní, že rozpoutání občanské války ve dvou státech je podle vás Ok. Protože za to přece nemůže ten kdo tam poslal tanky...

    Z jedné strany vychvalujete tureckého prezidenta, že zajišťuje transport přes svou zemi. Ale v případě Asada co proto, aby se to v Syrii nepostavilo dokonce povolal cizi vojska je to Ok.

  • givicz
    23:39 22.06.2018

    cejkis souhlasím, že Putin je pragmatický, nedělá unáhlená rozhodnutí a myslí několik tahů dopředu.. nemůže si prostě dovolit chybné rozhodnutí.... trochu mám ale obavu zda Rusové po dokončení druhého mandátu seženou takto chytrého člověka... možná si Putin vybral Dmitrije Medveděva jako předsedu vlády Ruské federace (není moc oblíben) aby rok dva před prezidentskými volbami pomohl dosadit nějakou novou tvář co bude také silnou osobností a povede Ruskou federaci v nastolené kurzu...

  • cejkis
    23:24 22.06.2018

    @Jirosi
    "Ukrajina možnost získat obchodní dohody=> Ohrožení Ruských zájmů=>Občanská válka
    Syrie možnost získat ropovod/plynovod do Evropy=> Ohrožení Ruských zájmů=>Občanská válka
    Turecko ropovod/plynovod do Evropy=> Ohrožení Ruských zájmů=>Nezdařený puč=> větší zábor území v Syrii, žádný problém... "

    UA / během olympiády v Soči organizovaný převrat. Jako záminka nepodepsání dohody s EU. Dohoda byla nevýhodná pro UA a nepodepsal by ji žádný rozumný státník. Ve skutečnosti šlo o vliv na Ukrajinu a přiblížení se ruským hranicím. A dále o ztrátu základny pro Černomořskou flotilu, která hraje roli v Sýrii. Ukrajinci při cestách do Washingtonu po letech pochopili, že Američanům na Ukrajině nezáleží. Jde jim o Rusko a tlak na Rusko prostřednictvím Ukrajiny. Reakce Ruska po ukončení olympiády v podobě zabrání Krymu - co jiného měli dělat, když nechtěli ztratit Sýrii a tím dominantní postavení na trhu s plynem v EU ? Reakce Ruska byla předvídatelná.

    Turecko/ plynovod je zde plánován mnoho let a naplnění plynovodu zajišťuje Gazprom. Turecký plynovod či dohoda o SouthStreamu není v rozporu s ruskými zájmy. Když se nad tím pořádně zamyslíte zjistíte, že jediný komu by puč prospěl jsou Američané. Když neproběhl puč, tak alespoň pokus zmařit rusko-turecké vztahy. Proto jeden mrtvý diplomat v přímém přenosu, jedno sestřelené letadlo, které překročilo nepřekročilo hranici a hlavně připravené F16 ve správný čas na správném místě a během hodin prezentace na centrále NATO. Jako divadlo to bylo pěkné, ale jediné co odprezentoval autor těchto scénářů je fakt, že Putin je pragmatický a to velmi. Ani tyto události nevedly ke zmrazení tureckoruských vztahů. Výsledkem byla skutečnost, že si Erdogan začal čistit armádu od lidí, kteří jsou řízeni Američany.

    Sýrie/ Plán postavit plynovod z Arabského poloostrova do EU a nahradit Rusko neprošel. Asad se postavil na stranu Ruska. Tak vznikl projekt na odstranění Asada.


    Píšete o občanské válce. Tak dovolte, abych Vám zde popsal demokracii verze Blízký východ. Pokud potřebujete prosadit své zájmy, které jsou v rozporu s vedením země, najděte opozici. Dejte jim peníze, znalosti. Pokud dojde k prvnímu střetu, dodejte jim zbraně, výcvik, velení a zpravodajské informace. Až proběhe "občanská" válka, dosaďte do čela země loajálního člověka.
    Ještě existuje demokracie verze Afrika. Začátek je stejný jen s tím rozdílem, že je to levnější. Místo opozice zaplatíte komando, které dotyčného zabije a pak si tam dosadíte loajálního vůdce. Pokud by Vám to připomínalo Angolu a diamanty, shoda je čistě náhodná....
    A na závěr ještě demokracie verze Evropa a US. Zde je to nejdražší. Musíte vynaložit peníze na všechny neziskovky a opozice a oblbnout tamní obyvatelstvo natolik, aby vyhráali loajální lidé. Tolik k otázce "občanské války".


    Na závěr, nejde o ropu. Ropu lze dobře vozit tankery. Jde o zemní plyn jehož přeprava tankery je moc drahá.

  • givicz
    23:19 22.06.2018

    tak Turecko je silně závislé na dovozu plynu ... samotná roční spotřeba Turecka je cca 50 miliard metrů krychlových takže je patrné, že 16 miliard kubických metrů z TANAP Turkish stream neohrožuje ale umožňuje Turecku více diverzifikovat... navíc to pěkně ukazuje, že Erdogan není žádný debil... ze země která je silně závislá na dovozu zemního plynu jeho politika udělá tranzitní zemi na kterou se budou připojovat další země jižní Evropy.. a miliardy se jenom posypou.. a vzhledem k tomu, že Turecko je i důležitá země pro západ tak nikdo nebude řešit okupaci severu Sýrie ...

    Jinak v článku je zmíněno, že Syrská vláda ovládá území na kterém žije 90% obyvatel to může být až 15 milionů lidí.. jak tak sleduji postup Syrské armády tak předpokládám, že po dočištění jihu se konečně otočí také na východ ..

    https://zpravy.idnes.cz/foto.a...

  • Kozlus
    23:10 22.06.2018

    tvl dusane, uz to nehul. Dokazovat nabozenskou roztristenost Syrie na (z velke casti) zahranicnich Islamistech je dost ulet. Samozrejme ze behem valky se nazory populace radikalizujou! Hlavne kdyz to masivne podporujou nasi wahabisticti spojenci v te oblasti.

  • Tesil
    23:08 22.06.2018

    Takže členové NATO nejsou NATO.
    Alavité uzavřeli dohodu se sunnity.Vy nebudete nastolovat otázku moci a my vás nebudeme rušit při vašich obchodech.A všichni včetně křesťanů žili v klidu a míru.Relativně.
    USA stejně jako Francie plánovali svržení Asada.Francouzi konkrétně od r.2011.USA od Bushe přes Obamu.

  • dusan
    23:00 22.06.2018

    Kozlus
    Sorry ... to sú také naivné predstavy ....však tam nič nebolo ... tak bolo všetko OK:
    Je celkom známe, že diktatúry vedia udržať národnostné i náboženské pnutia pod kontrolou a tie sa po páde diktatúr rýchlo uvolnia (Juhoslávia, Lýbia, Irak, Sýria, ZSSR)

    Ale ani to nie je v prípade Sýrie úplná pravda, lebo povstania islamistov tam neboli vôbec vzácne a masaker z roku 1982 je dosť známy:
    https://zpravy.idnes.cz/syrsky...

    Takže nám tu prestaňte "dokazovať", že tam náboženstvo nie je dôležité ... hlavne je to komické, ak sa tu s väčšinou diskutujúcich zhodneme, že väčšina povstalcov sú radikálnejší islamisti - žeby to boli ateisti ? : )


    Súhlasím však s tým, že ani Kurdi či napr. mediálne známi Jezídi, nie sú tu žiadne nevinaitka .... ich "mierumilovnosť" je skôr o tom, že sú relatívne slabí a nemôžu si toho dovoliť viac ...

  • dusan
    22:44 22.06.2018

    Tesil

    To sú členovia NATO, určite nie "NATO".

    Echo

    Sýria bola pred vojnou naozaj v regióne priam ukážková čo sa týka náboženskej tolerancie. Preto to mal Asad celkom dobre rozbehnuté i na západe a preto ho nik neriešil ... bol považovaný síce za diktátora .. ale takého "osvieteného" z pohľadu záujmov západu, nie Sýrčanov pochopiteľne. semtam to síce nechce vidieť, ale pred vojnou neboli NIKDY slobodné voľby ....bola to jednoducho diktatúra. Jeho pozícia vznikla historicky, keď ešte Francúzi preferovali Alavitov (Šítov) napriek tomu, že väčšina obyvateľstva bola sunitská. Tí mali rozhodujúce mocenské pozície a tak to ostalo do roku 2011 pri vypuknutí nepokojov. Po začiatku občianskej vojny rýchlo vznikli radikálne islamské skupiny (mimochodom pomohol tomu i Asad, ktorý pustil z väzenia mnohých radikálnych islamistov aby zdiskreditoval opozíciu v Sýrii).
    Počas vojny sa to však rýchlo zmenilo a silnú pozíciu získali radikálne skupiny podporované bohatými sunitskými štátmi. To "zaklinvocal" IS, ktorý vznikol ako sunitské hnutie a jeho cieľom bol i boj proti šítom - čiže tu sa už tomu "deleniu" nedalo vyhnúť. Inak členenie suniti-šíti je v muslimskom svete veľmi silné a každý si volí hlavne "svojho".

    semtam

    Ak by Amíci chceli odstrániť Asada ... už dávno by tam nebol. Jeho pozícia bola ešte pred tromi rokmi úplne slabučká a bez zásahu Ruska by skončil. Obama sa práveže strašne bál čosi podniknúť a i po chemických útokoch (keď mal ideálnu zámienku) to "uhral" tak, že nemusel robiť nič a predal iniciatívu Rusom.
    Ešte nám skúste objasniť v ktorých medzinárodne uznaných voľbách Asad vyhral ? Pred vojnou to bola čistá fraška kde bol kandidát len on a v roku 2014 neuznali tieto "voľby" ani štáty ktoré Asada akceptujú ..... mimo Ruska a pár asadových najbližších spojencov.
    Neviem koľko je % sunitov v sýrskej armáde ....ale na rozhodujúcich miestach ich nebude veľa .... lebo o tom je celý asadov režim.

  • Kozlus
    22:24 22.06.2018

    A ze Kurdi dostavaji od Turku? No a? Zase sehrali roli uzitecnych idiotu a tentokrat s nema vymetlo USA a prodalo je turkum. Muzou si za to sami.

  • Kozlus
    22:20 22.06.2018
    Oblíbený příspěvek

    Dusan:
    "Otázka je prečo by tam mali vládne vojská pustiť, keď ich tam domáci nechcú"
    Kteri domaci? Kurdove, kteri ovladaji velkou cast zeme za Eufratem? Vcetne oblasti, kde nikdy nezili a odkud vytlacujou mistni kmeny a odkud odvazi veskere vybaveni, vcetne vrtu, pokud se jim to nepovede zprovoznit? Nebo ten kousek 50km okolo US zakladny dal na jihu, kde IS neni a jediny co tam Syrskou armadu nechce je US armada a bojuvky naverbovan v tom utecenckym tabore? Prestan lhat! Assada by nechteli protoze sunnite, shiite,... houby s voctem. I pred valkou byla Syrie nejsekularnejsi zeme v oblasti a na tohle se tam vubec nehledelo. Ted to bude jeste lepsi a takovej Izrael muze jen zavidet. Prestan lhat!

  • semtam
    21:58 22.06.2018

    Jirosi

    Neznáte mapu pane :D
    Hraniční přechod na trase Damašek - Bagdád je IS prostý. Z irácké strany je území pod kontrolou Iráku. V Jordánsku IS neoperuje a v Sýrii je vše kolem 50 km pásma od US základny je pod kontrolou Sýrie. V současných dnech probíhá či spíše proběhl menší boj mezi SAA a zřejmě proxi armádou USA právě v těchto místech.

Stránka 1 z 2