Vážná nehoda ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov a ztráta klíčového doku PD-50

Letadlová loď Admirál Kuuzněcov v suchém doku PD-50 s dvojicí montážních jeřábů po stranách; větší foto / Flickr, Christopher Michel

V noci na úterý se v Murmansku potopil plovoucí dok PD-50, ve kterém prochází generální opravou a částečnou modernizací ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov. Při incidentu byla loď částečně zaplavena a poškozená jak samotným dokem, tak padajícím jeřábem. Nejvíce bolestivá je však ztráta klíčového suchého doku PD-50, kde probíhají opravy větších plavidel a ponorek ruského námořnictva, zejména Severomořské flotily.

Co se přesně stalo? Údajně v důsledku přerušení elektrické rozvodné sítě na pevnině přestaly fungovat mohutná čerpadla doku, která kontrolují naplněnost balastních nádrží. Avšak podle posledních zpráv energetická společnost Rosseti popřela, že by došlo k výpadku proudu na její rozvodné síti na pobřeží.

Podle ruského deníku Izvestija nefungovaly ani pomocné dieselové generátory. Ruský deník spekuluje o tom, že v palivových nádržích generátorů chyběla nafta a byl také dlouhodobě podhodnocen počet lidí, kteří se o generátory starají.

V každém případě v důsledku incidentu došlo nejdříve k potopení jedné strany doku, k divokému zaplavení montážního prostoru a následně ke zhroucení obou jeřábů. Jeden z padajících jeřábů zasáhl trup letadlové lodě a vytvořil trhlinu o rozměrech 5 × 4 metrů. Navíc při divokém potopení doku došlo k prudkému kontaktu lodě se stěnami doku a k dalšímu poškození trupu.

„Při pádu prorazil jeřáb díru o velikosti 4 × 5 metrů. Jde ale o konstrukce, které se dají opravit snadno a rychle, řekl novinářům šéf Sjednocené loďařské korporace Alexej Rachmanov. „Jde o opravu kovových konstrukcí. To je standardní práce našich svářečů, která zabere týden nebo týden a půl.“

V důsledku nehody muselo být evakuováno 60 lidí, mnoho z nich se zachránilo skokem do vody. Čtyři lidé jsou léčení na následky podchlazení. Za zmínku stojí, že v ledových vodách zálivu Kola člověk vydrží pouze několik minut, než podlehne následkům podchlazení.

Při incidentu dokonce hrozilo potopení samotné letadlové lodě Admirál Kuzněcov. „Podle našich zdrojů byl Kuzněcov zachráněn dobře koordinovanou prací posádky, která zůstala na palubě během oprav a která včas začala bojovat o záchranu lodě před zaplavením, navzdory proudění vody přes otevřené vnější kování a díry vzniklé během oprav,“ píše deník Izvestija.

Posádka jednoduše včas zavřela hermetické vnitřní přepážky a voda tak nemohla zaplavit celé podpalubí. Podle deníku Izvestija ale do lodi nateklo několik tisíc tun vody, které bude nutno z podpalubí odčerpat.


PD-50 byl schopen najednou pojmout několik lodí a ponorek. / autor neznámý

V současné době není znám rozsah škod a ani to, jak moc nehoda ovlivní konec oprav letadlové lodě naplánované na rok 2021. Hlavním problémem však není ani tak poškození letadlové lodě, ale vyřazení suchého doku PD-50 z provozu.

PD-50 v Murmansku společně s dokem PD-41 v docích ve městě Viljučinsk na Kamčatce jsou dva největší ruské suché doky schopné pojmout plavidla o výtlaku až 80 000 tun. PD-50 je jedním z největších plovoucí doků na světě a slouží k opravám největších ruských lodí a ponorek. PD-50 na přelomu 70. a 80. let postavili pro Sovětský svaz Švédové, PD-41 naopak Japonci.

Celková délka doku PD-50 je 330 metrů a šířka 88 metrů ‒ dostatečné rozměry pro loď o délce 300 metrů a šířce 79 metrů. Dok sám o sobě má hmotnost 181 230 tun a má ponor 6,12 metru. Dok je vybaven čtyřmi dieselovými motory a čtyřmi elektrickými generátory. K manipulaci slouží dva obří jeřáby s nosností 50 tun.

Severní flotila může využít menší suché doky schopné pojmout lodě o výtlaku 30 000 tun, což postačuje například pro ponorky třídy Oscar nebo křižníky třídy Kirov nebo Slava. Nicméně letadlovou loď Admirál Kuzněcov lze opravovat pouze v docích PD-41 a PD-50. Další teoretickou možností (s nutností určitých stavebních úprav) jsou loděnice Sevmaš, kde ale v současné době probíhá oprava křižníku Admirál Nachimov třídy Kirov.


Murmask ‒ záběr na menší plovoucí dok PD-92 s nosností 30 000 tun a na zatopený dok PD-50.

Co dál s dokem PD-50? Podle webu The Drive, které se odvolává na ruské úředníky, může trvat vyzvednutí z téměř 50 metrů hlubokého zálivu několik měsíců. Není ale jasné, zda záchrana doku bude možná, resp. zda se spíše nevyplatí stavba nového obřího suchého doku .

Podle ruského blogu BMPD ztráta PD-50 posune opravy letadlové lodě Admirál Kuzněcov a výrazně zkomplikuje údržbu a opravy všech lodí Severomořské flotily. PD-50 byl aktivně používán pro opravy menších lodí a ponorek ‒ velké rozměry umožňovaly najednou opravovat vedle sebe dvě až tři plavidla.

Podle deníku Izvestija vyšetřovací komise má před sebou tři hlavní úkoly: přesně zjistit, co se stalo, vyhodnotit škody a přijít na to, jak zachránit utopený dok PD-50. Otázkou také je, proč nefungovaly záložní naftové generátory.

Letadlová loď Admirál Kuzněcov je nyní v přístavišti, kde technici zjišťují rozsah škod a zaplavené prostory lodě zkoumají potápěči. Vše komplikuje skutečnost, že část vnitřních prostor letadlové lodě, a to zejména v nejnižších úrovních, je dlouhodobě zapečetěna a není přístupná od dob Sovětského svazu.

Zdroj: Izvestija, Izvestija, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské tanky T-14 Armata pro Indii?

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicles) plánuje obří nákup 1770 hlavních ...

Námořní konvoje ve válce: US Navy dopravní lodě neochrání

V případě rozsáhlého válečného konfliktu bude až 90 % materiálu dopravováno ze Spojených států na ...

Ruské vojenské dopravní letectvo je v hluboké krizi

Ruské vojensko-transportní letectvo (VTA) trápí rychle se snižující počet provozuschopných ...

NÁZOR: Jaderné bomby na Yellowstone ‒ Rusko opět hrozí apokalyptickou jadernou válkou

Tak, jako mnohokrát v minulosti, kdy se Rusko dostává do pro něj nevýhodné mezinárodně-politické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Czertik
    22:37 09.11.2018

    jirosi vtipne, jak si krasne rekl, na maximalni rychlost se pluje jen obcas, protoze jinak by se nikam nedoplulo. Jenze sis jaksi neuvedomil ze tech 18 uznu sice muze byt ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi
    vtipne, jak si krasne rekl, na maximalni rychlost se pluje jen obcas, protoze jinak by se nikam nedoplulo.
    Jenze sis jaksi neuvedomil ze tech 18 uznu sice muze byt cestovka kuznice, ale je to maximalka toho remorkeru, cili realne pluji jeste daleko pomaleji.
    A to uz je skutecne plahoceni, ktere odpovida 19 stoleti kdy se prikladaslo rucne a jezdilo na uhli.

    A jak uz je vtipne meme na netu
    https://twitter.com/20committe... Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    22:34 09.11.2018

    Behem presunu se neprovadi hlidkovani???

    Behem presunu se neprovadi hlidkovani???

  • Jirosi
    22:29 09.11.2018

    Czertik: "Amici na svych letadlovkach maji palivo pro vic nez 2 tydny plneho nasazeni." Ale palivo z "tankeru"doplňují pří leteckých operacích každé 4 dny. Letecké operace ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: "Amici na svych letadlovkach maji palivo pro vic nez 2 tydny plneho nasazeni."

    Ale palivo z "tankeru"doplňují pří leteckých operacích každé 4 dny.
    Letecké operace provádí, až na stanovišti. Přes Atlantik mají letadla uzemněny. Pro příklad operace v Perském zálivu.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    22:15 09.11.2018

    danny ohledne toho dotankovani v ceute - ano, mas pravdu, kdyz bylo domluveno dotankovani v ceute tak by skutecne byl nesmysl sebou tahat i tanker. Jenze ja sem tu otazku ...Zobrazit celý příspěvek

    danny
    ohledne toho dotankovani v ceute - ano, mas pravdu, kdyz bylo domluveno dotankovani v ceute tak by skutecne byl nesmysl sebou tahat i tanker.
    Jenze ja sem tu otazku dotankovani dal v souvislsti s vydrzi kuznecova na mori, ne se samotnym faktem dotankovani.
    A mas pradvu, v otazce tankeru, ze si ho meli vzit ss sebou, bez ohledu na to bylo domluveno, uz sem se nechal trochu unest, ale myslim ze budou se mnou souhlasit, ze to tom, jak dlouho a casto ruske lode sedi na zadku v pristavech, tak by jim vytahnuti na more a vyzkouseni doplnovani paliva na mori nijak neuskodilo.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    22:04 09.11.2018

    cernakus pockej, to me chces rict, ze kuznic spaluje v lodnich kotlech drahe letecke palivo misto levneho bunkroveho paliva (pripadne o neco drazsi a kvalitnejsi, ale stale ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus

    pockej, to me chces rict, ze kuznic spaluje v lodnich kotlech drahe letecke palivo misto levneho bunkroveho paliva (pripadne o neco drazsi a kvalitnejsi, ale stale levne varianty) ??? Nebo jak mam brat tu tvoji vsuvku o tom, ze letecky provoz zere a oni uz cvicili cestou ?

    A pokud mel doplnovat jen nadrze pro letecke kridlo ane pro sebe....tak se podivejme. Na ceste do syrie melo jeho kridlo sotva 1/4 stav oproti jeho papirove kapacite. A jak dlouho mu trvala cesta do spanelska ?
    Kolik cvicnych letu denne provadely, cestou tam ?

    Protoze at pocitam jak pocitam, tak pri plnem stavu letadel, by mu palivo pro letadla nevyslo ani na 3 dny..coz je dost malo na to, jak ty tu opetrujes s tim, jake mel byt uzasny a silny a byt velke nezpeci pro usaky.

    Amici na svych letadlovkach maji palivo pro vic nez 2 tydny plneho nasazeni.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    22:03 09.11.2018

    Americká CSG má obvykle cestovní rychlost někde mezi 17 - 23 uzly. Divil jsem se, že to je tolik, ale vysvětlují to těmi ponorkami a taky tím, že během dne vzlétají a přistávají ...Zobrazit celý příspěvek

    Americká CSG má obvykle cestovní rychlost někde mezi 17 - 23 uzly. Divil jsem se, že to je tolik, ale vysvětlují to těmi ponorkami a taky tím, že během dne vzlétají a přistávají letadla a loď se kvůli nim musí natáčet proti větru a často mění směr. Při nižší cestovní rychlosti by tak při tom kličkování nikdy nikam nedopluly...

    Tohle ve svazu s remorkérem, který má max. (nikoliv cestovní) rychlost 18 uzlů dělat nemůžeš. Když sleduješ Kuzněcova v ponorce a oni ti zrychlí, prostě se dál tržíš pomalého remorkéru a ten Kuzněcov na něj někde zase počká...Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    21:56 09.11.2018

    Jirosi, souhlasím, že žádná loď nejezdí na plný kotel. Ale vyšší cestovní rychlost - aspoň dočasně - znemožní nebo ztíží skryté sledování ponorkami nepřítele. Při vyšší ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi,

    souhlasím, že žádná loď nejezdí na plný kotel. Ale vyšší cestovní rychlost - aspoň dočasně - znemožní nebo ztíží skryté sledování ponorkami nepřítele. Při vyšší rychlosti totiž výrazně roste jejich hlučnost a riziko odhalení.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    21:54 09.11.2018

    cerankus Ne, skutecne nevim o tom, ze by u jakehokoliv namornicva, vyjma ruskeho, vyplouval s jakymkoliv svazem na more zaroven i tahac (neplest s beznou servisni lodi). A ...Zobrazit celý příspěvek

    cerankus

    Ne, skutecne nevim o tom, ze by u jakehokoliv namornicva, vyjma ruskeho, vyplouval s jakymkoliv svazem na more zaroven i tahac (neplest s beznou servisni lodi).

    A nechapu proc neustale vytahujes to tazeni zumwaltu a type 45 ? dela tu nekdo z nas z nich (ultra)spolehlive jednotky jako ty z kuznice ?

    k oprave kuznice u syrii
    1. no kdyz uz mas takove uzasne znalosti o us navy, muzes tady uvest JEDINY pripad kdy jakakoliv letadlovka us navy vyzadovala opravu od cizi lode na mori, rekneme za poslednich 30 let ?
    Holt ruzne provozi problemy je schopna kazda normalni letadlovka je vyresit sama, pokud je problem takovy, ze vyzaduje zasah jine lode, je to problem spatne udrzby ci konroly, ktery by nemel nikdy nastat.
    2. ano, promin, splet sem si zachytne lano s katapultem, pointa zustava.
    3. a tobe jako prijde normalni ze se ti vyrve 350 tun u lodi ? Vsude jinde, vyjma ruskeho namornictva (a tebe) by to braly jako megapruser a ukazkovy priklad spatne udrzby za jaky by mely padat hlavy.
    I kdyz jo jasne ja vim, litani 350 tun je jen bezny den ve dni admirala floty sovetsekho sajuzu kuznice :).
    A to penecham stranou ze jim spadlo sucko? kvuli nedostatku paliva do more jen proto, ze si kapitan myslel ze to stihnou spravit v cas a neodeslal ho na pozemni zakladnu v syrii.
    Vsak co, tech 50 mil usd za letoun ma splaceny za rok..

    A jeste jednou, je uple jedno co ostatniho vyjma tahani umi, jde o to, ze vyjma ruskeho namornictva neexistuje zadne jine namornictvo ktere by se svazem vysilala lod s touhle (konstukcni) schopnosti.


    7 flotila
    A ne mylis se, spatna udrzba neni vzdy kvuli nedostatku penez, ale i casu. Schvalne co myslis, kolik toho a jak, ztihnes zkontrolovat kdyz papirove mas na to 2 tydny, realne 3 dny ?

    A proc delas ze sebe hlupaka, kdyz nekozes videt rozdil mezi systemovou chybou vlivem pretezovanim ukoly (7ma flotila, nemecke letectvo a namornictvo) a nedostatecnymy financemi - ruske namornictvo ?
    Nebo me chces tvrdit, ze situace kdyz provozujes auto 22 hodin denne a jedine co stihas je doplnovat palivo a pak se ti rozesype cestou je uplne stejne jako kdyz se ti rozsype auto cestou jenom kvuli tomu ze ti 3 roky stalo v garazi a nikdo na nej nesahl ?Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:27 09.11.2018

    Cernakus: "Ono ostatně jeho pohon je velmi poruchovzdorný. Jedná se o letitou prověřenou konstrukci založenou na několikanásobném zálohování (8 kotlů, 8 parních okruhů, 4 turbíny a ...Zobrazit celý příspěvek

    Cernakus: "Ono ostatně jeho pohon je velmi poruchovzdorný. Jedná se o letitou prověřenou konstrukci založenou na několikanásobném zálohování (8 kotlů, 8 parních okruhů, 4 turbíny a čtyři šrouby), takže i když se vysype polovina toho všeho, tak stále je plavby schopný."

    Tohle je spíše pokus o vtip... Několikrát těžší kontajnerové lodě, nebo tankery jezdí na jeden jediný šroub a motor. Přesto je nikdo nedoprovází, a čas jejich pobytu v přístavech se měří na na jednotlivé dny.


    StandaBlabol: V tomhle se, ale musím zastat. Žádná loď nejezdí na plný kotel, to by se nikdy nikam nedoplulo. Většina plavby probíhá v poklidu na ekonomickou rychlost. Tedy těch 18 uzlu je naprosto v pohodě.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    20:06 09.11.2018

    K tomu remorkéru, který Kuzněcova táhne v Biskaji (samozřejmě pouze cvičně): Je to Nikolay Chiker, jedna ze dvou sesterských lodí postavených pro SSSR ve Finsku a zařazených do ...Zobrazit celý příspěvek

    K tomu remorkéru, který Kuzněcova táhne v Biskaji (samozřejmě pouze cvičně):

    Je to Nikolay Chiker, jedna ze dvou sesterských lodí postavených pro SSSR ve Finsku a zařazených do služby v roce 1989. Plný výtlak 7.500 tun, max. rychlost 18 uzlů. Je to záchranný remorkér, kromě tahání velkých (spíš VELKÝCH) lodí dokáže pomáhat i ponorkám nebo hasit požáry.

    Více tady:
    http://russianships.info/eng/r...
    http://tugfaxblogspotcom.blogs...

    Od 90tých let opravdu nedoprovázejí pouze Kuzněcova, ale všechny větší ruské lodě. Souvislosti to se špatným technickým stavem flotily. Dost to musí omezovat rychlost svazu, maximální rychlost 18 uzlů dosahovali bitevní lodě na konci 19. století. Jejich důležitost ilustruje vtípek (Cernakus by řekl propaganda), který se na webu často opakuje:

    "Chcete vyřadit z boje Kuzněcova? Vystřelte protilodní střelu ... a potopte mu remorkér."Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    19:54 09.11.2018

    Asi se nezapojím do zbytečné diskuze, jestli videa z tažení Kuzněcova v Biskajském zálivu pocházejí ze cvičení nebo ne. Ale je fakt, že trvalo několik let, než prosákla na web. ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi se nezapojím do zbytečné diskuze, jestli videa z tažení Kuzněcova v Biskajském zálivu pocházejí ze cvičení nebo ne. Ale je fakt, že trvalo několik let, než prosákla na web. Takže dobře utajené cvičení:)

    Nevím, proč tu pro tažnou loď (tug) používáte označení trawler (rybářská loď). Správně by to mělo být remorkér.

    Video hořícího Kuzněcova je tady:
    https://foxtrotalpha.jalopnik....
    Podle všeho jde o nehodu na elektrice z roku 2009 u tureckého pobřeží. Ale pokud nám Cernakus vysvětlí, že si jen jeden námořník zapálil cigaretu a ruský tabák je prostě síla, tak se taky hádat nebudu.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    19:33 09.11.2018

    danny:

    teď jsem se od srdce zasmál. Ano, takovou reakci bych čekal od normálního běžného člověka na toto tady :-D

    danny:

    teď jsem se od srdce zasmál. Ano, takovou reakci bych čekal od normálního běžného člověka na toto tady :-D

  • danny
    19:13 09.11.2018

    cernakus: nedávno jsem kamarádovi nadšeně ukazoval, o čem se tady hádáme. Koukal na mě dost vyděšeně:-)

    cernakus: nedávno jsem kamarádovi nadšeně ukazoval, o čem se tady hádáme. Koukal na mě dost vyděšeně:-)

  • cernakus
    18:27 09.11.2018

    Luky, danny:

    díky za humor, už to chtělo odlehčit.

    Luky, danny:

    díky za humor, už to chtělo odlehčit.

  • cernakus
    18:26 09.11.2018

    Jirosi: NevÍm, ale hádám, že máš pravdu. To nic nemění na faktu, že kdyby se Kuzniči vysypal kompletně pohon v roce 2017 u Syrských břehů a neměl by s sebou plovoucí servis, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:

    NevÍm, ale hádám, že máš pravdu. To nic nemění na faktu, že kdyby se Kuzniči vysypal kompletně pohon v roce 2017 u Syrských břehů a neměl by s sebou plovoucí servis, tak by musel čekat na kotvách měsíce, než by ten servis připlul, protože ani Tartús ani Novorosijsk na to nejsou vybaveny. A Mikolajveské jsou aktuálně na území nepřítele.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:01 09.11.2018

    Můj petrohradský velící důstojník se mi nad rozlitým stolem vodky a špeku prokecl, že se zeleninovým chodí běžně vycvičený pilot na dlouhý rozjezd, s masovým to dá i z hotovostního ...Zobrazit celý příspěvek

    Můj petrohradský velící důstojník se mi nad rozlitým stolem vodky a špeku prokecl, že se zeleninovým chodí běžně vycvičený pilot na dlouhý rozjezd, s masovým to dá i z hotovostního starťáku.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:58 09.11.2018

    Cernakus: "Tak se na tu základnu v Tartúsu podívej. Kdejaké chorvatské letovisko má přístav větší. Tam by jsi Kuzniče nejspíš ani nezakotvil. " Výš jak by vypadala většina ...Zobrazit celý příspěvek

    Cernakus: "Tak se na tu základnu v Tartúsu podívej. Kdejaké chorvatské letovisko má přístav větší. Tam by jsi Kuzniče nejspíš ani nezakotvil. "

    Výš jak by vypadala většina základen USA po světe kdyby se tam neinvestovalo..
    LL o 100 000t by si tam místo domorodých bárek vážně nenarval.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    17:55 09.11.2018

    Luky: nemáš přesné poměry míchání toho paliva? Taky by mě zajímalo, jest boršč musí být s masem a smetanou, nebo stačí jen na zelenině.

    Luky: nemáš přesné poměry míchání toho paliva? Taky by mě zajímalo, jest boršč musí být s masem a smetanou, nebo stačí jen na zelenině.

  • cernakus
    17:42 09.11.2018

    luky: To, že kotel umí mazut neznamená, že neumí cokoliv jiného spalitelného. Výhoda parního kotle. Ostatně proto taky občas čudí (mazut), občas ne (to jede LP). Pokud si to ...Zobrazit celý příspěvek

    luky:

    To, že kotel umí mazut neznamená, že neumí cokoliv jiného spalitelného. Výhoda parního kotle. Ostatně proto taky občas čudí (mazut), občas ne (to jede LP). Pokud si to dobře pamatují, má celkem 6 nádrží na uhlovodíková paliva.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:37 09.11.2018

    Ale Kuzma přece žere mazut, na to snad jeho palubní letky nelítaj :D....no možná, kdyby měl na palubě i SU-39, tak po naředění mazutu borščem a vodkou by za silnýho čazení tento ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale Kuzma přece žere mazut, na to snad jeho palubní letky nelítaj :D....no možná, kdyby měl na palubě i SU-39, tak po naředění mazutu borščem a vodkou by za silnýho čazení tento modernizovaný "Grač" do vzduchu šel....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 18