Vážná nehoda ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov a ztráta klíčového doku PD-50

Letadlová loď Admirál Kuuzněcov v suchém doku PD-50 s dvojicí montážních jeřábů po stranách; větší foto / Flickr, Christopher Michel

V noci na úterý se v Murmansku potopil plovoucí dok PD-50, ve kterém prochází generální opravou a částečnou modernizací ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov. Při incidentu byla loď částečně zaplavena a poškozená jak samotným dokem, tak padajícím jeřábem. Nejvíce bolestivá je však ztráta klíčového suchého doku PD-50, kde probíhají opravy větších plavidel a ponorek ruského námořnictva, zejména Severomořské flotily.

Co se přesně stalo? Údajně v důsledku přerušení elektrické rozvodné sítě na pevnině přestaly fungovat mohutná čerpadla doku, která kontrolují naplněnost balastních nádrží. Avšak podle posledních zpráv energetická společnost Rosseti popřela, že by došlo k výpadku proudu na její rozvodné síti na pobřeží.

Podle ruského deníku Izvestija nefungovaly ani pomocné dieselové generátory. Ruský deník spekuluje o tom, že v palivových nádržích generátorů chyběla nafta a byl také dlouhodobě podhodnocen počet lidí, kteří se o generátory starají.

V každém případě v důsledku incidentu došlo nejdříve k potopení jedné strany doku, k divokému zaplavení montážního prostoru a následně ke zhroucení obou jeřábů. Jeden z padajících jeřábů zasáhl trup letadlové lodě a vytvořil trhlinu o rozměrech 5 × 4 metrů. Navíc při divokém potopení doku došlo k prudkému kontaktu lodě se stěnami doku a k dalšímu poškození trupu.

„Při pádu prorazil jeřáb díru o velikosti 4 × 5 metrů. Jde ale o konstrukce, které se dají opravit snadno a rychle, řekl novinářům šéf Sjednocené loďařské korporace Alexej Rachmanov. „Jde o opravu kovových konstrukcí. To je standardní práce našich svářečů, která zabere týden nebo týden a půl.“

V důsledku nehody muselo být evakuováno 60 lidí, mnoho z nich se zachránilo skokem do vody. Čtyři lidé jsou léčení na následky podchlazení. Za zmínku stojí, že v ledových vodách zálivu Kola člověk vydrží pouze několik minut, než podlehne následkům podchlazení.

Při incidentu dokonce hrozilo potopení samotné letadlové lodě Admirál Kuzněcov. „Podle našich zdrojů byl Kuzněcov zachráněn dobře koordinovanou prací posádky, která zůstala na palubě během oprav a která včas začala bojovat o záchranu lodě před zaplavením, navzdory proudění vody přes otevřené vnější kování a díry vzniklé během oprav,“ píše deník Izvestija.

Posádka jednoduše včas zavřela hermetické vnitřní přepážky a voda tak nemohla zaplavit celé podpalubí. Podle deníku Izvestija ale do lodi nateklo několik tisíc tun vody, které bude nutno z podpalubí odčerpat.


PD-50 byl schopen najednou pojmout několik lodí a ponorek. / autor neznámý

V současné době není znám rozsah škod a ani to, jak moc nehoda ovlivní konec oprav letadlové lodě naplánované na rok 2021. Hlavním problémem však není ani tak poškození letadlové lodě, ale vyřazení suchého doku PD-50 z provozu.

PD-50 v Murmansku společně s dokem PD-41 v docích ve městě Viljučinsk na Kamčatce jsou dva největší ruské suché doky schopné pojmout plavidla o výtlaku až 80 000 tun. PD-50 je jedním z největších plovoucí doků na světě a slouží k opravám největších ruských lodí a ponorek. PD-50 na přelomu 70. a 80. let postavili pro Sovětský svaz Švédové, PD-41 naopak Japonci.

Celková délka doku PD-50 je 330 metrů a šířka 88 metrů ‒ dostatečné rozměry pro loď o délce 300 metrů a šířce 79 metrů. Dok sám o sobě má hmotnost 181 230 tun a má ponor 6,12 metru. Dok je vybaven čtyřmi dieselovými motory a čtyřmi elektrickými generátory. K manipulaci slouží dva obří jeřáby s nosností 50 tun.

Severní flotila může využít menší suché doky schopné pojmout lodě o výtlaku 30 000 tun, což postačuje například pro ponorky třídy Oscar nebo křižníky třídy Kirov nebo Slava. Nicméně letadlovou loď Admirál Kuzněcov lze opravovat pouze v docích PD-41 a PD-50. Další teoretickou možností (s nutností určitých stavebních úprav) jsou loděnice Sevmaš, kde ale v současné době probíhá oprava křižníku Admirál Nachimov třídy Kirov.


Murmask ‒ záběr na menší plovoucí dok PD-92 s nosností 30 000 tun a na zatopený dok PD-50.

Co dál s dokem PD-50? Podle webu The Drive, které se odvolává na ruské úředníky, může trvat vyzvednutí z téměř 50 metrů hlubokého zálivu několik měsíců. Není ale jasné, zda záchrana doku bude možná, resp. zda se spíše nevyplatí stavba nového obřího suchého doku .

Podle ruského blogu BMPD ztráta PD-50 posune opravy letadlové lodě Admirál Kuzněcov a výrazně zkomplikuje údržbu a opravy všech lodí Severomořské flotily. PD-50 byl aktivně používán pro opravy menších lodí a ponorek ‒ velké rozměry umožňovaly najednou opravovat vedle sebe dvě až tři plavidla.

Podle deníku Izvestija vyšetřovací komise má před sebou tři hlavní úkoly: přesně zjistit, co se stalo, vyhodnotit škody a přijít na to, jak zachránit utopený dok PD-50. Otázkou také je, proč nefungovaly záložní naftové generátory.

Letadlová loď Admirál Kuzněcov je nyní v přístavišti, kde technici zjišťují rozsah škod a zaplavené prostory lodě zkoumají potápěči. Vše komplikuje skutečnost, že část vnitřních prostor letadlové lodě, a to zejména v nejnižších úrovních, je dlouhodobě zapečetěna a není přístupná od dob Sovětského svazu.

Zdroj: Izvestija, Izvestija, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské tanky T-14 Armata pro Indii?

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicles) plánuje obří nákup 1770 hlavních ...

Námořní konvoje ve válce: US Navy dopravní lodě neochrání

V případě rozsáhlého válečného konfliktu bude až 90 % materiálu dopravováno ze Spojených států na ...

Ruské vojenské dopravní letectvo je v hluboké krizi

Ruské vojensko-transportní letectvo (VTA) trápí rychle se snižující počet provozuschopných ...

NÁZOR: Jaderné bomby na Yellowstone ‒ Rusko opět hrozí apokalyptickou jadernou válkou

Tak, jako mnohokrát v minulosti, kdy se Rusko dostává do pro něj nevýhodné mezinárodně-politické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • danny
    17:34 09.11.2018

    Czertik: ubral bych být tebou emocí. Větší část otázek z tvého posledního příspěvku působí poněkud hloupě. Vlastně všechny. Často se s tebou neshodnu, ale respektuji tvoje názory ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: ubral bych být tebou emocí. Větší část otázek z tvého posledního příspěvku působí poněkud hloupě. Vlastně všechny. Často se s tebou neshodnu, ale respektuji tvoje názory a argumenty. Ale pokud se cernakuse snažíš vymáchat sérií, proč si domlouvali dotankování na Ceutě a proč sebou nevezli tanker, když měli domluvené dotankování a jestli to není důkaz, že neumí tankovat na moři... Promiň, tím se ale fakt shazuješ.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    17:31 09.11.2018

    Luky: "No a pak to vaše utrpení, kdyby Kuzniče protáhli Bosporem.... :) Jinak je otázka, pro co všechno se doprovodná loď hodí. Kuznič vlastně plul "samostatně" na misi, ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:

    "No a pak to vaše utrpení, kdyby Kuzniče protáhli Bosporem.... :)
    Jinak je otázka, pro co všechno se doprovodná loď hodí. Kuznič vlastně plul "samostatně" na misi, zatímco Amíci mají vždycky celý svaz."

    Vynikající postřehy. Už jen tahání Varjagu Bosporem byla zajímavá historie a trvalo to přes půl roku (povolení, dohody, tažní lodě, uvolnění koridoru, bezpečnostní opatření). A to byl kus kovu bez jaderných zbraních na palubě.

    Co se týče doprovodných plavidel svazu - to je trefa, tím jsem měl s těmi RAŽi začít a na tom se točit. Kuznič totiž opravdu často pluje sám. Dáno tím, že na rozdíl od americké LL má masivní ASW, ASuW, AAW schopnosti sám o sobě a nepotřebuje k tomu smečku křižníků a ponorek.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    17:27 09.11.2018

    czertik: "To ma skutecne tak male nadrze, ze mu vlatni palivo na delsi cestu nez ke spanelsku nevydrzi ? " Nemá, ale jak psal Jirosi, letecký provoz žere a oni samozřejmě cvičili ...Zobrazit celý příspěvek

    czertik:
    "To ma skutecne tak male nadrze, ze mu vlatni palivo na delsi cestu nez ke spanelsku nevydrzi ? "
    Nemá, ale jak psal Jirosi, letecký provoz žere a oni samozřejmě cvičili už po cestě. Jako nádrže nejsou bezedné a není dobrý nápad jet až na výpary. Prostě chtěli mít plnou. Já taky mívám raději plnou než hladové oko, když jedu daleko od domova, ty ne?Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    17:24 09.11.2018

    Jirosi: Tak se na tu základnu v Tartúsu podívej. Kdejaké chorvatské letovisko má přístav větší. Tam by jsi Kuzniče nejspíš ani nezakotvil. Czertik: ad kotle a zálohy vs. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:

    Tak se na tu základnu v Tartúsu podívej. Kdejaké chorvatské letovisko má přístav větší. Tam by jsi Kuzniče nejspíš ani nezakotvil.

    Czertik:

    ad kotle a zálohy vs. nezálohy

    Neměl by jsi ještě nějaký úžasný insight, aby jsi mi jej objasnil a já se cítil jako naprostý blbec, že jsem na to sám nepřišel ;-)

    Tak tyhle trawlery plují prakticky s každou větší jednotkou nebo uskupením, ať konvečním nebo jaderným. Takže bych řekl, že to bude předpis, který samozřejmě vznikl z historické zkušenosti, kdy v 90tých letech lodě zcela bez údržby a s vybavením za hranicí životnosti byly prostě rizikem. A ano, s Kuzničem plul pro případ průseru, který mimochodem nastal (zachytný systém letadel se pokazil a vytrhnul z ukotvení). Ale to stále nic nemění na faktu, že Kuznič přes veškerou hanu a zesměšňování tažen pro poruchu nebyl. Zumwalt a Type 45 ano, jim se přitom nikdo na Západě nesmál ani je neshazoval, čím to? Propagandou (protože na Ruských webech se oběma vysmáli, ale to se k nám nedostane).

    Ad ta oprava Kuzniče u Sýrie.
    1) Ne, letadlovka si žádný katapult sama neopraví. Ten parní. Emals možná i jo.
    2) Ne, Kuznič opravdu žádný katapult nemá
    3) Navíjecí brzdný buben, který havarující súčko vyrvalo z ukotvení váží skoro 350 tun. Světe div se, na Kuzniči není jeřáb schopný s tím hnout. Tedy nebyl do té nehody v PD-90 :-)

    Ten tahač (a celá ta třída) plave s jinými ruskými skupinami pravidelně. Není vyhražen jen pro kuzniče. A ještě jednou, není to tahač. Umí toho podstatně, podstatně více.

    Ad:

    problémy 7. mé flotily a s tím související hávárie norské fregaty.
    Ale já tohle vím. A korát jsem chtěl aby jsi si to řekl nahlas. Protože to co jsi pospal, je SYSTÉMOVÁ CHYBA. Úplně stejná, jako že se Rusové vykvákli na řádnou údržbu PD-90 a navíc zpronevěřili dokonce i záložní naftu!!!

    Prostě únava, nedostatečná údržba (to jsou vždy ve finále nedostatečné finance) a podcenění situace.

    Jirosi:
    To nepopírám, letadla a spalovací lodě žerou, proto ty tankery. I přes fakt, že LL má cca 10 tisíc tun toho paliva v podpalubí.

    S tím odtahem nehoupu.
    1) PD-190 je kratší o 30 metrů a hlavně užší o 20 metrů. Podívej se na kuzniče v PD-90 a sám si odpověz, opravdu se tam vejde?
    2) Hloubka v tom zálivu je jen 10 metrů. I kuznič by tam měl problémy manévrovat. PD-190 s kuzničem v útrobách by to už IMHO nedal.
    Ani sami Rusové si nejsou jistí. Kalkulacemi to vychází na hraně, a ty jak známo nevydrží první střet s praxí ;-).

    Ale on ty letadla provozoval. Po opravě zachytného zařízení se na něj zase vrátily. A domů doplul při provozu svého leteckého křídla. Více na palbě a AK z té doby.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:17 09.11.2018

    Jirosi napsal: "Nehoupeš nás trošku. Novorossiysk(černé moře) mají dok PD-190." O debatě nemám přehled, ale jen k tomu Novorosijsku - onehdá jsem četl nějakou studii, že ta ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi napsal: "Nehoupeš nás trošku. Novorossiysk(černé moře) mají dok PD-190."

    O debatě nemám přehled, ale jen k tomu Novorosijsku - onehdá jsem četl nějakou studii, že ta vojenská část přístavu není schopna zabezpečit větší jednotky. Měli tedy v plánu něco prohlubovat a rozšiřovat infrastrukturu ještě před zabráním Krymu. Myslím, že další motivací také bylo, že smlouva o pronájmu Sevastopolu nějak fikaně blokovala rozvoj floty, která tam v nájmu kotvila.
    Problém ale byl, že ta modernizace Novorosijsku měla trvat cca 15 let, takže Sevastopol pro ně byl a stále je velmi důležitý.

    No a pak to vaše utrpení, kdyby Kuzniče protáhli Bosporem.... :)
    Jinak je otázka, pro co všechno se doprovodná loď hodí. Kuznič vlastně plul "samostatně" na misi, zatímco Amíci mají vždycky celý svaz.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    17:03 09.11.2018

    cernakus a k tomu jak kuznic mel doplnovat palivo v ceute ve spaneslku. Ja se ptam PROBOHA PROC ? To ma skutecne tak male nadrze, ze mu vlatni palivo na delsi cestu nez ke ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus
    a k tomu jak kuznic mel doplnovat palivo v ceute ve spaneslku. Ja se ptam PROBOHA PROC ?
    To ma skutecne tak male nadrze, ze mu vlatni palivo na delsi cestu nez ke spanelsku nevydrzi ?
    Kdyz si vezmu ze ty britske dokazi na svoje nadrze obeplout pulku zemekoule...
    A pak dalsi doplnujici otazka - pokud by palivo bylo problem - proc rusove nevyslali s tou grupou i tanker a nedoplnili kuznici palivo na mori ?
    Amici to praktikuji bezne uz od druhe svetove.
    Nebo to rusove vubec neumi, ci snad nemaji zadny tanker ? Kde je pak to tvoje slavne, schopne a silne ruske namornictvo ?Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:55 09.11.2018

    .Cernakus: "Mimochodem, v amerických CSG plují servisní plavidla a tankery taky, zejména když to má být štreka. Ne sice kvůli letadlovce, ale kvůli těm doprovodným plavidlům. ...Zobrazit celý příspěvek

    .Cernakus: "Mimochodem, v amerických CSG plují servisní plavidla a tankery taky, zejména když to má být štreka. Ne sice kvůli letadlovce, ale kvůli těm doprovodným plavidlům. "

    Ne, že by ty ostatní plavidla měla neomezný dojezd, Ale slušným žroutem paliva je i letecké křídlo. A nikdy se nejeden 0.

    "V takovém případě je nutné jej odtáhnout 10 tisíc kilometrů daleko."
    Nehoupeš nás trošku. Novorossiysk(černé moře) mají dok PD-190.

    "Mimochodem zajímavý úhyb. Já mluvím o hulení z komínů a nutnosti loď (ne)tahat a ty hned uhneš na přistání letadel. Njn, najít důkaz, že Kuzniče tahali je totiž težší, viď. "

    Ono není hlavní funkcí LL provozovat letadla. Tak promiň, asi ta dýmová clona je fakt podstatnější. Tedy kdo tu mlží a neřeší to podstatné?Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    16:52 09.11.2018

    cernakus a k tem nehodam amickych lodi, mas hodne zjednoduseny pohled. Mas pravdu v tom, ze za temi kolizemi staly chyby posadek, ale to je tak vse. Ano vyhodili za to ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus
    a k tem nehodam amickych lodi, mas hodne zjednoduseny pohled. Mas pravdu v tom, ze za temi kolizemi staly chyby posadek, ale to je tak vse. Ano vyhodili za to admirala...ktery ale prave ze jen delal presne to, co po nem chtelo vedeni, presto ze na to nemelo prostredky a on proti tomu protestoval.
    Holt po nem chteli aby lode nasazoval casteji, nez na co mel pocet s logickymy dusledky - min casu na udrzbu lodi, min casu na odpocinek a vycvik posadky, a tim logicky vetsi dlouhodoba unava posadky.
    Napsosto stejny pripad kdy se pak nemectvi politici divi ze jim nelitaji letadla a nepluji ponorky, jenom proto ze po nich chteli vetsi nasazeni, ale uz nedali vic penez na nahradni dily.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    16:47 09.11.2018

    cernakus U kuznice tech 8 kotlu, 8 okruhu a 4 turbiny nejsou jako zaloha (jako teba 4 kotle dalsich 4), tech 8 kotlu je tam proto, aby kuznic dosahl one psane maximalni rychlosti. ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus
    U kuznice tech 8 kotlu, 8 okruhu a 4 turbiny nejsou jako zaloha (jako teba 4 kotle dalsich 4), tech 8 kotlu je tam proto, aby kuznic dosahl one psane maximalni rychlosti. Byt ano, normalne v provozu byva jen cast kotlu.
    A ano, pri 4 sroubech by mela byt hodne blbuvzdorna...ale tady se potom nabizi otazka - PROC teda skutecne u kazde mise kuznecova je tazna lod ?
    Holt asi ten kotel sam o sobe nebude moc spolehlivy.
    To nema ZADNE jidne namornictvo na svete. A skutecne si nedokazi vybavit jediny pripad kdy by jakekoliv namornictvo (vyjma ruskeho) byt i jen nacvicovalo tazeni svoji letadlovky.

    A jo taklhe si myslel, ze amici maji dva nezavisle pohony...tak to si rovnou mohl napsat ze kuznic jich ma 4 ci 8 (zalezi jak bys to pocital).

    A ten zbyteck co si napsal...to si skutecne MYSLEL VAZNE ? Ok beru ztratu casi pri pripluti k mistu poruchy, ale to je asi tak vse.
    Ze trawler pomahal kuznicovi pri oprave katapultu ??? WTF ? To ma rusko takove neschopy ze si to neumi udelat sami ? Vzdyt u kazdeho jineho namornictva si katapulty opravi letadlovka na mori sama, bez asistence jinych plavidel.
    A tu pomoc s opravou pohonu trawlerem si myslel vazne ? To jako na nem bezne vozi nahradni turbinu, kotel, prevodovku a kdo vi co jeste ? Kde to skladuji ?
    A prosim, neplet si servisni plavidla s tahaci, tahaci skutecne se v zadne amicke bojove skupine nikde nevyskytuji, vyjma ruska a kuznice.
    Proc treba onen tahac nebyva u ostatnich ruskych skupin lodi, kdyz v nich neni kuznic ?
    A ne, to ruske jisteni sem bral na to, ze ty to beres bud jako ruskou mentalitu (cili univerzalni), nebo ze kdyz sou to zakazky pro namornictvo, tak je bude (ze setrvacnosti) vyzadovat i po soukromnicich kdyz jim opravuji jejich lode.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:38 09.11.2018

    Cernakus:"Takže si prostě dál bude vykonávat svou hlavní, ale neatraktivní činnost - lovit ponorky soudruhů z NATO v Severním ledovém oceánu." Když se podíváme na počet dní na ...Zobrazit celý příspěvek

    Cernakus:"Takže si prostě dál bude vykonávat svou hlavní, ale neatraktivní činnost - lovit ponorky soudruhů z NATO v Severním ledovém oceánu."

    Když se podíváme na počet dní na moří i z leteckým křídlem, a počet dní v doku. Tak opravdu vykonává svou hlavní činnost.

    "Kdy plul remorkér na tahání nevím, on ten Ruský je totiž ocean going support vessel a supluje fakt, že zatímco USN má několik stovek námořních základen po světě svých a svých vazalů, tak Rusko má pendrek (pamatujeme, jak Kuznič plul k Sýrii a chtěl zastavit ve Španělské Cetue na doplnění paliva, "

    Nemá náhodou dlouhodobou námořní základnu Rusku v Syrii? Ano, a opět takovou kde ta loď nemůže zakotvit. Což je asi opět souhra náhod, že?Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    16:01 09.11.2018

    czertik: nechal jsi se nachytat (jako i já dříve), tohle bylo cvičení. Ono, kdyby to bylo snadné najít, tak už o tom dávno vím. Dost mně právě srala ta masírka kolem jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    czertik:

    nechal jsi se nachytat (jako i já dříve), tohle bylo cvičení.

    Ono, kdyby to bylo snadné najít, tak už o tom dávno vím.

    Dost mně právě srala ta masírka kolem jeho (ne)slavné Syrské mise a tak jsem ten argument zkoumal pečlivěji. A vyjma tlačení v přístavech prostě nic není. Celá ta aféra s kazivým pohonem vznikla bůh ví kdy a bůh ví kde, ale je to už hodně dlouho.

    Ono ostatně jeho pohon je velmi poruchovzdorný. Jedná se o letitou prověřenou konstrukci založenou na několikanásobném zálohování (8 kotlů, 8 parních okruhů, 4 turbíny a čtyři šrouby), takže i když se vysype polovina toho všeho, tak stále je plavby schopný. Samozřejmě je mi jasné, že velmi často pár kotlů nebo turbín nejelo, anžto bylo v poruše, ale v tom je to kouzlo těch záloh. Prostě je jich hodně.

    Jinak prosím nepokračuj, doufal jsem, že jsi natolik inteligentní, že když se tu rozhoˇhnuji nad protiruskou propagandou, tak mně jí nebudeš krmit.

    Mimochodem tím odkazem na taženého nedodělaného Varjaga jsi chtěl dokázat co? Že plavidlo bez pohonu je nutné táhnout? :-D

    Americké letadlovky mají 2, slovy DVA, nukleární reaktory daleko od sebe s naprosto nezávislými okruhy a ČTYŘI nezávislé turbíny s nezávislými šrouby. Nimitz a Ford jsou schopné plout pouze na jeden reaktor a pouze jedinou turbínu !!! Prostě selhání pohonu 100 ktunového plavidla se nepřipouští, protože tahat ho na moři je oříšek.

    A ty základny právě znamenají výrazně kratší čas. Představ si, že by Kuznič opravdu selhal u Syrských břehů. V takovém případě je nutné jej odtáhnout 10 tisíc kilometrů daleko. Pokud by s ním trawler neplul, tak by k němu musel 10 tisíc kilometrů nejprve plout. To je akce na 3-4 měsíce!!! Přitom závada může být typu, že ten trawler to se svým servisním vybavením a jeřáby opraví přímo na moři! Mimochodem, při opravách přistávacího vybavení u Sýrie právě s tímto pomáhal. Takže fakt to není k ničemu, když s CSG pluje servisní plavidlo. Mimochodem, v amerických CSG plují servisní plavidla a tankery taky, zejména když to má být štreka. Ne sice kvůli letadlovce, ale kvůli těm doprovodným plavidlům.

    Ad ruské jištění. Stále si pleteš soukromé společnosti s ruským námořnictvem. To jsou dvě zcela oddělené organizace. I když samozřejmě jelita vidí konexi i tak, že když něco vlastní Lukoil a ten jako akciovka je majoritně držen státem, tak je to vlastně ruské vlády. Asi stejná demagogie, jako tvrdit, že Plzeňské strojírenské podniky jsou státu, anžto je koupil Roman, který je napojen na Čez, který je z většiny vlastněn státem.

    Navigační radary jsou obvykle ty samé, které se používají i pro vyhledávání lodí, letadel apod. Tedy víceméně přehledové radary.
    A prostě do těch radarů nečučeli a nebo čučeli, ale pluli tak rychle, že neměli reakční prostor. Na 99% to byla chyba posádky (aktuální směny), stejně tak to bylo u několika kolizí sedmé flotily USN v Pacifiku. Vždycky za to podle šetření mohla dozorová směna. A pak právě za ten bordel v posádkách, který v USA vyhodnotili už jako systémový, vyhodili velitele té flotily.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    15:19 09.11.2018

    ?? proc me to nedalo muj predchozi koment ?¨ takze znovu (ve zkratce) To ze ten rusky je ocean going znamena jen to, ze muze vyplut na more a nei omezen na pobrezni vody ...Zobrazit celý příspěvek

    ??
    proc me to nedalo muj predchozi koment ?¨

    takze znovu (ve zkratce)

    To ze ten rusky je ocean going znamena jen to, ze muze vyplut na more a nei omezen na pobrezni vody jako vetsina. Nic jineho. A proc by ho posilali, kdyby neverili ze se muze porouchat ci poroucha ?

    A amicke letadlovky nemaji ZADNY dvojity nezavisly pohony system. To ze maji vicero zakladen, vcetne svych vazalu, vsude po svete jen znamena ze by je museli ODTAHNOUT na mensi vzdalenost nez rusove ten svuj skopek.

    A kde bylo to ruske jisteni pro vsechny pripady kdyz se jim potolily 4 doky za 2 roky ?

    A co se tyka norkse fregaty, psal si o jejich bojovych systemech na niceni nepratelskych raket, nic o navigaci. A ano jsite ze maji navigaci. A jak viz se posadka nesledovala navigacni radar ? To teda vis vic nez nejen novinari, aler mozna i vic nez vysetrovatele.

    A ten zbytek ? Jen po tobe chci aby si rozvedl svoje predchozi argumenty.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    15:10 09.11.2018

    a k tazeni kuznice dalsi https://www.youtube.com/watch?... https://www.rt.com/news/322278... tady komentuji predchozi ...Zobrazit celý příspěvek

    a k tazeni kuznice dalsi

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.rt.com/news/322278...
    tady komentuji predchozi video, a zaver je ze sami nevi, jestli to bylo jen cviceni tazeni nebo skutecne tazeni.

    https://www.express.co.uk/news...

    https://defencyclopedia.com/20...
    http://www.tsavliris.com/news_...

    mam pokracovat ?Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    14:42 09.11.2018

    Packal: Pár set tun vody je drobná komplikace. A ten dok opravdu neohrozí probíhající modernizaci. Ovšem budoucí plánované modernizace v tom doku pro Kirovy a Oscary to už ...Zobrazit celý příspěvek

    Packal:

    Pár set tun vody je drobná komplikace. A ten dok opravdu neohrozí probíhající modernizaci. Ovšem budoucí plánované modernizace v tom doku pro Kirovy a Oscary to už ohrozilo tvrdě. Takže nevkládej nám kremlobotům do klávesnice co jsme nikdy neřekli.

    Jinak to, že i po rekonstrukci Kuzniče nebudou vědět co s ním, je snad jasné každému. Nevěděli to od jeho spuštění na vodu. A nebudou to vědět ani po modernizaci. Takže si prostě dál bude vykonávat svou hlavní, ale neatraktivní činnost - lovit ponorky soudruhů z NATO v Severním ledovém oceánu.Skrýt celý příspěvek

  • Packal
    14:27 09.11.2018

    Tedy pár set tun vody a potopený dok s jeřábem je drobná komplikace, která neohrozí probíhající modernizaci atd. No, po zkušenostech, kdy na Černobylském reaktoru došlo k drobné ...Zobrazit celý příspěvek

    Tedy pár set tun vody a potopený dok s jeřábem je drobná komplikace, která neohrozí probíhající modernizaci atd.
    No, po zkušenostech, kdy na Černobylském reaktoru došlo k drobné závadě..., se spíš přikláním k názoru o ukončení Kuzněcovovi kariéry. Udělat z toho muzeum se nevyplatí, spíš to budou v přístavu posouvat sem a tam, občas něco přišroubují a natřou a za pár let prohlásí, že jde pro zastaralost do šrotu. Jinak samozřejmě co pět let budou objednávat novou letadlovku, vždy lepší, než tu předtím (na které se ani nezačalo pracovat).Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    14:17 09.11.2018

    Czertik: https://en.wikipedia.org/wiki/... A hledej klíčové slovo USN Kdy plul remorkér na ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    A hledej klíčové slovo USN

    Kdy plul remorkér na tahání nevím, on ten Ruský je totiž ocean going support vessel a supluje fakt, že zatímco USN má několik stovek námořních základen po světě svých a svých vazalů, tak Rusko má pendrek (pamatujeme, jak Kuznič plul k Sýrii a chtěl zastavit ve Španělské Cetue na doplnění paliva, což bylo předem domluveno? A co se kolem toho strhlo?, nebo jsme to už účelově vytěsnili). Taktéž v CSG je několik lodí, schopné se tahat navzájem a u letadlovky s dvěma nezávislými pohonnými systémy se prostě se selháním obou nepočítá (tu by totiž ty menší lodě neodtáhly).

    Ale neuhýbej od merita věci. Sežeň důkaz, že Kuznič byl kdy tahán. Já bez obtíží vytáhnu důkaz, že byl tahán Zumwalt a Typ 45, a přesto netvrdím, že nespolehlivost je jejich vlastnost. Vy to o Kuzniči tvrdíte, přestože tažen pro poruchu zřejmě nebyl (nebo jsem to nenašel). To, že s ním pluje podpůrné plavidlo neznamená vůbec nic jiného, nežli to, že Rusko se prostě jistí pro všechny případy.

    A ačkoliv nejsem znalcem Norských fregat, pochybuji, že nemá navigační radary. To je totiž naprosto základní výbava i Ruských škopků a obecně všech lodích, které se běžně pohybují na severu, kde mlha a bouře jsou zcela běžné.

    Jestli je nepoužili, pak amatérizmus. Tohle prostě neobhájíš. Posádka to posrala a TEČKA.

    a ten zbytek? Na to ani nevím jak ti odpovědět. Na debilní cyklické otázky nemám totiž mozek. Sorry jako.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    13:44 09.11.2018

    Czertik: "schvalne, napis sem kolik ze letadel to ztrati us navy, pokud mozno i s datumy a kde k tomu doslo, nebudu narodcny, rekneme za libovonlych 5 let. " Aby si nevytáhnul ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: "schvalne, napis sem kolik ze letadel to ztrati us navy, pokud mozno i s datumy a kde k tomu doslo, nebudu narodcny, rekneme za libovonlych 5 let. "

    Aby si nevytáhnul Vietnam nebo WW2, Tam by si se asi trošku divil ty.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    01:46 09.11.2018

    cernakus schvalne, napis sem kolik ze letadel to ztrati us navy, pokud mozno i s datumy a kde k tomu doslo, nebudu narodcny, rekneme za libovonlych 5 let. K tahani kuznice - ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus

    schvalne, napis sem kolik ze letadel to ztrati us navy, pokud mozno i s datumy a kde k tomu doslo, nebudu narodcny, rekneme za libovonlych 5 let.

    K tahani kuznice - hmmm, nejde o to jetli ten remorker tahal nebo netahal (kacera), ale o to, ze tam vubec byl. Proc asi ?

    A muzes nam, kdyz si tak uzasne informovany o stavu us navy, kde ze to naposldy s jakoukoliv cg plul remorker na tahani ?

    A k tomu proc rusove nemaji stale (velke) suche doky
    1. no prave proto by pro ne mela byt prirota si je postavit, protoze ty postavene jedotky budes muset nekde udrzovat ze. (a ne cekat az se ti sami od sebe potopi, jako ruske doky v posledni dobe).
    2. a jake ze ty dulezitejsi veci sou ?
    3. a kde ze ty nove suche doky stavy ? vyjma jedineho v blizkosti vladivostoku.

    A ano, planovat nove velke jednotky mohou, otazka je, jaka bude financni realita.
    Vsak rusove si v 2006 planovali postavit 4 nove letadlovky (trida kuznecov), v 2011 dokonce postavit celych 6 letadlovek zcela nove tridy... a jaka je realita vime.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    00:03 09.11.2018

    cernaskus to, ze to byl 40 let stary neudrozovany soukromy dok s buhvi jakou obsluhou...je takrikajic problem rusu a dane firmy (ktera jela s udrzbou ne na kost, ale tu kost uz ...Zobrazit celý příspěvek

    cernaskus

    to, ze to byl 40 let stary neudrozovany soukromy dok s buhvi jakou obsluhou...je takrikajic problem rusu a dane firmy (ktera jela s udrzbou ne na kost, ale tu kost uz i drtila). To ze se jim potopily 4 doky za 2 roky NENI NAHODA, ale nadherna ukazka systemove choroby - spatne a podfinancovane udrzby.

    A k tvojemu "rozplyvani se" nad srazkou fregaty s tankerem - muzu se zeptat kolik ze srazek lodi to maji Norove za podlednich 20 let a za jakych situacich k tomu doslo ?
    A kolik jich maji amici, rusove, cinani, frantici, italove a ostatni ? At muzeme delat nejake zavery , jestli je to riziko povolani nebo lemplostvi.

    A jak mozna vis, tak ke srazce doslo za SPATNYCH meteorogickych podminek, coz by ti mozna neco mohlo napovedet.
    A NE, SKUTECNE NE, zadny zamerovaci a strelecky radar a senzor se k navigaci nepouziva.

    A k te fregate, ze je ticho po pesine...hmmmm..JAK SES TEDA O TOM DOZVEDEL ? Pokud nedelas primo pro rozvedku, tak kdyby bylo ticho po pesine tak o tom nevis.
    A mam pro tebe "horkou" novinu - ta fregata PUJDE zachranit, jen to bude chtit cas.

    A kdyz si myslis, ze nejvic pruseru za poslednich 10 let maji amici....tak je sem schvalne vsechny napis a my ti sem pak napiseme ty ruske prusery za 10 let, spolus s poctem obeti, a uvidime kdo a jak na tom bude hrozne nebo ne.

    A jo, kursk se jim potopil v 2000, takze uz se tam nevejde.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    21:40 08.11.2018

    to Cernakus, “To je proste fakt. ... Propaganda je například to, jak dlouho to zůstane v perexu, jestli se k tomu vyjádří komentátoři, jakým způsobem o tom informují (jazyk, ...Zobrazit celý příspěvek

    to Cernakus,

    “To je proste fakt. ... Propaganda je například to, jak dlouho to zůstane v perexu, jestli se k tomu vyjádří komentátoři, jakým způsobem o tom informují (jazyk, sloh, obsah...) atd.”

    Tak mi ta fakta prozrad. Jak dlouho byly clanky o Kuznecovovi v perexu? A o te norske fregate? Kolik komentaru jsi k tomu videl?

    V tom doku opravdu pres rok tvrdnul. Smlouva na prace byla podepsana teprve letos v dubnu, opravy zacaly v lete. Ta mas nejake fotky, kde je videt poskozeni trupu a co napachala voda vevnitr? Sem s nima...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 18