Vážná nehoda ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov a ztráta klíčového doku PD-50

Letadlová loď Admirál Kuuzněcov v suchém doku PD-50 s dvojicí montážních jeřábů po stranách; větší foto / Flickr, Christopher Michel

V noci na úterý se v Murmansku potopil plovoucí dok PD-50, ve kterém prochází generální opravou a částečnou modernizací ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov. Při incidentu byla loď částečně zaplavena a poškozená jak samotným dokem, tak padajícím jeřábem. Nejvíce bolestivá je však ztráta klíčového suchého doku PD-50, kde probíhají opravy větších plavidel a ponorek ruského námořnictva, zejména Severomořské flotily.

Co se přesně stalo? Údajně v důsledku přerušení elektrické rozvodné sítě na pevnině přestaly fungovat mohutná čerpadla doku, která kontrolují naplněnost balastních nádrží. Avšak podle posledních zpráv energetická společnost Rosseti popřela, že by došlo k výpadku proudu na její rozvodné síti na pobřeží.

Podle ruského deníku Izvestija nefungovaly ani pomocné dieselové generátory. Ruský deník spekuluje o tom, že v palivových nádržích generátorů chyběla nafta a byl také dlouhodobě podhodnocen počet lidí, kteří se o generátory starají.

V každém případě v důsledku incidentu došlo nejdříve k potopení jedné strany doku, k divokému zaplavení montážního prostoru a následně ke zhroucení obou jeřábů. Jeden z padajících jeřábů zasáhl trup letadlové lodě a vytvořil trhlinu o rozměrech 5 × 4 metrů. Navíc při divokém potopení doku došlo k prudkému kontaktu lodě se stěnami doku a k dalšímu poškození trupu.

„Při pádu prorazil jeřáb díru o velikosti 4 × 5 metrů. Jde ale o konstrukce, které se dají opravit snadno a rychle, řekl novinářům šéf Sjednocené loďařské korporace Alexej Rachmanov. „Jde o opravu kovových konstrukcí. To je standardní práce našich svářečů, která zabere týden nebo týden a půl.“

V důsledku nehody muselo být evakuováno 60 lidí, mnoho z nich se zachránilo skokem do vody. Čtyři lidé jsou léčení na následky podchlazení. Za zmínku stojí, že v ledových vodách zálivu Kola člověk vydrží pouze několik minut, než podlehne následkům podchlazení.

Při incidentu dokonce hrozilo potopení samotné letadlové lodě Admirál Kuzněcov. „Podle našich zdrojů byl Kuzněcov zachráněn dobře koordinovanou prací posádky, která zůstala na palubě během oprav a která včas začala bojovat o záchranu lodě před zaplavením, navzdory proudění vody přes otevřené vnější kování a díry vzniklé během oprav,“ píše deník Izvestija.

Posádka jednoduše včas zavřela hermetické vnitřní přepážky a voda tak nemohla zaplavit celé podpalubí. Podle deníku Izvestija ale do lodi nateklo několik tisíc tun vody, které bude nutno z podpalubí odčerpat.


PD-50 byl schopen najednou pojmout několik lodí a ponorek. / autor neznámý

V současné době není znám rozsah škod a ani to, jak moc nehoda ovlivní konec oprav letadlové lodě naplánované na rok 2021. Hlavním problémem však není ani tak poškození letadlové lodě, ale vyřazení suchého doku PD-50 z provozu.

PD-50 v Murmansku společně s dokem PD-41 v docích ve městě Viljučinsk na Kamčatce jsou dva největší ruské suché doky schopné pojmout plavidla o výtlaku až 80 000 tun. PD-50 je jedním z největších plovoucí doků na světě a slouží k opravám největších ruských lodí a ponorek. PD-50 na přelomu 70. a 80. let postavili pro Sovětský svaz Švédové, PD-41 naopak Japonci.

Celková délka doku PD-50 je 330 metrů a šířka 88 metrů ‒ dostatečné rozměry pro loď o délce 300 metrů a šířce 79 metrů. Dok sám o sobě má hmotnost 181 230 tun a má ponor 6,12 metru. Dok je vybaven čtyřmi dieselovými motory a čtyřmi elektrickými generátory. K manipulaci slouží dva obří jeřáby s nosností 50 tun.

Severní flotila může využít menší suché doky schopné pojmout lodě o výtlaku 30 000 tun, což postačuje například pro ponorky třídy Oscar nebo křižníky třídy Kirov nebo Slava. Nicméně letadlovou loď Admirál Kuzněcov lze opravovat pouze v docích PD-41 a PD-50. Další teoretickou možností (s nutností určitých stavebních úprav) jsou loděnice Sevmaš, kde ale v současné době probíhá oprava křižníku Admirál Nachimov třídy Kirov.


Murmask ‒ záběr na menší plovoucí dok PD-92 s nosností 30 000 tun a na zatopený dok PD-50.

Co dál s dokem PD-50? Podle webu The Drive, které se odvolává na ruské úředníky, může trvat vyzvednutí z téměř 50 metrů hlubokého zálivu několik měsíců. Není ale jasné, zda záchrana doku bude možná, resp. zda se spíše nevyplatí stavba nového obřího suchého doku .

Podle ruského blogu BMPD ztráta PD-50 posune opravy letadlové lodě Admirál Kuzněcov a výrazně zkomplikuje údržbu a opravy všech lodí Severomořské flotily. PD-50 byl aktivně používán pro opravy menších lodí a ponorek ‒ velké rozměry umožňovaly najednou opravovat vedle sebe dvě až tři plavidla.

Podle deníku Izvestija vyšetřovací komise má před sebou tři hlavní úkoly: přesně zjistit, co se stalo, vyhodnotit škody a přijít na to, jak zachránit utopený dok PD-50. Otázkou také je, proč nefungovaly záložní naftové generátory.

Letadlová loď Admirál Kuzněcov je nyní v přístavišti, kde technici zjišťují rozsah škod a zaplavené prostory lodě zkoumají potápěči. Vše komplikuje skutečnost, že část vnitřních prostor letadlové lodě, a to zejména v nejnižších úrovních, je dlouhodobě zapečetěna a není přístupná od dob Sovětského svazu.

Zdroj: Izvestija, Izvestija, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské tanky T-14 Armata pro Indii?

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicles) plánuje obří nákup 1770 hlavních ...

Námořní konvoje ve válce: US Navy dopravní lodě neochrání

V případě rozsáhlého válečného konfliktu bude až 90 % materiálu dopravováno ze Spojených států na ...

Ruské vojenské dopravní letectvo je v hluboké krizi

Ruské vojensko-transportní letectvo (VTA) trápí rychle se snižující počet provozuschopných ...

NÁZOR: Jaderné bomby na Yellowstone ‒ Rusko opět hrozí apokalyptickou jadernou válkou

Tak, jako mnohokrát v minulosti, kdy se Rusko dostává do pro něj nevýhodné mezinárodně-politické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • cernakus
    21:18 08.11.2018

    Jirosi: Tak to si zjisti, kolik letadel ročně USnavy ztratí. Asi se z toho počtu krapánek orosíš. To, že o nich nevíš je za a) tvoje blbost b) důsledek propagandy, kdy ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:

    Tak to si zjisti, kolik letadel ročně USnavy ztratí. Asi se z toho počtu krapánek orosíš. To, že o nich nevíš je za

    a) tvoje blbost
    b) důsledek propagandy, kdy tyhle havárky v našem tisku buď vůbec nemáš nebo zmizí během několika minut z perexu.

    Mimochodem zajímavý úhyb. Já mluvím o hulení z komínů a nutnosti loď (ne)tahat a ty hned uhneš na přistání letadel. Njn, najít důkaz, že Kuzniče tahali je totiž težší, viď.

    A proč si nepostavili suchý? Protože

    1) velké suché doky ztratili rozpadem SSSR
    2) Děngy mají až posledních 10-15 let s tím, že jsou důležitější věci
    3) Protože ty suché doky staví posledních 5 let, kdy už se reálně plánují nové velké jednotky.

    StandaBlabol:
    To není paranoia. To je prostě fakt. Že to najdeš na pár médií nic neznamená. Propaganda je například to, jak dlouho to zůstane v perexu, jestli se k tomu vyjádří komentátoři, jakým způsobem o tom informují (jazyk, sloh, obsah...) atd. Samozřejmě, jako RAŽ to odmítáš vidět. Naopak vidíš trola ruské farmy za jakýmkoliv náznakem nesouhlasu...

    A ne nevěřím slepě, jen vím, že v tom doku tvrdnul rok a půl a je mi jasné, že tam asi jen nestál kolemjdoucím na odiv. Takže se s ním už zpátky plout neplánovalo. Poškození pak vidím a na fotkách a je to prostě jen plechařina. Větší problém bude dostat ten dvoutisíctunový jeřáb pryč.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    19:08 08.11.2018

    to Cernakus, “Prostá propaganda. Ostatně všimni si jakou propagaci mělo potopení doku, které Kuzniče poškodilo jen lehce a na jeho další osud to nemá vliv. A jakou propagaci má ...Zobrazit celý příspěvek

    to Cernakus,

    “Prostá propaganda. Ostatně všimni si jakou propagaci mělo potopení doku, které Kuzniče poškodilo jen lehce a na jeho další osud to nemá vliv. A jakou propagaci má tahle fregata. ”

    Vetsina zpravodajskych webu v CR k tomu doku zverejnila clanek. K te fregate jsem behem 5ti minut nasel clanek na aktualne, ct24 i izurnalu. Mozna by jsi s tou paranoiou mel neco delat?

    A s tim “lehce” a “nema vliv” proste jen slepe veris ruskym tiskovym prohlasenim, ktera jsou dost pochybna. Ukaze cas.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:29 08.11.2018

    Cernakus: "Mno, 40 let starý neudržovaný plovoucí dok je soukromý a řídí ho civilové s bůh ví jakým tréninkem. " Tobě by jeden uvěřil, že to byla ve výsledku jen shoda náhodných ...Zobrazit celý příspěvek

    Cernakus: "Mno, 40 let starý neudržovaný plovoucí dok je soukromý a řídí ho civilové s bůh ví jakým tréninkem. "

    Tobě by jeden uvěřil, že to byla ve výsledku jen shoda náhodných událostí.
    Jen nechápu proč si místo jedné "Jaderné ponorky" nepostavili za 40. let, normální suchý dok. Kde by mohli mít špičkový vojenský personál, a ten dok v dokonalém stavu. Asi jako ty lodě, prostě jaký pán, takový pes.

    "Přitom ten škopek, nikdy neselhal. "

    Je škoda, že si tu cestu lépe nesledoval. Kolik, že ztratil letadel?
    Ano, stává se i lepším. Jen, opět né, tak často. To by USA NAVY byla dávno bez letadel.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    16:11 08.11.2018

    czertik: Mno, 40 let starý neudržovaný plovoucí dok je soukromý a řídí ho civilové s bůh ví jakým tréninkem. Nejmodernější fregatu Norska, starou sotva deset let, by měli řídit ...Zobrazit celý příspěvek

    czertik:

    Mno, 40 let starý neudržovaný plovoucí dok je soukromý a řídí ho civilové s bůh ví jakým tréninkem. Nejmodernější fregatu Norska, starou sotva deset let, by měli řídit trénovaní profíci. Navíc fregata je vybavena nejmodernějším senzorovým viděním schopné sledovat a zničit malou svižnou AShM, nevyhnout se dvěma velkým pomalým lodím je prostě vcelku selhání té trénované posádky.

    A ať se na to koukám jak chci, tak nejvíce nehod a průserů má US Navy. Jestli ono to nebude souviset s tím, že provozuje absolutně nejvíce plavidel...

    Prostě šlendrián je šlendrián a selhání je selhání. Těžko dávat kredit trénovanýn námořníkům, že nezvládnou to, na co jsou trénování a naopak hanit pár ruských mizerně placených šulínů, kteří rozhodně trénovaní na prázdné naftové nádrže zálohy napájení doku nebyli.

    A ten pocit, že se Rusům všechno sere? Prostá propaganda. Ostatně všimni si jakou propagaci mělo potopení doku, které Kuzniče poškodilo jen lehce a na jeho další osud to nemá vliv. A jakou propagaci má tahle fregata. Zatímco Kuzniče proprali snad v každém médiu a to několikrát, tak o fregatě ticho po pěšině. Přitom Kuznič je jen lehce poškozen, plus získal neplánovaně jeden jeřáb. Fregata leží na boku na mělčině a její osud je celkem nejistý.

    Stejné to bylo když Kuznič plul kolem Británie a zahulil z kotlů. Bylo fuk, že znalí dávali obrázky i nejmodernějších západních plavidel jak hulí, prostě ho proprali, že to je škopek a to pořádně. Přitom ten škopek, nikdy neselhal.
    Schválně, zkus si najít jakýkoliv doklad, že ho musel ten doprovodný travler odtáhnout. Mně se to nepodařilo. Zato u Zumvalta a Type 45 ano.
    A přesto RAŽové i plebs budou svorně tvrdit, že s Kuzničem ten travler pluje proto, že ho pravidelně tahá z bryndy (a to doslova).

    Prostě propaganda.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    14:59 08.11.2018

    cernakus jenze ono je rozdil prijit o fregatu (ktera pujde zachranit) v preplnenem kanalu a o to prijit o 4 plovouci doky za 2 roky jako rusove. At se na to divas jak chces, ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus
    jenze ono je rozdil prijit o fregatu (ktera pujde zachranit) v preplnenem kanalu a o to prijit o 4 plovouci doky za 2 roky jako rusove.

    At se na to divas jak chces, vzdycky ti vyjde ze ruske namornictvo ma nejvic pruseru. At uz v celkovem poctu za rok/petiletku , tak i v pomeru velikost/pocty nehod.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    14:47 08.11.2018

    gagnut

    "A vy máte niečo proti Admirálovi N.G.Kuznecovovi?"

    Jo mame. F-35, F-18, tomahawky...

    gagnut

    "A vy máte niečo proti Admirálovi N.G.Kuznecovovi?"

    Jo mame. F-35, F-18, tomahawky...

  • cernakus
    14:46 08.11.2018

    K vaší diskuzi o neschopnosti Rusáků... dnes ráno se nevešla druhá nejmodernější fregata Norského námořnictva mezi tanker a trawler a rozřízla si bok pod čárou ponoru tak ...Zobrazit celý příspěvek

    K vaší diskuzi o neschopnosti Rusáků...

    dnes ráno se nevešla druhá nejmodernější fregata Norského námořnictva mezi tanker a trawler a rozřízla si bok pod čárou ponoru tak šikovně, že šla pod vodu. Museli s ní najet na mělčinu, aby se nestala ponorkou. I tak leží na boku a zachránit ji bude oříšek.

    Stačila ranní mlha a zřejmě unavená posádka (účastnila se toho mega cvičení co začalo před téměř měsícem).

    Ono když se daří, tak se daří...Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    14:27 08.11.2018

    danny ano, kdyz rusove CHCOU A MAJI PENIZE tak umi zabrat, problem je v tom, ze ono kolikrat nechteji nebo nemaji penize. I na tu vystavbu krymskeho mostu nejen ze vyuzili ...Zobrazit celý příspěvek

    danny
    ano, kdyz rusove CHCOU A MAJI PENIZE tak umi zabrat, problem je v tom, ze ono kolikrat nechteji nebo nemaji penize.
    I na tu vystavbu krymskeho mostu nejen ze vyuzili existujici projekt, ale aby na nej meli penize, tak museli zastavit vystavbu na sibiri - vyuziti novych ropnych lozisek.

    Ano jiste, velky dok by potrebovaly i kvuli civilnim projektum...otazka je kdo jim je da, kdyz do nehody nezacali projektovat , natoz stavet zadny novy pro jakekoliv vyuziti, a dokud jim pd-50 plul, tak ho vyuzivali jen k opravam a ne k nove vystavbe.Skrýt celý příspěvek

  • Serrafin
    14:01 08.11.2018

    Jedno řešení bych pro Kuzněcova měl. :-) V neblizsi mělké vhodné zátoce vystřílet / srovnat dno. A postavit k ni železniční vlečku. Potom pár tisíc kubíků šterku a dřevěných ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedno řešení bych pro Kuzněcova měl. :-) V neblizsi mělké vhodné zátoce vystřílet / srovnat dno. A postavit k ni železniční vlečku. Potom pár tisíc kubíků šterku a dřevěných roštů, Kuzněcova tam zatahnout a řízeně zaplavit, ať si rovnoměrně sedne na dno. Zátoku pak přehradit násypem či betonem a vodu vyčerpat. Získaji téměř neomezeně času na opravu a řešení problémů s plovoucím dokem. Investice by neměla být tak velká a potencionalní zisk velký. A pokud by se to nepovedlo tak maj aspon dalsi " Auroru ". :-D
    A s tím mým udivem nad stavem ruske floty? Mno Norove si včera poslali na dno nejmoderněší fregatu o tanker :-D. Nepochopim :-DSkrýt celý příspěvek

  • Czertik
    13:25 08.11.2018

    jirosi ja vim, jak utoci asroc a jaky ma dolet, to jen k tvoji touze porad psat o tom co ma raketovy pohon a utoci pod vodou. slavoslav ano jsite, ze vystavba sucheho doku ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi

    ja vim, jak utoci asroc a jaky ma dolet, to jen k tvoji touze porad psat o tom co ma raketovy pohon a utoci pod vodou.

    slavoslav

    ano jsite, ze vystavba sucheho doku je prace na nekolik let, ale o nic rychlejsi by nebylo vyzvednuti a zprovozneni onoho "ponorneho" doku pd-50 . Pripadne vystavba zcela noveho.

    standa blabol

    ano, skutecne :) Moje chyba, holt sem , nevim proc, dal kotviste severni flotily na spatnou stranu vody karelske sije.

    Jedine rozumne (financne) reseni pro rusy je proste kuznecova vyradit, a za usetrene penize postavit novy suchy dok (pripadne i dalsi mensi pro ponorky apod), kde by pak mohli postavit jeho pripadneho nastupce.
    A co se tyka doku pd-50 - ten bud sesrotovat a postavit novy (prip suchy) nebo vyzvednout a opravit - zalezi co by bylo financne lepsi.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    12:07 08.11.2018

    V rámci objektivity: I Norům to nevyšlo jak měli v plánu.
    https://media.novinky.cz/560/7...

    V rámci objektivity: I Norům to nevyšlo jak měli v plánu.
    https://media.novinky.cz/560/7...

  • Slavoslav
    19:16 07.11.2018

    danny ak tymi dierami prudila voda tak museli byt pod hladinou. Iste mohlo to byt chvilkove pri ponoreni doku ale text tohoto clanku skor nazancuje opak. Zistit celu pravdu aj ...Zobrazit celý příspěvek

    danny

    ak tymi dierami prudila voda tak museli byt pod hladinou. Iste mohlo to byt chvilkove pri ponoreni doku ale text tohoto clanku skor nazancuje opak. Zistit celu pravdu aj tak nemame ako

    Ale keby to bolo nad ciarou ponoru tak nepreskumavaju poskodenie vnutri lode potapacmi, ale vycerpaju vodu a spravia to pohodlnejsieSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:06 07.11.2018

    Danny: Pokud došlo k nerovnoměrnému zaplavování, což odpovídá tomu jeřábu a poškození lodi. Tak se dok naklonil a v tu chvíli se ta boční část nad vodou začala tvářit jako ponton. ...Zobrazit celý příspěvek

    Danny: Pokud došlo k nerovnoměrnému zaplavování, což odpovídá tomu jeřábu a poškození lodi. Tak se dok naklonil a v tu chvíli se ta boční část nad vodou začala tvářit jako ponton. Jenže na držení hmotností celého doku nebyli vymyšlená. Při rovnoměrném by nesla jen polovinu.
    Pokud by právě byli vrata. Tak by se vytvářel uzavřený celek. Tedy pevnější konstrukce než volně stojící konstrukce.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:30 07.11.2018

    Jirosi: joj, s těma vratama jsem debil. Tu fotku jsem viděl a vůbec mi to nedošlo:-D Při téhle konstrukci mi verze se zhroucením boku sedí ještě míň. Ale těžko říct, na jaké dno ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: joj, s těma vratama jsem debil. Tu fotku jsem viděl a vůbec mi to nedošlo:-D
    Při téhle konstrukci mi verze se zhroucením boku sedí ještě míň. Ale těžko říct, na jaké dno si to sedlo a co vše se poškodilo.

    Slavoslav: pokud tam proudila voda dírama vzniklýma při opravách, musely to být díry nad čarou ponoru, připravené např. na instalaci částí pohonu nebo větších technologických celků. Ponoření doku bylo plánované, jen trochu pomaleji. Takže loď měla být schopna udržet se na hladině. Zavírání přepážek má smysl při jakémkoli způsobu zatopení, minimálně pro omezení rizika přesunu těžiště.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:18 07.11.2018

    Ne, ale proti zločinnému okupantskému sojuzu všechno.

    Ne, ale proti zločinnému okupantskému sojuzu všechno.

  • gangut
    12:43 07.11.2018

    Jirosi, RiMr71
    A vy máte niečo proti Admirálovi N.G.Kuznecovovi?

    Jirosi, RiMr71
    A vy máte niečo proti Admirálovi N.G.Kuznecovovi?

  • Jirosi
    12:31 07.11.2018

    RiMr71: Proč neuvedeš celý jeho titul? Ve 45, to přebral po Hitlerovy.
    "Führer a Velkoadmirál Třetí říše Karl Dönitz" Konečně navštívil i náš přístav pří své okružní plavbě xD

    RiMr71: Proč neuvedeš celý jeho titul? Ve 45, to přebral po Hitlerovy.
    "Führer a Velkoadmirál Třetí říše Karl Dönitz" Konečně navštívil i náš přístav pří své okružní plavbě xD

  • RiMr71
    12:23 07.11.2018

    ...podle fotek to jediné co na té lodi není rezavé je hrdý nápis "admiral savjetskovo sajuza Kuzněcov"... vzdát to, prodat na šrot a nechat si od Číňanů postavit nový i s ...Zobrazit celý příspěvek

    ...podle fotek to jediné co na té lodi není rezavé je hrdý nápis "admiral savjetskovo sajuza Kuzněcov"... vzdát to, prodat na šrot a nechat si od Číňanů postavit nový i s dokem...

    BTW, si říkám, co kdyby se třeba nějaká současná německá ponorka jmenovala "Velkoadmirál Třetí říše Karl Dönitz" :)Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    11:58 07.11.2018

    danny

    vychadzam z clanku kde sa hovori o prudeni vody do trupu cez diery vzniknute pri pri opravach.

    No ono ja by som tu stavbu na vybetonovanie koryta nezuzoval.

    danny

    vychadzam z clanku kde sa hovori o prudeni vody do trupu cez diery vzniknute pri pri opravach.

    No ono ja by som tu stavbu na vybetonovanie koryta nezuzoval.

  • Jirosi
    11:28 07.11.2018

    Danny: Vrata jsou jen svařovaný plech, ty jsou nejmenší problém. Ale potřebuješ čerpadla co dokážou rozumně vyčerpat vodu. Případně to vybavení pro opravu lodě. Jinak z toho ...Zobrazit celý příspěvek

    Danny: Vrata jsou jen svařovaný plech, ty jsou nejmenší problém. Ale potřebuješ čerpadla co dokážou rozumně vyčerpat vodu. Případně to vybavení pro opravu lodě. Jinak z toho plovoucího doku, vrata nezískáš, protože žádné neměl. Vynořoval se nad hladinu. Viz.:
    https://external-preview.redd....

    Pro díru nad čárou ponoru, by nemuseli uzavírat přepážky. To značí díru pod čárou ponoru a tu dokud neseženou dok, nevyfotíš.

    http://www.thedrive.com/the-wa...

    Zajímavá je ta fotka z vrchu na ten přístav.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 18