V jednotě je síla. Projekt POKOS pokračuje na Olomoucku.

V jednotě je síla. Projekt POKOS pokračuje na Olomoucku.
Děti si vyzkoušely vojenskou výstroj / Daniela Hölzelová, OK MO (Zvětšit)

Ve dnech 11. a 12. října zavítali zástupci Odboru komunikace Ministerstva obrany s projektem Příprava občanů k obraně státu (POKOS) a s vojáky ze 7. mechanizované brigády na základní školu ve Všechovicích a na základní školu v Úsově. Děti z obou škol se dozvěděly, jak je důležité táhnout za jeden provaz, jak přežít v přírodě nebo jak se stát profesionálním vojákem.

„Školákům chceme ukázat, jak armáda našim občanům pomáhá,“ zdůraznila podstatu projektu Daniela Hölzelová z odboru komunikace. „Kromě toho se každý z nás může někdy ocitnout ve svízelné situaci, a právě proto se dnes vojáci snaží předat dětem své zkušenosti, které jim anebo jejich blízkým mohou zachránit život,“ dodala Hölzelová.

Jaký je život u mechanizované brigády

Zástupci z odboru komunikace si společně s dětmi povídali o obraně naší země, řešení případných krizových stavů a také o možné spolupraci s nejrůznějšími mezinárodními organizacemi. Vojáci dětem představili, jaké to je být vojákem z povolání, jak vypadá jejich běžný pracovní den nebo jakou technikou daný útvar disponuje. Zároveň poukázali i na fakt, že přibližně 65 % příslušníků každého praporu je zabezpečovací složkou bojových jednotek, zbylých 35 % jsou bojovníci. Žákům také vysvětlili, jak důležitá je symbolika v životě vojáků i občanů. „Symbolika sjednocuje lidi stejných myšlenek i stejných zájmů. Uvědomte si, že v jednotě je síla. Společně budete velmi silní a dokážete mnohem víc,“ zdůraznil npor. Tomáš Kuchta ze 72. mechanizovaného praporu.

Jak přežít v přírodě

Pod vedením četaře Jiřího Všetičky získaly děti základní znalosti, díky kterým si vyzkoušely různé způsoby rozdělávání ohně. Naučily se, jak přežít v přírodě nebo podle čeho se orientovat v lese. Školáci se také seznámili s hypermanganem, který dokáže znečištěnou vodu přeměnit v pitnou. Jeho silnější roztok se používá na dezinfekci a hojení ran a společně s další složkou, např. chladící kapalinou vozidel, na rozdělání ohně.


Děti si vyzkoušely průzkumného robota Orphea; větší foto / Daniela Hölzelová, OK MO

Jak můžeme detekovat nebezpečné látky ze vzduchu

Děti zaujal chemický robot Orpheus, který umožňuje detekci biologických a bojových chemických látek ze vzduchu, včetně odebírání vzorku vzduchu pro laboratoř. „Robot spolupracuje s lehkým obrněným vozidlem, kterému zasílá získané údaje a umožňuje velícím prvkům stanovit další postup,“ vysvětlil dětem i učitelům četař Ondřej Daniel.

POKOS je učení i zábava

Děti se také učily od zkušených vojenských instruktorů základní sebeobranné chvaty, kopy i údery. V rámci zdravovědy si vyzkoušely, jak správně poskytnout první pomoc, masáž srdce i stabilizovanou polohu. Nechybělo ani vyhlášení vítězů výtvarné soutěže na téma Armáda slaví 30 let.

„Velmi oceňujeme, že jste i s vojáky přijeli do naší školy. Děti celý den pozoruji a jsou nadšené. Je důležité, aby se dozvěděly, jak důležitý je význam armády, jaká je bezpečnostní situace a co dělat v případě hrozícího nebezpečí. Příjemným zpestřením byla i technika a výstroj vojáků, kterou si vyzkoušeli i ti nejmenší,“ zhodnotil ředitel Základní školy Úsov David Kalousek.

Galerie

S projektem POKOS jsme navštívili školy v Olomouckém kraji. / Daniela Hölzelová, OK MO Vojáci trénovali s dětmi základy sebeobrany. / Daniela Hölzelová, OK MO Vojenskou sanitku, Tatru či lehké obrněné vozidlo Iveco si prohlédly děti i z mateřské školy. / Daniela Hölzelová, OK MO

Nahlásit chybu v článku


Související články

Napjatá situace ve východní části Evropy dokazuje, jak je projekt POKOS důležitý

I v armádě platí, že pes je nejlepším přítelem člověka a zároveň nenahraditelným parťákem vojáků. ...

Proč letadla chrání dravci i jak poskytnout první pomoc. Vrtulníkáři s projektem POKOS zaletěli na Vysočinu

Jak poskytnout první pomoc, co si zabalit do evakuačního zavazadla či jak se stát vojenským pilotem. ...

Projekt POKOS navštívil děti v Jižních Čechách

Pracovníci odboru komunikace MO završili pro tento školní rok prezentování projektu POKOS na ...

Projekt POKOS podpořil Den otevřených dveří u 74. mechanizovaného praporu

Vojenská technika, výcvik služebních psů, boj zblízka, základy přežití i vědomostní soutěže. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjaro77
    10:26 20.10.2023

    Vyberám z https://www.czdefence.cz/clane... ... nařízení ruského ministerstva obrany ministerstvu školství prohlásit závody FVP dronů za oficiální sport. Dále ...Zobrazit celý příspěvek

    Vyberám z https://www.czdefence.cz/clane...
    ... nařízení ruského ministerstva obrany ministerstvu školství prohlásit závody FVP dronů za oficiální sport. Dále jsou v Rusku připravované kurzy ovládání dronů pro základní a střední školy.

    Aha, tak niekde to ide a rovno v krajine, ktorá mentálne ide do minulosti. Ako odpovie ČR a SR za túto hodenú rukavicu ?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    22:22 17.10.2023

    Dovolte abych se zasmál...

    Dovolte abych se zasmál...

  • flanker.jirka
    18:18 16.10.2023

    Armáda musí mít navíc, než jen oblbovat malé děti. Musí se naučit motivovat středoškoláky, kteří mohou po střední rovnou do armády. Jestliže něco ukážete malým dětem na základce a ...Zobrazit celý příspěvek

    Armáda musí mít navíc, než jen oblbovat malé děti. Musí se naučit motivovat středoškoláky, kteří mohou po střední rovnou do armády. Jestliže něco ukážete malým dětem na základce a pak už nic na střední, tak si sotva na armádu vzpomenou.Skrýt celý příspěvek

    • Mbelda
      16:57 17.10.2023

      Souhlasím. Středoškoláci by měla být cílová skupina. Za mě by bylo rozumnější nabízet formou letní či zimní brigády základní výcvik, kde mohou poté udělat rozhodnutí, zda je pro ně ...Zobrazit celý příspěvek

      Souhlasím. Středoškoláci by měla být cílová skupina. Za mě by bylo rozumnější nabízet formou letní či zimní brigády základní výcvik, kde mohou poté udělat rozhodnutí, zda je pro ně vhodné profi, AZ nebo nic. Samozřejmě by bylo podmínkou 18 let.Skrýt celý příspěvek

      • TF_HU
        22:27 17.10.2023

        Často nejde pouze o rekrutaci, ale též o vzdělávání v oblasti bezpečnosti státu a úloze ozbrojených sil.

        Často nejde pouze o rekrutaci, ale též o vzdělávání v oblasti bezpečnosti státu a úloze ozbrojených sil.

        • Mbelda
          09:04 18.10.2023

          Ok, chápu že je to jakési zařazení do občanské výchovy. Nemělo by to být tedy cílené stejně od 8. třídy nejdříve? Pro menší děti je to jenom dětský den. Ten je také fajn, ale to ...Zobrazit celý příspěvek

          Ok, chápu že je to jakési zařazení do občanské výchovy. Nemělo by to být tedy cílené stejně od 8. třídy nejdříve? Pro menší děti je to jenom dětský den. Ten je také fajn, ale to asi není cílem tohoto projektu.Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            07:21 21.10.2023

            Mbelda Tady není prostor vysvětlit vznik celeho procesu. Vznikalo to jako součást RVP škol, ale díky určitým procesům uvnitř armády se z toho stala převážně pouhá prezentace ...Zobrazit celý příspěvek

            Mbelda

            Tady není prostor vysvětlit vznik celeho procesu. Vznikalo to jako součást RVP škol, ale díky určitým procesům uvnitř armády se z toho stala převážně pouhá prezentace armády na veřejnosti.Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            15:49 21.10.2023

            Tf-hu Za mě je to škoda. Určitě je nejtěžší v armádě něco protlačit a rozjet. Teď je na Vás to někam posunout. Pořád se srovnáváme s první republikou, tak třeba tímto směrem, ...Zobrazit celý příspěvek

            Tf-hu
            Za mě je to škoda. Určitě je nejtěžší v armádě něco protlačit a rozjet. Teď je na Vás to někam posunout. Pořád se srovnáváme s první republikou, tak třeba tímto směrem, abychom posunuli morálku a hrdost na naší společnost.

            Když se vrátím do svých lavic, tak si třeba pamatuji, jak místo tělocviku nás učili asi kadeti z policejní akademie hmaty a přehozy v sebeobraně. Zkrátka tábory nebo školy v přírodě? Zaregistroval jsem letos tedy tábor a nabídku tam jet jako "vychovatel". Zas je jednodušší použít stálý stav než AZ, pokud by neměl dobrovolně zájem.Skrýt celý příspěvek

        • pjaro77
          10:22 18.10.2023

          Nech sa deťom venujú zložky IZS. Môžu sa skoordinovať záchranári, hasiči spolu s vojakmi a vytvoriť nejaké celodenné akcie. Ešte lepšie poňať to ako školu v prírode dva-tri dni. ...Zobrazit celý příspěvek

          Nech sa deťom venujú zložky IZS. Môžu sa skoordinovať záchranári, hasiči spolu s vojakmi a vytvoriť nejaké celodenné akcie. Ešte lepšie poňať to ako školu v prírode dva-tri dni. Pár hodín nemá veľký význam. Aby z toho deti niečo mali, potrebujú hlavu sa prepnúť do režimu - nie som v škole.

          Okrem aspektov spomenutých v článku by som pridal:
          Ako vyzerá poplach, rozoznávať druhy sirén. Čo robiť ak nastane (kde nájsť informácie - TV, rozhlas atď). Môžu si precvičiť cvičný poplach a evakuáciu. Ako vyzerá evakuačný batoh.
          Ukázať prostriedky ochrany - ako sa nasadzuje maska, ochranný odev.
          Orientácia v krajine, zabezpečenie ohňa, vody - fajn. Pridal by som ukážky , ako môže pomôcť telefon (rôzne appky), a vysielačka.
          Základy prieskumu, nočné videnie, infra videnie večer, použitie pátracích dronov, to by deti bavilo.

          Čisto armádne zležitosti by som ukazoval stredoškolákom ako tu niekorí spomenuli - hlavne komunikačné systémy, obsluhu dronov, radarov, elektrooptických senzorov, PVO. Nech si vyskúšajú simulačné programy. Niečo ako som zažil na Dnech NATO v niektorých stanoch.Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            07:23 21.10.2023

            Dětem se věnují i prvky IZS. Toto je projekt Ozbrojených sil ČR. S cílem učit úlohu OS ČR a hlavní úkoly. Ve spojení s bezpečnosti a obranou ČR.

            Dětem se věnují i prvky IZS. Toto je projekt Ozbrojených sil ČR. S cílem učit úlohu OS ČR a hlavní úkoly. Ve spojení s bezpečnosti a obranou ČR.

          • pjaro77
            19:17 21.10.2023

            Podľa mňa by to mali organizovať spoločne .
            Nejaké prednášky vojakov a pár ukážok, ktoré si deti nemôžu precvičiť (nie je čas alebo zložitá technika) nemá skoro žiaden význam.

            Podľa mňa by to mali organizovať spoločne .
            Nejaké prednášky vojakov a pár ukážok, ktoré si deti nemôžu precvičiť (nie je čas alebo zložitá technika) nemá skoro žiaden význam.

    • TF_HU
      22:26 17.10.2023

      Pletete si pojmy s dojmy. Existují dva druhy akci. Prezentace AČR na veřejnosti a vzdělávací program nazvaný Příprava občanů k obraně státu (POKOS), tebro projekt měl vstoupit so ...Zobrazit celý příspěvek

      Pletete si pojmy s dojmy. Existují dva druhy akci. Prezentace AČR na veřejnosti a vzdělávací program nazvaný Příprava občanů k obraně státu (POKOS), tebro projekt měl vstoupit so škol jako nástroj v rámci občanské výchovy nebo podobných předmětů. Mělo to být součástí programu branné přípravy s cílem budovat povědomí o tom k čemu má stát ozbrojené síly apod.

      Bohužel vývoj a škrty v minulosti jsou důvodem, že se tohle vše scvrklo pouze na prezentaci armády na veřejnosti.Skrýt celý příspěvek

  • cernemic
    13:02 16.10.2023

    Jako dobrý, ale volba komerční zkratky ,,POKOS" pro kontakt armády s veřejností mi pořád dost nesedí...

    Jako dobrý, ale volba komerční zkratky ,,POKOS" pro kontakt armády s veřejností mi pořád dost nesedí...

    • liberal shark
      08:41 17.10.2023

      To jen demonstruje intelektuální úroveň autorů tohoto programu :-).

      To jen demonstruje intelektuální úroveň autorů tohoto programu :-).

      • TF_HU
        22:35 17.10.2023

        Autory osobně znám. Koukám vy budete intelektuální gigant...

        Autory osobně znám. Koukám vy budete intelektuální gigant...

        • liberal shark
          08:11 18.10.2023

          Koukám, že jsem šáhnul Vaňkovi na Ptáčka :-). A hned je tu osobní útok. Jak ti vaši známí mohli vymyslet tak hloupý název, když jsou tak skvělí ?

          Koukám, že jsem šáhnul Vaňkovi na Ptáčka :-). A hned je tu osobní útok. Jak ti vaši známí mohli vymyslet tak hloupý název, když jsou tak skvělí ?

          • TF_HU
            07:25 21.10.2023

            Vaňka a ani Ptáčka neznám, ale líbí se mi místní úroveň diskuze...nic o tom nevím, ale názor mám...tohle mi zde na armádních novinách vždy spraví náladu.

            Vaňka a ani Ptáčka neznám, ale líbí se mi místní úroveň diskuze...nic o tom nevím, ale názor mám...tohle mi zde na armádních novinách vždy spraví náladu.

    • Mbelda
      17:01 17.10.2023

      Tak většinou to mají na starosti nějací inkousti a podle toho to vypadá. On vykáže činnost....

      Tak většinou to mají na starosti nějací inkousti a podle toho to vypadá. On vykáže činnost....

      • JerzyŔ
        20:57 17.10.2023

        Mbeldo, mysli jak? Mysli politicky. Odbor komunikace , POKOS a podobné nesmysly znamenají co? Znamenají útratu. Jakou útratu? Útratu armádního rozpočtu. To znamená co? To znamená ...Zobrazit celý příspěvek

        Mbeldo, mysli jak? Mysli politicky. Odbor komunikace , POKOS a podobné nesmysly znamenají co? Znamenají útratu. Jakou útratu? Útratu armádního rozpočtu. To znamená co? To znamená příspěvek k dosažení 2 procent. Jedná se o relativně malé částky, ale centík k centíku, a po čase jsem milionářem. (poté, co umře strejda, co mi odkázal ty miliony)Skrýt celý příspěvek

        • TF_HU
          22:29 17.10.2023

          Úloha resortu obrany není jen v zajištění obrany, ale patří k tomu i vzdělávání a pak transparentní informace o fungování ozbrojených sil. Rozpočet na obranu zahrnuje více položek, ...Zobrazit celý příspěvek

          Úloha resortu obrany není jen v zajištění obrany, ale patří k tomu i vzdělávání a pak transparentní informace o fungování ozbrojených sil. Rozpočet na obranu zahrnuje více položek, nejen zbraně.Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            08:12 18.10.2023

            V praxi to nějak není vidět.

            V praxi to nějak není vidět.

      • TF_HU
        22:42 17.10.2023

        A jak by to mělo vypadat? Zkuste to popsat mohu to přednést lidem, co to mají na starosti.

        A jak by to mělo vypadat? Zkuste to popsat mohu to přednést lidem, co to mají na starosti.

        • liberal shark
          08:13 18.10.2023

          Argumentační faul. Za to jsou snad z našich daní placení ti lidé, kteří to mají na starosti. Nebo ne ?

          Argumentační faul. Za to jsou snad z našich daní placení ti lidé, kteří to mají na starosti. Nebo ne ?

          • TF_HU
            07:29 21.10.2023

            Asi netušíte, co je argumentační faul. Když se vás zeptám na váš názor či představu, tak to není faul. Zvláště, když tvrdíte, že něco nefunguje, nebo je špatně.

            Asi netušíte, co je argumentační faul. Když se vás zeptám na váš názor či představu, tak to není faul. Zvláště, když tvrdíte, že něco nefunguje, nebo je špatně.

        • Mbelda
          09:19 18.10.2023

          Liberál Shark: máme možnost diskutovat, tak bych to hned nezatracoval. Dobrý nápad může vzniknout kdekoliv. A když né, tak alespoň inspirace. Nebo tu proběhnout jakási zpětná ...Zobrazit celý příspěvek

          Liberál Shark: máme možnost diskutovat, tak bych to hned nezatracoval. Dobrý nápad může vzniknout kdekoliv. A když né, tak alespoň inspirace. Nebo tu proběhnout jakási zpětná vazba.Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            09:28 18.10.2023

            Když začnu já. Tak za mne se zlepšilo, že AZ se toho účastní na dohodu o provedení práce, což loni nebylo. Neomezuje to dny výcviku a zároveň se člověk neúčastní jenom za díky, ...Zobrazit celý příspěvek

            Když začnu já. Tak za mne se zlepšilo, že AZ se toho účastní na dohodu o provedení práce, což loni nebylo. Neomezuje to dny výcviku a zároveň se člověk neúčastní jenom za díky, které ani neproběhlo. A zadarmo stavět stan a jiné zázemí a ti, co to měli za peníze, tak ruce v kapse. Mezi námi AZ si to řekneme a není to pro nás zrovna příklad týmové práce.Skrýt celý příspěvek

        • pjaro77
          10:22 20.10.2023

          Niečo ako dvoj-troj dňová škola v prírode , kde sa budú cvičiť praktické veci - nácvik evakuácie, prvá pomoc, základy survivalu (oheň, voda, vítr..), práca s mapou a orientácia, ...Zobrazit celý příspěvek

          Niečo ako dvoj-troj dňová škola v prírode , kde sa budú cvičiť praktické veci - nácvik evakuácie, prvá pomoc, základy survivalu (oheň, voda, vítr..), práca s mapou a orientácia, ovládanie dronov, základy práce s vysielačkou, aj mobilne aplikacie a trebars aj streľbu zo vzduchovky.Skrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      21:11 17.10.2023

      Jo armaďáci mají nápadité zkratky jsko čas čé a hodina há. Jako krycí označení pro začátek nějaké akce - zahájení ofenzivy apod. Zajímavé, že jsem nikdy neslyšel neviďel nečetl ...Zobrazit celý příspěvek

      Jo armaďáci mají nápadité zkratky jsko čas čé a hodina há. Jako krycí označení pro začátek nějaké akce - zahájení ofenzivy apod. Zajímavé, že jsem nikdy neslyšel neviďel nečetl minuta em sekunda es. Nebo vteřina ft.
      Ty voe až teď po desítkách let čtení military a historických knih, časopisů , webů jsem si uvědomil, že všechny akce začaly, přesněji měly začít podle plánu, v celou hodinu. Barbarossa, vylodění v Normandii, zahájení dělostřelecké přípravy u Jasla ... .Skrýt celý příspěvek

      • TF_HU
        22:33 17.10.2023

        To je běžný akronym pro čas. Není to nic extra utajeného. Tohle se používá pro fázování operací. Samotný formát zápisu času je úplně jiný. Vysmivate se něčemu, o čem nemáte moc ...Zobrazit celý příspěvek

        To je běžný akronym pro čas. Není to nic extra utajeného. Tohle se používá pro fázování operací.

        Samotný formát zápisu času je úplně jiný. Vysmivate se něčemu, o čem nemáte moc páru.Skrýt celý příspěvek

      • TF_HU
        07:30 21.10.2023

        Čas Č+1 není krycím označením.

        Čas Č+1 není krycím označením.

    • TF_HU
      22:27 17.10.2023

      Zkrátka reprezentuje projekt vzdělávání ve školách, ne ukázky.

      Zkrátka reprezentuje projekt vzdělávání ve školách, ne ukázky.

Načítám diskuzi...