V rukách štátu krachoval, dnes dáva prácu stovkám ľudí: VOP v Trenčíne v rukách súkromníka zažíva rast

V rukách štátu krachoval, dnes dáva prácu stovkám ľudí: VOP v Trenčíne v rukách súkromníka zažíva rast
T-810 TATRA TACTIC / Foto: MSM LAND SYSTEMS (Zvětšit)

V rukách štátu krachoval, dnes zažíva rozmach. Areál bývalého štátneho vojenského opravárenského podniku (VOP), ktorý roky štát dotoval, prevzal v roku 2014 holding MSM, ktorý je súčasťou skupiny českých a slovenských podnikov zoskupených pod názvom CZECHOSLOVAK GROUP. Ten v prenajatých priestoroch oživil výrobu a dal prácu dvom stovkám ľudí z regiónu. Od začiatku júla pritom v trenčianskej prevádzke pribudla tiež výroba nákladných vozidiel Tatra pre silové a bezpečnostné zložky, ktorá postupne zamestná ďalšiu stovku ľudí.

„Podnik sme prevzali do dlhodobého prenájmu od Ministerstva obrany ešte v roku 2014. Cieľom bolo oživiť výrobu, vrátiť zašlú slávu strojárenského a obranného priemyslu Považia a dať prácu ľuďom z regiónu. Dnes sa nám mimoriadne darí, zamestnávame viac než 160 ľudí a výroba beží naplno, pričom v nasledujúcich troch mesiacoch plánujeme prijať ďalších 30 zamestnancov,“ uviedol Michal Baláž, generálny riaditeľ MSM LAND SYSTEMS a dodáva: „Naše viac než 60-ročné know-how v oblasti výroby a opráv oceňujú najmä zahraniční zákazníci, viac než 75 % výrobkov a úkonov v súčasnosti smeruje práve za hranice Slovenska.“

MSM LAND SYSTEMS je výrobno-opravárenský podnik, ktorý sa špecializuje na opravy vojenskej pásovej a kolesovej techniky pre silové zložky štátu (armáda, polícia, hasičské a záchranné zbory), modernizáciu vojenských a špeciálnych vozidiel či predaj náhradných dielov a výrobu mobilných kontajnerov. Prevádzka v Trenčíne sa okrem opravy bojových vozidiel a ich motorov pre zahraničných odberateľov zaoberá aj opravami pozemnej vojenskej techniky pre Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.

V areáli sa tiež nachádza certifikované servisné pracovisko značky Tatra, ktoré sa od júla tohto roku rozširuje aj o výrobu nákladných vozidiel. „Nedávno sa nám podaril dosiahnuť ďalší obrovský míľnik. Značka Tatra sa vracia späť na Slovensko a v priestoroch VOP v Trenčíne bude prebiehať výroba podvozkov, kabín a nadstavieb pre tieto legendárne nákladné vozidlá. Príchod Tatry je tak ďalším krokom v súlade s našou rastovou stratégiou, ktorý dá prácu ďalším desiatkam, a postupne až stovke ľudí z regiónu,“ uviedol Michal Baláž.

Slovenská spoločnosť TATRA DEFENCE SLOVAKIA, v ktorej má podiel práve TATRA TRUCKS z Kopřivnice,  rovnako patrí do skupiny CZECHOSLOVAK GROUP, pritom plánuje vyrábať ročne desiatky vozidiel pre potreby štátu.

Obidve Slovenské spoločnosti sa stali súčasťou divízie pozemnej vojenskej techniky, tzv. CSG LAND SYSTEMS, čo im umožňuje postupné prepojenie systémov a procesov vývoja a konštrukcie, ktoré má byť dokončené do konca roku 2022. Uvedené prepojenie umožní zdieľanie know-how a realizáciu spoločných vývojových projektov medzi spoločnosťami TATRA DEFENCE SLOVAKIA, MSM LAND SYSTEMS, a českými sesterskými spoločnosťami TATRA DEFENCE VEHICLES, EXCALIBUR ARMY a TATRA TRUCKS. 

Galerie

VOP provádí opravy pásové a kolové techniky pro silové složky. / Foto: MSM LAND SYSTEMS s.r.o. VOP provádí opravy pásové a kolové techniky pro silové složky. / Foto: MSM LAND SYSTEMS s.r.o Historie podniku MSM LAND SYSTEMS s.r.o. se začala psát v roce 1918 pod názvem "Hlavní autodílny pro západní Slovensko" v jednom z objektů současného Ministerstva obrany SR v Bratislavě. / Foto: MSM LAND SYSTEMS s.r.o.

Nahlásit chybu v článku


Související články

CF Military: Nákladní vozidla Tatra pro belgickou armádu

Belgické ministerstvo obrany objednalo nákladní automobily CF Military na tatrováckých ...

Společnosti Tatra Trucks se daří získávat nové zakázky v oblasti defence

Tatra Trucks polovinu až tři čtvrtiny své produkce exportuje, a to i díky významným zakázkám pro ...

Český obranný průmysl a jeho orientace na západní spojence

České firmy obranného průmyslu se už řadu let zaměřují na partnerství se západními subjekty což jde ...

Legendárna Tatra sa vracia na Slovensko. V Trenčíne sa budú vyrábať podvozky, kabíny a nadstavby nákladných vozidiel

Legendárna značka nákladných vozidiel Tatra a jej výroba sa vracia späť na Slovensko. Druhá ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jura99
    09:38 16.07.2021

    Některé podniky by stát vlastnit neměl, prostě neumí pružně reagovat, přes všechna razítka a výběrová řízení se nedostane dřív než soukromník a vedení nemá největší touhu o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Některé podniky by stát vlastnit neměl, prostě neumí pružně reagovat, přes všechna razítka a výběrová řízení se nedostane dřív než soukromník a vedení nemá největší touhu o podnikatelský úspěch. Typicky VOP CZ, vyráběl Pandury pro AČR, ale licenci mu pak vyfouknula TDV, ačkoliv je možné, že VOP o ní ani neusiloval, prostě státní podnik nenapadlo něco vyrábět a prodávat nebo alespoň servisovat.
    Skrýt celý příspěvek

    • Clanek
      11:02 16.07.2021

      Problem neni statni podnik jako takovy, problem je statni podnik v nasich podminkach. Statni podnik bude jen tak dobry jak dobre je jeho vedeni, a to je jen tak dobre jak dobre je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Problem neni statni podnik jako takovy, problem je statni podnik v nasich podminkach. Statni podnik bude jen tak dobry jak dobre je jeho vedeni, a to je jen tak dobre jak dobre je motivovane a jak dobre si ho vybral zrizovatel = stat = nejake ministerstvo. Tady to kulha a podle toho pak vypada vysledek.

      Rado se tu operuje prikladem Konstrukty coby neschopneho statniho podniku. Narozdil od Nexteru, ktery produkuje to co trh zada, umi to prodat, hleda partnery, zkratka mysli i kona trzne. Uz malokoho napadne se podivat na to, ze i ten vychvalovany nexter je statni podnik, jen holt s "trosku" jinou kulturou, vedenim...
      Skrýt celý příspěvek

      • Pavel1
        12:10 16.07.2021

        Zvláště to kulhá, když jsou na důležité funkce ve státních podnicích jmenovány ministerské pichny. Viz Lom Praha.

        Zvláště to kulhá, když jsou na důležité funkce ve státních podnicích jmenovány ministerské pichny. Viz Lom Praha.

      • Nesher
        12:33 16.07.2021

        To je samozřejmě pravda, ale v případě obchodu se "speciálem" hraje důležitou a často tu nejdůležitější roli politika. A politická váha Francie je o dva řády větší než Prahy, o ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To je samozřejmě pravda, ale v případě obchodu se "speciálem" hraje důležitou a často tu nejdůležitější roli politika. A politická váha Francie je o dva řády větší než Prahy, o Bratislavě nemluvě.
        Takže výrobcům z našeho regionu zbývá buď nabízet unikátní produkt (ERA, Tatra), kooperace s větším výrobcem jako je např. Nexter nebo GDLSE (EA, TDV) nebo orientace na domácí trh (polské firmy, PGZ se o export ani nesnaží).
        Čest výjimkám jako CZUB nebo S&B.
        Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:03 16.07.2021

        Ze soukromé společnosti se vše lépe "odklání" správným směrem než ze státního podniku. S personální obsazeností v TDV a jejich vazbami na jiné dámy a pány nevěřím tomu, že dopředu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ze soukromé společnosti se vše lépe "odklání" správným směrem než ze státního podniku. S personální obsazeností v TDV a jejich vazbami na jiné dámy a pány nevěřím tomu, že dopředu nevěděli co a jak udělat, aby se to nemuselo činit přes VOP.
        Jinými slovy, nejde o případnou neschopnost vedení státních podníků, ale o to jak všehoschopní jsou jejich šéfové, tedy politici.
        Skrýt celý příspěvek

    • bently
      17:26 16.07.2021

      Ano, obecně se dá říct, že jsou soukromé podniky daleko efektivnější, pružnější a dravější než podniky státní. Příkladů z praxe známe celou řadu, a právě Strnadovo oživovaní ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ano, obecně se dá říct, že jsou soukromé podniky daleko efektivnější, pružnější a dravější než podniky státní. Příkladů z praxe známe celou řadu, a právě Strnadovo oživovaní chřadnoucích VOPéček v ČR i na Slovensku (nebo zmíněné "přetažení" licence na Pandury do TDV) mezi ně určitě patří.
      Platí to o to více v době míru, kdy je možné shánět zakázky i globálně a případně patřičně rozšiřovat portfolio a záběr té dané firmy. Podnik se soukromým, tj. konkrétním vlastníkem má v takové době samozřejmě daleko větší motivaci a ochotu svůj majetek rozvíjet (=maximalizovat zisk), než stát, kterému většinou tak nějak stačí, když nemusí zacelovat ztráty.
      V tomto případě je ale dobré vidět věc v širším kontextu, a to je potřeba podobných podniků v období ohrožení nebo samotného konfliktu. V podobných situacích se spoléhat na čistě soukromý obranný průmysl je slušný hazard a nezodpovědnost, takže si udržet vlastní výrobní a opravárenské kapacity je z pohledu státu více než rozumné.
      ČR je v rámci Evropy poměrně atypická mírou privatizace podniků obranného průmyslu po roce 1989, kdy až na úplné výjimky (Explosia, která byla privatizována a poté znovu odkoupena do státních rukou, nebo VOP CZ či LOM Praha) dnes všechno vlastní soukromníci. Nutno ale podotknout, že celkem úspěšně. A určitě je "naše" cesta lepší než například polská, kde sice také figurují úspěšné soukromé subjekty (WB Electronics), ale hegemonem se postupně ale jistě stala státní skupina PGZ, což je zvláštní slepenec až na výjimky neefektivních, prodělávajících a skanzenoidních firem, ve kterých mají odboráři a politici silnější slovo než management, který zde rotuje rychleji než figurky na orloji.
      Skrýt celý příspěvek