Generál Suhajl „Tygr“ Hasan dobývá předměstí Damašku

Suhajl Hasan (2017) / Public Domain

Syrský brigádní generál Suhajl Hasan, velitel speciálních Tygřích jednotek (Kawat an-Nimr) Syrské arabské armády (SAA), se ve svém projevu ze 16. února zavázal vytlačit protivládní vojska z východních předměstí Damašku. Východní část Ghúty patří k několika zbylým oblastem v okolí syrského hlavního města, které síly prezidenta Bašára al-Asada dosud nemají pod kontrolou. Vojenské operace s podporou ruských ozbrojených sil začaly 18. února.

Přesunutí tzv. „tygřích jednotek“ pod Hasanovým velením z Idlibu do Damašku naznačuje, že se vojenské operace ve východní Ghútě stanou v nadcházejících týdnech prioritou pro syrskou vládu. Dělostřelecká palba tamních protivládních sil již několik let představuje jedinou bezprostřední bezpečnostní hrozbu pro obyvatele hlavního města.

 

 

Suhajl Hasan se v Sýrii stal velmi známou provládní osobností. Během bojů o Palmýru, Aleppo a Idlib prokázal své velitelské nadání. Jeho pečlivě vytvářený mediální obraz slouží k povzbuzení morálky provládních vojáků. Charakteristickým znakem Hasanova velitelského stylu je schopnost účinně koordinovat operace dělostřelectva, letectva a pěchoty.


Hasanovo působení v syrské občanské válce

V době vypuknutí celostátních nepokojů v březnu 2011 se zastánci tvrdé linie pokusili zapojit řadové vojáky přímo do potlačování povstání. Hasan tehdy působil na letecké vojenské základně Mezzeh nedaleko Damašku. 
 

V průběhu roku 2011 byl Hasan převelen na vojenské letiště Hamá. Město Hamá se téhož roku stalo svědkem nejsilnějších syrských protestů. Ovládnutí stejnojmenného guvernorátu z důvodu jeho strategické polohy patřilo k prvotním prioritám Asadovy vlády.   
 

Hasanovi se do konce roku 2012 podařilo rozšířit svou kontrolu nad většinu vojenských objektů a zbraní v guvernorátu. Pod jeho velení se dostaly nejenom letouny z vojenského letiště Hamá, ale i obrněná vozidla a těžké zbraně 11. divize a elitní 4. divize syrské armády. Pěchotní síly pod Hasanovým velením tvořily přepadové jednotky, rezervisté a útvary provládních vojáků.

 

Suhajl Hasan přebírá ruské vyznamenání z rukou Valerije Gerasimova.

 

Cílem první bojové operace, ve které Hasan zastával roli velitele, bylo vytlačení protivládních sil z jižních oblastí guvernorátu Idlib. Hasanovy přepadové jednotky maskované jako protivládní síly během útoku převzaly kontrolu nad nepřátelskou vesnicí. Jejich systematický postup podporovalo letecké bombardování a dělostřelecké ostřelování.

 

Schopnost koordinace různých složek provládních ozbrojených sil není v syrském kontextu snadná úloha. Profesionalitu jednotek loajálních Damašku po desetiletí snižovala korupce a nepotismus. Pěchotní útvary proto postihly četné případy zběhnutí. Dezertéry posléze nahradili jedinci bez dostatečného vojenského výcviku. S výjimkou některých elitních jednotek proto dokáže syrská pěchota plnit jen velmi jednoduché bojové úkoly.
 

V roce 2013 syrská vláda Hasana pověřila úkolem obnovení zásobovací komunikace mezi městy Hamá a Aleppo. Protivládní jednotky pouštní dálnici mezi oběma centry na několika místech přerušily a začaly obkličovat důležité vojenské objekty v Aleppu.
 

Hasanovi se podařilo dálnici zprůjezdnit, avšak musel se uchýlit k taktice spálené země. Jeho obrněné a dělostřelecké jednotky pomalu postupovaly směrem na sever od města Hamá. Protivládní síly byly vytlačeny zpět do města Safira nedaleko Aleppa.

 

Záběry z východní Ghúty 

 

Začátkem roku 2014 došlo ke jmenování Hasana vojenským velitelem guvernorátu Aleppo. Do tohoto období spadá barelové bombardování východní části stejnojmenného města. Po přerušení ročního obléhání aleppské věznice v květnu 2014 začal být Hasan vládními médii vykreslován jako hrdina.

 

Hasanovy „tygří jednotky“ se dočkaly stejného mediálního obrazu, přestože zůstává nejasné, co je jejich součástí. Někdy jsou tak označovány Hasanovy přepadové jednotky, někdy všichni jemu podřízení vojáci a někdy každý, kdo kdy sloužil pod jeho velením. Podle toho se odvíjí i rozdílné počty odhadovaných příslušníků „tygřích jednotek“, přičemž setkat se lze s tisícovkou, s 15 000 či dokonce s 80 000 muži.
 

Na podzim 2014 zahájily protivládní jednotky ofenzivu směrem k vojenskému letišti Hamá. Hasan tehdy převzal vedení protiútoku, který byl navzdory využití protitankových řízených střel (PTŘS) protivníkem úspěšný.

 

V roce 2015 ovšem došlo k první velké Hasanově porážce, v níž důležitou roli sehrály právě PTŘS. Protivládní ofenzivu v okolí pohoří Arba’in charakterizovalo několik výhod na straně Hasanových protivníků. Oproti dřívějším střetnutím se vyznačovali lepší koordinací jednotek, značným množstvím PTŘS, sympatiemi místního obyvatelstva a využitím terénních podmínek. Hasan během léta a podzimu 2015 přišel o několik svých velitelů, a nakonec byl sám raněn.

 

Východní Ghúta rozdělena na tři části 

 

Hasan po zranění

Když se Hasan po léčení opět objevil na veřejnosti, jeho zevnějšek se změnil. Začal nosit tmavé sluneční brýle a před kamerami najednou vystupoval velmi sebejistě. Některé internetové stránky (The Atlantic) spekulují o tom, že se jedná o Hasanova dvojníka, jehož výstupy zvyšují morálku vojáků, zatímco ten skutečný podlehl svým zraněním.  
 

Podle drtivé většiny syrských u zahraničních zdrojů Hasan ovšem stále žije a po začátku ruské intervence v Sýrii se rychle přizpůsobil nové situaci. V listopadu 2015 potvrdil svou reputaci schopného velitele, když se mu podařilo přerušit tříleté obléhání letecké vojenské základny Kweiris v guvernorátu Aleppo.

 

Damašská zpravodajská agentura SANA v neděli 11. března letošního roku uvedla, že provládní síly převzaly plnou kontrolu nad městem Madyra ve východní části Ghúty. Tím došlo k rozdělení oblasti kontrolované protivládními silami na dva sektory, jižní a severní. Zásobovací komunikace mezi oběma sektory byla přerušena.
 

„Brigádnímu generálu Suhajlu Hasanovi poskytneme k ovládnutí východní Ghúty potřebnou vzdušnou podporu. Máme skutečně velkou důvěru v jeho schopnosti, uvedl Alexandr Ivanov, mluvčí ruské letecké základny Hmímín.   

 

Zdroje:Small Wars Journal, Jane’s, BMPD, The Atlantic, Facebook


 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti

Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...

Spěje situace na východní Ukrajině k „zamrznutí”?

Dlouhá frontová linie na východní Ukrajině se po uzavření Druhé minské dohody stabilizovala a Kyjev ...

Válka dronů: Pancir-S1 na ruské základně Hmejmin v Sýrii

Pár dní po minometném útoku na základnu Hmejmin došlo ke koordinovanému útoku pomocí dronů, které ...

Syrská protivzdušná obrana zničila izraelskou stíhačku F-16

Dne 10. února syrská protivzdušná obrana (PVO) zasáhla pomoci střely země–vzduch izraelskou stíhačku ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • dusan
    20:10 21.03.2018

    infi

    Prvá časť OK - i ja to beriem s rezervou, ale nejaké info jednoducho "sedia".

    Druhá časť - Asad bol v Sýrii taký "populárny", že bol pre istotu jediný kandidát vo voľbách : )

  • jan.mrcasik@protonmail.com
    12:51 21.03.2018

    infi: prokazatelně lžeš.

    Tady je GWB obklopený běžnými ozbrojenými vojáky:
    https://georgewbush-whitehouse...
    http://s2.reutersmedia.net/res...

    Tady Tony Blair:
    http://i.dailymail.co.uk/i/pix...
    http://news.images.itv.com/ima...

    Tady Stropnický:
    https://zpravy.idnes.cz/BYPLK5...

    Tady Jarod Kushner:
    https://static-ssl.businessins...

    Tady Sarkzoy (a narozdíl od neozbrojených patrol v Paříži v tom mají zásobníky):
    http://n7.alamy.com/zooms/d902...

    Je důvod předpokládat, že tvé ostatní "věrohodné informace" budou asi stejné "kvality".

    P.S.: kdybys něco věděl o západních armádách, tak bys věděl, že to není holubník a všechny zbraně se po příjezdu na základu vybijí a - pokud se nejedná o patrolu perimetru nebo zabezpečení - uloží a zase vezmou do pracek až na akci.

  • infi
    21:44 18.03.2018

    dusan:

    Respekt je oprvavdu zdroj na urovni sputniku. Po precteni vety, ze Wagner nosi helmu s rohy, jako vikinkove jsem to prestal cist. Vikinkske rohy jsou pouze fikce hollywoodu. Neni dokazano, ze by je vikinkove nosili.

    Je zajimave, ze kdyz uzemi bylo pod kontrolou "rebelu" tak vetsina civilu prchala...a kdyz je nyni od kontrolou Assada, tak se civilisti vraceji zpet...ano opravdu zij v domeni, ze Assada tam podporuje zlomek obyvatelstva. Staci se podivat na videa, kde navstevuje vojaky na fronte. Vsichni vojaci kolem nej jsou ozbrojeni. To si zadny "zapadni" statnik nemuze v zadne "demokraticke" zemi dovolit.

  • semtam
    22:43 16.03.2018

    dusan

    Jo, ale zrovna wagnerovci nejsou moc známý na sociálních sítích, jako i jiné organizace. Jen je to divné. Je to samé, jako kdyby vysoce postavení političtí činitelé dávali médiu info o to, kdo je u nich neschopnej, na koho se obrací pro špinavou práci apod. Takové věci se prostě nestávaj. Popis Wagnera je jako z komiksu. Toto médium navíc hledá všelijakou špínu na Rusko apod. Až moc to zapadá do jejich vidění světa.
    Navíc říkat, že Assad nemá žádnou podporu, je tak trochu divné. To by popíralo existenci SAA, NDF a žádné protesty se proti němu nekonají. Tady se zase píše, že všechno drží po hromadě Rusko a jinde zase Írán.

    Toto "vlákno" bych ukončil, ať si každý na to udělá názor sám. Za mě je to moc okatý.

  • dusan
    21:25 16.03.2018

    semtam

    Nevidím v tom až taký problém ... stačí sa pozrieť na Ukrajinu ...

    Ruskí vojaci sa fotili na Ukrajine a dávali foto z "dovolenky" na net .... na YouTube kolovali filmy obrnených kolón ruských kolón na Ukrajine .... presunov tankov T-64 k ukrajinským hraniciam .... Strelkov sa vôbec neskrýval a verejne vyzýval Putina k zásahu ....

    A verím tomu, že i ruskí "wagnerovci" sa radi pochvália o svojich skúsenostiach .... nakoniec .... prakticky sa tomu nedá zabrániť .....kto chce veci zverejniť .... tak to zverejní..... a nik mu v tom nedokáže zabrániť ... a štatisticky určite je pár jedincov ktorí to chcú urobiť ....

    Tým netvrdím, že to nemôže byť podvrh/podvod/provokácia ... ale je isté, že také veci sú dnes bežné.... a propaganda to ani nepopiera .. jednoducho zavalí net inými "zaručenými" informáciami .... a je to vybavené.

  • semtam
    20:01 16.03.2018

    dusan

    Tak ten článek teda beru hodně s velkou rezervou. Už vidím, jak ruští velitelé poskytují v anonymitě rozhovor médiu, který jim jde po krku. Wagner bude asi na ulici hodně nápadnej s tou helmou :)

    Takový kvíz, víš, jaké jednotky nechali padnout Palmýru?

    Ale ať tu neřešíme stále blbosti, již k věci, dám sem pár videí popisující řadu syrských armádních celků, jejich historii, působení ve válce, výzbroj apod.

    5.sbor
    https://www.youtube.com/watch?...

    4.divize
    https://www.youtube.com/watch?...

    Tygři
    https://www.youtube.com/watch?...

    Republikánská garda
    https://www.youtube.com/watch?...

    Pouštní jestřáby
    https://www.youtube.com/watch?...

    Když už jsem zmínil ženské jednotky tak reportáž o nich zde:

    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...

    A ještě pro zajímavost provládní křesťanské milice (také ženské)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • dusan
    18:51 16.03.2018

    Zaujímavý článok:

    https://www.respekt.cz/denni-m...

    Samozrejme je treba brať s rezervou ... ale k hodnoteniu "kvality" sýrskej armády nie je čo dodať ... s tým musí každý kto sleduje konflikt súhlasiť .... i keď samozrejme nejaké výnimky by sa určite našli ... celkovo je to bieda.

  • logik
    16:07 16.03.2018

    givitz:
    Taková Ghůta je již několik let obklíčená. Těžko v ní budou mít větší podporu než v Afgánu, kam prouděj zbraně přes hory naprosto nekontrolovatelně.

    fenri: U otravy vody je také X možných scénářů. Přesto si napsal, že Bílé Helmy tu vodu otrávily. Nepsal jsi o podezření. Psal jsi to jako fakt. To prostě neokecáš. Když jde o někoho, koho nemusíš, tak Ti stačí podezření a je to tak. Když jde o Rusko, tak dokud nemáš 100% jistotu, tak to tak není.

    Ohledně Afgánistánu - ano, osídlení je tam řidší, takže škody na životech tam jsou menší. Ale i s přihlédnutím k tomu se tam NATO nechová tak jako Asad v Sýrii. Vybombardovaná nemocnice tam byla jednou a bylo z toho měsíční haló. Kolik zbylo nevybombardovaných nemocnic v Sýrii?

    K poslednímu odstavci: jinými slovy říkáš - všichni jsou teroristé. Jenže Ti jaksi nedochází, že mnoho z těch "teroristů" se nechovají hůře než Asad. Naopak se chovají i lépe, protože když boj začal, byly v právu (jako skupina, které Asad upíral násilím práva).

  • dusan
    15:54 16.03.2018

    fenri

    https://svet.sme.sk/c/20411320...

    Rusi spochybňujú každého ... kto prináša "nepríjemné" správy .... i to dievčatko je z Majka z Gurunu ? : )

  • dusan
    15:47 16.03.2018

    To, že Rusi vyprodukujú na biele helmy tony sračiek je pochopiteľné ....

    https://www.theguardian.com/wo...

  • dusan
    15:44 16.03.2018

    fenri

    Isto biele prilby natáčajú samé "sci-fi", vyhadzujú do vzduchu samých seba ... to nám chcete pobedať ?

    Môžem tu vytiahnuť xy-excesov asadových jednotiek ... ale to, že robia excesy nejaké jednotky, ešte nemôže plne vystihovať nejaký režim .... z tohto pohľadu by bola Červená armáda v rokoch 1944-45 bandou hrdlorezov ....

    Asadovci a ruská propaganda sa snažia očierniť každého kto ukazuje brutálnu realitu konfliktu ... lebo netreba zabúdať, že Asad bombarduje "svojich" ... ktorí ho majú podľa vlastnej propagandy radi .... a to sa nehodí ....a tie stovky civilistov sú v Ghúte realita ....

  • fenri
    15:19 16.03.2018

    dušan:
    -komické? No z pohledu člověka, co začíná u Jandy a končí Palatou možná. Ale zkuste si k tomu něco hledat. Minimálně v natáčení sci-fi jsou dost šikovní.

    Těch mrtvých v damašku je za ty roky 1000+
    Ale i kdyby jich bylo sto - tohle si nenechá líbit žádná vláda. Lidi z Wacca nikomu nic nedělali, nebombardovali města a jak dopadli oni a jak jejich děti. Tohle prostě státy netolerují.

    S vaším textem o Afghánistánu zcela souhlasím.

  • dusan
    15:13 16.03.2018

    fenri

    Robiť z bielych prilieb nejakých "travičov" je dosť komické ....

    Je to vlastne neformálne zoskupenie, ktoré poskytuje pomoc v ostreľovaných oblastiach. Nebojujú .... ani inak neprovokujú ... ale keďže vlastne pri práci dokumentujú zločiny Asada a Rusov tak sú nepriatelia a ich propaganda vydáva o nich jeden blábol za druhým ....

    Neviem, že by média neinformovali o ostreľovaní vládnych štvrdí v Damašku ... ale zabitie stoviek ľudí jednoducho tých pár vládnych obetí "prebije" .... a média sa venujú väčším masakrom ....

    Letectvo nie je všemocné .... je len dobrý nástroj, ale musí sa dobre použiť.

    Súhlasím, že taký Afganistan je debakel ... mimochodom nič iné som nečakal ... naše nazeranie na tento svet je úplne smiešne a naivné .... asi také "odborné" ako na utečencov a migrantov ... a tak to potom dopadne ....

    Ale so Sýriou sa to nedá porovnávať, je to úplne iný svet.

  • semtam
    15:11 16.03.2018

    Shania

    Neumíš česky, nebo vůbec nevíš o čem je řeč?

    O Aleppo bitva vrcholila koncem roku 2016. Do té doby tam byla jako v celé Sýrii válka. Tiger Forces se mimochodem před Aleppem podíleli na dobytí Palmýry.

  • Shania
    15:03 16.03.2018

    jinak tady mas givine tu tvou chemickou laborator....

    https://twitter.com/EliotHiggi...

    semtam: alepo, že začalo být aktuální až v 2016? A to jako pro koho?


    Můžeš mi taky vysvětlit, co má znamenat ta tvoje poslední poznámka?

  • semtam
    14:30 16.03.2018

    Shania

    Tiger Forces nevytvořil Írán.

    Tiger Forces nevznikly pro dobytí Aleppa a už vůbec je nezformovala IRGC. Tiger Forces se zformovali v roce 2013. Jak ti může napovědět, v té době Aleppo vůbec nebylo aktuální. Bitva o Aleppo vyvrcholila koncem roku 2016.

    Asi si to pleteš s Liwa al-Quds, která v Aleppu vešla ve známost a byla největší formací v rámci "pomocných" jednotek SAA. Ovšem její vznik také nebyl za účelem dobití Aleppa. Liwa al-Quds je zajímavá v tom, že se jedná o palestinsko-syrské uskupení a jako třešnička na dortu je to, že většinově jsou to sunnité. Technicky vzato Liwa al-Quds je někde mezi SAA a NDF.

    Ale zpět k Tiger Forces. Tebou uváděná Air force Inteligence je prakticky syrská tajná služba. Proto ti také mohlo cvaknout, proč zrovna nejvlivnější lidé jako je velitel Tiger Forces mají často kořeny v "letectvu" a jsou silně napojeni na syrský režim. Tiger Forces vytvořila Sýrie jako efektivní bojovou složku.

    Dále je naprosto nelogické, kdyby Tiger Forces vytvořil Írán, že by je bohapustě předhodil do spárů Ruska či Sýrie. Tiger Forces je nejschopnější pozemní síla. Írán se s Sýrií a Ruskem dost přetahuje o velení jednotek na syrském bojišti. Zrovna to nové uskupení o kterém jsem mluvil, slouží mimo jiné (ne primárně) k přetáhnutí lidí zařazené pod íránským velením a také z NDF.

    Jedná se konkrétně o 4. sbor (neplést s 4. divizí)

    Ale ať tu stále jen nevyvracím pohádky tisíce a jedné noci, tak pro zajímavost v rámci Republikánské gardy (pro Shaniu samozřejmě plně v rukou Íránu :) vznikla ženská jednotka s pracovním názvem Lvice nebo též Lvice obrany.

    Další zajímavost, že tato jednotka působí kolem Damašku a je čas od času napadána islámskou fundamentální propagandou jakožto zotročené vzorné muslimské ženy pod neislámskou krutovládou. Shania bude asi souhlasit.

  • fenri
    14:11 16.03.2018

    Logik:
    -tady je krásně vidět rozdíl mezi námi:
    -já na tom Novičoku ani náhodou netvrdím, že to Rusové nemohli být. Jen říkám, že v tuto chvíli to nikdo neví, vysvětlení "někdo jiný než Rusové" (a to neznamená: "Rusové to být nemohli") je celkem dost a dobrá půlka z nich je racionálních a k tomu se UK také nechová transparentně. Zároveň o Přilbách na 100% netvrdím, že to byly. Píši, že se to nedozvíme, že je to pravděpodobné, ale ne jisté. Na 95% to byli rebelové (5% dávám na házení bomb s naftou do vody) a nich to držely právě ty Přilby, které si pak dojemně točily PR, jak dávají ubohým obyvatelům vodu )tak asi 0.1% obyvatel), aby se ta tupější část světa mohla dojímat.
    -----
    Afghanistán:
    bude tam vždy méně viditelných obětí, protože gro bojů se nevede v hustě zastavěných městech (těch je tam i reálně hodně pomálu), ale v horách. No a tam, když se jde i pro nějakého šmejda do nějakého kišlaku v horách a přesná 250-500 kg GBU tam smázne celou vesnici, tak to prostě logicky pro svět není vidět tolik, jako předměstí Damašku.
    Nicméně psal jsem hlavně o tom, že úspěchy SAA+ (zdůraznuji to +) nelze přičítat pouze letecké podpoře. Tu opravdu mají i povstalci (ne vždy, ovšem) a zdaleka nedosahuje mohutnosti a síly letecké podpory v Afghanistánu (a prostě tam těch 16 let nevítězíme). čili o tom to není.
    --------
    na posuzování radikálnosti postupu vůči teroristickým skupinám na rozdíl od vás měřítko a algoritmus nemám. Už proto, že ty skupiny jsou personálně propojené a měni se mezi sebou,. jak když fotbalisté přestupují mezi kluby. Nevím přesně, zda je na ozbrojence v bundě ISIL korektní použít 500 kg FAB, na bundu an-Nusra už jen 250 kg a FSA (už je někdo viděl? :-) se smí použít jen odstřelovačka, ale pozor, pouze v ráži .22 LR :-))

  • givicz
    13:52 16.03.2018

    logik ani dalece nemají takovou podporu jako militanti v Sýrii.. ti říkám podporovat z venčí Taliban jako " umírněnou opozici" v Sýrii tak celé NATO nebude v Afganu načínat druhou dvaceliletku ale pomažou se staženým ocasem pryč... vždy ani v současné době nejsou schopni držet kromě okolí pár základen žádné území v Afgánu.. :)

    Jinak dnes koukám na militarymaps a v Sýrii se daří... v Ghútě Tiger Forces to čistí pěkně..

    https://www.aktualnikonflikty....

  • logik
    13:38 16.03.2018

    givicz: Jestli si myslíš, že Taliban nemá zahraniční podporu, tak se dosti šeredně pleteš.

    (a mezi námi, Rusům se nediv, letecké komplety talibům sice nedodávají, ale jiné zbraně ano, viz např.
    https://www.theguardian.com/wo...
    .... a btw. tou svojí poznámkou jsi krásně dokumentoval, že Rusům o žádný boj proti terorismu ve skutečnosti nejde....)

  • givicz
    13:33 16.03.2018

    logik já vidím ještě jeden rozdíl Sýrie versus Afgánistán.. do Afganistánu X zemí nelifruje peníze a zbraně, protože kdyby se tak dělo tak celé slavné NATO odtamtud uteče z botama od sněhu a banánem v ruce ... :)

    Upřímně se Rusům divím, že recipročně nedodají správně prověřeným Talibům pár protileteckých kompletů ....

  • logik
    13:20 16.03.2018

    fenri: ohledně toho "krmení" - ono v tom máš v podstatě pravdu. Média opravdu nereferují o těch konfliktech stejně. Jenže to ještě neznamená, že kdyby referovali stejně, že by vyšli na stejno. To, že o něčem referují média nějak nijak nemění to, co se tam děje.
    Btw. - zkus prosím na otrávení vody bílými přilbami použít stejnou míru skepticismu, jakou používáš na případ "Novičok".

    ===

    Pak nemáš pravdu, že rozdíl Sýrie versus Afgánistán je v podpoře obyvatel. Rozdíl je ve způsobu vedení války. Jak je vidět přesně na Mosulu: tam se vedla "totální válka" a nebyl problém odtamtud islamisty dostat. V Afgánistánu ale tato taktika použít nejde, protože tam jsou islamisté daleko méně organizovaní a zároveň pro jejich vypuzení tam jsou horší přírodní podmínky.
    Ono lidé, co zůstali v Ghútě (a málo jich tam není) nesouhlasí s "plošným bombardováním Ghúty" úplně stejně, jako s tím nesouhlasí Afgánci. Jen prostě Asad na to nebere ohled, zatímco NATO v Afgánu ano.

    Právě problém Sýrie a Asadova vedení války je ten, že taktiku "totální války" používá nejen proti IS (kde např. v případě Mosulu, Raqqy nebo Palmýry asi ospravedlnitelná je, ač je na hraně), ale i proti dalším, méně radikálním skupinám, kde už IMHO ospravedlnitelná není - a používá ji nejen na přímé frontové linii (kde opět je ospravedlnitelná více), ale i proti zázemí.

    ===

    Obrana Asada je právě založena právě na tom, že se podstatné odlišnosti marginalizují tak, že pak vypadá, že je to všechno podobné. Není - dají se tam najít podstatné rozdíly, které nijak nedělají jednu stranu bílou a jednu černou, ale jednu přecijenom bělejší a jednu černější.
    Ale máš pravdu v tom, že pro lidi naladěné na "Tvoji" vlnu dělá způsob informování klasických médií - kdy se zas ty rozdíly se snaží akcentovat, v podstatě dělají medvědí službu, protože se jim zdá, že o věcech reportují neobjektivně a snaží se Asada poškodit.
    Přitom je za tím snaha vytáhnout a zdůraznit ty rozdíly - a souhlasím s tebou, že je to tak zjednoduššující snaha, že tak, jak je to podané, je to v podstatě vůči Asadovi neférová. To ale nic nemění na tom, že podstata té kritiky oprávněná je.

  • fenri
    12:40 16.03.2018

    shania to semtam: bylo by vhodné používat označení SAA vs. SAA+, jako je to třeba na aktualnichkonfliktech. Docela to zpřehlední a gro diskrepancí mezi vámi a semtamem v tomto kontextu odpadne.

  • fenri
    12:39 16.03.2018

    Scotty:
    -ano, jsme v tom zajedno. Ale jsme v tom evidentně sami.
    -a ano, to, že vodu kontaminovaly Bílé přilby jisté není a nebude. Každopádně ale to zařízení ovládali.A každopádně to byli hodní rebelové, kdo otrávil vodu pro civilisty )já vím, ty barelové bomby :-))

    -dfense čtu pravidelně )teda něco, posledních pár let se ta objevují i neskutečné hovadiny) a tento článek jsem četl. Není špatný, ale není úplný, nenabízí vizi a je tam dost nepřesnosti. a hlavně realita vrčí takovým tempem, že za těch pár týdnů od vydání se to celé zkomplikovalo ještě víc. Obecně patří k těm sofisitkovanějšíma rozumnějším textům o Syrii.

  • Shania
    12:37 16.03.2018

    semtam: jasně, že je označují jako SAA, tím myslíš lidi jako sydorenko a podobně ně?

    Mimochodem tygri byli původně zformovaní IRGC pro ucely dobytí alepa, a už jen ten název Airforce Inteligence by ti měl jasně napovědět... Dnes je mimochodem Tiger Force spíš pro ruská skupina, minimálně preferují Hasana před basharovým bratrem.

    ruské reformy, to jako myslíš IV Assault Corps, V Corps? To má být taky SAA? Rusové byli mimochodem zdeseni, kdyz zjistili skutečny stav bojeschopných jednotek při jejich intervenci.

    Pokud tedy beres SAA jako označení všeho co bojuje na straně režimu, tak to pak ok.... režim je mimochodem v procesu legalizaci všech místních i zahraničních skupin, takže už můžeš všemu říkat SAA.

    Pokud SAA jako organizaci, tak jsou to jednotky jako 137th Artillery Brigade, která bránila daerz.

    A pak přežívají velitelství 5 Divize v dera, 7th Divize v Qunaitra řídící milice atd...

    Takže kdyby to byla SAA, mohl by jsi dnes říct jako v 2012 kdy se stahla ze severní syrie 17 a 18 Diviza (asi jen 2-3 brigady...)

    To proč dnes nemůžeš ani říct která divize SAA kde bojuje je důsledek rozpadu a pak restrukturalizace SAA v 2012-13, dnes jsou už jen zbytky, logisitka, podpurné jednotky, velitelské a co šlo bylo transformovano v nejrůznější milice. např. tím že milice platí několikanásobně líp a garantují amnestii pro dezertéry atd...

  • Scotty
    11:23 16.03.2018

    fenri
    Já prostě nemám rád když se ze smrti civilistů na které není úmyslně útočeno dělá politika a to na všech stranách konfliktu. V tom jsme ale nejspíš zajedno.
    To ze vodu otrávili rebelové jsem zaznamenal ale Bílé přilby z toho viní je různé pochybné zdroje.

    Mimochodem před časem jsem narazil na zajímavé shrnutí syrského konfliktu. Sice ne ze vším souhlasím a je tam pár nepřesností ale za přečtení to myslím stojí.
    http://dfens-cz.com/syrie/...

  • Strategist
    10:21 16.03.2018

    fenri: naprostý souhlas

  • fenri
    10:19 16.03.2018

    Stratgeist: puč byla šance na určitý příklon k původní kemalistické tradici, což je určitě lepší, než Erdoganův islamistický nacionalismus. Říkám si totéž jako vy.

  • Strategist
    10:13 16.03.2018

    juhelak: nefandim povstalcům, ale věta že Rusové nepoužívají sýrii jako střelnici není pravda, v podstatě polovina důvodů proč tam jsou je proto aby otestovali a propagovali své zbraně, takže ano zbraně si tam testují, takže neočerňujte USA že shodilo jeden MOAB na jeskynní komplex.

    Jinak situace Afgsnistan X Syrie se podle me neda porovnavat. Syřané byli léta zvyklí na to žít pod nějakou vládou a zvyklí na centralizaci, toto například Afgáncům chybí. Takže místní populace je mnohem méně reformovatelná, oni prostě žijou v těch kmenech. Dále je taky ohromný rozdíl v terénu, poušť(nejlepší terén pro letecké operace) vs hory plné jeskynní(nejhorší terén)

    fenri:
    myslím že hodně představitelů NATO dost mrzí že tam Turky máme ale tak vyhodit je nejde a Evropu drží v šachu armádou migrantů co na nás můžou vypustit, někdy si říkam jestli by nebylo dobře kdyby ten puč tenkrát uspěl.

  • fenri
    09:59 16.03.2018

    Scotty:
    chtěl jsem tím říct, že zatímco při dobývání Aleppa jsme byli denně médii krmeni utrpením obyvatel, zničenou 57 poslední dětskou nemocnicí, tím jak je Assad a Putin zlý atd., tak v případě Mossulu nic. Pár nepatrných zmínek, ale spíš ve stylu, že v ulicích dodnes hnijí těla islamistů apod. Dtto nyní jsme krmeni Ghoutou (a je cudně mlčeno mrtvých z Damašku) ale že armáda NATO na území cizího státu aktuálně zabíjí lidi, kteří měli výrazný podíl na porážce Islámského státu je v podstatě tabu.
    Co se vody pro Damašek týče - jde o přehradu Barada. Voda byla kontaminována naftou. Ale podle hodných rebelů tu kontaminaci ale způsobilo bombardování SAA. To asi házeli ty barelové bomby plné nafty, že...

    Ano, aktuálně to včera večer zmínilo.

  • Scotty
    09:45 16.03.2018

    fenri
    Nevím co jste svým příspěvkem chtěl říct. Vždyť stejně jako mají Asadovci Aleppo a Ghutu, tak mají Iráčani Mosul a kurdové Raqqa. Civilistům je přeci úplně jedno kdo jim usiluje o život. Pří bojích ve městě umírají civilisté vždycky a je jedno kdo zrovna útočí. Jestli jsou pro vás ti hodní Asadovci a Rusové nebo ti zlí Iráčané a Američani. Mrtvejm je jedno která kulka je zabila.
    Máš nějaký důvěryhodný zdroj že kontaminaci vody mají na svědomí Bílé přilby?

    Porovnávat účinnost letecké podpory v terénu jako je Sýrie a jako je Afghánistán je přece nesmysl. Letecká podpora ve městech je daleko účinější než někde v Afghánskejch horách.

    P.S
    Které noviny si na včerejší datum vzpomněly? Možná to pro tebe bude šokující ale Bakalovo Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/dom...

  • otecko
    09:32 16.03.2018

    Až to v Syrií skončí, což má být do konce roku, možná NATO ty Tygry angažuje, aby konečně v tom Afganistánu vyhrálo... je evidentní ,že syřané se naučili dobře bojovat. NATO po 17 letech v Afragistánu i přes násobnou převahu území stále ztrácí, což je ostuda, říkejte si co chcete a omlouvějte to čím chcete.

  • fenri
    07:21 16.03.2018

    Dušan: přijde mi docela legrační argumentovat tím, že SAA+ v Syrii jede, protože má na své straně letectvo. Jednak leckteré povstalecké skupiny mají leteckou podporu též a to tak, že větší, než SAA+ (Wagnerovci by mohli povídat, teda vlastně už nemohli) a za druhé a hlavně:
    -cožpak v Afghanistánu nemá NATO NAPROSTOU, BEZVÝHRADNOU A DRTIVOU převahu a podporu ze vzduchu? Počet a kvalita strojů se tam nedá srovnávat s těmi pár letadly VKS a s museem SAA. A vítězíme tam už 16 let a jsme stále vítěznější...
    Rozdíl je v jediné maličkosti. V podpoře obyvatel.

  • fenri
    07:17 16.03.2018

    Shania: promiňte, ale neodpovědět na dotaz a argumentovat pár videii z youtube je slabé. To tady můžeme tapetovat donekonečna miliony a miliony videí z youtube a tlouct druhému do hlavy, co v tom má vidět.

    Počet náletů je irelevantní.
    Podstatné je to:
    - že je nám denně tlačeno do hlavy, jaká zvěrstva se dějí ve východní Ghoutě od SAA a VKS. Honí se to i na OSN apod.
    - naprosto se ignoruje ostřelování Damašku. Nezmíní se úmyslná kontaminace zdroje vodu pro Damašek provedená Bílými přilbami (a opět, představte si to být to obráceně - máme rezoluce o chemické válce)
    -naprosto se ignoruje utrpení Mosulských. V podstatě se to staví tak, že každý mrtvý byl islamista. to, že mrtvých civilů muselo být podstatně víc, než při dobývání Ghouty je jasné každému, kdo o vojenství ví víc, než že "zbraně jsou špatné, áno?"
    -dtto Rakka
    -dtto Afrín. Tam je to o to "srandovnější", že tam dnes stát NATO masakruje na území cizího státu (za pomoci islamistických jednotek) někdejší "hrdiny od Kobani"
    -obecně celá Olivová ratolest je extrémní svinstvo

    Ano, jak byste řešil Ghoutu být:
    Assadem, jak být Putinem a jak být Obamou.

    A jak byste řešil ten Žižkov. Znovu podotýkám, že na Žižkově se nám opevnili fakt ti hodní, úplně nejhodňovatější.

  • Arten
    05:24 16.03.2018

    Tak ak tu niekto po tých rokoch fakt nevie, že "Tyger forces" nie sú súčasťou SAA, ale súkromnou PMC Suheil Al Hassana, tak to má vážne medzery v téme :-)
    Členovia Tiger foreces sú dokonca výslovne vyňatí z odvodov SAA (resp. toho čo z nej ostalo)

    - počet - dávnejšie som čítal analýzu, že jadro je vo veľkosti asi len práporu. Vždy keď je niekde TF nasadené, tak sa tam nabalia miestne jednotky - Hassan platí výrazne lepšie ako iní.

    - boj. úspechy - tá istá analýza konštatovala, že modus operandi TF je v podstate veľmi primitívny - nechajú Rusov/ Iráncov vybombardovať daný perimeter na prach a potom ho obsadia.

    Jo a otázka "za 5" - koho nechávajú prorežimné jednotky v Damašku úplne na pokoji? správne - IS, ktorý pôsobí v bývalom Pal. utečeneckom kempe Yarmuk. :-)

    Toľko k "boju proti terorizmu."
    V skutočnosti totiž ide len o jedno - Šíti robia "ethnic cleaning" Sunitských miest. O tom je 40 tis. utečencov z vých. Aleppa, či 20 tis. z Ghúty... :-/

  • givicz
    01:12 16.03.2018

    Ze syrské Východní Ghúty odešlo dvacet tisíc civilistů
    https://www.novinky.cz/zahrani...
    Syrskou Východní Ghútu začali ve čtvrtek masově opouštět civilisté. Odešly jich tisíce, uvedla syrská agentura SANA s tím, že šlo o lidi násilně zadržované v oblasti jako lidské štíty, kteří využili nově otevřeného koridoru z Hamúríje. Podle exilové organizace SOHR jich odešlo do večera 20 000.
    Syrská armáda se spojenci bojuje o Východní Ghútu od 18. února. Syrský režim nyní podle SOHR kontroluje již 70 procent oblastí ve Východní Ghútě, které doposud ovládali povstalci. O život přišlo na 1200 lidí.

  • semtam
    00:45 16.03.2018

    dusan

    Vidím, že tomu moc nerozumíš. Ty milice, které popisuješ jsou ony NDF (nejčastěji). Jedná se prakticky o domobranu loajální k režimu Asada. Vznikla v době (cca2012/2013) kdy SAA nedokázala čelit na všech frontách islamistum.

    NIkde nepíšu, že SAA+ je nějaká super armáda. Píšu, že je ovšem ironií to, že je nyní lepší, než byla před válkou. Fungování milic z Iráku, Íránu, Afghánistánu a Libanonu nijak nepopírám.
    Mohl sis také všimnout, že SAA nyní prochází jakousi rekonstrukcí a vytvořila se i nová brigáda. Cvičená a vyzbrojená Ruskem.

  • dusan
    00:09 16.03.2018

    semtam

    Samozrejme, že sa musím ozvať : )

    Netreba podliehať propagande ... sýrska armáda naozaj vynikajúco funguje ... lenže veľmi malá časť - zábery z jej akcií sú samozrejme to, čím sa asadov režim prezentuje ....

    Väčšina sýrskej (ne)armády ja na tom podstatne horšie .... a niektoré jednotky - hlavne kadejakých asadových milícií sú priam paródiou na armádu .... V Idlibe sa dá nájsť zo začiatku tohto roka naozaj dosť priam grotesktných videí, kedy sa vládne milície napriek násobne silnejšej výzbroji v rátane tankov v panike rozutekávajú pred pár povstalcami na ľahkých OT ....

    A práve preto sú tam ruský vojaci i "nevojaci", iránsky vojaci, milície a žoldáci, Hizbaláh .... nie sú tam na výlete, ale nahrádzajú živú silu asadovmu režimu, ktorý je v dosť unikátnej pozícii, kedy má neustále prebytok obrnenej techniky a stále mu chýbajú vojaci .... teda kvalitní vojaci ....

    givicz

    Nerobím si ilúzie o povstalcoch v Ghúte. ... ale väčšina z nich neuteká "k vládnym vojakom" .. ale jednoducho preč zo svojej zúfalej situácie .. t.j. z priestoru bojov. Keby chceli utekať k "vládnym vojakom" ... tak tam už za tie roky nie je ani noha ...

    Tak ako je smiešna predstava, že sýrska armáda bombarduje len civilistov a povstalci sú len dobrí .. tak je smiešna predstava, že by domáci túžili po "oslobodení" zo strany režimu, proti ktorému povstali a ktorí ich dostal tam kde sú ....

    Opakuje sa jednoducho "čečenský scenár" ... po dlhej krvavej vojne je už v podstate civilistom jedno kto čo kontroluje ... a kde budú žiť ... už chcú len aby sa nezabíjalo ..... už nemajú žiadne iné "veľké" ciele ...

  • semtam
    00:09 16.03.2018

    Shania

    Hohoho, potrefená husa se vždycky ozve. Zlatíčko a kde prosím tě bereš, že Tygři spadají pod NDF? Na Waháb-FakeNews? Všechny solidní zdroje i jasná angažovanost Tygrů tvrdí, že spadají pod SAA, nikoliv NDF.

  • givicz
    23:55 15.03.2018

    juhelak jo přistaví autobusy a ti co se beze zbraní vzdají ty odvezou do provincie Idlib...je to výhodné, protože snižuješ počet nepřátel na bojišti a ti nejradikálnější co tam zůstanou a nevzdají se ty srovnáš... praktikovali to již v Aleppu a osvědčilo se to.. podle mě si SAA Idlib nechají na konec.

    Podle toho jak se v poslední době čím dál více utíkají k vládním vojskům civilisté z obklíčení Ghúty předpokládám, že by to v dalších dnech mělo nabrat ještě obrátky.. stejně se to tak dělo i v Aleppu...

  • Shania
    23:38 15.03.2018

    fenri: takže očividně nečet jsi to, ale ok beru že je to docela dlouhý.

    proč se o něčem nemluví v mainstreamu je snad jasný... jen RuAF +SyAF denně provedou průměrně 60 náletů, o kolika z nich jsi četl? Je občas chytne nějaké to větší tema a s radostí ignorují zbytek.
    V damašku nejsou jen mrtvý civilisté, není to možný i když nám režim moc těl neukázal. Kolik jsi toho četl o bojích HTS s ostatními povstalci v ibdibu atd.

    V Afrinu taky nejsou jen mrtvý militanti, opět to není možný a spoustu civilistů umře/zraní se v dusledku nehod zapřičiněných bojovými operacemi o kterých se už vůbec nemluví.
    To proč je majorita z nich z řad militantů je, že kurdi si vytvořili masivní opevnění na hranicich, které poslední týdny turci redukovali.

    V boji o afrin se to ale může drasticky změnit podle odporu...

    Taky už samotné obsazení těch vesnic, zajimalo by mě hlavně, jestli místní uprchli a nebo tam zůstali/vrátili se... to je dost důležitá věc.

    To proč říkám, že turci postupují opatrně, soudím podle videii jako jsou tyto:

    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.dailysabah.com/syr...

    Situaci v Ghoutě bych řešil jak (myslíš spíš v celé syrii)? Kdybych byl kdo Asad, Obama, Putin atd?

    Proč nepropustí civilisty? Kdyby jsi ten článek četl, tak by jsi se neptal...
    Pro mě osobně je nepochopitelné jaká mentalita tam ty lidí udrží přes to všechno, dávno bych byl s rodinou v německu, už jen kvůli nim.

    -----

    semtam: uf, takže už jsem fundamentalista? co budu za chvíli? terorista protože mám jinej nazor než ty?

    Nikdy tě nenapadlo, proč se něčemu říká SAA. je snad republikanská garda armáda? NE, tak proč ti nevadí elitní jednotka SAA Tiger Force- aka Quwwat Nimr podřízená Air Force Intelligence Directorate... jistě armáda...
    Další menší podřízené jednotky jako Cheatah Force, Leopard Force, Panther Force, Hamza Force, Machine-Gun Company...

    Všechno tohle jsou velitelské milice vytvořené pro kontrolu NDF a podobně a zcela mimo organizaci SAA.

  • juhelak
    23:34 15.03.2018

    givicz
    Jo snazim se to průběžne na forech sledovat..čiste ze strategického hlediska..politiku neresim. Jen fandim místním aby to brzo dotáhli. Nekdy se divim že až tak riskují pěchotu místo vždy pár bloku nebo ulici srovnali se zemi stejne jako když pouzili USA tu svou "matku" v Afgánu.. Rusové tu místní střelnici na test nepoužili.
    Taky je zvláštní jak zpočátku konfliktu bylo všude o popravovaných vojácích vzbouřenci..dnes při každem obkličení pristaví autobusy a odvezou je v klidu pryč..v tech videíích režimu jsou minimálně k vidění i nejací zajatci atd..Jestli je popravují nekde bokem nebo je všechny pouští..osobně bych byl radši kdyby to s končili s nimi rovnou než je posílat přes turecko až k nám.

    Btw samotné tygří jednotky mi prijdou paradoxně snad nejhůře vybavené z hlediska výstroje oproti ostatním složkám. Skoda že tech par stovek nebo tisíc Rusko nezásobí nejakou balistikou nebo helmou když už je věčne posílají jako první..Nejlepsi výstroj měli jednotky hizbalahu ale ty poslední týdny není vůbec vidět..asi je už stáhli.

  • givicz
    22:26 15.03.2018

    juhelak jo mají to zmáknuté... se podívej jak to Tiger Forces dělají, tady je např. video jak je vidět jak dronem sledují bojiště promítají to na metrovou televizi a vysílačkama navádí úderné jednotky..

    https://www.youtube.com/watch?...

    druhá věc je, že jsou tam i Ruští SOf, kteří navádějí přes Ruské letectvo...
    taková malá rekonstrukce :)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • julius
    22:21 15.03.2018

    Hasan sem Hasan tam, ale hlavní tíhu bojů nese americká armáda!
    Takoví hasani vylezou až je po všem a na kamery si přivlastňují cízí zásluhy. A o rusácích hanba mluvit. Dle bílých přileb a sohru výběrově bombardují barelama školky a nemocnice.

  • semtam
    21:28 15.03.2018

    juhelak

    To ano, oproti začátkům je to nebe a dudy. Dost také pomohl výcvik ruských instruktorů.
    V roce 2011/2012 byla syrská armáda prakticky kolos na hliněných nohou, zaměřená na střet s Izraelem.
    Nyní se již přeměnila na sofistikovanější složku. Zvládá asymetrické boje a kupodivu letectvo stále dobře funguje. Spolu s PVO již sice nepatří mezi nejmladší, ale operační schopnosti si stále zachovávají.

    Co se ale nejen v Sýrii, ale i v Iráku a Jemenu osvědčilo je kupodivu dost stará technika. Třeba kanony S-60. A pohled na tanky se dost změnil. Zajímavý článek přinesl Militarybox

    https://www.militarybox.cz/new...

    Už čekám jak můj komentář napadne zanícený fundamentalista, že syrská armáda neexistuje, Tiger Forces je soukromá armáda (asi Tibeťanů), pod každým kamenem je Írán a wahábismus je in.

  • Swooby
    20:58 15.03.2018

    Zajmavé čtení pro ne úplně zasvěcené do situace, který ji tak nesleduje jako někteří místní diskutéři. :-)
    A omlouvám se pokud jsem přehlédl v diskuzi, že bylo zmíněno.

    https://www.irozhlas.cz/zpravy...

  • juhelak
    20:54 15.03.2018

    nehlede na politiku..fascinující jak doba pokročila..sledovat válku v přímem prenosu v hd kvalitě..pomoci akcnich kamer a dronu může veleni sledovat bojiště skoro jak v nejaké tahové pc hře.
    Je to vlastne i takovy skvelý učební materiál. At je jeich armáda jakákoliv tak v tolik aktualně řešených bojích ve městech jsou světová špička hlavně diky zkušenostem..tohle se na nějake zkusební vesničce v Německu člověk nenauči..

    Klobouk dolu jak rychle dokázali prorazit a jak rychle postupují když se bojuje o každý dům..Už operacev Alepu ukázala že to mají zmáknuté..Rakka nebo Mosul se dobýval mnohem déle...že by to tedy rusové a syřané měli zmáknuté lepe než američané a iračané ?.)

  • fenri
    19:45 15.03.2018
    Oblíbený příspěvek

    Shanio, nebojte, studuji ty odkazy a situaci sleduji dost a těch zdrojů sleduji hodně.
    Ale znovu se ptám:
    -proč se nemluví o mrtvých v Damašku?
    -proč se nemluví o mrtvých v Afrinu (těm mrtvým je to už fuk, že to teprve začíná, jejich hra už skončila), Mosulu, Rakkce...
    -jak byste tedy řešil situaci v Ghoutě
    -proč jste si jistý, že v Afrinu jsou zabíjeni jen teroristé a v Ghoutě jen civilisté
    -proč ti hodní teroristé civily z Ghouty nepropustí civily

  • Shania
    19:29 15.03.2018

    Fenri: dal jsme ti docela super odkaz o situaci v ghoute za posledni roky, venuj tomu par minut casu a pak uvidis... nic moc pozitivniho tam o povstalcich neni mimochodem...

    Tady ho máš znova https://tcf.org/content/report...

    rozdil v cene zivota civilistu v ghoute a nebo afrinu podle me neni zadny...

    Pouze ten, že v Afrinu to teprve teď začína a v Ghoutě jsou obležení vic jak 5 let. Tohle neni zdaleka prvni ofenziva a brutalní boje o mesto.

    A Ghouta je jen jedno z mnoha podobných míst...

    A mimochodem, pokud se stane to, že afrin bude etnicky vyčištěn, bude to obrovský problém i kdyby tam byli ztráty jen relativně malé...

  • fenri
    18:49 15.03.2018
    Oblíbený příspěvek

    Shanio, mám pocit, že váš text (pro mně), je hluboko pod vaší úrovní, byť vaší dómenou je spíše (elektro)technika, což je sympatické.

    Skutečně se se mnou chcete bavit o tom, že v Ghoutě jsou jen hodní civilové a v Afrinu je to jeden zlý terorista vedle druhého?
    Turecko má právo zaútočit na území cizího státu a okupovat mu území (aniž by mu ten stát něco dělal), zatímco syrská vláda nemá právo ovládnout část svého hlavního města, ze kterého jsou permanetně ostřelovány obytné čtvrti Damašku (zatím cca 1000 mrtvých civilů, kteří nikoho naprosto nezajímají)? To fakt chcete, abych tohle akceptoval?

    K Ghoutě:
    Představte si situaci, kdy (třeba) Žižkov i s Vítkovem obsadí nějaká skupina. Klidně hodná, humanistická, sluníčková. Káže tam Halík, Drtinová s Palatou a Fendrychem dělají PR, hoši z Kliniky se starají o domobranu a nemocné, strejda Brody dostává každý večer metál, Janda tam třením vyrábí proud a Drahoš možná vlastně neví, ale musí to zvážit a oslovit odborníky, ale jen možná... a večer se všichni klaní oltáři blahoslaveného Junckera a obnovují rudý nátěr na soše Morgherini. To je fuk, nejde o ideologi, prostě řekněme super lidé. A tihle hoši (a holky a holkové a hošové a trans- a cis- a para- a a-...sexuálové) začnou střílet tu na Vršovice, jindy do Libně, na Jarov a hlavně na Staré Město. A lidi začnou umírat. Sem tam popraví nějakého Zemanovce, xenofoba, pravičáka nebo šmejda, co netřídí odpad a nejezdí na kole. Jak se má podle vás zachovat vláda? Pošle tam policii, ta je postřílena. Vyzve k tomu, aby civilové odešli, ti by i chtěli, ale hoši z Kliniky a Antify po nich střílí (samozřejmě ve jménu lásky a humanity). Po čase vyletí do vzduchu pomník na Vítkově (odporný rasistický protievropský xenofob týrající koně), shoří Vojenské hitorické muzeum (stejně jsou tam oslavováni samí nacionalističtí šmejdi, často dokonce proti evropského a protiněmeckého ražení, ba islamofobně orientovaní. Za pár týdný jsou i Hradčany v troskách, Národní muzeum vyhořelo, vlaky přes centrum nejezdí... Co má dělat vláda?

  • Shania
    18:34 15.03.2018

    danny: Tak je snad jasné co jsme intervencí myslel, podpora povstalců je myslím, že dobře zdokumentovaná a Turecko s Katarem jsou taky jeden z hlavních důvodů proč se opozice rozložila 2013.

    Vzhledem k tomu, že bez peněz nemůže žádná skupina nikde na zemi fungovat.... Takže buď si na tom vydělají, cly, daní, pašováním, jinou ilegální činností a nebo je dostanou z venku (tohle platí pro všechny strany, režim nemá prachy už od 2011)


    Ten článek jsem si zrovna přečetl... mají + za to, že konečně někdo informuje i o počtu zraněných.


    Akorát škoda, že nám ty spousty materiálů neukáží.


    Tak uvidíme, při ofenzivě na afrin už turci nic neutají...

Stránka 1 z 2