Velitel Vzdušných sil Slovenské republiky si prohlédl výrobu letounu L-39NG

-
11. 9. 2023
-
13 komentářů
-
Tisková zpráva
Do AERO Vodochody AEROSPACE a.s. přiletěl na pozvání velitele vzdušných sil Armády České republiky, generálmajora Petra Čepelky, velitel Vzdušných sil Ozbrojených sil Slovenské republiky, generálmajor Róbert Tóth. Cílem setkání bylo prohloubení vzájemné spolupráce a pokračování v efektivní a dlouhodobé součinnosti vzdušných sil obou zemí. V továrně Aero si zástupci vzdušných sil prohlédli letoun L-39NG a jeho sériovou výrobu.
Aero prezentovalo vlastnosti letounu L-39NG a jeho schopnosti pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace, včetně stíhacích letounů F-16. Představilo i možnosti strategické spolupráce ve výcviku vojenských pilotů mezi Českou republikou a Slovenskem. „Přechod z L-39 Albatros na L-39NG představuje výraznou modernizaci a vylepšení výcvikových schopností pilotů, a to jak při přípravě na platformu F-16, kterou pořizuje slovenská armáda, tak na F-35 v případě České republiky,“ říká plukovník David Klement, zástupce velitele Vzdušných sil Armády České republiky.
„Modernizace techniky Ozbrojených sil Slovenské republiky patří k důležitým prioritám. Jedním z projektů je též obměna současných cvičných letounů L-39 Albatros využívaných vzdušnými sílami SR. Přímé ukázky a prezentace, kde je příležitost se podrobně seznámit s možnými nástupci cvičných letounů, proto vítáme,“ uvádí generálmajor Róbert Tóth, velitel Vzdušných sil Ozbrojených sil Slovenské republiky.
Prezentace L-39NG se týkala též technické části. Mezi týmem Aero a zástupci vzdušných sil proběhla diskuse o technických parametrech letounu, moderní avionice či bezpečnostních systémech letounu. Zástupci Vzdušných sil SR se seznámili s technologiemi pro výcvik pilotů a plnění taktických misí, a také s klíčovými parametry vyzbrojené verze letounu.
Pokud by se Slovenská republika rozhodla v budoucnu uzavřít mezivládní dohodu o spolupráci s Českou republikou při akvizici letounů L-39NG, její součástí by byla i strategická spolupráce při provozu L-39NG a výcviku pilotů a získání význačného industriálního podílu ze strany Slovenské republiky. V této souvislosti již Aero uzavřelo dohodu o strategické spolupráci se společností Letecké opravovne Trenčín, která se týká mimo jiné servisu letadel a dalších provozních a logistických oblastí.
Sériová výroba L-39NG; větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE
L-39NG je zcela nová generace dvoumístného podzvukového proudového letounu. Kombinuje moderní avionické systémy, mimořádně účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti. Platforma L-39NG umožňuje západní i východní konfiguraci a splňuje podmínky plnohodnotného, moderního, komplexního a nákladově efektivního vojenského výcviku vzdušných sil. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Kromě tréninku pilotů je vhodná také pro lehké bojové a průzkumné mise. V lehké bojové variantě je letoun vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje.
Program nového českého cvičného proudového letounu Aero L-39NG vstoupil letos do významné fáze. Poté, co 18. července 2022 získal typovou certifikaci bez omezení, byla zahájena jeho sériová výroba a první letouny budou do konce letošního roku předány do užívání prvnímu zákazníkovi, kterým je Vietnam. Ten si v Aero objednal 12 kusů nově vyvinutého podzvukového letounu L-39NG. Současně se již vyrábějí letouny pro maďarského zákazníka, s nímž je uzavřen kontrakt na dalších 12 strojů. Letos byla v továrně Aero slavnostně zahájena výroba i pro LOM Praha, který odebere čtyři letouny ve cvičné verzi. Budou sloužit v Centru leteckého výcviku Pardubice primárně pro výcvik pilotů Armády ČR, ale též pro další zahraniční vzdušné síly, jež pro své piloty zajišťují trénink právě v CLV Pardubice.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Související články
Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních ...
-
05.03.2020
-
53 komentářů
-
Tisková zpráva
L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku
Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...
-
23.11.2020
-
101 komentářů
-
Tisková zpráva
Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“
Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...
-
16.02.2021
-
126 komentářů
-
Jan Grohmann
Kazašské letectvo převzalo modernizované L-39
Před několika dny výcvikové středisko kazašského letectva v Balchaši převzalo první ...
-
11.03.2021
-
37 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Stíhat drony neozbrojeným letadlem nedává moc smysl.
Stíhat drony neozbrojeným letadlem nedává moc smysl.
Do zadnej kabíny dáme chlapa s valaškou v ruke... :)
Do zadnej kabíny dáme chlapa s valaškou v ruke... :)
Ako to vlastne vyzerá s ozbrojenou variantou NG? Je o nej akosi ticho.
Ako to vlastne vyzerá s ozbrojenou variantou NG? Je o nej akosi ticho.
částečně ozbrojenou variantu L-39NG se sovětskou výzbrojí dostane Vietnam, na integraci dalších zbraní se pracuje.
částečně ozbrojenou variantu L-39NG se sovětskou výzbrojí dostane Vietnam, na integraci dalších zbraní se pracuje.
Scotty a Padousku, děkuji za info, z Vašich stručných příspěvků jsem se dověděl více než z celého článku, nedělám si srandu. Na druhé straně si nenalhávám, že reklama byť ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty a Padousku, děkuji za info, z Vašich stručných příspěvků jsem se dověděl více než z celého článku, nedělám si srandu. Na druhé straně si nenalhávám, že reklama byť sebebezobsažnější by nebyl fenomén, který je , byl a bude lidstvem žádán a produkován.
A k tomu vyzbrojení nebyly by ve stručnosti nějaké podrobnosti? Jaké zbraně, jaké zaměřování či změny avioniky, jaké problémy? Samozřejmě co není utajováno.Skrýt celý příspěvekPlánovanou výzbroj nalezneš zde. https://czechairforce.com/news... Ve zkratce 70mm, rakety GBU, ...Zobrazit celý příspěvek
Plánovanou výzbroj nalezneš zde.
https://czechairforce.com/news...
Ve zkratce 70mm, rakety GBU, AIM-9, 12.7 kulomet, 20mm kanón atd.Skrýt celý příspěvekVe zkratce i militarizová práškovací letadla mají mnohem širší paletu výzbroje a možnosti jejich použití. Nehledě na nosnost. Ne, tohle letadlo nemá cenu ozbrojovat. Ať dělá to v ...Zobrazit celý příspěvek
Ve zkratce i militarizová práškovací letadla mají mnohem širší paletu výzbroje a možnosti jejich použití. Nehledě na nosnost.
Ne, tohle letadlo nemá cenu ozbrojovat. Ať dělá to v čem je dobré - výcvik. I když natáčení záběrů pro Top Gun 2 předchůdci také zvládali moc pěkně.Skrýt celý příspěvekděkuji, přečetl jsem, článek plný věcných informací, i když taky trochu nechci říkat reklamní, ale jak to říci kladný vztah k N39 potažmo k Aerovce autor nezapře. Ale věcnost jasně ...Zobrazit celý příspěvek
děkuji, přečetl jsem, článek plný věcných informací, i když taky trochu nechci říkat reklamní, ale jak to říci kladný vztah k N39 potažmo k Aerovce autor nezapře. Ale věcnost jasně převažuje. A ještě lepší bude asi článek v L+K , na které odkazuje ten článek, na který odkazuješ.
Jinak podle článku Senegal požaduje 4 "ozbrojené", ale nějak mi uniklo, zda myšleno vyloženě bitevní anebo cvičné s nějakým stupněm více či méně rozšířené výzbroje oproti standartu, a zde myslím obdobně se hovoří o Vietnamské zakázceSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...