Odyssea britských letadlových lodí

HMS Ocean (L12) / Graham Richardson; CC BY 2.0

Královské námořnictvo (Royal Navy) zařadí tento rok do služby první ze dvou letadlových lodí třídy Queen Elizabeth. Dosavadní vlajková loď Royal Navy, vrtulníkový nosič HMS Ocean, bude vyřazena z výzbroje a nabídnuta k prodeji.

Nové letadlové lodě na dohled

Royal Navy v současnosti disponuje třemi jednotkami primárně určenými k výsadkovým operacím. Dvě z nich jsou obojživelné lodě třídy Albion s výtlakem 20 tisíc tun zařazené do služby v roce 2003 a 2004. Třetí je vrtulníková letadlová loď HMS Ocean o výtlaku 21,5 tisíc tun sloužící od roku 1998.

Mimo Royal Navy pak stojí tři bojová výsadková plavidla třídy Bay s výtlakem 16 tisíc tun operující v rámci Pomocných sil (Royal Fleet Auxiliary).

Současný počet výsadkových lodí Royal Navy je výsledkem úsporných opatření předchozích let reprezentovaných především dokumentem The Strategic and Defence Security Review z roku 2010. Podle dokumentu mělo do roku 2014 dojít ke snížení obranného rozpočtu Velké Británie o 8 %. Změny se dotkly i některých schopností námořnictva.

Okamžitým krokem bylo v roce 2011 vyřazení letadlové lodě Ark Royal ( třída Invincible) , jenž jen pár let před tím prošla modernizací. Spolu s ní skončil v Británii i provoz legendárních letadel s kolmým startem a přistáním Harrier. Posléze padlo rozhodnutí o vyřazení sesterské lodě Illustrious, jenž z aktivní služby odešla v roce 2014 a v roce 2016 byla prodána turecké společnosti Leyal Ship Recycling k sešrotování.

Jejich náhradou mají být letadlové lodě Queen Elizabeth a Prince of Wales, které jsou s výtlakem zhruba 70 tisíc tun nesrovnatelně větší. První jmenovaná do služby vstoupí tento rok.

HMS Queen Elizabeth vstoupí do služby k Royal Navy v letošním roce.

V souvislosti s nástupem nových letadlových lodí dojde v roce 2018 k vyřazení vrtulníkové výsadkové lodě HMS Ocean. Ta je v tuto chvíli vlajkovou lodí Royal Navy a mezi lety 2013 a 2014 prodělala modernizaci v hodnotě 65 milionů liber. Zejména díky této investici, ale i díky svému relativnímu „mládí“, ji pravděpodobně čeká světlejší budoucnost, než nedávno vyřazené nosiče třídy Invincible.

Podle informací serveru UK Defence Journal v současnosti probíhají jednání o prodeji HMS Ocean do Brazílie. Jihoamerická země se o provozování letadlové lodě, či lodě se schopnostmi blížícími se letadlovým lodím, snaží dlouhé roky.

Poslední letadlovou lodí zařazenou do služby brazilského námořnictva byl nosič Sao Paulo. Ten byl vyroben ve Francii, kde od roku 1963 sloužil pod jménem Foch. Brazílie jej koupila v roce 2000 a snažila se jej udržet provozuschopný. Podle dostupných údajů je ale stav nosiče tak špatný, že za dobu operační služby v brazilském námořnictvu nebyl bez nutnosti oprav nasazen déle než tři měsíce.

HMS Ocean

HMS Ocean pro Brazílii

Brazílie se začátkem letošního roku rozhodla letadlovou loď Sao Paulo vyřadit. Hlavním důvodem byl stále vzrůstající objem finančních prostředků na údržbu lodě.

Brazilská ekonomika je navíc v posledních letech ve značných problémech a místním ozbrojeným silám chybí prostředky i na další projekty (např. se zpožďuje program stavby domácích ponorek s jaderným pohonem). Dalším důvodem pak může být právě probíhající jednání o zakoupení vrtulníkového nosiče HMS OCean z Velké Británie.

Z brazilského pohledu je nákup HMS Ocean racionální řešení. Brazilci sice provozují staré námořní letouny A-4 Skyhawk, ale kvůli nutné modernizaci a finančním problémům mají Brazilci k dispozici jen velmi omezený počet těchto letadel.

Brazilská letadlová loď Sao Paulo tak většinu času svého nasazení fungovala jako vrtulníkový nosič – což je právě role HMS Ocean.

Je zde však malý a zajímavý zádrhel - HMS Ocean byla v devadesátých letech stavěna s plánovanou životností pouze dvacet let. Royal Navy tehdy urgentně (kvůli zapojení do operací na Balkáně) potřebovala moderní výsadkové plavidlo. Avšak kvůli rozpočtovým škrtům po skončení Studené války nebyl prostor vývoj zcela “čistokrevné” vrtulníkové výsadkové lodě.

NAe São Paulo (A12)

HMS Ocean proto konstrukčně vychází z civilních plavidel, což se ale projevilo na menší robustnosti lodě a tudíž i na její nízké dvacetileté životnosti. Royla Navy ale za HMS Ocean zaplatila podobný obnos, jako za mnohem menší fregaty Type 23.

V Brazílii tak musí HMS Ocean po čase projít generální opravou. Nicméně rozhodující může být skutečně nízká pořizovací cena - spekuluje se o částce pouze 80 milionů liber. Například Turecko za svou výsadkovou/letadlovou loď vycházející ze španělského plavidla Juan Carlos I zaplatí 1 miliardu amerických dolarů.

Britské ministerstvo obrany zatím potenciální obchod s Brazilci nechce komentovat. Potvrdilo zatím pouze plány HMS Ocean příští rok vyřadit. Pro obchod ale hrají úzké vojenské vztahy mezi Velkou Británii a Brazílii. V brazilském námořnictvu slouží např. britské fregaty Type 22. Před několika lety byl také schválen prodej letounů Gripen do Brazílie, ve kterých je velké množství britských technologií.

Zdroj: UK Defence

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Velká Británie kupuje německá obrněná vozidla Boxer

Britský The Times informoval o záměru ministerstva obrany Velké Británie nakoupit 800 kolových ...

Bezpilotní Avenger ER jako vzdušný tanker?

Na konci října firma General Atomics (GA) úspěšně otestovala proudový bezpilotní letoun Avenger ER ...

USS Gerald R. Ford: Nejdražší zbraňový systém všech dob vyplouvá

Před několika dny započaly námořní testy nejnovější americké letadlové lodě USS Gerald R. Ford. ...

Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Orofin
    19:47 24.04.2017

    Opravdu velký vtipálci tady. Británie je skvěle fungující země, zatímco ostatní státy EU krachují? Když si vezmeš HDP na hlavu původních 15 států EU před přistoupením východu a to včetně Portugalska, Řecka, Itálie a Španělska tak pořád jsou na tom lépe než úžasná Velká Británie. Nebo je snad lepší ukazatel HDP na odpracovanou hodinu, kde je daleko i za Itálií, nemluvě o Francii a Německu? Eurozóna se zadlužuje, zatímco Británie má největší statní schodek v celý Evropě. Taky má velký přírůstek obyvatel a i přesto mělo v roce 2016 až 21.(z 28 kdyby někdo nevěděl) největší růst v EU. A náhodou Španělům se teď daří resp se situace zlepšuje a pořád mají menší dluh k HDP než VB jen tak pro info. Británie je strašne centralizovaná, Londýn je extrémně bohatý a zbytek chřadne. Možná by neuškodilo občas zapojit mozek a podívat se na fakta, ne jen žít z titulků novin.

  • Luky
    10:39 23.04.2017

    Teď nevím jak to myslíš. Jasně, že se to děje v NY. Kdyby se ale rozpadli na jednotlivé státy nebo rozdrobili na víc kousků, mají po ptákách. Takže tady jsou lidi, co pořád vzhlíží k USA a berou je za něco daného a neměnného, volají po kolapsu EU a mluví o jejím krachu. Přitom USA drží nad vodou jen to, že si určuje pravidla sebehodnocení a donutily Němce investovat důchody do svých dluhopisů a operují s jejich zlatými rezervami, které navíc pravděpodobně již ani nemají.

    V případě EU, kde sice některé státy mají svoje problémy, ale i zachovanou tradiční výrobu a kontinent jako takový je soběstačný a jeho měna je také brána jako rezervní(byť ne v takové míře), ale hovoří jako o zkrachovaném projektu. Srandovní. Přitom EU je větší a není závislá na tom, aby se Eurem obchodovala ropa. Ještě pomáhala USA potlačit snahy o použití Eura na ropném trhu. Celkem zvláštní. Ještě si myslíte, že je ta okupace Německa zdarma? Svět se mění pánové a není v něm místo pro pohádky o hodných zachráncích. A hejlové zas budou vejrat, jak když jim padly hračky do kanálu.

  • Jirosi
    10:09 23.04.2017

    To srovnání z USA trošku vázne, protože i tam se děla většina kapitálových operaci v New york, tedy v Unii a nikoliv v Kanadě tedy mimo USA.

  • Luky
    21:11 22.04.2017

    Výrazně lépe. Dovol abych se zasmál. Tam to stojí na dolaru a korporacích. Jinak je ta země dost slušně "vyoutsorcovaná" a nesoběstačná. Bez federace by z ní byl ještě větší zapadákov než anglický venkov (rozuměj na provoz 10ti letadlovek si sami nevydělají).
    Nicméně tématem je právě ta Anglie, potažmo Velká Británie. A ta tyla z globálních trhů, proto o tom mluvím. Čili byla zvyklá na něco a to končí. Že to neznamená konec země a může to přinést novou kvalitu nepopírám. Dle mého názoru do té "nové kvality" ale silné loďstvo s globálním přesahem nezapadá.

  • Beld
    20:59 22.04.2017

    US je na tom vyrazne lepe nez EU jak kvuli strukture dluhu , tak kvuli svetove pozici dolaru . Zato velka cast evropskych ekonomik je na pokraji krachu . Dalo by se rici , ze v EU jsou jen dve relativne dobre fungujici vetsi zeme a to je nemecko a GB ( A polsko , ktere ale ma "rozvojove" vyhody ) .

    Francie je na tom spatne , spanelsko take , italie nejhure . Zadne svetle zitrky na obzoru nepozoruji . Nebyt masivniho zadluzovani , tak jsou vsechny tyto 3 staty v recesi .

  • Luky
    19:53 22.04.2017

    No jo, když ale ono ož dávno sílu ekonomik neurčuje jen jak to v dané zemi šlape, jaký je tam poměr vývozu a dovozu, výběru daní a státních výdajů...taky jde o to, jak je rozvinutý kapitálový trh a všechny ty úchylný deriváty a nabalující se sektory....a tady udělá Anglie velký krok k provinčnosti (přitom byla zvyklá na něco jinýho). Já osobně sice tímhle segmentem tak trochu opovrhuju, ale to nemění nic na tom, že na ekonomické síle se podílí dost zásadně.

    Proto ač si můžete na EU oprávněně nadávat jak chcete, společnou sílu mají ty země úplně jinou, než rozhádané zapadákovy s lokálními měnami. A to mám korunu rád a dokonce se mi líbí, když si nějaký nakrknutý kraj vytvoří svoje "groše".

    Jestli EU krachuje, tak jsou USA už zkrachovaný. A daňová složka státních příjmů je tam k smíchu. Tam to stojí na dolaru a jeho světovém vlivu.

  • Beld
    18:52 22.04.2017

    V dnesni dobe je dulezity kapital , ten v GB je . Jak lidsky , tak financni . A brzy bude mimo krachujici EU . Staci se podivat na vyvoj HDP ekonomik v evrope v poslednich 10 letech . Urcite je budoucnost anglie zarivejsi nez frantiku , spanelu nebo italu .

  • Jirosi
    16:39 22.04.2017

    Jura99: Myslíš to Norsko a Švýcarsko co jsou členy EHP ? Tedy přispívají do EU, přebírají směrnice, ale jejich vliv na politiku EU je 0 ?

    Dne jsi stěžujeme že máme na Eu malí vliv a že je málo demokratická. Oni nemají žádný !

  • Jura99
    15:01 22.04.2017

    palo satko: díky brexitu GB leda tak přestane vykrmovat kdejaké unijní záchranné polštáře a negativní vliv vystoupení z unie vůbec není tak zřejmý, jak zde tvrdíš. To by jinak země jako Norsko nebo Švýcarsko bez unie nemohly existovat? Celkem špatně si vysvětluješ, že výnosy z výrobku inkasuje vždy země, která je na něm napsaná jako výrobce. Tesco nebo jiný řetězec budou velmi rádi drtit malé slovenské producenty a zisk z jejich produkce prodávaný na svých regálech si nechají pro sebe. Myslíš, že Slovensko inkasuje zisky z prodeje luxusních aut z bratislavského VW? :-) No, BA se sice objevuje mj. kvůli této fabrice v žebříčku HDP před Paříží nebo Vídní, ale sám si porovnej, kde je BA a kde jsou Vídeň s Paříží. Rozdíl je měřitelný asi tak v mnohadesítkách let práce.

  • Luky
    13:55 22.04.2017

    Tak já jsem o zákonitě přicházejícím bordýlku hovořil už před uprchlickou krizí s naším krajským hejtmanem.
    Pro spoustu lidí nebyly překvapením ani krachy burz, pro jiné začala druhá světová dávno před jejím vypuknutím....
    Osobně třeba nemám potřebu dělat z Britů loosery, nadruhou stranu absolutně nechápu to vzhlížení k Anglosasům. V takové té domácí, osobní rovině mi může drobení a návrat k provinčnosti připadat i sympatický. Z Anglie se může stát fajn zapadákov k žití (na venkově). Hodně ekologie, pastevectví, jemný návrat k protestantským hodnotám, alternativní zdroje energie, nové technologie pěstování ředkviček a šlechtění kedluben. Svět by se pak od nich mohl třeba učit udržitelnému rozvoji. Trošku si nejsem jistý, jak si s tím ale poradí aglomerace. No třeba se tam lidi začnou samou nudou konečně mazlit s dětma a nebudou je posílat od prsu na intr.

  • logik
    13:35 22.04.2017

    palo satko: jakou značku křišťálové koule vlastníš? Předvídal někdo v roce 1920 někdo krizi v 1929? Předvídal někdo v 28 vznik druhé světové v 38? Předvídal někdo před pár lety imigrační krizi, která v podstatě byla příčinou brexitu? Atd. atd....

    Stejnětak je směšné obviňovat středověkou velkou británii ze zlodějství - v tu dobu byl jaksi takové chování standard, jen to někomu šlo lépe a někomu hůře. Např. Tvoje "oblíbené" Rusko se chovalo úplně stejně a stejnětak v podstatě každý stát.

    A že GB nemá co světu nabídnout? A který stát má???? Jediné, co dělá nějaký stát "výjimečným" je jsou nerostné suroviny - a státy které na takovýchto nabídkách staví, jsou zpravidla v průšvihu. Průmysl a věda může bejt dneska takovej a zejtra jinej.

    V postatě si napsal dlouhej příspěvek plnej s odpuštěním subjektivních vejšplechtů, který s objektivním viděním reality nemaj společného nic.

  • palo satko
    12:17 22.04.2017

    Jura99
    ked si naštuduješ dejiny Velkej Britanie tak zistiš, že Anglicko bolo uplne obyčajnou skor menej doležitou europskou krajinou. zhodou okolnosti ale za vlady Tudorovcov, hlavne kralovnej Alžbety, začalo vynosne "podnikat" ako krajina piratov. Okradali španielske kralovstvo tak uspešne a absolutne bez škupuli. Asi niečo tušiš o Velkej armade. Vdaka piraterii sa v Anglicku rozmohla moreplavba a namorna vojna a dobijanie cudzich uzemi sa stalo oficialnou politikou. Ovladnutie Indie, Južnej Afriky, Kanady naozaj nebola buhumila mierova misia, ale nenasitna agresia, ktora vytvorila zdroje pre bankovnictvo, poistovnictvo a podnikanie formou združovania prostriedkov. Tieto finančne zdroje rozhybali priemysel a len vdaka peniazom sa UK stalo "tovarnou sveta". Angličania neboli ani "bohom predurčeni a ani Bhom obdareni", len sa stali zlodejmi a tu zlodejinu si zlegalizovali. Nemci to iste dosiahli prakticky bez kolonii a teraz im UK zdvorilo pozera na chrbat. A dnešnu Čínu ani nema zmysel spominat.
    Takže sa vratme k dnešku. Vdaka Brexitu sa UK stane pre Nemecko a Franciu nepotrebne a Čina si svoje peniaze da spravovat na svojom pobreži. Anglicko okrem vynikajucich finančnych a pravnych služieb nema svetu čo ponuknut. Maš doma niečo z UK, okrem chlastu? Mame sice britske Tesco na predmestiach a tam je z UK len whisky. Ak sa trhnu Škoti a Iri, ani ten odtial nebude.
    Proste Angličania zažiju upadok a ich "zachranov" bude premena Anglie na Panenske ostrovy s nulovym zdanovaním vkladov a kapitalu. Kedže aj Unia bude mat problemy, tak transfery penazi do UK zarazi.
    Takže, prinajlepšom tie dve lodky niekomu predaju so stratou, lebo nikdy už nebudu mat zdroje na ich plne vyzbrojenie a použitie v realnej mocenskej politike. UK už dnes nie je mocnost, ale len privesok USA a o desat rokov to bude ešte horšie.

  • Magister_Peditum
    11:18 22.04.2017

    To se tady jako vážně hádáte o to, jaké království bylo ve středověku bohatší? Ano, Anglie byla ve Středověku spíše chudší zemí (to hlavně kvůli menšímu počtu obyvatel), ale právě tehdy nastartovali procesy v ekonomice, které v průběhu novověku z ní udělali první velmoc Evropy a následně i Světa.

  • Jura99
    07:29 22.04.2017

    Palo satko: ja ti rozumim, cely svet proste ted z ucebnic dejepisu vyskrtne nezajimavou Britanii a zaradi misto ni uzemi dnesniho Slovenska v tehdejsich Uhrach, protoze to bylo tim pravym epicentrem pokroku ve stredoveku :))).

  • palo satko
    21:20 21.04.2017

    Jura99,
    parny stroj nie anglicky stredoveky vynalez.
    To porovnanie s Uhrami je naozaj zaujimave. Slavny Richard Levie srdce, ktory nikdy nebol v Anglicku a anglicky nevedel sa dostal na spiatočnej ceste do zajatia "rakuskeho" vojvodu Leopolda a mal zaplatit vykupne 100 000 hriien striebra. To bol trojročny kralov prijem z Anglicka. Zhodou okolnosti sa vdedajši uhorsky kral Belo III. chcel oženit s francuskou princeznou vdovou po Richardovom bratovi a dal urobit supis prijmov pre francuskeho krala. Belov ročny prijem bol 241 000 hrivien striebra čo je 56 237 kg čisteho striebra.
    Takže podla kralovskych prijmov vidiš, že vo vrcholnom stredoveku bolo Aglicko oproti Uhorsku chudobna diera a kralovsky prijem z Anglicka bol iste menši ako prijem Belu III. z "Partes regni superiores", ktore sa uzemne temer zhoduje s dnešnym Slovenskom.

  • warspite
    20:42 21.04.2017

    Video z plánovaného spôsobu pristátia

    https://www.youtube.com/watch?...

    tento spôsob pristátia umožňujú predovšetkým veľké rozmery nových LL, na starých Invincible by to možné nebolo.

  • warspite
    20:35 21.04.2017

    Ešte by som chcel dodať, že z výcvikom personálu na nové LL problém nie je, pretože už teraz sa nové posádky cvičia na amerických výsadkových lodiach. Myslím že tento rok už má kvalifikáciu na F-35B 17 britských pilotov.

    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...

    atď.

  • warspite
    20:23 21.04.2017

    Britské námorníctvo sledujem dlhú dobu a v súčasnosti sa potýka z množstvom problémov. K úbytku personálu nedošlo z dôvodu vyradenia LL Invincible ale vďaka bielej knihe SDRS v roku 2010 v ktorej skresali počet námorníkov o 7000. A to je teraz problém nahradiť. Na QE personál už je, a na POW prijde personál z Oceanu. Normálne by nebol problém prevádzkovať Ocean ďalej, ale jednoducho zo vstupom nových LL nebude preň posádka. Briti okolo roku 2012 plánovali prejsť z VSTOL na klasiku z katapultami, F-35C vyjde lacnejšie ako F-35B, ale prestavba oboch lodí by vyšla vtedy na maličkosť 2 mld. libierm čo by možno nebol problém, ale problémom bolo že celý projekt by sa oneskoril o ďalších 7 rokov, z dôvodu nedostupnosti F-35C a dlhého vývoja elektromagnetického katapultu zo strany USA. Ináč nové F-35B na nových LL môžu vzlietať aj pristávať s plnou výzbrojou. Briti vyvinuli nový systém pristátia kde F-35B nebude pristávať kolmo ale normálne s miernym dojazdom, na ukdefencejournal je aj niekde video zo simulátora. Prvá britská letka s počtom 12 ks F-35 bude na QE až v roku 2021, s tým že ako druhá letka bude slúžiť americká letka námornej pechoty. Hlavným problémom britského námorníctva je to že monopol na výrobu všetkého má BAE SYSTEM ktoré dodáva všetko 2 násobne predražené. Tiež si je potrebné uvedomiť že briti stavajú 2 nové LL a zároveň začali stavať 4 raketonosné jadrové ponorky za 26 mld libier. Preto potom nie sú peniaze na fregaty a výzbroj. Napr. v roku 2018 briti vyradia Harpoony bez náhrady a tak sa stane že na dlhé obdobie britské námorníctvo stratí schopnosť v ťažkých protilodných raketách. Ľahké rakety Sea Venom pre vrtuľníky ktoré dostanú v 2020 nerátam. A podobných problémov je tam veľa.

  • armataratata
    19:15 21.04.2017

    marfolodej >>> "Prostě sociální programy stojí víc a mají přednost, no...škoda." - další nakaženej, ono se to asi dostalo do vody nebo co?! Země, kde mělo a má zbrojení přednost před sociálními programy, se jmenovala Svaz sovětských socialistických republik a teď Rusko. Británie (i my) jsme západ - tam se prosperita, dobrá životní úroveň, sociální programy a vojenská síla nevylučují, ale jdou ruku v ruce. Tohle bolševický vidění světa je ubíjející.

  • Jura99
    18:23 21.04.2017

    niko: a přečetl sis co psal Palo o Anglii a středověku? Pokud ano, tak bys uznal, že dave22 to nenapsal jen tak z nudy. Anglie nepochybně patří ke vzorům civilizace, tradic, vědy a vynálezů v evropském i celosvětovém prostoru. Když přišli s parním strojem, v tehdejších Horních Uhrách bylo skutečně vrcholem průmyslu drotárství (bez urážky). Nakonec i v námořnictvu udávali Britové směr, letadlovku měli první na světě (Furious).

    Jinak za mě je ta ledadlovka sice moc pěkná, ale na svůj velký výtlak nepochopitelně limitovaná absencí katapultu. Co vím, tak původně se počítalo se stavbou 3 nebo 4 ks, vč. lodi pro Francii a katapult tam měl být alespoň u Prince of Wales. Bohužel ani tam nebude.

  • RiMr71
    18:07 21.04.2017

    ...mohli by toho Oušna prodat Argentině...

  • Pepos
    17:59 21.04.2017

    Vraj dávajú 2 %HDP na obranu . Otázka a kde sú potom tie peniaze?(tankové vojsko je úplne minimálne a niekdajšia pýcha námorníctvo ide podobnou cestou).
    Takže ešte raz kde je tých 2 % HDP?

  • marfolodej
    16:36 21.04.2017

    odyssea Royal Navy - místo plánovanách 12 DD Type 45 jen 6 (které nahradily starší Type 42, kterých bylo 12)
    a místo 4 lodí schopných leteckých operací Ocean + třída Invincible (3ks) pořídit 2 kousky
    no za mě palec dolů teda. Akcepschopnost klesá...lode cvičí v údržbě, opravy...špatné tpo je, špatné.
    Hlavně té půlky Daringů je mi líto.

    A nezkoušejte mě tahat za nos, že fregaty Type 26 to urvou, plánováno 8 kousků...fregat Type 22 a Type 23 bylo dohromady 30.

    Prostě sociální programy stojí víc a mají přednost, no...škoda.

    RN bych viděl 3CV, 4LPD, 12DD, 24PF, 4SSBN, 12SSN + ty pomocný...sen :-(

  • niko
    16:31 21.04.2017

    KOLT: Jasne, v pohode. Nacco do seba rypat kvoli jednemu trollovi.

  • royal
    16:03 21.04.2017

    US Navy bude používat F-35C na letadlové lodě třídy Nimitr a Gerald R. Ford, zatímco F-35B pro výsadkové lodě třídy America a Wasp. Jinak jak psal KOLT chtějí z LL vypouštět i drony, a ty neumí V/STOL

  • KOLT
    15:45 21.04.2017

    niko, ona to byla asi reakce na ty nesmysly, co psal palo satko ;-) Koneckonců, co my Sudeťáci máme co kecat, že jo? :-D

  • KOLT
    15:42 21.04.2017

    Ještě bych doplnil, že F-35 verse C je navíc o poznání větší než A a B. B musí kanón nosit v pouzdře mimo tělo, nemá ho integrovaný. Amíci také chtějí mít možnost vypouštět i mnohá jiná letadla, kupříkladu F/A-18, drony ap. Britové také zvažovali instalaci katapultu, ale prostě a jednoduše na to neměli finance.

  • vlasto
    15:31 21.04.2017

    logik: diky za objasnenie. mi nedoslo, ze az taky rozdiel moze robit ten vysavac na chrbte. ale asi to ma logiku, ked amici investovali do novych katapultov take peniaze.

  • logik
    15:28 21.04.2017

    vlasto: F35B má kvůli ventilátoru menší únosnost a méně paliva a tedy kratší dolet a kvůli naklápění zadní trysky a odebírání plynů z motoru a nevímčeho nižší výkon motoru. Navíc je složitější a tedy dražší na údržbu.

  • vlasto
    15:23 21.04.2017

    Britania by mala mat normalne lietadlove lode, ja im v tom fandim. Len ci este bude Britania :) Inak, vyzera to, ze nikto uz nepouziva katapult, iba US. Pravda je, ze toto su asi prve moderne LL po dlhom case. Rusi maju staru konzervu a Cinania len premalovali staru konzervu (zatial). Moze F35 B vzlietnut z mostika s plnym nakladom? Ak ano, naco je potom katapult a naco su F35 C..? Sa v tom stracam uz takto v piatok poobede :)

  • niko
    14:50 21.04.2017

    Dave22: Navazat sa bezdovodne do Slovakov, aby som so podrzal Anglicanov? Hmm. Asi nemusim vsetkemu rozumiet. Prijemnu debatu prajem chlapci.

  • niko
    14:46 21.04.2017

    Kolt: ok. Dik za vysvetlenie.

  • logik
    13:50 21.04.2017

    kolt: díky :-)

  • dave22
    13:45 21.04.2017

    Palo,

    Tvá představa o Anglii je dost najivní. Ale nemysli si, že všicni na světě jsou drotari, tak jak u vás
    BTW, kde byly Horní Uhry ve středověku?

  • KOLT
    13:43 21.04.2017

    niko, myslím, že to bylo myšleno tak, že když RN zrovna nemá letadlovky, byl by i pískací parníček zásadním vylepšením jejích schopností. Samozřejmě trochu přehnané, ale výstižné. Na kdysi nejsilnější loďstvo bez LL (respektive s půjčenou od Frantíků (sic!)), je vážně smutný pohled. Zavedením nové třídy LL samozřejmě stoupne RN zpátky mezi lodní velmoce, to nikdo nerozporuje.

  • juhelak
    13:39 21.04.2017

    Nesher : to mě křivdíte. ja proti nim nic nemam..ale tak je to od námořnictva..jednu vrtulnikovou lod by jsme v Hamburku uzivili ;o)

  • KOLT
    13:39 21.04.2017

    kazd, jenže piloti jsou právě nejmenší problém. Oni nemají především námořníky. Něco jiného je vyřadit na několik let tanky, něco zcela jiného vyřadit LL.

  • Nesher
    13:33 21.04.2017

    Kazd
    Ono to zdaleka není jen o pilotech, ale o posádce jako takové. Tím, že vyřadili LL prostě přišli o spoustu lidí, které by sice museli přecvičit na novou loď, ale takhle je budou muset nejdřív najít a pak kompletně vycvičit znova. A to platí i pro ty piloty, je rozdíl pilota Harrieru přecvičit na F 35, než cvičit kompletně nového, protože ti staří už jsou dávno v civilu. Tj. všechno to bude dražší a trvat mnohem déle. A otázka je zda vůbec mají dostatečné výcvikové kapacity.

  • palo satko
    13:25 21.04.2017

    V podstate cely stredovek bolo Anglicko, ak odratame državy vo Francii, chudobna krajina zaujimava len rybolovom. Vdaka piraterii za vlady kralovnej Alžbety I. si to Angličania nakročili k vladkyne mori a kolonialnemu imperiu. Imperium je ale dnes už haji, rybolov za vela nestoji, bankovnictvo sa stahuje na pobrežie Činy a ja nie som si uplne isty, či sa tymi dvomi lietadlovymi lodami da robit vynosna pirateria. Skor pochybujem.
    Tie dve lode Britanii skor pomožu do hrobu, než že by s nej urobili mocnost. Po Brexite a trhnuti Škotska, pojde Britania ku dnu a s LL, alebo bez nich.

  • kazd
    13:23 21.04.2017

    představa, že pilot lítá v neděli s Harrierem a v pondělí přesedne do F35 je hodně naivní.Stejně jako představa, že by implementovali F35 na Invincible a pak by piloti jako přelítli na novou LL :-)

    Ono se spíše na tomto britském přístupu jasně ukazuje, že přechod na generačně jinou techniku je prostě jiný než na nějakou modernizaci původního typu/třídy a je tomu nutno uzpůsobit náklady (vyřazení staré techniky ASAP) a výcvik personálu

  • Nesher
    13:10 21.04.2017

    kazd
    Právě naopak, tím, že předchozí LL vyřadili dříve než nové vstoupily do služby, tak přišli o nemalou část vycvičeného personálu, který teď budou pracně hledat a cvičit, což bude stát čas a peníze, viz http://www.lidovky.cz/uvedeni-...

    Juhelák
    Já vím, že to měl být vtip, ale to neustálé se navážení do Venomů moc vtipné není, pokud by Vás zajímaly skutečné argumenty, doporučuji porovnání, které na Palbě udělal Starlight,: http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • kazd
    12:54 21.04.2017

    vzniklý gap (letadla, lodě) by měli zvážit zde v diskuzích (BVP, vrtulníky) se vyjadřující zastánci schématu "udržení schoností".
    Podle mého nové F35 a LL naběhnou s naprosto stejnými problémy jako kdyby došlo k vyřazení Invincible až nyní.

  • juhelak
    12:24 21.04.2017

    S tím Ocean by ty Venomy dávali smysl. Nakupčí jsou snad již na lovu.

  • niko
    11:58 21.04.2017

    logik: Vyradili 2 lietadlovky triedy Invincible s vytlakom 22.000 ton a teraz zavadzaju rovnaky pocet lietadloviek s vytlakom 71.000 ton. Cize sa vyrazne priblizili lietadlovkam 1. kategorie (najnovsi Gerald R. Ford ma 100.000 ton) a znacne zvysuju svoju bojovu silu. Co konkretne si teda predstavujes pod tym gumenym parnickom do vany ?

  • Wenet01
    11:47 21.04.2017

    Je stejně zajímavé jak se kdysi hrdá námořní velmoc prvního řádu plácá v problémech s rozpočtem, přičemž zemi nepostihla žádná krize, občanská válka, nebo morová rána. Vše je stabilní, ale Evropa slábne a slábne...

  • logik
    11:44 21.04.2017

    No tak po vyřazení letadlových lodí třídy Invincible by britskému námořnictvu pomohl i gumový parníček do vany... :-)

    Na druhou stranu jim to z bezpečnostního hlediska prošlo (ještě je mít, tak by asi dění na Krymu, v Sýrii apod jiné nebylo) a ušetřili tím nemálo peněz, takže vlastně to bylo svým způsobem dobrý rozhodnutí....

  • niko
    10:42 21.04.2017

    Ocividne si anglicke namornictvo zaradenim tychto dvoch lietadlovych lodi spolu s F35 vyrazne polepsi.

  • Karlos73
    10:24 21.04.2017

    Ja tipujem , že o HMS Ocean sa s Brazíliou pobije aj Polsko. Pre Poľsko by táto loď bola ideálnym prostriedkom (nosič vrtuľníkov) pre ich akcie mimo Baltického mora , posilnila by ich snahy o začlenenie sa do "námornej 3.ligy"
    http://zpravy.idnes.cz/polsko-...