VertiJet: Bojový gyrodyn pro americkou armádu

VertiJet: Bojový gyrodyn pro americkou armádu
VertiJet / Skyworks Global (Zvětšit)

Společnosti Skyworks Global a Scaled Composites (součást Northrop Grumman) ohlásily společný vývoj nového gyrodynu VertiJet. Obě společnosti gyrodyn nabízejí pro program FVL (Future Vertical Lift) americké armády a zejména pro nejbližší program nového průzkumně-bojového vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft).

VertiJet je označován jako gyrodyn, což je hybrid mezi vrtulníkem a letadlem. Gyrodyn startuje a přistává stejně jako vrtulník, ale pro pohyb vpřed používá turbovrtulové nebo proudové motory. Gyrodyny jsou také SB>1 Defiant a S-97 Raider od firmy Sikorsky.

Jeden z prvních gyrodynů navrhla v 50. letech britská firma Rotodyne. Hlavní rotor gyrodynu Fairey měl průměr přes 27 metrů a při startu ho poháněly hned čtyři motory o tahu 4×4,4 kN. Dopředný pohyb zajišťovala dvojice turbovrtulových motorů Napier o výkonu 2×2100 kW. Tento skoro patnáct tun těžký stroj ve své době ustanovil rychlostní rekord pro stroje s kolmým startem a přistáním – 307,2 km/h.

Projekt ale vyšel naprázdno, protože britská armáda měla tehdy jiné priority a pro civilní provoz se příliš nehodil –  Fairey byl extrémně hlučný.

Gyrodyny, kromě nejrůznějších vývojových studií a demonstrátorů, se nikdy ve vojenství nerozšířily. Jedním z nejvýraznějších pokusů o vzkříšení gyrodynů se v 70.  a 80. letech stal program RSRA (Rotor Systems Research Aircraft). Firma Sikorsky pro program RSRA vyrobila dva letuschopné demonstrátory S-72, ale program byl v roce 1988 ukončen. Problémem S-72 byla extrémní složitost a problémy s přechodem z vertikálního do vodorovného letu.


Fairey; větší foto / Johannes Thinesen, CC BY-SA 2.5


Sikorsky S-72

Americká námořní pěchota se proto při hledání vysokorychlostních VTOL strojů v 80. letech raději přiklonila k vývoji konvertoplánů V-22 Osprey. Koncept gyrodynů do životaschopné podoby přivedla až nedávno firma Sikorsky (viz výše).

Zkombinovat výhody vrtulníku a letadla se pokouší také společnost Skyworks se svým projektem VertiJet. Pro zajímavost uveďme, že jméno je převzato z experimentálního letounu Ryan X-13 Vertijet z 50. let. X-13 bylo proudové letadlo startující vertikálně nosem vzhůru. 

VertiJet využívá zkušenosti jak z projektu Fairey, tak z nedávného projektu Heliplane, který financovala výzkumná agentura DARPA. Právě pro program Heliplane společnost Skyworks (dříve Groen Brothers Aviation) navrhla koncept gyrodynu, z kterého nyní vychází VertiJet. Program Heliplane skončil zkouškami v aerodynamickém tunelu, ale ke stavbě letuschopného demonstrátoru nedošlo. Letoun sice dokázal teoreticky létat rychlostí až  643 km/h, ale opět se objevily problémy s vysokou hlučností.


Ryan X-13 Vertijet; větší foto / Public Domain

DARPA nakonec v roce 2008 program Heliplane opustila a v roce 2013 spustila další program vysokorychlostních VTOL strojů – VTOL X-Plane. V rámci programu VTOL X-Plane měl vzniknout demonstrátor XV-24A Lightningstrike od společnosti Aurora Flight Sciences. V roce 2018 ale DARPA program zrušila a Aurora Flight Science se rozhodla z XV-24A vytvořit dron pro civilní trh.

V každém případě se nyní Skyworks snaží zkušenosti z programu Heliplan využít při stavbě gyrodynu VertiJet. Parametry budou podobné jako u projektu Heliplane – rychlost 643 km/h, dolet přes 1600 km a nosnost 454 kg (střela Hellfire váží 45 kg). Dostup je 10 660 metrů a rychlost soupání 20,3 m/s. Zajímavým údajem je také klouzavost 10, což je 2,5× lepší hodnota než mají vrtulníky a spíše se blíží klasickým letadlům s pevnými křídly.

Co se týče rychlosti, Heliplan (a tedy i VertiJet) papírově překonává SB>1 Defiant i V-280 Valor. V doletu je pak VertiJet plně srovnatelný s V-280 nebo V-22. Samozřejmě je zde podstatný rozdíl, SB>1 a V-280 jsou reálné stroje, VertiJet je zatím stále na papíře.

Společnosti Skyworks Global a Scaled Composite nyní připravují stavbu demonstrátoru VertiJet. Velikost demonstrátoru není známa, ale mělo by jít o letoun pro čtyři nebo až pro 12 osob. Podle tiskových materiálů výhodou VertiJet je především nízká konstrukční složitost, velká bezpečnost a samozřejmě působivé letové výkony. Stavba demonstrátoru VertiJet potrvá 18 měsíců.


VertiJet aka Heliplane

„VertiJet je disruptivní letecká konfigurace,“ uvedl Don Woodbury, hlavní technologický poradce ve společnosti Skyworks Global „Letadlo, které může vzlétnout a přistát vertikálně, v případě potřeby se vznášet a cestovat s rychlostí, dosahem a účinností letadel s pevnými křídly, by bylo docela neodolatelné. Ještě více vzrušující z mého pohledu je potenciál poskytovat tyto unikátní výkony bez složitosti a ceny současných vojenských a civilních vrtulníků.“ 

O samotném stroji toho moc není známo. V podstatě jde o letoun s dvojicí proudových motorů Williams International FJ44 (které mimo jiné pohánějí také L-39NG), který ke svému kolmému vzletu a přistání používá rotační křídlo, tedy rotor. Letoun postrádá vyrovnávací vrtulí (samozřejmě včetně složité transmise). O tom, zda se firmě Skyworks Global podařilo vypořádat s velkou hlučností gyrodynů, není úplně jasné, ale podle propagačních materiálů má být hlučnost potlačená na přijatelnou mez. Dodejme, že VertiJet se nápadně podobá lehkému útočnému a průzkumnému turbovrtulovému letadlu OV-10 Bronco.

V každém případě obě firmy se stavbou skutečně počítají a ve vedení firmy Skyworks se nacházejí lidé s potřebnými zkušenostmi i kontakty. Ostatně výkonným ředitelem Skyworks je brigádní generál letectva v záloze John Michel, podle kterého je VertiJet ideální platformou pro bojové vyhledávání a záchranu (CSAR), dopravu materiálu mezi loděmi a pobřežím, pro průzkum, sledování a zpravodajství (ISR), ozbrojený doprovod a speciální operace. Podle Michela firma chce dosáhnout jednotkové ceny pouze šest až osm milionů dolarů ze stroj.

Také Scaled Composite má velmi bohaté zkušenosti s prototypovou stavbou letadel. Nejznámějším projektem Scaled Composite je obří nosný letoun Stratolaunch (vlastně dva spojené Boeingy 747-400), který měl sloužit jako nosič pro malé rakety mířící na nízkou oběžnou dráhu Země. Bohužel v dubnu 2019 byl projekt Stratolaunch ukončen.

Zdroj: IHS Janes, Vertical

 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo

Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého ...

FARA: Nové průzkumné vrtulníky pro americkou armádu

Americká armáda (US Army) hledá v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) ...

První let přelomového vojenského vrtulníku SB>1 Defiant

21. března poprvé vzlét dvourotorový vojenský vrtulník SB>1 Defiant. Vrtulník je produktem ...

Konvertoplán V-280 Valor testuje 360° senzorové pole

Konvertoplán V-280 Valor poprvé za letu vyzkoušel multispektrální senzorové pole PDAS (Pilotage ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Riiiederner
    20:23 16.07.2019

    Škoda že se ta s72 nerozšířila jako stroj a asi i proto že jsem mněl rád airwolfa :D se mi to strašně líbí

  • PavolR
    16:59 16.07.2019

    Mňa tieto konštrukcie dokážu natoľko nadchnúť, že keby som bol minister, hneď by som začal lobovať, aby sa to obstaralo ako LUH. :-D Kľúčový prvý významnejší zákazník by mohol vyjednať aj nejakú spoluprácu s domácim priemyslom, ak už rovno nie domácu výrobu.

  • evondra
    11:17 16.07.2019

    Mám dotaz, odkud pochází informace že
    ...v dubnu 2019 byl projekt Stratolaunch ukončen.
    V dubnu přece poprvé letěli.
    díky

    • vozik
      11:53 16.07.2019

      Hned potom ho ponukli na predaj. Nemali velmi zakazky a hlavne vlani zomrel Paul Allen, ktory to cele platil a jeho dedicia neboli taki nadseni zo Stratolaunchu ako on. Asi este dostali to lietadlo do letuschopneho stavu, nech je vacsia sanca ze to niekto kupi a potom to cele zalili.

  • Sgt Murphy
    18:49 15.07.2019

    https://aviationhumor.net/the-...

    ... len tak to tu pre srandu zanechám ... :D s tým by sa dalo ďalej pracovať

  • balm
    18:04 15.07.2019

    Nemají sebemenší šanci uspět. Výjimkou jsou federální složky např.: DEA, Coast Guard a civilní sféra.

    O podobných projektech se mluví minimálně 15 let ... zatím drtivě vedou skeptici.

    • hafusak2
      19:22 15.07.2019

      Mnohem déle. Stačí se podívat na virník McDonell XV 1 z r. 1954, kdy se postavily 2 prototypy a v r. 1957 to usekli, protože křížením virníku a klasického letadla vzniklo něco složitého, hlučného a navíc to získalo ty nejhorší vlastnosti z obojího. Asi to chce někdo opět obnovit, protože trup je skoro stejný, jen ten rotor chce mít poháněný.

      • balm
        14:14 18.07.2019

        Myslím, že jste nepochopil myšlenku. Samozřejmě, že podobné projekty hybridů sahají mnou hlouběji do minulosti, ve které však nebylo možné projekty prakticky realizovat. Podobnou linku najde v samokřídlech, které se také sahají do dávné minulosti (propagátorem byl slavný Jack Northrop) a i když existoval prototyp schopný letu, nikdy nebyl zaveden. Zkrátka prostě proto, že chyběla technologie. Za několik desítek let se situace zcela změnila (miliardy za výzkum a vývoj technologií), ze kterého vzniklo funkční samokřídlo v podobně B-2 Spirit.

        Já mluvím o restartu, se kterým se přišlo v okamžiku dostupnosti technologií a šance projekt realizovat.

        • hafusak2
          16:36 18.07.2019

          Dívám se na to z technické stránky: Aby stroj odstartoval, musí mít dost velký průměr rotoru, aby byl rychlejší než klasický vrtulník musí mít další motor na dopředný pohyb. Jenže při vyšších rychlostech začne vadit rozměr rotoru, což bude snižovat rychlost. Silnější motor díky větší hmotnosti zase bude vyžadovat větší rotor pro start - a je to v uzavřeném kruhu. A skládat za letu listy rotoru jako u námořních vrtulníků při odložení do podpalubí - to si dost dobře neumím představit.

  • RiMr71
    17:19 15.07.2019

    Nemá vyrovnávací rotor? Tedy má vzadu v nosníku ventilátor?

    • hafusak2
      21:38 15.07.2019

      Třeba mu stačí vyosené výfuky motorů.

      • RiMr71
        14:27 16.07.2019

        To je blbost, je nutná citlivá regulace.