Čínské stíhačky JF-17 Block III pro pákistánské letectvo

Čínské stíhačky JF-17 Block III pro pákistánské letectvo
Chengdu JF-17 Gu (Zvětšit)

Pákistánské letectvo nákupí padesát kusů nové varianty osvědčeného čínského letounu Čcheng-tu (Chengdu) JF-17 Block III. Nejnovější verze vyniká především novým radiolokátorem typu AESA.

Nejnovější verze letounu JF-17 Thunder má podle serveru Quwa vzlétnout do konce roku 2019. Ponese označení Block III.

K popisu čínsko-pákistánské stíhačky se výborně hodí staré české rčení „za málo peněz hodně muziky.“ Vznikla jako náhrada za stárnoucí stroje pákistánského letectva, konkrétně francouzské stíhačy Dassault Mirage III a letounu Čcheng-tu J-7 Fishcan (čínská kopie MiGu-21). Stíhačky JF-17 vyrábí státní společnost Pakistan Aeronautical Complex (PAC) společně s čínským gigantem Chengdu Aerospace Corporatiom (CAC).

Domácí pákistánský průmysl dodává křídla, ocasní plochy a přední část trupu. V Číně vzniká střední a zadní část trupu. Celkový podíl PAC na každém novém letadle je 58 %. Na CAC tedy zbývá 42 %. Pro pákistánský letecký průmysl to není bezvýznamný úspěch.

Letoun JF-17 Thunder poprvé vzlétl v roce 2003. Pákistánské letectvo ho zařadilo do služby o čtyři roky později. Nejdůležitější požadavek během návrhu stíhačky JF-17 byla příznivá cena. Podařilo se ho naplnit, i díky použití technických řešení vyvinutých pro čínskou stíhačku Čcheng-tu J-10 Firebird. Jedno letadlo JF-17 stojí pouhých 25 milionů dolarů (570 milionů korun).

AESA radar

Nejnovější verze Block III přináší hromadu vylepšení. Dvě nejdůležitější jsou rozšíření vstupů motoru a nový radiolokátor. Pakistánské letectvo si přeje, aby nové stíhačky měly radar AESA (Active Electronically Scanned Array). Tento druh radiolokátoru se v poslední době stává u nových bojových letounů standardem.

Anténa AESA radaru je složená z velkého množství jednotlivých menších antén. Dokáže vysílat několik paprsků elektromagnetického záření o různých frekvencích různými směry současně. Celá anténa se nemusí otáčet směrem k objektu, který zaměřuje. Díky tomu umí sledovat velké množství cílů zároveň.

Mohou být jak ve vzduchu, tak na zemi nebo na moři. Rušení AESA radarů je ve srovnání s tradičními radiolokátory obtížnější. Stejně tak je komplikovanější zjistit, že vás AESA radar ozářil. Každá buňka velké antény pracuje samostatně. Když se porouchá, celkový radarový obraz to ovlivní jen málo. Radar jako celek je pak spolehlivější.

Ačkoliv se první let nové verze stíhačky kvapem blíží, pákistánské letectvo se dosud nerozhodlo, jaký konkrétní typ AESA radiolokátoru dostane. V úvahu přicházejí dva čínské radary se snadno zapamatovatelnými názvy, LKF601E a KLJ-7A. Kromě nich píše Quwa ještě o modelu Grifo-E od italské zbrojařské firmy Leonardo.


Propagační video pákistánského letectva

Tři nabídky

Italský radar dokáže současně sledovat čtyřiadvacet cílů. Má ale o něco kratší dosah než čínská konkurence. Cíl velikosti stíhacího letadla odhalí ve vzdálenosti okolo 139 až 157 kilometrů. Oba čínské radary zvládají najít nepřátelskou stíhačku na vzdálenost 170 kilometrů. Umějí však současně sledovat jen čtrnáct cílů.

Typ KLJ-7A vyvinul Nankingský elektrotechnický výzkumný institut. Radar LKF601E vyrábí Sdružení leteckého průmyslu Číny AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Prezentuje ho jako slučitelný s avionikou JF-17.

V případě italského radiolokátoru mohou nastat problémy s kompatibilitou softwaru. Přístroj západní provenience si nemusí rozumět s radarem naváděnou municí čínské výroby. Vzájemná výměna zdrojových kódů mezi italskou a čínskou společností je – mírně řečeno – nepravděpodobná.  

V tomto ohledu je na stíhače JF-17 velmi zajímavá ještě jedna věc. Většina jejího programového vybavení je napsaná v programovacím jazyce C++. Liší se tím od majority bojových letounů světa, jejichž software je psaný v jazyce Ada.

Dostupní programátoři

Programovací jazyk Ada vznikl v sedmdesátých letech minulého století na objednávku amerického ministerstva obrany. Pentagon potřeboval nahradit víc než 450 různých jiných jazyků, které používal ve svých projektech. Jazyk Ada dostal své jméno na počest britské matematičky Ady Lovelaceové, již hodně lidí považuje za autorku prvního počítačového programu v dějinách.

Mimochodem, otec Lovelaceové byl slavný anglický básník a revolucionář George Gordon Byron. Zpátky ale ke stíhačkám. Důvod, proč je software JF-17 napsaný v C++, a ne v Adě, je prostý.

Ada je specializovaný jazyk, odolný proti chybám. Kromě vojenských aplikací se používá ještě při programování avioniky civilních letadel, systémů řízení letového provozu, v bankovnictví, a vůbec všude, kde může mít i drobný přehmat vážné následky.

C++ není tak rigidní, zato ho ale ovládá daleko víc programátorů. Projektanti stíhačky JF-17 chtěli, aby měl software, stejně jako celé letadlo, otevřenou architekturu a dal se snadno upravovat. Záměr udělat letadlo co nejmodulárnější jim vyšel.


Pákistanská JF-17 na Paris Air Show

Ruský motor

Svědčí o tom mimo jiné časté úvahy o výměně pohonné jednotky letounu. V současnosti pohání stíhačky JF-17 Thunder ruský dvouproudový motor Klimov RD-93. Je to verze pohonné jednotky RD-33, používané ve stíhačce MiG-29 Fulcrum. Ruskou pohonnou jednotku má však časem nahradit její vylepšená čínská kopie WS-13. Motor RD-93 má s přídavným spalováním tah 85,3 kN. Čínská verze by měla mít přibližně stejné parametry. Na rýsovacích prknech už je ovšem i o pětinu silnější verze.

Mohlo by to souviset se zprávami, podle nichž má být nejvyšší rychlost verze Block III přes Mach 2. Stíhačka JF-17 zatím dosahuje maximální rychlosti Mach 1,6. O záletu Thunderů s motorem WS-13 se psalo už v roce 2015.

Zatím to však vypadá, že pákistánské letectvo u ruských motorů zůstane. Server Flight Global mluvil i s nejmenovaným pilotem stíhačky JF-17 Thunder, který se vyjádřil, že motor RD-93 funguje dobře. Pákistánci jsou zjevně spokojeni i s nasazením stíhaček JF-17 v boji.

„Letoun se osvědčil proti Miragím 2000 se střelami MICA, stejně jako proti MiGům-21 Bison s protiletadlovými střelami R-73 Archer indického letectva,“ prohlásil na webu AINOnline šéf generálního štábu pákistánského letectva Mujahid Anwar Khan. Dost možná měl na mysli i souboj pákistánských a indických stíhaček, k němuž došlo 27. února 2019 nad spornou oblastí Kašmíru.

Modernizované MiGy

Jak je zvykem, každá ze zúčastněných stran popisuje bitvu i její výsledky odlišně. Podle Islámábádu sestřelily pákistánské stíhačky JF-17 Thunder jeden indický letoun MiG-21 Bison a jeden Su-30 Flanker-H. Pilot MiGu se katapultoval a přistál na pákistánské straně hranice.

Pákistánci ho po několika dnech předali Indům. Indie přiznala ztrátu MiGu. Podle její verze událostí indičtí piloti na oplátku poslali k zemi pakistánskou stíhačku F-16 Fighting Falcon. Podle pákistánského letectva se stroje F-16 boje neúčastnily.

O sestřelené stíhačce F-16 není příliš důkazů. Po boji se vynořily údajné fotografie vraku. Byly na nich ale zbytky motoru General Electric, ačkoliv Pákistán provozuje starší stíhačky s motory Pratt & Whitney.

Na druhou stranu nejspíš není pravda, že MiGy-21 neměly proti stíhačkám F-16 šanci. Indické MiGy-21 prošly rozsáhlou modernizací. V roce 2004 dokázaly Bisony při společných leteckých manévrech zatopit americkým stíhačkám F-15 Eagle.

Pákistánské letectvo úspěšně použilo letouny JF-17 Thunder také roce 2009 k bombardování teroristů z pákistánského Talibánu. Je to samostatná organizace. Není totožná s Talibánem působícím v Afghánistánu. Má odlišné cíle. Pákistánský Talibán proslul například poněkud bizarním nápadem vydávat vlastní ženský časopis.

Kromě obvyklých ženských témat, jako jsou třeba domácí práce, obsahoval i rady, jak správně házet granátem. Po útoku pákistánského Talibánu na Islámábádský hotel Marriott v roce 2008 zemřel český velvyslanec Ivo Žďárek. Diplomat přežil samotný útok bez úhony. Zahynul, když pomáhal vyprošťovat zraněné lidi z plamenů. Spolu s ním zemřela i jeho vietnamská přítelkyně.

Zdroje: Quwa, 2, The Drive, AINOnline,The Diplomat, Flight Global, Global Security

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První přistání J-15 na palubě čínské letadlové lodi

Na konci listopadu Čína uskutečnila první úspěšné přistání svého nového stíhače J-15 na palubě své ...

Čínský J-31 s ruskými motory proti F-35 Lightning II?

Nové čínské stealth stíhačky J-31 získají ruské motory RD-93. Informaci médiím potvrdil Sergej ...

Egypt zvažuje nákup pákistánských stíhaček JF-17

Pákistánská vláda zveřejnila 4. prosince tohoto roku tiskovou zprávu, podle níž Egypt projevil zájem ...

Čínská stealth stíhačka J-20 jde do aktivní služby

Čínská vojenská státní televize informovala o zařazení stealth stíhačky páté generace J-20 do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • tryskac
    13:35 22.07.2019

    Jara, mate pravdu. Materialy nevedia, to je fakt, ale fakt je tiez to, ze (zapadom) certifikovane materialy sa vyrabaju v USA, a v par fabrikach v zapEurope. Rusi maju svoje materialy a my mame take, ktore si kupime, kde su doby Poldi Kladno..
    Uznavam tiez, ze kvalita prace cinskych vyrobkov je tristna (aj ked chujahej, z ktoreho pisem je super), ale co stracaju v tejto oblasti dohanahu investicnym apetitom a skupovanim technologicky vyspelych firiem po celom svete. Situacia dosla tak daleko az to zapadne tajne sluzby vyhodnotili ako hrozbu. Aby sa raz nestalo, ze raz Penta prestane brat aero ako strategicku investiciu a po oddeleni letiska ho tym cinanom predaju. Lebo ono by to dávalo zmysel, vsetci by boli spokojni, aj Zeman, aj PENTA, aj cinania(ak by z toho realne mali nejaky profit)..

  • Jara
    19:40 21.07.2019

    Konkurence schopné letadlo, ano a důkazem je že letectvo Číny spolehá hlavně na SU30 a jeho legální i nelegální kopie s motory které nejsou ani na úrovni SU35..... ta jejich stealth fraška asi něco jako jejich papírový drak při oslavách nového roku...jen efekt...
    O čínských zbraních obecně není moc informací ale hodně lidí je přesvědčeno o jejich konkurenceschopnosti ???? Co víme přesně o jejich letadlech? Jejich AESA radarech? Opravdu to zavání tím papírovými drakem, ne, je třeba činu nepodceňovat a přidat, ale zatím jenom stále stahují náš náskok ..... jak jinak když s každým kdo u nich vyčnívá je třeba zatočit po bolševicku.....

    • Jara
      19:43 21.07.2019

      Jeste bych dodal že jediné co víme je že za a, neumí materiály
      b, nedokázali ani dohonit technologie v automotive
      c, jsou s motory stále odkázáni na Rusy

    • givicz
      21:16 21.07.2019

      Tak a teď jak vidí Číňané americký F 22 .... (foto v článku)
      В Китае прокомментировали "грязь" и пучок травы на фюзеляже F-22 (V Číně okomentovali "špínu" a spoustu trávy na trupu F-22 )
      https://topwar.ru/160364-v-kit...
      V čínských médiích diskutují fotky F-22 amerického letectva, pořízené na základně Elmendorf-Richardson na Aljašce. Čínští novináři věnují pozornost „příliš špinavému“ nosu stíhacích letadel amerického letectva, „roztřepenému a stopám vystavení prachovým částicím“.
      Portál SINA naznačuje, že můžeme hovořit o problémech s F-22 při provozu v drsných podmínkách Aljašky. Konkrétně se uvádí, že "stealth povlak mění své vlastnosti pod vlivem nízkých teplot." Existují dokonce praskliny. Na takovém letadle to nevypadá dobře.
      Ve stejném materiálu se uvádí, že čínský J-20 nebude mít takové problémy, protože povlak obsahuje „nejnovější technologie molekulární ochrany“.

      Kromě toho je pozornost věnována chomáčům travnaté rostliny, která je přilepená na jedné částí trupu. Čínští novináři uvedli, že to dokazuje "nedostatek hladkosti povrchů F-22" a znovu dodal, že v J-20 "nic takového neexistuje."

      • Jara
        21:36 21.07.2019

        Jasné givi..... měl jsem takový pochmurný nedělní podvečer ale tvůj příspěvek jak soudruzi kritizují F22 a jejich papírový dráček je nejlepší mne opravdu nahlas rozesmál díky! To jsem dnes asi potřeboval P.S doufám že si nečekal, že tyhle nesmysly budu já nebo někdo jiný komentovat, měl bych pak opravdu strach o tvé zdraví

  • stepan
    10:55 21.07.2019

    Informace o pouziti Ady je mylna. Do roku 1997 byla Ada jedinym certifikovanym jazykem pro US Army, takze historicke veci jsou napsany v Ade, to ano. Ale napriklad vetsina noveho kodu v programu F35 je psana primarne v C a C++. Dalsi projekty na tom budou podobne.

    Co se tyce ruske vojenske techniky, tak si myslim, ze na tom bude dnes podobne jako zapadni analogy. Na kriticke systemy mozna pouzivaji nejake starsi (ale velmi zajimave), v podstate esotericke jazyky, vznikle mozna jeste v dobach SSSR, nicmene vestina modernich veci bude taky v C/C++/Assembler.

    • Starlight
      14:52 21.07.2019

      @stepan
      Já s tebou souhlasím. Hlavním důvodem se v Americe postupně stalo v podstatě školství, které produkuje programátory a další IT specialisty s vynikající znalostí komerčních software a v podstatě bylo personálně neudržitelné dále pokračovat ve velkém na starých specialitách jako ADA.

      Ale ruská propaganda by obecně nesouhlasila. Na světě (tedy ani Západě) není žádný analog ruských zbraňových systémů :-)

      • logik
        12:38 23.07.2019

        Dalším důvodem je to, že v dnešním C++ ze dá psát podstatně bezpečněji, než v svého času Cčku (nebo prvních verzích C++).

        "není žádný analog ruských zbraňových systémů"
        To ale je pravda, okolní svět už dávno přešel na digitální :-) :-)
        (no dobře, blbej vtip, ale nedalo mi)

  • 2luky2
    12:27 20.07.2019

    Pozrite si toto video čas 1:01 a zastavte si to ...https://youtu.be/ZthdDd1Qj6A...
    Ten drak je sama priehlbina. Hlavne ta funkčná časť zvislej plochy. Chápem, bolo to bežné u Mig-21, SU-22/17 alebo Mirage III/F1 a pod...
    Ale novo vyrobené lietadlo by takto vyzerať nemalo. Určite nie dnes.
    Stále mám taký pocit, že čina stava lietadla s dizajnom 4++/5 generácie technológiami ktorými sa stavala 3/4 generácia. Ale samozrejme cena/výkon určite oslovi veľa užívateľov z rozvojových krajín...

    • dusan
      14:25 21.07.2019

      V minulosti sme na Sliači porovnávali dielenské spracovanie MiG-u 29 a L-39 .... ruská mašina bola tak o dve triedy horšia ... ale lietala : )

    • Starlight
      14:38 21.07.2019

      Jen pro zajímavost. V čase 2:35 na videu a na tomto odkazu ( https://defence.pk/pdf/threads... ) je vidět, že drak letounu JF-17 má dva odstíny zelené základové barvy.

      Tou tmavší/sytější jsou zbarveny podsestavy vyrobené v Číně. Tu světlejší/jasnější mají podsestavy vyrobené Pakistánci. Výrobní přípravky pro JF-17 jsou ale čínské a čínští kontroloři kvality dohlížejí na práci pakistánských dělníků.

      Výroba pakistánských dílů, včetně avioniky, výroba podsestav, finální montáž letoun a zálety je realizována pouze a jedině ve velké vojenské letecké továrně PAC ve městě Kamra i Islambádu ( https://www.pac.org.pk/... ), kde vyrábí nejen různé nové letouny a avioniku, ale také provádí hloubkové opravy a údržbu letounů, avioniky a motorů pakistánského letectva.

  • skelet
    12:17 20.07.2019

    jediná pěkná stíhačka z Číny je Ching Kuo.. a k ní máme aspoň zázemí pro motory :))

    • PavolR
      20:52 20.07.2019

      Už sa nevyrába, ale čo takto nechať si vyrobiť rovno Hsiang Sheng a súdruhom v Pekingu vmiesť do tváre "To preto, že ste nám nedali pandu!" :-D

      • skelet
        11:08 21.07.2019

        KLidně i Kung Pao, jestli to tak přejmenují. Tenhle divnolet mám rád od puberty :)

  • Larry
    10:42 20.07.2019

    K ceně co padla za JF17 BlockIII za 32mil USD, je potřeba si uvědomit, že L-159 (jasně letadlo jiné kategorie) byla před 20ti lety 750 mega v českých. Takže cenovka za letadlo 4+ generace je velice dobrá.
    Je to řešení pro země třetího světa a země které nechtějí nakupovat na východě ani na západě.

    • semtam
      12:25 20.07.2019

      Přesně, nejlepší jsou éra ze Středozemí :D

      • Larry
        07:22 21.07.2019

        Myslíš italské Fiaty??? :-)))

        • PavolR
          07:55 21.07.2019

          Nie, myslí najskôr orly z Hobita a Pána prsteňov. Taliansko je predsa v Stredomorí. ;-)

  • faraonamumu
    23:33 19.07.2019

    Byla by to zajímavá náhrada za Gripen. Levný letoun, který by se dal nakoupit i ve větších počtech než kolik dnes provozujeme. A za ušetřené peníze investovat do nové PVO: Radary od Retie, PVO - Izrael a Švédsko.

    • Jara
      23:38 19.07.2019

      Je to čínský !!! Cena bude mít důvod....

    • PavolR
      06:45 20.07.2019

      Takto to ale nefunguje a nikdy ani fungovať nebude. Tabuľkové počty techniky sa určujú na základe úplne iných kritérií, než je cena, čiže sa viac lietadiel nenakúpi, ani keby boli za symbolickú korunu a taktiež peniaze potenciálne ušetrené pri nejakej akvizícii sa už pri žiadnej ďalšej neobjavia.

    • Larry
      10:46 20.07.2019

      Takové úvahy naprosto zapomeňte. Nákup z jiných zemí než členské NATO nepřipadá v úvahu i kdyby to letadlo bylo sebelepší. Bude se to zdůvodňovat certifikacemi, normami STANAG atd.....

      • Scotty
        11:58 20.07.2019

        Nevěděl jsem že je Švédsko v NATO.

    • RiMr71
      16:04 20.07.2019

      "zajímavá náhrada za Gripen"

      ...blábol dne...

  • Josef14
    23:09 19.07.2019

    Článek zajímavý, rád jsem si jej jako fanda do letadel přečetl, ale ke konci jsem se už smíchy nemohl udržet. Jako by to napsal Zdeněk Nejedlý...udržet jednu myšlenku aspoň pár vět je problém

  • semtam
    22:54 19.07.2019

    Rase

    Smysluplnost je snad jasná, ČR potřebuje stoj primárně na Air Policing.
    JF-17 pokud se nemýlím drží krok se světovým standardem. Dále vidím příležitost k velké účasti českých firem hlavně Aero Vodochody, které by jednotlivé díly dokázali vyrábět obdobně jako Pákistán. S tím také souvisí servis strojů, který by jsme do velké míry mohli si obstarávat sami. Např. Rumunsko si cení MIG-21 právě proto, že dokáže si z velké části provoz zabezpečit vlastními silami, navíc bez podpory výrobce což u F-16 není pro něj možné.
    Čína je co se týče technologií a servisu dost pružná a de-facto by jsme mohli získat nadzvukové letadlo se západní avionikou z velké části vyrobené u nás a také u nás servisované a navíc cenově velmi příznivé.

    Samozřejmě, jak jsem již psal, je to jenom úvaha, v praxi to není možné, protože naši spojenci by nám za tento obchod pomstili a ještě draze by jsme zaplatili.
    A samozřejmě se ozvou tací, co budou přesvědčovat, že to není v našich schopnostech a nejlepší bude, když nic vlastního nevyrobíme, že na tom proděláme a nejlepší je, když peníze utopíme nákupem ze zahraničí, nejlépe za oceánem.

    • SofF
      23:30 19.07.2019

      přesně tak, proto nejschůdnější cesta je pořád ten švédský Gripen který je rozvíjený velmi zajímavě. Stálo by za to navázat větší spolupráci, základy jsou dobré.
      Sice před staletími jsme byli formálně ve válce, ale spíš šlo o Habsburskou německou válku než abychom kdy byli přímo s nimi ve sporu.
      Hlavně ustát to že okolní státy podléhají víc americkému vlivu a pořizují F-16tky. Ovšem i tak by to mělo svoje důsledky a začlo by se na ČR hledět víc jako na konkurenci než na pasivního odběratele. Je to ale ostuda, od začátku průmyslového věku byly české země na špici vývoje spolu s Anglií a Německem. Je tedy na co navazovat, jen mít vůli.

    • Jara
      23:32 19.07.2019

      Semtame můžeme mít výhrady, ale to že jsme součástí EU a NATO je pro nás to nejlepší, a ano jsme suveréní stát to neznamená že by jsme neměli ctít jisté úmluvy a dohody to by mělo být v civilizované zemi samozřejmostí! A teď mi povezte jednu věc, jak by nakůp čínského stíhače měl jako podpořit suverenitu naší země, proboha? Máte snad pocit, že Číňané se snaží sílit svůj vliv proto aby podporovali suveréní země? Jo to je jasně vidět na reálných případech jejich bližších sousedů že ?

      • semtam
        23:42 19.07.2019

        Jara

        O suverenitě jsem psal ve smyslu, že nyní opět si nemůžeme kupovat co chceme. Dokonce se dostáváme do fáze, kdy se ani nevypisují výběrová řízení a nabídka je pouze z jedné země. Asi máme oba dva jinou představu o suverenitě, ale to je již jedno.

        A jak JF-17 podpoří naši suverenitu? Budu se opakovat není nad to, když si země dokáže techniku vyrábět a servisovat na svém vlastním území svými vlastními silami a není závislá, na servisu v zahraničí.

        Ale ať se nehádáme, jsme svobodná suverénní země, která ctí rozhodnutí spojenců :/

        • Jara
          23:57 19.07.2019

          Semtame já vím kam míříš jsme zas u mixérů no co dodat ... Jo máš pravdu bohužel kdyby jsme byly schopni řádně plnit závazky (2%HDP) nemuseli by jsme teď kupovat odpustky....

          Cina je velká hrozba za prve Evropa musí chránit svoje trhy a know how a za druhé hlavně se od nich nebyzbrojovat!!!! Stačí že se serou do IT a 5g sítí tady je pro Evropu životně nutné stát po boku USA

          Nevím jestli by nám prospělo zvládnout technologii draku Mig 21 to je to jediné co by nás nechali udělat máte velké oči

          • semtam
            00:11 20.07.2019

            Jara

            Bohužel to není o závazcích a dokonce ani o bojeschopnosti AČR a jejímu přínosu do NATO (viz. 7.mb), ale jen o penězích. Pokud by šlo USA o závazky a schopnosti NATO, tak chtějí, ať splníme závazek v podobě 7.mb. a nenutí nám stroje, jaké ani nevíme jak využít a lámeme si hlavu, jak s těmito stroji bude vlastně vypadat vrtul. letectvo v budoucnu.

            Opět, jde o úvahu a Číny se opravdu nebojím a celá aférka ohledně sítí, apod. je spíše konkurenční boj, než nějaké vážné ohrožení, kdyby tomu tak bylo, tak předloží důkazy, obdobně, jak se předložili důkazy, když USA odposlouchávali své spojence. Navíc jak nám může Čína ublížit??? A co by z toho měla. Daleko víc nám může ublížit ten, kdo má klíč od našeho domova, než ten co je na konci světa. Ale to je již Off Topic.

            Aero Vodochody je poměrně zkušená firma a nevidím důvod, když Pákistán dokáže vyrábět 58% z letadla, proč by jsme to nedokázali i my. A opravdu se o MIG-21 nejedná, FC-17 z něho jen vychází (prapůvod).

          • Jirosi
            14:36 22.07.2019

            58% = 42% důležitých dílů dodaných od nich... = 100% závislost.

            Těch 58% ve skutečnosti je drak, ale k čemu je dnes drak který nedokáže odpálit raketu, případně mu nefunguje radar, motor, atd.
            To jsou jen detaily pro provoz nadzvuku dle některých tu.
            Krom toho takový detail na co vy rád zapomínáte...
            Pákistán jich provozuje cca 50 a chce další! CR by jich měla 14, ukončila by "milovanou L-159" a Aero by muselo ukončit výrobu L-39LN. Protože nemá kapacity :)

          • semtam
            14:42 22.07.2019

            Jirosi

            A proto jsem psal se západní avionikou.

            Jinak Aero rozhodně nemá plné kapacity, ba naopak ho muselo opustit dost zkušenejch lidí.
            L-39LN neexistuje, existuje L-39NG. Nebo tvoje partaj chce navrhnout L-39 Leninismus Next? Myslel jsem, že jste spíš marxisti.

          • Jirosi
            16:57 22.07.2019

            Omluva za ten název, krapet mi ujel. Ale snad si to pochopil..

            Ano muselo, ale výroba dle tebe 50%+ by pohltila většinu kapacit co mají...
            Pokud neplánuješ produkci 14 ks za 14 let...

        • Jara
          00:07 20.07.2019

          Jako kritizovat vliv USA a propagovat nákup zbraní v Číně tedy dostat se pod její vliv, je jako mít doma čivavu ze které máte strach a opatříte si dobrmana....

          • semtam
            01:09 20.07.2019

            Jara

            Nechápete, úvahu o pořízení JF-17 jsem sem nedával z důvodu vlivu té či oné země, ale jako zajímavost mít za málo peněz hodně muziky (jak i stojí v článku) s tím, že by jsme se na výrobě podíleli i my a následně si i stroje servisovali. Což je pro každého uživatele velmi zajímavé. Samozřejmě, ti co nemají vztah k schopnostem vlastní země to nedokáží ocenit.

            Techniky z USA se nebráním, jen a´t to má smysl...

            Jen pro zajímavost, před časem jsem psal, že roste vliv nakupovat techniku jen a pouze z jedné země. Tuším logik se mohl zbláznit a co si to vůbec dovoluji vyslovit.
            Nyní jsme svědky nákupů Slovenska a Bulharska, které kupují drahé jak cenou tak provozem stroje z USA, jež schopnosti nedokáží ani plně využít. Proč? Protože ČR a HU to nedokázali ani v případě Gripenu C starých verzí než je MS20.
            Chorvatsku nevyšel nákup F-16 z Izraele, protože by USA odstrouhali mrkvičku a skoro nic by jim z této posili chorvatského letectva nekáplo a tak to stopli a tím zajisté zvýšili schopnosti NATO...
            ČR se již ani nesnaží oslovit výrobce vrtulníků a rozhoduje se mezi dvěmi nabídky z USA.

            USA dává jasně svými činy najevo, že jim nezáleží na nějaké akceschopnosti NATO, ale hlavně aby prodali členům svoji techniku a činí tak i formou nátlaku.

            Paradox je ten, že Rusko darovalo neutrální zemi (Srbsko) MIG-29 a Srbsko zaplatí pouze modernizaci a asi i výzbroj. USA s jejich nadpočetním stavem F-16 by totéž mohli nabídnout téměř každé zemi NATO (hlavně novým méně majetným členům). Ale když na základě nátlaku dokáží prodat nové F-16 a zřejmě i použité F-16, tak asi nemají potřebu někomu něco darovat, když to dokáží sic silou zpeněžit.

            Proto mám vůči USA výhrady, když trapný Rusko dokáže darovat stroje a nové stroje svým blízkým partnerům (třeba Bělorusko a Arménie a jejich SU-30) prodá za cenu pro ruské letectvo.
            My se tady pořád oháníme závazky, zaklínáme se tím, že naše servilita se spojenci je to nejlepší co nás potkalo, ale když už tohle všechno děláme, tak bych očekával, že USA nám nabídnou něco výhodně a ne jen v tom případě když se jim to hodí, jako modernizace MI-171Š, aby mohli blbnout v Afghánu

          • gangut
            06:46 20.07.2019

            Tak možno by nám teraz lacnejšie pustili nejaký starší torpédoborec, potrebujú komparz do Perzkého zálivu...

          • Scotty
            12:34 20.07.2019

            semtam /Proto mám vůči USA výhrady, když trapný Rusko dokáže darovat stroje a nové stroje svým blízkým partnerům (třeba Bělorusko a Arménie a jejich SU-30) prodá za cenu pro ruské letectvo./
            Vy jste asi nikdy neslyšel o programu FMS přes který prodávají USA zbraně svým spojencům za ceny které má vyjednané americká armáda? Což je například případ Slovenska, ale i našich budoucích vrtulníků.
            Proč by Američani měli někomu něco darovat? O jejich zbraně je zájem a nemusí se jich zbavovat pod cenou (nebo zdarma, případně za palmový olej) jako to dělají Rusové.
            O Izraelských F-16 se tu už diskutovalo. Američani by museli být padlí na hlavu kdyby něco podobného schválili. Ty letadla už jednou z velké části zaplatil americký daňoví poplatník a teď by na nich vydělal Izrael. Navíc izraelská nabídka šla přímo proti nabídce americké.
            No a Srbsko je případ sám o sobě. Není moc evropských zemí které jsou k Rusku tak vstřícné jako Srbsko. Je tady logické že se jim snaží podlézat jak jen mohou. Nemůžu se ale zbavit pocitu že ty Mig-29 jsou spíš danajský dar.

          • semtam
            20:17 20.07.2019

            Scotty

            Buďte tak laskav a nastudujte si co je FMS.

            Třeba zde, kdyby jste nevěděl jak začít: https://asc.army.mil/web/news-...

            Proč by měli darovat? Protože by posílili Alianci a mají x nadpočetných strojů. Navíc by na tom vydělali, kdyby jako podmínky pro dar uvedli modernizaci strojů, apod. Pomohli by takto spojenci, kterému by navíc zůstalo více prostředků pro nákup jiné techniky nebo vybavení.

            To, co udělali Chorvatům a Izraeli je prasárna. Izrael investoval do modernizace F-16 a to, že Izrael dostal velkou část F-16 darem, byl také americký zájem.

            A samozřejmě, vy jste odborník na vojenskou techniku (hlavně vrtulníky, že ano :), že víte, že modernizovaný MIG-29 je danajský dar. Sice pro to nemáte argumenty, ale napsat to můžete, papír snese všechno.

            Jste krásný příklad člověka, kterému nezáleží na potřebách vlastní země, ale jde mu jen a pouze o prospěch země cizí, zde konkrétně USA. A nebojte, nejste sám. Otázka je jenom v tom, kdo je užitečný idiot a kdo to je z neziskovek.

          • Scotty
            21:37 20.07.2019

            semtam
            Tak jsem si to přečetl a co? Není snad pravda že přes program FMS se nabízí zbraně za cenu jakou má s výrobcem dohodnutá americká vláda?
            Proč by měli zbraně darovat když je můžou prodat? Pokud by o jejich letadla nebyl zájem možná by je začali rozdávat tak jako rusové jejich Mig-29.
            To co udělali USA k obchodu s izraelskými F-16 by udělal každý příčetný politik.
            Jak je výhodné platit provoz Mig-29 se běžte zeptat na Slovensko. Proč ale ztrácet čas se zaslepeným obdivovatelem Ruska a Číny.
            Nebojte mě jde o prospěch České republiky ovšem chci jí naprosto jinou než vy. Mě naprosto vyhovuje naše členství v NATO se vším co z toho vyplývá. Nemusíte se bát já jsem ze zjiskovky. Kdyby jste věděl kolik už mi Soroš zaplatil zezelenáte závistí.

          • semtam
            23:08 20.07.2019

            Scotty

            Zase vám musím vysvětlovat základy, ach jo. USA mají dva způsoby prodeje zbraní do zahraničí a to formou FMS a nebo DCS. Základní rozdíl je v tom, že v prvním případě zákazník uzavírá smlouvu s US Ministerstvem obrany a v druhém přímo s prodávajícím (firma). Z toho také vyplývají různé právní procesy a záruky. FMS oproti DCS nabízí US DOD větší provázanost se zákazníkem. FMS umožnuje také využít FMF (kupování na sekeru cca). Což forma nákupu DCS neumožňuje až na pár výjimek (států) zákonem stanovených.

            Tak bohužel FMS není prodej dle cen pro US DOD, ale prodávající je US DOD.

            Ono Rusko rozdává MIG-29? Že jsem si nevšimnul, jediný případ je již zmíněné Srbsko a Srbsko samozřejmě mohlo dar odmítnout a také Srbsko dlouho vyjednávalo o pořízení nových či použitých strojů jak od dodavatelů "západních", tak od dodavatelů z Ruska a Číny. Ve finále využilo formu, kterou využilo a to dar a modernizace MIG-29 z Ruska. A myslím, že srbští odborníci jsou daleko důvěryhodnější, než nějaký Scotty, kterému se pletou pojmy a jediné co ví, co se líbí USA a co nikoliv a podle toho píše.

            Dále nevím, kde berete mé názory na ČR či NATO, ale jste vedle jak ta jedle a zase melete jen to co se vám hodí, bez důkazů.

            Paradoxem je to, že i když mám výhrady k činnosti NATO, tak na rozdíl od vás a vám podobným jsem jeho zastáncem. Jsem pro to, aby 7.mb dosáhla takové úrovně, aby mohla splnit naše závazky vůči NATO do roku 2025. Místo toho máme plýtvat prostředky, aby jsme utráceli v USA, podobně jaka řada dalších zemí NATO a Trumpova administrativa se tím vůbec, ale vůbec netají.

          • Jura99
            09:55 21.07.2019

            Ty Mig-29 pro Srbsko rozhodně nebyl "dar". Stroje nejsou nové, jsou starší, zřejmě prvních verzí, a k provozu potřebují opravu/modernizaci za částku 230mil. USD (podle info z tisku) a tuto modernizaci si zaplatí Srbsko samo. Při 6ks to je velice vysoká suma. Obdobně by mohlo Srbsku darovat své Mig-29 třeba SR, a machrovat, že to byl dar, i když ty stroje žádnou hodnotu nemají.

          • Scotty
            11:41 21.07.2019

            semtam
            To že se přes FMS nakupuje od americké vlády a ne přímo o výrobce pochopitelně vím a co má jako být. Nikdy jsem netvrdil že se přes FMS uzavírají smlouvy s výrobcem. přes FMS prodává vláda Spojených států za ceny které má vyjednané s výrobci plus poplatek za zprostředkovávání. Zkrátky přes FMS se nakupuje za ceny které má výrobce dojednané s vládou USA a ta je dále předprodává.
            O programu DSC jsem nikdy nepsal ani jsem netvrdil že se zbraně nakupují přímo od výrobce. Vaše úporná snaha dělat z ostatních blbce a vkládat jim do úst něco nikdy neřekli je otravná.
            Požadavek na nákup vrtulníků přišel od armády ještě před schůzkou Babiše a Trumpa. Nevím tady kdo jak jste přišel na to že nás někdo nutí plýtvat prostředky. Pokud věříte že zrušením nákupu vrtulníků by bylo víc peněz na nákup BVP, pak jste velice naivní člověk.

          • Starlight
            14:09 21.07.2019

            Ono hodně zjednoduší diskusi, když se napíše, že DCS neboli Direct Commercial Sales není žádný program, ale jen byrokratické označení normálního kontraktu přímo s výrobcem, prostředníkem, atd. bez účasti americké vlády.

            Při diskusi se Semtam všem zjednoduší diskusi informace, pokud to tedy někdo nepostřehl, že je to místní kovaná kremrole, co z principu nesnáší amíky (a mě a kdo ví koho všechno).

          • semtam
            20:30 21.07.2019

            Jura99

            Omlouvám se, všechny zdroje píší o darování a nějak jsem zapomněl na místní znalce... Měl jsem se vás zeptat, zda je to dar či není, má chyba. Jinak to, že stroje jsou staré je všeobecně známé a proto z logiky věci chtějí onu modernizaci. Nové stroje zpravidla modernizaci nepotřebují. Aby jsme byli spravedlivý, tak Bělorusko také společně s Ruskem darovalo Srbsku MIG-29. Min. ruské stroje jsou z let výroby 1989-1991, jak je to přesně z jejich náletem mi není známo, ale vzhledem k tomu, že Srbsko je bude modernizovat a provozovat nějakou delší dobu (jinak by do toho nešli, tolik peněz na blbiny nemaj) tak lze s velkou pravděpodobností říci, že darované MIGy jsou v lepším stavu než ořachtané slovenské stroje.
            Srbsko má modernizovat celkem 14 strojů.

            Scotty

            Vy jste ale tvrdil, že přes nákup zbraní přes program FMS je cenově stejný, jak pro armádu USA. Což není pravda. Co je FMS jsem vám zjednodušeně vysvětlil, ovšem není tím, za co ho vy považujete, nebo jste považoval. DSC jsem zmínil jen okrajově, aby jste lépe pochopil prodej přes FMS.
            A vysvětloval jsem vám to z toho důvodu, že upozornění, aby jste si zjistil co je FMS bohužel nestačilo. Tak se na mě nezlobte.
            Historii nákupů vrtulníků jsme spolu již řešili v jiné diskuzi. A původně měli nahrazovat W-3A Sokol, ale to je již OT.

            Starlight

            Vzhledem k tomu, že jsi hysterický egoista a ještě k tomu žalovníček a naivní bonzáček, tak ty nikoho urazit nemůžeš.

            Menší postřeh, vzhledem k tvé povaze, že když se ti něco nelíbí tak chodíš práskat, nemáš v rodině donašeče Gestapa či STB? Nechci nikoho soudit, jen pro zajímavost, zda to máte v rodině či si se nepoved jenom ty.

          • Scotty
            21:27 21.07.2019

            semtam
            Přes FMS se prodává za ceny které má s výrobcem nasmlouvaná vláda USA tady za tyto ceny nakupuje i jejich armáda. Vláda USA to přes FMS předprodá dál s přirážkou za zprostředkování. Pořád nevím kde je problém. Těžko by se jednotlivý zákazníci dostali k výhodnějším cenám přímím vyjednáváním s výrobci a to je to oč tu od začátku běží.

          • semtam
            21:43 21.07.2019

            Scotty

            Není to pravda, FMS má výhodu proti DCS, že méně byrokracie, apod.

            FMS je způsob prodeje, nikoliv, že zákazník má cenu jako MO DOD. MO DOD vystupuje jménem prodávajícího v případě FMS, v případě DCS je mimo hru a taky proto je to papírově více složitější.

            Vy si sice stojíte za svým. Hodně by vám pomohlo, kdyby jste doložil zdroj, který potvrdí vaše slova.

            Ještě jednou, FMS neprodává zbraně za cenu jaká je pro armádu USA. Sice samozřejmě může, ale není to jeho smyslem. FMS je pouze forma prodeje a taky poměrně častá, protože na rozdíl od DCS nabízí i možnost úvěru či naopak nevratného grandu. Jak jsem již psal.

          • Scotty
            07:19 22.07.2019

            semtam
            Pokud poptávanou techniku nakupuje i armáda USA je logické že pro prodej přes FMS použije jejich vláda už jednou vyjednanou cenu. Pokud zákazník přes FMS poptávána výzbroj kterou armáda USA nepoužívá logicky bude cena taková jakou vyjedná vláda USA pro ten konkrétní obchod.
            To že se přes FMS dá dostat k cenám vyjednaným pro armádu USA dokazuje například nabídka na naše budoucí vrtulníky.

          • semtam
            13:55 22.07.2019

            Scotty

            Tak to si zabil, prej důkaz je cena vrtulníků pro AČR :D :D Jseš reálnej vrtulníky jsou nám nabízeny za cenu tržní a rozhodně na celkové ceně není znát nějaká výrazná sleva, pokud tam nějaká vůbec bude. Možná to v tobě vzbudila iluze částky schválené kongresem, která je vždy maximální, aby schválení transakce nešlo do kongresu napodruhé kvůli vyšší částce.

            Znovu, dokaž tvé domněnky relevatním odkazem, že nákup FMS je nákup za cenu pro armádu USA!!! Ok, tak ještě s nějakým bakšišem pro DOD.
            Kdyby jsi to měl, tak to dávno použiješ.

            Já jsem ti doložil a jestli chceš, dále doložím, že FMS je jen a pouze způsob prodeje. Který má úplně jiné mechanizmy než nákup pro armádu USA. To je jen a pouze tvá chyméra navíc bez důkazů.

            Mysli, pokud třeba Tanzanie se rozhodne pořídit třeba M109 a osloví přímo výrobce, tak jim poví chceme tolik a tolik USD. Tanzanie poví, aha, ale my tolik nemáme, můžeme na sekeru? Prodávající: Ano můžete, ale to se budete muset obrátit již na US DOD. Tanzanie se obrátí na US DOD a postupuje dle FMS a možná získá úvěr v FMF.
            Vážně si myslíš, že prodejce M109 přijde o peníze, jen z toho důvodu, že kupující neměl prachy v hotovosti? A proto podle tebe prodejce prodá DOD M109 pod cenou a ve finále na tom prodělá jak firma, tak i USA jen z toho důvodu, že zákazník neměl hotovost si koupit výzbroj přímo u výrobce a musel využít úvěr a tím pádem formu FMS. Blbost, že ano.

          • Starlight
            15:44 22.07.2019

            @ semtam

            Na tvé opakované urážky a invektivy nebudu přímo reagovat. Jen pokaždé, když to uděláš, zopakuji všem doslova slova, která mi byla o tobě řečena: „Je to vůl“. Kdo souhlasí, může hlasovat plus, kdo nesouhlasí, může dát minus.

            Co se týče programu FMS, tak tu jen předvádíš, že tomu opravdu nerozumíš. FMF není žádný úvěr. Prodej přes FMS ve skutečnosti znamená méně byrokracie pro výrobce i pro koncového zákazníka. Ceny programu FMS pro zahraničního zákazníka jsou skutečně přesně stanoveny a odvíjí se od toho, za kolik uvedený produkt pořídí americká vláda u svého amerického výrobce.

            Takže prosím nepoučuj Scottyho, co si má nastudovat, když vzdělání potřebuje ty sám. Včetně lekcí slušného vyjadřování. Začni tím, že si nastuduješ relevantní zdroje a pak nebudeš hloupě trolit v diskusi. Tady máš ten hlavní a jediný, na který jsi měl dát odkaz: https://www.dsca.mil/... . Očividně si ho dosud neviděl, že?

          • Scotty
            15:44 22.07.2019

            semtam
            Vrtulníky jsou nám nabízeny za ceny které má vyjednané s výrobcem americká vláda. Samozřejmě ze nám není nabízena žádná sleva, to ani v programu FMS není dost dobře možné jelikož se nakupuje za ceny které má v výrobcem dlouhodobě vyjednané americká vláda. Částka schválená kongresem je vždy počítána na maximum možného. Je pak na zákazníkovi co z nabídky reálně odebere a podle toho se stanový konečná cena.
            Prodávající M109 samozřejmě o žádné peníze nepřijde a rozhodně nedodá pod cenou. To že píšu že se nakupuje za ceny které má dlouhodobě s výrobcem sjednaná americká vláda neznamená snad že výrobce dodává pod cenou. Jen se americká vláda, která nakupuje ve velkých objemech, může dostat nezajímavější cenu než potencionální zákazník který kupuje v malém objemu.
            Mimochodem některá výzbroje se ani jinak než přes FMS koupit nedá.

          • semtam
            16:31 22.07.2019

            Scotty

            To, že DOD má s výrobcem sjednanou cenu aby vůbec mohl prodej techniky proběhnout je snad tak elemetární záležitost, že nestojí za komentář.
            Znovu vás žádám aby jste doložil zdroj pro svá tvrzení. Ne jako Starlight, který s tím vyčůral a napsal, že cenu pro prodej do zahraničí má DOD stanovenou.

            Uvedl jsem vám již realistický příklad, proč vaše doměnka není správná, dále se vám položím otázku, proč tedy technika z USA dodaná v rámci FMS je cenově zpravidla dražší či přinejlepším rovná technice zahraniční konkurence, která je prodávaná za komerční ceny. A doplňující otázka, proč USA nenabízí (až na zákonem stanovené výjimky) úvěr na techniku za nekomerční cenu a komerční cena se musí platit bez možnosti úvěru.

            Starlight

            Ty přijdeš do diskuze a začneš mě bezdůvodně urážet a pak jsi zaražen, že oplácím stejnou mincí, na rozdíl od tebe bohužel pravdivou.

            Dále tě poprosím aby si se nepletl do něčeho čemu nerozumíš, je jasné, že pro zákazníka v rámci pořizování FMS má MO USA (DOD) s výrobcem sjednanou cenu, jinak by obchod nemohl ani proběhnout, když by DOD neznal cenu. O tom se ale se Scottym nebavíme.

          • semtam
            16:33 22.07.2019

            Scotty

            USA nemají pevnou cenu výrobků pro zahraniční prodej, mohou cenu upravovat.

          • Scotty
            16:47 22.07.2019

            semtam /Uvedl jsem vám již realistický příklad, proč vaše doměnka není správná, dále se vám položím otázku, proč tedy technika z USA dodaná v rámci FMS je cenově zpravidla dražší či přinejlepším rovná technice zahraniční konkurence, která je prodávaná za komerční ceny./
            Zajímalo by mě jaké dva technicky stejné výrobky jste takto porovnával?

          • semtam
            17:07 22.07.2019

            Scotty

            Omlouvám se, váš realistický příklad jsem nepostřel a spíše to u mě evokuje, že opakujete má slova. Mohl by jste mi ho prosím uvést tedy ještě jednou. Pokud jste myslel, že cena je pevná a proto USA nemohou dát slevu, tak to opět není pravda. Množstevní sleva je všeobecná. Pokud to jsou ony "realistické příklady". Tak ovšem opět nedokazují, že forma FMS prodává techniku za cenu sjednanou pro pro armádu USA (schválně píšu armádu USA). Je jasné, že DOD pokud přes FMS dodává či nabízí techniku zahraničnímu zákazníkovi, tak musí mít sjednané podmínky a cenu s dodavatelem jehož výrobky nabízí a dodává. To je myslím jasné.

            Proto už poněkolikáté vás poprosím, abyste poskytl kde prodej skrz FMS zaručuje, že zahraniční zákazník získá techniku za cenu sjednanou pro armádu USA. To, že obchod je proveden de-facto formou vláda-vláda, nijak nesouvisí s cenou pro prodej a pro tamní armádu.

            Pokud neposkytnete odkaz, tak považuji diskuzi za uzavřenou. Samozřejmě neuznávám odkazy, které popisují úplně něco jiného, než o čem se my bavíme. Kdyby jste svou domněnku mohl potvrdit, tak Starlight by již dávno poskytl přesný odkaz, kde je toto popisováno a ukázal i příklady, aby ze mě udělal vola, místo toho napadá a chce pořádat trapný hlasování, kde si může založit x účtů. A snahy ohlupovat.

          • Scotty
            18:14 22.07.2019

            semtam
            Takže příklad srovnatelné techniky která se přes FMS prodává za vyšší cenu než u konkurence také nemůžete uvést. Tím i já považuji diskuzi za uzavřenou.

          • semtam
            18:22 22.07.2019

            Scotty

            Prakticky veškerá technika z USA není výrazně levnější než tržní ceny konkurence je buď cca stejná a nebo vyšší.
            Dokonce se to týká i techniky použité, Estonsko svého času poptávalo BVP. Nabídka byla z USA na BVP Bradley. Cena a stav BVP Bradley byla natolik nevýhodná, že Estonsko dalo přednost CV90 z Nizozemska.

            OK, své tvrzení nedokážete doložit, děkuji za snahu.

          • Jirosi
            19:11 22.07.2019

            Diskuze začala směřovat do nákupu vrtulníků...
            Jakou množstevní slevu na námi požadovaný počet by jste chtěl uplatnit?

          • Starlight
            00:01 23.07.2019

            @ semtam

            Chovný skot z tebe nikdo dělat nemusí. Na to si vystačíš sám. Za posledních pár dní tady není vlákno, kde by se neobjevily tvoje agresivní invektivy a urážky. V mém případě jsi po dlouhé době urážek ve vláknech, kde jsem ani nebyl, dokonce přešel k přímým osobním výhružkám. To se tě mám jako leknout?

            K tomu všemu jen hloupě trolíš v diskusi a neznáš základy diskuse. Pod článkem o stíhačce JF-17 řešíš úplně jiné téma. To, že obdivuješ Rusko a nenávidíš Ameriku, to už tady všichni vědí. Proto vůbec nechápu, proč v tomto vlákně musím číst tvé další trolení na téma nákup amerických vrtulníků. Na to tady máš specializovaná vlákna Aha tam jsi taky pozurážel kde koho, tak se s tebou nikdo nechce bavit.

            Pokud už teď takto vyvádíš, tak nevím, co budeš dělat, až ty vrtulníky naše MO možná někdy koupí. To ti asi prasknou všechny žilky? A úplně zbytečně. Na to nemusíš čekat na vrtulníky. AČR už dávno nakoupila americké zbraně v hodnotě větší, než je plánovaný nákup vrtulníků.

            Bude tedy jen dobře, když dodržíš své slovo a diskusi tady ukončíš. A na Armádních novinách taky. Nejsi v diskusi schopen normálně reagovat. Dal jsem ti odkaz, kde je ke studiu materiálu o pravidlech a cenách FMS programu na několik dní čtení. Očividně ses to ani nenamáhal otevřít a ještě si na mě otvíráš ústa.

            Stejně tak si se nenamáhal dát sem ten tvůj „nezvratný“ důkaz, na základě kterého tady plánovitě trolíš, jak je FMS program nevýhodný. Také bych poprosil o konkrétní příklad - stačí název systému, obchodní případ a hlavně číselně (opakuji číselně) cena přes FMS a komerční cena.

            Co se týče mé znalosti programu FMS, musíš si nejdříve ujasnit svoji lži, které jsi tu za léta nakupil tak, že se v nich už sám nevyznáš. Před časem jsi mě v jednom vlákně (kde jsem ani nebyl účasten diskuse) označil za amerického lobbistu, který tady prodává tanky M1 Abrams. V tom případě bych měl o prodeji přes FMS vědět první a poslední, že? Tak už si konečně vyber, která tvoje lež aktuálně platí. Jsem tedy americký lobbista, nebo ne?

          • RiMr71
            11:22 23.07.2019

            "Zajímalo by mě jaké dva technicky stejné výrobky jste takto porovnával?"

            ...přece Su-35 a F-22... dyť Ivan říkal, že Su-57 stejně nepotřebují, protože Su35 je nad jakýkoliv západní analog.... no a co řekne Ivan, to je co? To je zákon!

            ...aspoň než přijdou přes fejsbůk nové notičky...

    • Rase
      08:47 20.07.2019

      kdybys napsal, že by se ČR mělo připojit ke korejsko-indonéskému vývoji letounu KAI KF-X, tak neřeknu ani popel. Když už si chceme hrát na neutrály. Jakákoliv zmínka o nákupu letounu z Číny, Ruska, Íránu nebo KLDR (a vlastně i Turecka) je prostě blbost - politika v tom bude vždycky a my rozhodně nechceme změnit tábor.

      • semtam
        09:25 20.07.2019

        Rase

        Každý má své limity. Pokud napíšu, že se jedná jen a pouze o úvahu, tak to znamená, že se jedná o úvahu. Pokud napíšu, že něco podobného se neuskuteční, protože by nám to spojenci spočítali, tak to znamená, že jsem si vědom toho, že je to neuskutečnitelné.

        Je až zarážející, že někteří mají asi vrozenou potřebu stále připomínat v jakém jsme táboru a hrdě prohlašovat, že nechceme měnit tábor.
        Staletí podřízenosti a patolízalství českých zemí musí mít někde následky...

        • Rase
          10:32 20.07.2019

          tady nejde o to, že by nám to spojenci spočítali, ale hlavně o to, že hrát si na Turecko (koupit zbraně z druhého tábora a pak čekat na reakci spojenců) je v našem případě úplně stupidní. Sme uprostřed Evropy, tak nevím proč se pořád snažit proti ní vymezovat. Nemáme být vazaly, ale ekonomika je jaká je a pokud budeme někdy dávat na armádu 2% HDP bude to zázrak (aktuálně i 1,5%). Nevím proč si pořád někteří lidi chtějí hrát na nějakou mocnost (to sme nebyli ani za té První republiky). Fakt nevím co si slibuješ od toho, že budeme mimo všechny tábory - myslíš si snad, že pak najednou získáme odborníky na stavbu vojenské techniky, lidi do výroby a podobně? myslím že i ta nová BVP nám budou muset vyrábět přivezení Rumuni, Bulhaři a Ukrajinci, jelikož čeští dělníci nejsou. Ropu nemáme a sme exportní ekonomika, tak jakékoliv sankce jsou likvidační.

          Když naposled nějaký malý evropský stát kupoval čínské stíhačky, tak to byla Albánie a šlo o totálně militarizovanou diktaturu. Tohle fakt nechci.

          • semtam
            11:51 20.07.2019

            Rase

            To máš opravdu tak omezený vnímání světa???
            Ty reaguješ na něco co tu vůbec ale vůbec nezaznělo. Píšeš tu svoje chiméry.
            Na to, že ti je cca 34 let, tak máš stále dětské myšlení stylem buď líbí a nebo nelíbí a víc už nic.

            Nevím, jak tobě bych to měl vysvětlit, ale zkusím to. Naše armáda může disponovat řadou schopností, ovšem nemůže si osvojit všechny schopnosti už třeba z prostého geografického hlediska, ale hlavně v rámci ekonomiky a také početního stavu armády. Některé schopnosti je rozumné rozvíjet více a některé méně. A pro řadu schopností je zapotřebí technika.
            Jakou technikou vyzbrojit armádu se tu můžeme bavit do nekonečna, pokud si stanovíme, kolik a co by se mělo kupovat, která technika má prioritu a kterou můžeme "osekat", tak nám již zbývá jediné se rozhodnout o typu techniky.

            Světová nabídka je vesměs pestrá a najít vhodnou techniku by neměl být zásadní problém. Ale jak víme, jistá omezení představuje kromě financí také politika. Má ČR v rámci své vlastní politiky nějaká omezení? Velmi malá. V rámci EU a NATO již omezení jsou, ovšem stále je tu možnost nějakého výběru i mimo tuto zónu. Problém NATO je ten, že v NATO mají monopol USA a ty v současné době ho také využívají a jsme v pozici (a nejen my), že když USA mají zájem někomu prodat svoji techniku, tak svojí silou dotyčnou zemi k tomu přinutí.
            Proto je tu hmatatelný rozdíl mezi tím co je výhodné pro ČR a tím co je výhodné pro spojence. Tím se někdy dostáváme do situace, že co je výhodné pro spojence nemusí být výhodné pro nás.

            Dále, každý stát co si pořizuje techniku usiluje o nejvyšším možném zapojení svého průmyslu. To jakožto provozovatel webu zaměřeného na vojenskou tématiku by jsi měl určitě vědět. Tak to není nic atypického či nežádoucího, ale naopak velmi žádané a pokud je k dispozici i know-how, ať se to týká technologií jako takových či "jen" výrobních procesů je jedině plus. Tyto věci vytváří hodnoty. Ale jak jsi již zmínil, my jsme montovna, která hodnoty nevytváří, ale jen výrobky a proto je jedno zda na lince je Novák, Dvořák, Slovák, Bulhar, Srb nebo Ukrajinec.
            Tím, že nevytváříme žádné přidané hodnoty (minimálně) a udělali jsme ze sebe montovnu, tak takto budeme vždy podřízení před našimi spojenci a i naše kupní síla bude tomu odpovídat.

          • Rase
            12:05 20.07.2019

            semtam:
            tak jako snad každý, i já bych chtěl, aby sme si byli schopni vyrábět co nejvíc techniky sami doma, ideálně vlastní konstrukce. Osobně jsem v tomhle skeptický a aktuální cesta malých krůčků, tedy postupné získávání technologií, je myslím nejméně riziková a funguje. Tak tomu je ale u většiny zemí, které kupují nějakou vojenskou techniku. Dneska si umí ukuchtit 4x4 prakticky všude, v podstatě i 8x8 a je jen otázkou času, kdy tomu tak bude i u pásáků.

            pokud jde o bojová letadla, tak se obávám že vrcholem našich možností je L-159NG (F/A-259 Striker) a L-39NG. U lepších strojů maximálně nějaký komponent, v tuzemsku zvládáme spíš soukromé letouny. Potenciál bych viděl spíš u dronů - tam máme potenciál i u větších proudových.

  • semtam
    20:02 19.07.2019

    Je až neuvěřitelné, že na základě MIG-21 vznikl stroj JF-17 (FC-1). Jinak MIG-21 dostal i zajímavé modernizace v podobě již zmíněného "Bisonu" a také "LANCER" A, B a C. Zde pro zajímavost uvedu, že rumunští piloti uvádí to, že MIG-21 Lancer je na stejné úrovni jako nově dodávané (ex portugalské) F-16. To má také za následek, že přechod z MIG-21 na F-16 je bezproblémový a rychlý.

    Kdyby jsme byli suverénní a nezávislá země, tak JF-17 by určitě stál za úvahu ve výzbroji AČR.

    • PavolR
      21:08 19.07.2019

      Takéto vyhlásenie po toľkom horlení za Gripena? ;-)

    • PavolR
      21:24 19.07.2019

      A keby si aj Zeman niekedy vydupal čínske stíhačky, tak kúpte aspoň niečo, čo považujú Číňania za vhodné aj pre vlastné užívanie a nie stroj určený pre tretí svet ( https://en.wikipedia.org/wiki/... ). Aspoň štipku sebaúcty! ;-p

      • Jara
        00:03 20.07.2019

        Pavol nestrašte s tím Zemanem takový vliv u nás šikmooký komanči snad nemají, to bych musel emigrovat

        • RiMr71
          16:09 20.07.2019

          ...mají, koukni na Semtamovy příspěvky, člověk neví, jestli se má smát nebo plakat...

      • Rase
        10:34 20.07.2019

        snad bych radši byl pro čínské tanky nebo BVP, zkrátka věci co nemůžou spadnout z oblohy a někoho zabít :-D

    • Rase
      21:48 19.07.2019

      Pochopím smysluplnost JF-17 u mnoha zájemců a i kupy dalších států, ale fakt si myslíš že to má smysl pro nás ? AČR se zbavila Migů 21 už před spoustou let, tak proč se k tomuhle vracet. Kdybys alespoň mluvil o J-31, když už chceš něco u Číny...

    • dusan
      22:06 19.07.2019

      Len treba dodať, že tá úroveň je daná modernou západnou, resp. izraelskou elektronikou v rumunských MiG-och, nie zastaralým sovietskym drakom .....

    • Scotty
      22:10 19.07.2019

      Kupovat JF-17 jako lacinou kopii F-16, no děkuju pěkně. To raději jít do Gripena-E který je technologicky rozvodně dál.
      Ještě že nejsme suverénní a nezávislá země. :)

  • flanker.jirka
    17:15 19.07.2019

    Jak ten čas letí, už od roku 1997 si stojím za svým, totiž, že avionika L 159 patří do nadzvukového draku. Grifo s variantou AESA není nic jiného než generační nástupce toho co má Alca, ale ta se může jen koukat jak ji Airbusy utíkají.
    To je příkladu Migu 21 Lancer z Rumunska, který na baltu používával i kontejner Litening. JF 17 a FA 50 je také velice podobná záležitost.

  • Rase
    16:22 19.07.2019

    JF-17 sice stojí pouhých 25 mil dolarů (570 mil Kč), ale Block II u něhož bylo použito již víc kompozitů a další vylepšení, vychází již na 28 mil. U Block III se mluví o ceně zhruba 32 mil, i to je ale myslím slušné za letoun generace 4+

  • Karlos73
    15:59 19.07.2019

    O stíhačke JF-17 Thunder Block 2/3 bude svet ešte počuť. Je to vážna konkurencia pre tradičných výrobcov stíhačiek. Presne ako bolo napísané "za málo peňazí veľa muziky", taký lacnejší ekvivalent Gripen a F-16. Síhačka má otvorenú architektúru a preto je možné ju vyzbrojiť od čínských zbraní ( air-to-air PL-5) až po západné (napríklad air-to-air AIM-9 Sidewinder). Reklamu jej spravil aj nedávny konflikt medzi Pakistanom a Indiou, kde Pakistan vôbec neťahal za kratší koniec. Určite po nej siahne dosť záujemcov z tretieho sveta, menej solventných. Okrem Číny a Pakistanu, už túto stíhačku zakúpilo Mjanmarsko, Nigéria. Vážny záujem prejavil Egypt, Azerbajdžan, Sudán, Maroko .... Záujem prejavila aj Argentína. Janes priniesol správy, že aj Irán má o túto stíhačku záujem. Je vidieť akú hlúposť spravili európsky výrobcovia, hlavne francúzi, ktorí odišli od konceptu jednomotorovej modernej a lacnej stíhačky. A čo sa týka švédskeho Gripen, tak to je kapitola sama o sebe... Ich trhy teraz obsadzuje Čína/Pakistan.

    • Karlos73
      16:04 19.07.2019

      a ešte doplním, že rovnakú chybu spravili aj Rusi, keď opustili koncept lacnej jednomotorovej stíhačky...

      • givicz
        16:34 19.07.2019

        až na to, že Mig 35 je daleko výkonnějším letadlem a Indové jako konkurent Pakistánu budou potřebovat stíhačku 5 generace ...

        https://ria.ru/20190719/155667...
        MOSKVA, 19. července - RIA News. Hlavní letecký maršál indického letectva Birender Singh Dkhanova nazval podmínky pro nákup Su-57 z Ruska. Řekl to v rozhovoru s novinami “Красная звезда”

        Podle velitele je Nové Dillí připraveno vrátit se k otázce spolupráce s Ruskem při vývoji nebo získávání páté generace stíhačky Su-57 poté, co byla přijata ruskou armádou a projeví se v akci.

        Birender Singh Dkhanova také řekl, že Indie poslala Rusku žádost o modernizaci stíhacích letounů Su-30MKI.

        Nejen Indie, ale i další země mají zájem o koupi ruských stíhaček Su-57, řekl Viktor Bondarev, předseda výboru pro obranu a bezpečnost Federální rady Federace.

        • Karlos73
          16:48 19.07.2019

          Napoviem ti... "Nepriateľ môjho nepriateľa je môj priateľ..." , túto ruskú techniku majú záujem zakúpiť hlavne (ázijské) štáty, ktoré sú v konflikte s Čínou (konflikt o hranice, o Juhočínske more, ekonomické záujmy) ,nemôžu si dovoliť techniku NATO, tak ešte je tu Ruská ponuka, je to logické. Ale to neznamená, že ruská technika nemá problémy v kvalite, v spoľahlivosti, v dodržaní termínov dodávok, v servise a zázemí,.... a preto majú aj Rusi problém s predajom svojej techniky.

          • givicz
            17:04 19.07.2019

            Karlos73 zapoměl jsem dodat, že kromě Pakistánu, je konkurentem Indie i Čína, která již vlastní stíhačky 5 generace (určité úrovně) .. v článku se píše že s jedním motorem z Migu MiG-29 Fulcrum uvádějí maximální rychlost Mach 1,6 a ÚDAJNĚ to má dosahovat s tím jedním motorem dosáhnout až Mach 2... takže rychlejší to jako Mig 35 (který dva tyto vylepšené motory) není ani náhodou a obratnější to také nebude... nicméně souhlasím, že vzhledem k ceně to nemusí být špatné letadlo....

            Co se týče servisu.... u nás je zvykem nakupovat Ruské náhradní díly přes X vice či méně seriózních prostředníků, takže bych to nesváděl na Rusko (Slovensko nedávno uzavřelo smlouvu na dodávku náhradních dílů pro Mig 29) ... vždyť Indie smontovala na svém území 222 ks Su-30MKI částečně z dílů dodaných z Ruska (50% nákladů na stíhačku jsou díly z Ruska).... myslíš, že je možné smontovat takové obrovské množství letadel, když budou váznout dodávky dílů ???

          • givicz
            17:28 19.07.2019

            Ještě parametry Mig 35
            https://topwar.ru/uploads/post...

        • RiMr71
          18:12 19.07.2019

          "Hlavní letecký maršál indického letectva Birender Singh Dkhanova nazval podmínky pro nákup Su-57 z Ruska."

          ...CO to je za vymatlanou větu? Osobně bych ti za tohle nedal ani kopejku, matlale!

          • givicz
            19:00 19.07.2019

            Díky za upozornění nicméně v Ruském originále to označení maršál ( маршал ) tam fakt je ... zde je odkaz jak létal v Rusku na Jak 130...
            Начальник штаба ВВС Индии совершил полет на российском самолете Як-130 (Náčelník štábu indického letectva letěl na ruském Jak-130)
            https://bmpd.livejournal.com/3...

            Как сообщили ВВС Индии, 11 июля 2019 года начальник штаба (командующий) ВВС Индии главный маршал авиации Бирендер Сингх Дханоа в рамках своего визита в Россию совершил полет на российском учебно-боевом самолете Як-130. Визит Бирендера Сингха Дханоа в Россию проходит с 9 по 12 июля.

          • Scotty
            19:37 19.07.2019

            giviru
            Problém není v hodnosti maršál (předpokládám že je to dědictví z dob britského impéria- Marshal of the Royal Air Force), ale v tom že ta věta nedává v češtině žádný smysl. Když už to překládáš přes nějaký obskurní překladač tak si to po sobě aspoň přečti a uprav ať to dává smysl. Chápu ovšem že je čeština pro cizince složitá.

        • Rase
          18:52 19.07.2019

          Indie dostala nabídku od Britů na spolupráci na projektu Tempest, tedy letounu 6. generace. Švédsko již vyslovilo zájem, Španělsko se zajímá o oba evropské projekty letounů a nabídku dostalo i Japonsko.

    • Rase
      16:32 19.07.2019
      Oblíbený příspěvek

      Jen doplním, že zájem projevilo o JF-17 krom zmíněného i Zimbabwe, Bangladéš, , Írán, Libanon, Malajsie, Sri Lanka a Alžírsko. Argentina aktuálně kupuje FA-50, který je myslím zajímavou protiváhou k JF-17 - tedy opět nový levný lednomotorák. Osobně bych raději seděl v něm no.

  • dusan
    15:05 19.07.2019

    Je dosť zaujímavé, že popri F-16 a JF-17 slúžia cez dve stovky "historických" strojov Mirage III/5 a je neuveriteľné, že ich Pakistan dokáže udržiavať v letuschopnom stave .....

    Z tohto pohľadu je nákup "lowcostového" JF-17 veľkým pokrokom v kvalite a možno očakávať, že ich počet v pakistanskom letectve presiahne dve stovky ....

    Dlho sa špekuluje o Su-35, ale pochybujem, že sa predaj uskutoční, lebo India je dôležitým partnerom Ruska a tá by predaj Su-35 svojmu rivalovi sotva privítala ....

  • dusan
    14:57 19.07.2019

    Kuriozita: nová konkurencia na Slovensku : )

    https://www.armadnymagazin.sk/...

    Je to to ruskom platený web, takže je tam veľa "sračiek" ... ale zas sú tam i zaujímavé články a je vidieť, že Putin nešetrí na propagácii Ruska .....

    • Scotty
      15:20 19.07.2019

      Tak titulek -Slovenská domobrana spája sily v mene pokroku- to říká vše.

  • Larry
    14:42 19.07.2019

    A co třeba nabídka Iránu??? Vztahy s Čínou více než dobré, cena přijatelná a jako náhrada za obstarožní F4 Phantom II? Já se snad stanu obchodním zástupce výrobce. :-)

    • Jirosi
      12:10 22.07.2019

      Že by si místo letadle co už v podstatě celé vyrábí doma koupily něco co by museli dovážet?

  • RiMr71
    14:15 19.07.2019
    Oblíbený příspěvek

    ...teda koukám na ty záběry ve videu a i obyčejný praBlaník měl to nýtování oproti téhle kovařině jak dětská prdelka.
    Ale jako pkné éro, mě připomíná klona Mirage a F-16.
    Tohle by měli rusáci stavět jako lehčí frontové éro k Su-27/30/35 místo prodejně tragických Mig-29/35. Pro šmudly by to byl trhák a možná nejen pro ně.

  • UnionPacific
    14:03 19.07.2019

    Prekvaluje ma že západna firma spolupracuje s Čínou. Myslel som že také niečo je vylúčené,dokiaľ bude Čína stáť na nesprávnej strane.

    • Jura99
      14:21 19.07.2019

      Čína je spíš v "šedé zóně", nestojí na žádné straně, ona je sama svou stranou. Spolupracovat se s ní při nejvyšší opatrnosti smí, ale kupovat finální výrobky zbraní asi ne, díly ano. Myslím, že se psalo, že i v F-35 se našly nějaké méně významné komponenty vyrobené v Číně.

  • Sokrates
    13:36 19.07.2019

    Tak za toto zožne autor článku riadnu kritiku. Ako si dovoľuje miestnu komunitu oblbovať, že Čína dokáže vybaviť aj tú najlacnejšiu stíhačku na export AESA radarom? :-)
    Ešte pred nedávnom si tu miestni trolli hrkútali, že Čína AESA radar nemôže mať. A ak áno, tak len málo výkonný. :-D

    • Jirosi
      12:03 22.07.2019

      "Anténa AESA radaru je složená z velkého množství jednotlivých menších antén. Dokáže vysílat několik paprsků elektromagnetického záření o různých frekvencích různými směry současně. Celá anténa se nemusí otáčet směrem k objektu, který zaměřuje. Díky tomu umí sledovat velké množství cílů zároveň."

      14 vs 24 (171%) jak jinak to nazvat než slabším radarem?

  • Jura99
    13:15 19.07.2019

    Na pohled podařená evoluce Mig-21 a levný jednomotorový stíhač, který jiní tradiční výrobci, hlavně z Ruska, už nemají a přitom by na trhu mohl být úspěšný. Pro airpolicing výborný poměr cena/výkon, akorát bohužel země původu je pro západ jako dodavatel zbraní zapovězná.

  • tryskac
    11:45 19.07.2019

    Svojho casu kolovali správy o možnom nákupe L159 práve Pakistanom. Zaujimalo ma aku pridanu hodnotu by im takato akvizicia priniesla, lebo prave tento JF 17 konkuruje L159 cenou,ktorá by mala byt podobna ak nie rovnaka. Aero skratka vo oblasti vojenskej techniky precenuje svoje sily, konkurencna vyhoda je uz davno niekde inde...

    • PavolR
      12:26 19.07.2019

      To nemyslíte vážne, porovnávať JF17 s rýchlosťou Mach 1,6 a nosnosťou 3600 kg munície s L159. Však sú úplne odlišné kategórie lietadiel. :-)

    • Poly
      12:37 19.07.2019

      Nelži, cena JF-17 je 3 x vyšší než L-159 (nabídka Pákistánu). Navíc Pákistán se na vývoji Thunderu spolupodílel a pokud jde o nákup z Číny, tak dostane vždycky více než dobrou cenu. A chápeš vůbec, že L-159 je lehký podzvuk za pár šlupek s malými provozními náklady vhodný pro CAS a naopak Thunder plnotučný víceúčelový stíhací letoun?

      • tryskac
        12:50 19.07.2019

        Nehnevajte sa pani, ja porovnavam len na zaklade ceny, ked L159 stoji cca 15-20 mil USD a JF 17 cca 25mil USD, tak to nie je uplne mimo. A ano, ten cinsko-pakistansky stroj za tu cenu viac "leti"...

        • Jura99
          13:26 19.07.2019
          Oblíbený příspěvek

          Cenou tento JF17 porazí nejen aero, ale i hawk, aermacchi, jak, KAI a další. Cenou ale porazí i Gripen a F-16 a výkonově od nich nebude moc daleko, za jednu F-16 byste měli čtyři JF17. Přesto z tohoto stroje není bestseller a navzdory jemu se výše zmiňované stroje prodávají, takže asi ne každý zákazník chce čínský výrobek :-). Stroj to přitom papírově bude dobrý (rychlost, nosnosnt, AESA radar).

          • tryskac
            14:11 19.07.2019

            Ne kazdy chce cinsky vyrobek: ano s tym sa da suhlasit. Nepochybujem, ze F16V je vykonou, spolahlivostou a zivotnostou niekde uplne inde. Tento stroj ale moze byt neprijemny protivnik v sutazi o africky trh, kde Cina bude vediet vyuzit svoj vplyv. A netreba zabudat, ze uz bol nasadeny v suboji s vyspelym protivnikom, ak zvesti neklamu..

        • Poly
          15:44 20.07.2019

          A zase lžeš, což je u tebe zvykem. Pákistán dostal standardní nabídku kus za 9,5 milionu dolarů. A buď v klidu. Ty mě fakt nenahněváš...

          • tryskac
            18:14 21.07.2019

            V pripade ze mate pravdu, poly, je situacia este tragickejsia, ked L159 nik nekupi ani za 9.5milUSD... Ked je L159 tak super stroj, preco ho nikto nechce? Preco SuperTucan sa predavaju desiatky a L159 nie?

          • Jirosi
            11:58 22.07.2019

            Zkuste si napřed napsat kterou cenu, v kterém roce porovnáváte.
            Případně jaké vybavení v té době daný stroj měl(má).

          • tryskac
            13:21 22.07.2019

            Nevsimol som si diskutujeceho s nickom "Poly", okrem tohto postu, asi som niekomu stupil na otlak. Cenu 9.5mil USD uvadza wiki, to nie je relevantny zdroj. A ano Jirosi, prave ta konfigutacia je podstatny udaj.

  • Rase
    11:27 19.07.2019

    Mám tady ten letoun rád, na některých vizualizacích dost připomíná i letouny 5. generace, tak uvidíme, zda bude i lehce upraven celkový vzhled:
    http://www.palba.cz/album/albu...

    Málo se ví, že počátky vývoje JF-17 se datují až do doby americko-čínské spolupráce, jejímž cílem bylo přebudovat stíhačku MiG-21 na FC-1. Koncept zpracoval v roce 1987 americký koncern Grumman se zapojením čínské společnosti Chengdu. Spolupráce byla ukončena po krvavém potlačení demonstrantů na Náměstí Nebeského klidu, 4. června roku 1989. Projekt FC-1 byl dál rozvíjen pro Pákistán a později tak vznikl letoun JF-17 Thunder.
    http://www.palba.cz/album/albu...
    http://www.palba.cz/album/albu...

    • Pauli
      12:25 19.07.2019

      Zbraňová šachta by se do toho asi nevlezla hádám? Protože jinak se mi ten nápad fakt líbí!

      • Rase
        14:19 19.07.2019

        zbraňová šachta asi ne, ale berme to jen jako jakousi obdobu F-16, nic víc. Za ty prachy myslím bezva. Jo a dost se o JF-17 zajímá Egypt, který potřebuje obměnit hodně letounů.

        • Pauli
          14:37 19.07.2019

          Já reagoval na ten první odkaz... Na tu malbu týkající se toho Block 3 s dvěma kormidly

          • Rase
            16:18 19.07.2019

            jasný, ale pořád je to jednomotorák a šachty kolem motoru by byly asi zbytečné - akorát by to letoun zpomalovalo.

    • Karlos73
      17:09 19.07.2019

      Rase, tak Čína si technologicky dosť pomohla kúpou projektu IAI Lavi od Izraela , transformovaného do ich ešte vyspelejšej stíhačky Chengdu J-10 Vigorous Dragon / F-10 Vanguard, ale hlavne jeho exportná verzia pre Pakistan F-10B. S veľkou pravdepodobnosťou Čína skombinovala výskum a vývoj z Ruska, USA a Izraela, a dnes sú ponúkané stíhačky pod čínským know-how. :)

      • gangut
        17:39 19.07.2019

        To sú báchorky. Určite by izraelci predávali číňanom nejaké technológie. J-10 vychádza z čínskeho projektu J-9 zo sedemdesiatych rokov. https://en.wikipedia.org/wiki/...

    • satai
      19:02 19.07.2019

      Není to spíš nějaký design fiction? ;-)