Víceúčelové evropské vrtulníky NH90 pro Katar

NH90 finské armády; větší foto / Airwolfhound; CC BY-SA 2.0 

Během vojenské výstavy DIDMEX (Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference) v katarském hlavním městě Doha došlo k podpisu smlouvy o dodávce 28 vrtulníků NH90 pro katarskou armádu a námořnictvo. Cena akvizice dosahuje 3 miliardy euro (3,7 miliardy dolarů).

Smlouva byla uzavřena mezi katarskou vládou a italskou firmou Leonardo. Důležitost smlouvy potvrzovala přítomnost italského ministra obrany Roberta Pinottiho a generálního ředitele Leonardo, Alessandra Profuma.

 


Katar již v roce 2014 podepsal předběžnou dohodu se společností Airbus Helicopters o dodávce 22 vrtulníků NH90. Trvalo ale téměř čtyři roky jednání, než došlo k finálnímu podpisu.


NH90 vyrábí evropské konsorcium HIndustries, joint venture francouzské firmy Airbus Helicopters (62,5 %), italské Leonardo (32 %) a německé Fokker Aerostructures (5,5 %). V případě katarské dodávky je italská Leonardo hlavním dodavatelem.

 

Katar konkrétně nakoupí 16 víceúčelových transportních vrtulníků NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) a 12 vrtulníků pro námořní operace NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter). Kromě toho Katar objednal také 12 lehkých vrtulníků H125 pro výcvik pilotů – bližší informace o této akvizici  ale nejsou známy.

 

Tak jako vždy je součástí dodávek kompletní balíček podpory, údržby, výcviku a také výstavba potřebné infrastruktury. V rámci smlouvy Leonardo navíc po dobu osmi let poskytne Kataru školení a technickou pomoc (italští odborníci budou působit přímo v Kataru).


Hlavním úkolem TTH je přeprava až 20 vojáků nebo 2500 kg nákladu, aeromobilní operace a vyhledávání a záchrana (SAR). Vrtulník lze upravit pro transport až 12 zraněných (MEDEVAC / CASEVAC). Verze TTH poslouží i pro přepravu speciálních sil, radioelektronický boj, jako vzdušné velitelské stanoviště nebo pro padákové výsadky.

 

Námořní NFH, jak název napovídá, je určena zejména pro operace z válečných lodí. Námořní NH90 je schopen vést protiponorkový boj (ASW) a boj proti hladinovým cílům (ASuW). Samozřejmostí je přeprava vojáků, námořní SAR a také přeprava nákladů z lodí v podvěsu (systém VERTREP).


U katarské zakázky si výrobu vrtulníků rozdělí Francie a Itálie – 12 námořních NFH vznikne v montážním závodě Venice–Tessera v severní Itálii a 16 transportních TTH u francouzského města Marignane.

 

NH90 ve verzi TTH a NFH 
 

První vrtulníky Katar převezme v červnu 2022 a poslední v roce 2025. Společně s katarskou objednávkou HIndustries přijala již závazné objednávky na 543 vrtulníků. Dosud evropská firma dodala 350 vrtulníků do 13 zemí světa. Katar má přitom v budoucnu zájem nakoupit dalších šest TTH a šest NFH.
 

Katarská zakázka je velmi dobrou zprávou pro Francii, resp. pro francouzský průmysl, který se na výrobě NH90 výrazně podílí. „Rozhodnutí z Kataru dále posiluje strategické a vojenské partnerství mezi našimi dvěma zeměmi a představuje další exportní úspěch pro Francii,“ uvedlo francouzské ministerstvo obrany ve svém prohlášení. Ostatně francouzský ministr obrany Florence Parly se aktivně účastnil vyjednávání o dodávkách NH90 do Kataru.

 

„Během nedávných rozhovorů s ministrem obrany Kataru využil Florence Parly několikrát možnost představit vrtulník NH90 francouzských sil a jeho výjimečné vojenské schopnosti, které jsou nástrojem státní suverenity,“ uvedlo francouzské ministerstvo.

 

Podle francouzského ministerstva obrany je vývoz zbraní součástí francouzské obranné a bezpečnostní politiky. Prodeje zbraní do zahraničí jsou „zásadní“ pro obranný průmysl a služby, neboť přispívají ke „strategické nezávislosti“. Dodávky zbraní také chrání pracovní místa, průmysl a posilují francouzský vliv ve světě, uvedlo ministerstvo.

 

Katar je významným zákazníkem francouzského zbrojního průmyslu. V roce 2015 Katar objednal 24 víceúčelových francouzských stíhaček Dassault Rafale za 7,6 miliardy dolarů. Na podzim minulého roku Katar využil opci a za 1,3 miliardy dolarů si zamluvil dalších 12 stíhaček Rafale. Kromě toho Katar s Francií aktivně vyjednává o dodávkách 490 kolových obrněných transportérů VBCI.
 

Připomeňme, že program vrtulníku NH90 v minulosti stíhaly značné technické problémy. Mezi nejzávažnější problémy (kolem roku 2010) patřily problémy s motorem, selhání chladiče převodového oleje, popraskání čelního skla, chybující inerciální navigační systém a malá odolnost podlahy přepravního prostoru posádky. Zákazníci také upozorňovali na velké provozní náklady (jedna letová hodina stojí cca 20 000 dolarů), nízkou spolehlivost a velké ceny náhradních dílů.

 

Například podle nejnovější zprávy (únor 2018) norského ministerstva obrany, flotila 14 norských vrtulníků NH90 ročně nalétá 2100 hodin (tj. 150 hodin na jeden vrtulník), místo požadovaných 5400 hodin. Z toho důvodu se Norsko rozhodlo využívat všech 14 vrtulníků pro úkoly ASW/ASuW.


V roce 2014 se také objevily problémy s korozí. Podle firmy HIndustries jsou však všechny výše uvedené technické problémy vyřešeny a pracuje se na zvyšování provozní spolehlivosti vrtulníků NH90.

 

Zdroj: BMPD, Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Katarská krize a návštěva amerického ministra zahraničí v Kataru

Americký ministr zahraničí Rex Tillerson podepsal na úterní návštěvě Kataru vzájemné memorandum o ...

UH-1Y – dokonalý taktický vrtulník

Vrtulník UH-1Y Yankee společnosti Bell Helicopter je v boji prověřený stroj, který je navržen tak, ...

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři ...

Válka dronů: MQ-9 Reaper získá zbraně vzduch-vzduch

Americké letectvo (USAF) letos vyřadí z výzbroje ikonická bezpilotní letadla MQ-1 Predator. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    20:18 22.03.2018

    Nějak si nemohu vzpomenout, kdy v Afghánistánu válka nebyla... za mého života se to rozhodně nestalo.

    Nějak si nemohu vzpomenout, kdy v Afghánistánu válka nebyla... za mého života se to rozhodně nestalo.

  • flanker.jirka
    22:08 21.03.2018

    TF_HU: ano, a právě o Enduring "freedom" to je, tím začala invaze a válka v Afghanistánu. To že se musela situcace stabilizovat vašimi "mirovými misemi" je produktem války NATO. Je ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: ano, a právě o Enduring "freedom" to je, tím začala invaze a válka v Afghanistánu. To že se musela situcace stabilizovat vašimi "mirovými misemi" je produktem války NATO. Je komické že ISAF nahradil Resolute support (rozhodná podpora) aby se afghánci snad neobávali, že je v tom marastu necháme, když jsme je do nich dostali. A že místo nás válku vedou námi vycvičené afghánské jednotky a kontraktoři nemění nic na tom, že tam válka je.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:04 20.03.2018

    flanker.jirka ...O tom co je jaká mise, nebo jak si ji panstvo nazve je o ničem. AČR se neúčastnila pouze misi isaf ale i jiných misi v Afghánistánu, které mírové nebyly. To ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka

    ...O tom co je jaká mise, nebo jak si ji panstvo nazve je o ničem. AČR se neúčastnila pouze misi isaf ale i jiných misi v Afghánistánu, které mírové nebyly.
    To už můžete nazvat mírovou misi invazi do Iráku, když si ji Američani nazvali Irácká Svoboda. Zanechalo to po sobě přes milion mrtvých Iráčanů jako přímé a nepřímé obětí tohoto konfliktu....

    To si nenazývá panstvo. V Afganistánu jsou, byly operace jen dvě...operace OEF USA a dnes RSM NATO. Každá z operací měla a má jiný cíl. Vaše neinformovanost na tom nic nezmění.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    05:18 20.03.2018

    Flanker.jirka: Gripeny létají hlavně proto, že je to reklama pro jak naši armádu tak pro Švédy.

    A zbytek asi tesat do kamene.

    Flanker.jirka: Gripeny létají hlavně proto, že je to reklama pro jak naši armádu tak pro Švédy.

    A zbytek asi tesat do kamene.

  • flanker.jirka
    23:27 19.03.2018

    Jirosi: provozuschopnost bude vždy záviset na vůli provozovat danou věc. Podívejte se jak to funguje s gripeny, smlouva o pronájmu je dobře postavená, tak se majitel snaží. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: provozuschopnost bude vždy záviset na vůli provozovat danou věc. Podívejte se jak to funguje s gripeny, smlouva o pronájmu je dobře postavená, tak se majitel snaží. Pokud bychom ty letadla měli ve vlastnictví, tak to dopadne jako jinde, bude se šetřit, plánovat, optimalizovat a tipnul bych si, že by létala sotva hotovost, aby zbyly peníze na jiné "důležitější" věci třeba trenky s logem, sekačky na trávu, nové medaile a tabulková místa pro generály pro kuchaře a sluzebni psy a tak podobně.
    Pokud tu nepošle někdo politiky, kteří o tom rozhodují, před soud, tak se nic nezmění.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:14 19.03.2018

    TF_HU: iluze o provozu si nedělám, existují minimálně dva pojmy. Letuschopnost, která vypovídá o tom že je to bezpečné použitelné podle pravidel letového provozu a bojeschopnost, ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: iluze o provozu si nedělám, existují minimálně dva pojmy. Letuschopnost, která vypovídá o tom že je to bezpečné použitelné podle pravidel letového provozu a bojeschopnost, která vypovídá, zda je to použitelné v akci. U bojeschopnosti může jít i o takové maličkosti, jako že je nefunkční systém výmetnice klamných cílů ale mašina jinak celá funguje.

    O tom co je jaká mise, nebo jak si ji panstvo nazve je o ničem. AČR se neúčastnila pouze misi isaf ale i jiných misi v Afghánistánu, které mírové nebyly.
    To už můžete nazvat mírovou misi invazi do Iráku, když si ji Američani nazvali Irácká Svoboda. Zanechalo to po sobě přes milion mrtvých Iráčanů jako přímé a nepřímé obětí tohoto konfliktu.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:13 19.03.2018

    Luky: Nebylo to na tebe, ale na flanker.jirka. Ale před odletem do Afgh. dostávali upgrade, takže lze očekávat vysokou. Ale rychle upadající.

    Luky: Nebylo to na tebe, ale na flanker.jirka. Ale před odletem do Afgh. dostávali upgrade, takže lze očekávat vysokou. Ale rychle upadající.

  • Luky
    17:04 19.03.2018

    já hádal bojeschopnost na misi, ne celou flotilu

    já hádal bojeschopnost na misi, ne celou flotilu

  • Jirosi
    16:59 19.03.2018

    V tom Německém reportu asi nepočítaly mašiny co mohou letět po Německu, ale takové co mohli nastartovat a letět do "hodiny" do války. Tzn. u nás by to byli asi ty 3 v tom ...Zobrazit celý příspěvek

    V tom Německém reportu asi nepočítaly mašiny co mohou letět po Německu, ale takové co mohli nastartovat a letět do "hodiny" do války. Tzn. u nás by to byli asi ty 3 v tom Afghanistanu. Tedy 3/16 ... 19% vs 25%.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:53 19.03.2018

    Můžu hádat? Ze tří strojů většinou létaly tři, občas se jeden servisoval. Provozuschopných tedy bylo 66,66666% - 100% mašin....jednou třeba nastala situace, kdy bylo vyjímečně ...Zobrazit celý příspěvek

    Můžu hádat? Ze tří strojů většinou létaly tři, občas se jeden servisoval.
    Provozuschopných tedy bylo 66,66666% - 100% mašin....jednou třeba nastala situace, kdy bylo vyjímečně provozuschopných 33,33333% strojů.

    Jsem daleko od pravdy? Je to tajné?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:28 19.03.2018

    flanker.jirka ...já bych vám do mailu napsal jak to bylo s naší provozuschopností. To byste se divil. Statisticky to ale spočítáno nemám. Taky je dobré vědět, že ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka

    ...já bych vám do mailu napsal jak to bylo s naší provozuschopností. To byste se divil. Statisticky to ale spočítáno nemám. Taky je dobré vědět, že neprovozuschopná je určitý "nadřazený" termín, protože existuje mraky důvodů pro které ta technika je mimo "provoz".

    Já se s vámi přít nebudu. Bojovou operaci v Afganistánu NATO nevedlo. NATO v Afganistánu od počátku má mírovou operaci. Válku musí někdo někomu vyhlásit. Operace tam probíhaly dvě, operace USA a NATO. O mírové operaci se muví od počátku, ne až někdo musel "stáhnout" ocas...cíl vojenské operace USA byl splněn dopadením UBL. Cíl mírové operace NATO je vybudovat bezpečné prostředí, tedy vybudovat Policii Armádu a jiné složky státu, které zajistí suverenitu atd. Což je dnes spíše politický problém dnešního Afganistánu, než vojenský.

    Komentář k Ukrajině už asi vynechám, nechci tady být zase off topic jako minule.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:48 19.03.2018

    TF_HU:omlouvám se za překlep, těch 8 % je blbost, provozuschopných mají cca 25%

    TF_HU:omlouvám se za překlep, těch 8 % je blbost, provozuschopných mají cca 25%

  • flanker.jirka
    12:36 19.03.2018

    TF_HU: vezmu-li procenticky, tak snad máme větší počet provozuschopných míček, než 8% celkového stavu, tak jako to má uvedené v tom odkazu Německo v případě podobné kategorie NH ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: vezmu-li procenticky, tak snad máme větší počet provozuschopných míček, než 8% celkového stavu, tak jako to má uvedené v tom odkazu Německo v případě podobné kategorie NH 90.
    Jo, poláci si občas některé věci nedokázali dobře spočítat a dost toho museli prosedět. Více se dokázali s Mi 24 zapojit do akcí v Iráku. V AFG tuším o jednu mašinu přišli při nehodě na základně.

    Co se týče toho co je a co není válkou, tak pokud se tam od roku 2001 vedly "bojové operace" tak je jedno jak to nazvete, těch misí tam probíhá paralelně celou dobu více a ne všechny mají "politicky" nazvaný jejich název, lišily se i jejich ROE. Prostě se teď korektně mluví o mírové operaci potom co museli stáhnout ocas a rezignovat na velkou část zpočátku dobytého území. Ukrajinci, pro změnu, válečnému tažení proti vlastnímu obyvatelstvu říkají protiteroristická operace. Jsou to všechno války.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:51 19.03.2018

    flanker.jirka

    situace v Afganistánu není problém vojenský, ale politický. Vojáci NATO tam nejsou ve válce, je to součástí mírové operace NATO ISAF v současné době RS.

    flanker.jirka

    situace v Afganistánu není problém vojenský, ale politický. Vojáci NATO tam nejsou ve válce, je to součástí mírové operace NATO ISAF v současné době RS.

  • TF_HU
    10:43 19.03.2018

    flanker.jirka Troufám si tvrdit, že jsme se střemi mašinami měli větší nálet jak Polské vrtulníky :-) Zajímalo by mě jak a dle čeho, statistická data, hodnotíte provozuschopnost ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka

    Troufám si tvrdit, že jsme se střemi mašinami měli větší nálet jak Polské vrtulníky :-) Zajímalo by mě jak a dle čeho, statistická data, hodnotíte provozuschopnost letecké techniky ve srovnání našich Mi 171 a Německých CH53 a NH90?

    JInak je to zábavné čtení...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    09:15 19.03.2018

    Jara: vypovídá to pouze o tom, jací diletanti tu politiku dělají, pořídí se nové stroje a nejsou schopni je ani udržet v provozu. A to je případ nejsilnější ekonomiky Evropy. Všude ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: vypovídá to pouze o tom, jací diletanti tu politiku dělají, pořídí se nové stroje a nejsou schopni je ani udržet v provozu. A to je případ nejsilnější ekonomiky Evropy. Všude to stejné není, naše Mi si udržujeme na lepším standardu a pronajaté Gripeny jsou na tom také mnohem lépe procenticky než Typhoony v Německu.
    Je vidět, že ani "moderní" technika se po jistém čase neliší v provozuschopnosti jako starší typy, to je vidět v případě CH 53 a NH 90.
    Příčiny stavu naší armády jsou stejné, také podfinancovanost, ale letuschopného toho máme skoro více než náš západní soused.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    08:12 19.03.2018

    Flanker Jirka To nemusíte chodit do Německa podívejte v jakem stavu je naše armáda. Tenhle stav nemá nic společného nebo nic nevypovídá o kvalitách nové zavedených zbraní jako je ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker Jirka
    To nemusíte chodit do Německa podívejte v jakem stavu je naše armáda. Tenhle stav nemá nic společného nebo nic nevypovídá o kvalitách nové zavedených zbraní jako je NH90, Tiger nebo A400Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:23 18.03.2018

    Jirosi: tady si najdete i nh90
    https://www.euro.cz/udalosti/p...

    Jirosi: tady si najdete i nh90
    https://www.euro.cz/udalosti/p...

  • flanker.jirka
    21:05 18.03.2018

    Jirosi: zkuste se podívat kdo co v Afghánistánu měl nebo má. Tři kusy od nás byly, protože na víc nebylo, například Polsko tam používalo i mi 24. Jde vice o to kdo na co má. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: zkuste se podívat kdo co v Afghánistánu měl nebo má. Tři kusy od nás byly, protože na víc nebylo, například Polsko tam používalo i mi 24. Jde vice o to kdo na co má. V našem případě se na obraně neúměrně šetřilo. Polaci používali mi 24 i ve válce v Iráku. A tak je to se vším, polské houfnice Dana se do Afghánistánu podivaly, naše ne.

    https://m.youtube.com/watch?v=... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:40 18.03.2018

    Tak pokud by byli pro "NATO" nepostradatelné, případně nutné. Tak by se jejich rotace konala určitě delší dobu, a jednalo by se o více jak 3 kusy.

    Tak pokud by byli pro "NATO" nepostradatelné, případně nutné. Tak by se jejich rotace konala určitě delší dobu, a jednalo by se o více jak 3 kusy.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4