Víme, co máme: Ministerstvo obrany oživuje slávu českého zbrojního průmyslu

Víme, co máme: Ministerstvo obrany oživuje slávu českého zbrojního průmyslu
Ministerstvo obrany natočilo devět propagačních videoklipů / army.cz (Zvětšit)

Předminulý týden Ministerstvo obrany České republiky (MO ČR) spustilo kampaň na podporu českého zbrojního průmyslu. Mediální částí kampaně „Víme, co máme“ je seriál krátkých propagačních videoklipů s náměstkem Sekce průmyslové spolupráce MO ČR Tomášem Kopečným.

Na sociálních sítích MO ČR široké veřejnosti postupně představí devět klíčových firem českého obranného průmyslu. Smyslem kampaně je rozšířit povědomí o síle a kvalitě českého obranného průmyslu zejména mezi českou veřejností. Je co ukázat – vždyť ve vývozu zbraní Česká republika konkuruje největším evropským zemím.  

Podle Výroční zprávy o kontrole vývozu vojenského materiálu, ručních zbraní pro civilní použití a zboží a technologií dvojího užití v ČR za rok 2019 bylo v minulém roce celkem uděleno 1212 licencí k vývozu vojenského materiálu do 98 zemí s hodnotou 21,8 miliardy Kč (800 milionů euro). To bylo o 5,2 miliardy Kč (190 milionů euro) více než v roce 2018. 

Nejvíce licencí bylo tradičně uděleno k vývozu na Slovensko (124), do Polska (80) a do Německa (54). Hodnotově největší vývoz byl minulý rok realizován do Maďarska – 767 milionů Kč (29,9 milionu euro), do Polska – 623 milionů Kč (24,3 milionu euro) a na Slovensko – 586 milionů Kč (23 milionů euro). 

Pro porovnání Itálie v minulém roce udělila vývozní licence v hodnotě 5,19 miliardy euro. V přepočtu na obyvatele tak Česká republika vyváží stejně zbraní jako Itálie. Srovnání není úplně férové, ale nepochybně dokazuje silné postavení českého vojenského průmyslu na evropské scéně. 


Víme, co máme: Představení kampaně

Podle Kopečného je obranný průmysl nepostradatelný pro zajištění bezpečnosti našeho státu: „V případě obranného průmyslu nejde jen o ekonomiku. Jedná se o strategické sektory s přímou návazností na obranyschopnost státu. Svět se nezastavil. Konflikty v něm nadále probíhají. A my na ně musíme být připraveni. Proto také potřebujeme stále rozvíjet schopnosti naší armády.“

Vývoz zbraní jednoduše přesahuje rámec čistě ekonomické spolupráce ‒ pomáhá udržovat ve zbrojním průmyslu (i u subdodavatelů) špičkové profese, zdroje a inovace. Zahraniční zákazníci často nákupem českých zbraní financují jejich další vývoj, z čehož profitují české firmy i česká armáda.

Český obranný průmysl je přibližně z 90 % exportní ‒ podpora státu je také klíčová i jako reference pro další podnikání firem doma a v zahraničí. Kampaň má silnou vazbu na strategii: Česko jako #CountryForTheFuture i díky špičkovým technologiím a inovacím zmiňovaných firem. Vývoz zbraní je také silným nástrojem diplomacie, protože pomáhá vytvářet a udržovat vysoce postavené kontakty se zemí zákazníka. 


EGO Zlín

První řada videoklipů představuje největší firmy sdružené v Sekci obranného průmyslu Hospodářské komory ČR. Všechny finanční náklady spojené s natáčením šly na vrub propagovaných firem. 

Po kampani na sociálních sítí propagační klipy zamíří k zastupitelským úřadům České republiky v zahraničí. Po uklidnění pandemické situace se klipy stanou součástí české prezentace na zbrojních veletrzích, mezistátních jednáních a dalších vhodných příležitostech. Připravují se rovněž anglické titulky nebo namluvení do angličtiny


Ray Service

Časová osa zveřejnění klipů:

  • 20. 10. Úvodní video;
  • 23. 10. EGO Zlín;
  • 27. 10. Ray Service;
  • 30. 10. ERA;
  • 3. 11. Rekrutační video;
  • 6. 11. AERO Vodochody;
  • 10. 11. PBS;
  • 13. 11. Česká Zbrojovka;
  • 16. 11. Sellier;
  • 19. 11. Tatra Trucks;
  • 23. 11. Meopta.

Za pozornost stojí profesionalita a marketingová nápaditost kampaně. Ostatně poslední rok úroveň sebeprezentace a marketingu MO ČR a zejména Armády ČR výrazně vzrostla. O novém komunikačním přístupu mluvil i brigádní generál Miroslav Feix v rozhovoru pro Armádní noviny.  


ERA

Natočené videoklipy jsou ukázkou toho, jak má vypadat moderní komunikace a propagace státní správy, českého průmyslu a špičkových českých inovací. V případě úspěchu kampaně MO ČR naváže další řadou videoklipů a představí ostatní firmy českého zbrojního průmyslu i konkrétní výrobky. 

Další formou podpory českých firem bude od 1. ledna 2021 nově vznikající Agentura pro mezivládní obrannou spolupráci. Pomáhat má především s akvizicemi uzavíranými formou vláda-vláda. Agentura bude součástí struktur MO ČR. Z počátku provoz agentury zajistí deset pracovníků.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Česko nabízí Thajsku letadla L-39NG a investice do leteckého průmyslu

Thajsko v 90. letech nakoupilo 38 cvičně-bojových českých letadel L-39ZA/ART. V současné době stále ...

ROZHOVOR: Společnost Tatra Defence Vehicle je důležitou součástí českého obranného průmyslu

Společnost Tatra Defence Vehicle vznikla v roce 2016, a je výjimečná tím, že představuje první ...

Český průmysl a elektrický tank T-72

Nejvyspělejší země světa studují možnost vývoje a zavedení čistě elektrických obrněných bojových ...

Kopečný: Geopolitické soupeření o vesmír už běží. A Češi jsou u toho

Mocnosti soupeří o nové geopolitické rozložení sil a ze Země se soutěžení přesouvá do vesmíru. Státy ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • krllo
    19:24 04.11.2020

    Na oživení slávy českého zbrojního průmyslu měla armáda 30 let. Ale tu zajímalo úplně něco jiného pod vedením lidoveckých ministrů obrany - Baudiše, Holáně, Výborného, Lobkowitze a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Na oživení slávy českého zbrojního průmyslu měla armáda 30 let. Ale tu zajímalo úplně něco jiného pod vedením lidoveckých ministrů obrany - Baudiše, Holáně, Výborného, Lobkowitze a i příbuzné Parkanové. Nebo i třeba neurochirurga Bartáka. Vždy vedeni citlivou rukou Kalouska.
    Obrněná auta a transportéry mohly být dávno vyvinuty na základě česko-slovenské techniky, stejně jako samohybná děla a do určité m´íry třeba radary. Samozřejmě, že pár kusů vrtulníků nemá cenu vyvíjet.
    Dokonce nakupujeme belgické kulonety, to je už vrchol. Co vedení ministerstva ve skutečnosti zajímá ? Ví to policie ?
    Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    12:31 03.11.2020
  • krllo
    12:05 03.11.2020

    Tak nevím. A co vyvážíme ? Zbrojní bižuterii ? Náboje, pistole. Co složitejšího dovedeme sami vyrobit ? Cvičné proudové letadlo, které bohužel nikdo nekupuje.
    Co obrněné ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak nevím. A co vyvážíme ? Zbrojní bižuterii ? Náboje, pistole. Co složitejšího dovedeme sami vyrobit ? Cvičné proudové letadlo, které bohužel nikdo nekupuje.
    Co obrněné transportéry, samohybná děla, radary ? To vše kupujeme draze v cizině.
    Skrýt celý příspěvek

    • Takeda
      12:42 03.11.2020

      Tak se koukněte na ta videa z té kampaně, ne? A ty věci, které jmenujete, tak to v NATO kvalitě neumíme a nikdy jsme neuměli. Když to srovnáte s totáčem, kdy jsme vyráběli věci pro ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak se koukněte na ta videa z té kampaně, ne? A ty věci, které jmenujete, tak to v NATO kvalitě neumíme a nikdy jsme neuměli. Když to srovnáte s totáčem, kdy jsme vyráběli věci pro vojska VS, tak ty by v dnešní konkurenci prostě neobstály.
      Skrýt celý příspěvek

      • satai
        16:04 03.11.2020

        A typicky v licenci.

        A typicky v licenci.

    • Scotty
      13:20 03.11.2020

      Věru NG, letištní radioikátory a TDV občas prodá nějaké Pandury. To co kupujeme v cizině žádná naše firma nenabízí.

      Věru NG, letištní radioikátory a TDV občas prodá nějaké Pandury. To co kupujeme v cizině žádná naše firma nenabízí.

      • tomas.kotnour
        12:39 04.11.2020

        Kromě posledních optik od Švédů na úkor Meopty a laserového výcvikového systému na úkor VR Group vlastněného státním LOMem.

        Kromě posledních optik od Švédů na úkor Meopty a laserového výcvikového systému na úkor VR Group vlastněného státním LOMem.