Virtuální realita pro výcvik malých bojových jednotek

virtuální realita
Foto: Výcviková místnost a ovládací pult Výcvikového systému pro sesednuvší vojáky / army.mil

Virtuální simulátory dnes běžně používají piloti letadel a vrtulníků. Stejná technologie se však již brzy může stát součásti výcviku běžných pěšáků. Realistický trénink vojáků je vždy náročnou a drahou operací, tak proč nezkusit ušetřit čas a peníze pomocí umělé vytvořeného světa, kde lze modelovat jakékoliv situace, jakékoliv podmínky.

První pokusy s výcvikem vojáků pomocí „plné“ virtuální reality začaly v těchto dnech probíhat na americké vojenské základně Fort Bragg, kde byl do provozu uveden počítačový simulátor Výcvikový systém pro sesednuvší vojáky (Dismounted Soldier Training System). Zařízení je schopno pomocí virtuální helmy a řady snímačů vojáky zcela „přenést“ do počítačem stvořeného světa.

VBS

Foto: Prostředí virtuální reality. Podobnost s jistou počítačovou hrou není čistě náhodná / Intelligent Decisions

Cílem výcviku pomocí vojenského virtuálního simulátoru není v žádném případě nahradit opravdový výcvik v polních podmínkách, ale umožnit malým jednotkám snadno a často pilovat základní návyky a postupy. Simulátor je také ideálním výcvikovým nástrojem pro nově příchozí vojáky do jednotky. Zkušenější vojáci mohou nově příchozí mnohem snáze mentorovat a upozorňovat je na začátečnické chyby.

Nesmíme zapomenout, že výcvik může probíhat kdykoliv během roku, samozřejmě bez ohledu na počasí. Velmi levně a libovolně často se také mohou nacvičovat finančně náročné výcvikové programy, jako je například simulace vzdušného útoku na protivníka, IED incidenty apod.

DSTS Foto: Schéma vycvikového prostoru / Intelligent Decisions

Jak celý systém funguje? Výcviková místnost na základně Fort Bragg má rozměry přibližně 12x12 metrů - jednotlivé podložky pak 3x3 metry. V místnosti je umístěno devět speciálních senzorových podložek, které slouží ke snímání pohybu vojáka v prostoru. Počet podložek tak přesně odpovídá počtu vojáků v americkém družstvu.

Samotnou simulací pak ovládá kontrolní pracovní stanice, kde instruktor může spouštět a upravovat libovolné scénáře, simulovat jakékoliv prostředí - vše podle libosti. Není také problém do běžícího programu přidávat nečekané situace, jako IED incidenty, nástřely, větší počet nepřátel, náhodné civilisty, ale i „rušivé elementy“ jako jsou zvířata. Meze představivosti se zde nekladou.  

Foto: Výcvikový systém pro sesednuvší vojáky (Dismounted Soldier Training System) / YouTube

Každý voják je vybaven přilbovým displejem s prostorovým snímačem. Pokud voják otáčí hlavou, pohyb se přenáší přímo do simulace. Senzory na vestě jsou také schopné snímat základní biomechaniku vojáků - zakleknutí, podlezení/přelezení překážky nebo zalehnutí. Vše se samozřejmě okamžitě přenáší na virtuální model vojáka v počítačové simulaci.

Samozřejmostí jsou optické a prostorové senzory na osobní zbrani. Díky nim počítačový systém dokáže poznat zalícení zbraně, vyhodnotit jakým směrem a na koho zbraň míří.

Na konec potěšíme všechny příznivce české počítačové firmy Bohemia Interactive, tvůrce známe herní série ArmA. K vytvoření virtuálního světa Američané použili český počítačový simulátor VBS2 (Virtual Battlespace), který pro své potřeby Američané nakoupili již v roce 2008.

Virtual Battlespace je interaktivní třírozměrný tréninkový systém pro výuku taktiky pro malé skupiny jednotek. Vyznačuje se fotorealistickým terénem, uživatelsky definovatelnými misemi, volitelnými vozidly a výstrojí a volitelným řízením prostředí pro rozšiřování zkušeností členů týmu. Po dokončení akce je možné analyzovat pohyby veškerých jednotek a vyhodnotit tak jejich chování a případné chyby, z nichž se mohou do budoucna poučit. Wikipedia

Zdroj: army.mil, Intelligent Decisions

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Technologie zítřka - Zbraň střílející blesky po laserovém paprsku

Je nám jasné, jak bulvárně nadpis článku zní, ale dnes si představíme zbraň, která přesně tohle ...

Vševidoucí není jen Bůh, nově ale i bojový pilot

Bojoví piloti letadel a vrtulníků jsou přetížení informacemi. Musí vyhodnocovat desítky údajů z celé ...

Zastaví se někdy technologický vývoj zbraní?

Současné zbraně jsou velmi sofistikované, mají obrovský dosah a smrtící účinek. Na druhou stranu, na ...

Napájení bezpilotních letadel pomocí pozemního laseru

Všichni známe laserové protiletadlové systémy, schopné ničit dělostřelecké granáty, rakety nebo malé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jack0b
    20:34 16.04.2014

    Dobrý den,
    kdyby někdo z čtenářů stránek projevil zájem zahrát si Armu 2 nebo Armu 3 online a neveděl kde. Může využít prostor vytvořený komunitou hráčů klanu http://www.102nd.cz/?page_id=1... . Rádi také poradíme i s případnými problémi.

  • Marcel Jurík
    12:57 19.08.2012

    ARMA 2 sa nazapre,.Bohemia,.dáva fest,už aby bola ARMA 3 :))

  • Lno
    11:26 10.08.2012

    Místnost není 3x3 metry, ale cca 12x12 metrů (chybně uvedeno). Snímací plocha pro jednoho vojáka je 3x3 m. Již jsem něco podobného viděl na propagačním videu společnosti Bohemia Interactive Simulations, kde byl pohyb vojáka řešen malým joystickem upevněným na předpažbí jeho zbraně. Tím se pohyboval vpřed a v zad a nebo dělal úkroky vlevo či doprava. Joystick se ovládal palcem levé ruky (platí pro pravoruký úchop zbraně).

  • Stingi
    21:19 09.08.2012

    Ta VR vypadá vážně zajímavě, jen jsem z článku ani z videa nepochopil, jak je řešený pohyb vojáků. Pohybovat helmou a zbraní je jedná věc, ale pohybovat se v místnosti 3x3 metry...

  • Lno
    07:28 09.08.2012

    Myslím, že jsem četl někde o tom, že na Univerzitě obrany v Brně na VBS2 cvičí své studenty. Takže AČR tento simulátor má také, akorát nevím, zdali plánuje i nákup toho rozšíření pro výcvik sesednuté pěchoty. Dle mého je to dobrá průprava před výcvikem v terénu a před vysláním do mise.