Francie zmanipulovala tendr? České letadlo L-39NG neuspělo

L-39NG
Počítačový model L-39NG; větší foto / Aero Vodochody

Aero se s novým cvičným letounem L-39NG přihlásilo do francouzského tendru, avšak s ohledem na zásadní pochybení francouzského zadavatele v průběhu řízení se společnost rozhodla připravit podnět k prošetření zákonnosti postupu francouzských orgánů.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. dosud vyrobilo přes 6000 cvičných proudových letounů, tedy počet nepřekonaný žádným jiným výrobcem na světě. Je společností se zkušeností s provozem ve všech klimatických podmínkách a s více než půl století trvající kontinuální podporou uživatelů svých letounů.

Nový cvičný letoun L-39NG zúročuje nejen bohaté zkušenosti z provozu letadel L-39, L-59 a L-159, ale i zkušenosti nabyté při kooperacích s předními leteckými společnostmi jako Airbus, Alenia, Boeing, Bombardier, Embraer či Sikorsky, pro něž Aero vyrábí rozsáhlé části jejich letadel či rovnou celé stroje.

Diskriminační kritéria

Kritéria předvýběru partnerů, kteří budou vyzváni k předložení detailních nabídek, jsou nastavena nesystematicky a nelogicky a nemají vztah k dodávanému výrobku. Především považujeme za velmi zvláštní a neobvyklé, že francouzský úřad požaduje pro účast v tendru oprávnění dle civilních předpisů EASA pro kontinuální údržbu letecké techniky.

Toto oprávnění se vztahuje výhradně na výrobce civilních letounů, zatímco tendr požaduje vojenský cvičný letoun. Nejenom, že se takovéto oprávnění v rámci této zakázky žádným způsobem neuplatní, ale zároveň tento požadavek jednoznačně diskriminuje čistě vojenské výrobce.

Nestandardní postup zadavatele

V rámci zavedené praxe státních zbrojních zakázek je standardem existence mechanismu pro pokládání a zodpovídání dodatečných dotazů jednotlivých uchazečů. Takovýto mechanismus umožní vyjasnit případné nejasnosti v zadávací dokumentaci a dává tak uchazečům možnost podat kompletní nabídku, jež nebude vyloučena kvůli zbytečným formálním nedorozuměním. Vzhledem ke komplexnosti a významu takovéhoto tendru je to nezbytný předpoklad pro jeho úspěšný průběh.

V zadávací dokumentaci i postupu zadavatele francouzského tendru jsme nalezli celou řadu pochybení a nejasností. Obrátili jsme se na zadavatele s dotazy a žádostí o vysvětlení a případně napravení těchto nedostatků, což zadavatel neučinil, dokonce na naše formální dotazy nereagoval včas dle daných lhůt.

Neférová soutěž

Dalším zásadním předpokladem pro úspěšný průběh takto klíčového tendru a výběr nejlepšího řešení je nestrannost zadavatele. Považujeme proto za nepřijatelné, že v otevřených zdrojích nacházíme informace o preferenci předem vybraných dodavatelů ve spojitosti s prohlášeními čelních představitelů budoucího uživatele. 

Za doslova skandální považujeme zveřejnění rozhovorů s velitelem vzdušných sil Francie, který otevřeně preferuje dodavatele bez řádné soutěže a určuje žádoucí parametry budoucího cvičného letadla. Je více než jasné, že takovýto postup není slučitelný s férovým průběhem soutěže, jelikož předem znemožňuje účast širokého množství odborně způsobilých dodavatelů a fakticky vylučuje průběh francouzským i komunitárním právem předjímané regulérní hospodářské soutěže.

Z výše uvedených důvodů považuje naše společnost probíhající výběrové řízení za nestandardní, neprofesionální a neodpovídající jak francouzským tak evropským pravidlům pro zadávání veřejných zakázek. Společnost se proto rozhodla učinit nezbytné právní kroky pro přezkoumání a revizi tohoto tendru. Rovněž jsme se obrátili na úřady České republiky s žádostí o spolupráci při prošetření zákonnosti postupu francouzské strany.

Zdroj: Aero Vodochody
Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • belkin
    13:44 16.09.2015

    Tak ne, obou amerik, to je paráda

    Tak ne, obou amerik, to je paráda

  • belkin
    13:36 16.09.2015

    Píšou USA, ale vzhledem k tomu, že je albík oblíbeným sportovním nářadím amíků a albatros je tam hodně rozšířený, takže draken nemusí nic vytvářet+dostal alcy zadarmo, nemá podíl v ...Zobrazit celý příspěvek

    Píšou USA, ale vzhledem k tomu, že je albík oblíbeným sportovním nářadím amíků a albatros je tam hodně rozšířený, takže draken nemusí nic vytvářet+dostal alcy zadarmo, nemá podíl v aeru,nenese žádná obchodní rizika, je toto kšeft na úrovni brodu :-)))))Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    13:29 16.09.2015

    Draken má exkluzivitu na celý kontinent ne? Jak sever, tak jih.

    Draken má exkluzivitu na celý kontinent ne? Jak sever, tak jih.

  • belkin
    13:21 16.09.2015

    No, v USA má albatros útrum. (Proč aero nabídlo exlusivit výhradního práva k prodeji nechápu). Toto je naprosto mimo

    No, v USA má albatros útrum. (Proč aero nabídlo exlusivit výhradního práva k prodeji nechápu). Toto je naprosto mimo

  • CerVus
    12:46 16.09.2015

    No.. očividně si to dokázali spočítat a pomalu se mění ze zákazníka/partnera na partnera/vedení Aera. Aero bude hezky jak čínské podniky pro Apple jen vyrábět díly a montovat.

    No.. očividně si to dokázali spočítat a pomalu se mění ze zákazníka/partnera na partnera/vedení Aera. Aero bude hezky jak čínské podniky pro Apple jen vyrábět díly a montovat.

  • RiMr71
    14:11 15.09.2015

    Hele, .com doménu má pod sebou "natvrdo" Draken International.
    http://www.l39ng.com/#about...

    Hele, .com doménu má pod sebou "natvrdo" Draken International.
    http://www.l39ng.com/#about...

  • RiMr71
    14:09 15.09.2015

    to Kolt - hlavně se nesmí hlavně stahovat před Brodem :) Mě někdy připadá, že je to jak s dětmi, jak se říká, že po obou rodičích podědí to špatné. Mě se občas zdá, že jsme z ...Zobrazit celý příspěvek

    to Kolt - hlavně se nesmí hlavně stahovat před Brodem :)
    Mě někdy připadá, že je to jak s dětmi, jak se říká, že po obou rodičích podědí to špatné.
    Mě se občas zdá, že jsme z obou systémů a mentalit (jak na západ tak na východ od nás) převzali to nejvychcanější..

    Jedno mi není jasné - tento prototyp L-39 NG co včera vzlétnul už má "mokré" křídlo, nebo "jen" nový motor a kokpit?Skrýt celý příspěvek

  • OndrejK
    21:13 14.09.2015

    Řekl bych, že na barvu nebyl čas. Mašina zůstala tak jak létala před přestavbou a jen nalepili samolepky. A barva bude zbytek po generálkách tuniských L-59E. Nic víc bych za tím ...Zobrazit celý příspěvek

    Řekl bych, že na barvu nebyl čas. Mašina zůstala tak jak létala před přestavbou a jen nalepili samolepky. A barva bude zbytek po generálkách tuniských L-59E. Nic víc bych za tím nehledal. Na aerosalony určitě dostane novej nástřik.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:55 14.09.2015

    RiMr71: Když ono je problém Brodu tak důležitý ;-)

    RiMr71: Když ono je problém Brodu tak důležitý ;-)

  • RiMr71
    19:26 14.09.2015

    Kde to vidíš?

    Kde to vidíš?

  • CerVus
    18:55 14.09.2015

    NG v pondeli poprvé vzlétl. Tak teď mu jen popřát hodně štěstí. Tu barvu teda mohli zvolit lépe.

    NG v pondeli poprvé vzlétl. Tak teď mu jen popřát hodně štěstí. Tu barvu teda mohli zvolit lépe.

  • RiMr71
    18:46 14.09.2015

    ...a já jsem se těšil, že je tu tolik novým příspěvků o novém Allbíkovi.
    A vy se přitom už zase Brodíte... :)

    ...a já jsem se těšil, že je tu tolik novým příspěvků o novém Allbíkovi.
    A vy se přitom už zase Brodíte... :)

  • Zbrojir
    08:18 14.09.2015

    Tak samozřejmě. Mnohé nešvary zde mohou projít jen proto, že to společnost nezajímá, resp. opakovaně se nechává PR bláboly opíjet rohlíkem. A hlídací pes demokracie, novináři a ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak samozřejmě. Mnohé nešvary zde mohou projít jen proto, že to společnost nezajímá, resp. opakovaně se nechává PR bláboly opíjet rohlíkem. A hlídací pes demokracie, novináři a „nezávislá média“, vždyť je to jen takový vypelichaný ratlík, kterého si koupí prakticky každý, a to za pouhý kousek žvance.

    Kdyby nám někdo po… rekonstrukci bytu, byl k nám arogantní a ještě si řekl o přemrštěnou cenu, nikdy si ho už na práci nevezmeme. Stát u CZUB nakupuje, ačkoli po… prakticky všechno, nešťastné z jejích výkonů byly státní orgány již za hlubokého socialismu (vznik monopolu – reorganizace zbrojního průmyslu). Už tehdy se CZUBáci vyznali v tlačenici a věci ve svůj prospěch obvykle zvrátili získáním těch správných lidí na ÚV KSČ (zpravidla tuším VIII. oddělení). Oni totiž již tehdy čelili doslova drtivé kritice ozbrojených složek za neplnění kvalitativních a kvantitativních ukazatelů a dokonce se státem prohráli i arbitráž...

    Pravdou také je, že CZUB má pro hospodářství země jen marginální význam, to není Škoda Auto, ačkoli PR CZUB i PR MO ČR se snaží vytvořit dojem, že takovým významným podnikem CZUB ve skutečnosti je. Politici se pak bojí nezaměstnanosti, či výpadku příjmů, ale v praxi, kdy CZUB dodává především na civilní trhy, by nepřidělení vládního kontraktu z pohledu státu vážným problémem nebylo, navíc za hospodaření soukromého podniku logicky nese odpovědnost management a nikoli stát.

    Státní úředníci odpovědnost před zákonem mají, ale po létech politikaření a po mnoha personálních rošádách je státní aparát natolik rozvrácen, že úředníci většinou skáčou tak, jak politici, resp. lobbisté pískají, takže pokud je třeba srovnat nějaký agresivní moloch typu CZUB, nemá takto zdecimovaný státní aparát, navíc s politiky a lobbisty za zadkem, prakticky žádnou šanci.

    Pokud někdo okrade občana, který si své věci nedostatečně zabezpečil, je to stále prachsprostý zloděj a měli bychom jím opovrhovat. Přestože je selhání na straně státu zjevné, protože v praxi se nechá molochem vlastně úkolovat (postupuje dle priorit CZUB), nemůžeme opomenout, že tím „zlodějem“ je zde právě a pouze již zmiňovaný agresivně jednající moloch.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    22:24 13.09.2015

    Zbrojíř : spíš je to lidem šumafuk, zvykli si. Systém státních zakázek je špatný v tom, že za zadavatele není nikdo odpovědný. Odpovědnost st.úředníků a politiků je nulová a žádný ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojíř : spíš je to lidem šumafuk, zvykli si. Systém státních zakázek je špatný v tom, že za zadavatele není nikdo odpovědný. Odpovědnost st.úředníků a politiků je nulová a žádný předpis to nezmění. Jen a pouze důsledné dodržování platných zákonů.
    Ale je to možná nivní představa a může za to umělý monopol :-))))Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    22:02 13.09.2015

    V čem naivní? U tendrů se nepodepisují smlovy? Ačr nemůže reklamovat vadný výrobek? Po odstopení od smlouvy není vzájemná povinnost vráti plnění? NOZ pozbyl platnosti? Mluvíme ...Zobrazit celý příspěvek

    V čem naivní? U tendrů se nepodepisují smlovy?
    Ačr nemůže reklamovat vadný výrobek?
    Po odstopení od smlouvy není vzájemná povinnost vráti plnění?
    NOZ pozbyl platnosti?
    Mluvíme o státem prolezlým korupcí nebo o všemocné CZUB.
    Pokud někdo napíše ,, umělý monopol" což si evidentně plete s kartelem, korporací,konsorciem...kde opravdu hrozí reálné ohrožení trhu.
    Takový člověk píše o naivitě?
    Tak jo no..Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    21:52 13.09.2015

    Samozřejmě, že rozhodující selhání je na straně státu, protože kdyby chtěl, tak s lajdáky a vyžírkami typu CZUB snadno vyběhne. Jenže složitost situace odpovědných s politiky za ...Zobrazit celý příspěvek

    Samozřejmě, že rozhodující selhání je na straně státu, protože kdyby chtěl, tak s lajdáky a vyžírkami typu CZUB snadno vyběhne. Jenže složitost situace odpovědných s politiky za zády jsem již popsal. Chcete-li přežít, dělejte to, co po vás politici chtějí, jinak končíte. Samozřejmě, najdou se i tací, co neuhnou…, ale drtivá většina aparátu je tradičně „po česku“ prostě zbabělá…

    Česká mentalita je ke korupci a klientelismu neobyčejně náchylná, navíc zde v Čechách je skutečnost, že ačkoli je projekt, či výrobek přesně definován, v praxi se to nějak udělá, aby to vyhovělo..., běžnou součástí národní povahy…

    Chybí nám německé vedení, které si s místním lajdáctvím obvykle dokázalo poradit... Kdyby byla CZUB německá, jako např. Škoda Auto, už bychom téma moloch CZUB patrně neřešili.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:49 13.09.2015

    omlouvám se, ale něco tak naivního jsem dlouho nečetl.

    omlouvám se, ale něco tak naivního jsem dlouho nečetl.

  • belkin
    21:36 13.09.2015

    Přirozený monopol, umělý monopol..... Co je to? CZUB je jen firma,která není nijak strategická, nemá ekonomický vliv na chod státu. Je to pouze výrobce střelných zbraní. ( Zní ...Zobrazit celý příspěvek

    Přirozený monopol, umělý monopol.....
    Co je to?
    CZUB je jen firma,která není nijak strategická, nemá ekonomický vliv na chod státu. Je to pouze výrobce střelných zbraní.
    ( Zní to asi jako monopolní výrobce žvýkaček)
    To, že se stát nechal odrbat blbou smlouvou není věc monopolu,ale blbosti nebo podvodem odpovědné osoby.
    Jestli toto skelet nechápe, jeho problém...
    CZUB nikoho nenutil ani nutit nemohl aby s ním ačr uzavřelo smlouvu.
    ( Monopol nutí stát nebo zákazníka k nevýhodné smlouvě protože není alternativa) Tady alternativa byla, ale stát úmyslně podepsal špatnou smlouvu.
    Pokud tento rozdíl někdo nechápe a mluví o umělém monopolu.....Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    21:01 13.09.2015

    Soukromá společnost vytváří zisk a tomu podřizuje i své konání, s tím lze samozřejmě souhlasit. Ale tolerance, v jakých se může management pohybovat, jsou neobyčejně široké. Lidé, ...Zobrazit celý příspěvek

    Soukromá společnost vytváří zisk a tomu podřizuje i své konání, s tím lze samozřejmě souhlasit. Ale tolerance, v jakých se může management pohybovat, jsou neobyčejně široké. Lidé, kteří za sebou mají mnohaleté zkušenosti a nesčetná jednání s mnoha výrobci, tedy i zbrojovkami z celého světa se vzácně shodují, že CZUB, to je opravdu chuťovka… (prý je pověření s nimi jednat všeobecně vnímáno jako trest a často si je odpovědní úředníci přehazují jako horký brambor). Duch firmy se prý nemění, a to ani se změnami managementu, došlo pouze k posunu ve formě, nikoli však v obsahu.

    Při jednáním je prý obrovský rozdíl mezi západními renomovanými výrobci, popř. jejich zástupci a mnohými tuzemskými výrobci. Ti místní, navázaní na politiku, se prý chovají tak nehorázně, že soukromník by z takového jednání odešel již po pár minutách. Státní úředník, limitovaný silně pokyny politického vedení, nemůže a současně nesmí ani příliš zatlačit. Tak co asi může s takovým „partnerem“ vlastně vyjednat...

    Problémem podpory domácího průmyslu je skutečnost, že stát, díky silnému vlivu místních výrobců přes politiku na státní administrativu (prorůstání ekonomických lobby do politiky a státní správy), vlastně nedokáže prosadit svou, ačkoli jsou projekty samozřejmě deklarovány zcela opačně. Kdyby si je vypisoval a hodnotil zbrojní průmysl sám, vlastně by se nic podstatného nezměnilo. Nelichotivé, ale pravdivé….

    Podívejte, jaké např. byly a nadále jsou problémy s CZ 805 Bren a jaké je oficiální stanovisko MO ČR, vše je prý v naprostém pořádku, Bren byl nejlepší možná volba…. To si dělají pr…, asi si myslí, že se k pravdivým informacím nikdo nedostane, to se tedy ale velmi mýlí….Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 8