Vítězství Tálibánu tlačí Evropu ke strategické autonomii

Vítězství Tálibánu tlačí Evropu ke strategické autonomii
Evakuace Afghánců pomocí letadel C-17 Globemaster III / Foto: U.S. Marine Corps, Staff Sgt. Victor Mancillal (Zvětšit)

 „Potřeba silnější evropské obrany nebyla nikdy tak evidentní jako dnes, po událostech v Afghánistánu,“ uvedl v září Josep Borrell, vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku. Vítězství Tálibánu komentoval i Charles Michel, předseda Evropské rady: „Jakou jinou význačnou geopolitickou událost Evropa potřebuje, aby se vydala směrem k větší nezávislosti v rozhodování a schopnosti konat?“ Nejvyšší evropští činitelé vidí řešení geopolitických výzev ve větší strategické autonomii.

Mezi 14. a 30. srpnem letošního roku došlo ke stažení sil NATO z Afghánistánu. V době největšího vytížení vzlétaly transportní letouny z kábulského letiště Hámida Karzaje v intervalu 34 minut. Z celkově 123 000 evakuovaných osob jich jen USA přepravily 79 000. Stažení z afghánského území neboli operaci „Allies Refuge“ na místě zajišťovaly jednotky amerických pozemních sil, námořní pěchoty a speciálních operací, které doplňovaly útvary turecké armády.

Hlavní tíži operace neslo více než dvě stě strategických transportních letounů C-17 Globemaster III vyráběných společností Boeing. Letecký most zprostředkovaný letouny C-17 dočasně propojil Kábul s americkými základnami v Itálii (Sigonella), Kataru (Al Udeid) a Německu (Ramstein). Evropští členové NATO, jako např. Francie, Německo, Španělsko a Velká Británie, k evakuaci využily čtyřmotorové turbovrtulové transportní Airbusy A400M. Na letiště Hámida Karzaje třikrát zavítal i český evakuační letoun Airbus A319.

Stažení sil NATO z Afghánistánu předcházelo jednostranné americké rozhodnutí. Bývalý prezident Spojených států Donald Trump v roce 2018 nařídil nasazeným americkým jednotkám o síle 14 000 vojáků afghánské území opustit. V únoru 2020 USA podepsaly dvoustrannou mírovou smlouvu s Tálibánem, která obsahovala ujednání o stažení amerických sil v horizontu 14 měsíců a závazek Tálibánu zabránit využití Afghánistánu jako základny pro teroristické skupiny ohrožující bezpečnost Spojených států a jejich spojenců. Současný prezident USA Joe Biden ústup z Afghánistánu v dubnu letošního roku potvrdil. Jedinou změnu představovalo posunutí konečného termínu stažení o několik měsíců.


Evakuace Afghánců na leteckou základnu Al-Udej ve Spojených arabských emirátech

Evropské státy měly výhrady vůči odchodu NATO z Afghánistánu, rozhodnutí vlády USA stáhnout se však přijaly bez formálních protestů a k ústupu se připojily. Vítězství Tálibánu totiž pro EU představuje značné bezpečnostní riziko. Zatímco USA považují za největší hrozbu opětovné ustanovení Afghánistánu jako základny mezinárodního terorismu, EU se musí navíc potýkat s ideologickou vzpruhou pro další extrémistická hnutí, destabilizací regionu a otázkou migrace. Jednostranně stanovený časový rámec pro evakuaci oživil debatu o potřebě posílit evropskou strategickou autonomii neboli schopnosti rozhodovat se a jednat bez závislosti na rozhodnutí jiných aktérů. Její naléhavost zvýšil vznik trojstranného obranného uskupení AUKUS a s ním spojené zrušení australské objednávky francouzských ponorek. Obě události nutí EU přehodnotit optimistické výhledy na společnou transatlantickou spolupráci, které doprovázely zvolení Joea Bidena prezidentem.

Ideologické důsledky úspěchu Tálibánu se týkají subsaharské Afriky, novém světovém ohnisku džihádistických aktivit. Ústup NATO džihádisté vnímají jako nejsilnější moment od zformování Islámského státu v Sýrii a západním Iráku. Subsaharské ozbrojené skupiny s kontakty na středovýchodní Al-Káidu, Islámský stát i Tálibán, dlouhodobě destabilizují celý region. To přimělo EU zahájit v Africe protiteroristické operace a pokusit se rozvratné působení radikálních uskupení utlumit. Stažení z Afghánistánu povzbudilo místní džihádisty ve svém úsilí svrhnout legitimní vlády a nastolit fundamentální islámský režim, což v důsledku zhorší již tak křehkou subsaharskou bezpečnostní situaci.

I stabilita Středního Východu je ohrožena. Tálibán v posledních dvou desetiletích podporovalo 8000 – 10 000 zahraničních bojovníků, často členů regionálních džihádistických hnutí. Většina těchto ozbrojenců pochází ze středoasijských států, severního Kavkazu, Pákistánu a čínské Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang. Radikální hnutí, ke kterým se hlásí, sledují rozličné cíle. Tehríke Tálibán (TTP) v první řadě bojuje proti pákistánským bezpečnostním silám, další se vyznačují organizací teroristických aktivit mimo Afghánistán. Uveďme například Islámské hnutí Uzbekistánu působící v postsovětské Střední Asii a Turkestánskou islámskou stranu operující v prostoru mezi čínským Sin-ťiangem a Indickým oceánem.


Situace s islámskými teroristy v Africe se zhoršuje

Posledním a zřejmě nejpalčivějším bezpečnostním rizikem je pro EU migrace. Afghánští migranti již několik desetiletí představují jednu z největších skupin lidí směřující do Evropy. Obava, že se okamžitě po vítězství Tálibánu dá řada dalších Afghánců do pohybu, se ukázala být lichá. Afghánistán ovšem v současnosti čelí potravinové a zdravotnické krizi. Asi 18 milionů obyvatel země potřebuje pomoc zvenčí, bez níž by došlo k vypuknutí rozsáhlého hladomoru, a 25 000 zdravotníků dostává výplatu od OSN, což brání kolapsu zdravotnického systému. Při zhoršení situace může Afghánistán do konce letošního roku opustit až 500 000 osob. Sousední státy buď na své území již miliony Afghánců přijmuly (Írán a Pákistán) nebo se vytrvale staví proti jejich trvalému usídlení (Tádžikistán, Turkmenistán a Uzbekistán). Jak dokládají události z bělorusko-polské hranice, migranti z Afghánistánu využívají k proniknutí na unijní území všechny možnosti.

Podobné geopolitické výzvy evropské státy obvykle řeší penězi. Jen Afghánistán má mezi léty 2021-2025 dostat 1,2 miliardy eur na humanitární a rozvojovou pomoc, které naváží na pět miliard eur poskytnutých v předchozích desetiletích. Další miliarda eur z rozpočtu EU půjde ještě letos na podporu afghánských migrantů v sousedních státech. Pro srovnání, v období 2021-2027 počítá unijní rozpočet s výdaji na bezpečnost a obranu ve výši 13 miliard eur.

Evropský parlament ve svém vyjádření ke stažení amerických a mezinárodních sil z Afghánistánu zdůraznil potřebu schopnosti jednat nezávisle a vyzval EU k vybudování Evropské obranné unie. Thierry Breton, evropský komisař pro vnitřní trh a průmysl, považuje Afghánistán za lekci, kterou EU může využít k posílení svých obranných schopností a rozvoji „hard power“, tj. tvrdé síly zahrnující vojenské prostředky k prosazování své vůle. Před budováním duplicitních a paralelních struktur EU na druhé straně varoval generální tajemník NATO Jens Stoltenberg, který v nich vidí pokus o oslabení transatlantické spojenectví. Evropský parlament a komisař Breton tyto námitky odmítají a zdůrazňují snahu evropských států doplňovat NATO tam, kde je dnes méně aktivní.


Konsolidovat evropské zbrojní projekty se snaží Evropská agentura pro obrannou spolupráci (European Defence Agency)

Vizi užší obranné integrace evropských států a posílení strategické autonomie propaguje především Francie. Když ale přijde řada na konkrétní návrhy, tak se jednotlivé politické reprezentace na dalším postupu nedokáží dohodnout. Takový byl i osud bojových skupin EU (z anglického EU Battlegroups). Síly o velikosti praporu složené z jednotek různých členských států vznikly za účelem podpory Společné bezpečnostní a obranné politiky. V roce 2007 dosáhly plných operačních schopností, avšak kvůli neshodám mezi členy EU nikdy nedošlo k jejich nasazení. Francouzské unijní předsednictví, jež začíná v lednu příštího roku, se hodlá zaměřit právě na otázky obrany a bezpečnosti. Únorový Evropský obranný summit zaštítěný francouzským předsednictvím může diskuzi o evropské strategické autonomii významně posunout.

Novou globální geopolitickou situaci charakterizuje omezování americké přítomnosti v zahraničí a slábnoucí vůle USA bojovat ve válkách jiných národů. Pokud chce mít EU vývoj kritických regionů ve svých rukou, musí najít politickou vůli k přehodnocení svých výdajových priorit. Miliardy eur na humanitární a rozvojovou pomoc mohou krizový vývoj v některých případech stabilizovat. Na druhé straně je téměř jisté, že se situace podobné evakuaci z Afghánistánu budou opakovat a jejich řešení si vyžádá nasazení hard power. Překonání averze Evropanů vůči zvyšování investic do obrany, omezení výdajů na ekologická témata, např. na Zelenou dohodu pro Evropu (z anglického European Green Deal), a zeštíhlení sociálního státu jsou první kroky ke strategické autonomii, které evropským státům v konečném důsledku umožní poradit si bez USA.

Zdroje: ASMZ, EuroParl, ECFR, Project-Syndicate

Nahlásit chybu v článku


Související články

Generál Milley: V Afghánistánu jsme skoro ničeho nedosáhli

Šéf amerického sboru náčelníků štábů generál Mark Milley ve středu, během virtuální konference ...

PREMIUM Afghánistán: Amerika odchází, Čína přichází

Po odchodu koaličních sil a velmi pravděpodobném ovládnutí Afghánistánu hnutím Tálibán bude v ...

PREMIUM Ruská reakce na situaci v Afghánistánu

Jedním ze států, jenž s napětím sledují zhoršující se situaci v Afghánistánu je Rusko. Jeho ...

POLEMIKA: Proč Armáda ČR neuspěla v Afghánistánu?

Vlna zájmu o Afghánistán vzedmutá šokem z pádu tamní vlády bezprostředně po stažení zahraničních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Storm
    23:03 21.11.2021

    Tak zase přistaň nohama na zemi Jiříčku...

    Jura99:
    Spalovaci motor bezi optimalne jen za urcitych podminek (teplota, rychlost) a neumi rekuperaci, takze pousti energii panu ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak zase přistaň nohama na zemi Jiříčku...

    Jura99:
    Spalovaci motor bezi optimalne jen za urcitych podminek (teplota, rychlost) a neumi rekuperaci, takze pousti energii panu bohu do oken a jeste zamoruje prachem z brzd.

    Aha? Takže auta na baterky nemají brzdy které zamořují prachem vzduch? Nebo snad jsi v autoškole chyběl na hodinu, kde se probíralo brždění motorem? Které sice u spalováku nerekuperuje, což krom technické nepriveditelnosti možná ani není třeba, neb spalovák má i 3x větší dojezd než auto na baterky...

    Jura99:
    Baterii lze snadno temer na 100% zpetne odebrat k recyklaci, asi se nenajde nikdo, kdo tezkou baterii vynda a hodi do kopriv.

    No to se ještě uvidí...To si můžem říct, až bude v důsledku nárůstu aut na baterky i růst počty fatálně poškozených baterií... Nehody, požáry a podobně...

    Jura99:
    Spalovaci auto ma rovnez retezec ekologicky narocnych procedur jako jsou rafinerie, distribuce paliva atd.

    Jasně Jiříku... Toto vypadá asi možná jako typický pohled pravověrného elektromobilisty, ekologie u takového člověka končí doma u zásuvky kde se bere elektřina a jak se vyrábí už není tak důležité... To mi teda vysvětli, takže elektrárny, kde mají výfuk všechny auta na baterky ty řetězce "ekologicky náročných procedůr" nemají, palivo se tam ASI podle tebe dopravovat nemusí... Nemusí se ASI podle tebe ani nikde zjískávat či vyrábět... Turbíny vyrábějící elektřinu se teda ASI podle tebe nemusí mazat či udržovat? Pokud by jsi už teda utopicky nabíjel opravdu jen z obnovitelných zdrojů, tak podle tebe se ASI reciklace větrných elektráren neodehrává tak, že se lopatky zahrabávají tak jak sou pod zem, protože je neumíme znovu využít, takže tam čekají až to snad někdy umět budem...
    Joooo a kdy podle tebe průměrný kočí auta na baterky nabíjí svoje auto, když teda pomineš jejich základní poučku když můžeš tak nabíjej? Ano jiříku... V noci... To často nefouká... Nesvítí sluníčko... Takže ti zbývají pro nabíjení elektrárny na fosilní paliva a jaderné elektrárny, ze kterých energii mimochodem pokrytecky skupuji staty co své JE uzavřeli a pořizují si obnovitelne zdroje... V noci... Kdy je třeba aby se "nabily" zásobníky energie jako dlouhé stráně a podobně, aby mohly pokrýt když je to přes den třeba špičky ve spotřebě...
    Skrýt celý příspěvek

  • Oliver
    21:21 21.11.2021

    počátky jistého pokusu o autonomii lze hledat už v podepsání Aachenské smlouvy. Nelze tedy hovořit že pád afghánského režimu byl přímo zlomový bod, spíš jen dá tomu procesu ...
    Zobrazit celý příspěvek

    počátky jistého pokusu o autonomii lze hledat už v podepsání Aachenské smlouvy. Nelze tedy hovořit že pád afghánského režimu byl přímo zlomový bod, spíš jen dá tomu procesu silnější impuls. Další podobně silný je založení AUKUS a to co kolem toho bylo.
    Vypadá to že v německo francouzském tandemu budou němci tím tišším společníkem a francouzi tím průbojnějším.
    Jde o logický krok - potomci britského impéria založili přímo formální pakt a začíná další "koncert velmocí" - samostatně by jak Paříž s Berlínem nic nezmohli a ze zámoří by si opět mohli hrát na evropské arbitry.
    Není to jen o vojenské autonomii ale i o průmyslové kdy oba státy odmítají americkou techniku a hodlají si dál vyvíjet vlastní což je určitě velice pozitivní, bylo by smutné kdyby zůstaly jen tři vývojová centra na světě - americké ruské a čínské. Ovšem budou to mít těžké jak ukázal čerstvý případ s fr ponorkami v Austrálii, konkurence se brutálně vyostřila.
    Skrýt celý příspěvek

  • dusan1
    08:41 20.11.2021

    Vždy všetky strategické úvahy o bezpečnosti Európy v praxi končia na rozdávaní sociálnych dávok. Európa si rada "prežerie" svoju bezpečnosť a ešte bude vyskakovať na USA, že nám ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vždy všetky strategické úvahy o bezpečnosti Európy v praxi končia na rozdávaní sociálnych dávok. Európa si rada "prežerie" svoju bezpečnosť a ešte bude vyskakovať na USA, že nám nechce nič garantovať ...
    Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    20:37 18.11.2021

    Jestli chce někdo hovořit o strategické autonomii Evropy, pak jediné reálné řešení znamená znovuvyzbrojení Německa. Ostatní okolo se mohou svým dílem k tomu připojit. Pak by to ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jestli chce někdo hovořit o strategické autonomii Evropy, pak jediné reálné řešení znamená znovuvyzbrojení Německa. Ostatní okolo se mohou svým dílem k tomu připojit. Pak by to mělo svou váhu a určitě i respekt (zejména na východě). Nicméně sami Němci ,vzhledem ke své historii, mají problém vůbec uvažovat o tom, zda mají mít nějaké ambice. V současné době se Poláci snaží, ale sami to nezvládnou. Francie je orientována na Středozemí. My Češi, Maďaři, Slováci...jsme příliš malí hráči. To uvažuji jen z perspektivy východního křídla NATO.
    Skrýt celý příspěvek

    • Ilawar
      20:42 19.11.2021

      Za prvé, autor by neměl zaměňovat Evropu s EU.
      Za druhé, EU pracuje na likvidaci svého zbývajícího průmyslu a tudíž se sama odsuzuje k bezvýznamnosti. Nějaká strategická ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Za prvé, autor by neměl zaměňovat Evropu s EU.
      Za druhé, EU pracuje na likvidaci svého zbývajícího průmyslu a tudíž se sama odsuzuje k bezvýznamnosti. Nějaká strategická samostatnost EU se tím stává čistě chimérickou.

      Co se týká angažování v blízkém okolí Evropy, nic nebrání evropským podmocnostem jako je Francie nebo Itálie se realizovat. Ale jak to dopadlo v Lybii je všeobecně známé - po týdnu bombardování museli s prosíkem za USA, protože neměli ani munici ani letecké tankery. A jejich dlouhodobá neschopnost bránit své námořní hranice před nelegálním obchodem s lidmi je také známá.
      I na policejní akci v Mali si Fra vyžádala pomoc od ostatních států, např. ČR.

      Se znovuvyzbrojením Ger. bych byl extrémně opatrný. Na udržení míru v Evropě existuje funkční organizace - NATO - a jedním z jeho účelů je "keep Germans down".
      Skrýt celý příspěvek

      • xstandis
        18:04 22.11.2021

        To máte pravdu, nicméně po rozpadu SSSR a úpadku vlivu USA se začínají více projevovat zájmy jednotlivých hráčů v Evropě. Francie, Rusko... začíná se to podobat tomu, jak to bylo v ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To máte pravdu, nicméně po rozpadu SSSR a úpadku vlivu USA se začínají více projevovat zájmy jednotlivých hráčů v Evropě. Francie, Rusko... začíná se to podobat tomu, jak to bylo v dřívějších dobách v důsledku přirozeného vývoje. Jen ti Němci k tomu chybí, vytváří to tedy mocenské vakuum, které zde dříve nebylo. NATO drželo pohromadě hrozba ze strany SSSR, což už nyní neplatí v takové míře, jako dříve.
        Skrýt celý příspěvek

  • František Krejčíř
    14:54 18.11.2021

    "Mezi 14. a 30. srpnem letošního roku došlo ke stažení sil NATO z Afghánistánu."

    první věta se moc nepovedla. V tomto období byli evaukováni civilisté. Síly NATO odešly ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Mezi 14. a 30. srpnem letošního roku došlo ke stažení sil NATO z Afghánistánu."

    první věta se moc nepovedla. V tomto období byli evaukováni civilisté. Síly NATO odešly povětšinou už předtím.
    Skrýt celý příspěvek

    • František Krejčíř
      14:56 18.11.2021

      Evaukováni je fakt dobrý a to záporné hodnocení, které jsem si udělil, to korunovalo XD

      Evaukováni je fakt dobrý a to záporné hodnocení, které jsem si udělil, to korunovalo XD

  • Arccos
    14:13 18.11.2021

    Víte, proč "Evropské státy... rozhodnutí vlády USA stáhnout se přijaly bez formálních protestů a k ústupu se připojily"?
    Protože NATO je USA. Putin kdysi označil evropské armády ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Víte, proč "Evropské státy... rozhodnutí vlády USA stáhnout se přijaly bez formálních protestů a k ústupu se připojily"?
    Protože NATO je USA. Putin kdysi označil evropské armády za "klauny" a tím přesně jsou se svými vojenskými rozpočty a neochotou stavět armády, natož je použít. A úplně přesně by dopadl i nějaký společný evropský pakt.
    A za mě, kdybych se měl rozhodnout, jestli můj spojenec má být třeba taková Francie nebo USA, tak neváhám ani na moment.
    Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      14:46 18.11.2021

      Navíc když o tom mluví takoví agenti Kremlu jako jsou Borell s Michelem, kteří jsou placení za zničení transatlantické vazby NATO. Pro nás z toho plyne jediné - starat se více o ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Navíc když o tom mluví takoví agenti Kremlu jako jsou Borell s Michelem, kteří jsou placení za zničení transatlantické vazby NATO. Pro nás z toho plyne jediné - starat se více o vlastní zájmy, zignorovat Green Deal, přestat vyhazovat peníze za pitomosti a postavit pořádnou armádu, která bude mít alespoň dvě pořádná dopravní letadla..
      Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        14:54 18.11.2021

        green deal neni v principu pitomost, kterou by chtela EU, napr. Cina moc nemluvi, ale v elektromobilite vladne.

        green deal neni v principu pitomost, kterou by chtela EU, napr. Cina moc nemluvi, ale v elektromobilite vladne.

        • liberal shark
          15:19 18.11.2021

          Problém je v tom, že elektromobilita není nic "zeleného". Jenže Green Deal zdaleka není jen elektromobilita. Je to komplexní dodatečné zdanění všech oblastí života a "odklonění" ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Problém je v tom, že elektromobilita není nic "zeleného". Jenže Green Deal zdaleka není jen elektromobilita. Je to komplexní dodatečné zdanění všech oblastí života a "odklonění" peněz korporacím, dodávajícím "zelené" technologie. Bohužel to vede ke ještě větším škodám na životním prostředí, než kdyby se nedělalo nic. O rozvrácení evropské civilizace a sociální struktury společnosti ani nemluvě.
          Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:50 18.11.2021

            elektromobilita má ekologicky čistý proces spotřeby energie, na rozdíl spalovacího motoru. Teď je výzvou pro vědce, aby byl i co nejčistší proces výroby té energie. Určitě vývoj ...
            Zobrazit celý příspěvek

            elektromobilita má ekologicky čistý proces spotřeby energie, na rozdíl spalovacího motoru. Teď je výzvou pro vědce, aby byl i co nejčistší proces výroby té energie. Určitě vývoj ještě zdaleka neřekl poslední slovo. Jisté je ale to, že spalovat fosilní paliva z neobnovitelných zdrojů je naprosté zvěrstvo.
            Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            07:52 19.11.2021

            To Jura:
            Nelze uvažovat jen "palivo", je nutno posuzovat celý životní cyklus dané technologie. Elektromobilita má dvě velké ekologické slabiny: výrobu elektřiny a životní cyklus ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To Jura:
            Nelze uvažovat jen "palivo", je nutno posuzovat celý životní cyklus dané technologie. Elektromobilita má dvě velké ekologické slabiny: výrobu elektřiny a životní cyklus baterií. Při řádném započtení těchto externalit se elektromobil dostává někam na úroveň moderního dieselu. O obnovitelnosti se nedá mluvit. A pokud nasazení elektromobilů vede k předčasnému vyřazení klasických automobilů před koncem jejich technické životnosti, bude výsledný efekt na životní prostředí spíše záporný.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            16:48 19.11.2021

            nemohu souhlasit. Spalovaci motor bezi optimalne jen za urcitych podminek (teplota, rychlost) a neumi rekuperaci, takze pousti energii panu bohu do oken a jeste zamoruje prachem z ...
            Zobrazit celý příspěvek

            nemohu souhlasit. Spalovaci motor bezi optimalne jen za urcitych podminek (teplota, rychlost) a neumi rekuperaci, takze pousti energii panu bohu do oken a jeste zamoruje prachem z brzd. Filtr pevnych castic funguje u zahrateho motoru. Baterii lze snadno temer na 100% zpetne odebrat k recyklaci, asi se nenajde nikdo, kdo tezkou baterii vynda a hodi do kopriv. Spalovaci auto ma rovnez retezec ekologicky narocnych procedur jako jsou rafinerie, distribuce paliva atd. Elektromobil je vyrobne jednodussi a ma vyssi zivotnost agregatu. Je to spravna cesta, vzduch ve mestech je dnes jinak neudrzitelny, krome omezeni individualni dopravy.
            Skrýt celý příspěvek

        • Ilawar
          20:17 19.11.2021

          Green deal, Fit for 55 apod. jsou příklady naprosté idiocie EU.
          Které pokud by se realizovaly, povedou pouze ke zdražení energií (už se daří), likvidaci průmyslu v EU (in ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Green deal, Fit for 55 apod. jsou příklady naprosté idiocie EU.
          Které pokud by se realizovaly, povedou pouze ke zdražení energií (už se daří), likvidaci průmyslu v EU (in progress), ke zlikvidování střední třídy a ožebračení obyvatelstva EU (in progress).

          Čína možná vyrábí nejvíc aut na baterky na světě, ale také produkuje nejvíc el. en. z uhlí na světě - i pro ta auta na baterky.

          Co se týká Ger. tak měli letos i předešlé roky nejvíc emisí na kWh za dobu trvání jejich slavné Energiewende.
          https://www.osel.cz/11677-neme...

          https://www.idnes.cz/ekonomika...
          Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            22:06 19.11.2021

            zdrazeni energii je projekt Ruska a snahy zaztraktivnit NS2. Cina vyrabi prvotni suroviny, narozdil od nas, takze nelze seriozne hodnotit jeji ekologickou zatez. U nas uz nejsou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            zdrazeni energii je projekt Ruska a snahy zaztraktivnit NS2. Cina vyrabi prvotni suroviny, narozdil od nas, takze nelze seriozne hodnotit jeji ekologickou zatez. U nas uz nejsou barevne reky, jsou v Cine.
            Skrýt celý příspěvek

          • Ilawar
            11:41 20.11.2021

            @Jura
            Nikoli, vysoká cena energií je výsledek politiky EU - v tomto případě emisních povolenek - jejich učel je zdražit energie z konvenčních zdrojů a to se podařilo na 1000%.

            Co ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Jura
            Nikoli, vysoká cena energií je výsledek politiky EU - v tomto případě emisních povolenek - jejich učel je zdražit energie z konvenčních zdrojů a to se podařilo na 1000%.

            Co se týká plynu, tam se sešlo víc faktorů, jako prázdné zásobníky po zimě 2020/2021 a spekulace na pokles ceny v létě, která nevyšla. Zásadní je ale vyšší poptávka po plynu jako důsledek německé Energiewende a nahrazování jaderných elekráren plynovými (a uhelnými+OZE).

            Ursula von der Leyen zase prohlásila: „Do konce roku navrhnu reformu trhu s plynem. V této souvislosti přezkoumám otázky kolem skladování a bezpečnosti dodávek.“ A korunovala to výrokem: „Unie by měla zvážit společné nákupy a urychlit přechod na levnější obnovitelné zdroje energií.“

            Volně přeloženo, když regulace a protlačování zelené politiky na sílu vyvolalo energetickou krizi, budeme energie regulovat ještě víc a budeme zelenou energii tlačit ještě větší silou – aby to energetickou krizi ještě víc zhoršilo.

            https://echo24.cz/a/SVX7v/fyzi...
            Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        16:16 18.11.2021

        liberal shark
        Nedokázat pořídit alespoň ty dvě pořádná letadla za celých dvacet let nasazení daleko v Asii je slušná ostuda strategického plánování MO ČR.
        Stihneme něco koupit ...
        Zobrazit celý příspěvek

        liberal shark
        Nedokázat pořídit alespoň ty dvě pořádná letadla za celých dvacet let nasazení daleko v Asii je slušná ostuda strategického plánování MO ČR.
        Stihneme něco koupit dříve než nás poženou z Afriky?
        Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          07:53 19.11.2021

          JJ, takové KC-390 Millenium by se mi ve Kbelích taky líbilo.

          JJ, takové KC-390 Millenium by se mi ve Kbelích taky líbilo.

          • flanker.jirka
            09:51 19.11.2021

            To je sice pěkné letadlo, ale vyrábí se? Dávno jsme měli mít k dispozici několik kusů C 130. Ukazuje se, že v případě nutnosti se musíme spoléhat na bezpečnost našich vojáků v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To je sice pěkné letadlo, ale vyrábí se? Dávno jsme měli mít k dispozici několik kusů C 130. Ukazuje se, že v případě nutnosti se musíme spoléhat na bezpečnost našich vojáků v zahraničí na cizích státech.
            Polsko doplňuje stav svých C 130 o další olétané stroje.
            https://www.businessinsider.co...
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:53 19.11.2021

            Nyní se ukážou nevýhody CASA C 295M vs C 27 J Spartan. Rozměry a hmotnosti vozidel pro výsadkový pluk budou muset být větším kompromisem.

            Nyní se ukážou nevýhody CASA C 295M vs C 27 J Spartan. Rozměry a hmotnosti vozidel pro výsadkový pluk budou muset být větším kompromisem.

          • flanker.jirka
            16:18 22.11.2021

            Dnes doletla KC 390 na letiště Kbely

            Dnes doletla KC 390 na letiště Kbely

          • Scotty
            19:04 22.11.2021

            Ta je tu od soboty a patrně se ještě chvíli zdrží.

            Ta je tu od soboty a patrně se ještě chvíli zdrží.

        • 3180
          12:05 20.11.2021

          Jaké strategické zájmy má ČR v Africe? Konkrétně prosím..

          Jaké strategické zájmy má ČR v Africe? Konkrétně prosím..

          • flanker.jirka
            12:16 20.11.2021

            V případě pořízení kapacity nákladních letadel nejde o hledání strategie přímo. Ale o to, že tam máme naše vojáky, kteří se mohou dostat do bezprostředního nebezpečí a bude nutné ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V případě pořízení kapacity nákladních letadel nejde o hledání strategie přímo. Ale o to, že tam máme naše vojáky, kteří se mohou dostat do bezprostředního nebezpečí a bude nutné je více zásobovat nebo evakuovat, jako v případě Afghanistánu.
            EU a tím i ČR by měla mít ambice mít pod kontrolou dění minimálně v severní Africe.
            Chcete-li mít pod kontrolou vlastní pobřeží, je nejlepší mít vliv i na dění na tom protějším.
            Stav je takový, že souboj o ekonomický potenciá levné pracovní síly a komodit s Čínou v Africe prohráváme. ... a už se tam montuje i Rusko.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            20:29 20.11.2021

            v Severní Africe jde nejenom o kontrolu pobřeží, ale i o ekonomické zájmy - plyn, ropa, Suez ...

            v Severní Africe jde nejenom o kontrolu pobřeží, ale i o ekonomické zájmy - plyn, ropa, Suez ...

    • Ilawar
      19:57 19.11.2021

      Myslím, že generál Ismay vyjádřil účel NATO pregnantně: "to keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down,".
      Výrok i strategické východisko je stále platné. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Myslím, že generál Ismay vyjádřil účel NATO pregnantně: "to keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down,".
      Výrok i strategické východisko je stále platné.
      Zvláště v kontextu schopností evropských armád i schopností evropských politických reprezentací řešit rozdílné zájmy evropských států v roce 1952, v roce 2021, i v budoucnu.
      Skrýt celý příspěvek

      • xstandis
        18:07 22.11.2021

        S těmi Rusy a Němci to ale nyní naráží na fakt, jak se s nimi bude USA chtít domluvit a získat je na svou stranu proti Číně...

        S těmi Rusy a Němci to ale nyní naráží na fakt, jak se s nimi bude USA chtít domluvit a získat je na svou stranu proti Číně...