Vladimir Putin: Ruské letectvo získá 76 stíhaček Su-57 do roku 2027

Vladimir Putin: Ruské letectvo získá 76 stíhaček Su-57 do roku 2027
Su-57 / mil.ru (Zvětšit)

Ruské vzdušně-kosmické síly (VKS) měly do roku 2027 původně převzít pouze 16 víceúčelových (jiné zdroje uvádějí 15) taktických letadel Su-57. Avšak dle nejnovějších informací ruské tiskové agentury Interfax, která citovala ruského prezidenta Vladimira Putina, VKS do roku 2027 obdrží 76 letadel Su-57.

„Vyzbrojovací program plánoval do roku 2027 nakoupit 16 těchto letadel. Jak uvedl ministr [obrany], včera jsme probrali situaci. Jako výsledek práce, kterou jsme provedli a jako výsledek dohody s průmyslem, průmysl sníží cenu letadla a zbraní o 20 %, takže můžeme nakoupit mnohem více letounů této třídy, této, ve skutečnosti, nové generace,“ uvedl 15. května na setkání s ministrem obrany a vedoucími představiteli zbrojního průmyslu Vladimir Putin. „Dohodli jsme se, že za stejné časové období nakoupíme 76 těchto letadel bez navýšení nákladů [?].“

Podle Putina VKS mezi roky 2013 až 2018 získaly více než 1000 nových nebo modernizovaných letadel a vrtulníků. Celkově tak ve VKS slouží 65 % moderních letadel a vrtulníků.

V oblasti taktického stíhacího letectva páteř VKS v následujících dekádách utvoří duo letadel Su-35S a Su-57. Je trochu zvláštní, že podle ruského prezidenta jsou „víceúčelové stíhačky Su-35S a Su-57 v závěrečné fázi státních testů.“ V případě Su-57 to je pochopitelné. Avšak v případě Su-35S tiskové oddělení ruského ministerstva obchodu a průmyslu již 19. září 2017 oficiálně oznámilo ukončení státních zkoušek a zavedení Su-35S do výzbroje VKS.


Šestice letounů Su-57 (prototypy) doprovodilo letadlo Vladimira Putina do Achtubinsku.

Smlouva na nákup 76 letadel Su-57 může být podepsána na srpnové vojenské výstavě MAKS 2019 v Moskvě. Tento počet postačí k přezbrojení tří ruských leteckých pluků, resp. šesti letek po 12 letadlech. V šesti letkách bude sloužit tedy 72 letadel Su-57, zbývající čtyři letouny VKS zřejmě vyčlení pro výcvik.

Podle ruského deníku Kommersant výše smlouvy dosahuje 170 miliard rublů, což je 2,63 miliardy dolarů. Podle Putina se jedná o největší jednorázový nákup taktických bojových letadel za 40 let.

Samozřejmě není vůbec znám (a zřejmě ani nebude) obsah chystané smlouvy, ale prostým dělením jednotková cena Su-57 vychází na „pouhopouhých“ 34 milionů dolarů. V této ceně se tedy schovávají nejspíš jen samotná letadla a budování provozního, servisního a výcvikového zázemí, jakožto i nákup náhradních dílů nebo zbraní, si vyžádá další desítky miliard rublů.

Podle Kommersantu, který se odvolává na nejmenovaného manažera z obranného průmyslu, půjde zřejmě o největší kontrakt v historii Sjednocené letecké korporace (OAK), která sdružuje všechny hlavní letecké podniky Ruské federace. Snížení ceny o 20 % bylo přitom dosaženo údajně díky „změně vnitřní dispozice Su-57 a sjednocení technických řešení, ale také díky vyšší sériovosti výroby“.

Stejný zdroj uvedl, že ziskovost se pohybuje pouze v rozmezí tří až pěti procent, což nepřinese OAK žádné výdělky, ale výrobnímu závodu Komsomolsko-Amurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO) zajistí práci na dalších deset let. Ročně by tak závod KnAAPO mohl vyrábět ne méně než sedm až osm Su-57 ročně. Dodejme, že KnAAPO v současné době zajišťuje výrobu Su-35S.


Su-57

Otázkou je, kolik sériových Su-57 získá motory „první etapy“ AL-41F-1 (Izdělije 117), což je vylepšená verze motoru AL-41F-1S (Izdělije 117S) stíhaček Su-35S, a kolik letounů získá zcela nové motory „druhé etapy“ Izdělije 30.

Vývoj motoru AL-41F-1 skončil na konci minulého roku. Podle Kommersantu nové motory Izdělije 30 vstoupí do sériové výroby již v roce 2023. Ostatně dříve jsme uvedli, že ruští vývojáři a technici pracují na tři směny, aby splnili dohodnuté lhůty vývoje a dodávek nových motorů.

Přitom v roce 2016 ruský deník Izvestija odhadl dokončení motorů Izdělije 30 na roky 2025 až 2027. „Podle různých odhadů motory druhé vývojové etapy dostanou ruské stíhačky T-50 [označení prototypu Su-57] mezi roky 2025 až 2027. Teprve poté můžeme říci, že T-50 se stal opravdovým letadlem páté generace,“ uvedl v roce 2016 deník Izvestija.

Práce na Su-57 byly zahájeny v roce 2002 a o dva roky později byl projekt představen ruskému prezidentovi. Letoun poprvé vzlétl v roce 2010. Ve stejném roce Vladimir Putin uvedl, že vývojové práce stály 30 miliard rublů a dokončení vývoje si vyžádá stejnou částku.

Datum zavedení do výzbroje a počet nakupovaných Su-57 se přitom neustále měnil. Státní vyzbrojovací program pro roky 2011 až 2020 počítal s nákupem 52 sériových Su-57 a s dodávkou prvních dvou v roce 2015. Následně VKS kvůli špatné ekonomické situaci byly ochotné nakoupit pouze 15 Su-57 (16 ?) a první dva v roce 2017. Avšak smlouva na nákup prvních dvou Su-57 byla podepsána teprve v srpnu 2018 na MAKS 2018 s tím, že první Su-57 letectvo převezme v letošním roce a druhé v roce 2020.

Zdroj: Kremlin.ru, Interfax

 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...

Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57

Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na ...

Startuje výroba motorů AL-41F-1 pro ruské stealth stíhačky Su-57

V listopadu minulého roku skončil výzkum, vývoj a testování proudového motoru „první etapy“ AL-41F-1 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • UnionPacific
    23:00 20.05.2019

    Osobne si myslím,že nemá zmysel zavádzať su57 do hromadnej výroby a nasledne do armady,aj keby dosiahli všetky deklarované schopnosti. Byť ja Putinom,nariadil by som pokracovať vo vyvoji,aby mohol niesť prvky 6 generacie. To znamená nove učinnejšie generátory pre potencialny laser, možnosť odstránenia zvislých manevrovacich ploch,možnosť lietať autonomne a pod. Ono,ak ho nezavedu do 5 generacie,tak zaroveň nevytvoria dalsiu stratu...lebo Usa bude vtedy už zavadzať 6 generaciu. Nezavedenie zaroven ušetri peniaze pre dovývoj.
    Nezabudnime,že sa vo svete občas dejú zázraky ! Čína môže poskytnút svoje technológie, je šanca že najdu f35 v japonskom mori a vytažia z nech technologie,iran prispeje tým čo sa naučil so Sentinela...ja by som na mieste Rusov ešte neodpisoval Suchoj do šrotu.

  • danny
    11:18 20.05.2019

    Jsem docela zvědav na podrobnější informace k ceně. Jestli je to drak bez motorů, případně bez zbraňových systémů. Případně cena vyjadřuje jen maximální hodnotu výrobních nákladů bez rozpouštění výdajů na vývoj, který je hrazen z jiných rozpočtových kapitol.
    Každopádně to vypadá, že se asi posunuly rozhovory s Turky a spol., protože to zní jako významná změna tonu v dosud opatrných vyjádření z oficiálních míst k tomuto projektu.
    Jsem zvědav, jestli dotáhnou sériovou produkci. Proti F-35 mají nespornou výhodu v mnohem menším počtu verzí a menší roztříštěnosti vyroby (a nevýhody ve všem ostatním).

    • Jirosi
      14:42 20.05.2019

      Ve chvíli kdy nemají hotový jediný seriový kus, k tomu 10 prototypů v různé fázi dle výrobního data, bez konečné motorizace, a zahraničním zákazníkům budou dodávat jinou výbavu.
      Napsat, že mají malí počet variant je zajímavé tvrzení.

      • danny
        16:22 20.05.2019

        Jirosi: nevím. Ale něco mi říká, že doplácat jednu sériovou verzi letadla vyráběného v jednom závodě a jeho exportní downgrade je trošku jiné kafe, než dát dohromady A, B, C a ještě verze pro Evropu, Japonsko, Izrael s různými místy kompletace.
        To, že se k té sériové verzi zatím nedostali, je jiná věc a prototyp je prototyp.

        • logik
          16:33 20.05.2019

          Dokud bude od každé verze řádově více letadel, než všech existujících Su-57 sakumprásk dohromady, tak rozhodně nebude výroba Su-57 levnější...

        • Jirosi
          17:11 20.05.2019

          Krapet ignoruješ fakt, že oni tu F-35 mohli stále vyrábět jak začali, jak to plánují udělat v Rusku. Ale místo toho se rozhodly na novější stroje aplikovat vylepšení.
          Takže sice mají více verzí, ale ty poslední jsou aktuální.

  • givicz
    17:05 19.05.2019

    Ruské letectvo v rámci své modernizace pořídí 76 letadel Su-57
    https://www.armyweb.cz/clanek/...

    Letoun Su-57 je ruský stíhač páté generace vybavený zásadně novým špičkovým avionickým komplexem a nejnovější radarovou stanicí.
    Suchoj Su-57 je vybaven unikátní radarovou soustavou S121 složenou z hlavního palubního radiolokátoru a 4 menších radiolokátorů, umístěných po bocích v přední části trupu a v náběžných hranách křídel.

    Základ tohoto systému tvoří výkonný radiolokátor NIIP Otakar N050 s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním (AESA), který sestává z více než 1 500 samostatných přijímacích a vysílacích modulů, pracujících v kmitočtovém pásmu X (8 –12 GHz). Dokáže současně sledovat až 32 vzdušných cílů a útočit na 8 z nich. Zorný úhel tohoto radiolokátoru představuje 240 stupňů. Poprvé byl představen na airshow MAKS v roce 2009. Jedná se o druhý ruský palubní radiolokátor typu AESA (prvním byl radiolokátor Žuk-AE od společnosti Fazotron, vyvíjený pro MiG-35).

    Kromě hlavního radaru je stroj vybaven dalšími 4 radary. Dva malé radary umístěné v přední části trupu slouží ke sledování situace po bocích letadla a zásadním způsobem rozšiřují zorný úhel celé radarové soustavy. Stejně jako hlavní radiolokátor jsou i tyto určeny pro kmitočtové pásmo X. Další dva radary jsou umístěny v náběžných hranách křídel. Pracují v kmitočtovém pásmu L (1–2 GHz) a slouží k detekci letadel typu stealth (s nízkou pravděpodobností odhalení).

    • balm
      17:37 19.05.2019

      Za 2,63 miliardy dolarů?

      Nezdá se Vám cena nepřiměřeně směsná, vzhledem k elektronickému vybavení a nákladům na vývoj, výrobu a servis? V minulosti se uvažovalo o možnosti vybavit Eurofighter Typhoon Tranche 3 novými anténními soustavami integrovaných do křídel společně s vyvíjeným 360° Pirate. Bohužel, i přes úspěšnost prototypu z celé modernizace sešlo, protože výsledná nového elektronického vybavení prodražila letoun nejméně o 40%. Konkrétně mluvíme o částkách převyšující 140 miliónů euro za kus. Špičkový, ale zcela neprodejný a vy nám chcete tvrdit, že Rusko tohle všechno dokáže za 34,6 miliónů dolaru?

      Snad byste měl objasnit jakými prostředky chtějí dosáhnout enormního navýšení hodnoty ruského rublu, aniž by se jednalo o globální systémovou chybu převodníků měn.

      • vantom
        10:39 20.05.2019

        Proč by mělo Rusko za současné situace oznamovat reálné náklady či prodejní ceny do běžných médií?? Drtivá většina této diskuze je směšná, a k ničemu.

        • logik
          16:34 20.05.2019

          Pokud neoznamuje reálné náklady, tak si jen škodí, protože naprosto zbytečně označuje svá letadla za levný lowend.

      • The88
        22:02 20.05.2019

        Uvadena jednotkova cena Su-57 vyjadruje budouci platbu OAK a jiste nezahrnuje vyvojove naklady. Letectvo uz je jedno zaplatilo, logicky je nebudou znovu vyplacet v ramci objednavky stroju. Plus je taky otazkou, zda jsou v cene motory (nebot podle vseho neni doposud jasne, ktere v tech letadlech budou).
        Plus samozrejme ta cena muze byt uplne nerealna a je to jenom kourova clona, ale to bychom tu zase nemuseli vubec diskutovat...

    • Jirosi
      15:48 20.05.2019

      1) Proč nám sem kopíruješ článek z jiného webu vycházející z toho samého co tenhle?
      2)Údaje o Su-57 jsou sice hezké, ale nás by spíše zajímalo jakým vybavením bude vybaveno těchto 76x objednaných kusů?

  • givicz
    09:19 19.05.2019

    Фотонные радары, радиофотоника и стелс-технологии (Fotonové radary, radiofotonika a stealth technologie)
    https://naukatehnika.com/foton...

    • satai
      12:57 19.05.2019

      A funguje to i na plazmový stealth?

    • logik
      13:31 19.05.2019

      Ten článek s odpuštěním plete páté přes deváté, a z velké části vůbec není o fotonickém kvantovém radaru. To, co popisuje je technika využívání polarizace fotonů, která může pomoci při fitrování signálu především proti cílenému rušení a částečně i šumu, ale která nemá žádnou zázračnou schopnost překonávat stealth a detekovat stealth letadla na stovky kilometrů. Navíc jde "poměrně snadno" neutralizovat tím, že by se na povrch letadla nanesl "polarizační filtr".

      Ve sktuečnosti fotonický radar funguje úplně jinak, nepracuje s odraženým signálem - jak tvrdí ten ruský nesmysl, ale s kvantovou provázaností fotonů (o tom se v článku také zmiňují, ale úplně nesmyslně a blbě) a detekcí letadla ne pomocí odraženého signálu, ale analýzou fotonu entaglovaného s vyslaným fotonem.
      Právě to, že nepracuje s odraženým signálem je příčinou toho, že pro něj jednak neplatí radarová rovnice (intenzita signálu klesá jen s druhou mocnicou) a tedy má potenciál podstatně prodloužit detekční vzdálenost, jednak mu nevadí stealth letadla, protože je mu jedno, co se stane s fotonem, co narazí na letadlo, stačí, když se nějak změní jeho stav, jednak z principu na něj nefunguje žádné rušení.

      Vyrobit takovýto radar je řádově složitější než v článku prezentované hrátky s fází: umět vygenerovat dostatečné množství provázaných fotonů tak, aby při jejich dekoherenci, která nutně nastává při detekci na delší a delší vzdálenosti, bylo furt možno odhalit změny v důsledku kvanotvé provázanosti.
      Kdyby se něco takového umělo, tak to má poměrně dalekosáhlé důsledky v mnoha oborech (kvantové šifrování, kvantové počítače - což by znamenalo prolomení nemálo šifer dnes považovaných za bezpečné atd. atd....). Vzhledem k tomu, že o ničem takovém se ani vzdáleně nemluví, ani není ani náznakem publikováno (byť by to bylo na nobelovku z fyziky), a zde publikovaná propaganda odkazuje na 25 let starý článek s minimem citací, tak je zcela evidentní, že v dohledné době taková technologie nebude. A jestli je někdo v této technologii daleko, tak nikoli Rusové, ale Číňani, kteří v této oblasti mají pár úspěchů.

      Právě zmatení těchto dvou věcí - "kvantových technik processingu signálu" a "pravého kvantového radaru" využívá Ruská propaganda k tomu, aby lidí co snadno skáčou na špek vyvolala dojem, že Stealth bude v dohledné době nějak překonáno.

      PS: Je pravda, že špatné pochopení toho, co vlastně kvantový radar je, se opakuje na více místech, podstatně lépe je jeho princip vysvětlen např. zde:
      https://fighterjetsworld.com/w...
      byť i zde se míchají ty dva nesouvisející principy dohromady.

      • logik
        13:33 19.05.2019

        PS: Problém asi není jen ty entaglované páry vyrobit, ale zároveň pak být dostatečně schopný detekovat v takovém množství jejich změny - můj obor to není, abych to byl schopen posoudit sám, a materiály nějak seriozně se tomu věnující moc nejsou.

      • Jirosi
        15:40 20.05.2019

        Jen ti doplním, že kvantové počítače už jsme zvládly. Viz:
        https://youtu.be/9yhU-QIPUvU?t...

        • logik
          16:36 20.05.2019

          Nezvládli. Jediný, kdo reálně vyrábí "kvantové počítače" je D-Wave, který ale vyrábí speciální případ jednoúčelových počítačů, o kterých se odborníci hádají, jestli to vůbec je nebo není kvantový počítač.
          Skutečné kvantové počítače sice existují v laborkách, ale k nějakému prakticky použitelnému výsledku je stále daleko.

        • Jirosi
          17:03 20.05.2019

          Když si to pustíš, zjistíš že už ho dokonce komerčně prodali.
          Ale pro stání na stole doma to není, a nejspíše nikdy nebude.

          • Jirosi
            17:27 20.05.2019

            Jen doplním, že o společnosti D-Wave se tam baví taky. Ona kvantový počítač nemá. Skutečné kvantové počítače mají Intel, IBM. V roce 2017 16 a 17 Q-bitů.
            Dva se prodali zákazníky byli NASA, Google. Přednáška je z roku 3/2018, dnes už budeme o něco dál.

          • logik
            22:08 20.05.2019

            Jirosi. To všechno kupodivu +- vím. Ale kvantový počítač s dvěma desítkami Qubitů je hračka pro vědce. Ne reálný k něčemu použitelný stroj.
            Reálně použitelný by byl stroj s řádově tisíci quibity - a to je prostě zatím totální scify.

            Je to přesně to, o čem jsem mluvil v souvislosti s těmi kvantovými radary. V labech si hrajou s pár elektronama nebo fotonama. A jo, prodaj to pár firmám, který chtěj bejt "o krok napřed". I ve firmách si rádi hrajou (a připravujou algoritmy, aby až se to jednou povede....) a bohatý firmy nechaj pár zaměstnanců si hrát. Ale na reálně použitelný zařízení, tedy zařízení nějak překonávající klasické radary/počítače, je potřeba jít o několik řádů výš - a vzhledem k tomu, že zatím je halasný úspěch, když přidaj jeden quibit.....

        • The88
          22:05 20.05.2019

          Tak to vam, holky, gratuluju!

  • triplane
    09:49 18.05.2019

    Celkem to tomu letadlu preji.
    Ale z vlastni zkusenosti vim ze v Rusku ani podepsana smlouva nejen se statni instituci vubec nic neznamena, jen kus papiru. Tady dokonce ani zadna smlouva jeste neni. Uvidime.
    Osobne si myslim ze se to realizovat bude, ale v daleko vetsim casovem pasmu. Odhadl bych tak 5-10 zdrzeni dodavek.

  • givicz
    08:08 18.05.2019

    Tak zde je předmětné vyjádření Vladimira Putina o nákupu 76 stíhaček Su-57 z kterého čerpá článek výše ( s eng. překladem)
    https://www.youtube.com/watch?...

    Putin Inspects Russia’s Strategic Bomber Force! Kazan Factory Working on New Gen Planes!
    https://www.youtube.com/watch?...

  • balm
    19:22 17.05.2019

    Klíčovou otázkou zůstává připravenost (stav) celého ruského průmyslu utvářejícího kritický dodavatelský řetězec*, bez kterého nebude možné realizovat výrobu. S ohledem na verzi Su-57E, určenou výhradně zahraničním zákazníkům, si musíme pokládat otázky, zda jsou vůbec připravení pokrýt domácí a zahraniční poptávku. Zákazníkem by mohl ropou nasáklý Velbloudistán, pro kterého neexistuje šance získat F-35.

    Otázka zní, zda-li ruský průmyslový řetězec schopen garantovat servisní a logistickou podporu s dodávkami náhradních dílů, dodržovat harmonogram vývoje modernizačních bloků a současně zajistit výcvik lidských zdrojů. Pro příklad: Splní se sen a Su-57E si najde svého zahraničního zákazníka, který objedná 30 + 4 letounů. Jsou vůbec připraveni na možnost, že si letoun zákazníky najde? Svérázné Rusko bylo často připraveno jen papírově, ale realizace značně zadrhává i u zavedených strojů.

    * Západní země začínají s budováním dodavatelského řetězce v okamžiku zahájení vývoje stroje. Prudké změny a výkyvy v průmyslu a ekonomice Ruska za posledních 10 let na optimismu nepřidají.

    • Jirosi
      20:13 17.05.2019

      Dopadne to jasně, dostane stroje určené pro "Ruské letectvo"
      Stejný případ jako u Mig-35. Proto mně zajímá jako budou mí tyto stroje konfiguraci, z ceny by se dalo vyvodit, že to bude pravě ta Su-57E. Nikoliv původní Su-57, ty budou mít jen ty 2.

      Další otázka co vyvstává, je co budou dělat až přijdou ty nové motory. Vyrobit jen pro přemotorování 76, 152 motorů bude trvat minimálně deset let. Při současné výrobě nových letadel, možná déle.

  • SofF
    13:46 17.05.2019

    bral bych to tak že v Kremlu došli k názoru že jich prostě bude třeba více. F-35 sice stíhá jeden problém za druhým, ale za pár let jich už bude hodně tak ikdyž část bude nebojeschopná tak to pořád bude hodně akceschopná síla na kterou už pouhé SU-35S jakkoli modernizované stačit nebude. Nějakých 70 SU-57 není ani tak mnoho, ale v kombinaci s 35S jako vůdčí letouny už budou moci útvarům F-35 s F-16/18 zdatně odporovat.

    • RiMr71
      14:07 17.05.2019

      ...a kolik z těch Su-57 bude bojeschopných? Myslíš, že (pokud jde skutečně o 5.gen) bude nasaditelnost Su-57 nějak násobně vyšší než u těch "problematických" F-35 a F-22 (na které mimochodem zapomněls)?
      A kde je celý ten informační a digitální polštář, kterého jsou a budou F-22 a F-35 vlastně pouhou součástí?
      Představa, že v případě nějakého konfliktu budou amíci hrát "fér" a vypnou 80% svých systémů, aby Rus v sučku měl aspoň nějakou šanci není moc reálná...
      ...ale chápu, už slyším "ale atomovky"...

    • major
      14:09 17.05.2019

      Ja to teda vidím ako (ďalšie) kremeľské PR. Stále totiž čakáme na dodanie prvého (!) stroja.

      A poštelovať linku z rýchlosti 1 lietadlo/rok na minimálne 10 (teda 1 rád) sa asi tiež nedá jedným prehlásením (hoci prehlásením toho najbystrejšieho z najbystrejších).

      2019: 1 ks
      2020: 5 ks
      2021-7: po 10 ks

    • logik
      14:30 17.05.2019

      Především těch cca šest letadel ročně je asi minimum, aby se reálně dala udržet jejich výroba. Jestli nechtěli celej projekt spláchnout do kanálu, tak jim moc jinejch možností nezbejvalo.

      Cena, za kterou to kupujou, ale znamená, že pokud si Suchoj nenajde nějakou jinou "dojnou krávu" (předtím to byla Indie), tak se problém jen poněkud odsune - ty peníze co dostane od Ruska na nějaký další (pro konkurenceschopnost nutný) rozvoj Su-57 nemohou stačit.

  • fotr
    10:01 17.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Podobné zprávy ze země kde zítra již znamená včera beru s velkou rezervou a považuji je spíše za propagandu než reálné plány. Kolik všeho možného už takhle sdělovali? Kde je ta obnova Severní floty, proč není hotov kosmodrom kde se navíc ukázalo že funguje rozkrádání za miliardy, kde je armáda Armat? Kde jsou nové motory Izdělia a další a další slavně oznamované projekty které si už ani nikdo nepamatuje protože se po nich slehla zem?

    • SofF
      13:59 17.05.2019

      to je pořád dědictví 90let, ani u nás se ho ještě nepodařilo překonat. Navíc v obrovských zemích kde jak se říká je "bůh vysoko a vládce daleko" se s korupcí bojuje ještě hůř. Navíc už to není jako za socialismu a je třeba se "obtěžovat" s důkazy, to věc dál komplikuje.
      A i tak pokroky jsou a nemalé, kosmodrom Vostočnyj už částečně funguje a i to vzalo vítr z plachet Kazachům kteří stále zkoušeli zvyšovat cenu pronájmu Bajkonuru. Motory jdou také pomalu ale jistě, vývoj chce čas ale budou to je jisté.
      Jinde zase došlo k přehodnocení z hlediska efektivity - deriváty T90/70 pořád prokazují svoji účinnost za podstatně menší peníz než nové stroje a nákladné budování nového zázemí. Líbí se mi že do toho nejdou po hlavě jako tehdy, prostě odmítají se nechat uzbrojit a dělají jen nutné věci.

      • logik
        14:05 17.05.2019

        " ale budou to je jisté."
        To skoro jisté je. Co není jisté je jejich spolehlivost a z té plynoucí ekonomičnost provozu.

        "Jinde zase došlo k přehodnocení z hlediska efektivity"
        Jo, to došlo. Proto Rusko kupuje daleko více Su-35, než Su-57. Ale nevím, co je na tom pozitivního.
        Ono to není pozitivní ani u Armaty, protože jestli jsou T-90 efektivnější, tak to znamená, že vývoj Armat byla slepá cesta a teda z nemalé části vyhozené peníze.

      • Robo
        15:15 17.05.2019

        No pokud se nechtějí nechat uzbrojit , tak proč velký vůdce plácá ty šílený haus numera na který prostě nemají . Prostě otevřené lze .
        Jo a giga tunel jménem Vostocnyj rozhodně netlačí ceny Bajkonuru . 1 až 2 symbolické starty ročně na to nemají vliv .
        Problém je že USA se SpaceX brutálně stlačila ceny za start čemuž zkorumpované oligarchistické Rusko nemůže cenově konkurovat a již dlouho meziročně snižují počet startů .

      • Jirosi
        16:04 17.05.2019

        "Jinde zase došlo k přehodnocení z hlediska efektivity"

        Tady ale zapomínáš na to nejdůležitější: Chybějící zkušenosti z dlouhodobého provozu, a masové výroby pokročilých technologii. To je totiž to co USA nejvíce trápí u F-35, atd.
        Jenže to nezískáš jinak, než zavedením těchto věcí do běžného provozu.

  • StandaBlabol
    09:07 17.05.2019

    No nic, chvilku nás tu teď ruská úderka bude přesvědčovat, jak je Su-57 skvělý projekt a super letadlo a bude se vyrábět se velkém. V srpnu na MAKS pak podepíšou novou objednávku na další dva kusy a bude klid.

    • givicz
      09:48 17.05.2019

      StandaBlabol... víš ona nás Americká úderka již nějaký čas krmí, že Ruská armáda nebude kupovat Su 57, nebude kupovat Mig 35, nebude kupovat Armatu atp.... a potom člověk vidí, že Ruské VKS dostanou 76 stíhaček Su 57, potom že Ruská armáda dostane 6 ks Mig 35 ROČNĚ .. vyšlo najevo, že LETOS Ruská armáda převezme převezme prvních 12 sériových tanků T-14 Armata a čtyři vyprošťovací vozidla T-16, kdy mají smlouvu na 132 ks této techniky ..... :)

      Jinak má nové zprávičky co se týče Ruských VKS...
      Второй военно-транспортный самолет Ил-76МД-90А передан Минобороны ( Druhé vojenské dopravní letadlo IL-76MD-90A přešlo na Ministerstvo obrany )
      https://tass.ru/armiya-i-opk/6...
      Celkem se v roce 2019 plánuje stavba a přeprava pěti takových strojů.
      MOSKVA, 16. května. / Tass /. Podnik Aviastar-SP převedl druhé vojenské transportní letadlo Il-76MD-90A na ministerstvo obrany RF. To je uvedeno ve prohlášení zveřejněném ve čtvrtek tiskovou službou United Aircraft Building Corporation (UAC).
      "Ulyanovský letecký podnik Aviastar-SP, JSC (součást UAC Transport Aviation Division) předal ruskému ministerstvu obrany další vojenský transportní letoun Il-76MD-90A pod výrobním číslem 110," uvádí dokument.

      Tisková služba uvedla, že velitel vojenské jednotky Vadim Dyrdin, výkonný ředitel JSC UAC-TS Vladimir Semenov a výkonný ředitel Aviastar-SP JSC Vasily Dontsov podepsali certifikát o přijetí a převodu nového letadla. Celkem letos je plánováno vybudovat a převést pět nejnovějších dopravních pracovníků.

      • StandaBlabol
        09:55 17.05.2019

        Kolik mají objednaných Su-57? 2
        Kolik mají objednaných Mig-35? 6

        O tom zbytku se bavme, až bude opravdová objednávka a ne propagandistická prohlášení, která se mění podle potřeby.

      • logik
        10:18 17.05.2019

        A copak je kupuje?
        - Jednak toto je zatím jen prohlášení, kterých bylo hafo. Kolik že má podle podobných "prohlášení" teď rusko ve výzbroji Armat? 2000?
        - jednak např. v roce 2018 Rusko koupilo 36 nových derivátů Su-27 (30,34,35). Z optiky toho je nákup šesti kusů od Su-57/Mig-35 ročně evidentně pouze "udržovačka továren". Bojová síla ruského letectva furt staví na Su-27, na tom onen nákup nic nezmění, i když by ho výjimečně nezrušili.
        - navíc cena - podstatně nižší, než např. cena za obstarožní F-16 - ukazuje, že bojová hodnota Su-57 nijak zvlášť nepřevyšuje bojovou hodnotu Su-35. Protože jinak - když je za pár fufňů - by se vyplatilo okamžitě přestat kupovat veškeré deriváty Su-27 a jejich objednávky nahradit objednávkou Su-57. To se ale neděje.

        Takže ten oznámený nákup jen potvrzuje, co jsem celou dobu tvrdil: že Ruské "nákupy" Su-57 ukazují, že ten stroj nemá extra poměr cena/výkon. Spíše ho - vzhledem k oznámené ceně - staví do ještě horšího světla, protože dosud jsme si mohli myslet, že problém je cena, což by u nového stroje nebylo nic zvláštního. Vzhledem k oznámené ceně ale musíme konstatovat, že problém je výkon, což trochu zvláštní je...

      • Jirosi
        12:35 17.05.2019

        Givicz: "víš ona nás Americká úderka již nějaký čas krmí"
        "Jinak má nové zprávičky co se týče Ruských VKS..."

        Tady to informacemi s životností 5 minut, krmíš hlavně ty.

        Bylo by určitě dobře kdyby se tento nákup uskutečnil. A nebyla z toho zase jen informace od "Americké uderky"
        Ano, konečně po letech přestali tyhle zlé lži platit.... snad.

  • Klimesov
    07:58 17.05.2019

    No osobně si počkám až do srpna tohoto roku až bude smlouva na dodání 76 Su-57 skutečně podepsána :-)
    Do té doby je to jen prohlášené Putina nic víc nic míň :-)

    ps.: Myslím, že už to tady někdo psal.
    To že Rusko nakoupí 76 Su-57 automaticky neznamená, že je bude ochotna armáda převzít a zařadit do výzbroje.

    Dále poměrně nízká cena v dolarech může být i dána kurzem rublu vůči dolaru. Jak to včil vlastně s kurzem vypadá?

  • Vojna a mír
    06:57 17.05.2019

    Mám pocit, že je to jen špatný překlad původního prohlášení.
    Na vyzbrojování program pro roky 2019 - 2027 bylo počítalno s nákupem techniky a zbraní ve finančním objemu nějakém...
    Tlakem (dle mě na snížení marží jednotlivých výrobců) dokázali “úsporu”, kterou vyměnily za další Su 57, tak aby celkový plánovaný investiční budget zůstal stejný, ale pořídilo se za něj více techniky.
    Takže cena jednoho Su 57 může teoreticky zůstat stejná, když třeba “ořezali” jen ostatní....
    Každopádně má Logik pravdu, že ty peníze mohli být použity na další vývoj u jednotlivých výrobců a budou chybět.

    • petris
      08:23 17.05.2019

      Nikto z nás predsa nevie ako si OAK interne prerozdelí peniaze ktoré dostane za Su-57. Osobne si myslím, že tie vývojové projekty ktoré budú mať zmysel, aj keď nie od Suchoja, finančne podporia.

      • logik
        13:21 17.05.2019

        "Nikto z nás predsa nevie ako si OAK interne prerozdelí peniaze ktoré dostane za Su-57."
        To samozřejmě nikdo neví, ale to, kolik reálně stojí výroba letadla 5. generace lze odhadnout velmi dobře. A prostě ty peníze, co má za ta letadla OAK dostat jsou prostě příliš malé na to, aby z nich nějaký rozumný budget na další vývoj zbyl. To koneckonců potvrzuje i článek - marži na tom mají podstatně menší než supermarket na rohlíkách.

        Srovnej to s tím, jaké peníze dostává např. Lockheed za F-35 - a kolik za ně dostával v prvních LRIPech, kde šlo o kusovou výrobu. A to je Lightning menší, nemá některé ne zrovna levné prvky (vektorování tahu, další radary, atd....), a teď Lockheed vyrábí letadla v podstatně větších sériích, takže má nemalé úspory z rozsahu.

        Jasně, v Rusku jsou levnější mzdy, ale o tolik? Jestli si chtějí udržet kvalitní lidi, tak jim zas příliš malé peníze dát nemůžou - nebo to dopadne jako u Migu, kde dělá šéfkonstruktéra důchodce (statisticky už po smrti :-( :-)), protože jim Ti schopní z mladší generace utekli.
        Suchoj se snad zatím drží po personální stránce lépe (byť co mi říkali lidé, co se s ruskými konstruktéry stýkají a vidí dost dovnitř ruského leteckého průmyslu, to také žádná sláva není) - ale takovýto pro Suchoje nepříliš výhodný kontrakt by byl/bude zas dalším krokem do průšvihu, byť by v krátkodobém horizontu projekt Su-57 v udržel v pohodě nad vodou.

        Pro rozumné udržení Suchoje na špičce leteckého vývoje by potřeboval prodávat letadla za (teď plácnu, ale "řádově" to sedí) nejmíň dvojnásobek, a vyrábět letadla ne v jednotkách, ale aspoň desítkách kusů ročně.

        • petris
          13:40 17.05.2019

          Ty dokážeš veľmi dobre odhadnúť koľko stojí výroba lietadla 5. generácie v Rusku? Hm tak to si iný ekonóm/plánovač...
          Ja to napríklad nedokážem posúdiť či je cena za Su-57 dostatočná, ale tak nejak si myslím že keď sa väčšinovo štátny holding OAK dohodne so štátom na nejakej cene za Su-57, tak si to asi spočítali tak, že im to pokrýva to čo chcú aby to pokrývalo, vrátane nákladov na ďalší vývoj.

          • logik
            14:25 17.05.2019

            "Ty dokážeš veľmi dobre odhadnúť koľko stojí výroba lietadla 5. generácie v Rusku?"
            A co má Rusko tak jiné? Suroviny tam stojej tak jako jinde. Špičkové vědce na světové úrovni také nemůžeš zaplatit průměrným ruským platem - a koneckonců i další špičkové pracovníky. Mzda dělníků (na které se opravdu něco ušetří) dělá z nákladů na letadlo minimum.
            V čem konkrétně Rusko ušetří ty miliony dolarů na jednom letadle?

            "tak nejak si myslím že keď sa väčšinovo štátny holding OAK dohodne so štátom na nejakej cene za Su-57, tak si to asi spočítali tak, že im to pokrýva to čo chcú aby to pokrývalo, "
            A na základě čeho to tvrdíš? Na základě čeho chceš rozporovat fakta o marži v článku uvedená? Jen na základě víry, nebo máš nějaké jiné informace? Nebo chceš tvrdit, že marže pár procent pokryje další rozvoj Suchoje?

            OAK tahá ve vyjednávání se státem za hodně krátký konec provazu - jiného kupce nemá a může bejt rád, že mu stát dá aspoň něco. A Putinovi může bejt stav vývoje ruskýho leteckýho průmyslu někde - za patnáct let, až se průšvih naplno projeví, tak už bude pod drnem. Daleko radši než bude investovat do budoucnosti Suchoje tak koupí nové vrtuléry, kteréžto jako okamžité posílení armády mu teď zajistí daleko větší popularitu.
            Z pohledu Putina dávají plánované investice smysl. Z pohledu budoucnosti Suchoje (a koneckonců i Ruska samotného) už ne...

          • Slavoslav
            14:33 17.05.2019

            tak povedzme si otvorene, ze obchodny vztah OAK -RF nie je a nikdy nebol standardny a nemozes ho posudzovat meritkom ako je to bezne v civilizovanom svete.

            Ak budu treba peniaze na vyvoj tak ich tam stat naleje cez ine kanaly a hotovo, nepotrebuju ich zapocitavat do ceny lietadla.

            Netvrdim, ze to je tak spravne a ze to v konecnom dosledku ich priemyslu neskodi no nejak sa ten schodok medzi oficialnym ruskym armadnym rozpoctom a tym skutocnym vtvara a aj toto je jedna z ciest

          • logik
            15:20 17.05.2019

            "Ak budu treba peniaze na vyvoj tak ich tam stat naleje cez ine kanaly a hotovo, nepotrebuju ich zapocitavat do ceny lietadla."

            1) Aby ve firmě fungoval vývoj, tak musí mít nějakej "polštář", aby mohla rozvíjet vlastní iniciativu. Pokud budou kvůli každému vývojovému projektu chodit škemrat k vládě, tak to nemůže rozumně fungovat.

            2) On ten kontrakt poškozuje Suchoje i jinak - za kolik myslíš že prodají letadlo jinde, když ho rusko kupuje za tolik? Kdyby Rusko chtělo do Suchoje lít další peníze, pak je nalije právě přes letadla. Protože takhle každej zájemce bude říkat - Ok, výroba letadla stojí 30 milionů, tak jaktože po nás chcete těch melounů 70? Vždyť to letadlo evidentně víc nestojí, ani od svého vlastního státu jste za něj víc nedostali.
            Kdyby Rusko dalo za ty Su-57 nějaké rozumné peníze, tak by spláchlo spoustu otazníků a podstatně by to pomohlo dalším prodejům. Takováto láce naopak snahu o prodej za rozumné peníze taranuje.

            A Rusko není blbé - tedy kdyby chtělo dát nějaké další peníze Suchoji, tak je dá právě v ceně letadel. Jenže Rusko rozjelo X projektů (kupuje zároveň Ka-52 a Mi-28 - proč????, vždyť je to naprosto stejná třída vrtulníků), zachraňuje Mig koupí Mig-35 - tak u Suchoje nezbylo na víc než na taky v podstatě záchranu produkce stroje.

            Fór je v tom, že racionalizace ruského zbrojního průmyslu by znamenala zaříznout Mig a zaříznout jeden vrtulník (asi Mi?), a nechat jednoho majoritního výrobce, pro kterého by zbylo jestli ne dost, tak alespoň víc peněz.
            Jenže to by byl obrovsky nepopulární krok, jednak kvůli prestižii, jednak by v daných regionech klesla zaměstnanost. A tak Rusko za sebou vláčí kouli "sovětské minulosti", kupuje od každého výrobce aspoň něco, a doplácejí na to i podniky, které by jinak Rusko uživit zvládlo a které jsou reálně konkurenceschopné na světovém trhu.

          • Slavoslav
            17:16 17.05.2019

            logik

            vysadzat ti to boltom?

            "OAK -RF nie je a nikdy nebol standardny a nemozes ho posudzovat meritkom ako je to bezne v civilizovanom svete."

            "Netvrdim, ze to je tak spravne a ze to v konecnom dosledku ich priemyslu neskodi"

            toto je proste Rusko a vsetci to vieme

          • logik
            17:35 17.05.2019

            "OAK -RF nie je a nikdy nebol standardny a nemozes ho posudzovat meritkom ako je to bezne v civilizovanom svete."
            Ale s tím nepolemizuju. Já jen ukazuju, jaký to má pro Ruský letecký průmysl negativní důsledky. Sice můžeme všichni vědět, že to v Rusku chodí jinak, ale na tom, že to dává do ruky případným zájemcům o Su-57 velkou páku na snížení ceny to nic nemění. Ten, co půjde dohadovat cenu za kterou koupí Su-57 od Ruska to, že Rusko ta letadla koupilo za 30 milionů s gustem použije.

            Bude v tu chvíli vyjednávač Ruska říkat, ale my jsme rusové, my jsme necivilizovaní a divní? No, má to v popisu práce, takže asi jo, bude to muset nějak akceptovaltelně vyjádřit - ale už jen fakt, že bude něco takového muset vysvětlovat a okecávat se dostává do defenzívy, místo toho aby moh tlačit na zvýšení dohodnutý ceny.

            Do tohodle kontraktu se mohlo Rusko krásně tvářit, že má highend 5.gen stroj srovnatelný s F-22 a začít vyjednávat na odpovídající ceně - a pak třeba hodně zlevnit. Takhle místo toho začne vyjednávání od toho, proč to má vůbec stát více než 30 melounů....

            Samozřejmě, že Rusko nakonec si může říct cenu, jakou chce. Ale právě umění obchodu je o tom, přesvědčit druhého, že ta přemrštěná cena, za kterou to prodávám, je pro kupujícího výhodná. A to se teď bude Rusům předstírat dosti špatně. Těžko teď budou kupujícímu tvrdit, že výrobní cena je devadesát melounů, takže s cenou nemůžou jít pod stovku....

          • Jirosi
            18:48 17.05.2019

            Logic: A to jim ještě budou prodávat osekanou verzi.

          • Slavoslav
            20:20 17.05.2019

            logik

            povodne si reagoval na nieco uplne ine a to financovanie OAK. A je proste fakt, ze OAK ako ani ine podobne podniky v Rusku nikdy standardne nefungovali a nejake vyplakavanie, ze kvoli nizkej marzi zarezu vyvoj je uplne mimo. Ako ti petris napisal to co Rusko chce aby bolo finance pokryte to pokryte bude. Ze to nie je najstatsnejsie riesenie je druha vec.

          • logik
            21:49 17.05.2019

            Slavoslav:
            "Ako ti petris napisal to co Rusko chce aby bolo finance pokryte to pokryte bude."
            To nijak nerozporuju. Jen tvrdím, že tendle kontrakt ukazuje, co Rusko chce.

            "nejake vyplakavanie, ze kvoli nizkej marzi zarezu vyvoj je uplne mimo. "
            To není kvůli nízké marže. Ta nízká marže jen ukazuje, co Rusko chce - teda respektive nechce. Protože kdyby lít peníze chtělo, tak je nalije prostřednictvím dražšího nákupu, protože tím levným nákupem Suchoj hodně poškozuje.

          • Cpt. Morgan
            22:54 17.05.2019

            a co ty vies, ci nepouziju rovnaky market model ako korejske automobilky? - vozidlo vela nestoji, ale udrzba, servis, diely im to dosypu..
            Cena za Su-57 bez motorov 30 mil., komplet s motormi 50 mil, doplnkova vybava dalsich 10 mil., kompletna udrzba, servis, zazemie, vycvik dalsich 20 mil. ... takto jednoducho moze konecna cena vychadzat aj do 80 milionov.

          • Slavoslav
            05:59 18.05.2019

            od zaciatku tvrdili, ze cena bude +- rovnaka ako za predchadzajucu generaciu. To sa naplnilo. Co viac skodi je fakt, ze stale objednavaju viac predchadzajucej generacie ako tej najnovsej.

          • logik
            15:24 18.05.2019

            Morgan:
            "Cena za Su-57 bez motorov 30 mil., komplet s motormi 50 mil, doplnkova vybava dalsich 10 mil., "
            Mění to něco na tom, co jsem napsal? Myslíš, že jim dá někdo 30 melounů za éro bez motorů, když Rusko koupilo za tu cenu éro i s motorama?

            Slavoslav:
            Kde tvrdili, že bude stát stejně? Naopak např. Indii se snažili pumpnout o další peníze nad rámec původní dohody, aby vůbec vývoj pokračoval. A teď prohlásej, že jedno hotový letadlo stojí 30melounů?

            Navíc Indonésii stálo 11 letadel 1.14 miliardy. Do číny šlo 24 letadel za 2.5 miliardy. Do Egypta 20 letadel za 2 miliardy. Tak kde je ta stejná cena?

            Jasně, vojenský zakázky se porovnávaj dosti obtížně, ale snažit se tvrdit, že Rusko by bylo s exportní cenou 30 milionů za letadlo spokojený je více než úsměvný.

          • Slavoslav
            04:48 19.05.2019

            tych vyjadreni bolo viac a naozaj sa mi to nechce dohladavat, ale to, ze bude cena nizka tvrdili opakovane.

            btw s Indiou hovoris o prachoch na vyvoj, ten zjavne sem do ceny nezaratali ako sme si uz povedali. A sam si si odpovedal, zrovnavat nakupnu cenu pre RF a pre zahranicneho zaujemca nejde pricom to tu veselo robis aby si nakoniec dal priklady kde jednotkova cena pre zahranicie bola daleko vyssia. I ked jasne, ako si napisal uplne tie ceny zrovnavat nejde

          • logik
            13:44 19.05.2019

            "btw s Indiou hovoris o prachoch na vyvoj, ten zjavne sem do ceny nezaratali ako sme si uz povedali."
            Takže po Indii vývojové náklady chtěli, a po jiném zájemci je chtít nebudou?

            "A sam si si odpovedal, zrovnavat nakupnu cenu pre RF a pre zahranicneho zaujemca nejde"
            A proč by to nešlo? To jako myslíš, že jakýkoli zahraniční nákupčí to nebude dělat??? Nejde srovnávat cenu vojenských kontraktů vůbec ve smyslu, že každý je jiný, ale to si piš, že každý zájemce os Su-57 bude toto Ruské vyjádření Rusům otloukat o hlavu. Obzvlášť když Rusko te´d není v situaci, kdy by si mohlo určovat cenu, spíše stojí o každý kontrakt.

            "pricom to tu veselo robis aby si nakoniec dal priklady kde jednotkova cena pre zahranicie bola daleko vyssia. "
            Vyšší než co? Celou dobu, co byla rodina Su-27 ruskou špičkou, se Rusko snažilo držet domácí cenu pod pokličkou, max se vyjadřovalo ve smyslu, že cena je nejmíň XY. Rozhodně se nikdy nechlubilo tím, jak je letadlo levné.
            Právě to je ten problém - že Rusko tímto veřejně vykřičelo, že je Su-57 levný - a že ho kupuje za cenu starších letadel a přesto mu nedá absolutní přednost.

          • Slavoslav
            18:17 19.05.2019

            "Takže po Indii vývojové náklady chtěli, a po jiném zájemci je chtít nebudou?"

            napisal som niekde nieco taketo? Btw to ako tvrdis, ze Indom zvysili cenu za kus pre dohodnuty kontrakt? Alebo ta co ja viem udivuje fakt, ze partner vo vyvoji na nom financne participuje? To su mi veci.

            ja ti neviem. Minimalne rok dozadu nam tu dvorny politruk kremla givi dava odkazy na cenu Su-57, ze bude vyrazne mensia ako za F35 a bude sa hybat okolo 40 mil za kus co je konkretna suma spominana na xy zdrojoch a staci si to hodit do googla a ty si to teraz zistil? A aj ta cena Su 27 a jeho derivatov je ramcove velmi dobre znama a napriek tomu ich do zahranicia predavaju nasobne drahsie. Nejak mi ta tvoja argumentacia nevychadza. Je to vzdy o tom ako to jedna strana velmi chce predat a druha kupit ponuka-dopyt. A toto je o politike nie blsi trh v Kahire

            "Právě to je ten problém - že Rusko tímto veřejně vykřičelo, že je Su-57 levný - a že ho kupuje za cenu starších letadel a přesto mu nedá absolutní přednost."

            gratulujem k uzasnemu zaveru, sice som to napisal uz zo 2x, naposledy tak 3-4 prispevky dozadu v tomto vlakne, ale i tak slusna dedukcia

          • logik
            23:56 20.05.2019

            Právě, že se dříve spekulovalo o daleko větší ceně za Su-57. Viz např.
            https://militarywatchmagazine....
            90 milionů
            Podle tohodle vyjádření měla být cena někde mezi 45 a 80miliony
            https://www.businessinsider.co...
            Podle tohodle vyjádření mělo stát 50 milionů.
            https://www.rt.com/news/415166...
            V roce 2011 byl oficiální odhad Ruska 50 milionů dolarů.
            (Defence International 2011/02 P.35)
            Defence International 2011/02 P.35 (Chinese) [official Russian estimate]o je, započítáme-li Ruskou inflaci, dnešních rublech cca 85

            V roce 2011 jeho cenu srovnávali s F-35 s tím, že bude levnější:
            https://www.interfax.ru/russia...
            jo, je levnější, ale když by někdo srovnával cenu svého plánovaného auta s Bavorákem s tím, že bude levnější, tak se nedá čekat, že nakonec bude stát jako Dacie Logan, že....

            Nejnižší odhad, co jsem zaznamenal byl opravdu 40 milionů, ovšem z úst brita, který nemá s programem nic společného, nejde tedy o žádné oficiální vyjádření Ruska.
            https://cz.sputniknews.com/sve...
            Kde ten projekt hodně kritizoval a tvrdil, že Su-57 v podstatě není stealth. Takže defakto operoval s cenou za horší letadlo, než za které ho vydává Rusko. Jestli někde Ruská média jeho vyjádření překroutili, a udělali z toho, jak bude Su-57 levnej, to samozřejmě nevylučuju.

  • givicz
    23:23 16.05.2019

    Takže se potvrzuje to co jsem psal nějaký den zpátky.. a to že první sériový Su 57 by měl být dodán v listopadu tohoto roku a hlavně, že se připravuje NOVÁ smlouva... teď je to ústy prezidenta ruské federace potvrzeno ... nakonec se z toho vyklubal největší nákup v historii Ruského letectva, který zaručuje plné vytížení letecké továrny Suchoj Komsomolsk na Amuru pojemovaný podle kosmonauta Jurije Gagarina (kromě výroby Su 57 ročně tato továrna také zajišťuje výrobu Su 35 )

    - 76 nejnovějších stíhaček Su-57
    - 100 vojenských vrtulníků Mi-28NM
    - 114 bojových vrtulnících Ka-52

    Jinak zde výčet nové ruské letecké munice, z nichž mnohé budou součástí arzenálu nové generace ruských stíhaček a bombardérů....
    http://charly015.blogspot.com/...

    • givicz
      23:58 16.05.2019

      Ještě doplnění první sériový Mi-28NM byl nedávno viděn v Rostově na Donu...
      https://desarrollodefensaytecn...

      Tady je pěkně vidět starší verze Mi-28N
      https://www.youtube.com/watch?...

    • logik
      01:56 17.05.2019

      Ne, vyklubala se z toho největší propaganda v historii Ruského letectva. Nákupy byly v minulosti v daleko větších počtech - např. Suchoje 27 se vyráběly po stovkách ročně. A i za samotného Ruska např. Su-34 byl zaváděn v rámci osmi let dodáno 119 strojů (z 129 objednaných), což je rozhodně větší nákup, než současných objednáných 72. Takže opět jde především o velkohubé prohlášení mimo realitu.

      A ani z pohledu toho, jak v jakých počtech kupují jiné země např. F-35: ty se vyrábí po stovkách ročně a ne po jednotkách, na tom nákupu nic monstrózně velkého není. Naopak dohodnutá cena je pro Suchoje poměrně velkej průšvih, protože za tu cenu bude jen živořit, místo toho co by střádal rezervy na další vývoj.

      Když porovnáme, za jakou cenu se prodává LRIP F-35 a LRIP Su-57, tak na tom kontraktu pro Suchoje nic extra pozitivního není. Že by zavřeli výrobu Su-57 úplně se asi čekat nedalo. Šest letadel ročně je akorát tak na uržení linky (stejně jako u Migů), takže jde vlastně o minimum.
      Ale fakt, že za 5. gen letadlo dostane Suchoj méně, než za kolik se prodává výběhová F-16, je pro Suchoje průšvih.

      Pozitivní to může být na první pohled pro Rusko, jak levně získá slušná letadla. Ale do té doby, než si člověk uvědomí, že tímto nákupem v dlouhodobém horizontu si Rusko podřízlo větev pod svým leteckým průmyslem. Dostane se tak (či spíše nevybředne z ní) do podobné spirály podfinancovanosti, jako se do ní dostal Ruský kosmický výzkum.

      • Pauli
        05:09 17.05.2019

        Ono Vám 290 kusů letecké techniky přijde méně, než 129? Jakto??!!

        • Slavoslav
          08:19 17.05.2019

          ale vies, ze pisal o kusoch z jedneho typu?

          ono celkovo je zaujimave, ze Rusko stale zotrvava pri predchadzajucich generáciách, blokuje kapacitu vyrobnych liniek ak je cena podla ich vlastnych tvrdeni rovnaka a nenakupuje len tu najnovsiu.

  • Fabius Maximus
    23:05 16.05.2019

    Myslím si, že se něco děje s ruskou ekonomikou. Mezinárodní měnový fond zařadil podle hrubého domácího produktu za rok 2018 ruskou ekonomiku hned za německou v podstatě se stejným produktem a o míle před VB nebo Francii

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Myslím, že teď vydělávají na obchodu s Čínou, staví tam ropovody, plynovody, drancují pro ně lesy na Sibiři. Taky se dohodli se Saudy na OPEC+ a nese jim to velké příjmy za prodej ropy. Prý splatili skoro všechny dluhy, kupují tuny zlata, mají velké stavební projekty, financují dost armádu a zbývají peníze i pro podle mě nadbytečný luxus jako na Sýrii, Venezuelu, mistrovství světa ve fotbale atd. Tak asi v rámci dalšího roztáčení kol ekonomiky nakupují Su-57.

    • satai
      23:21 16.05.2019

      Čemu nerozumíš na tom, že to srovnání je v PPP?

      • GlobeElement
        08:20 17.05.2019

        Proč ty palce dolů? V čem nemá pravdu?

    • GlobeElement
      08:19 17.05.2019

      HDP Ruska za rok 2018 je 1577.52 miliard USD
      HDP Německa je 3677.44 miliard USD, tedy skoro 2,5x více.
      Pro představu, HDP Itálie je 1934.80 miliard USD, tedy skoro o třetinu větší, než Ruska.

      Pozor na to, jakou statistiku cituješ.

      • petris
        08:31 17.05.2019

        To je síce krásne, ale ruská armáda ako aj ruskí výrobcovia vojenskej techniky majú ceny aj náklady v rubloch a fungujú v Rusku, takže porovnanie cez paritu kúpnej sily má asi väčší zmysel ako porovnanie v absolútnych číslach.

        • Slavoslav
          08:39 17.05.2019

          plati za predpokladu, ze vsetko od prvej dlazobnej kocky co ta bude vitat v areali po poslednu skrutku montovanu do lietadla je z Ruska vratane vstupných surovin. Co tak nebude ani nahodou takze pravda bude niekde medzi.

          • petris
            11:44 17.05.2019

            Nemyslím si. Keď chceš porovnávať schopnosť zbrojiť na základe hdp, tak je proste nezmysel to porovnávať cez absolútne hodnoty.

          • GlobeElement
            12:11 17.05.2019

            Fabius psal o ekonomickém výkonu, ne o schopnosti zbrojit.

            Domnívám se, že u high-tech zbraní není žádný rozdíl v ceně a´t se vyrábějí v USA nebi Rusku. V Rusku je sice levnější pracovní síla, ale ceny komponent jsou stejné, sousta věcí se stejně kupuje v zahraničí.

          • petris
            12:22 17.05.2019

            Globe: Fabius písal o tom že slušná ekonomická situácia zrejme umožňuje nakupovať väčšie počty Su-57, nie o ekonomickom výkone samotnom, ten uviedol len ako odôvodnenie.

            "Domnívám se, že u high-tech zbraní není žádný rozdíl v ceně a´t se vyrábějí v USA nebi Rusku."...Ja sa domnievam že je a podstatný. Mimochodom, spústa vecí sa pre ruskú zbrojnú výrobu v zahraničí nekupuje.

          • GlobeElement
            12:37 17.05.2019

            Když na Západ utekl ředitel výzkumného ústavu vesmírných přístrojů Jurij Jaskin, nechal se nejmenovaný činovník Roskosmosu slyšet, že žádné tajné informace nevynesl, protože 80% komponent do kosmických přístrojů se nakupuje na západě.
            Dá se předpokládat, že u vojenských systémů to bude podobné, kdyby to uměli udělat v Rusku a levněji, proč by to kupovali na západě?

          • petris
            12:42 17.05.2019

            Nemenovaní činovníci sú super, tých ti natlačí každý správny novinár do rána za vedro. Tu je jeden menovaný činovník a ten hovorí trochu iný príbeh o nakupovaní zahraničných komponentov.
            https://tass.ru/politika/55642...

          • Slavoslav
            12:45 17.05.2019

            petris
            "Nemyslím si. Keď chceš porovnávať schopnosť zbrojiť na základe hdp, tak je proste nezmysel to porovnávať cez absolútne hodnoty."

            ano, preto pisem, ze pravda bude niekde uprostred. Tam kde ide o ciste rusky výrobok to mozes preratat cez paritu a tam kde je vstup zo zahranicia - a je jedno kde ten vstup je pri vyrobe toho lietadla kedze to moze byt tehla na komin, dimantovy vrtak ci LCD panel do kokpitu to musis preratat na devizove hodnoty

    • netroman
      11:43 17.05.2019

      Ta tabulka je nějaký vtip. Bangladéš tam má skoro dvakrát větší HDP než Švédsko, nebo Švýcarsko a před Českem je dokonce Peru!
      Někdo asi hacknul wiki a udělal z přání fakta.

      • Jirosi
        12:23 17.05.2019

        Na wiki už z principu můžeš napsat co chceš....

      • GlobeElement
        12:40 17.05.2019

        Ale Peru na tom není špatně. jejich HDP je 211 miliard USD, náš je 215 miliard USD.

        Akorát má 3x tolik obyvatel.

  • Englbert
    20:34 16.05.2019

    Prosim o vysvetleni. Chteli za urcity budget vyrobit 16 stroju. Snizi naklady na stroj o 20 procent. A najednou jich muzou za stejny budget vyrobit skoro 80. Jak je to mozne? Pocetne mi to nejak nevychazi. Vyrobim 16 cigaret za celkem 80 kc, tzn. jednu za bura. Snizim vyrobni naklad o dvacet procent na 4 koruny, tak mi vychazi ze 80 kc jich muzu vyrobit max. 20 kusu.???

    • Pauli
      21:14 16.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Moje teorie je, že je to nějaký šotek v překladu... Možná snížená cena letadla //.... A zbraní o 20%

      • logik
        22:38 16.05.2019

        Co jsem schopen posoudit, tak i v originále je to +- podobně.

        Prostě smysl má být: jsme borci, nová letadla jsou úžasně levná a tak si je můžeme koupit. To, že čísla smysl nedávají - a že nízká cena jen ukazuje na problémovost letadel, když si za ně Suchoj nemůže říci "konkurenceschopnou cenu", bude domácímu publiku jedno.

        • The88
          03:09 17.05.2019

          Ad "nízká cena jen ukazuje na problémovost letadel, když si za ně Suchoj nemůže říci 'konkurenceschopnou cenu'": Tak to je trosku vycucane z prstu.

          OAK si mimochodem muze rict jakoukoliv cenu, klidne 300 mln. USD za Su-15. Akorat to pak VKS nekoupi. Vyvoj jim platil ruskej stat, takze tam by mel byt Suchoj v suchu, pod naklady taky urcite vyrabet nebudou. Samozrejme, ta velice nizka cena jim muze komplikovat zivot, ale je to jenom prvni serie, plus se da ocekavat ze vydelaji na exportu (pro ktery je dulezite, aby byl Su-57 ve vyzbroji RF). Nehlede na eventualni "PR figle", jako treba ze muze jit o cenu bez motoru (viz. popularni triky s F-35).

      • madrabbit
        09:02 17.05.2019

        Pořád je to snížení o 20% nárůst objednávky o 300% :-D

        Jinak z úžasné zprávy mám tenhle pocit: "Koupíme alespoň něco za minimální cenu, aby se nemusela zavřít linka a propouštět lidi." Jak tu někdo psal - stejné jako s Mig-29 - nepotřebují ho, ale budou kupovat 6ks ročně.

    • Jirosi
      07:55 17.05.2019

      "„změně vnitřní dispozice Su-57 a sjednocení technických řešení, ale také díky vyšší sériovosti výroby."

      Tohle může znamenat cokoliv, od rezignace na nové systémy, po útlumu výroby Su-35s.

      • madrabbit
        09:03 17.05.2019

        Spíš značné zjednodušení - osekání vnitřních systémů a schopností - ale s tím se samozřejmě chlubit nebudou. Důležité IMHO je to, že tyhle "obětované" komponenty půjde v budoucnu doplnit a vrátit stroji plné schopnosti.

        • Jirosi
          12:19 17.05.2019

          To je otázkou, na kterou budou vědět odpověď jen oni. A do světa ji určitě vytrubovat nebudou.

  • givicz
    19:56 16.05.2019

    В Китае назвали российский радар техникой «новой эры» ( V Číně se nazývá ruská radarová technologie "nová éra")
    https://iz.ru/874512/2019-05-0...

    https://n.sinaimg.cn/mil/gif_i...

    Čínské vydání Mil.news.sina obdivovalo pátou generaci ruského stíhacího letounu Su-57, který díky "mikrovlnnému fotonovému radaru" dokáže "vypnout" americké vojenské vybavení.

    „Zvláštností tohoto typu radaru je, že je malý, lehký a má velký poloměr působení. Může přímo zobrazovat siluetu letadla s rozlišením několika desítekkrát vyšším než je tomu u konvenčního radaru, “řekl materiál.

    "nová éra" vojenského vybavení - zařízení je imunní vůči elektronickému rušení, což znamená, že americké elektronické rušiče a "neviditelné" letouny "zcela změnil na odpadky."

    Jeho hlavní výhodou je možnost instalace radaru ve formě tenké desky na plášť letadla.

    • logik
      20:27 16.05.2019

      Jé, pohádky ovčí babičky.

    • achi67
      20:39 16.05.2019

      A teď konečně chápu jak to mysleli s tou úsporou za vnitřní vybavení, pokud Givimu dobře rozumím, nahradí avioniku tabletem se simulátorem na Androidu. Samozřejmě ruské provenience.

      • Larry
        21:39 16.05.2019

        Nevíte, co píšete. V Čechách existuje zahraniční firma, která zákaznicky pro ruskou firmu Alcotel-Texet měla sestavovat tablety. HW byl našlapaný a droidí distro také velmi dobrý.
        S kolegou jsme postavili poměrně jednoduchou výrobní linku. pilotní sérii 8000 ks firma nezvládla (vysoká zmetkovitost, mizerná kvalita) manažeři z Ruska zrušili objednávku a vyrábělo se v Číně.
        Linku jsme s kolegou zase rozebrali do scrapu. Naštěstí mne firma zaplatila nejen sestavu a montáž ale i demontáž. S ruskými tablety buďte opatrný. :-)))

        • GlobeElement
          09:36 17.05.2019

          Takže obchodní firma, která nakupuje výrobky ze zahraničí?

    • darkstyle
      21:48 16.05.2019

      Jasne a 100000 milionov tychto radarov objednali borgovia..

      Ved nebol uz pred 20 rokmi uspesne zavedeni ten plazmovy stealth, dokonca to tvrdil verejne aj sefinzinier niektoreho statneho rusleho molochu, ktory od vtedy premenovali aspon 10 krat..

      Len s malou chybickou, ze nikdo nikdy nevidel s tou plazmou nic lietat?

    • madrabbit
      09:08 17.05.2019

      "mikrovlnnému fotonovému radaru" - můžeš to několika větami popsat, ev. nějaká reference. Případně, zda tyhle tři slova můžou být vedle sebe ve větě :-)
      Ten gif je prima, co přesně je na něm za letadlo?

  • givicz
    19:13 16.05.2019

    Первое столкновение F-35 и Су-57Э состоится на международном рынке вооружений ( První kolize F-35 a Su-57E proběhne na mezinárodním trhu se zbraněmi)
    https://topwar.ru/157911-pervo...

    Su-57E: model exportu
    Na jaře roku 2019 bylo známo, že se Rusko dohodlo na balíčku dokumentů, který umožňuje exportní dodávky moderního ruského stíhače páté generace. Exportní model Su-57E může být zajímavý pro zahraniční zákazníky, kteří z různých důvodů nemohou získat americký stíhací letoun páté generace F-35.

    Mezi potenciálními kupci nejnovějšího ruského bojového letounu nazvaného země Asie a Blízkého východu. Nejpravděpodobnějšími kupci jsou Alžírsko.

    V tomto případě se hodnocení nákladů na programy výrazně liší. Náklady na program F-35 se odhadují na přibližně 55 miliard dolarů. Společnost Lockheed Martin a další výrobci vyrobili více než 390 letadel F-35 Lightning II. Program letadla páté generace Ruska se odhaduje na přibližně 3 miliardy dolarů....

    V současné době vojenští experti diskutují o možnosti cenové války na světovém trhu mezi ruským stíhačem Su-57E a americkým F-35. Diskutuje se o tom, které země se mohou stát kupci páté generace ruského leteckého komplexu a které jsou ochotny zvážit možnost takového nákupu. Mezi potenciálními kupci Su-57E existuje jeden stát NATO - to je Turecko.

    Sergej Chemezov, šéf státní společnosti Rostec, již dříve vyjádřil, že Moskva je připravena jednat s Ankarou o dodávkách páté generace stíhače Su-57E, pokud je Turecko nuceno odstoupit od F-35 Lightning II. Podle Chemezova je Turecko atraktivním trhem pro moderní ruské stíhačky páté generace.

    Dříve turecký ministr zahraničí Mevlut Cavusoglu výslovně naznačil Washingtonu, že kdyby odmítl zásobit F-35, Ankara by získala podobné bojovníky z jiných států. A turecká státní tisková agentura Anadolu v minulosti připravila srovnání modelu Su-57 s americkým stíhačem F-35 z páté generace, přičemž alternativu považovala ruská letadla. Odpovídající materiál s infografikou vyšel v dubnu 2019. Vynikla mimo jiné jasná převaha ruského bojovníka v maximální rychlosti a manévrovatelnosti. Su-57 je vybaven dvěma motory a lehčí americký F-35 má pouze jeden. Maximální rychlost Su-57 je až 2600 km / h, zatímco jeho konkurent F35 může zrychlit pouze na 1931 km / h. Ruské letadlo je nadřazené nepříteli ve hmotnosti bojového zatížení, které se odhaduje na 10 tun, americký stíhač - 8 tun. Také Su-57 může být na obloze téměř dvakrát tolik dlouhou dobu - 5,8 hodin oproti 2,36 hodinám u modelu F-35.

    Přesto je Turecko daleko od nákupu ruské stíhačky páté generace. Egypt a Alžírsko projevují zájem o letadlo. Ale egyptské letectvo má smíšenou flotilu bojových letadel, Su-57E by se mohlo stát osmým typem bojových letadel pro Káhiru, což vytváří mnoho logistických obtíží při udržování této flotily. Současně Egypt aktivně kupuje ruskou leteckou technologii. V provozu s egyptským letectvem jsou MiG-29M a MiG-29M2 (kontrakt na 46 letadel). Také v březnu 2019 napsal Kommersant, že Egypt získává několik desítek těžkých multifunkčních stíhaček Su-35 z Ruska, náklady na obchod se odhadují na dvě miliardy dolarů. Díky tomu je Egypt jedním z největších kupců ruské letecké techniky, ale stále není zřejmé, zda se Káhira nyní nerozhodne posílit své vlastní letectvo i Su-57E.

    Mezi potenciální kupce Su-57E, ale v jiném koutě planety, patří Malajsie, která již provozuje těžké ruské stíhačky Su-30MKM. V březnu letošního roku bylo ruské letadlo páté generace předvedeno předsedovi vlády této asijské země. Vzhledem k tomu, že soused Malajsie v regionu Singapur nedávno oznámil akvizici malé série stíhacích letounů F-35 z USA, může Malajsie urychlit proces získávání letadel páté generace výběrem ruské verze.

    Su-57E pro Indii a Čínu
    Navzdory odmítnutí společně vyvinout pátou generaci, Indie se stále může stát zákazníkem exportní verze Su-57. Indické letectvo nahromadilo bohaté zkušenosti v získávání a provozování sovětských a ruských vojenských zařízení. Indické letecké síly mají asi 250 víceúčelových stíhaček Su-30MKI. Toto je největší světový operátor letadel Sukhoi tohoto modelu. Indie stále nevylučuje možnost získání Su-57E.

    Čína může také nakupovat pátou generaci stíhacích letounů Su-57E z Ruska, i když má své vlastní letadlo páté generace. Je pravda, že velikost zakoupených letadel může být omezena. Navzdory vývoji své vlastní páté generace, J-20, v roce 2015 Čína koupila 24 Su-35 letadel z Ruska, platit dvě miliardy dolarů za tuto dávku a stát se prvním zahraničním kupcem tohoto typu. Letadlo stálo Čínu poměrně hodně - asi 83 milionů dolarů za každý Su-35. Na základě toho si lze představit, že Su-57E na mezinárodním trhu se zbraněmi bude ještě dražší.

    Čína byla potěšena Su-35 zakoupeným v Rusku. Jedná se o ruské bojovníky, kteří často doprovázejí strategické čínské bombardéry H-6K za letu. Číňané pochválili rakety s dlouhým doletem ruského multifunkčního stíhače, radaru schopného současně doprovázet až 30 a střílet 8 cílů a přítomnost motorů s vektorem tahu. Ruské letadlo překonává J20 i u motorů první etapy - AL-41F1, kdy ruský stíhač dostane pokročilejší motory druhé etapy, které jsou známé jako „Produkt 30“, bojové schopnosti Su-57 se ještě zvýší. V tomto ohledu se Čína může zajímat o Su-57 právě kvůli motorům, jejichž vznik má v Pekingu stále problémy. Nebezpečí této transakce může být v tom, že Čína používá ruské vybavení pro reengineering....

    • Jirosi
      19:20 16.05.2019

      "Ruské letadlo je nadřazené nepříteli ve hmotnosti bojového zatížení, které se odhaduje na 10 tun, americký stíhač - 8 tun. "

      Proč si odhadli jen o 2t víc?

    • darkstyle
      21:57 16.05.2019

      To je ako keby kazdy zakaznik, ktory vojde do showroomu nejakej automobilky bol vydavany za potencionalneho kupujuceho..

      Ja si tam chodim kupovat obcas diely pre zakaznikov a nikdy neplanujem kupit nove auto a zaratavali by si ma..

      Super, ze ma su-57 rychlejsiu maximalnu rychlost.. akou rychlostou vlastne letia air-air rakety? Pockat.. takou obrovskou k pomeru rozdielovych 700km/h, ze pri ovela lepsom radare f-35 je ten rozdiel zanedbatelny..

      To uz, ale Rusi nepovedia radsej..

      Som zvedavy na ten dolet..
      Ano maximalny ma napriklad su-35 oproti f-35 obrovsky.. ale combat uz nie je bohvie jaky rozdiel..
      Ked hlavne porovnam, ze spojenci maju do 200 tankerov a uz lieta aj prototyp stealth..

    • dusan
      22:03 16.05.2019

      To je naozaj "zúrivý" optimizmus ohľadom Su-57.

      Napr. taká Čína ... Rusi by boli úplne padnutí na hlavu, keby ich predali Číne ....čo by tak asi Čína s nimi urobila ? ... nuž napr. nový J-19, ktorý by sa "náhodou" podobal na Su-57 ....

      Turecko sa už pomaly lúči s F-35 .... Amíci už pracujú na náhrade tureckých dodávok, ale Turecko nie je vo veľmi dobrej ekonomickej kondícii a národu treba dávať hlavne chleba .... stíhačky nie sú v zlej ekonomickej situácii prioritou. Egypt na tom tiež nie je ekonomicky veľmi ružovo.

      India už mohla mať Su-57 .... síce je tam všetko možné, ale neverím, že by zas urobili "kotrmelec" smerom k ruskému stroju.

      Z toho zoznamu je teoreticky najpravdepodobnejším kandidátom Alžírsko, ktoré na to má zdroje ....

      • logik
        22:41 16.05.2019

        Alžír po těch demonstracích bude mít také jiné problémy, než posilovat svoji vojenskou hegemonii v oblasti.

    • Shania
      18:16 17.05.2019

      zajimalo by me, kde vzali 5,5h vs 2,5h, jedno z tech cisel bude spatne

      F-35 vs Su-57
      13t vs 18t empty w
      22t vs 29t take off w
      8t vs 10t palivo

      nemluve o tom, že 1 vs 2 motory, jeden optimalizovaný na lety v podzvukové rychlosti a na výdrž a druhý na supercruise.

      Takže ani s EFT nevidim, že by ten rozdil byl tak velký.

  • RiMr71
    19:01 16.05.2019
    • (9)

    Kurňa nedávno mi tu někdo vysvětloval jak ten nízký počet Su-57 a lpění na Su-35 (které si beztak F-22 a F-35 namáznou na chleba) je důkazem tuské chytrosti a prozíravosti a teď toto... chudákům ji ty notičky mění tak rychle, že neví kde jim kolaborantská hlava stojí...
    ...když už pominu to, že to za týden může být zase jinak a souzi utrpí pravidelnou ztrátu paměti a budou hájit nové pozice jako by tam byli odjakživa...

    • Slavoslav
      20:08 16.05.2019

      keby len to. Isty ludia tu vysvetlovali, ze Rusi to lietadlo nestavaju, lebo stealth lietadla su len utocne a oni narod holubici sa na nikoho utocit nechystaju. Palko, co sa zmenilo? Na koho sa Rusko chysta zautocit?

      • GlobeElement
        08:23 17.05.2019

        Chtěl jsi napsat, koho se Rusko chystá osvobodit, že?

  • xstandis
    17:48 16.05.2019

    No efektivni odrazna plocha na urovni Eurofighteru, motory jeste nezvladnou supercruise, tak nevim nevim. Jestli to mysli s obranou vazne, tak by se meli zamyslet, cim budou sundavat F-35 resp. F-22. Meli by spise zkonstruovat jednoduchy stihac, ktery bude alespon v necem lepsi, bude se dat vyrabet ve vetsich poctech a rozlozit vyrobu do mensich zavodu. Propracovat taktiku ozarovani z vice smeru a sdileni informaci. Tehle par ks nic nezmuze, zavod bude v pripade konfliktu rychle zniceny a co pak...

    • Pauli
      18:51 16.05.2019
    • omacka
      20:09 16.05.2019

      Kam na ty informace chodíte? Prvně si něco zjistěte. Su-35S s motory Al-41F-1S má dokonce schopnost letu supercruise M1,2-1,3 bez přídavného spalování s protivzdušnou výzbrojí do hmotnosti 2000kg. Su-57 se stejnými motory má také schopnost supercruise + výhoda vnitřních pumovnic, s motory izd.30 je Su-57 na úrovni supercruise M1.6-1.8. Efektivní odrazná plocha (čelní) není na úrovni Eurofighteru, ale blíží se 0,05-0,1m2.

      • madrabbit
        09:10 17.05.2019

        Tohle je bomba - nové letadlo a na netu se ví jeho odrazná RCS :-D

  • Jirosi
    17:47 16.05.2019

    „změně vnitřní dispozice Su-57 a sjednocení technických řešení, ale také díky vyšší sériovosti výroby“.

  • theo
    17:25 16.05.2019

    V RF sú to štátne podniky financované štátom či už z oficiálnych zdrojov, alebo neoficiálnych . Ale stále je tu štát , ktorý platí výrobu
    aj vývoj . To že podniky sú v strate nikto nerieši nakoľko je v záujme
    štátu , aby sa výroba a vývoj udržal . Pre niektorých je práca v záujme štátu nepochopiteľná , ale tak to v RF jednoducho je.
    A niektorý si ešte z toho mála nakradnú a my na západe ich z radosťou vítame ako prenasledovaných a dávame tým zlodejom azyl - ale to je o inom.
    Jednoducho v našich reáliách musí firma drať štát o miliardy , platiť
    loby-stov a míňať miliardy na úplatky , vtedy je to OK .
    A cenu 120 mil. za kus si tu obhájime . A to , že Mig 35 bude predražený - preto aby udržal pri živote aj druhého výrobcu je v RF pochopiteľná . A diskusie o cenách sú bezpredmetné , nakoľko ich vyrábajú štátne podniky štátnymi zamestnancami . Suroviny domáce , ceny energií a cena práce zlomok oproti našej .
    Už to konečne pochopte , až Voloďa povie , bude to stáť x ,
    tak bude a straty nesie štát . Exportné ceny
    vojenských produktov v RF nikdy nebudú rovnaké ako ti pre armádu RF . A naozaj by bola zaujímavá exportná cena Mig 35
    a takisto cena letovej hodiny . Ono či by nás prevádzka nevyšla
    ďaleko lacnejšie ako slávne F 16.

    • stronger.p
      17:43 16.05.2019

      Je přece nesmysl byť jen přemýšlet o nákupu MiG-35 od země, kterou veřejně označují "naši" politici za nepřítele. F-16V je rozumná volba, Ale osobně jsem přesvědčen o tom, že budoucí slovenské F-16V dopadnou stejně jak MiG-29. Vybydlíte je, pár vykuků si namastí kapsu na předražených dílech a bude se plakat, jak je to drahé na provoz a že to nejde provozovat ve větším počtu letu schopných strojů, jak dva kusy...

  • Sokrates
    17:09 16.05.2019

    To bude nejaký hoax.
    Prečo by Rusko objednávalo 76 kusov Su-57, keď si môžu kúpiť 80 lietadiel Su-35S, ktoré nemajú vo svete konkurenciu? So sériovou výrobou Su-57 sa predsa malo počkať do doby, kým nepríde nejaký nástupca F-22 a F-35, ktorý by bol skutočne lepším lietadlom ako Su-35S. Zatiaľ sa na Su-35S nič vo svete nechytá, písal to aj National Interest aj všetky ruské médiá. Tak kam sa ponáhľať?
    Ibaže by to všetko bolo inak. :-)

    • fido
      20:21 16.05.2019

      … tomu říkám želatinová logika ;)
      To jiní by měli vysvětlovat, ty svoje úvahy o nezvratitelném konci programu PAK FA - potažmo Su 57 …. "o který nestojí" ani VKS... ;)

      • madrabbit
        09:11 17.05.2019

        Počkáme do 2027 a uvidíme :-)

  • PavolR
    16:40 16.05.2019

    V Interfaxe urobia preklep (namiesto 1 dajú 7) a hneď je z toho virálna správa. :-D

  • Clanek
    16:30 16.05.2019

    slibem nezarmoutíš...

  • GlobeElement
    16:14 16.05.2019

    Pozor, špatně čtete, pánové (myslím, že dáma tu není). V článku se nepíše, respektive Putin netvrdí, že těch 76 letadel převezmou, ale že je nakoupí.

  • Lukash
    15:49 16.05.2019

    Ako sa da realne zmenou vnutornej dispozicie, znizit cena o 20%? Bude drevena konstrukcia?
    Resp. Zvysit pocet vyrobenych kusov zo 16 na 76 bez navysenia nakladov?
    Ved to je na smiech. Ale drzim palce :)

    • Larry
      15:59 16.05.2019

      Hra s čísly:
      Znám firmu která v rámci holdingu měla 1,25mld CZK/rok čistého zisku. Podle roční finanční uzávěrky je v účetní ztrátě. prostě to "manažersky ohnou" rozumíte???
      Klidně může Putin vyprávět, že to stojí 6 rublů. Jemu je naprosto jedno, co si kdo myslí ve světě.
      Důležité je, co mají nyní a co bude v roce 2027.

      • Lukash
        16:09 16.05.2019

        To je v poriadku uctovne je to co pisete realne. Ale to co tvrdia zdroje clanku realne nieje. Ale to sme si uz za danych okolnosti zvykli. Proste vyhlasenia pre domace publikum, vdaka urovni vzdelania, kritickeho myslenia a pristupu k informaciam moze putin tvrdit cokolvek a prejde mu to. A aj u nas ma dost ludi co tomuto uveria. Ale co uz gausovka nepusti....

        • logik
          16:14 16.05.2019

          Hlavně je to prohlášení poměrně pro blbé. Pokud by opravdu Suchoj byl státem přinucen prodávat Su-57 za uvedenou cenu, tak by to znamenalo, že rezignují na jakýkoli další vývoj - nebudou ho mít čím zaplatit.
          Pokud za tudle cenu prodávali ven výrobně dosti levnější Su-35, tak na Su-57 nebudou mít marži, jako spíš manko - které se bude odrážet ve vnitřním dluhu firmy.

          Putin, evidentně s tím jak stárne, tak se furt méně stará o vzdálenější budoucnost.

          • Aloha
            16:27 16.05.2019

            Já teda nevím jak to funguje, ale jelikož vždycky čtu články o tom, jak firma podepsala se státem smlouvu na vývoj za tolik a tolik peněz, tak předpokládám, že te 30mld rublů za vývoj zaplatil stát, takže nevím, proč by peníze na vývoj měly být ještě zahrnuty v ceně letadla, protože nějaký větší vývoj stejně zase zaplatí stát. Píše se tam, že marže na letadle bude 3-5% a o tom je podle mě celé to snížení ceny o 20%. podle mě si prostě spočítali, že aby mělo to letadlo exportní úspěch musí být zavedené ve větším počtu v letectu RF a že se jim to vyplatí i přes nízkou marži.

          • logik
            16:45 16.05.2019

            U letadla v takovémto stádiu je prostě normální, že se v prvních stovkách kusů rozpouští vývojové náklady. Samozřejmě nějaké peníze platí stát na vývoj třeba i přímo, ale to, že by ty peníze byly schopny vývoj zaplatit je naprosto nereálné.

            Proto se starší letadla prodávají "za hubičku". Tady se nám ale Rusko snaží namluvit, že je prodává nejen "za hubičku", ale dokonce za cenu starší a jednodušší a tedy levnější generace.

            Je naprosto normální a v podstatě nutné, že nové projekty - ale i dokončení a upgrade starých projektů se platí především úspěšnými prodeji první strojů. Proto mj. stojí LRIP F-35 tolik.
            Jestli ale má Suchoj marži pár procent, tak nebude mít vývoj financovat z čeho.

            Tady jsou prostě dvě možnosti:
            - buďto o ceně lžou a Suchoj dostane finanční injekci jiným kanálem. To se mi zdá ale trochu divné - v ceně letadel se orientuje stejně jen ten, kdo ví, že ta cena je nereálná, takže pro "dav" mohli nadhodit klidně částku vyšší.
            - Anebo opravdu přinutili Suchoj jít s cenou takhle dolů, pak ale to musí mít nutně dopad na udržení a rozvoj Suchoje.

            Ono je totiž naprosto iluzorní si myslet, že s prvním sériovým strojem skončil vývoj. Koneckonců viz program F-35, ale i EFT a další.
            Právě např. EFT (mimo jiné) dosti trpí právě tímto: našli se peníze na konstrukci letadel, ale jeho další vývoj byl zoufale podfinancovaný.
            A to se ho vyrábělo podstatně větší série a za podstatně vyšší cenu, než co se budou vyrábět ty Suchoje.

      • GlobeElement
        16:12 16.05.2019

        To je něco jiného, díky metodice odpisů a pod je klidně možné být ve ztrátě, když mám zisk a naopak. Ale tady jde o snížení ceny.

  • petris
    15:23 16.05.2019

    Ohľadne tých štátnych skúšok Su-35S, možno sa Putin, resp. ten kto mu pripravoval podklady, sekol a malo to byť Su-30SM, ktorej modernizovaná verzia, ak sa nemýlim, momentálne prechádza štátnymi skúškami.

  • dusan
    15:14 16.05.2019

    Otázka je či sa vôbec oplatí brať vážne vyhlásenia z Ruska na túto tému .... "zaručené" vyhlásenia platia len do najbližšieho "zaručeného" vyhlásenia a to môže byť o pár týždňov ....

    V súvislosti so "zaručeným" vyhlásením o výrobe MiG-ov 35 toto "zaručené" vyhlásenie absolútne nemá logiku .... roztrieštenosť parku ruského letectva už začína byť absurdná ...

  • Slavoslav
    14:56 16.05.2019

    "Dohodli jsme se, že za stejné časové období nakoupíme 76 těchto letadel bez navýšení nákladů [?].“

    Inak tato veta zaujala v originálnej sprave TASSU aj mna ked som to cital doobeda. Bud je tam niekde chyba v preklade, alebo cena za kus nepadla o 20%, ale na 20% z povodnej

    • Miroslav
      15:02 16.05.2019

      A keď si prerátame počet kusov na jeden rok, tak ani nie sme ďaleko od tých 6 kusov MiG-35 ktoré majú udržať pri živote celý projekt

      • Slavoslav
        15:07 16.05.2019

        tak zas vyznamne viac nevyrabaju ani tych starsich Su-ciek ci Francuzi Rafaelov

        ostatne s tym ma napada dalsia otazka. Kde budu vyrabat starsie Sucka? Rozsiria tak vyrobu, alebo (moj tip) zarezu casom MiG na komplet a ich tovaren prejde na Su-cka

        Ostatne ten MiG pri jednotkovej cene Su-57 uz nedava zmysel vôbec. I ked nepochybujem, ze s atu najdu ludia ktory nam vysvetlia ako sa oplati vyrabat pri rovnakej cene MiG na ukor "neprekonatelneho" raptorneho

    • The88
      16:55 16.05.2019

      Me spis prijde, ze ma namysli jednotkove naklady - proto mluvi o stejnem casovem obdobi. Jinak receno, investice do navyseni vyrobni kapacity se nepromitnou do ceny (za kus) - zariskuje OAK.

      • Slavoslav
        20:09 16.05.2019

        cely ten preklad do anglictiny bol taky vselijaky