Vladimir Putin: Ruské letectvo získá 76 stíhaček Su-57 do roku 2027

-
16. 5. 2019
-
170 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruské vzdušně-kosmické síly (VKS) měly do roku 2027 původně převzít pouze 16 víceúčelových (jiné zdroje uvádějí 15) taktických letadel Su-57. Avšak dle nejnovějších informací ruské tiskové agentury Interfax, která citovala ruského prezidenta Vladimira Putina, VKS do roku 2027 obdrží 76 letadel Su-57.
„Vyzbrojovací program plánoval do roku 2027 nakoupit 16 těchto letadel. Jak uvedl ministr [obrany], včera jsme probrali situaci. Jako výsledek práce, kterou jsme provedli a jako výsledek dohody s průmyslem, průmysl sníží cenu letadla a zbraní o 20 %, takže můžeme nakoupit mnohem více letounů této třídy, této, ve skutečnosti, nové generace,“ uvedl 15. května na setkání s ministrem obrany a vedoucími představiteli zbrojního průmyslu Vladimir Putin. „Dohodli jsme se, že za stejné časové období nakoupíme 76 těchto letadel bez navýšení nákladů [?].“
Podle Putina VKS mezi roky 2013 až 2018 získaly více než 1000 nových nebo modernizovaných letadel a vrtulníků. Celkově tak ve VKS slouží 65 % moderních letadel a vrtulníků.
V oblasti taktického stíhacího letectva páteř VKS v následujících dekádách utvoří duo letadel Su-35S a Su-57. Je trochu zvláštní, že podle ruského prezidenta jsou „víceúčelové stíhačky Su-35S a Su-57 v závěrečné fázi státních testů.“ V případě Su-57 to je pochopitelné. Avšak v případě Su-35S tiskové oddělení ruského ministerstva obchodu a průmyslu již 19. září 2017 oficiálně oznámilo ukončení státních zkoušek a zavedení Su-35S do výzbroje VKS.
Šestice letounů Su-57 (prototypy) doprovodilo letadlo Vladimira Putina do Achtubinsku.
Smlouva na nákup 76 letadel Su-57 může být podepsána na srpnové vojenské výstavě MAKS 2019 v Moskvě. Tento počet postačí k přezbrojení tří ruských leteckých pluků, resp. šesti letek po 12 letadlech. V šesti letkách bude sloužit tedy 72 letadel Su-57, zbývající čtyři letouny VKS zřejmě vyčlení pro výcvik.
Podle ruského deníku Kommersant výše smlouvy dosahuje 170 miliard rublů, což je 2,63 miliardy dolarů. Podle Putina se jedná o největší jednorázový nákup taktických bojových letadel za 40 let.
Samozřejmě není vůbec znám (a zřejmě ani nebude) obsah chystané smlouvy, ale prostým dělením jednotková cena Su-57 vychází na „pouhopouhých“ 34 milionů dolarů. V této ceně se tedy schovávají nejspíš jen samotná letadla a budování provozního, servisního a výcvikového zázemí, jakožto i nákup náhradních dílů nebo zbraní, si vyžádá další desítky miliard rublů.
Podle Kommersantu, který se odvolává na nejmenovaného manažera z obranného průmyslu, půjde zřejmě o největší kontrakt v historii Sjednocené letecké korporace (OAK), která sdružuje všechny hlavní letecké podniky Ruské federace. Snížení ceny o 20 % bylo přitom dosaženo údajně díky „změně vnitřní dispozice Su-57 a sjednocení technických řešení, ale také díky vyšší sériovosti výroby“.
Stejný zdroj uvedl, že ziskovost se pohybuje pouze v rozmezí tří až pěti procent, což nepřinese OAK žádné výdělky, ale výrobnímu závodu Komsomolsko-Amurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO) zajistí práci na dalších deset let. Ročně by tak závod KnAAPO mohl vyrábět ne méně než sedm až osm Su-57 ročně. Dodejme, že KnAAPO v současné době zajišťuje výrobu Su-35S.
Su-57
Otázkou je, kolik sériových Su-57 získá motory „první etapy“ AL-41F-1 (Izdělije 117), což je vylepšená verze motoru AL-41F-1S (Izdělije 117S) stíhaček Su-35S, a kolik letounů získá zcela nové motory „druhé etapy“ Izdělije 30.
Vývoj motoru AL-41F-1 skončil na konci minulého roku. Podle Kommersantu nové motory Izdělije 30 vstoupí do sériové výroby již v roce 2023. Ostatně dříve jsme uvedli, že ruští vývojáři a technici pracují na tři směny, aby splnili dohodnuté lhůty vývoje a dodávek nových motorů.
Přitom v roce 2016 ruský deník Izvestija odhadl dokončení motorů Izdělije 30 na roky 2025 až 2027. „Podle různých odhadů motory druhé vývojové etapy dostanou ruské stíhačky T-50 [označení prototypu Su-57] mezi roky 2025 až 2027. Teprve poté můžeme říci, že T-50 se stal opravdovým letadlem páté generace,“ uvedl v roce 2016 deník Izvestija.
Práce na Su-57 byly zahájeny v roce 2002 a o dva roky později byl projekt představen ruskému prezidentovi. Letoun poprvé vzlétl v roce 2010. Ve stejném roce Vladimir Putin uvedl, že vývojové práce stály 30 miliard rublů a dokončení vývoje si vyžádá stejnou částku.
Datum zavedení do výzbroje a počet nakupovaných Su-57 se přitom neustále měnil. Státní vyzbrojovací program pro roky 2011 až 2020 počítal s nákupem 52 sériových Su-57 a s dodávkou prvních dvou v roce 2015. Následně VKS kvůli špatné ekonomické situaci byly ochotné nakoupit pouze 15 Su-57 (16 ?) a první dva v roce 2017. Avšak smlouva na nákup prvních dvou Su-57 byla podepsána teprve v srpnu 2018 na MAKS 2018 s tím, že první Su-57 letectvo převezme v letošním roce a druhé v roce 2020.
Zdroj: Kremlin.ru, Interfax
Související články
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
-
27.02.2018
-
33 komentářů
-
Jan Buchar
Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka
Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...
-
09.07.2018
-
146 komentářů
-
Jan Grohmann
Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57
Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na ...
-
23.08.2018
-
75 komentářů
-
Jan Grohmann
Startuje výroba motorů AL-41F-1 pro ruské stealth stíhačky Su-57
V listopadu minulého roku skončil výzkum, vývoj a testování proudového motoru „první etapy“ AL-41F-1 ...
-
26.04.2019
-
162 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
V RF sú to štátne podniky financované štátom či už z oficiálnych zdrojov, alebo neoficiálnych . Ale stále je tu štát , ktorý platí výrobu aj vývoj . To že podniky sú v strate ...Zobrazit celý příspěvek
V RF sú to štátne podniky financované štátom či už z oficiálnych zdrojov, alebo neoficiálnych . Ale stále je tu štát , ktorý platí výrobu
aj vývoj . To že podniky sú v strate nikto nerieši nakoľko je v záujme
štátu , aby sa výroba a vývoj udržal . Pre niektorých je práca v záujme štátu nepochopiteľná , ale tak to v RF jednoducho je.
A niektorý si ešte z toho mála nakradnú a my na západe ich z radosťou vítame ako prenasledovaných a dávame tým zlodejom azyl - ale to je o inom.
Jednoducho v našich reáliách musí firma drať štát o miliardy , platiť
loby-stov a míňať miliardy na úplatky , vtedy je to OK .
A cenu 120 mil. za kus si tu obhájime . A to , že Mig 35 bude predražený - preto aby udržal pri živote aj druhého výrobcu je v RF pochopiteľná . A diskusie o cenách sú bezpredmetné , nakoľko ich vyrábajú štátne podniky štátnymi zamestnancami . Suroviny domáce , ceny energií a cena práce zlomok oproti našej .
Už to konečne pochopte , až Voloďa povie , bude to stáť x ,
tak bude a straty nesie štát . Exportné ceny
vojenských produktov v RF nikdy nebudú rovnaké ako ti pre armádu RF . A naozaj by bola zaujímavá exportná cena Mig 35
a takisto cena letovej hodiny . Ono či by nás prevádzka nevyšla
ďaleko lacnejšie ako slávne F 16.Skrýt celý příspěvekJe přece nesmysl byť jen přemýšlet o nákupu MiG-35 od země, kterou veřejně označují "naši" politici za nepřítele. F-16V je rozumná volba, Ale osobně jsem přesvědčen o tom, že ...Zobrazit celý příspěvek
Je přece nesmysl byť jen přemýšlet o nákupu MiG-35 od země, kterou veřejně označují "naši" politici za nepřítele. F-16V je rozumná volba, Ale osobně jsem přesvědčen o tom, že budoucí slovenské F-16V dopadnou stejně jak MiG-29. Vybydlíte je, pár vykuků si namastí kapsu na předražených dílech a bude se plakat, jak je to drahé na provoz a že to nejde provozovat ve větším počtu letu schopných strojů, jak dva kusy...Skrýt celý příspěvek
To bude nejaký hoax. Prečo by Rusko objednávalo 76 kusov Su-57, keď si môžu kúpiť 80 lietadiel Su-35S, ktoré nemajú vo svete konkurenciu? So sériovou výrobou Su-57 sa predsa malo ...Zobrazit celý příspěvek
To bude nejaký hoax.
Prečo by Rusko objednávalo 76 kusov Su-57, keď si môžu kúpiť 80 lietadiel Su-35S, ktoré nemajú vo svete konkurenciu? So sériovou výrobou Su-57 sa predsa malo počkať do doby, kým nepríde nejaký nástupca F-22 a F-35, ktorý by bol skutočne lepším lietadlom ako Su-35S. Zatiaľ sa na Su-35S nič vo svete nechytá, písal to aj National Interest aj všetky ruské médiá. Tak kam sa ponáhľať?
Ibaže by to všetko bolo inak. :-)Skrýt celý příspěvek… tomu říkám želatinová logika ;)
To jiní by měli vysvětlovat, ty svoje úvahy o nezvratitelném konci programu PAK FA - potažmo Su 57 …. "o který nestojí" ani VKS... ;)… tomu říkám želatinová logika ;)
To jiní by měli vysvětlovat, ty svoje úvahy o nezvratitelném konci programu PAK FA - potažmo Su 57 …. "o který nestojí" ani VKS... ;)
Pozor, špatně čtete, pánové (myslím, že dáma tu není). V článku se nepíše, respektive Putin netvrdí, že těch 76 letadel převezmou, ale že je nakoupí.
Pozor, špatně čtete, pánové (myslím, že dáma tu není). V článku se nepíše, respektive Putin netvrdí, že těch 76 letadel převezmou, ale že je nakoupí.
Ako sa da realne zmenou vnutornej dispozicie, znizit cena o 20%? Bude drevena konstrukcia? Resp. Zvysit pocet vyrobenych kusov zo 16 na 76 bez navysenia nakladov? Ved to je na ...Zobrazit celý příspěvek
Ako sa da realne zmenou vnutornej dispozicie, znizit cena o 20%? Bude drevena konstrukcia?
Resp. Zvysit pocet vyrobenych kusov zo 16 na 76 bez navysenia nakladov?
Ved to je na smiech. Ale drzim palce :)Skrýt celý příspěvekHra s čísly: Znám firmu která v rámci holdingu měla 1,25mld CZK/rok čistého zisku. Podle roční finanční uzávěrky je v účetní ztrátě. prostě to "manažersky ohnou" rozumíte??? ...Zobrazit celý příspěvek
Hra s čísly:
Znám firmu která v rámci holdingu měla 1,25mld CZK/rok čistého zisku. Podle roční finanční uzávěrky je v účetní ztrátě. prostě to "manažersky ohnou" rozumíte???
Klidně může Putin vyprávět, že to stojí 6 rublů. Jemu je naprosto jedno, co si kdo myslí ve světě.
Důležité je, co mají nyní a co bude v roce 2027.Skrýt celý příspěvekTo je v poriadku uctovne je to co pisete realne. Ale to co tvrdia zdroje clanku realne nieje. Ale to sme si uz za danych okolnosti zvykli. Proste vyhlasenia pre domace publikum, ...Zobrazit celý příspěvek
To je v poriadku uctovne je to co pisete realne. Ale to co tvrdia zdroje clanku realne nieje. Ale to sme si uz za danych okolnosti zvykli. Proste vyhlasenia pre domace publikum, vdaka urovni vzdelania, kritickeho myslenia a pristupu k informaciam moze putin tvrdit cokolvek a prejde mu to. A aj u nas ma dost ludi co tomuto uveria. Ale co uz gausovka nepusti....Skrýt celý příspěvek
Hlavně je to prohlášení poměrně pro blbé. Pokud by opravdu Suchoj byl státem přinucen prodávat Su-57 za uvedenou cenu, tak by to znamenalo, že rezignují na jakýkoli další vývoj - ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně je to prohlášení poměrně pro blbé. Pokud by opravdu Suchoj byl státem přinucen prodávat Su-57 za uvedenou cenu, tak by to znamenalo, že rezignují na jakýkoli další vývoj - nebudou ho mít čím zaplatit.
Pokud za tudle cenu prodávali ven výrobně dosti levnější Su-35, tak na Su-57 nebudou mít marži, jako spíš manko - které se bude odrážet ve vnitřním dluhu firmy.
Putin, evidentně s tím jak stárne, tak se furt méně stará o vzdálenější budoucnost.Skrýt celý příspěvekJá teda nevím jak to funguje, ale jelikož vždycky čtu články o tom, jak firma podepsala se státem smlouvu na vývoj za tolik a tolik peněz, tak předpokládám, že te 30mld rublů za ...Zobrazit celý příspěvek
Já teda nevím jak to funguje, ale jelikož vždycky čtu články o tom, jak firma podepsala se státem smlouvu na vývoj za tolik a tolik peněz, tak předpokládám, že te 30mld rublů za vývoj zaplatil stát, takže nevím, proč by peníze na vývoj měly být ještě zahrnuty v ceně letadla, protože nějaký větší vývoj stejně zase zaplatí stát. Píše se tam, že marže na letadle bude 3-5% a o tom je podle mě celé to snížení ceny o 20%. podle mě si prostě spočítali, že aby mělo to letadlo exportní úspěch musí být zavedené ve větším počtu v letectu RF a že se jim to vyplatí i přes nízkou marži.Skrýt celý příspěvek
U letadla v takovémto stádiu je prostě normální, že se v prvních stovkách kusů rozpouští vývojové náklady. Samozřejmě nějaké peníze platí stát na vývoj třeba i přímo, ale to, že by ...Zobrazit celý příspěvek
U letadla v takovémto stádiu je prostě normální, že se v prvních stovkách kusů rozpouští vývojové náklady. Samozřejmě nějaké peníze platí stát na vývoj třeba i přímo, ale to, že by ty peníze byly schopny vývoj zaplatit je naprosto nereálné.
Proto se starší letadla prodávají "za hubičku". Tady se nám ale Rusko snaží namluvit, že je prodává nejen "za hubičku", ale dokonce za cenu starší a jednodušší a tedy levnější generace.
Je naprosto normální a v podstatě nutné, že nové projekty - ale i dokončení a upgrade starých projektů se platí především úspěšnými prodeji první strojů. Proto mj. stojí LRIP F-35 tolik.
Jestli ale má Suchoj marži pár procent, tak nebude mít vývoj financovat z čeho.
Tady jsou prostě dvě možnosti:
- buďto o ceně lžou a Suchoj dostane finanční injekci jiným kanálem. To se mi zdá ale trochu divné - v ceně letadel se orientuje stejně jen ten, kdo ví, že ta cena je nereálná, takže pro "dav" mohli nadhodit klidně částku vyšší.
- Anebo opravdu přinutili Suchoj jít s cenou takhle dolů, pak ale to musí mít nutně dopad na udržení a rozvoj Suchoje.
Ono je totiž naprosto iluzorní si myslet, že s prvním sériovým strojem skončil vývoj. Koneckonců viz program F-35, ale i EFT a další.
Právě např. EFT (mimo jiné) dosti trpí právě tímto: našli se peníze na konstrukci letadel, ale jeho další vývoj byl zoufale podfinancovaný.
A to se ho vyrábělo podstatně větší série a za podstatně vyšší cenu, než co se budou vyrábět ty Suchoje.Skrýt celý příspěvek
Ohľadne tých štátnych skúšok Su-35S, možno sa Putin, resp. ten kto mu pripravoval podklady, sekol a malo to byť Su-30SM, ktorej modernizovaná verzia, ak sa nemýlim, momentálne ...Zobrazit celý příspěvek
Ohľadne tých štátnych skúšok Su-35S, možno sa Putin, resp. ten kto mu pripravoval podklady, sekol a malo to byť Su-30SM, ktorej modernizovaná verzia, ak sa nemýlim, momentálne prechádza štátnymi skúškami.Skrýt celý příspěvek
Otázka je či sa vôbec oplatí brať vážne vyhlásenia z Ruska na túto tému .... "zaručené" vyhlásenia platia len do najbližšieho "zaručeného" vyhlásenia a to môže byť o pár týždňov ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka je či sa vôbec oplatí brať vážne vyhlásenia z Ruska na túto tému .... "zaručené" vyhlásenia platia len do najbližšieho "zaručeného" vyhlásenia a to môže byť o pár týždňov ....
V súvislosti so "zaručeným" vyhlásením o výrobe MiG-ov 35 toto "zaručené" vyhlásenie absolútne nemá logiku .... roztrieštenosť parku ruského letectva už začína byť absurdná ...Skrýt celý příspěvek"Dohodli jsme se, že za stejné časové období nakoupíme 76 těchto letadel bez navýšení nákladů [?].“ Inak tato veta zaujala v originálnej sprave TASSU aj mna ked som to cital ...Zobrazit celý příspěvek
"Dohodli jsme se, že za stejné časové období nakoupíme 76 těchto letadel bez navýšení nákladů [?].“
Inak tato veta zaujala v originálnej sprave TASSU aj mna ked som to cital doobeda. Bud je tam niekde chyba v preklade, alebo cena za kus nepadla o 20%, ale na 20% z povodnejSkrýt celý příspěvekA keď si prerátame počet kusov na jeden rok, tak ani nie sme ďaleko od tých 6 kusov MiG-35 ktoré majú udržať pri živote celý projekt
A keď si prerátame počet kusov na jeden rok, tak ani nie sme ďaleko od tých 6 kusov MiG-35 ktoré majú udržať pri živote celý projekt
tak zas vyznamne viac nevyrabaju ani tych starsich Su-ciek ci Francuzi Rafaelov ostatne s tym ma napada dalsia otazka. Kde budu vyrabat starsie Sucka? Rozsiria tak vyrobu, alebo ...Zobrazit celý příspěvek
tak zas vyznamne viac nevyrabaju ani tych starsich Su-ciek ci Francuzi Rafaelov
ostatne s tym ma napada dalsia otazka. Kde budu vyrabat starsie Sucka? Rozsiria tak vyrobu, alebo (moj tip) zarezu casom MiG na komplet a ich tovaren prejde na Su-cka
Ostatne ten MiG pri jednotkovej cene Su-57 uz nedava zmysel vôbec. I ked nepochybujem, ze s atu najdu ludia ktory nam vysvetlia ako sa oplati vyrabat pri rovnakej cene MiG na ukor "neprekonatelneho" raptornehoSkrýt celý příspěvek
Me spis prijde, ze ma namysli jednotkove naklady - proto mluvi o stejnem casovem obdobi. Jinak receno, investice do navyseni vyrobni kapacity se nepromitnou do ceny (za kus) - ...Zobrazit celý příspěvek
Me spis prijde, ze ma namysli jednotkove naklady - proto mluvi o stejnem casovem obdobi. Jinak receno, investice do navyseni vyrobni kapacity se nepromitnou do ceny (za kus) - zariskuje OAK.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...