Americká Přepadová brigáda získala první taktická vozidla JLTV

Americká Přepadová brigáda získala první taktická vozidla JLTV
JLTV / US Army (Zvětšit)

Tři roky po podpisu smlouvy příslušníci 1. obrněné brigády (1st Armored Brigade Combat Team), přezdívaná jako Přepadová brigáda (Raider Brigade), z 3. pěší divize (3rd Infantry Division), převzali první taktická vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Zavádění vozidel však nejde bez problémů ‒ podle výroční zprávy Pentagonu existují významné problémy s údržbou vozidel JLTV.

Zkratka „JLTV“ označuje obří mnohaletý program americké armády (US Army), který má americkým vojákům poskytnout vysoce mobilní a extrémně chráněná „lehká“ taktická vozidla 4×4. Cílem programu je zkloubit odolnost  MRAPů (Mine-Resistant Ambush Protected) s mobilitou vozidel Humvee (HMMWV; High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Právě velkou část Humvee (zejména obrněné verze) JLTV nahradí.

Americká armáda si ale desítky tisíc vozidel Humvee ponechá ve výzbroji i v dalších dekádách (zejména pro logistické a podpůrné úkoly). Vždyť ve výzbroji US Army se nachází 230 000 Humvee a výroba celkově 40 099 vozidel JLTV pro US Army poběží až do roku 2040 s tím, že mezi roky 2020 až 2036 armáda a námořní pěchota (USMC) získají 2200 vozidel Humvee ročně.

USMC má přitom zájem o 9091 a letectvo (USAF) o 80 vozidel JLTV. Obrněnci JLTV již také zaznamenali první zahraniční úspěch ‒ slovinská armáda v letech 2021 až 2023 získá 38 JLTV.

Počátky programu JLTV spadají až do roku 2005. Americká armáda vybrala firmu Oshkosh jako vítěze v srpnu 2015 a k první objednávce 657 vozidel JLTV za 243 milionů dolarů (včetně příslušenství, náhradních dílů, atd.) došlo v březnu roku 2016. První JLTV vojáci z 1. brigády získali tedy až tři roky po podepsání kontraktu. Všech svých 500 vozidel JLTV 1. brigáda převezme do konce března.

Prozatím Oshkosh vyrobil a americké armádě a námořní pěchotě předal 2600 obrněnců JLTV. K poslední velké objednávce došlo v listopadu minulého roku, kdy Pentagon objednal 6107 vozidel JLTV za 1,96 miliardy dolarů.


USMC k přepravě JLTV z výsadkových lodí na pobřeží použije mimo jiné těžké vrtulníky CH-53K King Stallion.

Od podpisu smlouvy k první dodávce uběhla dlouhá doba, protože armáda vozidla JLTV zevrubně testovala a certifikovala (např. pro leteckou přepravu, transport vrtulníkem, pro vzdušné výsadky, atd.). Firma Oshkosh musela také vyvinout, postavit a nastavit výrobní linku (včetně nastavení dodavatelských vztahů se subdodavateli) a vytvořit robustní servisní řetězec. Ostatně výrobní linka musí zvládat vyrábět přes 2000 vozidel JLTV ročně po dobu 30 let.

„Jsme velice nadšení, že tyto vozidla získají naší vojáci,“ komentoval převzetí prvních JLTV generál Mike Adams, velitel 1. brigády. „Je to čest být první jednotkou, která získá takto vylepšené schopnosti a těším se, až dostanu tyto vozidla do našich formací.“ Je zajímavé, že původně měla JLTV jako první získat 10. horská divize. Proč došlo ke změně, není známo.

Noví řidiči JLTV musí projít pětidenním (40 hodin) výcvikem, než mohou sednout za volant JLTV. První reakce vojáků jsou přitom pozitivní. „Hlavní komentáře se točí kolem toho, jak je jízda pohodlná. Když narazíte na nerovnost, reakce se spíše podobá osobnímu automobilu… [vojáci]  jsou překvapení, jak je jízda pohodlná. Je opravdu vzrušující být první, kdo tohle vyzkouší [JLTV]. Přišel jsem do armády v roce 2001 a všechno, co jsme měli, byly Humvees. Naši kluci jsou nadšeni, údržbáři a instruktoři jsou nadšeni také ... všichni jsme nadšeni,“ říká major Pete Bogart, tiskový mluvčí 1. brigády.


JLTV GP; větší foto / DVIDS

Vše ale není tak perfektní, jak se na první pohled zdá. Podle výroční zprávy Ředitelství pro operační testy a hodnocení amerického Ministerstva obrany DOT&E (Operational Test and Evaluation Directorate) existují v případě JLTV vážné problémy se servisem a údržbou.

Jedná se o novou techniku, takže problémy jsou pochopitelné ‒ jde jednoduše o další důkaz, jak výrazně zvládnutí udržby ovlivňuje bojeschopnost vojenské techniky a jednotky.

Zpráva DOT&E doslova uvádí, že JLTV „nejsou vhodné pro provoz kvůli nedostatkům ve spolehlivosti, udržovatelnosti, školení, manuálech, situačním povědomí posádky a bezpečnosti.“

„JLTV prokázal menší spolehlivost, než bylo požadováno. Za selháními stojí především problémy s elektroinstalací motorů, defekty a poškození pneumatik a selhání brzd,“ stojí ve zprávě DOT&E. Stejně tak američtí vojáci nemohou provádět opravy bez techniků firmy Oshkosh, kvůli „složitosti vozidel, neúčinnému výcviku, špatným manuálům a výzvám při odstraňování problémů s vozidlem.“


Propagační video JLTV

Všechny tyto problémy půjde časem odstranit, ale opět se ukazuje, že nákupem zcela nového zbraňového systému skutečné výzvy nekončí, ale teprve začínají. V každém případě JLTV bude náročnější na údržbu než Humvee, i když firma Oshkosh prohlašovala opak.

JLTV se stane základní dopravní a zbraňovou platformou americké armády pro následující desetiletí. Hlavní výhodou JLTV je vysoká úroveň protiminové a balistické ochrany, která dalece překonává obrněná vozidla Humvee a blíží se mnohem těžším vozidlům MRAP.

Dá se očekávat, že JLTV ochraní posádku minimálně před municí 7,62×39 mm, ale přesná úroveň ochrany je tajná. Hmotnost JLTV v základní verzi je 6800 kg se základní (neznámou) úrovní pancéřové ochrany „A-kit“. JLTV lze vybavit také těžší pancéřovou ochranou „B-kit“ a/nebo 360 kg těžkou „slat“ mříží proti RPG.

Celkově se počítá se čtveřicí základních verzí vozidel ‒ všestrannou JLTV GB (JLTV General Purpose), nosičem těžkých zbraní JLTV HGC (JLTV Heavy Guns Carrier), dvoumístnou užitkovou JLTV UTL (JLTV Utility) a verzí pro vedení boje na krátkou vzdálenost JLTV CCWC (JLTV Close Combat Weapons Carrier).

Zdroj: DOT&E, Task and Purpose

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Oshkosh dodal první testovací vozidlo JLTV

Srpen je klíčový měsíc programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Americká armáda a námořní ...

Cesta k dokonalému džípu: Od Willys MB po JLTV

Terénní obrněné auto JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) se v následujících desetiletích stane ...

Revoluční vozidlo JLTV ve výzbroji americké armády

Firma Oshkosh Defense již testuje první sériově vyrobená obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical ...

První taktická vozidla JLTV získá 10. horská divize

Slavná 10. horská divize v roce 2019 zavede do výzbroje první taktická terénní vozidla Oshkosh JLTV ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • semtam
    03:17 10.02.2019

    Jsem zmaten
    Jak to, že se tu neobjevují příspěvky typu: ožralí američani nedokáží nic vyrobit, nefunguje jim to, další paskvil apod.
    Navíc v kontrastu s tvrzením až svazáckého rázu cituji: " Naši kluci jsou nadšeni, údržbáři a instruktoři jsou nadšeni také ... všichni jsme nadšeni,“

    Kdyby něco takového vypustilo nedej bože Rusko, tak tu máme nablinkáno, že prolhaní Rusáci zase lžou, apod.

    No nic, jsem zvědavej, jaké notičky přišli z Kremlu... (ať je to kompletní)

    • hurvo
      09:03 10.02.2019

      Neobjavuje sa to tu presne preto ze noticky neprisli. Zatial.

    • danny
      14:38 11.02.2019

      Ty citace těch nadšených jsou super. Ještě se mi moc líbilo, jaká je to pro ně čest:-) Ale každopádně tohle jsou problémy, které lze nazvat dětskými nemocemi a nemám obavy, že by to Oshkosh nedotáhl do zdárného konce. Jen to situační povědomí je trochu blbý. Popravdě řečeno, byla to jedna z prvních věcí, co mě při pohledu na první modely napadla, že za tu haubnu se schová nejen školák s aktovkou, neposedné štěňátko, ale také leckterý automobil kategorie městský vůz.

  • Hyena
    21:47 07.02.2019

    Uz ho stihli prevratit, mozno aj dat na totalku. Su to jednoducho borci.
    https://www.businessinsider.co...

    • RiMr71
      01:20 08.02.2019

      ...na náš mač Fabka vs Pandury nemají! :)

  • Rase
    16:11 07.02.2019

    Moc rád bych někdy viděl reálný test L-ATV, Gerlachu a Patriotu. S exportem L-ATV očividně problém není a tak je otázkou, zda má smysl kuchtit něco vlastního, s pochybnou kvalitou a patrně i vyšší cenou. Přeci jen L-ATV vznikalo delší čas, u firmy s bohatými zkušenostmi a za úplně jiných podmínek. Navíc dnes si 4x4 navrhuje a vyrábí kde kdo, tak exportní potenciál našich vozidel je dost sporný - tedy podpora domácího průmyslu pokulhává. Moc rád bych věřil, že Gerlach a Patriot nejsou špatná vozidla, ale netroufám si odhadovat. L-ATV mi přijde ověřenější a máme jistotu, že náhradní díly budou i za X let, to samé modernizace atd.

    • tomas.kotnour
      16:53 07.02.2019

      Taková vize mpr. postaveného na 1 a 1/2 motoru a 3 převodovkách je docela lákavá. Hlavní otázka je, co vlastně Slováci poptávají. Tatrapan 4x4? Obrněnou verzi skříňového LR 130? Vozidlo pro doprovod konvojů? Vozidlo pro lmopr? Nebo všechno?

      • stirling
        11:38 08.02.2019

        Máš naprostou pravdu, ale specifikace asi musí vydat. Aspoň ohledně požadované balistiky, počtu osob/nosnosti, a asi i max hmotnost.
        Tak jako tak bude to šité na míru jednomu či dvou vozidel. Moc si nedovedu představit, že by konstatovali, že nikdo nesplnil zadání a proto objednají L-ATV.

    • lemkin
      19:05 07.02.2019

      A co nám L-ATV přinese krom toho, že si vojáci budou vozit zadek? Nic. Ostatní mají alespoň nějaký vývoj, nálepku MADE IN CZECH. Nemůžete jen nakupovat TRUMPoviny, to dělají banánové republiky. ;-)

      • hurvo
        20:02 07.02.2019

        Vsak to je hlavny ucel aby si vojaci mali v com vozit zadek. Naozaj si myslim ze by bolo lepsie zaplatit vypalne miestnym zbrojarskym firmam ale nakupit vojakom skutocne dobre vozidla. Aspon nebudu horiet zaziva v zeleznych rakvickach ale zato s nalepkou domaceho vyvoja.

        Aby som bol fer, zetor zatial vyzera dobre.

  • Gibon
    15:19 07.02.2019

    Napriek tomu, ze by som nasemu priemyslu doprial vitazstvo v tendry na tych 404 vozidiel 4x4 a rad uvidel Gerlach s dvojkrížom na dverach... Musim povedat, ze cena, hmotnost, prepravitelnost (Spartan),.... su vsetko parametre, ktore hovoria, ze by sa mal objednat L-ATV. :-/

  • PavolR
    13:51 07.02.2019

    ... a to bolo posmeškov, keď dostal defekt Aligátor 4x4 ... :-)

  • Kichot
    13:19 07.02.2019

    Taky mě pořád překvapuje nedostatek soudnosti a velké očekávání při zavádění nových zbraní u některých zdejších diskutérů (z obou stran barikády) . Jestli je to nedostatečným technickým vzděláním, (úrovni školství) výškou iq nebo je to politicky motivované, těžko říct. Asi kombinace všeho.

    • technik
      13:48 07.02.2019

      No ono je to jak z čeho. Když šli do armády nový T810 všichni tatrovaci včetně mě měli k tomu autu odpor ( elektronický řízená vodou chlazená DX7, kabina Renault a podobně) dnes s plným svědomím rikam že T810 je vynikající auto a T815 ji nesahá ani po kotníky a to především ve spolehlivosti. Takže ne vždy elektronický cinkrlatka znamenaji problém ale je to o zpracování viz elektronika u Toyoty. Jestli amik u auta tvrdí ze jltv nejsou spolehlivý tak nanášení podmínky budou super spolehlivý, protože tohle je věc kterou amik prostě umí a díky zpětným vazbám a zájmům dodavatelů jsou vozidla neustále modifikovaná.

      • Kichot
        14:01 07.02.2019

        Vývoj je prostě běh na dlouhou trať, který nikdy nekončí. Zrovna včera mi říkal kamarád jak jim přišlo nařízení promazat grafitovou vazelínou 4 šroubky držící krytku pozičního světla na konci křídla Airbusu, protože dochází k rušení radia... Taková blbina a jak na to přišli?

      • petr.martykan
        19:50 07.02.2019

        Souhlas, zkoušeli jsme v terénu 810ku, 815ku a V3S. 810ka projela nejvíc a ještě vytáhla na navijáku zapadlou 815ku...:o) Jinak na 810kách odchází hodně uzávěrky. Je to pak zámrd někde zapadnout a když to tam chceš naklikat, tak se nic neděje...no lopata, krumpáč, naviják a byla venku...:D Poprvé a naposledy sem viděl podplukovníka s krumpáčem a lopatou...:D

        • stirling
          11:29 08.02.2019

          Zajímavé info a díky za něj. Z tohohle pohledu, jsem zvědav jak si povede nová 810, jestli náhodou nedojde k zhoršení vlastností i když by to mělo být obráceně.

          • technik
            12:26 08.02.2019

            Ona má být nějaká nová t810? Máš víc info? Je to tak bohužel t815 je opředena mnoha mýty ale popravdě jsou lepší auta,ale 815 má jednu obrovskou výhodu a tou je mechanická odolnost podvozku díky paterovymu rámu,vše je pěkně schovaný a nelze to jen tak poškodit. U 810 se musí na uzávěrky opatrně, nezapinat v tahu a při vyřazení párkrát počkat jinak žádný problém.

          • stirling
            14:09 08.02.2019

            Tady je popis i obr, zatím je tedy verze 4x4, ale určitě bude i 6x6 pro AČR, obecně asi zůstal podvozek a byl vyměněn motor a převodovka což nevypada jako špatná volba a jak bude vypadat tatrovácka kabina to je otázka.

            Kopřivnická TATRA TRUCKS představí na veletrhu IDEX 2019 ve světové premiéře nový střední nákladní vůz TATRA TACTIC v provedení 4×4. Vozidlo TATRA TACTIC je vybaveno zcela novou kabinou tatrovácké konstrukce s kapacitou až 4 osob, k pohonu slouží osvědčený šestiválcový motor Cummins o výkonu 210 kW spojený s plně automatickou převodovkou Allison. Maximální hmotnost nové vozu může činit až 13 t, přičemž maximální užitečné zatížení dosahuje hodnoty 5,5 t.
            https://www.armadninoviny.cz/f...

          • stirling
            14:29 08.02.2019

            Co koukám tak dokonce na slovensku ve škole už jednu mají.
            http://www.aos.sk/?stranky=akt...

          • technik
            15:15 08.02.2019

            Nechápu jak přemýšlejí. Nová T810 vypadá fajn ale proč proboha opět nový komponenty v podobě motoru Cummins a převodovky allison. Opět logistická sebevražda, výhoda t815 byla 90% procentní zamenitelnost dílů u všech verzí, snad kromě 4x4 ale tahle budou v armádě dosluhovat t815 4x4,6x6,8x8, terna, mtlf, civilní verze T815 pak novější typ t810, t815-7 a v neposlední řadě tactic.

          • tomas.kotnour
            17:22 08.02.2019

            @Technik
            Nechápu jak přemýšlejí.

            Já bych nějaké podněty měl:

            1) Není moc vhodné, když Vaším dodavatelem klíčových komponentů je přímý konkurent

            2) Aktuální dodavatel klíčových komponent není schopen splnit požadavky, které na Vás mají Vaši zákazníci

            3) Unifikace portfolia, co si bude moci od CSG zákazník objednat
            Patriot - Cummins + Allsion
            Tactic - Cummins + Allison
            Pandur - Cummins + ehm, řekněme, že jeho zámořští bratranci jezdí s Allisonkou
            Titus - Cummins + Allison
            Force - Cummins + Allison

            Sice rozdílně objemy a z toho plynoucí výkony, ale pořád jeden výrobce

            4) Unifikace vozového parku v AČR - Objem nákupů odpovídá době obnovy 38 let. S tím se těžko nechá řešit unifikace vozového parku napříč AČR. Pokud by to AČR přeci jenom chtěla zkusit, začal bych kompletní obměnou celého vozového parku mech. praporů 7. mb. Použitelnou techniku přenechat jiným útvarům, pak 15. žp, 14. plogp atd. a jako poslední 4. brn ideálně spojená s náhradou KBVP. To by znamenalo 2 mld. ročně po dobu 15 let, takže by to tak časově mohlo vycházet s koncem Pandurů. Avšak nejdříve si počkat na V12, případně ji dokonce trošku pomoci na svět. To mi připomíná - už dlouho tady nebyl žádný článek od pana Foldyny na téma Logistické zabezpečení jednotek :-)

          • technik
            19:44 08.02.2019

            To Tomáš
            Je mi jasný že s průběhem let se motory musí měnit ale trošku s rozumem. Například Tatra Force t815-7 má jednou chcipak tatrovaci motor s nejdebilnejsi převodovkou pod sluncem, další verze má Cummins, nechápu proč. V12 raději ne, už se s tím serou 3 roky a pořád nic, nehledě že ten jejich dvanáctiválcový experiment by kromě naší armády nikdo nechtěl.

          • tomas.kotnour
            21:50 08.02.2019

            Kupříkladu já jsem tu už loni v červnu psal, že by bylo dobré mít 810 s Cumminsem. Navíc ISBčko se nechá pořídit i v 240 kW variantě. To ovšem neznamená, že by v případě zájmu nešla objednat 810 v provedení jako má AČR. Z tohoto provedení bude mít Tatra větší vejvar a navíc to bude perfektně zapadat do portfolia.
            Force jezdí s motory Tatra, Cat, Cummins, Deutz, Volvo, Navistar - zákazník platí, zákazník poroučí. Jenom musí dodavatel motoru dovolit do něj sáhnout, což je občas problém.

            K hodnocení vozidel, 810 jste chválil za to, že jezdí za 35, zatímco dílenskou sedmičku jste kritizoval za to, že žere 60/100. Nevím, jak moc je ten metr férový, když 6x6 s při max. 15 tunách si bere víc jak polovinu toho, co 8x8 s 29. Já už jsem se tam v tom nechtěl dál patlat, ale udělal jsem si výzkum a potvrdil jsem si své předpoklady. Ta dílenská vozidla jsou zpřevodována jako důlní sklápěčky. To znamená, že jezdí na 1 - 4 plné a 5 - 6 zpět prázdné. To se provozu dílenského vozidla moc nepodobá. Pro porovnání jsem si našel jednu decentní soupravičku, PR84, želva/zajíc, bez kolových redukcí, jak název napovídá z Austrálie
            http://www.palba.cz/album/albu...
            To je prakticky přesný opak zpřevodování vozidla a tomu také odpovídá jízdní charakteristika. Přesto si myslím, že by nějakého koníka navíc uvítali. Říci, že absence V12 chlazené vzduchem stála Tatru výběrko, by bylo přehnané, ale rozhodně to úspěchu nepomohlo. Tatře prostě velký motor, který se nechá rozumně zastavět do auta, chybí.

            Mohl bych znát nějakou podrobnější popis nespokojenosti s "nejdebilnejsi převodovkou pod sluncem"? Když vezmu co je mi známo, tak byl problém se ovládáním vzduchu pro mechaniku řízení. To už se podařilo vyladit a zbyly jenom příslovečné pondělní a páteční zmetky. Pak jsem se setkal s nespokojeností ohledně chování sw voliče převodových stupňů. Což je zajímavé, protože převodovka nabízí několik módů řazení včetně manuální předvolby, čímž se ta převodovka chová stejně jako manuál, jenom nemusíte kvedlat řadičkou a tolik neodchází synchrony mezi 4 - 5.

          • technik
            08:49 09.02.2019

            Přesně sw převodovky, především její rychlost, právě u dílny to je velký problém, potřebuješ co nejrychleji přeřadit a ne čekat 2 vteřiny na zvukové potvrzení, další problém jsou dojezdy ke křižovatkám kde převodovka velmi často padá do nouzaku ( ověřený problém od 3 nezávislých řidičů) dále naprosto nevhodné umístění displeje převodovky. Co se týká porovnání že bych byl tak hloupý a porovnával spotřeby se mi nezdá, každopádně jde o to že v roce 85 měla Tatra 8x8 265 kW a dnes po 30 letech mají nový Tatry 300 kW. Co se týká synchronizace pár převodovek jsem už udělal a nevím o problemu mezi 4 a 5. Ale mezi 2 a 3 jsem už je dělal,přece jenom jsou to nejčastěji ražené rychlosti. Jinak ta převodovka je strevama naprosto stejná jako u staré t815 takže vzduchové řazení nemá vliv na opotřebení synchronu, na to má vliv především slabý motor ( častější řazení) a tupec řidič který se bude snažit zařadit např z 5 malé na 4 malou, tam synchronizace dostává sakra zabrat. Jinak Tatra má skvělý k dispozici skvělý ISX600 a ten měl být ve všech nových sedmičkách stejně jako ho má vyprostovak s allisonem a bylo by po problémů,ale to by někdo musel přemýšlet hlavou a Tatra to není to víme vsichni

          • tomas.kotnour
            19:00 09.02.2019

            Já si zrovna nejsem jistý, jak moc Tatra tato vozidla navrhovala nebo rozhodovala o jejich konfiguraci. Protože v takovém případě by to mělo převodovku Allison, sestup želva/zajíc 2.30 TRK 1,2/2,6 a lehké kolové redukce. Mně spíše přijde, že naše armáda kupuje vozidla tak, aby to umělo všechno, takže to ve finále neumí nic. Kdo chce manuál, může si objednat manuál, což zase jenom dokládá, jak moc se nakupovaná vozidla komunikují s provozními zaměstnanci.

          • Jara
            20:58 11.02.2019

            Technik, Tomáš

            Techniku máte pravdu pro nějáké těžší aplikace se robotizovaný manuál moc nehodí, přeci jen nějáká servopneumatika je dost hrubá a pod velkým zatížením to nebude s životností převodovky valné, k tomu vašemu problému s pomalým řazením, už je to pár let, ale Sušičtí profíci měly stejný problém na sedmičce 4x4 CAS, vyřešil to servis Tatra přemapováním SW od zé doby to tam střílelo rychlosti dost slušně, možná by nebylo od věci řešit to přímo s Tatrou.

            Ad motory moc nevěřím CSG a jejím umyslům, celý ten vývoj 12V byla dle mého jen záminka jak pumpnout evropské dotace, které čerpaly právě na novou motorárnu ... možná jí jen uklidily a peníze jsou buchví kde, nehledě na to že netuším co chtěli vyvíjet, na skladě mají určitě staré 12 V bloky ve kterých vyvrtají galerie pro squirrel jest dají písty z nového osmiválce a smontují delší kliku, dál už jen turbo z Iveca, mezichladič a to je vlastně i veškerý Tatrovácký vývoj za 30 let.

            Tomáši věřte Technikovy Tatrovácké motory už nestačí, nejde o to že jsou čistě mechanické, největším limitem je klika s valivým uložením, která nesnese vyšší kompresní poměry kterých dosahuje konkurence, papírové hodnoty jsou jedna věc, ale já dělal na brzdě můžu vám s klidným svědomým říci že motory se mezi sebou liší klidně i v 10 procentech maxima dosáhne málokterý u sériovky upřímně žádný, z 300kw tedy máte reálně tak 270 až 280 Kw, nehledě na to že vojenský speciál by měl mít spíše rezervu, musí pálit i horší palivo, rozumná rezerva by měla být min 60kw, ale klidně i 100kw.

            Tatra propásla dobrý směr s LIWOU kde se soustředila na to co umí a její konstruktéři se dostali ke špičkovým komponentům např. V8 DEUTZ, které využily a byl z toho skvělý výsledek.

            V neposlední řadě by se AČR u obnovy vozového parku měla soustředit i na zavedení material handling ve stylu armád NATO, který je mnohem logičtější než valníková doktrína, kterou držíme už od varšavské smlouvy.....

          • stirling
            09:32 12.02.2019

            Ty dotace podle mě tatra čerpala na motor euro 6, nikoliv na v12 i když se to samozřejmě nevylučuje. Tuším, že půjde o klasickou v8.
            Kritika je určitě důležitá, ale já si tatry stále moc vážim za to, že i když se jí ne zrovna daří snaží se dále i o vlastní vývoj. To jsou přesně firmy, které potřebujeme. Ano, můžeme si pro armádu postavit skládačku ze západu jako okolní státy, ale to je zase jen další montovna, to se pak nikam nepohneme.
            Určitě mě pak mrzí, když tady čtu, že v tatře blbě funguje topení nebo oslavné články Tatry jak AČR udělali milost s dřívější dodávkou. Naopak to, že její motor není špička ohledně parametrů chápu a fandim jim i do dalšího vývoje.
            S tatrou by armáda měla uzavřít rámcovou smlouvu a začít pravidelně nakupovat a naopak tatra by měla zařadit armádu na pozici prémiového zákazníka, který má přednost a dostane i lepší ceny. Takový vztah by pomohl všem.

          • tomas.kotnour
            20:41 12.02.2019

            Já bych zase nebyl tak skeptický ohledně nekonkurenceschopnosti vzduchem chlazeného motoru, když se podíváme na litrový výkon,
            tak Euro III má 23,6 kW na litr, ve vyladěné verzi 26,8
            Cat C15 z Hemttu A4 24,1 a z naladěná z LVSR 29
            ISXko z CZS 40 má 24,9 kW a Mamut 30 kW na litr.

  • glasspix
    12:55 07.02.2019

    To "Light" Vehicle uz vazi stejne jako BRDM-2 a je dokonce o neco delsi.

    • Rase
      13:58 07.02.2019

      Tahle těžká 4x4 nevypadají zle, Oshkosh je v pohodě, Hawkei je velice pěkný a i na ten Gerlach jsem zvědavý, ale osobně mám radši vozidla co vypadají méně jako auto, ale víc jako transportér, tedy německý Fennek, francouzský Scarabee, běloruský Caiman, ukrajinský BRDM‑NIK, nebo možná i francouzský VAB 4x4, který není o moc větší.

  • Dzin
    12:00 07.02.2019

    Pouze bych doplnil, že název samotného vozidla je L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) a odkazuje na vývojovou řadu předchozího úspěšného vozidla od Oshkoshe M-ATV (MRAP All Terrain Vehicle).

  • Jirosi
    11:48 07.02.2019

    „JLTV prokázal menší spolehlivost, než bylo požadováno. Za selháními stojí především problémy s elektroinstalací motorů, defekty a poškození pneumatik a selhání brzd,“

    Zajímavé, no evidentně se tohle netýká jen F-35..

    Ono prostě porovnávat novinku z 50.let vyráběným strojem, kde vojáci u útvaru prostě vědí jak co opravit je nefér a vždy to tak bude!

    Z pohledů výkonů stroje mi přijde poněkud zvláštní, že se tohle vozidlo nedostává jinde do tendrů.

    • Jara
      20:30 11.02.2019

      Trochu jsem problémy na motoru čekal, přeci jen ho má na starosti menší společnost Gale Banks