Vojáci na Dni s Armádou ČR předvedli obrněný TITUS

TITUS; větší foto / Tatra Trucks

V sobotu 23. září se v parku na pražské Letenské pláni konal Den s Armádou ČR a Ministerstvem obrany ČR. Akce byla připomínkou sta let uplynulých od zformování prvních národních vojenských jednotek v novodobé české historii. Na Letné tak byla k vidění historická i současná technika armády, vojáci ale poprvé představili i novinku v podobě vozidla TITUS, jehož zavedení do výzbroje schválila vláda.

V sobotu během Dne s Armádou ČR měli návštěvníci možnost na vystavených exponátech vidět překotný technický pokrok v oblasti vojenské techniky za posledních sto let. Vedle historických unikátů i současné techniky Armáda České republiky představila i budoucnost své výzbroje v podobě obrněného vozidla TITUS na podvozku Tatra.

„Je to poprvé za posledních několik desítek let, kdy český výrobce pro českou armádu vyrobí sofistikovanou obrněnou techniku světové kvality, která byla vyvinuta domácími specialisty na českém podvozku,“ řekl na adresu vozidla TITUS Petr Rusek, předseda představenstva společnosti Tatra Trucks, která bude pro armádu stroje vyrábět.

V této souvislosti připomeňme, že 18. září česká vláda schválila program rozvoje pozemních sil AČR, který počítá i s vyzbrojením brigád pozemních sil obrněnými vozidly TITUS české výroby, jež jsou postaveny na podvozku Tatra 6×6.

Poslední obrněnou bojovou techniku vyvinutou a vyrobenou na našem území s českým podvozkem, která se dostala do výzbroje československých nebo českých ozbrojených sil, představovaly obrněné transportéry OT-64 SKOT a houfnice DANA vz. 77 pocházející ze 60. a 70. let. Projektem vozidla TITUS tak společnost Tatra Trucks, potažmo český obranný průmysl dokazuje, že je opět schopen české armádě zajišťovat dodávky špičkové bojové techniky světových parametrů.

Zakázku na pořízení 62 kusů vozidel TITUS schválila česká vláda už koncem července tohoto roku, přičemž půjde o vozidla v provedení velitelsko-štábní, spojovací a místo koordinace palebné podpory (MKPP). Představitelé ozbrojených sil však v minulosti již několikrát deklarovali, že by armáda mohla vozidel TITUS pořídit v dalších variantách mnohem více.


Vojáci na Dni s Armádou ČR předvedli obrněný TITUS; větší foto / Tatra Trucks

TITUS je unikátním bojovým vozidlem, jež vyvinula kopřivnická Tatra Trucks ve spolupráci s francouzskou společností Nexter Systems, předním světovým výrobcem speciální techniky. TITUS v sobě kombinuje výjimečné jízdní schopnosti v těžkém terénu srovnatelné s pásovými vozidly a vysoký stupeň balistické ochrany posádky.

Konstrukce nástavby i prověřeného tatrováckého páteřového podvozku s řiditelnou první a třetí nápravou činí z vozidla TITUS univerzální platformu použitelnou nejen v ozbrojených silách, ale také u policie či bezpečnostních i záchranných složek.

Vedle vozidel Pandur II CZ bude TITUS představovat klíčový bojový prostředek pozemních sil Armády České republiky. Výrobu obou typů vozidel mají na starosti české průmyslové podniky, v prvním případě je to společnost Tatra Defence Vehicle patřící do holdingu Czechoslovak Group, v druhém případě pak již zmiňovaná společnost Tatra Trucks. Oba podniky armádě navíc zajistí také servisní, logistickou i technickou podporu a také školící programy pro obsluhy a techniky. 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

MRAP Titus pro Armádu ČR. Příprava na minulou válku?

Minulý týden internetový portál E15 informoval o záměru Ministerstva obrany ČR (MO ČR) nakoupit ...

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8x8 CZ se představil na Dnech NATO

Na tradiční akci Dny NATO a Vzdušných sil Armády České republiky, která se konala o tomto víkendu na ...

Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu

Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jara
    12:05 18.02.2018

    Netahejte sem minulost samozřejmě stát poslal do kopru všechno v ČR ( komunismus) ale státní podíl ve strategických firmám je zcela normální v celé Evropě

  • skelet
    11:43 18.02.2018

    Jara: není to o zachránci Strnadovi. Jde o to, že ji stát kdysi málem poslal do kopru. To radši ať Tatra nedodává pro AČR, než aby se s ní zas experimentovalo. Sorry jako :)
    Pokud se to netýká Tatra vehicles, tak v podstatě žádný problém není. Jen komplikace. Pardon.. jediný problém bude s Pandury.

  • Jara
    11:39 18.02.2018

    A je to zase tady Strnad “ zachránce Tatry “ ne tak to opravdu nebylo max obráceně Tatru zachránila spolupráce s DAFem ( phoenix) a sedmičková řada ani na jednom nemá Strnad zásluhu měl akorát skutečně dobrý timming ( ironie)....

  • Nesher
    11:37 18.02.2018

    Tatra vehicles není problém, ta dodává armádě jen nakláďáky a podvozky, tady nikdo prověrku nepožaduje. Horší je to u dalších společností, např. Tatra defence, Retia, Eldis atd. Ty figurují jako koncoví dodavatelé (integrátoři) a tam už prověrku logicky MO vyžaduje.

  • skelet
    11:23 18.02.2018

    Co Vám Tatra udělala, že ji zase chcete dostat pod stát, který ji málem dovedl ke krachu? :)))

  • Jara
    11:14 18.02.2018

    PavolIR
    Ano to bude asi jediná cesta,jak zachránit společnosti na kterých je naše MO závislé ... pro mě by bylo logické kdyby strategické společnosti jako Tatra Retia a další fungovaly s nějakým státním podílem, který by v budoucnu vyloučil současnou situaci.
    A co na Slovensku, řešíte stejné problémy s případnými zakázkami pro CSG? (Opravdu mne to zajima prosím nebere to jako převádění řeči na slovenské problémy ) u vás soutěži CSG s patriotem, vylučuje ho to také?

    Má to jednu dobrou stránku u nás v ČR to znamená že nová BVP bude řešit Jičínský VOP( státní) a navíc při výběru 4x4 bude také ve výhodě se svým Nimrem

  • PavolR
    10:57 18.02.2018

    Nesher:
    V prípade, že pôjde CSG ku dnu, tak skúsiť získať za tie alokované peniaze prinajmenšom Tatru. Lebo bez toho by ste boli aj tak zo zákona závislí na niekom, kto predstavuje bezpečnostné riziko...

  • Nesher
    10:16 18.02.2018

    Problémy CSG pokračují a další dodávky ACR jsou stále méně pravděpodobné. Navíc CSG nemá problémy jen v ČR, ale i v zahraničí. Převzetí srbské společnosti IMK 14 momentálně vyšetřují makedonské úřady pro podezření z praní špinavých peněz.
    Situace je nepříjemná i pro MO, na zakázky byly už alokovány peníze, které bude nyní obtížné utratit.
    https://www.euro.cz/byznys/cze...

  • Jara
    13:14 08.02.2018

    Mám velikou radost, že se u nás začíná veřejně mluvit o nepříjemných věcech ano csg je zločinecká organizace s napojením na ruský kapitál tedy i jejich tajné služby je jasné, že se musí zabránit tomu aby něco takového mělo přístup k takovým obranným technologiím státu jako jsou radary ELM.
    Jenom doufám, že podniky jako například Tatra a Retia brzký pád tohoto nebezpečného “zrádcovského”molochu přežijí.

  • Nesher
    12:29 08.02.2018

    petres
    Přesně tak, protože ruské peníze většinou i znamenají ruské tajné služby. A myslím, že je naprosto nepřípustné, aby jeden z hlavních dodavatelů výzbroje (jen namátkou Pandury, Titusy, radary MADR, radar Revisor.....) byl v nějakém spojení s potencionálním nepřítelem

  • petres
    12:25 08.02.2018

    Ve spojení s CSG a Strnadem je problematický zejména Beljajev.

  • Nesher
    12:12 08.02.2018

    Ano, ten rozhovor je zajímavý (otázka nakolik je všechno tak jak naznačuje, přeci jen ministr je hlavně politik a popularita je jeho prvotním a hlavním zájmem).
    Pro mě jsou mnohem závažnější ty zvěsti o bezpečnostních problémech CSG.
    Vzhledem k napojení CSG (skrz majitele) na Hrad je to přímo alarmující

  • Rase
    12:02 08.02.2018

    Konečně někdo řekl co si dost lidí jen myslí, podle drobných indícií co občas prosáknou. Generální štáb má očividně stažené půlky a celou dobu jsou spokojení se stavem kdy nic nemusí řešit a jsou v pohodě na teplém místečku. Bývalá vedení MO jen fungovala pro podepisování zakázek atd. je to celé velice znepokojivé a behá z toho mráz po zádech. Je ale super že to Karla řekla bez mlžení...

  • petres
    11:12 08.02.2018

    Teda klobouk dolů, tak otevřený rozhovor z obrany jsem snad zatím nečetl.

    http://www.mocr.army.cz/inform... ... tu-140838/

  • PavolR
    10:17 08.02.2018

    Tak aspoň máte istotu, že Šakal už iste nebude. ;-)

  • Nesher
    09:46 08.02.2018

    Tak se nám komplikuje další zakázka, která se zdála už být jistá, CSG má evidentně nějaké problémy s bezpečností a je dost možné, že kvůli tomu padne i (mimo již zrušené zakázky na modernizaci Dan) i nákup vozidel Titus, ostatně tento problém v pondělí potvrdila i ministryně obrany v ČT. Stejně tak v rozhovoru pro LN naznačovala, že je nějaký problém (mimo prozatím neuděleného certifikátu od Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost) i v zakázce na radary Madr na který byla upozorněna Vojenským zpravodajstvím. V této zakázce se de facto CSG též angažuje. Retia není součástí CSG, jak ostatně přiznal i Jaroslav Strnad, z čistě účelových důvodů.
    https://www.euro.cz/byznys/zbr... ... un-1393121
    http://www.mocr.army.cz/inform... ... tu-140838/

  • pjek
    21:32 06.10.2017

    Co je doma, to se počítá. Myslím tím schopné návrháře, konstruktéry, montéry a vůbec všechny, díky nimž tato země vyvine a vyrobí to, co je na špici účinností a efektivností.

  • Flader
    09:29 05.10.2017

    20 rokov už asi nie, ale tých 10 ešte +- hej. Len čo je podstatné budú pri útvaroch kde sa budú určite používať BVP (Istar má dostať 4x4). To fakt by podla teba mali držať dvojakú muníciu len kvôli pár kusom prieskumných BVP?
    Druhá vec mk44 by zvýšil zase cenu modernizácie. 2A42 sa vyrába v licencii u nás.

  • Jura99
    08:17 05.10.2017

    Flader: pokud je Turra zcela nová věž a nikoliv modernizací staré ruské, určitě by měla dostat NATO ráži. Modernizace Svatavy nestojí zrovna málo peněz, ty vozidla musí sloužit aspoň 15-20let. Jen aby kolová platforma také nedostala Turru s 2A42.

  • Flader
    10:20 27.09.2017

    Jura99, ako doborníkovi na Slovensko ti iste neuniklo, že modernizácia BVP pre ISTAR bola podpísaná ešte minulým ministrom obrany (na samom konci funkčného obdobia). Ponuka od MiG-u patrí už do obdobia terajšieho ministra.
    Inak to akože vážne by ste chceli od tejto núdzovky (lebo tak to je, je to núdzovka aby ISTAR do zavedenia novej techniky aspoň niečo mal) aby na tých niekoľko rokov dostala nový kanón? Veď po zvedení kolesovej platformy pôjddu urči k útvarom kde budú ešte slúźiť BVP. To by bola logistická bomba, mať kvôli paŕ prieskumným vozidlám zásobu úplne inej munície než zvyšok jednotky.

  • Jura99
    08:19 27.09.2017

    Flader: to není článek o Titusu, ale o dnech s AČR, ne kterých "vojáci předvedli Titus". Analogicky by na dnech OS SR mohli vojáci předvést modernizované BVP a analogicky by k tomu mohla být pořádná fotka modernizovaného BVP. Na modernizaci BVP je určité zklamání nejen cena, ale instalace nové věže s novým kanonem ale ruské ráže (!). Ovšem potom, co si ministr obrany nechá udělat nabídku na stíhačky Mig-35 není překvapivé už vůbec nic. Taková nabídka vůbec neměla být poptána natož přijata.

    Jinak Titus v té "ázerbájdžánské" pískové barvě - buď jim zbylo hodně barvy z té zakázky na modernizaci DANA a RM70 nebo se dočkáme dalšího videa ze zavedení Titus v Ázerbájdžánu ? ;)

  • Arthur
    22:05 26.09.2017

    Flander

    v pohode. Idem to tam očekovať.


    Miroslav

    aj mňa tomto tipe nepriestrelného skla vždy napadne tento argument naposledy pri ALIGATOR 4x4 MASTER II

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Miroslav
    21:56 26.09.2017

    Vozidlo je to určite kvalitné ale nerozumiem tomu nedelenému čelnému sklu. To nie je vyhliadkový autobus ale bojové vozidlo. Poškodenie skla si vyžiada výmenu celého dielu. Zbytočne drahé, časovo a technicky náročnejšie a teda aj rizikové

  • Flader
    21:53 26.09.2017

    A článok som čítal, dokonca na Palbu som dával odkaz ja poobede.

  • Flader
    21:52 26.09.2017

    Arthur, fotky zodpovedali článku. Vozidlá neboli schované a ukryté pred zrakmi. To, že nie sú na fotografiách je logické, keďže článok nebol o nich. Tuná je článok o Tituse tak tu logicky jeho fotka je.
    Ono všeobecne informácii a fotografii o ISTAR je veľmi málo vonku. Ale podobne je na tom aj 23. motorizovaný prápor.

  • Arthur
    21:44 26.09.2017

    Flader

    Vy ste čítal vôbec tento článok (Vojáci na Dni s Armádou ČR předvedli obrněný TITUS) a analogicky tú slovenskú newsku? TITUS nemal problém sa predviesť?

    http://www.mbpo.mil.sk/72824/?...

    "Priaznivcom Ozbrojených síl SR bola v podriadených súčastiach brigády prezentovaná statická ukážka zbraní a techniky, dynamické ukážky, branno-športové hry, RCHBO, maskovanie na tvár maskovacími farbami, ukážky zo streleckej prípravy, vojenské zdravotníctvo ako i výklad k humanitárnym a vojenským operáciám mimo územia SR."

    Priaznivci sú aj deti, ale nielen deti !

    A zároveň link na pozvánku:

    "Pre návštevníkov pripravujeme statickú ukážku zbraní a techniky, dynamické ukážky (boj zblízka, manipulácia so zbraňou tzv. „Weapon handling“ a iné), branno-športové hry, RCHBO, maskovanie na tvár maskovacími farbami, ukážky zo streleckej a poradovej prípravy, prednášky z projektu „Príprava obyvateľstva na obranu štátu“ (Pozemné sily OS SR, Vojenské zdravotníctvo, Humanitárne a vojenské operácie mimo územia SR) a iné.

    Tešíme sa na Vašu účasť!"

    http://presov.dnes24.sk/zlaka-...

    Návštevníci sú aj deti, ale nielen deti !

    22. mechanizovaný prápor s obddobnou fotkou nemal problém
    http://www.22mprmi.mil.sk/7283...


    LEN PRIPOMEŇME:
    Slovensko modernizuje bojová vozidla pěchoty (29.06.2016)
    http://www.armadninoviny.cz/sl...

    Takže ešte raz daňový poplatník: 1,5 mil EUR / modernizovaný kus = 39 084 000 CZK (po starom 45 189 000 SKK) / modernizovaný kus => ASR (OS SR) kampak kráčíš? Zaujímala by ma hodnota za peniaze!

    A PARADOXNE TO ZREJME BUDE MAŤ POKRAČOVANIE
    Z verejného dokumentu LP/2017/665 Návrh Dlhodobého plánu rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl Slovenskej republiky s výhľadom do roku 2030:

    • Príloha 1: 4) Modernizácia BVP
    Modernizované bojové vozidlo pechoty je modernizované bojové prieskumné vozidlo na pásovom podvozku zabudovaním bezposádkovej veže TURRA-30 s použitím 30 mm kanóna a využitím systému riadenia paľby, systémom detekcie ožiarenia laserovým lúčom a GPS navigácie. Tieto vozidlá budú využiteľné pre prápor ISTAR a mechanizované prápory.

    • Prílohy č. 2 - (Harmonogram realizácie hlavných projektov v oblasti modernizácie VTM a KIS ( v mil €) je zrejmé, že P1-4 Modernizácia BVP 18ks stojí 44,50 mil EUR s harmonogramom 2018 – 2023;

    • ale Príloha 3 - (Prepojenie hlavných modernizačných projektov na jednotlivé spôsobilosti) sa uvádza, že „Prápor ISTAR - doplniť BPsV (modernizované) v druhej polovici roku 2017 (projekt P1-4)“.

    • Potom z hľadiska transparentnosti sa natíska otázka či v harmonograme 2018 – 2023 sa jedná o ďalších 18ks BVsPI alebo je to navýšenie ceny z pôvodných 27 mil EUR na 44,50 mil EUR (+64,81%).
    Ak nie tak potom to je ďalších 18ks BVsPI čím by prápor ISTAR (resp. prápory 2. mechanizovanej brigády) disponovali v roku 2023 spolu 36ks BPsVI ?

    ________
    https://www.slov-lex.sk/legisl...
    https://www.slov-lex.sk/legisl...

  • Flader
    19:35 26.09.2017

    Asi preto, pretože fotky sa nemali týkať aktuálneho vybavenia útvarov, ale sú to fotky k článku o tom ako oslávili útvary 2.mb Deň OSSR. Konkrétne teda dňom otvorených dverí v kasárňach na východe republiky.
    Mňa by tiež potešili fotky modernizovaných "Svatáv", ale určite by som ich nečakal nikdy v článku o deťoch v kasárňach.

  • Arthur
    19:25 26.09.2017

    Troška slovenskej "analógie" aneb keď dvaja robia to isté nemusí to byť to isté...

    Zamerajte sa na fotky 11, 12, ktoré a opakujú ako 15, 16

    http://www.mbpo.mil.sk/72824/?...

    Hádanka za 1,5 mil EUR / ks pre znalých ???

    P.S. prečo mám pocit, že vybrali fotky, o ktorých si mysleli, že to nespoznáme a fotili to ako to fotili... Proste ako sa povie "NEVYDALO"...

  • Arthur
    19:25 26.09.2017

    Troška slovenskej "analógie" aneb keď dvaja robia to isté nemusí to byť to isté...

    Zamerajte sa na fotky 11, 12, ktoré a opakujú ako 15, 16

    http://www.mbpo.mil.sk/72824/?...

    Hádanka za 1,5 mil EUR / ks pre znalých ???

    P.S. prečo mám pocit, že vybrali fotky, o ktorých si mysleli, že to nespoznáme a fotili to ako to fotili... Proste ako sa povie "NEVYDALO"...

  • liberal shark
    15:14 26.09.2017

    Pekny pancerovany automobil. Jako nahrada skrinovych PV3S urcite dobry.

  • liberal shark
    15:14 26.09.2017

    Pekny pancerovany automobil. Jako nahrada skrinovych PV3S urcite dobry.

  • technik
    14:07 26.09.2017

    o kvalitách Tituse nelze pochybovat, až na výše srovnávanou stejnou průchodivost terénu jako pásové vozidlo. To může říct opravdu jen blb. Podle mě je hlavní otázka jak s s tím poradí logistika. Už dnes máme na praporu cca 12 hlavních druhů techniky, nově zaváděná technika je " jiný pes jiná ves" složitost oprav pancéřovaných vozidel je dle normohodin daleko náročnější, technika je modernější tím pádem požadavky na kvalifikaci dílenského personálu také, ale s tím se nic nedělá. Na opravy a údržbu nemají dnešní útvary stavěnou logistiku, čety oprav, dílenskou kapacitu ani kapacitu skladu TAM.

  • R200
    14:03 26.09.2017

    Arassuil: Snad se tedy u 7.mb dočkáme těchto prostředků na platformě BVP a Titusy nakonec skončí u lehké brigády...

  • Arassuil
    13:05 26.09.2017

    R200: Z nouze ctnost, stačí, že to takhle domrvili u jedné brigády, nemusí to cpát i ke 4. brn. Peníze nejsou všechno...

  • R200
    12:50 26.09.2017

    Nechápu jednu věc. Ty velitelsko-štábní, spojovací a MKPP Titusy mají jít k 7.mb, je tedy vidět, že nemusí být na stejné platformě jako hlavní bojový prostředek (kvůli mobilitě, odolnosti atd.). Proč se tedy Titusy nekoupí i k 4.brn a neušetří se za nákladný vývoj speciálních verzí Pandurů?

  • Arassuil
    12:42 26.09.2017

    Shelmik: Zatímco na Armádních novinách se to vždycky sfouklo tvrzením, že pancéřová ochrana je modulární v rozsahu až do Level 4 (byť pochybnosti tam zmíněny byly), tak na anglických stránkách se vždy důsledně rozlišovalo mezi "engine bonnet and armoured glasses" a potom "the crew and soldiers compartment". Jinými slovy kapota a čelní sklo (a možná i další boční skla?) je v základu pouhý level 1 (možnost navýšení na level 3), zatímco zbytek je level 2 (s možností na level 4).Tedy ve výsledku žádná sláva, ale vzhledem k tomu, co to má nahrazovat, tak je to zlepšení asi o 10 000%.

  • Zdenoušek
    12:36 26.09.2017

    Shelmik To je pořádné sklíčko. :)

  • juhelak
    11:50 26.09.2017

    sem zvedavej kdy vyjedou první s ACR maskováním.

  • Shelmik
    10:41 26.09.2017

    By me zajimalo co je mysleno vysokym stupnem ochrany kdyz vidim to celni sklo... ta vyloha ma jako stejnou pevnost jak to pancerovani ? A nebo jde pres to celni sklo sklopit nejaky stit ?