Vojenský raketoplán X-37B opět na cestě do vesmíru

X-37B
X-37B po přistání (červen 2012) ze své druhé vesmírné mise (OTV-2) / USAF, Boeing

Americké letectvo US Air Force již potřetí pošle do vesmíru svůj malý robotický raketoplán X-37B. Stroj odstartuje v nákladovém prostoru rakety Atlas V, z floridského kosmodromu Cape Canaveral Air Force Station (CCAFS). Pokud půjde vše dobře, za několik měsíců X-37B přistane na přilehlém letišti Kennedyho vesmírného střediska, kde ještě před nedávnem přistávaly legendární raketoplány Space Shuttle.

Přípravy na mysu Canaveral začaly“ říká major Tracy Bunko z tiskového oddělení Pentagonu. Start raketoplánu je naplánován již na tento měsíc, ale přesné datum bude záviset na počasí a technických podmínkách.

Eastern Test Range: Na východním pobřeží Floridy byla vybudována největší americká kosmická základna Eastern Test Range. Má dvě části. Jižní polovina patřila vojenskému námořnictvu, které zde vybudovalo komplex Cape Canaveral Air Force Station. Odtud startovalo mnoho raket Atlas, Titan, zde startovaly i první kosmické lodě. Severní část pak patří NASA, která si zde postavila Kennedyho vesmírné středisko. Wikipedia

Mise označována jako Orbital Test Vehicle-3 (OTV-3) je jako předešlé dvě mise opět přísně tajná. Jaké je poslání raketoplánu X-37B, nebo co se skrývá uvnitř nákladového prostoru, to se bohužel nedozvíme. Podle majora Bunka však připravovaná mise má ověřit znuvupoužitelnost X-37B, prokázat užitečnost a efektivitu finančních nákladů provozu X-37B a testovat citlivé technologie v kosmickém prostoru.

Schopnost opakovaného startu a přistání bude testována díky tomu, že se do vesmíru vydá identický raketoplán, jako při prvním startu v roce 2010 (mise OTV-1).  Tehdy X-37B pobyl na oběžné dráze Země celých 225 dnů.

Připomeňme, že X-37B je 8,8 metrů dlouhý a 4,5 metrů široký. Nákladový prostor má objem jako korba terénního pick-upu. Cíl nynějšího stratu je sice tajný, ale přesto je znám alespoň obecný důvod, proč jsou raketoplány X-37B do vesmíru vysílány.

Jedním s nejslibnějších aspektů X-37B je, že nám umožňuje zkoumat užitečný náklad raketoplánu nebo technologie v prostředí, ve kterém budou v budoucnu plnit svou misi a zkontrolovat je, když jsou přivezeny zpět na Zemi“ říká major Bunko. „Navrácení experimentů díky X-35B umožňuje podrobnou inspekci a výrazně lepší učení o výsledku pokusu, než může být dosaženo jen pomocí délkové telemetrie (dálkový přenos dat - pozn. redakce)

Ve srozumitelném jazyce to neznamená nic jiného, než že americké letectvo skrze raketoplán X-37B zkoumá vesmírné technologie, jejich funkčnost a odolnost v kosmickém prostoru a po návratu zpět je podrobuje podrobnému zkoumání.

Může jít tedy o technologie vojenských satelitů, nebo rovnou o celé satelity. Elektronika, telekomunikační prostředky, nové materiály, optika, zdroje energie, baterie – užitečný náklad může být opravdu různorodý a zájmy armády široké.

Zdroj: Fox News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

VIDEO: Vzdušné boje na hranici vesmíru

V druhé polovině minulého století vrcholila studená válka mezi Sovětským svazem a Spojeným státy. ...

Špionážní satelity a živý přenos z orbity

Na rozdíl od představ filmařů mohou špionážní satelity pořizovat pouze statické fotografie. Avšak ...

Vojenský raketoplán X-37 se vrací z orbity Země

Počátkem března minulého roku do vesmíru odstartoval americký vojenský raketoplán X-37. Důvod? ...

Kosmičtí záchranáři

Éra raketoplánů skončila a před NASA stojí nové výzvy, z nichž největší je vývoj nové kosmické lodi ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    10:09 20.12.2012

    Obzvlášť v kombinaci s důkladněji provedenou technologií "nadsvětelné komunikace" o které je řeč tady:
    http://www.armadninoviny.cz/bu...
    by byla vize "vesmírného UCAV" velmi reálná.

    Pokud by se ještě připojila technologie motorů z tohoto letadla,
    http://www.armadninoviny.cz/ve...
    bylo by možné mít stíhací letky/nepilotované robotické raketoplány, které mohou operovat v podstatě kdekoliv v soustavě, kam jim dostačí palivo, nebo kam se jim podaří "doklouzat".

  • roko
    13:56 04.10.2012

    velmi realne si viem takto predstavit predvyvoj vesmirnych bojovych stihaciek, kedy tymto prototypom sa testuje ich funkcnost ci odolnost vo vesmire, kedze vsetky scifi su ohladne vesmirnych bojovych stihaciek s ludskou posadkou , dnes uz vieme, ze ak by boli robotycke tak by to davalo skutocnu prevahu pri nasadeni a nekladeni otazok co pri vesmirnych manevroch ludske telo vydrzi a co nie v takej stihacke.. nehovoriac o tom ze star wars rata s moznostou zostrelovania tychto objektov z obeznej drahy zeme , ale ziadna ina krajina nema technologiu tohto typu okrem usa..jedine..a teraz pozor..mimozemstania , alebo nackovia z temnej strany mesiaca !