Volby v Iowě: Spočítáme to appkou

-
27. 2. 2020
-
45 komentářů
-
Marian Kechlibar
Iowa je stát obdélníkového tvaru, velikosti bývalého Československa, ale jen se třemi miliony obyvatel. Žije tu hodně farmářů a pěstuje se tu kukuřice. Také zde tradičně začíná série primárek, ve kterých členové a registrovaní příznivci hlavních amerických politických stran vybírají budoucí kandidáty do prezidentských voleb. U republikánů je víceméně jasné, že kandidátem bude stávající prezident Donald J. Trump, ale v opoziční demokratické straně půjde o zajímavý souboj. Letos připadly první primárky na třetího února. Z hlediska jejich průběhu to ovšem stejně dobře mohl být pátek třináctého.
Při rozloze státu by bylo nepraktické vozit výsledky z rurálních komunit do hlavního města Des Moines fyzicky. Tradičně spoléhalo ústředí na to, že příslušná čísla ohlásí venkovské okrsky do centra telefonicky. Letos byla poprvé zavedena inovace – hlasovací aplikace pro chytré telefony. Jejím dodavatelem byla firma jménem Shadow, Inc. Shadow znamená anglicky stín a zakladatelé společnosti si nejspíš mysleli, že to bude působit vtipně. Po letošních primárkách už to tak není, firma po sobě zanechala spíše tísnivý dojem.
Aplikace pro sběr výsledků byla firmou vytvořena během čtyř měsíců, což je na poměry softwarového průmyslu extrémně uspěchaný termín. Je pravda, že základní funkcionalita pro takový typ aplikace není nic světoborného: v podstatě hezké rozhraní ke vzdálené databázi, spojené s adekvátním přihlašovacím a zabezpečovacím mechanismem, aby údaje do systému směli vkládat jen oprávnění uživatelé a ne nějaký Fjodor Hackerovič ze Smolenska. (Je ovšem také pravda, že zrovna to pořádné zabezpečení je složitější úkol, než se z popisu zdá být.)
Veteráni vývoje aplikací ovšem vědí, že jejich kolegové z oddělení kvality neodchytají před vydáním první verze ani zdaleka všechny vážné chyby. Běžný uživatel dokáže přijít na takové kombinace příkazů a zadání, na které fantazie rutinního testera prostě nestačí, a leckdy tím „sejme“ i systém, který byl dávno považován za odladěný. (Vybavuji si z vlastní praxe jeden poměrně drahý B2B program, který se zhroutil v okamžiku, kdy do něj uživatel zadal záporný věk. Načež bylo nutno najít kdesi v registrech vadný klíč a smazat jej, jinak jste měli s dalšími pokusy o jeho spuštění smůlu. Samozřejmě na tu chybu přišel zrovna někdo v Česku, asi nás baví si hrát místo práce.) Tudíž předtím, než svěříme aplikaci něco skutečně důležitého, je potřeba ji „předhodit“ i nějakým obyčejným uživatelům a chvíli sledovat, jaké s ní dokáží provádět nečekané věci a co je potřeba jim znemožnit.
U mobilních aplikací přistupuje k tomu všemu ještě skutečnost, že prostředí kolem nich je značně proměnlivé. Silný signál, slabý signál, žádný signál, přeskakování mezi dvěma wifinami, přeplněná paměť, vybitá baterie, rozviklaný slot na SIMku nebo SD kartu, které pak při otřesech ztrácejí kontakt, roaming, zastaralé verze operačního systému, špatně nastavené VPNky, různé antiviry a antimalwary nastavené na různou míru agresivity, to všechno může zasahovat do běhu aplikací těžko předvídatelným způsobem. Něco z toho se dá aspoň trochu otestovat „v laboratoři“, něco ne, případně k tomu nemáte dostatek personálu. A proto je práce „údržbáře“ jakékoliv mobilní aplikace vždycky plná nových a nových překvapení.
Aplikace, která měla být použita při sčítání hlasů v iowských primárkách, nebyla v terénu nanečisto otestována ani jednou. Měla být naostro nasazena hned napoprvé, sotva ji firma Shadow, Inc., takříkajíc vytáhla z trouby. Taková situace si koledovala o nějaké problémy, ale ani pesimisté asi neočekávali, v jakou katastrofu se sčítání hlasů změní.
První předzvěst komplikací přišla už ráno 3. února, kdy dostali všichni uživatelé aplikace nepříliš potěšující e-mail: stane-li se, že se aplikace zasekne nebo se začne chovat divně, „shoďte ji“ a znovu spusťte. Měla by si znovu natáhnout uložená data. Pokud ne, sdělte vaše místní výsledky do ústředí telefonicky.
Aplikace se skutečně začala zasekávat a chovat se divně, a to mnoha uživatelům naráz. Jenže v telefonickém centru nebylo dost lidí a ti, kteří tam byli, zjistili, že se sami nemohou přihlásit do systému, aniž by nejdříve neobdrželi bezpečnostní kód skrze padající aplikaci. Což nešlo. Operátoři u telefonů, zatížených navíc hovory od novinářů nebo zvědavé veřejnosti, začali prosit svoje kolegy, ať vyfotí výsledky napsané na papíře a pošlou je e-mailem. Jenže v chaosu nikoho nenapadlo tu e-mailovou schránku průběžně číst, takže kvečeru v ní bylo 700 nezpracovaných e-mailů s fotkami. Některé z těch fotek byly rozmazané, jiné neúplné, další vzhůru nohama. Zpracování dat se změnilo v naprosté fiasko.
Bohužel mají výpadky IT systémů tendenci vést ke stavu, kterému bychom mohli říkat „digitální paranoia“: místo akceptace, že jde o řetězec lidských chyb, začnou někteří zúčastnění uvažovat po linii „kdo to sabotoval, proti komu a jak chce výsledky zmanipulovat?“ Není to navíc úplně nemožná úvaha, i když reálné sabotáže v IT se vesměs dělají pokud možno tiše a nenápadně. V případě vyhrocené atmosféry výběru budoucího demokratického kandidáta vykvetla „digitální paranoia“ v Iowě stovkou květů. Při absenci výsledků prohlásili hned dva kandidáti, Sanders a Buttigieg, že podle svých vlastních průzkumů vyhráli právě oni. Navíc se ukázalo, že tři kandidáti (Biden, Buttigieg a Gillibrandová) měli předtím s firmou Shadow, Inc., obchodní vztahy, což atmosféru stihomamu notně přiživilo.
Jedině díky existenci papírových hlasovacích lístků při hlasování samotném bylo možno zahájit spolehlivý celostátní přepočet. Ten ještě běží, zcela finální výsledky mají být k dispozici dnes 27. února, tedy více než tři týdny po relativně malém hlasování – celkově bylo okrsků 1700 a odevzdaných lístků jen necelých 177 tisíc. Podle předběžných výsledků vyhrál nakonec Sanders, následovaný s těsným odstupem právě Buttigiegem.
Kritičtí pozorovatelé ovšem říkají, že reálným vítězem je v tomto případě spíše Donald Trump. Aniž by se musel snažit, jeho protivníci si dokázali značně pošramotit pověst kompetentních lidí, kterým je možno svěřit vládu.
Je možné, že do listopadového termínu voleb se na iowské digitální fiasko zapomene. Ale jednu lekci bychom zapomenout neměli: software je dost často spíše součástí problému než řešení a při jeho nasazení v každé společensky citlivé oblasti by mělo platit „dvakrát měř, jednou řež“. Nebo snad spíš „pětkrát měř, třikrát simuluj a testuj, jednou řež, ale raději měj po ruce i kbelík kvalitního lepidla. Uvidíš, že se bude hodit.“
Související články
Ukrajinské dělostřelectvo pod ruským kyberútokem
Ukrajinští operátoři houfnic D-30 od roku 2013 používají nezávisle vyvinutou mobilní aplikaci ...
-
02.01.2017
-
30 komentářů
-
Jan Grohmann
Piranha a Orion: Izraelské systémy pro hybridní kyberválku
Izrael je domovem řady firem, které úspěšně pronikly na trh s přístroji pro vedení ...
-
20.11.2017
-
0 komentářů
-
Jan Buchar
Stíhačka F-15C Eagle pod útokem hackerů
Pentagon před několika lety začal spolupracovat s „etickými hackery“, kteří aktivně testují ...
-
19.08.2019
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Ostuda roku: Ruští hackeři roky vytírali podlahu s českým ministerstvem zahraničí
Zpráva o tom, že ruští hackeři usedlí v Praze-Karlíně si po pět let řídili český systém udělování ...
-
05.12.2019
-
60 komentářů
-
Marian Kechlibar
Komentáře
Koniec wojny w Afganistanie, podpisano porozumienie i US wycofuje się z tego kraju..
Koniec wojny w Afganistanie, podpisano porozumienie i US wycofuje się z tego kraju..
Armadni noviny?.....asi nie, Preco nie su clanky zamerane na vojensku problematiku? Preco su tu stale clanky o politike, ekonomike,..? By sa to malo premenovat na niaky ...Zobrazit celý příspěvek
Armadni noviny?.....asi nie,
Preco nie su clanky zamerane na vojensku problematiku? Preco su tu stale clanky o politike, ekonomike,..? By sa to malo premenovat na niaky bulvarny platok...Niake nahotinky tu dajte aspon :)Skrýt celý příspěvekToto je zabavne čitanie. Iste viac, ako informovanie o smutnom konci slavneho Autonomneho logistickeho informačneho systému ALIS pre F-35. ...Zobrazit celý příspěvek
Toto je zabavne čitanie. Iste viac, ako informovanie o smutnom konci slavneho Autonomneho logistickeho informačneho systému ALIS pre F-35. https://www.janes.com/article/... Skrýt celý příspěvek
konec ne, jen to prejmenovali, neco jako Su-27 na Su30
konec ne, jen to prejmenovali, neco jako Su-27 na Su30
Premenovali? Replacement je vo Vašej anglištine Shania, premenovanie?
Premenovali? Replacement je vo Vašej anglištine Shania, premenovanie?
ODIN je ALIS NEXT, coz je jen dalsi verze ALIS. https://www.airforcemag.com/fu... Takze pokud si myslis, ze ALIS ...Zobrazit celý příspěvek
ODIN je ALIS NEXT, coz je jen dalsi verze ALIS.
https://www.airforcemag.com/fu...
Takze pokud si myslis, ze ALIS ukonci a nahradi to uplne novym systemem, tak ne.Skrýt celý příspěvekODIN nie je dalši ALIS. Je to reakcia ozbrojenych sil na zly ALIS a je to jeho prekopanie pomocou firiem mimo vyrobcu lietadla. ...Zobrazit celý příspěvek
ODIN nie je dalši ALIS. Je to reakcia ozbrojenych sil na zly ALIS a je to jeho prekopanie pomocou firiem mimo vyrobcu lietadla. https://www.defensenews.com/ai... Skrýt celý příspěvek
A cetl jsi to vubec?:D
Je to v podstate dalsi verze ALIS prevedena na novou architekturu, user interface, cloud atd...
vetsina kodu tam zustane...A cetl jsi to vubec?:D
Je to v podstate dalsi verze ALIS prevedena na novou architekturu, user interface, cloud atd...
vetsina kodu tam zustane...
Jakožto programátor bych rád poznamenal, že tohle je syndrom naprosto zpackaného zadání. V našem řemesle existuje spousta praktik jak věci dělat správně. Tady zřejmě nebyly ...Zobrazit celý příspěvek
Jakožto programátor bych rád poznamenal, že tohle je syndrom naprosto zpackaného zadání. V našem řemesle existuje spousta praktik jak věci dělat správně. Tady zřejmě nebyly následovány žádné z nich a firma Shadow působí spíš jako banda nějakých amatérů. Být američanem, tak se asi ptám na základě čeho vyhráli řízení (bylo vůbec nějaké) právě oni.Skrýt celý příspěvek
Jen si dělejte srandu , většina Američanů není vůbec schopná najít na mapě Moskvu. Někomu tam po volbách praskne cévka a bůhví kam ty rakety potom dopadnou. :-)
Jen si dělejte srandu , většina Američanů není vůbec schopná najít na mapě Moskvu. Někomu tam po volbách praskne cévka a bůhví kam ty rakety potom dopadnou. :-)
Povedal Európan čo si myslí, že Európa je celý svet : )
Pre Amíkov sú USA ako pre nás EÚ ... a o zvyšok veľmi nepoznajú .... tak ako i my nepoznáme USA ....Povedal Európan čo si myslí, že Európa je celý svet : )
Pre Amíkov sú USA ako pre nás EÚ ... a o zvyšok veľmi nepoznajú .... tak ako i my nepoznáme USA ....dano USA jsou spojené státy není potřeba je znát jednotlivě stejně tak jako spolkovou republiku německo atd. Najít na mapě jednotlivé státy alespoň ty významnější/známé snad ...Zobrazit celý příspěvek
dano
USA jsou spojené státy není potřeba je znát jednotlivě stejně tak jako spolkovou republiku německo atd. Najít na mapě jednotlivé státy alespoň ty významnější/známé snad alespoň trochu vzdělanému člověku nemůže dělat problém.Skrýt celý příspěvek
Nech uz volby dopadnu akokolvek, uz dnes je jasne ze budu mat tradicneho vitaza vsetkych volieb. Vladimira Vladimirovica. Inac toto ta humornejsia stranka americkeho ...Zobrazit celý příspěvek
Nech uz volby dopadnu akokolvek, uz dnes je jasne ze budu mat tradicneho vitaza vsetkych volieb. Vladimira Vladimirovica.
Inac toto ta humornejsia stranka americkeho programovania, ta menej zabavna prave pochovava vynikajuceho a vyznamneho leteckeho vyrobcu.Skrýt celý příspěvekPokud si demokrati zvolí Sanderse, tak ať už prezidentské volby dopadnou jakkoli, vítězem bude jednoznačně Putin.
Pokud si demokrati zvolí Sanderse, tak ať už prezidentské volby dopadnou jakkoli, vítězem bude jednoznačně Putin.
:-)))) von ten Putin, může za všechno, co se liberálům nepovede
:-)))) von ten Putin, může za všechno, co se liberálům nepovede
Nikdo nedokáže efektivněji rozvrátit nepřátelský stát než takovýhle socialista. Konec konců Leninova mise 1917 do Ruska, organizovaná a financovaná německou tajnou službou, je toho ...Zobrazit celý příspěvek
Nikdo nedokáže efektivněji rozvrátit nepřátelský stát než takovýhle socialista. Konec konců Leninova mise 1917 do Ruska, organizovaná a financovaná německou tajnou službou, je toho nejlepším příkladem :-).Skrýt celý příspěvek
Keby bol Ludendorff tusil ze o menej nez 30 rokov sovietski komunisti budu vladnut v Berline a jeho rodisko pripadne Polsku, tak sa radsej zastreli. Nie vsetko co dobre zacina aj ...Zobrazit celý příspěvek
Keby bol Ludendorff tusil ze o menej nez 30 rokov sovietski komunisti budu vladnut v Berline a jeho rodisko pripadne Polsku, tak sa radsej zastreli. Nie vsetko co dobre zacina aj dobre skonci.Skrýt celý příspěvek
Tak Němci už tehdy hráli vabank a oddálení konce války o rok byl více než přínosný (tehdy). Vlastně i nás může těšit, že díky potravinám z Ukrajiny byly naše země uchráněny před ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Němci už tehdy hráli vabank a oddálení konce války o rok byl více než přínosný (tehdy). Vlastně i nás může těšit, že díky potravinám z Ukrajiny byly naše země uchráněny před totálním hladomorem. Jinak by naši pradědové a prababičky pomřeli na hlad.
Jinak ale souhlas a dějiny mají docela zajímavý smysl pro ironii. Jinak bolševici ovládali Berlín v roce 1919 a o něco dýl i Mnichov. Němce to vždycky tak nějak táhlo k socialismu - za Dolfiho to jen přepískli a šli moc doleva - až se dostali doprava (takový kruh) .DSkrýt celý příspěvek
Co Putin je konzervativec a kapitalista. Ale ked vyhra Sanders tak americke ozbrojene sily budu stat na strazi mieru a socializmu.
Co Putin je konzervativec a kapitalista. Ale ked vyhra Sanders tak americke ozbrojene sily budu stat na strazi mieru a socializmu.
Co má diktátor a zloděj puťka společného s konzervatismem nebo dokonce s kapitalismem?
Co má diktátor a zloděj puťka společného s konzervatismem nebo dokonce s kapitalismem?
Na ten konzervatizmus sa mozes spytat moskovskeho patriarchu a ten kapitalizmus si najdi v rozdeleni prijmov Ruskej federacii, kde rozdiel medzi bohatymi a chudobnymi je ...Zobrazit celý příspěvek
Na ten konzervatizmus sa mozes spytat moskovskeho patriarchu a ten kapitalizmus si najdi v rozdeleni prijmov Ruskej federacii, kde rozdiel medzi bohatymi a chudobnymi je dramatickejsi nez si Cech dokaze predstavit.Skrýt celý příspěvek
Takže znova, co má zkorumpovaná podržtaška hrající si na hlavu církve společného s konzervatismem a co má multimiliardový tunelář puťka a banda jeho poslušných loutek, které si ...Zobrazit celý příspěvek
Takže znova, co má zkorumpovaná podržtaška hrající si na hlavu církve společného s konzervatismem a co má multimiliardový tunelář puťka a banda jeho poslušných loutek, které si rozkradly Rusko společného s kapitalismem?Skrýt celý příspěvek
Pavel1 že prave ty pišeš škaredo o Putinovi ako o zlodejovi? Z Česka? Ved u vas bola korumpovana aj premierova frajerka. Že tu bude zlodejsky kapitalizmus 18. storočia bolo jasne, ...Zobrazit celý příspěvek
Pavel1 že prave ty pišeš škaredo o Putinovi ako o zlodejovi? Z Česka? Ved u vas bola korumpovana aj premierova frajerka. Že tu bude zlodejsky kapitalizmus 18. storočia bolo jasne, len Vam to "reformatori" nepovedali. A my na Slovensku sme mali a mame ešte väčších lotrov. Mame štastie, že sme v EU.Skrýt celý příspěvek
Povedal podvodnicek co sa podielal na nelegalnom pasovani oleja do srbska? ;)
Povedal podvodnicek co sa podielal na nelegalnom pasovani oleja do srbska? ;)
Lukasku, tu sa pise a nie hovori. A to druhe bolo v zaujme milovaneho spojenca, to ti nedocvaklo.
Lukasku, tu sa pise a nie hovori. A to druhe bolo v zaujme milovaneho spojenca, to ti nedocvaklo.
Ale prd spojenec ale tvoj osobny prospech, nejake chcechtaky vsak to robis pre rodinu tak co moze sa aj podvadzat aj kradnut. Ale chapem treba porusovanie pravidiel nejako ...Zobrazit celý příspěvek
Ale prd spojenec ale tvoj osobny prospech, nejake chcechtaky vsak to robis pre rodinu tak co moze sa aj podvadzat aj kradnut. Ale chapem treba porusovanie pravidiel nejako ospravedlnit. A odkedy je srbsko spojenec usa? Ved si pisal ze to zorganizovali spojene staty? :) srandista si, sice vychcany podvodnicek ale srandista ;)Skrýt celý příspěvek
To si naozaj myslis, ze som kradol v belgickom plne automatizovanom sklade? Pripadas mi uplne mimo. Nemas niekoho blizkeho co ti pomoze?
To si naozaj myslis, ze som kradol v belgickom plne automatizovanom sklade? Pripadas mi uplne mimo. Nemas niekoho blizkeho co ti pomoze?
Palko prepac nevyjadril som sa jasne. Pokial budu existovat ludia (svine) ktori umyselne porusuju zakony a pravidla za ucelom vlastneho obohatenia a este sa tym chvalia lebo to ...Zobrazit celý příspěvek
Palko prepac nevyjadril som sa jasne. Pokial budu existovat ludia (svine) ktori umyselne porusuju zakony a pravidla za ucelom vlastneho obohatenia a este sa tym chvalia lebo to pokladaju za hrdinstvo, tak slovensko bude v takych srackach ako je...Skrýt celý příspěvek
Lukasko, ved si to precitaj pozorne este raz a snaz sa pochopit text. Preboha ziveho, ktory zakon mi branil v tom predat tovar kupeny v Belgicku Viedenskej firme v slovenskom ...Zobrazit celý příspěvek
Lukasko, ved si to precitaj pozorne este raz a snaz sa pochopit text. Preboha ziveho, ktory zakon mi branil v tom predat tovar kupeny v Belgicku Viedenskej firme v slovenskom colnom sklade?Skrýt celý příspěvek
Palko kasli na to uz, jasne si opisal cely proces pasovania oleja do srbska cez sankcie. A priznal si ze si sa toho ako konatel firmy zucastnil. Samozrejme v "sulade" zo zakonom ;) ...Zobrazit celý příspěvek
Palko kasli na to uz, jasne si opisal cely proces pasovania oleja do srbska cez sankcie. A priznal si ze si sa toho ako konatel firmy zucastnil. Samozrejme v "sulade" zo zakonom ;) vedel si, zucastnil si sa, nenahlasil i to, si spolupachatel obchadzania sankcii. Dennodenne sa stretavam praci s takto "nevinnnymi" ludmi, ktori robili len veci v ramci zakona a v konecnom sucte tych "zakonnych cinnosti" im to hodi nejake to obvinenie...Skrýt celý příspěvek
A neuvažoval si niekedy nad tym, že ked kašlali na sankcie Američania, ja som naozaj nemal dôvod sa tym trapit, hlavne ked dodnes považujem to ako medzinarodne spoločenstvo ...Zobrazit celý příspěvek
A neuvažoval si niekedy nad tym, že ked kašlali na sankcie Američania, ja som naozaj nemal dôvod sa tym trapit, hlavne ked dodnes považujem to ako medzinarodne spoločenstvo spustilo vojnu v Juhoslavii a ako ju riešilo za svinstvo.Skrýt celý příspěvek
Len posledna reakcia lebo uz ma to nebavi. V obdobi ktore si opisoval boli za vojnou v juhoslavii srbi a ich rezim nik iny, masakrovali tam ine etnika hlava nehlava. Takze ...Zobrazit celý příspěvek
Len posledna reakcia lebo uz ma to nebavi. V obdobi ktore si opisoval boli za vojnou v juhoslavii srbi a ich rezim nik iny, masakrovali tam ine etnika hlava nehlava. Takze sankcieboli opravnene. A nie nestali za tym porusovanim USA ale jednotlivci aj z usa, nenazranci ktory tu situaciu chceli vyuzit na vlastne obohatenie.Skrýt celý příspěvek
Označovat zuřivého socialistu Sanderse jako "Demokrata" je skutečným paradoxem dnešní doby. Ani orwellovský newspeak nebyl doveden k takové dokonalosti.
Označovat zuřivého socialistu Sanderse jako "Demokrata" je skutečným paradoxem dnešní doby. Ani orwellovský newspeak nebyl doveden k takové dokonalosti.
Technicky vzato, je členem strany s názvem "Demokratická strana", čili formální označení demokrat/republikán je naprosto v pořádku. A kromě toho Bernie se svou orientací nikdy ...Zobrazit celý příspěvek
Technicky vzato, je členem strany s názvem "Demokratická strana", čili formální označení demokrat/republikán je naprosto v pořádku. A kromě toho Bernie se svou orientací nikdy netajil a veřejně sám sebe označuje za socialistu.
Ačkoli osobně s jeho názory nesouhlasím, právě tímhle je sympatický; že narozdíl od všelijaké ultralevicové, antisemitské, rasistické, progresivistické verbeže schovávající se za označení "liberál" narovinu přizná barvu...Skrýt celý příspěvekTechnicky vzato máte samozřejmě pravdu. Ovšem věcně vzato, každý takový ultralevičák nakonec zákonitě skončí jako hrobař demokracie.
Technicky vzato máte samozřejmě pravdu. Ovšem věcně vzato, každý takový ultralevičák nakonec zákonitě skončí jako hrobař demokracie.
On Sanders ani tak úplně socialista není. V našem pojetí se jedná spíše o sociálního demokrata, ikdyž samozřejmě v USA se o "socialistu" může jednat. Jeho úspěch je ale odrazem ...Zobrazit celý příspěvek
On Sanders ani tak úplně socialista není. V našem pojetí se jedná spíše o sociálního demokrata, ikdyž samozřejmě v USA se o "socialistu" může jednat. Jeho úspěch je ale odrazem problémů, které v US mají. Veřejné zdravotní pojištění a tedy dostupné zdravotnictví i pro chudší nebo levné a tím pádem také dostupné školství je u nás naprosto normální a troufám si tvrdit, že politik prosazující zavedení onoho amerického systému v ČR by u nás naprosto pohořel a byl by považován za radikála.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...