VOP CZ na výstavě IDEB v Bratislavě

NIMR RIV; větší foto / VOP CZ

Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDEB v Bratislavě je významnou přehlídkou obranných a bezpečnostních technologií ve střední Evropě se silnou mezinárodní účastí vystavovatelů a odborných návštěvníků.

VOP CZ, s.p. navazuje na účast v několika předchozích ročnících výstavy IDEB a připraví pro návštěvníky ve své expozici č.105 v hale D zajímavé exponáty. K těm nejzajímavějším bude patřit určitě vozidlo rychlého nasazení NIMR RIV, které zaujalo odborníky Armády SR při jeho prvním představení na Slovensku ve vojenském prostoru Záhorie na konci roku 2017.

 



NIMR RIV je lehký speciál koncepce 4×4, umožňující rychlou reakci na vzniklé bezpečnostní situace, a to i na vzdálených místech, díky vlastnímu rychlému pozemnímu přesunu nebo ve vrtulníku CH-47 (uvnitř i v podvěsu). NIMR RIV je typologicky určen zejména pro mise s důrazem na rychlost a mobilitu. Toto vozidlo je schopno díky své rychlosti a průchodnosti překonávat jak složitý terén, nebo využívat běžné komunikace.

 

Čtyřčlenná nebo šestičlenná osádka RIVu může disponovat velkou palebnou silou, například kulometem ráže 12,7 mm. Vozidlo NIMR RIV je standardně vybaveno antiminovou ochranou a modulárně aplikovatelnými pancéřovými panely pro balistickou ochranu. Celková hmotnost vozidla je 5 tun. Vozidlo je poháněno motorem MASERATI s může jet rychlostí až 160 km/hod.

Vozidlo NIMR RIV je jedním z celé řady vozidel společnosti NIMR Automotive ze SAE, které VOP CZ nabízí pro českou a slovenskou armádu a zemím ve střední Evropě.


Neméně zajímavé exponáty ve stánku VOP CZ budou z oblasti ochrany osob a kritické infrastruktury. Je to především bezosádkový robotický systém UGV TAROS V2, který lze využit v armádě i bezpečnostních složkách. TAROS je bezosádkový pozemní dálkově řízený prostředek kategorie UGV (Unmanned Ground Vehicles) schopný pohybu v náročném terénu, který je možno osadit širokou škálou senzorických a zbraňových komponent, robotickou rukou, komunikačními podsystémy, logistickou nástavbou atd.

 

Součástí systému je operátorský/ovládací terminál pro přímé dálkové řízení vozidla. Komunikace a přenos řídících signálů je řešen pomocí bezdrátových modulů. Určení prostředku je možné zejména v přímé podpoře bojové činnosti mechanizovaných, průzkumných a speciálních jednotek.

 

UGV TAROS 2 na cvičení FOURLOG 2017; větší foto / army.cz

 

TAROS je schopen vést průzkumnou, případně bojovou činnost (podle typu nástavby) a také zaměřovat nepřátelské jednotky a palebná postavení. Prostředek je určen pro nasazení a manévrovou činnost v rizikových prostorech, například pokrytých palbou nepřítele, nebo s pravděpodobným výskytem, případně aktivaci nebo deaktivaci nepřátelského IED, kde realizuje rizikové aktivity, včetně bojové činnosti a váže na sebe pozornost nepřátelských vojsk.

 

Tím šetří životy vlastních vojsk, poskytuje okamžitou informační převahu nad nepřítelem a okamžitou bojovou podporu v operacích. Tento prostředek ve střednědobém horizontu není určen jako absolutní náhrada vojáka v plném spektru jeho operačního nasazení, ale spíše jako nástroj, nebo podpora řešení vybraných průzkumných nebo taktických aktivit.

Z oblasti ochrany kritické infrastruktury představí VOP CZ i unikátní systém pro kontrolu podvozků motorových vozidel KERBEROS 3D VISION. Tento systém je určen pro kontrolu podvozků osobních a nákladních motorových vozidel při vjezdu do objektu.

 

Schéma fungování podvozkového 3D skeneru KERBEROS 3D VISION. / VOP CZ


Systém zajišťuje poloautomatické sejmutí intenzitního a hloubkového 3D obrazu v oblasti viditelného světla a blízkého IR spektra projíždějícího vozidla. Výsledkem je potom prostorový 3D model kontrolovaného podvozku, který je automaticky porovnán s předchozími průjezdy daného vozidla.

 

Zároveň s pořízeným 3D snímkem podvozku má operátor k dispozici také klasický snímek podvozku ve vysokém rozlišení, na němž probíhá kontrola případných zjištěných nežádoucích objektů či vizuální kontrola podvozku jako celku při prvním vjezdu vozidla do objektu.

 

Zařízení Kerberos 3D Vision je schopno velmi účinně detekovat a identifikovat potenciální hrozbu a umožňuje efektivně reagovat na vzniklou situaci bez nutnosti přímého pohybu v blízkosti kontrolovaného vozidla v průběhu jeho kontroly. Zajímavá je také vysoká propustnost systému, která činí až 10 vozidel za minutu.


V případě potřeby provádět vizuální inspekce podvozků v terénu, VOP CZ nabízí i mobilní verzi systému KERBEROS, označovanou jako KERBEROS MOBILE. Toto zařízení umožňuje velmi rychlou vizuální kontrolu podvozku vozidla s automatickou archivací pořízeného záznamu a možností porovnání s dříve pořízeným snímkem podvozku. Zajímavá je také kompaktnost systému a doba nasazení, jež činí pouze několik minut.

 

Skenování podvozku systémem 3D KERBEROS VISION; větší foto / VOP CZ


Produkty kontroly podvozků doplňuje zařízení s označením SKP neboli systém kontroly podvozku, které plně nahrazuje ještě stále běžně používaná inspekční zrcadla ke kontrole podvozků vozidel. Digitální snímání obrazu podvozku je realizováno analogovou kamerou a v online režimu je obraz promítán na displeji operátora. Kamera je doplněna o přísvit LED diodami umožňujícími osvětlit tmavá místa snímaného prostoru a práci za zhoršených světelných podmínek. V případě požadavku ze strany zákazníka je možno jednotlivé videozáznamy archivovat pro pozdější použití.

Kompaktní systém pro ochranu významných osob za jízdy a na místě tvoří produkty skupiny ORTHOS. V expozici uvidíte jeden nich a to mobilní systém pro detekci podezřelých vozidel ORTHOS PROTECTOR, jehož klíčovou vlastností je technologie automatického sledování registračních značek vozidel pohybujících se před a za střeženým vozidlem. Systém na základě zadaných hodnot sám vyhodnocuje dění před a za vozidlem a upozorňuje na podezřelá vozidla.

Zbraňová stanice MGC 01; větší foto / VOP CZ


Dalším vystavovaným produktem bude dálkově ovládaná zbraňová stanici MGC 01 určená především pro kulomet NSV 12,7 mm. Systém MGC 01 je navržen a vyvinut speciálně pro tanky T-55, T-72 a jejich modernizované verze, popř. jej lze umístit na obrněné transportéry či další vozidla.


Vystavované exponáty představují jen část rozsáhlého portfolia produkce VOP CZ, o němž můžete informace získat na webových stránkách VOP CZ.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...

TAROS a NIMR na logistickém cvičení FOURLOG 2017

Mezinárodní cvičení logistiky FOURLOG pro studenty vojenských škol má dlouholetou tradici a ve druhé ...

Zaměřeno na Armádu ČR: Vozidla Ajban 440A a NIMR RIV

Novojičínský podnik VOP CZ na začátku letošního roku podepsal smlouvu o spolupráci s firmou NIMR ze ...

Podnik VOP CZ podepsal novou servisní smlouvu na opravy tanků

V závěru loňského roku podepsali zástupci státního podniku VOP CZ a Ministerstva obrany České ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Nesher
    10:13 17.05.2018

    Tomas.kotnour
    Vypadá to, že Zetor uložil Wolfdoga, stejně jako OT 8x8 k ledu
    http://www.palba.cz/viewtopic....

  • saracen1
    08:51 17.05.2018

    a na doplnenie tá bugina ajban od VOP je super vozítko

  • saracen1
    08:47 17.05.2018

    Bol som sa na ten zázrak od zetoru pozrieť. Nepýtal som sa na typ motoru ale v prospekte je uvedený výkon 326 H.p. Znova som si vyzkúšal sadnúť do peruna, ale chlapi poviem Vám že ak je toto etalon vozidiel pre špeciálov, no neviem sú to obrovské krabice. Mne osobne sa najviac dizajnom a aj vnútorným priestorom páčila Sherpa light APC.

    Rase:
    Bavil som sa s chlapíkom pri pume aj o českom tendri, konkrétne o miestach naviac. Oni dokážu s minimálnymi zásahmi vytvoriť až dve miesta, teda na miesto nejakej bedne na výstroj posádky jedno miesto a na druhej strane po odstránení vakov vedľa každej sedačky na zbrane miesto druhé. Tiež spomínal nejakú americkú štúdiu o koncepcii mech. čaty, z ktorej vychádza ako ideálna konfigurácia a podľa toho bola aj puma projektovaná, teda posádka 3 + 6 roj a v čate 4 vozidlá.

  • kisam
    08:39 17.05.2018

    Tiež sa prikláňam k tomu, že u Gerlacha ide o prerobenú tureckú konštrukciu. Prečo? Jednak výrazná podobnosť s vozidlom od Otokaru. Druhá vec je, že vývoj takého vozidla od základu by stál ťažké milióny a trval roky. Kto by tie milióny platil? Prečo by sa také niečo robilo v utajení? Ešte predvčerom nikto ani len netušil bližšie informácie o tom vozidle.
    To samozrejme nie je zlá vec, turci majú veľa skúseností s vývojom obrnených vozidiel. Len nech sa pri prípadnom výbere Zetoru nikto neoháňa tým, že to kúpime preto lebo ide o produkt slovenského vývoja.

    Inak sa mi Zetor páči, len som osobne dúfal že takto "modifikujú" Iveco LMV 2, alebo mokrý sen austrálsky Hawkei :)

  • tomas.kotnour
    00:53 17.05.2018

    Vzhledem k FOXovi bych spíše tipoval jiného Němce, MB OM 926 LA

    A jestli si dobře pamatuji, tak nápravy k 8x8 (která jen tak mimochodem zmizela z webovek) měl dělat Timoney

  • cejkis
    00:06 17.05.2018

    Zetor Gerlach motor...můj tip MTU 6R 106 TD21

    A jsem opravdu zvědav, zda jsem se trefil :-)

  • Josef
    22:27 16.05.2018

    To Kolt:

    S tím se dá souhlasit, nicméně zmiňujete etalony, které si malá armáda dovolit nemůže. I tak tam máte jedinou osmitunku.

    V podstatě žádný renomovaný výrobce přesné hodnoty balistické ochrany neuvádí. Ty se stanou dostupné až v okamžiku, kdy mně producent uzná za seriózního zákazníka. To je rovněž důvodem, proč se k nám ti dobří zahraniční moc nehrnou, když máme zákonem danou povinnost zveřejňovat uzavřené smlouvy na internetu.

    U té hmotnosti jde rovněž o úroveň balistické a protiminové ochrany. Zpravidla se dá říct, že co úroveň nahoru, to plus minimálně půl tuny. V závislosti na velikosti auta. U vozidla, kde se předpokládá boj ve městě, nemá význam chodit níž, než na level 3.

    Dalším důležitým faktorem je payload, který se odvíjí od způsobu operačního použití. Pokud chcete na vozidle působit v cca 4 lidech soběstačné aspoň 2-3 dny (včetně nouzového režimu), je 1,5t minimum. A to se bavím jen o hmotnostním payloadu, který většinou nekoresponduje s payloadem objemových. Proto čistě útočné vozidlo s operačním úkolem v řádu hodin může být menší a tudíž lehčí. Naopak s rostoucí délkou operačního úkolu roste i požadovaná hmotnost.

    Tím chci jen říct, že bez znalosti konkrétního určení lze jen velmi těžko porovnávat jednotlivá vozidla.

    Žádný flame, to jen trocha co jsem posbíral za pár let příležitostných debat s producenty.

  • Josef
    22:27 16.05.2018

    To Kolt:

    S tím se dá souhlasit, nicméně zmiňujete etalony, které si malá armáda dovolit nemůže. I tak tam máte jedinou osmitunku.

    V podstatě žádný renomovaný výrobce přesné hodnoty balistické ochrany neuvádí. Ty se stanou dostupné až v okamžiku, kdy mně producent uzná za seriózního zákazníka. To je rovněž důvodem, proč se k nám ti dobří zahraniční moc nehrnou, když máme zákonem danou povinnost zveřejňovat uzavřené smlouvy na internetu.

    U té hmotnosti jde rovněž o úroveň balistické a protiminové ochrany. Zpravidla se dá říct, že co úroveň nahoru, to plus minimálně půl tuny. V závislosti na velikosti auta. U vozidla, kde se předpokládá boj ve městě, nemá význam chodit níž, než na level 3.

    Dalším důležitým faktorem je payload, který se odvíjí od způsobu operačního použití. Pokud chcete na vozidle působit v cca 4 lidech soběstačné aspoň 2-3 dny (včetně nouzového režimu), je 1,5t minimum. A to se bavím jen o hmotnostním payloadu, který většinou nekoresponduje s payloadem objemových. Proto čistě útočné vozidlo s operačním úkolem v řádu hodin může být menší a tudíž lehčí. Naopak s rostoucí délkou operačního úkolu roste i požadovaná hmotnost.

    Tím chci jen říct, že bez znalosti konkrétního určení lze jen velmi těžko porovnávat jednotlivá vozidla.

    Žádný flame, to jen trocha co jsem posbíral za pár let příležitostných debat s producenty.

  • PavolR
    21:54 16.05.2018

    Rase - 21:26
    Také isté zošikmenie má už aj Otokar Ural 4x4.

  • Flader
    21:48 16.05.2018

    Rase, práve, že podobne sa dá vyargumentovať Aligator, a v podstate pri troche snahy aj Patriot (tým, že by sa vyrábal v závode Tatry na Slovensku).

  • Rase
    21:45 16.05.2018

    Flader:
    myslím že pojedou na to, že se vozidlo "vyvinulo" na Slovensku. Byl vůbec už vyhlášený tendr, nebo je to zatím jen průzkum trhu jako s novým BVP u nás ? Osobně si myslím, že by mohl mít podobné šance jako třeba Patriot.

    ps. osobně bych dost sledoval spíš velikost vnitřního prostoru a počet lidí co se do vozidel vejde, než jen samotnou hmotnost. Ideálně balistická ochrana 3/2 (což většinou mají všichni).

  • KOLT
    21:40 16.05.2018

    OT: Teď jsem kouknul na fotky slečen, co byly na stánku Zetoru... normálně pionýrky z 80. let, málem jsem si poplival klávesnici :-D

  • Flader
    21:33 16.05.2018

    Rase, len práve neviem, či s ním neprišli neskoro. Keby ho vytiahli pred polrokom tak by mohlo zaujímavé ho vidieť na Záhorí spolu s Aligátorom alebo Patriotom/Husarom.

  • KOLT
    21:27 16.05.2018

    Josef, tak to znáte fakt málo ;-)

    Oshkosh L-ATV (J-LTV): prázdné 6400 kg, maximální zatížení 8000 kg, ochrana 3/2 (pravděpodobně, protože přesné hodnoty jsou tajené, což poněkud překvapuje, když se jedná o vývozní artikl), s B-kitem (360 kg, ale nikde jsem nenašel, jestli už není započten v těch 6400 kg) je odolné i proti RPG

    GDELS Mowag Eagle V: prázdné 7000 kg, max 10000 kg, ochrana 2/2 (mělo by jít zvýšit na 3/2, nosnost na to v pohodě je)

    Oshkosh M-ATV: 12500/14000 kg, ochrana by měla být 2/2, ale za to neruším.

    Tatra Husar/Patriot: 11900/13500 kg, 3/2

    NIMR AJBAN: 9500/10750, 3/2

    Takže jde to i s nižší hmotností, fakt jo ;-) Přičemž ceny těch aut nejsou nějak zásadně odlišné, konkrétně ta špička (J-LTV) stojí zhruba stejně jako Zetor Gerlach.

  • Rase
    21:26 16.05.2018

    Já v tom podobnost se zmíněnými pancéřáky moc nevidím. Mimo jiné má jinak tvarované plechy dveří (ono sešikmení je netradiční) a podobně, tedy už je to stejně nové vozidlo. Hodně se mi líbí, že najednou vytáhli prototyp - osobně čekám něco podobného s Vlčákem. Vlastně jsem tak nějak čekal, že ho vytáhnou už teď - uznávám ale, že na BVP se vyhlásí tendr až kdo ví kdy. 4x4 ale OSSR chce už teď - proto si asi mákli a radši ukuchtili jeho. Jak a kde se jim to podařilo je mi záhadou

  • Flader
    21:02 16.05.2018

    Inak ak by to tak bolo, tak by som to nebral vôbec za mínus. Predsa len Turci majú skúsenosti s vývojom podobnej techniky.

  • PavolR
    21:00 16.05.2018

    Flander:
    Ja som si najprv hovoril, že Gerlach je v niektorých ohľadoch odlišných od Cobra II (napr, otváranie dverí), ale na druhej strane je dosť podobný BRV-O, s ktorým sa AM General zúčastnil výberovky pre americké JLVT ( https://en.wikipedia.org/wiki/... ) ... a s kým spolupracuje AM General na vývoji 4x4? No predsa s tureckým Otokar, ktorého Tulpar je zasa dosť podobný Wolfdogovi.

  • Flader
    20:20 16.05.2018

    Jara, neviem si pomôcť, ale ja v tom cítim Turkov.

  • Josef
    20:00 16.05.2018

    Co se týká té hmotnosti: payload 1,5t, balistika level 3, protiminovka 2a/2b a při těchto údajích celková hmotnost 12t je dle mého super. Neznám špičku, která se dostane u této kategorie vozidla na 8t. Otázkou je, do jaké míry je to teorie. Pokud ano, tak cestou nějaké kompozitní balistiky. Tam ale bude cena čtyřnásobná.

  • Jara
    18:42 16.05.2018

    Flader já opravdu čekal maketu:))

  • Flader
    18:40 16.05.2018

    Jara, tiež ma (dokonca milo) prekvapili reálnym vozidlom.

  • Flader
    18:39 16.05.2018

    Pár fotiek aj od SME:

    https://domov.sme.sk/g/92534/i...

    Podľa popisov fotiek bol autor naozaj odborne fundovaný ...

  • Jara
    18:37 16.05.2018

    Ty Jo tak ten zetor opravdu existuje žádný model funkční auto no to jsem zvědav jestli vyjede i ten vlčák

  • PavolR
    18:20 16.05.2018

    Fotogaléria z IDEB 2018: https://adam.cas.sk/clanok/321...

  • PavolR
    14:00 16.05.2018

    Skúste niekto vyšpehovať, aký má Gerlach motor, podvozok a tak ... :-)
    Čo poviete na deklarovanú cenu 398 000 Eur v základnom prevedení?

    Jara: Pokiaľ tam nepotrebujete natlačiť o niečo viac vojakov, než štyroch. ;-)

  • Jara
    12:10 16.05.2018

    Souhlas Talosa vypadá dobře i ta hmotnost docela ujde:)

  • Nesher
    12:07 16.05.2018

    Rase
    Ok, díky! Takže dokonce 5 potencionálních uchazečů. navíc ta Talosa nevypadá zle.
    Otázka je kdo by to případně vyráběl, chápu-li to dobře, Talosa není na sériovou produkci vybavená.

  • Rase
    12:00 16.05.2018

    Nesher:
    ještě Kopřivnická TALOSA nabízí svůj MPVT X2. Společnost vyráběla prototyp ruského Tigeru i pro SAE vozidlo, NIMR 4x4, z něhož později vznikl Ajban. Na IDET bylo vozidlo docela dost přehlížené, jelikož asi nikdo nevěděl o co jde, ale myslím že si zaslouží mninimálně zmínit.

    osádka: 4
    hmotnost: 9 200 kg
    užitečné zatížení: 1 800 kg
    délka: 5 000 mm
    šířka: 2 220 mm
    výška: 2 035 mm
    rozvor: 3 200 mm
    dojezd na silnici: 490 km
    balistická ochrana: ARMOX 500T (stupeň 3-4 ?)
    protiminová ochrana: stupeň 2a/2b

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • Nesher
    11:29 16.05.2018

    Obávám se, že až se někdy po roce 2025 bude řešit náhrada (dokoupení) LOV, tak se bude vybírat jen z domácích řešeních, tj. CSG s Patriot/Husar, Zetor s Gerlach/uvidíme jaké jméno dostane pro CZ, VOP s Ajbanem a SVOS s Perunem.
    Nemyslím si, že je politicky průchodné koupit něco v zahraničí když máme doma 4 potencionální producenty.

  • KOLT
    11:19 16.05.2018

    Nj, jsem křišťálově čistý, tak je do mě vidět ;-) Jenže se mi nedivte. Udělat 12 t vážící auto v době, kdy ho v této váhové kategorii dokáže udělat doslova každý (i Škodovka by to ve spolupráci s výrobcem pancířů zvládla), je o ničem. Slušná auta této kategorie váží pod 10 t, opravdu dobrá pod 8 t. Takže oproti špičce to má o polovinu vyšší hmotnost. A kdoví, jestli při stejné odolnosti. To by nám to fakt museli dávat zadarmo... a možná i pak by bylo lepší si zaplatit dovoz M-ATV z Astánu, kde ho Amíci dávali zadara.

  • Jara
    11:10 16.05.2018

    Kolt
    Když jsem videl tu váhu hned jsem si na vás vzpomněl :))

  • KOLT
    11:10 16.05.2018

    Další dvanácti tunová kráva...

  • Nesher
    10:32 16.05.2018

    Lehký OT
    První oficiální obrázek nového LOV od Zetoru
    http://www.zetorengineering.sk...

  • PavolR
    10:23 16.05.2018

    nesher: Áno, v Ostrihome. Tuším vôbec prvá automobilka, čo prišla do Maďarska.

    Rase: Zelené boli autobusy, čo dostali v marci: https://honvedelem.hu/cikk/109...
    Obnovili kvôli nim výrobu autobusov v Maďarsku - len či budú mať aj iné zákazky ...

  • Nesher
    10:03 16.05.2018

    Nemá náhodou Suzuki v Maďarsku továrnu, tuším poblíž hranic se Slovenskem? Mnohé by to totiž vysvětlovalo.

  • Rase
    09:58 16.05.2018

    PavolR:
    mohly být alespoň zelené :-) Byť se tomu můžeme smát, tak myslím že nové lehké automobily pro ježdění mezi posádkami, by se hodily i AČR a OSSR - dlouho ale nic nedostanou

  • PavolR
    09:34 16.05.2018

    Maďari zaradili do výzbroje koncom minulého mesiaca v rámci programu rozvoja ozbrojených síl 300ks vozidiel Suzuki Vitara. ;-)
    http://www.kormany.hu/hu/honve...

  • Clanek
    11:27 14.05.2018

    To nadseni pro prekopane civilni auta bych trosku mirnil. Jak ford ranger, tak VW amarok a bohuzel i takova stalice jako Toyota Hilux se i v civilnim nasazeni krouti (postupne reportovano z ruznych trhu pro kazde z tech tri, jak si povede novy defender nebo nove G ukaze az cas). Militarizovana verze asi nebude lehci, naopak, bude tezsi, coz ten problem jeste zhorsi. Samozrejme se ta auta daji "prekopat dukladne", ruzne vyztuhy atd., to ale 1) furt zcela neodstrani fakt, ze civilni konstrukce je na limitu (holt "katovani kostu" se nevyhlo ani delnikum) a taky 2) to nebude zadarmo.
    Prekopat civilni auto se zda byt lakave, rel. hodne muziky za malo penez, ale taky to je s rizikem, ze ten pomer nakonec vyjde presne opacne.

  • KOLT
    10:11 14.05.2018

    Jako teréňák stačí vybrat cokoliv, co je dostatečně velké a robustní, není předražené, má dobrou podporu a pokud možno existuje ve versích pick-up, combi, cabriolet. Na těžší auto je čas (ačkoliv nově vznikající pluk by asi také nějaké měl dostat, nevím, uvidíme). Do té doby snad i ostatní výrobci zareagují na technologickou převahu J-LTV (především poměr váha/odolnost, dále standardně montovaný výkon). Kupovat dvanácti tunové auto s odolností stejnou či horší než má sedmi tunové od Oshkoshe by mi přišlo drobet dementní. Základní váha musí jít pod deset tun při zachování odolnosti.

  • Jara
    09:49 14.05.2018

    Donpepe
    Nevytrhujte mé věty z kontextu! Znovu si mé příspěvky laskavě přečtěte a to pozorně.... pak zjistíte že píši to samé co Kolt v posledním příspěvku

  • Rase
    18:19 13.05.2018

    Dle mého by bylo nejlepší, koupit jako lehké vozítko suvčko od Fordu a nechat je zmilitarizovat dle požadavků u SVOS. Pokud jde o těžší vozidla, tak tady se mi líbí Ajban, primárně kvůli tomu, že VOP CZ už k nim díly vyrábí a tak je zde všechno v podstatě připravené - jen by se přidala hala pro koncovou montáž (volný prostor by asi byl). Fordy zmiňuju kvůli tomu, jelikož jsou teď docela dost oblíbené pro podobné přestavby (aktuálně nabízené polákům atd.). Nám je nabízí Renault, ale myslím že obdobnou přestavbu by v klidu zvládli i u SVOS - výsledek tohle:

    http://www.armadninoviny.cz/do...

  • Nesher
    18:14 13.05.2018

    Pánové, úvahy typu "pojďme se dohodnout s Poláky" jsou v tomto případě naprosto nesmyslné. Výsledkem by totiž nebyl společný tendr, ale pouze nákup toho co by bylo v Polsku politicky průchodné. Tedy ve výsledku bychom nedostali nejlepší projekt v rámci V4, dokonce ani nejlepší polský projekt, ale pouze "nejlepší" PGZ projekt. V Polsku rozhodnutí už padlo (programů na vozidla 4x4 tam běží několik), výroba v Polsku je základní podmínkou a o tom, že polské soukromé firmy mají minimální šanci nikdo nepochybuje. Btw, v jednom z těchto programů je jedno z nabízených vozidel postaveno na podvozku MB Sprinter 4x4.
    Podle mě Ajban vyráběný ve VOP, případně i jinde pokud by kapacitu VOP plně zkonzumovali nová BVP není špatné řešení.. A docela jsem zvědavý na ten nový Zetor. A hlavně nezapomínejme, že LOV zdaleka nejsou na pořadu dne. (první se bude pravděpodobně v roce 2020) řešit náhrada LR a UAZ.

  • beepee
    17:26 13.05.2018

    @KOLT - abych nebyl špatně pochopen já - nehoruju tady za to, že musíme za každou cenu koupit české auto. To vůbec ne. Klidně ať koupíme to JLTV vyrobené v USA, pokud vyhraje ve výběrku.

    Jen jsem reagoval na Jaru, který původně psal:
    "Třeba já úplně nechápu proč když lehké obrněnce hledáme prakticky současně se Slováky a Poláky možná i Maďary nevyhlasime tendr společně pak by jsme mohli při takovém množství i cenu na zajímavou úroveň"

    A dále:
    "...a bylo by mi tedy jedno jestli je smontují v Polsku například, když by jsme za ně zaplatili polovinu toho když bychom je kupovali samostatně."

    A rozporoval jsem tu ekonomickou výhodnost. Nehledě na to, že si nedovedu představit, že by se V4 někdy na takovém nákupu mohla shodnout.

  • KOLT
    16:51 13.05.2018

    beepee, obecně ano. Jenže zrovna v případě takovýchto vozidel samotnou výrobou u nás nezískáme tolik. Raději, ať koupíme něco dražšího *včetně know-how* v oblasti, která není v ČR na takové úrovni, jako je automobilový průmysl. Navíc, v ČR je momentálně spíš problém zaměstnance sehnat, než s nezaměstnaností. V automobilovém průmyslu jsme dávno nad hranicí kapacit a musíme výrobu přesouvat do Německa! A těch Poláků, co dělá ve Škodovce nebo u jejích subdodavatelů, je už teď tolik, že je to auto víc polské než německé :-D

    Abych nebyl špatně chápán, nemám problém s tím, pokud to budou česká auta, naopak. Jenže když kupříkladu kouknu na Husara nebo Peruna, tak ani jeden ve mně moc nadšení nebudí. Obě vozidla jsou těžké jak hovado, v podstatě je ta váha oproti moderní konkurenci naprosto diskvalifikuje. Před deseti lety by to bylo OK, ale dneska je to zoufalé, protože v téhle kategorii vozidel šel vývoj hodně rychle dopředu. Perun má být přepravitelný pomocí CH-47, ale ve skutečnosti není. To technologicky nejzásadnější u Husara je stejně zahraniční – pancéřovaná kabina je izraelská a motor s převodovkou tuším americké (a navíc je podmotorovaný). Než tohle, to ať radši koupíme Eagel nebo J-LTV a peníze na vývoj ať soustředíme na něco, co přinese našemu zbrojnímu průmyslu nové know-how.

  • beepee
    14:43 13.05.2018

    @Jara - píšeš, že by ti nevadilo, že by se vyráběly třeba v Polsku... Takže:
    ČR zaplatí x Mld nějaké polské firmě. Ta z té částky zaplatí daně polské vládě. Zároveň dá práci polským zaměstnancům (kteří by jinak možná byli na podpoře - další potenciální úspora pro polskou vládu). Těmto zaměstnancům zaplatí mzdu, ze které se odvedou daně polské vládě. Za další tito zaměstnanci svou mzdu pravděpodobně utratí v Polsku - DPH pro polskou vládu...
    Není lepší si tohle všechno nechat v ČR?

  • Jara
    12:42 13.05.2018

    Kolt
    Ano chápete mě velice dobře;)

  • KOLT
    19:04 11.05.2018

    donpepe, můžu se mýlit, ale myslím, že Jara to myslí nějak takto: Výrobou LOV v ČR nezískáme nikterak zásadní know-how ani věděcké (leda bychom dostali výrobu pancéřovaných částí, ale i ty pancíře vyrábět a vyvíjet umíme) ani technologické (výroba automobilů je v ČR na technologické úrovni, že jí málokterá země zásadně převyšuje). A co se týká výroby, ČR má asi největší výrobní kapacitu automobilového průmyslu v přepočtu na obyvatele v Evropě :-) Jinými slovy, nemámě tolik co získat a ušetřené prostředky bychom mohli investovat jinde.

    Na druhou stranu bych nechtěl být v kůži politika, který bude vysvětlovat voličům, že si automobilová velmoc ČR nebude montovat vlastní LOV :-)

  • donpepe
    18:00 11.05.2018

    Jara: S tím nesouhlasím. Jde o budování a údržbu výrobních kapacit. Prakticky každý v Evropě by dnes "dokázal vyrobit" klidně i MBT, ale nemá k tomu výrobní kapacity. Když to řeknu krutě, tak kdyby došlo na lámání chleba, tak by prostě nakonec zvítězila ta strana, která by dokázala chrlit hromadu šrotu proti špičkové technologii, kterou by "uběhala." Nehledě na to, že zúžený pohled na bojovou hodnotu jednoho LOV není fér, protože jednoduše plní jiné úlohy. Shodou okolností se teď přetřásá výstavba nové brigády. Ať je to jak chce, je přesně LOV to, co bude taková jednotka potřebovat.

  • Jara
    17:14 11.05.2018

    Donpepe
    Je důležité ze strategického hlediska držet výrobu doma, ale strategické je to u věci pro které není možné obnovit nebo začít výrobu jen tak lusknutim prstu, protože je k tomu potřeba vybudována vědecko technická základna.... a teď mi řeknete co je na LOV strategického ? Nebo defendru ? UAZU ? Nic, a proto by mělo být hlavní na těchto projektech co nejvíce ušetřit a investovat tam kde je to třeba i do průmyslu a té vědecko technické základny ...

  • donpepe
    16:51 11.05.2018

    Jara: To je přece jasné. Strategicky je výhodnější být schopen výroby, než pouze nakoupit.

  • Jara
    16:50 11.05.2018

    Kolt
    Tak já armadni zakázky beru jako infuzi know how do domácího průmyslu, tedy na LOV nevidím nic moc zajímavého a bylo by mi tedy jedno jestli je smontují v Polsku například, když by jsme za ně zaplatili polovinu toho když bychom je kupovali samostatně. Přenést zajímavé technologie se mužem pokusit při výběru BVP nebo prostředku PVO toď můj názor

  • KOLT
    16:39 11.05.2018

    Jara, takových věcí k nechápání by tu bylo... Ale pravda je, že zatím jsme se na ničem nedokázali dohodnout, takže mám dojem, že už to ani nikdo nezkouší :-( Navíc jsou takováto vozidla v možnostech výroby téměř jakéhokoliv průmyslového státu, čili je velká tendence udělat si je doma, pěkně na svém písečku.

  • Jara
    16:33 11.05.2018

    Třeba já úplně nechápu proč když lehké obrněnce hledáme prakticky současně se Slováky a Poláky možná i Maďary nevyhlasime tendr společně pak by jsme mohli při takovém množství i cenu na zajímavou úroveň

  • Nesher
    15:16 11.05.2018

    moryk
    Hypoteticky to samozřejmě možné je, záleží na tom zda se výrobce přihlásí do tendru, tedy až bude vyhlášen. Ale to bude ještě nějakou dobu trvat, první se bude vybírat náhrada UAZ a LR, LOV přijdou na řadu později, přeci jen Iveca jsou poměrně nová.
    Nicméně MO určitě bude trvat alespoň na montáži v ČR, což bude zvýhodňovat VOP nebo CSG, případně Zetor, který má LOV 4x4 představit příští týden v Bratislavě. Že by Američané souhlasili s montáží u českého partnera je myslím velmi nepravděpodobné.

  • moryk
    14:17 11.05.2018

    Je nejaka sance, ze by se jako nahrada Iveco LMV poridila JLTV?

  • PavolR
    14:07 11.05.2018
  • tomas.kotnour
    13:49 11.05.2018

    KOLT:
    JLTV se dělá už i šestimístné? To jsem nevěděl.

  • KOLT
    13:36 11.05.2018

    hurvo, myslel jsem ve srovnání s Flyer či S-ATV, případně i NIMrem. O tom, že Patriot a Perun jsou šíleně těžké, netřeba debatovat – JLTV poskytuje lepší ochranu při mnohem menší hmotnosti.

  • hurvo
    12:57 11.05.2018

    Eagle V so svojimi 7 tonami (dokonca pancierova verzia nie kabriolet) nie je ziadna tazka krava. Boris Yalcin ma 14, a aj strnadov Patriot/husar ma 13.

  • Alpacino36
    12:34 11.05.2018

    To máte tak ked tu niektorí stliachaju komentáre len aby sa prejavili, ale o technike nemajú poňatia.

  • Flader
    12:03 11.05.2018

    Vlasto, tá preťažená Turra je dokonca ľahšia ako Samson II.

  • KOLT
    11:45 11.05.2018

    Teď koukám, že má RIV užitečné zatížení 1500 kg, což není tak zlé. Nevím proč jsem žil v domnění, že nemá ani tunu... Hned vypadá v mých očích o mnoho lépe :-)

  • KOLT
    11:41 11.05.2018

    Oni také speciálové o žádného Peruna nestáli ;-) Prý chtěli Eagle od MOWAGu. Ale i to je dost těžká kráva.

    Mně prostě přijde, že na výsadkové operace jsou lepší lehčí vozy typu Flyer, na "běžnou pěchotní práci" pak klasické LOT, přičemž v ideálním případě mohou mít speciálové nějaké odlehčené (odkapotované) verse právě od těchto LOT. Jen nevím, kolik takových vozidel momentálně tuhle možnost má, tak jako ji má Humwee... Když není k dispozici, tak holt se musí koupit něco jako RIV (nic proti němu).

  • PavolR
    11:31 11.05.2018

    Vlasto:
    Turra-30 má hmotnosť 1400 kg. Viete o nejakej 500 kg veži s 30mm kanónom?
    Veža Konsberg PROTECTOR MCT-30, ktorú zvyknú dávať na Patrie, má 1500 kg.

  • vlasto
    10:54 11.05.2018

    Jura99 zhrnutie aktuálneho diania je napr. aj tu: https://www.etrend.sk/ekonomik...
    V princípe ide o to, že minister mal podpísanú zmluvu s Patriou v dobe, keď do médií rozprával o tom, ako pripravuje súťaž.. Zmluvy s Patriou odmietol zverejniť. Patria s tým problém nemala a na požiadanie ich zverejnila.

    O nákupe vozidiel 4x4 sa tiež nič nehovorí. Môžeme teda zrejme predpokladať, že sa zrovna podpisuje zmluva a o pár mesiacov nám bude oznámené, že sa zahajuje "výskumno-vývojový projekt s dodávateľom", v rámci ktorého sa pre OS SR za dva mesiace vyvinú všetky požadované verzie 4x4. To len rozmaznaní amíci vyvíjajú a testujú JLTV dlhé roky.

    "Výskumno-vývojový projekt s dodávateľom" je inak v slovenskej korupčnej sfére vcelku novinkou. Pri uzatváraní vedecko-výskumnej spolupráce sa partner nemusí vyberať vo verejnej súťaži. Podstatou vedecko-výskumného projektu v prípade 8x8 Patrií bolo zrejme vyriešenie otázky, ako narvať druholigovú preťaženú vežu Turra 30 na podvozok Patrie, ktorá v origináli pracuje s vežou o nejakú tú tonu ľahšou. ktovie, čo budú vyvíjať pri 4x4. Možno ako dosiahnuť nižšiu rosivosť EČV.

  • Jura99
    08:21 11.05.2018

    vlasto: ale provize jsou přece běžnou součástí státních zakázek na východ od Aše a jejich výše exponenciálně roste od Aše směrem k Uralu. Přece politik nebude dělat za mzdu a přece neodejde z politiky chudý, aby se vrátil na sídliště do paneláku. Celkem škoda, že dennikn má většinu obsahu placeného, nejde o těch pár €, ale nehodlám se někde registrovat a někam posílat pár šupů a myslet na nějaké pravidelné obnovování plateb etc., abych si jednou za čas něco přečetl. Pokud se neuživí třeba reklamou, je mi líto.
    Že nákup 8x8 není čistý a ani náhodou nevypadá standardně, bylo jasné i průměrně znalému. Jen ti skalní i zde na diskusi označovali jakoukoliv kritiku jako protislovenskou. Průšvih je, že se za velké peníze nakoupí stroj průměrných kvalit.

  • Nesher
    21:39 10.05.2018

    Já si to zase u paragánů nebo 601 představit dovedu, proto takovému Perunovi, který má 601. skss je to v podstatě drobeček.

  • vlasto
    21:33 10.05.2018

    Čo sa týka nákupu 4x4 vozidiel na Slovensku, tak aktuálne sa rozbieha kauza podivného nákupu 8x8 Patrií - https://dennikn.sk/1116852/fin...
    Aktuálny minister obrany realizuje nákupy tak, že proste oznámi, že niečo kúpil :) s nejakým výberovým konaním sa nezahadzuje a je preňho nepredstaviteľné, aby o vybavovaní armády informoval verejnosť.

  • KOLT
    20:44 10.05.2018

    Nevím, mně to na náhradu Defenderů přijde moc těžké :-/ A lehkou pěchotu fakt radši do AJBANu nebo LMV.

  • KOLT
    20:42 10.05.2018

    To je docela otázka. Nicméně dneska se obecně z používání klasických teréňáků k vedení bojové činnosti ustupuje (zůstávají jen v logistice ap.). Pro výsadkáře a speciály jsou po dovybavení moc těžké, pro standardní pěchotu málo obrněné. Je tendence většinu věcí řešit právě pomocí aut jako je Iveco LMV (NIMR AJBAN, JLTV...), tedy (zjednodušeně řečeno) Humvee křížené s MRAPem. Pro výsadkové operace jsou pak používána menší specializovaná vozidla jako Flyer. RIV je sice něco podobného, ale je šíleně těžký a má poměrně malou nosnost. Takže zablbnout bych si s ním zablbnul, ale pro potřeby AČR mi nepřijde ideální.

  • Rase
    20:33 10.05.2018

    Flader:
    máš pravdu. Umím se velice dobře představit, že lehké jednotky by měly NIMR RIV a vojáci místo Iveca ve výzbroji Ajban. U těchto vozidel se mi zkrátka líbí, že už pro ně vyrábí VOP CZ hodně komponentů a myslím že jsou zapojeny i různé tuzemské firmy. Hodně zajímavé bude i hledání lehkého 4x4 (na běžné ježdění) - tam fandím ALTV od ACMAT (militarizovaný Ford) - přidat trochu pancíře u SVOS by nebyl problém.

  • Flader
    20:16 10.05.2018

    Rase, práve ten NIMR RIV by mohol byť teraz pre AČR dosť zaujímavý. Predsa len, keď idete budovať výsadkový pluk. Ak bude naozaj výsadkový, alebo "výsadkovo -aeromobilný" tak bude treba niekde zohnať aj vozový park. Predsa len aj Iveco je už dosť veľké.

  • Clanek
    20:14 10.05.2018

    Nemel by se pomalu blizit termin vyberu 4x4 na SVK? Nejake nove info jestli se to nekam hybe, co jo, co ne atd? I s ohledem na to co uveze/neuveze Spartan...

  • Rase
    19:53 10.05.2018

    Ten TAROS se mi už dlouho hodně líbí. Když jsou dnes tak oblíbené dálkově řízené tanky, tak by bylo super, osadit na něj věž z BMP-1. Jasně, je to zbytečná blbost, ale :-D Syřané to taky cpali na kde co.
    NIMR RIV je hodně pěkné vozítko, nejsem si jistý, zda ideální pro AČR, ale i když člověk vedle něj jen stojí, úplně mu cukají palce u nohou a chtějí si s ním zařádit někde mimo silnici. Tohle FOX a podobné nevyvolávají.

  • hurvo
    18:11 10.05.2018

    Ta schema zbranovej stanice mgc1 . To myslia vazne? Kamerka osadena za kolimator? Islamsky stat v syrii vyrabal sofistikovanejsie stanice.

  • Jara
    16:57 10.05.2018

    Martinko
    Není to motor z žádného Maserati je to V6 od VM motori, na ty díly sehnat není žádný problém

  • Nesher
    16:37 10.05.2018

    Petr M
    Fox je jen upravený Mercedes G, který se navíc už v této verzi ani nevyrábí. Mezi Foxem a LR Kajman není skoro žádný rozdíl.

  • Petr M
    16:34 10.05.2018

    K čemu auto z Emirátů? Daleko lepší varianta se mi zdá FOX od Zetoru.

  • martinko
    16:12 10.05.2018

    Motor maserati? ,tak tady někomu hrabe na majáku ,dostupnost dílů na případnou opravu třeba v Afgánistánu?To budou muset v dukanech drobet rozšířit sortiment!!!
    Prostě v jednoduchosti je krasa a dostupnosti,nic proti pokroku ale zrovna vozidlo musí fungovat i když není dostupné spojení s logistikou a kolikrát je jedinou možností vše opravit v místní kovárně a naboje do Sa- 58 koupit v trafice s cigárama.Prostě moderní technologie ano ale vždy s jednoduchým nouzovým režimem.Pravda Maserati je nádherné auto ale v kabriu a na Rimini.