Vostok 2018: Největší ruské vojenské cvičení od roku 1981

Seřadiště tanků T-62; ilustrační foto / FaceBook Ruského ministerstva obrany 

V rámci vojenského cvičení Vostok 2018 (nebo Východ 2018) se v Rusku odehrají největší vojenské manévry za posledních 40 let. Posledním podobně rozsáhlým operačně-strategickým cvičením byl Západ 81 na hranicích s Polskem.

V Rusku od 20. do 25. srpna probíhá bojová prověrka 262 000 vojáků, více než 900 tanků, 1000 letadel a 300 plavidel. Především jde o jednotky Východního a Centrálního vojenského okruhu, ale také výsadkářů, strategického a dopravního letectva a vybavení Severní flotily.

Prověrka je součástí obřího operačně-strategického cvičení Vostok 2018 naplánovaného na 11. až 15. záři. Cvičení bude probíhat především ve Východním vojenském okruhu za účasti vojenských jednotek z Číny a Mongolska.

Velikost samotného cvičení Vostok 2018 není známa, ale do cvičení Západ 2017 se v minulém roce zapojilo podle různých odhadů 70 000 až 100 000 osob a do v úvodu zmiňovaného cvičení Západ 81 (podle údajů CIA) 100 000 až 150 000 osob. Přesný počet je obtížné určit, protože během daného období probíhá mnoho vojenských manévrů a není jasné, kdy jde o samostatná cvičení a kdy manévry spadají pod jediné zastřešující cvičení s jedním velením.

„Půjde o největší vojenské cvičení od Západ 81. Bude to bezprecedentní jak z hlediska geografického rozsahu, tak z mohutnosti velitelských a řídících center a sil, které se mají účastnit,“ uvedl ruský ministr zahraničí Sergej Šojgu. „Do cvičení budou zapojeny Východní a Centrální vojenské okresy, severní loďstvo, výsadkové jednotky, strategické a vojenské dopravní letadla, stejně jako velitelská střediska a síly ozbrojených sil Číny a Mongolska.“

Hlavním cílem cvičení je podle polského deníku Defence24 nácvik vedení bojových operací velkého rozsahu, doprava bojových jednotek na dlouhé vzdálenosti a nácvik mobilizace velkého rozsahu. Pro mobilizované jednotky budou například staženy tanky T-62 a T-72 z vojenských skladů a přesunuty po železnici na velkou vzdálenost.

Čína na cvičení vyšle 3200 členů vojenského personálu a 30 vrtulníků a letadel. Podle čínského ministerstva obrany je Vostok 2018 zaměřený na posílení strategického vojenského partnerství mezi Čínou a Ruskem a na zvýšení schopností obou zemí společně reagovat na různé bezpečnostní hrozby, zajistit regionální mír, stabilitu a bezpečnost.

V souvislosti s cvičením je nutné si uvědomit, že ruské manévry doprovází masivní informační operace. Především ve vztahu k západnímu obyvatelstvu je cílem vyvolat „šok, hrůzu a fascinaci“ z toho, že se „Rusové cvičí na válku“. Šok, hrůza a fascinace jsou starými dobrými prostředky k dosažení povolnosti obyvatel nepřátelské země.

Autoři Guillaume Lasconjarias a Lukáš Dyčka z NATO Defense College v Římě na webu natoaktual.cz již při cvičení Západ 2017 upozornili, že v souvislosti s ruskými vojenskými manévry je „nutné umírnit svou krátkodobou emotivní reakci v médiích a soustředit se na skutečné pozorování dlouhodobých strategických implikací.“

„Ale nevýhodou je [umírněné reakce - pozn. red. ] bohužel, že budeme sedět na „recieving end“ narativu, konstantně bombardováni zprávami z ruských a proruských webů o zdánlivě neporazitelné mocné ruské armádě. V takové situaci musí naše veřejnost vědět, že také nesedíme s rukama v klíně,“ píší autoři.

Autoři dále v článku upozorňují:
„Ale místo emotivní reakce a hrůzy z toho, že „Rusové cvičí“ poukazujme na to, že skutečný vojenský přínos této „show“ patrně neodpovídá prostředkům, které do ní Moskva vložila. Její politický přínos pro Kreml ale máme v rukou my samotní – pokud tuto show nepustíme v přímém přenosu do našich médií (ještě k tomu s urgentním komentářem nejvyšších představitelů Aliance), ruská investice vyjde vniveč.“
„Koneckonců pojem „Potěmkinova vesnice“ ne nadarmo pochází z Ruska a na velká vojenská cvičení sedí více než trefně. Schopnosti, technika a počty ukázané při cvičení budou tím nejlepším, co si Moskva může dovolit. Bylo by iluzorní se domnívat, že zbytek ruských sil vypadá stejně. Rusové to moc dobře vědí a chtějí skrýt. Je však zcela zásadní, aby to věděl i obyčejný občan aliančních zemí.“

Zdroj: Defence24, natoaktual.cz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě

V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál ...

Rusko dokončilo prototyp nového bombardéru Tu-22M3M

Ruská společnost Tupolev oznámila dokončení výroby prvního prototypu hloubkově modernizovaného ...

Rusko modernizuje strategické bombardéry Tu-95MS

Podle ruské tiskové agentury Interfax letecká společnost Tupolev a ruské ministerstvo obrany ...

36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo

Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • logik
    22:54 02.09.2018

    Jirosi: Alek bych se rozhodně nezbavoval, když už je máme a máme zázemí na ně. Možná budu kacíř, ale ty stroje jsou IMHO dobrý a maj velkou bojovou hodnotu, pokud už šetřit na letectvu, tak nezavést bitevní vrtulníky, a ne rušit alky....

    A stejnětak teď nemá smysl kupovat Grippeny Cčka. To je letadlo za zenitem a, vzhledem k tomu, že hlavní zákazníci přecházejí na Ečka, bez budoucnosti.

    Fenri: Severní vietnam ale nebyl severní vietnam, ale Severní vietnam + Čína + SSSR, navíc na domácí půdě. Ale to je jen detail.

    GlobeElement: +1

  • Jirosi
    17:06 23.08.2018

    Jara: Mýt silné letectvo = zbavit se ALCA, ve prospěch dalších "Gripen" (výhledově se zbavit i těch "Gripen" ve prospěch lepších letadel).

    "peníze by jsme měli investovat do toho aby ty naše brigady měli masivní technologickou a kvalitativní převahu nad potencionalním nepřítelem a byly schopné fungovat s jednotkami NATO"

    Kvalitní vybavení je drahé, takže buď se musíme spokojit z doma vyrobeným průměrným. Nebo nakoupit v zahraničí za značné peníze.

  • Jara
    13:26 23.08.2018

    Ale já neříkám stahovat ocas Fenri! Říkám mít silné letectvo a PVO a dvě špičkově vybavené a prvotřídně vycvičené brigády, tak aby si každý dvakrát rozmyslel srát se do nás(nějaké raketomety a třeba SCALPU pro možnost kousnout ný také nebyla od věci), ale totální válku mi bojovat bez spojenectví nemůžeme, co popisujete vy je partizánský boj, ale ten přichází na řadu při prohře, kolapsu kdy nastupuje bezpráví ....zkrátka poslední možnost, musíme budovat ekonomiku a konečně i armádu, tak aby se do nás nikdo nezkoušel srát a my měli také větší vliv na spojence, to je jediná cesta.

  • GlobeElement
    13:09 23.08.2018

    fenri

    Máš naprostou pravdu. Už samotný fakt, že i malý pes bude kousat zabrání zloději vlézt ti na zahradu.

  • fenri
    11:59 23.08.2018

    Problém vidím v tom, že je chybné jít do obranné války jen tehdy, pokud mám solidní naděje na vítězství. I prohraná obranná válka je investicí do budoucnosti. Za další během zdánlivě předem prohrané obranné válce se může stát velká spousta věcí a běžně se stává.
    Češi se nikdy neměli šanci ubránit Německu (přesněji obyvatelstvo dnešního Česka obyvatelstvu dnešního Německa, aby tu někdo netahal slovíčkaření). Přesto do toho šli a nejednou vyhráli, či se ubránili, prostě tu jsme, což celá řada národů, co byla od Rujany po Žitavu říct nemůže...
    Finsko mělo prohrát se SSSR a být smeteno. Sice prohrálo, ale způsobem, že smeteno ani náhodou nebylo. Izrael měl opakovaně prohrát s Araby. severní Vietnam měl prohrát s USA, stejně jako Afghanistán měl prohrát s Brity, Sověty a Američany... atd.

    Obecně by rezignace na vlastní obranu v situaci, kdy jsou vyhlídky pochmurné, vedla ke vzniku jediné světové totalitní říše.

  • GlobeElement
    11:49 23.08.2018

    Jara + fenri

    Asi by bylo dobré ujasnit si pojmy.

    Co to znamená "ubránit se"? Odrazit útok nepřítele a způsobit mu ztráty, nebo nepřítele porazit a donutit ke kapitulaci?

    A také záleží na tom, komu se chci ubránit. Izrael se ubrání státům typu Sýrie, ale Číně nebo Rusku by se bránil jen steží.

  • fenri
    10:30 23.08.2018

    Jara - no obecně si uvědomte polohu, velikost a závislost na dovozu asi 90% zemí světa. Podle vaší logiky by se bránit mohli tak akorát Američané, Rusové a.... a to je asi všechno.
    Všichni ostatní jsou buď málo izolovaní, malí, nebo závislí na dovozu. Jak dlouho by se bránila Británie, Čína, Japonsko...bez dovozu ropy a dalších komodit?
    Jak by se bránil maličký Izrael? Malé a nerostnými a lidskými zdroji nedisponující Finsko? Atd. atd.

    Válka není komfortní záležitost.

  • Jara
    09:43 23.08.2018

    Givicz
    Ani CSLA by se nepříteli neubránila sama, ČR ani ČS nikdy nebyly schopné bránit vlast bez spojenců uvědomte si naší polohu, velikost a to že náš průmysl já závislí na přísunu surovin.....

    Naši prioritou by mělo být silné letectvo a PVO, pak by nám plnohodnotná střední a těžká brigáda plus výsadkový pluk stačili, peníze by jsme měli investovat do toho aby ty naše brigady měli masivní technologickou a kvalitativní převahu nad potencionalním nepřítelem a byly schopné fungovat s jednotkami NATO, kde samozřejmě mame svoje závazky

  • givicz
    09:27 23.08.2018

    GlobeElement srovnáváš nesrovnatelné.... současná expediční armáda která utápí miliardy korun v nekonečné válce v Afganistanu je možná tak schopna bránit větší okresní město.. kdežto za komanču to byl sbor, který měl stovky tanků, letadel, děl a x násobně více lidí..

    mám kámoše co odešel nedávno z armády ( v době krize rušili útvar a on by musel na druhou stranu republiky) tak se jim na to vysral a teď říká,že když to porovná, tak měl 10 let dovolené za velice slušné prachy (dělal v autoparku dobíjel baterky atp)..... v pracovní době bazén, posilovna, kdežto teď musí skutečně pracovat...

  • technik
    09:18 23.08.2018

    Co se týká OT64 povolaných tuším že z posádky Hodonín. Problem byl hlavně v nízké rychlosti doprovodu vojenské policie, skot má špatně chlazenou převodovku, je chlazená náporovým vzduchem a na velké vzdálenosti musí prostě valit jinak se prehreje převodovka a to byl jeden z problémů tohoto přesunu. Nic méně za mě OT64 byl prostě srac který třeba BTR60 převálcoval skoro ve všem.

  • GlobeElement
    08:50 23.08.2018

    technik a Luky

    Velitele prvosledových jednotek jsem nepotkával, potkával jsem ty z generálního štábu. Je možné, že u těch prvosledových byla vyžadována jakási bojeschopnost.

    ČSLA byla velká počtem, ale haprovala kvalita, zejména kvalita lidí. Jsem generace, která by byla nasazena v onom hypotetickém konfliktu se západem a fakt bych radši střílel na druhou stranu - a nebyl jsem sám. Takže mužstvo bylo tvořeno směsicí nespolehlivých potenciálních dezertérů, na všechno kašlajících Švejků a ustrašených kluků co to chtěli hlavně nějak přestát. A do toho velitelský sbor, který se víc bál špatně vyzdobené nástěnky než nějaké války a věděl, že v mužstvu má možná víc nepřátel než na druhé straně hranice.

    Ruská armáda byla jiná. Hlavně to byla armáda, která, podobně jako Američani, skutečně bojovala. Měla zkušenosti k Koreje, z Vietnamu, z Maďarska, z Afghánistánu, to nebylo pár poradců, to byly tisíce vojáků a reálné bojové zkušenosti. I vymytí mozků bylo v SSSR o několik řádů důkladnější, než u nás, Rusové skutečně považovali Američany za nepřátele, ne za potenciální osvoboditele, jako my.

    Po roce 1990 jsem viděl ten vzestup kvality. Důstojníci začali být samostatnější, sebevědomější, politický tlak na ně se rapidně snížil a začaly být vyžadovány vojenské schopnosti, ne oddanost idejím Marxe a Lenina a to bylo znát. A po zavedení profesionální armády se i v mužstvu najednou objevili ti, kdo vojáky být chtěli. To se nedá srovnat.

    Nesrovnávám techniku, i když slavná scénka, kdy při povolání OT k ochraně Svobodné Evropy polovina vozů nedojela, protože se rozpadla po cestě taky o něčem svědčí.

  • ruleta
    22:25 22.08.2018

    " Římě na webu natoaktual.cz již při cvičení Západ 2018 upozornili, " odkaz smeruje na Zapad 2017.

    Kazdopadne nechapu tohle "především ve vztahu k západnímu obyvatelstvu je cílem vyvolat „šok, hrůzu a fascinaci“ z toho, že se „Rusové cvičí na válku“. Šok, hrůza a fascinace jsou starými dobrými prostředky k dosažení povolnosti obyvatel nepřátelské země." ...toto souveti implikuje, ze kdyz cvici statisice ruskych vojaku - tak zapadni obyvatelstvo je povolnejsi(??).

    "„Ale místo emotivní reakce a hrůzy z toho, že „Rusové cvičí“ poukazujme na to, že skutečný vojenský přínos této „show“ patrně neodpovídá prostředkům, které do ní Moskva vložila. " pokud jde o vsevojenska cviceni ve statisicovych poctech, tak minimalne Rusko ukazuje nakolik je schopno/neschopno vsechny slozky koordiovat a to v meritku na zapade nevidanem. "Prostredky" jsou v tomto ohledu irelevantni - toto neni podvojne ucetnictvi.

  • technik
    19:48 22.08.2018

    O zdvořilost nešlo například condoleezza riceova jedna z ministryn zahraničí USA a poradkyně prezidenta pro bezpečnost se za totace věnovala cz armádě a ruské. Napsala o tom i knihu kde mimo jiné řeší i vztahy mezi armádami ale také jako bezpečnostní expert na východní blok se vyjadřuje k systému velení,technice a podobně. Doporučuji si to precist a udělat si o tom svůj obrázek.

  • Tesil
    19:22 22.08.2018

    Luky
    Hodně záleželo na tom kde a kdy člověk sloužil.Stačilo aby se pár lampasáků vyměnilo
    a výcvik dostal jinou úroveň.Samozřejmě v mezích možností.
    Koncem osmdesátých let začali do ČSSR přijíždět zástupci západních armád a ti zas tak špatně armádu nehodnotili.Mohlo ale jít o zdvořilost.

  • technik
    19:16 22.08.2018

    To luky

    Tohle by si měl vytesat do kamene.

  • fenri
    19:10 22.08.2018

    Luky: výstižné.

  • Luky
    18:55 22.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Já mám z toho ČSLA vs AČR dvojaký pocity. Najednu stranu jsem absolvoval základku v osumdesátkách a k tomu patřilo předrevoluční rozhodování "co na střední"....do škol chodili vojáci a měl jsem instrukce "hlavně na nic nekývnout". Profi vojenská kariera v sobě měla cosi bolševicky odpudivého, k tomu ta smradlavá cvičení CO a neustálé povídání si o jaderném holocaustu a otravných bojových látkách....no když pak člověk vyjel na běžky a nad hlavou mu přeletěla dvojice SU-25 nebo někde řádily MiG-21, byl to neovladatelně mesmerizující zážitek... ale jinak měli lidi vojenství spíš spjaté s pořádným průserem, smradem a utrpením. Bylo to takové pravdivější.
    Po revoluci přišly akční filmy, hry, násilná zábava, adrenalinový sporty....valilo se to odevšad. Vzniká falešný pocit, že válka je něco krásnýho a zajímavýho. Já třeba chodil o víkendu k tátovi do projekťáku na 286 pařit špičkový M1 tank platoon (jednička!). Ten manuál stojí i po třiceti letech za přečtení, parádní náhled do západního vnímání obou doktrín (doporučuju stahnout PDF). Jasně, že je to karikatura reálnýho světa. Tankistu to z vás neudělalo, ale vyvolává to prvotní zájem, nadhazovalo vazby, vztahy, prostorové měřítko problému. Do armády už nejdou ustrašený záklaďáci ani korytářský gumy, ale většinou lidi co stojí o akci a zkušenosti (dnes běžně všichni rotují). Jo, jinde jsem psal, že tam jde rozličná omladina i kvůli příspěvku a neutěšené situaci (běžné i na západě - černí,míšenci, slamy a periferie), ale stejně musí mít dobrý rejstřík, zdravotní stav i nějakou kondici...a vždy musí počítat s možností, že půjdou do palby - možná zítra, možná za měsíc nebo za rok. V dobách ČSLA to byla taková hypotetická teorie, voják nebo civilista na jaderný frontě dopadnou podobně a voják má ještě nějakou šanci dostat armádní proviant a po ruce má ochrannou výstroj. Spíš to bylo jedno.
    Doba je prostě jiná, nemám tendenci AČR hanět (naopak), ale vždycky si vzpomenu na nostalgický povzdechnutí důstojníků na vojně: "tenkrát se nás ještě báli" (pouštěli nějaký starší dokument a kluci z čety se chichotali...pak defilovaly Točky.) ČSLA určitě měla spoustu kvalitních lidí i nějakou tu nebezpečnou techniku, sešněrovaný velení, ustrašenou hierarchii, demotivující účel vykrvácet při naklepání nepřítele pro zdrcující útok vojsk Sovětů....
    Srovnání s Irákem hodně hapruje, už jen kvůli terénu, jeho krytu a JZ na obou stranách. Ani pro jednu stranu by se konflikt v Evropě neodehrával podle jejich představ. O tom jsem přesvědčen.

  • technik
    17:40 22.08.2018

    To globelement

    Víš já s tebou nesouhlasím. Vím že obraz lampasaku z dob komunismu je pošramocen filmy jako tankový prapor a podobně ale u prvosledových jednotek byli velmi kvalitní důstojníci a skvěle ovládali svoje řemeslo. Zažil jsem několik generací velitelů ale ti nejlepší alespoň pro mě byli ti kteří byli poznamenání komunistickou armádní výchovou. Sice neuměli anglický jako nová generace velitelů, neměli takovou fyzicku, ale bravurně ovládali techniku které veleli. Víš je jednoduchý velet tankové rotě profiku o velikosti 90 mužů ale velet 90 zakladakum kteří ve 4 výcvikovém období jeli bosky rot, to už chce velitele s velkým V. Na yutobe si dej hledat třeba " rozhovor pvos František Chmelař" a poslechni si předrevolučního důstojníka jak mluví o své práci. A mimochodem nám zase vykládal velitel roty že se také účastnil setkání se zahraničními důstojníky a když jim řekl přesně trasu, kudy by při útoku jeli se specifikacemi mostu,křižovatek, nebezpečnými prostory tak amikum padla brada. Zvláštní že ti chlapi vesměs tankani za bolševika cvičili přesuny na hranice a často obě strany na sebe mávali kanonama. O to bylo usmevnejsi když zjistili že těm rotám nebo v těch tancích seděli právě ti velitele že setkani a věř že si měli o čem povidat.

  • raziel87
    17:06 22.08.2018

    2 Jirosi

    tak já nevím člověče. Reagoval jsem přeci na tebe, když si psal "pozor! marina přijela k Saddamovi v Pattonech RISE, takže asi tolik k těm vaším supermoderním Abramsum"

    Na to já ti oponoval, ať si nejdřív zjistíš, jaká byla taktika a potřeby Marine Corps v Pouštní bouři. Následně jsem se zapojil do diskuze o Kladivu. Je to pro tebe takto srozumitelné?

  • raziel87
    17:00 22.08.2018

    2 Luky

    :-) ok, když to berete takhle, tak potom mlčím a máte se Slávou pravdu.

    Já to zohledňoval na základě původních sovětských modernizací T-54 1947, 1949, 1951, (T-55 1958) a tam byli kromě tebou vypsaných vylepšení ty nejdůležitější v podobě přechodu postupně k APDS 3BM-8 -> HEAT-FS 3BK-5. Ten nárůst hmotnosti se mi zdá docela dost, osobně bych typoval max 41t, ale to je fuk.

    Proto píšu o 55AM2, protože to byla ryze ČSSR alternativa a pro tu bylo následně vyvíjeno KLADIVO. T-54 s tím systemem (po těch letech od zavedení) prostě neměl moc společného - subjektivně, dle mého.

  • Jirosi
    16:56 22.08.2018

    raziel87: Tak se hezky pochlub na čí příspěvek to byla reakce.... Ale je to marný, je to marný, je to marný.

  • Luky
    16:46 22.08.2018

    Razirl - popravdě nevím, odkud to mám, ale nejrychleji asi z této stránky na válce:

    Nejdříve je třeba ujasnit si, že tanky T 54 po modernizaci se od T 55 prakticky neliší a laik může zaznamenat pouze některé vnější znaky např. příklop nabíječe respektive věžička nabíječe a její ovládání, u T 54 vždy kulatý příklop někdy i sešikmený (VT mnohem lépe viděl svými pozorovacími přístroji doprava) u T 55 výhradně ve tvaru zaobleného několika úhelníku na vyvýšené věžičce (VT přes příklop nabíječe moc dobře doprava neviděl) u některých T 54 M byl patrný zavařený otvor na věži před příklopem nabíječe kde v původním T 54 byl stropní ventilátor používaný při střelbě, vnitřní vybavení tanku je téměř totožné z vyjímkou spojení u T 54 M/ AM1 byly ponechány RDST R 113 zatímco u T 55 M byly vždy R 123 další patrný znak anténí kloub atd. jistě najdeme mnoho dalších rozdílů např. v pozorovacích přístrojích atd. a samotného by mne zajímalo na které rozdíly bychom přišli, ale pro bojovou hodnotu nejsou podstatné, takže se zpravidla hovořilo o 55 tkách kladivech, ale ve většině případů se jednalo o modernizované T 54. Zato rozdíl mezi T 54/55 AM1 a AM2 je markatní. Především přídavné panceřování na věži, čelním šikmém pancíři a zodolněném dnu korby, přídavné pancíře na věži jsou demontovatelné, taktéž gumové ochrany palivových nádrží, výstrojových beden a prostoru mezi pojezdovými koly a blatníky, dalším markantním znakem je termoplášť kanonu a vrhače zadýmovacích granátů. Vzhledem k těmto skutečnostem tank přibral na kilech cca na 43 t s plnou výzbrojí a palivem z původních cca 36 t u T 54 AM1 a bylo tedy nutné popracovat především na podvozku kde došlo ke zkvalitnění a předpružení torních tyčí a jejich uložení, zodolnění vahadel a tlumičů. Dále došlo ke zvýšení výkonu motoru především úpravami na vstřikovacím čerpadle, toto zvýšení výkonu vyvolalo potřebu změn v chladící soustavě chladící kapaliny a oleje kde byly zkvalitněny chladiče jejihž žebrování byla měděná. Dále byl tank již seriově vybaven systémem dipól (systém detekce a indikace provozních hodnot motoropřevodové soustavy tanku, který byl v T 54 AM1 u bojových útvarů testován. Nejmarkantnějšími změnami v bojovém prostoru byly nové rdst R 173 a přijímač P 173 kdy velitel tanku příjímal provoz na dvou frekvencích což bylo výhodné při radiovém provozu ve fázi rušení, ovládací skříňka odpalování zadýmovacích granátometů, a ovládací skříňka (joystik) pro navádění PTŘS bastion. T 55 AM2 se vyznačovaly vyšší spolehlivostí SŘP ale nejsem si plně jist zdali to bylo zkvalitněním výroby. Domnívám se že to bylo předevěím dramatickým snížením výcviku tankových jednotek armády na konci 80 a počátku 90 let kdy byly tyto tanky v armádě používány.

  • raziel87
    16:41 22.08.2018

    2 Jirosi

    však reaguji, Technik to vysvětlil, ty ses snažil chabě rozporovat.
    Ty Jirosi začni reagovat až ve chvíli, kdy budeš mít o diskutovaných tématech alespoň základní znalosti. Zatím jsou to od tebe všechno až příliž často laciné informace z 1,
    slovy první stránky vyhledávače googlu. Takhle ty totiž diskutuješ o taktice a technice,
    první stránkou googlu.

  • Jirosi
    16:38 22.08.2018

    Raziel87: Reaguj vždy, až když si přečteš diskuzi a nedělej se zebe pokaždé "...".

  • Jirosi
    16:38 22.08.2018

    Raziel87: Reaguj vždy, až když si přečteš diskuzi a nedělej se zebe pokaždé "...".

  • raziel87
    16:34 22.08.2018

    a jeden Bradley to koupil od Abramse....a bylo vymalováno :/

  • raziel87
    16:33 22.08.2018

    2 Global Element

    ne, došlo k několika úmrtím, u US Army i u Kanaďanů :( Právě kvůli friendly fire od Bradleys. Také to byli jediné ztráty u tankánů, bohužel od vlastních

  • GlobeElement
    16:31 22.08.2018

    markusi, možná nějaký tank zasáhli, ale protože používali HEAT munici, proti které byl pancíř odolný, nezničili. Čtyři Abramsy byly zasaženy střelami Hellfire a posádky to přežily.

  • raziel87
    16:30 22.08.2018

    2 Luky

    ne, 55AM2, T-54 ne

  • markus223
    15:40 22.08.2018

    Jenom bych tu doplnil, že jednotky USMC neměly v Perském zálivu tanky M60A3 nýbrž M60A1. 1. a 3. tankový prapor námořní pěchoty si nárokovaly zničení celkem 116 iráckých tanků 3. tankové divize včetně mnoha T-62, a tanky M1A1 4. praporu zničily dalších 59 strojů, včetně asi 30 tanků T-72. Během války nedokázala irácká tanková palba prorazit pancíř ani jednoho amerického tanku M60A1 a zřejmě se jí ani nepovedl žádný zasáhnout.

  • raziel87
    15:09 22.08.2018

    ale ty si vlastně zapomněl na váhová omezení, která jsou pro marinu jednou z priorit :-)
    Hele jirosi.....co se na 5 let zavřít do studovny a načíst alespoň základní informace o tom, o čem tu s takovou vervou pořád zvracíš, vždyť je to furt na jedno brdo.....letadla....jirosi neví, tanky...jirosi neví, Poldi...jirosi neví, protože archivy z 90 .let se prostě nenávrátně mažou...ale vlastně jsme na diskuzním foru alík.cz, kecálek pro všechny....

  • GlobeElement
    15:06 22.08.2018

    Neshere

    k té pravděpodobné porážce ČSLA v eventuálním střetu s NATO - ano, to by se nejspíš stalo. Naše armáda totiž byla spíše na papíře a důstojnický sbor se vyznačoval politickou poslušností a možná i uvědomělostí (pokud ji nehrál), ale jinak to vojáci nebyli.

    Na začátku 90 let jsem měl možnost setkávat se s americkými důstojníky působícími u nás v rámci příprav vstupu do NATO. Kontrast s našimi důstojníky byl propastný. Americký plukovník byl sebevědomý, samostatně se rozhodující sportovec, který by se v případě potřeby dokázal ubránit i pěstmi, český plukovník byl páprda s břichem, který se bez pokynu nadřízeného ani nevymočil. Čest výjimkám, ale já žádnou nepotkal.
    Úkolem naší armády bylo především nevzpouzet se Rusům, mužstvo tvořeno demotivovanými záklaďáky. Úkolem americké armády bylo bránit USA a prosazovat zájmy americké politiky a podle toho to vypadalo.

    Naše dnešní armáda je skoro 10x menší, než ČSLA, ale troufám si tvrdit, že silnější. Rozdíl je v kvalitě lidí. Bez dobrých, schopných a samostatných vojáků je i tanková divize jen hromada železa.

  • raziel87
    15:06 22.08.2018

    2 Jirosi

    tak M60A3 bych moc nevytahoval, víš jaký úkol tam mariňáci měli, v jakých oblastech se pohybovali oni a v jakých Abramsy s Bradley?

    U Pattonu byl největší problém pro nevycvičené posádky s MICLIC, ale stejně je to úplně jedno, protože sám Schwarzkopf prohlásil, že pokud by jeho muži měli T-72M a Iráčani M1A0-1, tak by to dopadlo úplně stejně. Samotný stroj by na průběhu operací nezměnil vůbec nic. Tolik tvé snaze demonstrovat, že marina vyjela s archaickými typy.....ne, marina měla tanky, které si upravila podle svých požadavků a plně odpovídala jejich potřebám ty trumbero

  • Luky
    15:00 22.08.2018

    já myslím, že T-54 i T-55....pro T-72 se připravoval "PALCÁT", ale to už nestihli

  • Bernis
    14:55 22.08.2018

    :Jara

    Tank T-55 AM2 "Kladivo"

    https://www.youtube.com/watch?...

  • raziel87
    14:48 22.08.2018

    2 slavo

    Keď... tak T-55, ta měla

  • Jirosi
    12:49 22.08.2018

    Třeba americký marina jela do "iraku" na M60A3... k těm vymazelným USA vozidlům.

  • Jara
    12:29 22.08.2018

    Jj už jsem trochu pátral, ale diky

  • Slavoslav
    12:03 22.08.2018

    Jara

    Kladivo je SRP pochádzajúce z ČSSR

  • Jara
    11:52 22.08.2018

    Co mělo kladivo za SŘP, něco našeho ??

  • Laci
    11:20 22.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Míša a semtam:
    Můžete si laskavě vyměnit navzájem e-maily a psát si ty svoje a smyslu na nich? Když nemáte nic k článku, tak se radši nevyjadřujte.

  • fotr
    11:14 22.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    to:DuPo
    Nemyslím si že v Rusku někoho moc zajímá co si myslí lidi a co hodlají strpět, pokud se tam objeví nějaká výrazná individualita která začne vystupovat proti Kremlu a začne mít podporu obyvatel, je rychle odstavena (zavražděna, uvězněna nebo vyhnána do exilu). Rusko přijalo v poslední době množství zákonů které jim potlačování svobody projevu usnadňují a díky jim klidně zametou s každým kdo se jim znelíbí. Obrovská rozloha Ruska také stěžuje nějaké masové soustředění odporu a protestu a tak myslím že k žádné převratné změně ještě dlouho nedojde a Putin a jeho věrní jsou zatím pevně v sedle. Otázkou je co nastane po Putinovi, pokud se nenajde stejně silná ruka, může tam dojít k velkým ,,bojům" o moc které by teoreticky mohli dojít až do rozpadu RF a ztrátě globálního postavení. Až se těch několik desítek nejbohatších oligarchů začne rvát o moc, může to být hodně zajímavé, zatím je Putin drží na uzdě.

  • Luky
    11:00 22.08.2018

    jo, máš pravdu, ten náš socialistický upgrade byl na T-54, což je ještě starší kousek...každopádně si s tím mnohem víc věřili.

    On i Abrams sloužil většinu studené války jen se 105mm (pak to tuším cpali na MGS) a co šlo do Pouštní bouře byly "top-notch", čerstvě vymazlený kusy, které nebyly za studené války k dispozici.

  • Slavoslav
    10:53 22.08.2018

    Luky

    Keď tak t 54.

  • Luky
    10:37 22.08.2018

    Ten dlouhotrvající konflikt s Iránem údajně taky slušně tanky opotřeboval.

    Takže když kvůli "vyvrženým novorozencům v Kuwaitu" Amíci poslali svoje čerstvě upgradovaný obrněnce s vydrilovanými posádkami z cvičišť střední Evropy a s veškerou podporou a nadvládou na první verze opotřebovaných tanků s vyčlochtanýma hlavněma po životnosti, které sřílely obstarožní munici.....no je třeba se k tomu stále upínat pro pocit všeobecné nadřazenosti anglosaského genotypu, který je naším vzorem.

    Jinak, když probíráte T-64, tak jsem si vzpomněl, jak si v ČSLA pochvalovali T-64+KLADIVO i vedle T-72. Takže slušný SŘP dokáže divy a ve velké válce vyjede do boje vše (vzpomeňte alegorické vozy v Sýrii - Mad Max).

  • Míša
    10:35 22.08.2018

    @echnik

    Z těch informací jsem si sedl na pozadí, párkrát jsem v něm seděl, vím, že mechanismus(autonabíječka) je nebezpečnější osádce, víc, jak nepříteli. Věřím, že bal. computer+termovize+lepší stabilizace z něj udělá lepší zrůdu, než jen výrobnu mrzáků z posádky. Ovšem také vímě, jak rusové pokročili v produkci nových termálních optik. To vše nevytváří výhody východu nad Z.

  • PavolR
    09:53 22.08.2018

    Host: Ide účelovú karikatúru, narážajúcu na výsledok súperenia NATO-ZSSR, kedy sa počet vojakov a tankov ukázal byť dokonale irelevantný.

  • Pla-men
    09:46 22.08.2018

    Není úplně košer zesměšňovat ruské NZ . Protože i v západních armádách NATO včetně Usa je plno staré techniky určené pro zalohy. To , že Irák dostal na prdel, je neoddiskutovatelný fakt. A o taktické Saddamove vyspělosti svědčí i 8 let trvající konflikt s Íránem...

  • lorgarius
    09:16 22.08.2018

    ok, ale ak predstavitelia NATO, nebudu hikat zdesenim nad ruskym nebezpecenstvom, ako budeme odovodnovat nase nakupy a cvicenia?

    len tak na okraj nebola znacna cast irackych tankov vyrobena u nas?

  • Host
    08:35 22.08.2018

    PavolIr sorry jako ale chováte sa ako sputnik. nechcem vas osočovať z blbosti a preto vravím že zámernte skresľujete a vytrhávatě z kontextu už toľkokrát omieľanú vetu o najvatšej tragedii 21storočia

Stránka 1 z 2