Vozidla „Jackal“ společnosti Supacat chtějí ohromit Českou republiku

Vozidla „Jackal“ společnosti Supacat chtějí ohromit Českou republiku
HMT600 / Supacat (Zvětšit)

Renomovaný britský výrobce bojových vozidel Supacat projevil vysoký zájem o předpokládanou veřejnou zakázku týkající se nákupu lehkých útočných vozidel pro ozbrojené síly České republiky. Jedním z klíčových produktů firmy je vozidlo HMT400 4x4, přezdívané britskými ozbrojenými silami „Jackal“. Platforma HMT400 je extrémně flexibilní pro operace v terénu a dokáže se přizpůsobit široké škále bojových podmínek.

„Jackal” se osvědčil během operací v Afghánistánu a představitelé britských ozbrojených sil si vozidlo nemohou vynachválit. Má jedinečný systém vzduchového odpružení, který umožňuje upravit světlou výšku vozu dle terénu, a vyznačuje se tak optimálním výkonem v jakémkoliv prostředí. Jelikož flexibilita hraje na moderním bojišti čím dál tím důležitější roli, stal se HMT400 špičkou v oblasti inovací bojových vozidel a zároveň odpovědí na nové i stále se vyvíjející hrozby. 

HMT400 má celkovou hmotnost 7 600 kg, včetně užitečné hmotnosti až 2 100 kg. Na bojišti vyniká vysokou manévrovatelností a mimořádnou odolností. Maximální rychlost vozidla je 120 km/h s maximálním dojezdem až 800 km, čímž je HMT400 vhodný pro nasazení výsadkových a speciálních jednotek. Vysoká úroveň dynamičnosti a pohotovosti v kombinaci s maximální brodivostí do jednoho metru, 60 % stoupavostí, 35° bočním sklonem a průměrem otáčení 13,5 m mu umožňují účinně manévrovat a pohybovat se i v náročném terénu.          

Volitelnou výbavou vozidla HMT 400 je balistická a protiminová ochrana. V nabídce je k dispozici rovněž široká škála dalších vylepšení určených pro specifická bojiště, např.  další sada dojezdových pneumatik, uzamykatelný diferenciál, samovyprošťovací naviják, úchyty na zbraně, dálkově ovládaná zbraňové stanice, vrhače dýmových granátů nebo infračervené spouštěče. Vozidlo existuje ve variantě s řízením vpravo i vlevo.  


HMT600; větší foto / Supcat

„Vozidlo HMT400 se díky své vysoké bojové účinnosti a pohotovosti mimořádně osvědčilo v těžkém afghánském terénu,“ říká Phil Applegarth, ředitel Supacat. „Pro Českou republiku, která uvažuje o omlazení flotily svých lehkých ozbrojených vozidel, pak Jackal představuje bezkonkurenční možnosti terénního nasazení a provozní flexibility. Rovněž náš záměr lokalizovat výrobu zajistí českému průmyslu užitek ze spolupráce Supacat s tuzemskými ozbrojenými silami,“ dodává Applegarth.  

Nedávno podepsaná dohoda o spolupráci mezi Supacat a českým systémovým integrátorem LPP by mohla být signálem pro další potenciální partnerství se zástupci domácího obranného průmyslu. Velký důraz, který Supacat klade na spoluúčast lokálního průmyslu, z něj dělá silného hráče v tendrech s vysokými nároky na podíl domácí produkce. LPP v rámci své role v partnerství zajistí diagnostické přístroje, které budou z vozidel, jejich nejrůznějších čidel, zbraňových systémů a celkového prostředí boje sbírat data, vyhodnocovat je a pak je spojovat do souhrnného situačního obrazce.

„Vozidlo HMT400 je pro české ozbrojené síly skvělou příležitostí,“ míní generál M. Žižka (v.v), ředitel strategických projektů LPP. „Naše spolupráce se Supacat má vysoký oboustranný potenciál nabídnout výsadkovým i speciálním jednotkám moderní vojenskou techniku. A záměr společnosti Supacat zajistit hmatatelné výhody skrze průmyslovou výrobu, potenciální export a vznik nových pracovních míst pak zdůrazňuje ekonomické benefity, které by případná přítomnost Supacat na lokální trh přinesla.“

Společnost Supacat již dodala více než 1 000 bojových vozidel zákazníkům z celého světa. Svoje odběratele má v Austrálie, USA, Norsku, Dánsku, Velké Británie a Estonsku. V pobočkách v Anglii a Austrálii se společnost zabývá veškerými aspekty designování a produkce vozidel, včetně inženýrství, testování, výroby prototypů, certifikací, počáteční výroby a podpory flotil.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

Patriot II 4×4 – nové univerzální obrněné vozidlo na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící holdingu Czechoslovak Group (CSG), na veletrhu IDET 2019 ...

TITUS – novinka pro českou armádu získává konkrétní podobu

V minulém roce česká vláda schválila pořízení 62 kusů obrněných vozidel TITUS. Armáda České ...

V Kopřivnici pracují na prvních prototypech vozidel TITUS pro českou armádu

Minulý rok v Tatra Defence Vehicle (TDV) vyvrcholily práce na speciálních velitelsko-štábních a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KoJaKCZE
    11:47 20.03.2021

    Tad yto je samej "vlastenec"!
    takžev minulostibyla naše země schopna vyvinout v podstatě jakékoliv vojenské vozidlo, ale dnes nikoliv.
    Napadlo někoho, že dnes nejsou kádry ani v ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tad yto je samej "vlastenec"!
    takžev minulostibyla naše země schopna vyvinout v podstatě jakékoliv vojenské vozidlo, ale dnes nikoliv.
    Napadlo někoho, že dnes nejsou kádry ani v armádě, kteří by byli schopni se zbrojovkou, Tatrou spolupracovat na jejím vývoji?
    Skrýt celý příspěvek

    • Eagle
      12:44 20.03.2021
      Oblíbený příspěvek

      Můžete specifikovat jaké vozidla? Mě snad kromě vraku OT-64 nic jinýho nenapadá, teda nic co by stálo za to. Kádru v armádě je dost. Bohužel místo vývoje jeřábu nebo vyprošťováku, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Můžete specifikovat jaké vozidla? Mě snad kromě vraku OT-64 nic jinýho nenapadá, teda nic co by stálo za to. Kádru v armádě je dost. Bohužel místo vývoje jeřábu nebo vyprošťováku, kádr ukáže na zavedenou zahraniční techniku ale politická vůle, vůle lobbistů českých zbrojařů, injekce krachujícím a neprosperujicim podnikům MO si prostě prosadí svoje. Takže ze strany armády, respektive odborných kádrů nižších stupňů problém není. Krásný příklad například bren.
      Skrýt celý příspěvek

      • KoJaKCZE
        13:41 20.03.2021

        To není kádr, ale lobbista ...
        Podívejte se na Maďarsko. Země srovnatelná populací s námi ... jde to, když je vláda vlastenecká, pro-národní!
        Ta tady od revoluce nikdy nebyla ... ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To není kádr, ale lobbista ...
        Podívejte se na Maďarsko. Země srovnatelná populací s námi ... jde to, když je vláda vlastenecká, pro-národní!
        Ta tady od revoluce nikdy nebyla ...
        Nevidím žádnou, nebo jen malou, snahu snažit se peníze co nejvíce vracet do české ekonomiky.
        Jak jen OT-64? Dana? Zuzana? KLADIVO na T-54 je čí počinek? V3S, T-813... a i dnes jsou projekty, kter jsou v nějaké fázi. Ale proč by se tím armáda zabývala? Proč by ti "kádři" s hlavou v zádeli NATO, měli zapojit své buňky, snažit se dovyvinout bojové vozidlo na míru jejim potřebám?! Kecy o tom, jak se to nemůže vyplatit jsou pouze polopravdy, protože tyto peníze končí v české ekonomice a netečou z ní ven! Takto ale nikdo nemyslí. Je to smutné, co vlády v 90. letech udělali s Československým a následně českým průmyslem!
        Hrajeme si na V4, ale nejsme schopni společně vytvořit ŽÁDNOU ALTERNATIVU ani NATO ( chápejme společný vojenský vývoj ), ani ekonomicky ( chápejme protiváhu EU ) ... nic takového, protože o to není zájem! jednoduší je, za 100tis/měsíčně ukázat na vojska NATO či do EU, prostě něco draze koupit, však to český občan rád zaplatí, jde přece o naši bezpečnost, než aby se snažili o to, maximalizovat nezávislost na komkoliv, a podporovat tak nejen ekonomiku svou, ale i blízce spojeneckou ( V4 ) ...
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          15:07 20.03.2021
          Oblíbený příspěvek

          KoJaKCZE
          Soudruhu vlastenecký pro-národní kádre, když se dívám na Maďarsko vidím samý nákup ze zahraničí.
          Když vytáhnete hlavu ze své pro-národní prdele zjistíte že drtivá většina ...
          Zobrazit celý příspěvek

          KoJaKCZE
          Soudruhu vlastenecký pro-národní kádre, když se dívám na Maďarsko vidím samý nákup ze zahraničí.
          Když vytáhnete hlavu ze své pro-národní prdele zjistíte že drtivá většina projektů které si daly do štítu heslo nebudeme nakupovat vyvineme si vlastní skončilo v problémech a když už se to zvládlo dotáhnout do konce vznikl podprůměrný produkt za nadprůměrnou cenu.
          Jestli si myslíte že v Česku vyrobené bojové vozidlo bude mít v sobě větší podíl našeho průmyslu než tech 40% co deklarují zahraniční výrobci tak jste značně naivní.

          V4 je všechno možné jen ne blízce spojenecká. Každé ze zemí má své často zcela protichůdné zájmy. Jediný společný zájem kvůli kterému V4 vlastně vznikla byl vstup do EU. Toho všechny země dosáhly a žádný další opravdu společný zájem není. Tenhle politický spolek by se měl buď rozrůst přizváním Rakouska a Německa nebo zaniknout.
          Skrýt celý příspěvek

        • Eagle
          18:30 20.03.2021

          Ikdyz jsou pv3s či t813 skvělá vozidla ani jedno z nich nedrží světový prim a to že jsou z nich odvařený čeští tátové protože před rokem 90 nebyl kromě roburu a další vraku s čím ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ikdyz jsou pv3s či t813 skvělá vozidla ani jedno z nich nedrží světový prim a to že jsou z nich odvařený čeští tátové protože před rokem 90 nebyl kromě roburu a další vraku s čím srovnávat nelze tyto vozidla radit jako nějaký český konstrukční úspěch. Dana ano, L-39 ano a dál? S kladivem sem měl možnost jezdit, téhle podmotorovany krám,který na čerstvě zoraném poli nedokázal vyvinout rychlost pro zařazení 4 stupně bych moc nepřipomínal. Ano měl balistický počítač české výroby ale žádný oheň proti zahraniční konkurenci. To třeba z těch let Ramona nebo Věra je technologická ( spíše SW) špička.
          Skrýt celý příspěvek

      • tomas.kotnour
        17:12 20.03.2021

        Tak OT-64 byl primárně polský projekt, takže poslední sériové vyráběné obrněné vozidlo pro naše ozbrojené síly na území současné ČR by byl OA-30.

        PS. Asi by nebylo možné sdělit, ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tak OT-64 byl primárně polský projekt, takže poslední sériové vyráběné obrněné vozidlo pro naše ozbrojené síly na území současné ČR by byl OA-30.

        PS. Asi by nebylo možné sdělit, jaký byl ten vyhlédnutý vyprošťovák.
        Skrýt celý příspěvek

        • Eagle
          18:22 20.03.2021

          Nejde ani tak o vyhlédnutý konkrétní typ vozidla, což ani býti nemůže z důvodu výběrového řízení, ale spíše jde o koncepci, například využití rotatoru, tažného zařízení umožňují ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Nejde ani tak o vyhlédnutý konkrétní typ vozidla, což ani býti nemůže z důvodu výběrového řízení, ale spíše jde o koncepci, například využití rotatoru, tažného zařízení umožňují pohyb ve dvou osách, navijáku s délkou lana alespoň 150 metrů a další a další parametry na kterých se shodlo plénum lidí, kteří s těmi vozidly pracují i desítky let. Místo toho máme prototyp, který dodnes má koeficient pojizdnosti na ....... nelze uvést, který má zakázáno použití odsunoveho zařízení ( nelze specifikovat) z důvodu možného poškození pozemních komunikací a další a další libůstky. Takhle si rozhodně úspěšný vývoj nepředstavuji.
          Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      13:35 20.03.2021

      KojakCZE
      Nikdo tu netvrdí, že české firmy toho nejsou schopny, jen je potřeba vidět to, že se bude poptávat asi pár desítek kusů techniky. Tak že pokud se v takové kategorii už ...
      Zobrazit celý příspěvek

      KojakCZE
      Nikdo tu netvrdí, že české firmy toho nejsou schopny, jen je potřeba vidět to, že se bude poptávat asi pár desítek kusů techniky. Tak že pokud se v takové kategorii už osvědčilo a funguje to, navíc používají to spojenci, může to být lepší alternativa. Než platit vývoj pár kusů úplně nových vozidel. Stejně by šlo s největší pravěpodobností o stavebnici ze zahraničních a již vyráběných komponent.
      Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      18:38 20.03.2021

      pro vývoj musí být vhodné podmínky
      1) armáda, vysoké školy a průmysl by musely spolu nonstop komunikovat. De facto by se musela založit česká obdoba DARPA.
      2) Politici a veřejnost ...
      Zobrazit celý příspěvek

      pro vývoj musí být vhodné podmínky
      1) armáda, vysoké školy a průmysl by musely spolu nonstop komunikovat. De facto by se musela založit česká obdoba DARPA.
      2) Politici a veřejnost by museli být ochotni do tohoto investovat prostředky a zdroje.
      3) Armáda, politici a veřejnost by museli být připraveni na nepřetržitý vývoj, nikoliv na to, že dostanou na první dobrou to co chtějí.

      Ani jedno zde nevidím.
      Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    16:16 19.03.2021

    Szczerze? Nie wiem po co czeskiemu pułkowi spadochronowemu takie pojazdy...

    Do operacji powietrzno-desantowej - to zbyt ciężki pojazd (nie macie średnich maszyn jak np. C-130 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Szczerze? Nie wiem po co czeskiemu pułkowi spadochronowemu takie pojazdy...

    Do operacji powietrzno-desantowej - to zbyt ciężki pojazd (nie macie średnich maszyn jak np. C-130 )
    Do zadań patrolowych - można kupić lepiej opancerzone pojazdy...

    Supacat ma w ofercie bardziej przydatne konstrukcje - ATMP i LRV-400
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      16:56 19.03.2021

      Náš výsadkový pluk plánuje provozovat tři kategorie vozidel:
      1. Ultralehká výsadková vozidla do 1 tuny (UVV) v podobě čtyřkolek či šestikolek přepravitelných vrtulníky.
      2. Lehká ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Náš výsadkový pluk plánuje provozovat tři kategorie vozidel:
      1. Ultralehká výsadková vozidla do 1 tuny (UVV) v podobě čtyřkolek či šestikolek přepravitelných vrtulníky.
      2. Lehká výsadková vozidla do 3,5 tuny (LVV) bez zbraňových systémů přepravitelných letouny CASA.
      3. Lehká útočná vozidla nad 3,5 tuny (LÚV) s lafetovanou výzbrojí.

      Teď se vybírají vozidla LÚV u kterých není požadovaná přepravitelnost v C-295. Mají spíš sloužit jako bojová vozidla v případě použití pluku jako lehké pěchoty nebo při vzdušné přepravě poskytnuté spojenci. Vozidlo má mýt odolnost STANAG Level 2 pro podlahu a boky (je tedy nejspíš požadovaná otevřená koncepce).
      Skrýt celý příspěvek

      • Lukas
        18:11 19.03.2021

        A ACR przewiduje "zrzut" pojazdów?
        ACR używa PDS (Platform Delivery System) lub innych systemów?

        A ACR przewiduje "zrzut" pojazdów?
        ACR używa PDS (Platform Delivery System) lub innych systemów?

        • Scotty
          18:59 19.03.2021

          Pokud je řeč o vysazování vozidel na padáku, tak AČR zatím takovou schopností nedisponuje.

          Pokud je řeč o vysazování vozidel na padáku, tak AČR zatím takovou schopností nedisponuje.

          • Lukas
            20:32 19.03.2021

            Wiem że dziś takich pojazdów ACR nie ma...
            Ale może ma platformy desantowe - i może szkoli się z zrzutu ładunków
            Jeśli ma i to zrzut lekkich pojazdów to nie problem...

            Pytam bo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Wiem że dziś takich pojazdów ACR nie ma...
            Ale może ma platformy desantowe - i może szkoli się z zrzutu ładunków
            Jeśli ma i to zrzut lekkich pojazdów to nie problem...

            Pytam bo wiem ile czasu zajęło w PL "odtworzenie" zdolności zrzutu ładunków...
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:47 19.03.2021

            Výsadkové vojsko AČR zatím obnovuje schopnost shazování materiálu na padácích (běží výběrová řízení na dodávky potřebného materiálu).
            Výsadkový pluk má v současné době zvedaná ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Výsadkové vojsko AČR zatím obnovuje schopnost shazování materiálu na padácích (běží výběrová řízení na dodávky potřebného materiálu).
            Výsadkový pluk má v současné době zvedaná vozidla Kajman a čtyř a šestikolky Polaris (obě platformy padákový výsadek teoreticky umožňují). Ovšem Kajman se nevejde do C-295 a pro padákový výsadek Polarisů není materiál.
            Zatím se cvičilo se scénářem kdy výsadkáři ovládnou letiště a materiál je jim dodán přistáním letadla.
            http://czechairforce.com/news/...
            Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            07:42 20.03.2021

            Pro Scotty
            Czyli tak jak u nas z HMMWV....
            Nasi spadochroniarza od 1992 do 2011 nie zrzucały ciężkich ładunków . (Tylko lekkie zasobniki o masie 120 kg)
            Dzięki PDS type V ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pro Scotty
            Czyli tak jak u nas z HMMWV....
            Nasi spadochroniarza od 1992 do 2011 nie zrzucały ciężkich ładunków . (Tylko lekkie zasobniki o masie 120 kg)
            Dzięki PDS type V teoretycznie możemy zrzucać cięższe ładunki.
            Niemniej potrzeba było kilku lat w praktyce trzeba było opracować i specjalnie opracowanych pojazdów (Aero).
            I to tylko po to by móc w praktyce użyć moździerzy M98 czy ZS-23-2.
            Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        20:57 19.03.2021

        Scotty
        Nestačily by dvě kategorie vozidel? Casa stejně s bidou pojme jen větší počet toho co vrtulník v jednom provedení.

        Scotty
        Nestačily by dvě kategorie vozidel? Casa stejně s bidou pojme jen větší počet toho co vrtulník v jednom provedení.

        • Scotty
          21:57 19.03.2021

          Já to nevymyslel, ale jistou logiku to dává. UVV jako čtyřkolky a šestikolky. LVV jako lehké transportní vozidlo přepravovatelné v C-295 a hlavně pro jehož řízení bude stačit ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Já to nevymyslel, ale jistou logiku to dává. UVV jako čtyřkolky a šestikolky. LVV jako lehké transportní vozidlo přepravovatelné v C-295 a hlavně pro jehož řízení bude stačit řidičák B. No a LÚV jako bojové vozidlo výsadbového vojska které má nést velkorážné kulomety, PTŘS a minomety.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:10 20.03.2021

            Jaký rozdíl bude mezi UVV a LVV obecně? Mají už představu co za vozidla to bude?
            Například do Mi 171 se dá vjet i s UAZ 469.

            ...spíše bych si dokázal představit pouze dvě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jaký rozdíl bude mezi UVV a LVV obecně? Mají už představu co za vozidla to bude?
            Například do Mi 171 se dá vjet i s UAZ 469.

            ...spíše bych si dokázal představit pouze dvě kategorie, jednou malé čtyřkolky a šestikolky. A druhou kategorii ve více verzích military Toyoty Land cruiser, které se dělají jak 4x4 krátké, dlouhé, tak i 6x6.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:13 20.03.2021

            Scotty
            ...aby to nebylo jen o toyotách, Mercedes benz G v military provedeních je také hodně variabilní

            Scotty
            ...aby to nebylo jen o toyotách, Mercedes benz G v military provedeních je také hodně variabilní

          • Scotty
            09:26 20.03.2021

            UVV jsou čtyř a šestikolky. LVV má být "normální" auto ovšem schopné přepravy v C-295.

            UVV jsou čtyř a šestikolky. LVV má být "normální" auto ovšem schopné přepravy v C-295.

          • flanker.jirka
            10:22 20.03.2021

            Scotty
            To moc normální nebude, nároky na výbavu a rozměry to dost omezí na hodně upravené vozidlo. Aby z toho nebyla krásná a hranatá škoda henlein :-)
            Narazí na omezení Casy. Ve ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            To moc normální nebude, nároky na výbavu a rozměry to dost omezí na hodně upravené vozidlo. Aby z toho nebyla krásná a hranatá škoda henlein :-)
            Narazí na omezení Casy. Ve výsledku to pak bude velmi podobné čtyřkolkám.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            10:46 20.03.2021

            Pro flanker.jirka
            Nie tylko UAZ 469 dało się przetransportować w Mi-17
            https://i.ytimg.com/vi/wedzaFL...

            ;-)

            Pro flanker.jirka
            Nie tylko UAZ 469 dało się przetransportować w Mi-17
            https://i.ytimg.com/vi/wedzaFL...

            ;-)

          • Scotty
            11:25 20.03.2021

            flanker.jirka
            Poláci si třeba k tomuhle účelu upravili Land Cruiser. U nás Dajbych nabízí RDV GEPARD.
            https://www.dajbych.cz/rdv-che...

            flanker.jirka
            Poláci si třeba k tomuhle účelu upravili Land Cruiser. U nás Dajbych nabízí RDV GEPARD.
            https://www.dajbych.cz/rdv-che...

          • flanker.jirka
            13:11 20.03.2021

            Scotty
            Gepard mi přijde velmi podobný Kajmanu, který už mají. Ale jestli jim toto vleze do Casy, o které se uvádí, že má i nízkou únosnost podlahy. Možná by pomohla paleta, ale ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Gepard mi přijde velmi podobný Kajmanu, který už mají. Ale jestli jim toto vleze do Casy, o které se uvádí, že má i nízkou únosnost podlahy. Možná by pomohla paleta, ale zase to vozidlo musí být o to nižší.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:17 20.03.2021

            flanker.jirka
            Na rozdíl od Kajmanu je Gepard maximálně odlehčená konstrukce. Jelikož se v C-295 dá přepravovat Defendr který váží bezmála 2 tuny. Neměl by být problém s RDV které ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Na rozdíl od Kajmanu je Gepard maximálně odlehčená konstrukce. Jelikož se v C-295 dá přepravovat Defendr který váží bezmála 2 tuny. Neměl by být problém s RDV které váží něco málo přes 2 tuny.
            Nevím jestli to bylo dostatečně jasné nemyslím těžší LRDV, ale odlehčené RDV.
            https://www.dajbych.cz/upload/...
            Skrýt celý příspěvek

          • Ivo80
            16:05 20.03.2021

            Reakce pro flanker.jirka)

            Omezující pro přepravu letounem C-295 CASA není hmotnost vozidla, ale rozměry, a to zejména jeho výška. Když se podíváte třeba na polské vozidlo Aero 4x4 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Reakce pro flanker.jirka)

            Omezující pro přepravu letounem C-295 CASA není hmotnost vozidla, ale rozměry, a to zejména jeho výška. Když se podíváte třeba na polské vozidlo Aero 4x4 nebo americké vozidlo MRZR D4 (našla by se i jiná), tak získáte představu, co je to za kategorii vozidel LVV.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:13 20.03.2021

            Ivo80
            Čekal bych něco jiného než MRZR D4, nebo Aero 4x4, to jsou s trochou nadsázky "pouze" větší čtyřkolky, u kterých bych předpokládal, že ji budete chtít přepravovat v Mi 171. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ivo80
            Čekal bych něco jiného než MRZR D4, nebo Aero 4x4, to jsou s trochou nadsázky "pouze" větší čtyřkolky, u kterých bych předpokládal, že ji budete chtít přepravovat v Mi 171.
            Do Casy bych očekával něco více podobného Kajmanu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            20:17 20.03.2021

            Pro flanker.jirka
            Teoretycznie w PL mamy jeszcze ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pro flanker.jirka
            Teoretycznie w PL mamy jeszcze Honkera
            https://upload.wikimedia.org/w...
            Ale nigdy nikt na poważnie nie rozważał użycia tego pojazdu....
            To był tylko taki "test funkcjonalny"...
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            00:19 23.03.2021

            Dúfajme, že sa k výsadkovému pluku dostanú špeciály ako Polaris alebo Supacat HMT. Pokiaľ ale niekto z politiky spraví budovanému výsadkovému pluku škrt cez rozpočet, alebo buchne ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Dúfajme, že sa k výsadkovému pluku dostanú špeciály ako Polaris alebo Supacat HMT. Pokiaľ ale niekto z politiky spraví budovanému výsadkovému pluku škrt cez rozpočet, alebo buchne po palcoch pri výbere nových vozidiel, napríklad že Supacat bude politicky nepriechodná v rámci šetrenia, trochu inšpirácie tu:

            https://soldiersystems.net/201...
            https://www.youtube.com/watch?...
            https://www.armyrecognition.co...

            Možno aj Hilux by sa s určitými úpravami do nákladového priestoru lietadla CASA zmestilo, LMV v otvorenej verzii pre "komando" jednotky existuje tiež. Dôvod pre tieto dva vozidlá je jednoduchý a politicky prijateľný: oba vozidlá má alebo bude mať AČR zavedené vo vozovom parku, takže sa nebude jednať o nejaký unikát.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            06:43 23.03.2021

            Sgt Murphy
            Podobnou úpravu nabízí i česká firma. Sice na základě LC-70, ale v podstatě stejné řešení.
            https://www.dajbych.cz/upload/...
            Takový řekl bych přímý ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy
            Podobnou úpravu nabízí i česká firma. Sice na základě LC-70, ale v podstatě stejné řešení.
            https://www.dajbych.cz/upload/...
            Takový řekl bych přímý nástupce Kajmanu.
            Slovenský Zeror nabízí podobnou úpravu, ale na základu Mercedesu G.
            https://www.bvv.cz/public/gall...
            Vzhledem k tomu že se má nakupovat +-100 vozidel tak unikátní řešení až tak nevadí. Navíc armáda už pravděpodobně hledá platformu která do budoucna LMV nahradí. Takže vázat se na tohle vozidlo nemá moc smysl.
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            22:49 24.03.2021

            Scotty pozeraj sa ja som len napísal návrh, či by výsadkový pluk mohol alebo nemohol byť kompatibilný so zvyškom AČR, nehovorím že je to nutnosť ale chcem poukázať že aj to by bola ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty pozeraj sa ja som len napísal návrh, či by výsadkový pluk mohol alebo nemohol byť kompatibilný so zvyškom AČR, nehovorím že je to nutnosť ale chcem poukázať že aj to by bola jedna z možností. Upraviť Hiluxy do podoby potrebných pre "komando" jednotky by určite dokázalo niekoľko českých firiem a to auto nie je o nič horšie než LC, papierovo rozmermi civilnej verzie by sa Hilux mohol zmestiť aj do lietadla CASA, váhou pod 3,5 t požiadavkou výsadkárov spĺňa tiež. Dánske SOF majú tiež vozidlá od Jankelu na pozdvozku Hilux, americké SF ale aj iné armády používajú rôzne neupravené aj upravené Hiluxy na misiách na celom svete, Supacat si zas vybralo podvozky LR Discovery,

            LMV určite nie je v AČR "výbehový model", napr. v 2018 ste schválili nákup 80 ks verzie pre chemikov za 5,1 miliardy kč takže tento model bude v armáde slúžiť minimálne ešte 20 rokov. Či je to model vhodný pre potreby výsadkového pluku neviem, je to len opäť ukážka že aj tadiaľto by mohla viesť cesta.
            Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            01:07 25.03.2021

            Tady je otázkou, jestli je to zrovna AČR, se kterou by se měl výsadkový pluk unifikovat s vybavení. Ze své podstaty půjdou naši výsadkáři do akce s podobnými jednotkami našich ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tady je otázkou, jestli je to zrovna AČR, se kterou by se měl výsadkový pluk unifikovat s vybavení. Ze své podstaty půjdou naši výsadkáři do akce s podobnými jednotkami našich spojenců. Když se podíváme po Evropě a vezmeme v potaz i kapacity a ochotu pro provedení takové operace, tak nám zbyde americká 173. brigáda, Francouzi a Britové. Ti jediní budou mít schopnosti i na zajištění takové operace, a na tom by se právě naši výsadkáři mohli přiživit. V takovém případě pak nemusíme mít stejnou techniku, ale pouze používat stejnou součástkovou základnu. Ovšem vzhledem k tomu, že ani nové Casy nemají nástavec pro tankování paliva za letu, nemá cenu se nějakou přepravitelností zaobírat. A až se jednou na Casy dovybaví, piloti a pilotky se naučí tankovat palivo za letu, certifikují se tankery, koupí se nové bizjety, aby byly v republice dostupné aspoň 4 Casy v nějakém rozumném čase, pak můžeme dokoupit pár kusů techniky optimalizovaných pro přepravu v jejich nákladovém prostoru. A pak můžeme řešit i toho Casou přepravitelného Jackala. Ale mít takových 100+ zrůd v armádě by bylo zbytečné, zvlášť pokud by nějaké jiné vozidlo dokázalo zastat úlohu LÚV či LVV v operačním prostoru lépe. I když ta HMT-400M1CZ zas tak strašně v bojové poloze nevypadá, ale v přepravní je to na plachtu ;-)
            Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    16:09 19.03.2021

    No tak jak dlouho bude trvat nez se ukáže patriot asi s cummins at je to co nejlehčí? Ta první verze vážila tuším 11 tun, tak nevím na kolik jsou schopni to bez uzavřené kabiny ...
    Zobrazit celý příspěvek

    No tak jak dlouho bude trvat nez se ukáže patriot asi s cummins at je to co nejlehčí? Ta první verze vážila tuším 11 tun, tak nevím na kolik jsou schopni to bez uzavřené kabiny shodit? Možná to stále bude moc...
    Skrýt celý příspěvek

    • tomas.kotnour
      17:39 20.03.2021

      Iveco LMV o rozvoru 3 230 mm má při maximální celkové hmotnost 7 100 kg nosnost 900 kg,
      Iveco LMV SF o rozvoru 3 230 mm má při maximální celkové hmotnosti 7 100 kg nosnost 2 000 ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Iveco LMV o rozvoru 3 230 mm má při maximální celkové hmotnost 7 100 kg nosnost 900 kg,
      Iveco LMV SF o rozvoru 3 230 mm má při maximální celkové hmotnosti 7 100 kg nosnost 2 000 kg.
      Patriot 1 4x4 má celkovou 11 100 kg při K3/M2 a oproti LMVčku o polovinu delší chráněný prostor. Podle mě by se nechal dostat na nějakých 9 800 kg s tím, že tam bude v jednom chráněném prostoru 6 sedaček.
      Skrýt celý příspěvek

  • Hajo
    19:02 18.03.2021

    Na prvý dojem mi ten zobrazený Jackal s tou polootvorenou platformou príde skôr vhodný na expedičné účely ako do stredoeurópskych podmienok.

    Na prvý dojem mi ten zobrazený Jackal s tou polootvorenou platformou príde skôr vhodný na expedičné účely ako do stredoeurópskych podmienok.

    • apache
      19:12 18.03.2021

      Však výsadkář je svým charakterem nasazení co...?

      Však výsadkář je svým charakterem nasazení co...?

    • Eagle
      21:45 18.03.2021

      To přijde protože nepřemýšlíte jako SF. Polootevřená platforma nemá nic s evropským bojištěm či expedičními účely. Důvod je prostý, mít stoprocentní přehled o bojišti. Když se ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To přijde protože nepřemýšlíte jako SF. Polootevřená platforma nemá nic s evropským bojištěm či expedičními účely. Důvod je prostý, mít stoprocentní přehled o bojišti. Když se tahle kára někam vydá, můžete vzít jed na to, že budou cinkat hilzny o korbu. V tom případě jde počasí stranou. Musíte pokrýt maximum cílů všemi směry a to nejde jinak než v otevřené verzi. Tahle kočka na patroly nejezdí, ta jezdí přímo do vosiho hnízda. Prapůvod můžete spatřit v upravených willisech SF SOE které se vydávaly na lov Němců.
      Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        22:38 18.03.2021

        Naprosto přesně napsáno. Jackal stejně jako růžové jeepy přijede odnikud, zmizí nikam a po něm zbude jenom spoušť... :D

        Naprosto přesně napsáno. Jackal stejně jako růžové jeepy přijede odnikud, zmizí nikam a po něm zbude jenom spoušť... :D

      • Olaf
        23:06 18.03.2021

        A co když bude třeba nasazení v zimě? To abychom cvičili speciální jednotku otužilců. Do Casy se zřejmě nevejde, ani ho neunese, když je řeč o našich výsadkářích.
        Jackal je jistě ...
        Zobrazit celý příspěvek

        A co když bude třeba nasazení v zimě? To abychom cvičili speciální jednotku otužilců. Do Casy se zřejmě nevejde, ani ho neunese, když je řeč o našich výsadkářích.
        Jackal je jistě skvělý jako vozidlo vyladěné do pouštních operací, a pro armády, které mají přepravní kapacitu.
        Skrýt celý příspěvek

        • Eagle
          05:43 19.03.2021

          Když budete hledat jistě najdete spoustu fotek hrudimaku, kteří s kajmanama jezdí běžné v " open" verzi i v zimě. Vlastně jinak se s tím ani jezdit nedá, ta plachta tam je pro ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Když budete hledat jistě najdete spoustu fotek hrudimaku, kteří s kajmanama jezdí běžné v " open" verzi i v zimě. Vlastně jinak se s tím ani jezdit nedá, ta plachta tam je pro běžné přepravní účely nebo pro garážování.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:16 19.03.2021

            Ať je s tím v zimě nekam opravdu vysadi na 14 dni na patrolu, uvidíme co budou potřebovat.
            Zatím to používají pouze jako alegoricke vozy.

            Ať je s tím v zimě nekam opravdu vysadi na 14 dni na patrolu, uvidíme co budou potřebovat.
            Zatím to používají pouze jako alegoricke vozy.

          • skelet
            10:49 19.03.2021

            v otevřených vozech se odehrávala prakticky celá 2 sv.válka.
            Alegorické vozy se použily v Afghánu a Mali.

            v otevřených vozech se odehrávala prakticky celá 2 sv.válka.
            Alegorické vozy se použily v Afghánu a Mali.

          • Scotty
            11:43 19.03.2021

            flanker.jirka
            Cvičit 14 dní v zimě opravdu není takový problém. Předpokládám že takových vyvedení už pár proběhlo.

            flanker.jirka
            Cvičit 14 dní v zimě opravdu není takový problém. Předpokládám že takových vyvedení už pár proběhlo.

        • Scotty
          08:09 19.03.2021

          Olaf
          U lehkých útočných vozidel (nad 3.5 tuny) pro výsadkáře se přepravátelnost v C-295 nepožaduje.
          Pžepravitelné v Case by měly být lehká výsadková vozidla (do 3.5 tuny).

          Olaf
          U lehkých útočných vozidel (nad 3.5 tuny) pro výsadkáře se přepravátelnost v C-295 nepožaduje.
          Pžepravitelné v Case by měly být lehká výsadková vozidla (do 3.5 tuny).

        • Klimesov
          10:09 19.03.2021

          A co když bude třeba nasazení v zimě?
          No tak budou vojáci nasazení v zimě a co? Copak to jsou nějaké primabaleríny? Nebo fotbalisti? Nebo jako o co jde? To jako čeští vojáci ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A co když bude třeba nasazení v zimě?
          No tak budou vojáci nasazení v zimě a co? Copak to jsou nějaké primabaleríny? Nebo fotbalisti? Nebo jako o co jde? To jako čeští vojáci nezvládnou zimu nebo co? Nebo neexistují osobní oteplovací doplňky? Nebo co se děje?
          To si jako fakt někdo myslí, že vojáci v rámci bojových operací spí v nějakých wellness hotelech a bojovou činnost vedou skrz x-box z vytápěných pokojů?
          Armádní technika se primárně navrhuje tak aby dokázala splnit potřeby pro jednotlivé bojové úkoly. Pohodlí a komfort jsou na druhém až x-tém místě. Prostě když přijde blizzard, tak se přes vozidlo hodí celtovina, synci si postaví stany, zeberou na sebe pláštěnky, teplé oblečení a budou to hold muset nějak přečkat. Tak jak musí špatné počasí nějak zvládnout každý normální člověk, či dělník na nějaké stavbě.
          Je to přesně tak jak napsal Eagle.
          Tohle jsou stroje na operace udeř, pokud možno s co největším překvapením, způsob co možná největší ztráty a chaos v řadách nepřítele a zmizni.
          Pokud budeš chtít někde přespat nebo přečkat špatné počasí. V autě máš další vybavení k tomu určené.
          Skrýt celý příspěvek

        • apache
          15:28 19.03.2021

          Jste úplně mimo mísu. Výsadkáři, a lehká pěchota obecně, bojují zpravidla pěšmo. Takže nějaké fňukání, že jim v tom autě bude v zimě zima, je absurdní.

          Jste úplně mimo mísu. Výsadkáři, a lehká pěchota obecně, bojují zpravidla pěšmo. Takže nějaké fňukání, že jim v tom autě bude v zimě zima, je absurdní.

        • Hajo
          17:11 19.03.2021

          Olaf, vystihol si to dobre.

          Olaf, vystihol si to dobre.

      • flanker.jirka
        10:17 19.03.2021

        Eagles
        V době, kdy si vzdusny průzkum poridi každý schopny letecky modelář vám útočné vozidlo jen tak nezmizí a neschova se jako za 2. sv. války

        Eagles
        V době, kdy si vzdusny průzkum poridi každý schopny letecky modelář vám útočné vozidlo jen tak nezmizí a neschova se jako za 2. sv. války

        • Eagle
          12:49 19.03.2021

          Pletete si pojmy a dojmy. Dron nebude operovat v místě, kde budou nasazeny SF. Pokud ano, věřte že dronem lokalizovat operační jednotku je prakticky nemožné, umocněné velkým ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Pletete si pojmy a dojmy. Dron nebude operovat v místě, kde budou nasazeny SF. Pokud ano, věřte že dronem lokalizovat operační jednotku je prakticky nemožné, umocněné velkým výskytem stromových porostu konkrétně v ČR. Další problém je poměrně velká obydlenost na km čtvereční a prověření každého tepelného či vizuálního kontaktů není nic lehkého. V Neposledni řadě i takové SF jsou neustále na příjmu a je jasné že pokud by se blížil dron byly by vyrozuměni s dostatečnym předstihem a sám se rozhlédněte na vesnicích najdete úkrytů až až. Takže zase tak horký bych to neviděl.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:48 19.03.2021

            Eagle
            Možná si nerozumíme, bavím se o dronech nepřítele, tam tu jistotu, že se objevíte a ztratíte bez povšimnutí mít nebudete.

            Eagle
            Možná si nerozumíme, bavím se o dronech nepřítele, tam tu jistotu, že se objevíte a ztratíte bez povšimnutí mít nebudete.

          • flanker.jirka
            20:51 19.03.2021

            Eagle
            Tak nějak si myslím, že tyto jednotky nebudou aktivně moc působit na vlastním území, ale spíše na cizím.

            Eagle
            Tak nějak si myslím, že tyto jednotky nebudou aktivně moc působit na vlastním území, ale spíše na cizím.

          • Scotty
            22:01 19.03.2021

            flanker.jirka
            Multispektrální maskovací síť už dnes není nic neobvyklého. Takže to aby takové vozidlo "zmizelo" v lese není ani dnes nerealizovatelné.

            flanker.jirka
            Multispektrální maskovací síť už dnes není nic neobvyklého. Takže to aby takové vozidlo "zmizelo" v lese není ani dnes nerealizovatelné.

          • Eagle
            12:55 20.03.2021

            Nevím zda jste měli někdy možnost analyzovat data z dronů, zejména pohybujícím se v zastavěné oblasti a zastavěnou oblast nemyslím městskou zástavbu všeobecné typickou pro ČR. Je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nevím zda jste měli někdy možnost analyzovat data z dronů, zejména pohybujícím se v zastavěné oblasti a zastavěnou oblast nemyslím městskou zástavbu všeobecné typickou pro ČR. Je to sakra rozdíl od Karabachu, Iráku, Sýrie kde se vedla spíše frontová válka a odhalení takto zakopané techniky je poměrně jednoduché vzhledem k tomu, že z výšky jsou velmi patrné pravidelné vzorce a tím se většinou technika v obranném postavení prozradí. Něco naprosto jiného je pohyb jednoho či dvou rychle jedoucích vozidel SF, které prostě najdete jen náhodou. Zapomeňte na zkrácený videa z bojišť, tam vám nikdo nedá videa jak drony bez úspěchu propatravaji stovky a stovky km než najdou co hledají a nebo v případě regulérních vojsk letí na jistotu, přece jen tankový prapor stěží utajíte.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:29 20.03.2021

            Eagle
            Jde o pravidelnost, toho co nazýváte bez úspěšným propátráváním. I z malé výšky obsáhnete drony slušnou část území a pokud půjde o nasazení proti obdobně vybavenému ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Eagle
            Jde o pravidelnost, toho co nazýváte bez úspěšným propátráváním. I z malé výšky obsáhnete drony slušnou část území a pokud půjde o nasazení proti obdobně vybavenému nepříteli, tak musíte počítat s tím, že pravidelné pročesávání terénu se vyhodnocuje analytickými SW nástroji, srovnávají se snímky staršího data, hledají se změny. Funguje to dobře jak v optické oblasti, tak u SAR/ISAR radarů. Nutné je počítat i s tím, že jako zdroj dat o činnosti vozidla SF lze pro vyhodnocení a jako zdroj dalších dat použít i to co kde kdo vyfotí nebo natočí na mobilním telefonu. A v zastavěných oblastech se ani na východ od EU nevyhnete všudypřítomným kamerovým systémům.
            Samozřejmě, není to případ vzdušného průzkumu AČR, ta se může porovnávat i s ručníkáři s komerčními drony s čínskými termovizemi. AČR má hodně co dohánět pro získání kontinuálního povědomí o dění na bojišti.
            Skrýt celý příspěvek

  • Andre Fux
    12:03 18.03.2021

    Zdravím, jsem nevoják, ale když jsem viděl jak efektně si pomohli kdysi speciálové ze SOGu a udělali si z 815 speciál na dlouhé vyjížďky afghánskou krajinou, tak si říkám, že při ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím, jsem nevoják, ale když jsem viděl jak efektně si pomohli kdysi speciálové ze SOGu a udělali si z 815 speciál na dlouhé vyjížďky afghánskou krajinou, tak si říkám, že při troše dobré vůle a obousměrné komunikaci armáda-dodavatel by bylo schopno vytvořit něco podobného hned několik firem u nás. Hlavně asi Tatra. Bez pochyby Jackal je odladěný, ale stejně tak můžete odladit něco tady doma. každá mašina je jednou prototyp. Jeto těžké vyvinout něco speciálního pro armádu a to bez záruk, že si to armáda vůbec vyzkouší. Bývá běžné, že armády vypíší studii, vyberou dva prototypy, dvěma výrobcům dají zálohu na vývoj a pak vypíšou tendr a upřednostní svůj průmysl. Je to tak se vším u nás. Zapomeňme na to, že až nastane průšvih, že nám bude někdo posílat motory, převodovky, kanony, náboje, PTŘS... Nechci nikoho namíchnout, jen názor.
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      12:33 18.03.2021
      Oblíbený příspěvek

      V podstatě přesně na to odpověděl Eagle. Pékud by se podepsala smluva na neexistující vozidlo (což by v případě tuzemských firem jistě bylo) dostane armáda jeho první verzy. Možná ...
      Zobrazit celý příspěvek

      V podstatě přesně na to odpověděl Eagle. Pékud by se podepsala smluva na neexistující vozidlo (což by v případě tuzemských firem jistě bylo) dostane armáda jeho první verzy. Možná by se při zkouškách odstranili největší vady, případně by se úplně odmítlo (viz. Perun). V každém případě by to bylo mnohem horší vozidlo než například tady Jackal.
      Na to že by MO platilo vývoj a výrobu několika prototipů můžete rovnou zapomenout. Naše minísterstvo nemá rozhodně takové zdroje jako například to americké kde se takový způsob nákupu může realizovat.
      Nicméně pokud nějaký český výrobce projevý o zakázku zájem může se utkat se zahraniční konkurencí. Ovšem "české" vozidlo bude stejně plné zahraničních komponent, takže logistické zabezpečení vyjde v podstatě na stejno.
      Skrýt celý příspěvek

      • Andre Fux
        14:31 18.03.2021

        Já neříkám, že má MO platit všechno, ale třeba formou částečných dotací přispívat na vývoj těm co mají potenciál. Jen říkám, že to postrádá naprosto koncepci. ve chvíli kdy řeknu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Já neříkám, že má MO platit všechno, ale třeba formou částečných dotací přispívat na vývoj těm co mají potenciál. Jen říkám, že to postrádá naprosto koncepci. ve chvíli kdy řeknu "z ničeho nic" tak a teď potřebuju tuhle speciální techniku. Tak si jí léta decimovanej obranej průmysl z prstu nevycucá. Na druhou stranu koukněte na Pandury. Po deseti letech spojovací, velitelská a štábní vozidla. Určitě to není vyzkoušený systém jako celek. Systém STARKOM, Nové verze na Titusech. DITA. atd atd. A vy říkáte raději kupme odzkoušené americké, nebo izraelské systémy, než tyto prototypy? To mi nedává z dlouhodobého a bezpečnostního hlediska smysl. Všechny tyhle nakupováné moderní systémy ze zahraničí nám budou platné v nějakém velkém konfliktu tak první tři dny a pak konec. Sami nic nevyrobíme, nikdo nám nic nedodá ikdyby to náhodou stíhal vyrábět. Je to o vlastních možnostech, koncepci, procesu dodavatelského řetězce atd. U "sousedů" si můžeme koupit kraviny jako velkou PVO, bitevní vrtulníky atd. Do tohoto vývoje smysl strkat peníze opravdu nemá v případě ČR. Nevyrábíme kanony, hlavně PTŘS, PLŘS ani chytrou munici. S čím pak budeme z tich supermoderních BVP KoT atd střílet? Proč nemá MO fondy, do kterých si bude postupně střádat z pravidelně vyvážených rozpočtů na novou techniku a v případě odložení tendru nebude mít strach ze ztráty peněz v rozpočtu. Myslím, že je toho spousta co by šlo dělat lépe a vlastními silami. To je celé co jsem chtěl říci. Dost jsem odbočil. Omlouvám se.
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          19:28 18.03.2021

          Ano, říkám nakupujme odzkoušené systémy. Raději než platit našim firmám za prototypy které se z téhle fáze vývoje stejně nikdy nedostanou...
          Upřímně by mě zajímalo kolik opravdu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ano, říkám nakupujme odzkoušené systémy. Raději než platit našim firmám za prototypy které se z téhle fáze vývoje stejně nikdy nedostanou...
          Upřímně by mě zajímalo kolik opravdu českých komponent je v těch STARKOMech, Titusech nebo Ditách. Tipuji že kromě podvozku Tatry moc ne. Ujišťuji vás že když by se vlivem války nebo čemukoli jinému rozpadl globální dodavatelský řetězec tak tu nevyrobíme téměř žádný produkt "našeho" obranného průmyslu.
          Podívejte se na automobilky. Stačil jeden výpadek v dodávkách čipů a zároveň extrémní poptávka z jiných oborů a je prakticky globálně ochromená výroba automobilů.
          Nevyrábíme kanony, PTŘS, PLŘS ani chytrou munici proto že by se to pro sotva 30 000 armádu stěží ekonomicky vyplatilo. I kdyby jsme to vyráběli tak je tu stejný problém. U takhle sofistikovaných záležitostí by jsme stejně nevyráběli vše od prvního šroubku po finální produkt. Tak to prostě je.
          Skrýt celý příspěvek

          • Andre Fux
            10:56 19.03.2021

            Vcelku s Vámi souhlasím, ale Vy popisujete současný stav a jak dobře jednorázově nakoupit a já se snažím o popis, jakby to mělo fungovat z dlouhodobého a dlouhodobě udržitelného ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Vcelku s Vámi souhlasím, ale Vy popisujete současný stav a jak dobře jednorázově nakoupit a já se snažím o popis, jakby to mělo fungovat z dlouhodobého a dlouhodobě udržitelného hlediska. To je jako by jste si na opuštěný ostrov vzal motorovou pilu a já sekyru. Zkraje by jste byl určitě úspěšnější.. než by vám došel benzín. A přesně tak to bude v konfliktu se supermoderní technikou bez vlastní produkce.
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            21:26 19.03.2021

            Andre Fux
            Dobře ti to popsali jiní. Já jenom doplním, že představa o tom, že v případě válečného konfliktu na našem území by nás zachránila domácí výroba je docela naivní. Při ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Andre Fux
            Dobře ti to popsali jiní. Já jenom doplním, že představa o tom, že v případě válečného konfliktu na našem území by nás zachránila domácí výroba je docela naivní. Při velikosti našeho území a úrovni technologie průzkumu a úderných prostředků od letectva přes rakety po drony, bude náš obranný průmysl naprosto paralyzovaný. Takže právě naopak síť spojenců schopných dodat potřebnou techniku je klíč k obraně našeho území. Spoléhání na soběstačnost je v našem případě hloupost a byla už v době 1918-1938
            Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:22 18.03.2021

        Scotty
        "V každém případě by to bylo mnohem horší vozidlo než například tady Jackal."

        A na toto jste přišel jak?

        Scotty
        "V každém případě by to bylo mnohem horší vozidlo než například tady Jackal."

        A na toto jste přišel jak?

        • Scotty
          19:12 18.03.2021

          Upřímně vy opravdu věříte že by u nás někdo na první dobrou udělal lepší vozidlo? Jistá firma z Přelouče se o to pokoušela a jak dopadla...

          Upřímně vy opravdu věříte že by u nás někdo na první dobrou udělal lepší vozidlo? Jistá firma z Přelouče se o to pokoušela a jak dopadla...

          • Jura99
            20:10 18.03.2021

            Perun udajne prekrocil pozadovanou hmotnost. Ale ze by to bylo vadne auto, to nejspis nikoliv.

            Perun udajne prekrocil pozadovanou hmotnost. Ale ze by to bylo vadne auto, to nejspis nikoliv.

          • flanker.jirka
            20:21 18.03.2021

            Každý pokus nemusí dopadnout stejně jako v Přelouči.
            Stále je tu možnost stavět vozidlo více na míru zbraním a systémům takovým, které výsadkáři používají nebo chtějí používat. Už ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Každý pokus nemusí dopadnout stejně jako v Přelouči.
            Stále je tu možnost stavět vozidlo více na míru zbraním a systémům takovým, které výsadkáři používají nebo chtějí používat. Už jen z důvodu možného nasazení v různých klimatických podmínkách a z hlediska bezpečnosti tam jsou rezervy.
            Samozřejmě, pokud se bude rozhodovat od stolu bude to na nic. Perun se testoval a tak se přišlo na jeho negativa.
            Bude hodně záležet na tom co bude prioritou, zda ochrana, nebo pohyblivost, výbava, užitečné zhatížení nákladu a počet osob, ...
            Když bych konkrétnější, tak oproti Perunu se mi Jackal líbí skrze rozmístnění osádky, tím že motor je uložen jinde a není tak žádná velká nevyužitá délka vozidla v podobě čumáku s motorem. Zase ochrana osádky z čela bude někde jinde, nenašel jsem na internetu žádnou fotografii Jackalu například se štítkem z neprůstřelného skla alespoň pro řidiče, nikde žádná ochrana střelce z lafetované zbraně, nikde možnost mít byť jen provizorní přístřešek do deště a sněžení. Pořád na tom vidím dost na "dodo" dodělat doma.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:24 18.03.2021

            Jura99
            Podle toho co uniklo z vojskových zkoušek tak tech problémů bylo víc.

            Jura99
            Podle toho co uniklo z vojskových zkoušek tak tech problémů bylo víc.

          • Scotty
            21:40 18.03.2021

            flanker.jirka
            Nemusí, ale pravděpodobně může. Pokud se nějaká česká firma bude chtít ucházet o zakázku vozidel pro výsadkáře klidně může. Ovšem měla by čelit zahraniční konkurenci ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Nemusí, ale pravděpodobně může. Pokud se nějaká česká firma bude chtít ucházet o zakázku vozidel pro výsadkáře klidně může. Ovšem měla by čelit zahraniční konkurenci včetně Jackalu, který považuji za etalon v téhle třídě.
            Jackal tak jak vypadá vychází z požadavků Britů. Což ovšem neznamená že pro český tendr nenabídnou nějakým způsobem upravenu verzi. Minimálně boudou muset nějak vyřešit místo pro další dva vojáky. O tom že to vozidlo může být značně variabilní není pochyb.
            https://supacat.com/wp-content...
            Z českých alternativ přichází momentálně v úvahu maximálně LRPV GEPARD. ovšem ten je postaven na podvozku Land Cruiseru a bude nepochybně mnohem méně odolný než čistokrevný armádní speciál Jackal. Ovšem bude zase pravděpodobně mnohem lehčí. To už je o tom kterým vlastnostem budou chtít dát přednost.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:29 19.03.2021

            Scotty
            Konkurence v zakázkách je potřeba, ovšem je to Českou specialitou, ze se pri mnoha zakázkách konkurence umyslne odepisuje. Viz Casa, radary, vrtulníky. Nakonec to politická ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Konkurence v zakázkách je potřeba, ovšem je to Českou specialitou, ze se pri mnoha zakázkách konkurence umyslne odepisuje. Viz Casa, radary, vrtulníky. Nakonec to politická klika ohně takovým způsobem, že ke skutečnému srovnání nedojde, na někoho pošlou vlastní zpravodajce, aby na něj ušili boudu (Daňhel) jednou se hodi to, ze musi jít už o zavedenou techniku, jindy to zase nevadí. Modulární Jackalu je pěkná, ale z toho v AČR asi nic nebude, az na tu bojovou verzi to není nic, co by neměla Tatra.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            11:56 19.03.2021

            flanker.jirka
            Problém je že výdadkáři poptávají právě to bojovou verzi. Takové vozidlu zatím představil Dajbych/CSG a na Slovensku Zetor. Oboje je to "jen" přestavba terénních aut.
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Problém je že výdadkáři poptávají právě to bojovou verzi. Takové vozidlu zatím představil Dajbych/CSG a na Slovensku Zetor. Oboje je to "jen" přestavba terénních aut.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            16:07 19.03.2021

            Scotty
            Anoj, ono také to bojové vozidlo Jackal je nejrozšířenější variantou, protože vše ostatní si armády mohou postavit na čemkoliv.
            Nikde není napsáno, že přestavba nesplní ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Anoj, ono také to bojové vozidlo Jackal je nejrozšířenější variantou, protože vše ostatní si armády mohou postavit na čemkoliv.
            Nikde není napsáno, že přestavba nesplní požadavky, půjde o to, jaké budou. Doposud nešlo o nic jiného, Kajman je přestavěný LR.
            Každopádně, bude z čeho vybírat, pokud se někdo nerozhodne od stolu.
            Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      09:52 19.03.2021

      Andre Fux
      I když chápu vaše myšlenky a musím uznat, že v podstatě máte pravdu, a teoreticky by český průmysl byl schopen postupem času najet na jistou samostatnost výroby, v ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Andre Fux
      I když chápu vaše myšlenky a musím uznat, že v podstatě máte pravdu, a teoreticky by český průmysl byl schopen postupem času najet na jistou samostatnost výroby, v určitých armádních věcech, tak se tu ale bavíme o procesu, který je časově náročný a hlavně finančně náročný.
      Nápad, který popisujete totiž začíná u školství, které musí být na takové úrovni aby dokázalo chrlit dostatek dělníků, techniků, inženýrů, projektantů, kteří by dokázali v tomto odvětví fungovat. Dále je potřeba vybudovat kompletní zázemí pro projektování, testování atd. atd. A v poslední fázi zainvestovat do potřebných výrobních kapacit.
      A tohle je jen špička ledovce. Pak tu máte samotné financování jednotlivých projektů, které by se v rámci ČR museli řešit prakticky od nuly. Což si vyžádá mnoho času, práce a peněz.
      Navíc na samotném začátku by stejně ty české firmy museli nakupovat ze zahraničí nebo pořizovat za drahé peníze licenci.

      Což v situaci, kdy AČR má nedostatek zdrojů na provoz toho muzea techniky, který provozuje, je nereálné, že by se AČR nějak zvláště v těchto věcech chtěla angažovat. Politici už cca 30 let nechtějí AČR dát ani to nezbytné minimum, a sami do státních vojenských firem investovat také nebudou, a už vůbec né do soukromích firem.
      A soukromé firmy ty se na to také můžou víte co. Investovat své finance do nějakého vývoje nebudou, protože se jim nikdy nevrátí.
      A to je problém všeho.
      Až u nás bude vláda ochotna tohle všechno financovat a bude dávat AČR dostatek financí na nákup poměrně drahé techniky, viz Japonsko a jejich projekty, které jsou v mnoha případech finančně náročnější než nákup ze zahraničí, tak se může začít nad tím co píšete aspoň přemýšlet a snažit se to nějak rozjet.
      Ale teď, vám to nikdo nezaplatí a pro AČR je jednodušší, rychlejší a levnější, nakoupit potřebnou techniku v zahraničí a pokusit se s výrobce domluvit převedení aspoň části výrobních procesů do ČR.
      Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        11:01 19.03.2021

        především tento vývoj potřebuje i neustálou komunikaci zákazník a výrobce, s tím že politici a veřejnost musí být připraveni na nikdy nekončící vývoj. Jenže na to nejsou ani ...
        Zobrazit celý příspěvek

        především tento vývoj potřebuje i neustálou komunikaci zákazník a výrobce, s tím že politici a veřejnost musí být připraveni na nikdy nekončící vývoj. Jenže na to nejsou ani politici a ani veřejnost připravení.
        stačí se podívat na Pandur a Stryker.
        Druhou generaci Strykeru začala US Army zavádět do výzbroje v roce 2009, tedy stejně jako my Pandury. Ale zatímco US Army teď začíná zavádět už třetí generaci, tak u nás se Pandur považuje za stále moderní (aspoň mezi politiky a veřejností). Nedokážu si představit, co by se stalo, kdyby AČR chtěla tyto Pandury modernizovat nebo postupně nahradit jejich novou generací. To by byl povyk ..
        Skrýt celý příspěvek

        • Andre Fux
          11:14 19.03.2021

          Hlavě my jsme se ještě s Pandury nedostali na původní čísla. Po deseti letech nemáme verze FSV, PVO, Minomet..

          Hlavě my jsme se ještě s Pandury nedostali na původní čísla. Po deseti letech nemáme verze FSV, PVO, Minomet..

          • skelet
            11:26 19.03.2021

            To je sice pravda, ale v daném příkladu irelevantní. De facto už je čas uvažovat jak ty Pandury modernizujeme nebo za co je vyměníme.

            To je sice pravda, ale v daném příkladu irelevantní. De facto už je čas uvažovat jak ty Pandury modernizujeme nebo za co je vyměníme.

      • Andre Fux
        11:12 19.03.2021

        Přesně jak píšete. Neříkám, že se teď má udělat skokově změna, ale začít budovat proces. To co jste popsal o školství atd.. Takhle to přesně fungule v automotive. učnáky, vysoké ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Přesně jak píšete. Neříkám, že se teď má udělat skokově změna, ale začít budovat proces. To co jste popsal o školství atd.. Takhle to přesně fungule v automotive. učnáky, vysoké školy zaměřené na danou výrobu. Jsme závislí na výrobě aut, kamionů, autobusů.. Pokud v krizi lehne tento průmysl lehne i naše ekonomika, viz poslední krize 2008 šrotovné atd. Ale podobný princip se dá aplikovat na obraný průmysl. Apropo, to samé je se stavem mužstva a ktivní zálohou. Pár profiku nás také nespasí, nyní mají co dělat s covidem a nestíhají ani cvičit. Záložáků je 5000 ani ne. Kdo bude schopen ovládat tu moderní techniku? Nikdo. Bude trvat jakou dobu než se to po případné mobilizaci naučí. Mám názor, že každá brigáda by měla mít například 2-3 prapory profi a stejný, ideálně dvojnásobný počet aktivních záloh. Pak Bychom měli dělostřeleckou brigádu, ženyjní, logistickou, PVO, tankovou samostatnou. atd. Tyhle současné počty jsou směšné. Ale neříkám, že máme zatěžovat kasu větším počtem profíků, to ne. A záložákům nabídnout benefity jako bonusy k odpočtu daní, renty, pojištění, lékařskou péči, slevy, lázně atd. aby byli motivovaní být AZ. A ikdyž se budete smát, tak se domnívám že ten poměr profi :AZ by neměl být 30:5 ale 30:70 tisícům. Dneska ti co byli na vojně už nám za chvíli moc nepomůžou BVP budou nová moerní, samopali už máme jiné, vysílačky, anglicky ze starejch mazáků skoro nikdo neumí.. :-) Už jsem se zase rozjel. Sory :-)
        Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          12:03 19.03.2021

          Dalo by se to tak říct.
          Ale řešení těchto problémů dobře popsal skelet.
          U nás společnost ani politici nejsou připravení na to utrácet za armádu těžký bakšiš. Tu se uvažuje nad tím ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Dalo by se to tak říct.
          Ale řešení těchto problémů dobře popsal skelet.
          U nás společnost ani politici nejsou připravení na to utrácet za armádu těžký bakšiš. Tu se uvažuje nad tím jak za co nejmíň nakoupit co nejvíc a pokud možno trendy. Ovšem trendy v laické veřejnosti.
          Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:39 17.03.2021
    Oblíbený příspěvek

    Proč není na obrázcích klasický HMT400 (4x4) ale delší verze? Akorát to vnáší do věci chaos. Jackal je jinak samozřejmě bezva a výsadkáři jej chtěli už v minulosti, ale byl jim ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Proč není na obrázcích klasický HMT400 (4x4) ale delší verze? Akorát to vnáší do věci chaos. Jackal je jinak samozřejmě bezva a výsadkáři jej chtěli už v minulosti, ale byl jim vnucován Perun.
    Skrýt celý příspěvek

    • lemkin
      07:48 18.03.2021

      Rase ptas se dobře ale na špatném místě. Je to marketingový článek copy-paste a korunky cinkaji - ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Rase ptas se dobře ale na špatném místě. Je to marketingový článek copy-paste a korunky cinkaji - https://www.czdefence.cz/clane...
      Skrýt celý příspěvek

      • Sidon
        00:59 19.03.2021

        To nemuze byt pravda. Tohle je preci "tiskova zprava". Jednoduse vyjadreni firmy pro tisk, ktere kazde periodikum muze pretisknout, nebo nemusi, popripade jej lze pouzit jako ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To nemuze byt pravda. Tohle je preci "tiskova zprava". Jednoduse vyjadreni firmy pro tisk, ktere kazde periodikum muze pretisknout, nebo nemusi, popripade jej lze pouzit jako podklad pro vlastni text.
        Jo kdyby to bylo oznacene jako "reklamni sdeleni", tak to uz bych uveril, ze doslo k uverejneni za uplatu.
        Skrýt celý příspěvek

    • Marcus
      07:48 18.03.2021

      Výsadkářům? Perun byl "nakupován" pro speciály...

      Výsadkářům? Perun byl "nakupován" pro speciály...

      • Rase
        14:22 18.03.2021

        Tehdy se vybíralo mezi Perunem, Jackalem a výsadkářským Ajbanem. Nejnižší cenou zvítězil Perun.

        Tehdy se vybíralo mezi Perunem, Jackalem a výsadkářským Ajbanem. Nejnižší cenou zvítězil Perun.

  • ludvík
    21:35 17.03.2021

    Nevěřím, že český výrobek bude horší. Ať si hoši řeknou co chtějí za výbavu .

    Nevěřím, že český výrobek bude horší. Ať si hoši řeknou co chtějí za výbavu .

    • Eagle
      21:56 17.03.2021
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Tak tomu věřte. Tahle číča jen těžko hledá konkurenci. Český průmysl nikdy nevyrobí něco tak propracovaného jako tohle. Ne že by to Češi neuměli, ale neexistuje konsenzus mezi ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak tomu věřte. Tahle číča jen těžko hledá konkurenci. Český průmysl nikdy nevyrobí něco tak propracovaného jako tohle. Ne že by to Češi neuměli, ale neexistuje konsenzus mezi výrobcem a uživatelem. Nikdo nedokáže vyrobit hned na poprvé tak skvělé auto, ale postupným vylepšováním to skvělé auto z něj uděláte. U nás to dopadne jak s pandurem, nasekáme ty stejný výrobní vady jako u prvních verzí a ještě něco přidáme :))
      Skrýt celý příspěvek

      • Mbelda
        09:29 18.03.2021

        Nejbližší je tomu "talitatra" , ale ta je za zenitem. A hmotnostně byla těžší, soudím podle civilu 12 až 18t.

        Nejbližší je tomu "talitatra" , ale ta je za zenitem. A hmotnostně byla těžší, soudím podle civilu 12 až 18t.

  • flanker.jirka
    21:13 17.03.2021

    Jackal je povedené vozidlo. Když to srovnáte s Perunem, tak Jackal má lépe využitou celou délku vozidla (žádný nevyužitelný čumák s motorem).
    A dá se provést v celku rychlým ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jackal je povedené vozidlo. Když to srovnáte s Perunem, tak Jackal má lépe využitou celou délku vozidla (žádný nevyužitelný čumák s motorem).
    A dá se provést v celku rychlým způsobem converze ze 4x4 na 6x6 a naopak.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Ale pokud je řeš o Perunu, tak měl být pro speciální síly a ne pro výsadkáře.
    Skrýt celý příspěvek

    • Charfi
      18:48 18.03.2021

      Ta možnost předělání ze 4x4 na 6x6 a naopak, se týká pouze verze HMT Extenda. HMT400 je pouze 4x4.

      Ta možnost předělání ze 4x4 na 6x6 a naopak, se týká pouze verze HMT Extenda. HMT400 je pouze 4x4.

  • JanSen
    21:04 17.03.2021

    Tohle vypadá, že jde teď o soutěž na vozidla nad 3.5t pro výsadkový pluk. Supacat se do soutěže na těch pár vozidel pro 601. prý nepřihlásil. A je otázka co před časem vymysleli, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tohle vypadá, že jde teď o soutěž na vozidla nad 3.5t pro výsadkový pluk. Supacat se do soutěže na těch pár vozidel pro 601. prý nepřihlásil. A je otázka co před časem vymysleli, po návštěvě šestkařů přímo u výrobce.
    Skrýt celý příspěvek

  • 3ngelchen
    19:52 17.03.2021

    autor: Tiskova zprava :))) uz je to tu trosku jak na SM :)

    autor: Tiskova zprava :))) uz je to tu trosku jak na SM :)

  • cejkis
    17:53 17.03.2021

    Za gen. Páleníka se nákup tohoto stroje nepovedl. Zkouší to podruhé.

    Za gen. Páleníka se nákup tohoto stroje nepovedl. Zkouší to podruhé.

  • Jura99
    17:32 17.03.2021

    "lehké" vozidlo a 7,5tuny ? To má být náhrada Kajmanů ? Je to podobná kategorie jako Perun od SVOS, ten je ještě o 2,5t těžší a má zatím smůlu.

    "lehké" vozidlo a 7,5tuny ? To má být náhrada Kajmanů ? Je to podobná kategorie jako Perun od SVOS, ten je ještě o 2,5t těžší a má zatím smůlu.

    • Scotty
      18:31 17.03.2021

      Jenže na rodil od Perunu je tohle 100% odzkoušené a funkční. Náhrada Kajmanů má mít odolnost L2, to prostě něco vážit bude.

      Jenže na rodil od Perunu je tohle 100% odzkoušené a funkční. Náhrada Kajmanů má mít odolnost L2, to prostě něco vážit bude.

  • Broiv
    17:19 17.03.2021

    Nehodnotím vlastnosti vozidla, ale vypadá jako ošklivá kačenka.

    Nehodnotím vlastnosti vozidla, ale vypadá jako ošklivá kačenka.