Bojová vozidla Piranha 5 8×8 pro Rumunsko

Piranha 5 jako obrněný transportér; větší foto / General Dynamics  

Rumunsko pokračuje v masivním posilování své armády – před několika dny rumunské ministerstvo obrany podepsalo s firmou General Dynamics European Land Systems - Mowag (GDELS - Mowag) smlouvu na dodávku 227 bojových vozidel Piranha 5 8×8 za 895 milionů euro.

Rumunská armáda pro transport vojáků používá 401 obrněných transportérů 4×4 TABC-79. Jedná se o jednoduší verzi rumunského transportéru 8×8 TAB-71 – ten je odvozen od sovětského BTR-60. V rumunské armádě slouží 387 vozidel TAB-71.

 

 

Třetím nejpočetnějším transportérem je TAB-77 (161 ks) konstrukčně vycházející ze sovětského BTR-70. V rumunské armádě slouží i 69 relativně moderních kolových transportérů TAB B33 Zimbru (BTR-80). Nejmodernějším kolovým transportérem ve výzbroji je ale švýcarská Piranha IIIC (31 ks).

 

Rumunská armáda tak má značnou paletu obrněných vozidel, která jsou však nejen zastaralá, ale kladou i velké nároky na logistiku, servis a údržbu. Rumunská armáda proto plánuje nakoupit na 1500 nových kolových obrněných vozidel – ty nahradí nejen transportéry řady TAB, ale i pásové transportéry MTLB a částečně i pásová bojová vozidla pěchoty MLVM a MLI-84.

 

Rumunská armáda plánuje nakoupit hned dva typy obrněných vozidel, která vzniknou ve spolupráci s dvěma různými zahraničními partnery. Rumunská firma Uzina Automecanica Moreni (UAM) a německá Rheinmetall společně vyvinou vozidlo Agilis 8×8, které má být levnější variantou špičkového ale drahého německého obrněnce Boxer.

 

Prototyp Agilis 8×8 vznikne v roce 2020 a Rheinmetall Agilis výkonnostně zařadí do nabídky mezi transportéry Fuchs 6×6 a Boxer 8×8. Rumunská armáda plánuje od roku 2020 nakoupit 400 obrněnců Agilis 8×8 – všechna vozidla vzniknou v UAM ležícího ve městě Moreni.

 

V listopadu minulého roku rumunské ministerstvo obrany podepsalo s druhým zahraničním partnerem GDELS - Mowag memorandum o porozumění o výrobě vozidel Piranha V pro rumunskou armádu. Rumunská veřejnost si již mohla prohlédnout tři obrněná vozidla Piranha V na vojenské přehlídce v Bukurešti na začátku prosince.

 

Na základě nedávno uzavřené finální smlouvy prvních 30 vozidel Piranha V vznikne ve Švýcarsku (ve firmě Mowag), dalších 187 v rumunské společnosti Uzina Mecanica Bucuresti (UMB). Rozsah lokalizace výroby není znám. S největší pravděpodobností UMB zajistí montáž, výrobu korby a výrobu některých železných mechanických uzlů vozidla, samozřejmě mimo motor a převodovku. Prvních 36 vozidel rumunská armáda získá již letos.

 

Vizualizace Agilis 8×8 / UAM

 

“Tento projekt jsme zahájili před devíti měsíci v kanceláři ministerstva hospodářství, protože splňuje jak závazek vůči obraně Rumunska a vůči strategickým partnerům, jako je NATO a evropské země, ale i závazek, abychom něco udělali pro rumunskou ekonomiku. Šest vozidel v letošním roce vznikne v Rumunsku (...) Myslím, že to je dobrý restart rumunského obranného průmyslu," uvedl rumunský premiér Mihai Tudose pro portál News.ro

 

"Rumunská armáda je jedním z nejdůležitějších uživatelů vozidel Piranha v Evropě. Jsme velmi poctěni tímto kontraktem, protože odráží vysokou důvěru a spokojenost, kterou má rumunská armáda o našich vozidlech," uvedl Oliver Dürr, viceprezident divize pro kolová vozidla v GDELS.

 

"Tímto krokem jsme vytvořili udržitelnou spolupráci s důvěryhodným partnerem, který má v Rumunsku významnou průmyslovou stopu," řekl Thomas Kauffmann, viceprezident divize pro obchod a služby v GDELS. "Přenos technologií a lokální výroba těchto vozidel představuje pro rumunský průmysl obrovskou příležitost."

 

Celkově rumunská armáda požaduje šest typů vozidel, kromě obrněného transportéru, také bojové vozidlo pěchoty, velitelské vozidlo, samohybný minomet, odtahové/inženýrské vozidlo a ambulanci. V případě bojového vozidla pěchoty však není jasné, jaký bojový modul a výzbroj rumunská Piranha V získá.

 

Zdroj: Defense News, Romania-Insider

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky, korvety, rakety: Rumunská armáda mohutně posiluje

Rumunské ministerstvo obrany v dalších letech na modernizaci armády vynaloží téměř 10 miliard euro. ...

NGCV: Americké bojové vozidlo budoucnosti

Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and ...

Nové ukrajinské bojové vozidlo pěchoty BTR-4MV1

Na vojenské výstavě Arms and Security 2017 v Kijevě ukrajinská firma Ukroboronprom představila nové ...

Rumunsko posiluje zbrojní průmysl a kupuje transportéry Piranha 5

Rumunské ministerstvo hospodářství a americká firma General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Flader
    18:44 21.01.2018

    Stirling, tie Piranha V asi nebudú vo verzii bojového vozidla, ale tiež OT. Aspoň tie prvé tri, ktoré už majú, tak dostali zbraňovú stanicu.

    https://www.youtube.com/watch?...

  • stirling
    18:21 21.01.2018

    PavolR: díky jen co jsem prolétl tak je jasné, už podle šířky a výšky, že ten podvozek je z náklaďáku (nebo z něj hodně vychází) a na něj je posazena korba. Možná proto je ta cena tak příznivá. Tak třeba to v tatře/csg někoho opravdu konečně napadne a to levné ot tatra vznikne.
    Ostatně to je asi i důvod proč rumuni pořizují dvě vozidla, piranha 5 klasické těžké kolové bojové vozidlo, které je ale i drahé a dobře se uplatní pro NATO a agilis je levný doplněk který bude hlavně OT a nosič specializovaných nástaveb.

  • PavolR
    16:21 21.01.2018

    Viac informácií o Agillise - rozmery, pancierovanie, pohon ... https://below-the-turret-ring....

  • PavolR
    07:57 20.01.2018

    Mimochodom, od roku 2025 začnú Belgičania nahrádzať svoje Piranhe IIIC francúzkymi Griffonmi. Pokiaľ by ich dali za skutočne veľmi dobrú cenu, stálo by pre Rumunov za to, nakúpiť ich aspoň pár desiatok do počtu k tým 31 ks, čo už majú ...

  • Clanek
    10:58 19.01.2018

    @Jara
    To bylo bud lacine, nebo tomu moc nerozumite. Pekne vam to popsal Jura99, pod co bych se az na tu CSG klidne podepsal.
    Ono CSG nikomu nevadi jen tak, naopak, to ze je domaci je jeji obrovsky plus. Ale nemuzeme vytloukat klin klinem. Kdyz jeden patologicky jev, chybici domaci vyrobce/skupina, zacne prerustat az do druheho extremu, domaci vyrobce/skupina jiz nechybi, ale stava se z nej podnik s monopolnim postavenim, pak i na takovy stav musi kontrolni mechanizmus umet reagovat. Polska cesta (vse delat doma) je dobra cesta, sympaticka cesta, ale vytvorit si takovy moloch jako PGZ, to neni prospesne nikomu.

    Nakonec Rusko, USA... oni moc dobre vedi proc si udrzuji min 2 producenty letadel, ikdyz i to uz je na hrane a nahrava kartelu, tak to jeste furt neni takovy problem jako byt kompletne odkazan jen na jednoho dodavatele. To se jednou stat probudi a zjisti ze uz to neni on ten kdo diktuje podminky.

  • Rase
    10:44 19.01.2018

    Jura99:
    spíš jde o to, že se ze soukromé firmy což CSG je, dělá něco jako polský státní podnik PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Stát by tedy měl především rozvíjet vlastní podnik VOP CZ a né soukromou firmu, byť se snaží mít v ČR monopol. To je nejspíš i důvod proč MO ucuklo od podepsání oněch zakázek. VOP CZ toho nabízí víc než dost a spíš potřebuje reklamu a nějaké zajímavé zakázky, aby se víc zvedl. CSG se v klidu uživí sama + zakázky na Tatry pro AČR

  • Jura99
    10:27 19.01.2018

    Bohatství skutečně tvoří služby, ale skutečně nikoliv kadeřníci, jak v ironii zmiňuje Jara, ale bílé límečky, které hýbou tím průmyslem v rozvojových (a východních) státech. Často se tvrdí, že máme proti západu nízkou produktivitu práce, to ovšem neznamená, že se naši dělníci poflakují a zápaďáci makají, rozdíl je v tom, že náš dělník vyrábí věc s nízkou přidanou hodnotou a řádově vyšší přidaná hodnota zůstane v mateřské firmě na západě, kde tuto přidanou hodnotu obrazně řečeno vytvořil západní bílý límeček. Vtip je v tom, že o tom, jaká přidaná hodnota se kde vytvoří, rozhoduje mateřská firma a ta ani nemá žádnou motivaci ponechávat jakékoliv bohatství ve státě, kde má svou montovnu, tam pouze nechá režijní náklady. Proto je potřeba být rádi za každou domácí firmu (myšleno drženou domácím kapitálem), která cosi umí. Proto nechápu alergii na CSG, která asi není svatá, ale v našich poměrech je v porovnání s jinými cosi jako zjevení. Už dávno měla mít podepsány titusy, houfnice a prostě vyrábět a růst. Totéž STV, též měla dostat ty ruční granáty.

  • PavolR
    10:26 19.01.2018

    Je to síce brutálne OT, ale nedá mi to - do sektoru služieb spadajú:

    Obchod a sprostredkovanie
    Transport, doprava a preprava
    Skladovanie
    Cestovný ruch
    Ubytovanie a pohostinstvo
    Finančné služby (Finančný sektor - BANKOVNÍCTVO, POISŤOVNÍCTVO, ...)
    Médiá, informácie a propagácia
    Odvetvie Informačné a komunikačné služby a priemysel
    Vzdelávanie
    Zdravotníctvo a sociálna starostlivost
    Nehnuteľnosti a infraštruktúra
    Zábava, kultúra a šport
    Poradenstvo, právne a odborné služby
    Remeslá a opravy
    Verejná správa

  • Jara
    10:05 19.01.2018

    Článek
    Aha tak největší podíl na HDP mají kadernici a restauratéri..... měl by jste přestat číst knížky Václava Klause :)))) ale pobavil jste mě to ano. Ony ty vyspělé země si drží onen těžký průmysl a výrazně ho podporuji a ano boty a háčky do sprchy přivezou z Činy, ale loď stíhačku motor do tanku (jen příklady ) to se v Evropě, té vyspělé, vyrábí a bude. To totiž přináší bohatství

  • Clanek
    09:55 19.01.2018

    Prumysl neni to co tvori bohatstvi, ne v dnesnim svete, ne v zapadnim svete (kam chceme patrit). Tim jsou sluzby. Prumysl se uz nejakou tu dekadu presouva do rozvojovych statu, pro ty se stal typickym. Tak nevim jestli mit obri podil prumyslu na HDP je zrovna to co opravdu chceme. Zvlaste pak kdyz onen prumysl (ve vztahu k HDP) je z drtive vetsiny tazen autoprumyslem, s kterym vzdy jako s prvnim zahybe kazda krize.

  • Jura99
    08:33 19.01.2018

    V rámci objektivity je třeba říct, že chválíme Rumunsko za budoucí plánované nákupy a srovnáváme s přítomným časem v AČR. Určitě nás Šlechtová překvapí a odklepne takové nákupy, že časovou ztrátu dožene ;-). Podíl průmyslu má ČR nejvyšší v Evropě (je nejprůmyslovější zemí Evropy), ovšem není dostatek původních domácích firem, které by mohly vojenskou techniku vyvíjet a vyrábět, případně není odvaha od státu jim takové zakázky zadávat.

  • Jara
    23:56 18.01.2018

    Článek podíl průmyslu na HDP je velice důležitý to přeci musíte vědět

  • Clanek
    11:11 18.01.2018

    Podil prumyslu je tu zminen zbytecne. HDP uz o necem vypovida, ale furt to neznamena ze by CR nebo Cesi byli 2x bohatsi nez Rumunsko nebo Rumuni. Jde i o cenovou hladinu, ktera v Rumunsku bude sice ne 2x, ale precejen nizsi. Jde o prumerne mzdy a nezamestnanost v tom kterem state, z kterych zase cloveku dojde kolik z tech "penez navic" spolkne vyssi zivotni uroven CR a o to mensi podil toho 2x HDB pak zustane na techniku atd.

    To proc CR nema jednu z nejmodernejsich armad evropy jsou penize. Penez je dostatek, ano, ale i tak jich neni ani zdaleka jich u nas ve vychodni evrope neni tolik jako v evrope zapadni a tech agend co si delaji narok na ten stejny balik penez je tolik ze armade se ujde jen to co se ji ujde. Slo by dat armade vic a sam bych si to pral, ale okolik zbohatne armada o to zase zchudne zdravotnictvi, soc. system, statni sprava atd. (a netvrdim ze by se to tam nehodilo).

    Tenhle problem resi jak chude Rumunsko, tak polochuda CR tak i bohate Nemecko. Jde o relativni pomery a kazdy z tech statu muze byt zaroven vojensky bohaty i chudy. Je to o penezich a neni to o penezich.

  • Gorn
    09:55 18.01.2018

    Jara: já umím počítat a tak odpovím Stropnický, ale abych byl férový tak na jednu z nejmodernějších armád Evropy by to nestačilo. A ve vztahu k tomu co se deje v Rumunsku se vůbec nemusíme bavit o předchozích ministrech- jeho honění vlastního ocasu (bitevní vrtulníky zrušit-nezrušit-zrušit-rozhodnutí odložím) a argumentace že to tak být musí (armáda by nedokázala ty peníze využít) je prostě v porovnání s Rumunskem patetická

  • Jara
    20:05 17.01.2018

    Jen tak pro zajímavost v roce 2016 bylo HDP Rumunska cca187 miliard USD (zhruba 20mil obyvatel) a podíl průmyslu na HDP byl cca 28 procent.
    Náš HDP ve stejném roce byl 193 milliard (10 mil obyvatel) a podíl průmyslu byl cca 40 procent.
    Tak a mě by zajímalo kde je chyba ze nemame jednu z nejmodernějších armad Evropy a kdo řekne peníze tak neumí počítat .....protože peníze u nás překážka být nemůže zrovna když se kouknete co všechno jsou schopni koupit Rumuni ....

  • Rase
    19:48 17.01.2018

    Ten průzor pro řidiče bude nejspíš sklopný. Boxer má podobný:

    http://www.palba.cz/album/disp...

    V odkazu dole, je zajímavý text a fotografie z armádních balistických testů podvozku (až 8 kg TNT) nějakého továrního prototypu z roku 2014. Označeno je tradičně jen jako TAB, výroba měla začít v továrně Uzina Automecanic v Moreni a to do roku 2016 (!) Tedy stejná fabrika jako má vyrábět Agilis. Jelikož Rheinmetall moc podvozky nedělá, tak očividně jen dopracují tento projekt - spodek podvozku vypadá stejně. Když to přeženu, tak se na něm pracuje už hodně let a když přizvali na pomoc Rheinmetall, tak prototyp opravdu může vzniknout velmi brzy a pokud bude politická vůle, tak sériová výroba by mohla začít do roku 2020 jak nyní zmiňují.

    https://www.romaniatv.net/arma...

  • stirling
    16:07 17.01.2018

    Ten Agilis je ošklivka, přijde mě to posazené vejš jako by to byla korba posazena na podvozek náklaďáku. Ta kukaň pro řidiče je fajn na přejezdy, ale asi se nedá zaklapnout na to je moc velká... to je škoda hned by to vypadalo jinak.
    Takhle nějak by mohlo vypadat OT Tatra 8x8 (ohledně vejšky) .
    Ví se jak to bude těžké vysoké, široké atd?
    Pořizovat dvě platformy bych pochopil jen tehdy pokud by Piranha 5 byla KBVP a aglis jen levná platforma právě jako OT a nosič různých nástaveb atd. Dublovat stroje na dvou platformách je na hlavu... to poláci to dělají lépe se jednotnou platformou, ona pak i cena ks klesá...

  • Rase
    14:48 17.01.2018

    Tady je pěkná vizualizace základních verzí vozidla Agilis 8x8

    https://3.bp.blogspot.com/-Ceg...

  • Flader
    11:56 17.01.2018

    tryskac

    Nejaké bližšie info k tej modernizovanej 2A42 by si nemohol hodiť aj sem? nbajlepšie teda do článku o slovenských 8x8 nehc to nie je OT.

  • Karlos73
    11:50 17.01.2018

    PavolR, súhlasím s týmto argumentom, asi ide čisto o pragmatické riešenie obstarania OT v čo najkratšom čase - Piranha 5, plus licenčne (vlastné) vyrabané OT - Agilis. Ale aj tak pre štát ako Rumunsko by bolo možno rozumnejšie kúpiť niekoľko (60-90ks) Boxer, a ostatné potrebné varianty by už boli vyrábané ako nová platforma Agilis s jednotlivými platformami... z veľkej časti spoločné náhradné diely, servis, infraštruktúra .
    Asi z tohoto dôvodu Rumuni zvolili aj Piranha 5, už prevádzkujú Piranha IIIC (31ks)...

  • Rase
    11:22 17.01.2018

    tryskac:
    Pokud je nazýváno AMVXP SK tak s tím snad nikdo nemá problém. Mě osobně vadil hlavně termín AMV XP (bez SK), jelikož to je úplně jiné vozidlo - demonstrátor co vypadá zcela jinak a slovenský stroj z něj má jen něco. Nový název je v pohodě. Kanón moc nechápu (pořád není kompatibilní s NATO) a to je tak všechno. Hlavně jsem poukazoval na ona procena domácího vývoje. U Rumunů je to totiž stejné - tam ale pořád nerozumím té ceně. Něco jim tam zkrátka chybí nebo nevím jak si to jinak vysvětlit.

  • tryskac
    11:08 17.01.2018

    Rase: to nie je "znovu-vyvijaju". OSSR si stanovili poziadavky, tak sa povodna konstrukcia upravila tak, aby splnala poziadavky. Kupil som si posledne cislo ATM a tam bol clanok aj o tomto vozidle, ktore autor oznacil ako AMVXP SK. Ze nema natacaiu zadnu napravu? Moze byt, asi dat za plavatelnost. Ze je o nieco sirsie? Tam by som videl snahu o zvysenie vztlaku. Okrem toho ma prekvapila informacia ze kanon 2A42 ma byt akasi modernizovana verzia oznacovana ako GTS30...Inak to vozidlo vyzera ako celok aj s vezou velmi dobre, keby ho vyrobili hocikde v zapadnej europe, vsetci by ste sa rozplyvali blahom...

  • Rase
    10:46 17.01.2018

    strikehawk:
    stejně tak se můžeme ptát, proč slováci "znovu-vyvíjejí" Patriu AMV. Dneska těmi procenty se dá obhájit všechno možné, navíc voliči na tohle hodně slyší. Mají pak pocit že je stát vojensky soběstačný. Lidi zajímá, kde se vyrábí ony železné části, výzbroj, zbraň. Elektronika nikoho neohromí, byť je dražší než tohle všechno dohromady. Ona ty procenta jsou zkrátka už takový trend - národovecký nešvar moderní doby. Na druhou stranu lidi budou mít práci a lidská práce je zde levnější než na Západě. Tohle všechno je případ primárně výroby vozidel Piranha V. Oproti tomu AGILIS je fungl nové vozidlo, které pokud bude nabízeno za nízkou cenu (což asi bude) tak může být zajímavým vozidlem - byť trh je s obdobnými vozidly hodně přesycen. Pokud jej bude distribuovat Rheinmetall, tak získá pozlátko "německá kvalita za rozumnou cenu" - což má svoji váhu (!)

  • strikehawk
    09:52 17.01.2018

    RASE
    takové nákupy licencí k ničemu rozumnému nevedou...zrovna Rumuni a Poláci celé 70 a 80 léta kupovali licence ( automobilový průmysl, spotřební zboží ) jak zběsilí a k čemu to vedlo? Dokázali snad v další generaci vyvinout něco vlastního podle svého know-how získaného licencí? Bohužel ne.
    A pokud jde o autarkii... pokud se nejedná striktně o 100% licenci do posledního šroubku tak je k ničemu. Klíčový komponent řídící jednotkou do motoru počínaje až po senzory do SŘP stejně musí dovést ze zahraničí tak jaký je rozdíl mezi podílem 60% licencí nebo 90%?

  • Rase
    08:46 17.01.2018

    Agillis toho s Boxerem nebude mít zas tak moc společného. Konstrukce podvozku je nejspíš domácí konstrukce, jen odladěná do moderní podoby (což je v pohodě). Osobně pochybuju o tom, že by byla celá zadní část snímatelná tak jako u Boxeru - tady půjdou nejspíš konvenční cestou - tak jako u Panduru atd. Přeci jen je to levnější řešení. Němci očividně pomohli s doladěním a s Boxerem bude stejná spíš jen elektronika, systémy, možná pohon, řízení a další věci. Možnost osazení stejnými věžemi (Lance) atd. On to vozidlo bude nabízet i Rheinmetall na svém portfóliu, tak šmejd to určitě nebude. Jen bude řešen tak aby byl levnější než Boxer, čemuž hodně pomůže jak konstrukce, tak i výroba v Rumunsku. Tady má pro rumuny velký potenciál výroba doma a prodej dalším státům - což zaštítí Němci.

    Piranha V je oproti tomu levná, ověřená a oblíbená mašina. Můžou si jich velmi brzo vyrobit hodně a nic se tím nepokazí. Dánové je pořídili hodně levně (OT) tak kdo víc co v té ceně pro Rumunsko je započítané. Patrně jak vybudování továrny, tak i různé licence (motor, kanón atd.). Lidi budou mít práci a potenciál je zde velký.

  • PavolR
    08:22 17.01.2018

    Za voľbou dvoch platforiem by som popri možnosti vytvoriť vlastné konkurencieschopné vozidlo (o čo sa pokúšali aj doteraz) videl hlavne ohromné množstvo techniky, ktorú treba nahradiť. So súbežnou výrobou Agillisu ušetria zhruba 1/4 času potrebného na prezbrojenie (5-10 rokov) a cca 1/4 nákladov v porovnaní s tým, keby zavádzali iba Piranhe.
    Agillis zjavne nie je plavbyschopný a kto vie, na akých parametroch sa ešte ušetrilo, že je taký lacný, čiže ho použijú iba tam, kde nepotrebujú Piranhu a iba v počte 400 ks.

  • Jura99
    08:14 17.01.2018

    1500 BOV na stát velikosti Rumunska (20mil. obyvatel) je slušné číslo. Kam se hrabeme se 107+20 Pandury. Nemluvě o další nové výzbroji (např. Patrioty, F-16), kterou Rumuni nakupují. Nakonec strčí do kapsy i ambiciózní Polsko. Je dobře vidět, jak v Česku jenom žvaníme a nic se nakonec nekoupí, na bývalou zbrojní a silovou velmoc je to smutný pohled. O Agilis vs. Piranha není moc co říct, dokud není známa konfigurace. Agilis se základem v Boxeru slibuje slušný stroj, zase záleží jak moc tam z toho Boxeru zůstane. Piranha je bez debat špička, cena 4mil. celkem dost, zase otázka co dostane za výzbroj.

  • Flader
    08:13 17.01.2018

    Karlos73, lenže Agilis zatial neexistuje inak ako na papiery. Mne to práve skôr pripomína, že reálne asi v Rumunsku projektu Agilis moc neveria. Preto, ak chcú nové kolesové OT v podstae hneď, tak im nič iné ako dotiahnuť nákup P5 do konca nezostalo. Aj keby naozaj prototyp bol hotový už v roku 2020 tak kedy bdue všetko dotiahnuté do konca? Vtedy už rumunská armáda bdue veselo jazdiť na 8x8 Piranha 5.
    Silne mi to vyjadrenie koľko stoviek kusov Agilisu nakúpia, ako keď minister Glvač po predstavení húfnice Eva hneď deklaroval, že ju bude nakupovať.

  • Karlos73
    07:34 17.01.2018

    Tiež trocha nechápem tento krok Rumunska, stavať na dvoch podobných kolesových konceptoch IFV. To si nedovolia ani bohatšie štáty ako Rumunsko. Projekt Agilis 8x8 (Boxer) mi príde ako univerzálnejší pre ich požiadavku na OT, KBVP, Velitelské vozidlo, samohybný mínomet, ťahač/inžinierske vozidlo a ambulancia, vzhľadom na modulárny koncept Boxeru... Príde mi to akože Rumunsko "efektívne" vynakladá svoje financie na výzbroj (alebo je tam korupcia ako sviňa ). A ako píše PavolR, Rumunsko bude prevádzkovať 5 rôznych kolesových OT v najbližších dekádach...
    (inak obe OT, Piranha 5 a aj Boxer/Agilis sú výborné a moderné IFV).

  • PavolR
    23:06 16.01.2018

    No tak teraz majú 5 rôznych kolesových OT a po prezbrojení budú mať iba 3 (Pirahne III asi nevyradia). Každopádne ten cenový rozdiel je pekne brutálny. Pirahne cca 4M/ks, kým Agillis niečo cez 0,5M/ks. To je rozdiel asi ako v Čechách medzi Pandúrmi a Titusmi. Povedal by som, že tomu by mohlo zodpovedať aj využitie.

  • Rase
    22:34 16.01.2018

    Pořád ten systém moc nechápu. Původně jsem si myslel (a myslím) že Piranha V bude určená primárně pro převoz lehké pěchoty - jako OT, vyzbrojené maximálně velkorážním kulometem. Nakoupí jich ale velké množství, tak půjde o cenu. U Agillise spíš očekávám těžkou výzbroj (tedy KBVP) a specializované verze. S tímhle vším se počítá pro toto vozidlo. Možná bude sloužit i jako náhrada za některé pásové transportéry. Jiný systém mě moc nenapadá - proč jinak pořizovat dvě kolová vozidla na různých podvozcích. Mít dvě vozidla v OT verzi je divné

  • PavolR
    19:46 16.01.2018

    Rase: Z tej ceny za Agillis 8x8 sa zdá, že pre seba budú brať iba OT verziu.

  • Rase
    19:21 16.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Prvních 30 vozidel Piranha V bude vyrobeno ve Švýcarsku, ale se zapojením rumunských zaměstnanců, kteří zde projdou školením. Výrobní linka bude následně vybudována v Rumunsku. V rámci podepsané dohody rumunská společnost UMB pošle do švýcarského podniku MOWAG, celkem 25 vedoucích pracovníků kvůli získání znalosti výroby vozidel. UMB se stane subdodavatelem GDELS, převezme část výroby a montáže vozidel.

    Pokud jde o vozidla Agillis 8x8. Rumunská vláda se totiž dohodla se společností Rheinmetall na výrobě 400 obrněných vozidel AGILLIS pro rumunskou armádu, za 234 mil euro. Vozidla mají být dodány od roku 2020 a společnost zajistí servis v Rumunsku do roku 2055. V Rumunsku má být vyráběno zhruba 90% komponentů, včetně motoru a hnacího ústrojí (!)

    Co jsem zachytil jinde, tak v Rumunsku si mají vyrábět v licenci i rychlopalný kanón ráže 30 mm NATO. V podstatě tak budou výrobně soběstační a dovážet bude nutno nejspíš jen některé elektronické systémy, PTŘS atd. Rozhodně zajímavé, co se všechno dá vyrábět ve vlastní produkci, pokud je zájem a dostatečně velký objem odebraných kusů.