CF Military: Nákladní vozidla Tatra pro belgickou armádu

CF Military: Nákladní vozidla Tatra pro belgickou armádu
Vize nákladních vozidel CF Military pro belgickou armádu / DAF Trucks NV (Zvětšit)

Belgické ministerstvo obrany objednalo nákladní automobily CF Military na tatrováckých podvozcích 4×4 a 8×8. Současně pancéřované kabiny pro 40 % flotily dodá česká Tatra Defence Vehicles (TDV). Hlavním kontraktorem dodávek je ale nizozemská DAF Trucks NV.

Pro potřeby článku uveďme, že nizozemská společnost DAF Trucks NV je součástí amerického koncernu PACCAR. Společnosti DAF a TATRA TRUCKS spolupracují již od roku 2011, zejména při výrobě modelu Tatra Phoenix.

Belgický kontrakt zahrnuje dodávku 897 nákladních vozidel CF Military s pohonem všech kol, s termínem dodání mezi roky 2022 až 2025. Podle belgických médií hodnota smlouvy dosahuje 250 milionů euro (6,5 miliardy Kč). V belgické armádě CF Military nahradí zastaralé náklaďáky Unimog a Volvo N10 z první poloviny 90. let.

Tisková zpráva belgických pozemních sil (Landcomponent / Composante terre) jako důvod obměny uvádí, že Volvo N10 a Unimog mají „nedostatečnou nebo žádnou ochranu členů posádky. Proto již nebyly vhodné pro použití v konfliktních zónách, kde jsou angažováni belgičtí vojáci. Kromě ochrany začala být problematická také dodávka náhradních dílů pro tato vozidla.”


Volvo N10 / Belgické pozemní síly; beldefnews.mil.be

V případě verze 4×4 půjde o dodávku 636 vozidel, konkrétně o 410 nosičů kontejnerů, 174 vozidel s nákladní korbou a 52 vozidel s nákladní korbou a jeřábem. Zbývajících 243 náklaďáků 8×8 bude dodáno jako nosič kontejnerů (171 kusů), s nákladní korbou a jeřábem (52) a se sklápěcí nákladní korbou (20).

Na první pohled CF Military vychází z rodiny Tatra Phoenix. Podvozky tedy dodá kopřivnická firma, kabiny většinově DAF a motory americká PACCAR. Půjde konkrétně o pohonné jednotky MX-11 (300 kW; 4×4) a MX-13 (340 kW; 8×8). O převodovkách nejsou informace. Pokud ale CF Military vychází z modelové řady Tatra Phoeinx, ve hře jsou převodovky od německé firmy ZF Friedrichshafen nebo americké Allison.


Verze CF Military: nosič kontejneru 8×8 a vozidlo 4×4 s nákladní korbou a plachtou; větší foto / DAF Trucks NV


Podvozek Tatra 8×8 s centrální nosnou rourou, nezávisle zavěšenými polonápravami a motorem Paccar; větší foto / TATRA TRUCKS

Nejde ale o jediné zapojení českého a slovenského průmyslu do kontraktu. Nakládací jeřáby sice dodá švédská společnost HIAB, ale sklápěcí nástavby slovenská VS-Mont a nákladní nástavby česká Porgest. Navíc 352 (40 % z každé veze 4×4 a 8×8) náklaďáků získá trojmístnou pancéřovanou kabinu od české TDV. Podle přiloženého obrázku pancéřovaná verze CF Military 8×8 připomíná mix tatrováckých rodin Phoenix a Force. Současně, v případě potřeby, lze v budoucnu opancéřovat i zbývající vozidla CF Military belgické armády.

„Kabina nabízí dostatek prostoru pro tři osoby a veškeré rádiové vybavení. Významnou výhodou je také výška vozidla: ani při přepravě kontejneru 1CC o délce 20 stop výška nedosahuje čtyř metrů,“ uvádí belgické pozemní síly.


Tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou

Podle tiskové zprávy DAF Trucks NV se kabiny vyrábějí v belgické továrně DAF ve městě Westerlo, a motory MX-11 a MX-13 v nizozemské továrně DAF (pobočka PACCAR) v Eindhovenu. Místo montáže, oživování a testování náklaďáků se neuvádí, ale můžeme s velkou mírou jistoty říct, že půjde o kopřivnický výrobní závod.

Logistické a technické zabezpečení flotily CF Military zajistí evropské servisní středisko DAF v Houthalenu. O stabilní dodávky náhradních dílů se postará obří americká společnost PACCAR s více než 21 000 zaměstnanci.

 
Pancéřované kabiny pro CF Military z produkce české TDV / TDV přes Belgické pozemní síly; beldefnews.mil.be


Podvozek Tatra 6×6 s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami; větší foto / TATRA TRUCKS

„Jsme velmi hrdí na to, že jsme obdrželi tuto prestižní objednávku od belgických ozbrojených sil,” řekl Harry Wolters, prezident DAF Trucks NV. „Protože se naše ultramoderní továrna na kabiny a nápravy nachází ve Westerlu, považujeme Belgii za náš domácí trh. Díky tomu je pro nás tato objednávka mimořádně cenná. S vozidly CF Military nabízíme belgické armádě řadu jedinečných nákladních vozidel, která umožňují za všech okolností dokonale plnit zadané úkoly.“

O nákupu vozidel CF Military belgické ministerstvo obrany rozhodlo již 9. prosince. Po oznámení začala běžet tříměsíční lhůta pro případné stížnosti konkurentů. Skutečně 23. prosince italská Iveco podala námitku. Brusel ale stížnost Italů neuznal.

Nemusí jít o poslední úspěch tatrovácké koncepce v belgické armádě. Strategická vize belgické armády pro rok 2030 předpokládá výměnu celé flotily logistických vozidel ve dvou fázích. O první fázi pojednává tento článek. Během druhé fáze mezi roky 2026 až 2030 dojde k nákupu těžkých nákladních automobilů za 122 milionů euro.

Zdroj:  La Defénse,FOBAM

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých ...

TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před ...

Tatra Trucks loni dodala 1186 vozů a splnila své závazky

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks i přes pandemickou situaci a celosvětový propad automobilového ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • krllo
    18:36 03.03.2021

    Otázka, proč někdo nemá odvahu jít do vzduchem chlazeného motoru Tatra, byť s menším vykonem. Vidím výhodu v jeho relativní jednoduchosti a nezávislosti na snadno poškozitelných ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Otázka, proč někdo nemá odvahu jít do vzduchem chlazeného motoru Tatra, byť s menším vykonem. Vidím výhodu v jeho relativní jednoduchosti a nezávislosti na snadno poškozitelných dílech kapalinového chlazení.
    Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      18:50 03.03.2021

      neni Euro6

      neni Euro6

    • skelet
      19:07 03.03.2021

      Protože má malý výkon a slabé servisní zázemí mimo vybrané krajiny.

      Protože má malý výkon a slabé servisní zázemí mimo vybrané krajiny.

      • krllo
        16:33 05.03.2021

        Dostačný výkon bezesporu mají a jaké servisní zázemí ? Zásoba náhraních dílů nestačí? Jak dlouho takové auto bude v boji sloužit.
        Nepíši o tirácích :.))

        Dostačný výkon bezesporu mají a jaké servisní zázemí ? Zásoba náhraních dílů nestačí? Jak dlouho takové auto bude v boji sloužit.
        Nepíši o tirácích :.))

        • skelet
          13:53 06.03.2021

          300kW, respektive 325kW je dneska prd. To je dobře tak pro vozy 4x4, max.6x6.

          300kW, respektive 325kW je dneska prd. To je dobře tak pro vozy 4x4, max.6x6.

    • Eagle
      21:23 03.03.2021

      Proč nemají odvahu? Protože provozní data, zkušenosti, jasně mluví ve prospěch vodou chlazených motoru. Nechápu vaší specifikaci snadno poskoditelnych dílů chlazení. Zkuste si ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Proč nemají odvahu? Protože provozní data, zkušenosti, jasně mluví ve prospěch vodou chlazených motoru. Nechápu vaší specifikaci snadno poskoditelnych dílů chlazení. Zkuste si promluvit s někým kdo má kamionovou dopravu. Zjistíte že větší zásahy na těchto vozidlech děláte zhruba kolem půl milionu kilometrů. To má mezi tím Tatra vyměněno minimálně 10 palic a mázlých válců s písty. Co se týká těsnosti oleje vůbec nelze porovnávat s vodníkem. Do války je Tatra fajn, opravíte to kladivem a motor si nechá hodně věcí líbit, ale to i uaz, bvp,t72 a přece už je čas na výměnu. Tatra motor je stejný mýtus jako Tatra podvozek. Má svoje výhody i nevýhody ale rozhodně nelze říct že je nejlepší.
      Skrýt celý příspěvek

      • krllo
        16:35 05.03.2021

        Kamion má obrněnou kabinu ? Tak proč do toho pletete kamiony ? Která auto v boji najede půlmilionu kilometrů ?
        Proč si tedy zvolili ten nejhorší podvozek :-))

        Kamion má obrněnou kabinu ? Tak proč do toho pletete kamiony ? Která auto v boji najede půlmilionu kilometrů ?
        Proč si tedy zvolili ten nejhorší podvozek :-))

    • tomas.kotnour
      20:52 04.03.2021

      Produktovou řadu Phoenix si těžko se vzducháčem pořídíte a když v zemi zákazníka vyrábíte kabiny, nebylo by moc rozumné nabízet jiné vozidlo. Takže by bylo vhodné se podívat na ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Produktovou řadu Phoenix si těžko se vzducháčem pořídíte a když v zemi zákazníka vyrábíte kabiny, nebylo by moc rozumné nabízet jiné vozidlo. Takže by bylo vhodné se podívat na prodeje produktových řad, které mají možnost zástavby jiného agregátu. Dále musíte vyškrtnou aplikace, do kterých není možné dát tatrováckou V8, což může být z důvodu emisních, konstrukčních (zákazník chce velkoobjemový motor, nebo chce motor umožňující zástavbu do určitého prostoru, LIWA, Motovilicha, kapotované obrněnce), legislativních (podílu zapojení průmyslu objednatele - např. FORCE pro americké hasiče, IDF), servisních, unifikačních (už mám nebo plánuji vozidla s motorem Cummins) či naopak diverizifikačních (což přijde jako nejdivnější argument, co mi pomůže americký powerpack, když se rozhádám s Tatrou (ČR) a nedodá mi nový náboj, či naopak, to je lepší koupit vozidla i od někoho jiného). To už mi přijde jako dost obsáhlý výčet různých podmínek, které určují, proč byla vybrána právě konkrétní konfigurace vozidla.
      Skrýt celý příspěvek

  • krllo
    22:53 02.03.2021

    Úspěch, ale není to vozidlo, ale podvozek. Peníze jsou jinde.

    Úspěch, ale není to vozidlo, ale podvozek. Peníze jsou jinde.

    • Jura99
      09:27 03.03.2021

      Podvozek a pancéřová kabina. Peníze jsou zjevně i v tom podvozku, když měla Tatra za loňský rok zisk půl miliardy, přičemž třeba Phoenix je Tatra také jen podvozek a pak motor ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Podvozek a pancéřová kabina. Peníze jsou zjevně i v tom podvozku, když měla Tatra za loňský rok zisk půl miliardy, přičemž třeba Phoenix je Tatra také jen podvozek a pak motor Paccar, kabina DAF, převodovka ZF a samozřejmě znak na kabině je Tatra, což je vlastně hlavní odlišnost Phoenixu a těchto vozidel pro belgickou armádu, kde je DAF.
      Skrýt celý příspěvek

      • krllo
        18:31 03.03.2021

        Jo zadarmo to určitě nedělá :-)) Kolik ten zisk je v eurech ? 20 milionů eur Kolík na pracovníka a kolik na pracovníka má zisk DAF ? O tom to je.
        Jsme laciný subdodavatel ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jo zadarmo to určitě nedělá :-)) Kolik ten zisk je v eurech ? 20 milionů eur Kolík na pracovníka a kolik na pracovníka má zisk DAF ? O tom to je.
        Jsme laciný subdodavatel kvalitních dílů.
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          19:02 03.03.2021

          zisk 300tis na zamestnance u Tatry je perfektni cislo.

          zisk 300tis na zamestnance u Tatry je perfektni cislo.

          • Gloton
            19:20 04.03.2021

            No perfektní......je to v podstatě jen rozdíl mezi platy zaměstnanců v ČR a na západ od nás. Kdyby Tatra platila zaměstnance "normálně", měla by zisk 00prd.

            No perfektní......je to v podstatě jen rozdíl mezi platy zaměstnanců v ČR a na západ od nás. Kdyby Tatra platila zaměstnance "normálně", měla by zisk 00prd.

          • tomas.kotnour
            20:19 04.03.2021

            Jestli mohu být tak smělý, když si Tatra ve vlastní režii vyrábí díl, jehož alternativu si Daf nechává vyrábět u Wikovu, tak ten zisk Dafu přepočítáváte i ve vztahu k Wikovu? ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jestli mohu být tak smělý, když si Tatra ve vlastní režii vyrábí díl, jehož alternativu si Daf nechává vyrábět u Wikovu, tak ten zisk Dafu přepočítáváte i ve vztahu k Wikovu? Doufám, že si nikdo nemyslí, že takovou marži, jako mají výrobci, mají i jejich subdodavatelé. Čím méně tedy Wichterle vydělá, tím lépe se bude Daf mít. Proto je lepší ukazatel poměru mezi celkovými tržbami a EBIT(DA), avšak v případě EBITDA je třeba brát v potaz i stav podniku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            08:45 05.03.2021

            Gloton: v kontextu trhu, kde automobilka vyrábí, to je správný výsledek. Předpokládám, že mzdy se rapidně neliší od obvyklých pracovních pozic v severomoravském regionu. Takto by ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Gloton: v kontextu trhu, kde automobilka vyrábí, to je správný výsledek. Předpokládám, že mzdy se rapidně neliší od obvyklých pracovních pozic v severomoravském regionu. Takto by se dal relativizovat zisk každého podniku, který má výrobu v levné části světa. Třeba VW vyrábí v Bratislavě kvůli čemu asi ? Proč ta auta nedělá v Německu ?
            Skrýt celý příspěvek

  • Falko
    17:13 02.03.2021

    Tento úspech patrí manažérom, je super, keď Česká firma uspeje na západnom trhu. A super je, že popri tom uspel aj VS Mont. Tento článok ma veľmi pozitívne naladil. A tie vozidla ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tento úspech patrí manažérom, je super, keď Česká firma uspeje na západnom trhu. A super je, že popri tom uspel aj VS Mont. Tento článok ma veľmi pozitívne naladil. A tie vozidla vyzerajú skutočne robustné, zo všetkého vybrané to naj.
    Inak tie Volva vyzerajú skvelé oproti tomu čo ešte občas objavíme u nás.
    Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:10 02.03.2021

    Poslední roky je vidět výrazný posun Tatry od strategie snahy o představení nových modelů a snahu prosadit se jako dodavatel finálního výrobku do pozice subdodavatele, případně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Poslední roky je vidět výrazný posun Tatry od strategie snahy o představení nových modelů a snahu prosadit se jako dodavatel finálního výrobku do pozice subdodavatele, případně integrátora. Bez ohledu na to, čí značka nakonec bude na kapotě. Jak ukazují čísla, není to vůbec špatná cesta.
    Skrýt celý příspěvek

    • bently
      14:53 02.03.2021

      Byť bych to možná interpretoval trochu jinak, obecně máte pravdu - point je ten, že v pozici dodavatele finálního výrobku nemá Tatra proti velkým, masově vyrábějícím evropským ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Byť bych to možná interpretoval trochu jinak, obecně máte pravdu - point je ten, že v pozici dodavatele finálního výrobku nemá Tatra proti velkým, masově vyrábějícím evropským automobilkám šanci, a nikdy by se nedostala z pozice paběrkáře (argumenty o prakticky neexistující servisní síti mimo ČR a vyšších výrobních nákladech jsou dobře známy). To, že současní majitelé přestali na rozdíl od těch předchozích čekat na zázračné objednávky (deseti)tisíců kompletních vozidel, a zpátky se vrátili k tomu, co Tatru dělá Tatrou, tj. k podvozku, byla nejlepší možná cesta, díky které Tatra přežila. Když se na to podíváte z tohoto úhlu pohledu, Tatra se naopak v poslední době snaží z prostého "dodávání tatrovácké roury" posunovat dál, a to se jí - celkem logicky - daří hlavně u speciálů, kde není takový tlak na cenu, a kam dokáže dodávat také vlastní motory a/nebo (obrněné) kabiny tak, aby maximálně zvýšila přidanou hodnotu na každém dodaném voze.
      Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:58 28.02.2021
    Oblíbený příspěvek

    Auta jsou to pekna, hlavne ta pancerovana kabina, zajimala by me konkurence v tendru. Na netu lze najit Scanii, ze se ucastnila. DAF je solidni garance, samotna Tatra by asi ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Auta jsou to pekna, hlavne ta pancerovana kabina, zajimala by me konkurence v tendru. Na netu lze najit Scanii, ze se ucastnila. DAF je solidni garance, samotna Tatra by asi nevyhrala. Dobry kseft a do budoucna skvela reference.
    Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    12:59 28.02.2021

    vojaci ktorí sa budú viezť na zaplachtovaných korbách určite ocenia to "komfortné" aerodynamické zrezanie bočných hrán... takto vyrieši problém fakt len človek ktorý sa tam nikdy ...
    Zobrazit celý příspěvek

    vojaci ktorí sa budú viezť na zaplachtovaných korbách určite ocenia to "komfortné" aerodynamické zrezanie bočných hrán... takto vyrieši problém fakt len človek ktorý sa tam nikdy nebude voziť...
    Skrýt celý příspěvek

    • 3ngelchen
      13:15 28.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      Není to IFV, je to na převoz nákladu.
      Našim východním sousedům doporučuji nejdříve přemýšlet a až poté psát.

      Není to IFV, je to na převoz nákladu.
      Našim východním sousedům doporučuji nejdříve přemýšlet a až poté psát.

    • flanker.jirka
      13:25 28.02.2021

      HEKTOR
      Myslíte si, že pokud už tam povezou vojáky, tak tam budou stát za jízdy a nesednou si?

      HEKTOR
      Myslíte si, že pokud už tam povezou vojáky, tak tam budou stát za jízdy a nesednou si?

      • HEKTOR
        14:00 28.02.2021

        3ngelchen - opäť "rozumný" koment človeka čo sa orientuje v problematike a presne vie čo komentuje...dal som vám -like-
        "Našim východním sousedům doporučuji nejdříve přemýšlet a až ...
        Zobrazit celý příspěvek

        3ngelchen - opäť "rozumný" koment človeka čo sa orientuje v problematike a presne vie čo komentuje...dal som vám -like-
        "Našim východním sousedům doporučuji nejdříve přemýšlet a až poté psát." -svätá pravda,mali by ste si ju opakovať každý deň...

        flanker.jirka - písal som niekde že budú stáť.???ak poznáte niekoho v ačr tak nad cca 160cm,skúste sa ho opýtať na ten komfort pri prevoze...
        Skrýt celý příspěvek

        • 3ngelchen
          14:29 28.02.2021

          Děkuju za like.
          Že se dobře orientujete v problematike ježdění na korbě, Vám věřím.

          Belgie není Rusko ;)

          Děkuju za like.
          Že se dobře orientujete v problematike ježdění na korbě, Vám věřím.

          Belgie není Rusko ;)

      • Ján Paliga
        22:46 28.02.2021

        .... to musím potvrdiť.... tá zmena sklonu je spravená tak nešťastne, že človek so 180 cm pri sede musí mať sklonenú hlavu a nedokáže sedieť vystretý. A podľa známych, je problém ...
        Zobrazit celý příspěvek

        .... to musím potvrdiť.... tá zmena sklonu je spravená tak nešťastne, že človek so 180 cm pri sede musí mať sklonenú hlavu a nedokáže sedieť vystretý. A podľa známych, je problém sedieť aj v sedmičkovej Tatre v kabíne s prilbou, pre nízku výšku kabíny sa musí 180 cm chlap na sedadle hrbiť.... Hlavne, že na streche sú výčnelky, ktoré zvyšujú zbytočne výšku strechy. Tá mohla byť potom kľudne vyššia....

        A počas jazdy po diaľnici sa ľudia sťažujú na vysoký hluk plieskajúcej plachty, ke´ďže nízka kabína menej cloní zaplachtovanej korbe, na rozdiel od starších Tatroviek.... Zišiel by sa tam na kabínu umiestniť aerodynamický nástavec, ako mali svojho času Avie....
        Skrýt celý příspěvek

        • tomas.kotnour
          16:25 01.03.2021

          Porgest vyrábí tři provedení střechy valníkové korby, Široké A, které mají staré VVNky, Armaxy 8x8 OS SR či sedmičky s rukou ZÚ HZS ČR, pak se zkosenými rohy, které kopírují linii ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Porgest vyrábí tři provedení střechy valníkové korby, Široké A, které mají staré VVNky, Armaxy 8x8 OS SR či sedmičky s rukou ZÚ HZS ČR, pak se zkosenými rohy, které kopírují linii kabiny sedmičky, použité na našich Pramech, 810 či 815-7 4x4 OS SR a konečně dvakrát lomený oblouk, což je zase řešení použité u evakuačních sedmiček HZS ČR, nových valníků 6x6 AČR či zodolněných valníků OS SR. Toto provedení je možné objednat ve variantě s nastavitelnou výškou ložné plochy, v takovém případě jsou na sklopných bočnicích přivařena oka pro uchycení plachty v několika řadách.

          Co se týče ofuku čela korby, produktová řada Force je provedení nákladního automobilu, které je snadno letecky přepravitelné letounem C-130, umožňující pohyb v oblastech vyžadujících nízkou výšku vozidla umožňující přepravu více než dvou a méně než 5 osob v kabině. Pokud tyto vlastnosti nepožaduji nebo pokud celkové provedení vozidla tyto vlastnosti neguje, je vhodné se zamyslet, zda má pořízení vozidla řady Force smysl, což platí i pro AČR. (Bavím se hliníkovém provedení kabiny)
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:04 01.03.2021

            AČR a smysl?
            Stačí se podívat co kvůli "letecké přepravě" bylo provedeno na T 810. Pochybuji o tom, že se kdy některá T 810 nebo T 815 podívá do letadla, pokud se někam letělo, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            AČR a smysl?
            Stačí se podívat co kvůli "letecké přepravě" bylo provedeno na T 810. Pochybuji o tom, že se kdy některá T 810 nebo T 815 podívá do letadla, pokud se někam letělo, tak vždy většími stroj, kde výška kabiny nebyl problém.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:30 01.03.2021

            Zajímalo by mne co se na T810 provedlo kvůli letecké přepravě, když se vleze jedině do A400, Il-76, C-17, C-5 a An-124?

            Zajímalo by mne co se na T810 provedlo kvůli letecké přepravě, když se vleze jedině do A400, Il-76, C-17, C-5 a An-124?

          • tomas.kotnour
            20:48 01.03.2021

            Dostala sedmičkovou kabinu, takže už se vleze
            https://www.valka.cz/attachmen...

            Dostala sedmičkovou kabinu, takže už se vleze
            https://www.valka.cz/attachmen...

          • Scotty
            21:02 01.03.2021

            Ovšem minimálně zatím se zdá že AČR zůstává u staré kabiny.

            tomas.kotnour
            Jaký je vůbec cenový rozdíl mezi například 8x8 Force a Phoenix?

            Ovšem minimálně zatím se zdá že AČR zůstává u staré kabiny.

            tomas.kotnour
            Jaký je vůbec cenový rozdíl mezi například 8x8 Force a Phoenix?

          • skelet
            21:04 01.03.2021

            Nevleze. C-130 má nákladový prostor vysoký 9 stop, to je nějakých 2.72m.

            Nevleze. C-130 má nákladový prostor vysoký 9 stop, to je nějakých 2.72m.

          • tomas.kotnour
            21:22 01.03.2021

            To je tzv. kabinou napřed, ale jsou i jiné postupy
            https://media.defense.gov/2015...

            To je tzv. kabinou napřed, ale jsou i jiné postupy
            https://media.defense.gov/2015...

          • Ján Paliga
            22:27 01.03.2021

            Tomáš, nehádam sa. Píšem len fakt, že korba pre OSSR je na starú belu počas prevozu ľudí na korbe, čo sa vraj deje často. Je predsa rozdiel oprieť sa hlavou do zvislej plachty, ako ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tomáš, nehádam sa. Píšem len fakt, že korba pre OSSR je na starú belu počas prevozu ľudí na korbe, čo sa vraj deje často. Je predsa rozdiel oprieť sa hlavou do zvislej plachty, ako hodiny mať hlavu sklonenú pod uhlom.... Staré T-815 sú v tomto parametri luxusné oproti novým....

            Deflektor je predsa možné vyrobiť aj sklopný... A určite by aj pri mierovej prevádzke taká maličkosť dokázala šetriť PHM...
            Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      13:56 28.02.2021

      No díval jsem se právě na to seříznutí, možná mohlo být menší, ale vidíme takhle na malém náčrtku v jaké výšce to je říznuté? Pochybuju že by se tam vojáci vozili běžně (není to ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No díval jsem se právě na to seříznutí, možná mohlo být menší, ale vidíme takhle na malém náčrtku v jaké výšce to je říznuté? Pochybuju že by se tam vojáci vozili běžně (není to autobus že), očekávám že na to má belgická armáda dostatek APC. Asi tam ani nebudou sedačky, a pokud si kecnou na zem (stát bych vysoce nedoporučoval) tak se stopro vejdou...
      Pokud je to takto dostatečně vysoké pro náklad který očekávjí tak pohoda ne? Zbytečné někde v terénu trhat plachtu rohama nástaby o stromy apod.
      Skrýt celý příspěvek

      • HEKTOR
        14:27 28.02.2021

        SYN_ - aby sme sa pochopili,ja netvrdím že to je náhrada APC a pôjdu v tom na front...sú rôzne aktivity keď sa napr. mechanizovaný prápor môže presúvať práve na nákladných ...
        Zobrazit celý příspěvek

        SYN_ - aby sme sa pochopili,ja netvrdím že to je náhrada APC a pôjdu v tom na front...sú rôzne aktivity keď sa napr. mechanizovaný prápor môže presúvať práve na nákladných vozidlách,streľby,mierové aktivity,prípadne iné cvičenia...neviem v akej výške to reznú pre belgánov,ale na aktisoch v ossr tá hrana začínala niekde +/- pod ramenami...možno to príde len ako rozmar,ale boli situácie keď si vojaci odpočinuli hlavne pri presunoch...
        Skrýt celý příspěvek

    • Laci
      23:18 28.02.2021

      HEKTOR
      Můžu se zeptat kolik měříte na vejšku? Pokud totiž neměříte 250 cm, tak tady plácáte nesmysly a nevíte o čem mluvíte. Řekl bych, že tahle zaplachtovaná korba nebude o nic ...
      Zobrazit celý příspěvek

      HEKTOR
      Můžu se zeptat kolik měříte na vejšku? Pokud totiž neměříte 250 cm, tak tady plácáte nesmysly a nevíte o čem mluvíte. Řekl bych, že tahle zaplachtovaná korba nebude o nic jinačí, než maj Tatry 810 zavedený v AČR a v nich nemaj problém ani ti kolegové, který jsou dvoumetrový bydla a maj k tomu na hlavě přilbu.
      Zkuste se teda spíš opýtať nejdřív V, než začnete něco teoreticky hodnotit z křesla.
      Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        22:30 01.03.2021

        Laci, a čo tak najprv prečítať si môj príspevok vyššie? To je tiež "teoretický traktát"?

        Laci, a čo tak najprv prečítať si môj príspevok vyššie? To je tiež "teoretický traktát"?

    • TF_HU
      11:52 01.03.2021

      Vycházíte z předpokladu, že vojáci sedí čelem k sobě, zády ven z korby na bočnicích? To je zajímavé, že tento systém přetrvává u nás, jinde jsem se setkal již s tím, že sedí ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Vycházíte z předpokladu, že vojáci sedí čelem k sobě, zády ven z korby na bočnicích? To je zajímavé, že tento systém přetrvává u nás, jinde jsem se setkal již s tím, že sedí uprostřed korby, zády k sobě čelem ven z korby... což úplně mění situaci, že :-)
      Skrýt celý příspěvek

      • HEKTOR
        16:13 01.03.2021

        TF_HU - presne tak.ako jeden z mála ste to pochopil...možno je ale chyba na mojej strane a zle som to formuloval...a keď tam normálne rovno sedí chlap s výškou 2m v prilbe,tak ...
        Zobrazit celý příspěvek

        TF_HU - presne tak.ako jeden z mála ste to pochopil...možno je ale chyba na mojej strane a zle som to formuloval...a keď tam normálne rovno sedí chlap s výškou 2m v prilbe,tak hmmm,asi to v ačr vyriešila tatra lepšie ako aktis v ossr kde rovno nesedí ani chlap s výškou 175...
        vami spomínaný spôsob -chrbtom k sebe je možno trošku lepší,pohodlnejší...a keby to aj z nejakého dôvodu bolo potrebné,dá sa viesť aj efektívnejšie streľba...
        Skrýt celý příspěvek

  • Draculos
    09:05 28.02.2021
    • (11)

    A vie niekto aj prečo teda Belgicania kúpili DAF a nie Tatru? Keď to je Tatra... To by mal aj na kokaine závislý námestník min Kopecny väčšiu radosť, takto Česká stopa zanikne pod ...
    Zobrazit celý příspěvek

    A vie niekto aj prečo teda Belgicania kúpili DAF a nie Tatru? Keď to je Tatra... To by mal aj na kokaine závislý námestník min Kopecny väčšiu radosť, takto Česká stopa zanikne pod rozlišovaciu schopnosť bežného zapadoeuropana..
    Skrýt celý příspěvek

    • Eagle
      09:48 28.02.2021
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Tatra dodá pouze podvozkovou platformu. Ostatní, ty důležitější komponenty dodají dodavatele viz článek, tj DAF.

      Tatra dodá pouze podvozkovou platformu. Ostatní, ty důležitější komponenty dodají dodavatele viz článek, tj DAF.

      • Nesher
        09:57 28.02.2021
        Oblíbený příspěvek

        Navíc má DAF podstatně lepší možnosti stran servisní podpory a dodávky ND, než malá Tatra, která má v Beneluxu jednoho dealera.

        Navíc má DAF podstatně lepší možnosti stran servisní podpory a dodávky ND, než malá Tatra, která má v Beneluxu jednoho dealera.

    • skelet
      10:51 28.02.2021

      sice do holandské armády šly paradoxně Tatry Phoenix (vím, jen 6 kusů, ale i tak to pobaví). Ale to rozdělení trhu je pochopitelné. Značka DAF bude mít v Belgii jinou váhu, než ...
      Zobrazit celý příspěvek

      sice do holandské armády šly paradoxně Tatry Phoenix (vím, jen 6 kusů, ale i tak to pobaví). Ale to rozdělení trhu je pochopitelné. Značka DAF bude mít v Belgii jinou váhu, než Tatra. Nemluvě o tom, že se tím obejdou i připomínky hloupých novinářů o servisní síti v Belgii. Přeci jen kdo nic neumí, tak už nejde na učitele, ale na novináře běžných novin.
      Skrýt celý příspěvek

      • Nesher
        11:29 28.02.2021
        Oblíbený příspěvek

        Já na tom oceňuji holandském kontraktu mj. i tu "hlášku" holandského dealera Tatra, "to víte, ty nové Scania musí někdo odtáhnout"

        Já na tom oceňuji holandském kontraktu mj. i tu "hlášku" holandského dealera Tatra, "to víte, ty nové Scania musí někdo odtáhnout"

        • skelet
          11:38 28.02.2021
          Oblíbený příspěvek

          to mě taky pobavilo.. myslím, že další holandské náklaďáky budou DAF/Tatra

          to mě taky pobavilo.. myslím, že další holandské náklaďáky budou DAF/Tatra

    • bently
      11:50 28.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      Opravdu je potřeba vkládat takovéto duchaplné a informačně cenné komentáře, pod kterými se rozvine podobně obohacující diskuse? Proboha chlapi, tohle je fakt zoufalství...

      Opravdu je potřeba vkládat takovéto duchaplné a informačně cenné komentáře, pod kterými se rozvine podobně obohacující diskuse? Proboha chlapi, tohle je fakt zoufalství...

      • Nesher
        11:59 28.02.2021

        Bohužel někteří přispěvatelé z Horních Uher si prostě svůj mindrák musí nějak kompenzovat.

        Bohužel někteří přispěvatelé z Horních Uher si prostě svůj mindrák musí nějak kompenzovat.

        • HEKTOR
          14:08 28.02.2021

          bently - 100% súhlas...

          Nesher - áno všade sa nájde nejaký exot,aj v Horných Uhroch...len nechápem prečo na jeho úroveň padajú aj poniektorý vyspelí obyvatelia Bohemie...možno by ...
          Zobrazit celý příspěvek

          bently - 100% súhlas...

          Nesher - áno všade sa nájde nejaký exot,aj v Horných Uhroch...len nechápem prečo na jeho úroveň padajú aj poniektorý vyspelí obyvatelia Bohemie...možno by stačila ignorácia,len niekedy je tá potreba reagovať silnejšia a potom to fórum aj tak vyzerá...
          Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            14:25 28.02.2021

            Ano někdy ta potřeba je, není úplně komfortní, aby tě doma (tohle je české fórum) urážel nějaký mentálně postižený obyvatel Horních Uher, stačí ti vlastní.

            Ano někdy ta potřeba je, není úplně komfortní, aby tě doma (tohle je české fórum) urážel nějaký mentálně postižený obyvatel Horních Uher, stačí ti vlastní.

    • Sgt Murphy
      00:18 01.03.2021
      Oblíbený příspěvek

      Je to márne Češi, je to márne... keby ste sa do toho toľko neplietli, Belgičania by kúpili náš Aktis od Majského... hmm, vlastne skladačku od Manu... hmm a Man vlastne kúpila ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Je to márne Češi, je to márne... keby ste sa do toho toľko neplietli, Belgičania by kúpili náš Aktis od Majského... hmm, vlastne skladačku od Manu... hmm a Man vlastne kúpila Tatra... no to je jedno... ale mohlo z toho ešte isto niečo "kápnout" správnym "našim" ľuďom do vrecka... Potom by sme toľko nezávideli ;)
      Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        00:36 01.03.2021

        Zaujímavé, Český podnikatelia nedávno kúpili MAN a idú dodávať nákladné autá Belgickej armáde, čo by sa asi nikomu pred pár rokmi ešte ani nesnívalo. Zatiaľ čo na Slovensku ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Zaujímavé, Český podnikatelia nedávno kúpili MAN a idú dodávať nákladné autá Belgickej armáde, čo by sa asi nikomu pred pár rokmi ešte ani nesnívalo. Zatiaľ čo na Slovensku "podnikateľa" od ktorého kupovala naša armáda autá dlhé roky strčili do chládku za podvody na 9 rokov. No, ako sa vraví, iný kraj iný mrav...
        Skrýt celý příspěvek

        • bently
          08:12 01.03.2021

          Čeští podnikatelé žádný MAN nekoupili.
          Zatím pouze pokoukávají po jednom z mnoha výrobních závodů, který má MAN v Rakousku, a který bude výhledově (zatím pořád jen pravděpodobně) ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Čeští podnikatelé žádný MAN nekoupili.
          Zatím pouze pokoukávají po jednom z mnoha výrobních závodů, který má MAN v Rakousku, a který bude výhledově (zatím pořád jen pravděpodobně) opouštět a přesouvat výrobu do Polska. Češi přitom tlačí vedení MANu a místní samosprávy do společného jednání o akcivizici, ale zatím dle všeho neúspěšně.
          Nutné je také podotkout, že by se jednalo pouze o převzetí výrobních prostor a zaměstnanců. O žádném nákupu firemního know-how nebo výrobního programu zde nemůže být řeč.
          Osobně bych samozřejmě Čechům podobnou akvizici v Rakousku přál, ale zatím to nevidím moc šancovně. Obávám se, že MAN svojí fabriku radši zavře a zaměstnance propustí, než by něco prodával Tatře.
          Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            09:41 01.03.2021

            Vďaka za upresnenie, mal som pocit že ten obchod s Man bola už hotová vec. Každopádne Tatre držím palce, poslednú dobu to celkom dobre rozbiehajú.

            Vďaka za upresnenie, mal som pocit že ten obchod s Man bola už hotová vec. Každopádne Tatre držím palce, poslednú dobu to celkom dobre rozbiehajú.

  • JP--
    08:17 28.02.2021
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Tatře gratulace a našemu ministerstvu vzkaz, že tohle jsou počty aut který se objednávají. né 17, 10, 5 a jiný nesmysly každý s jinym motorem a vybavením.

    Tatře gratulace a našemu ministerstvu vzkaz, že tohle jsou počty aut který se objednávají. né 17, 10, 5 a jiný nesmysly každý s jinym motorem a vybavením.

    • flanker.jirka
      10:50 28.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      Přesně toto z té zakázky dělá opravdu koncepční krok belgické armády. Vidíme počty, výbavu, způsob servisu přehledně v jednom článku.

      Přesně toto z té zakázky dělá opravdu koncepční krok belgické armády. Vidíme počty, výbavu, způsob servisu přehledně v jednom článku.

      • SYN_
        14:06 28.02.2021

        Taky drobný detail je že pro ně jsou už nákláďáky z 90tých let už staré... dobře to kontrastuje s V3S (sice fakt dobrá na svou dobu ale ty léta už...). Podle té fotky "starého" ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Taky drobný detail je že pro ně jsou už nákláďáky z 90tých let už staré... dobře to kontrastuje s V3S (sice fakt dobrá na svou dobu ale ty léta už...). Podle té fotky "starého" Volva by se u nás braly jako vyloženě zánovní :)
        Skrýt celý příspěvek

  • Draculos
    23:14 27.02.2021

    Toto vozidlo bude mať štandardnú Tatra koncepciu s tuhou rúrou a vykyvnymi polnapravami, alebo to bude výroba rámov pre CF s tuhymi nápravami..?

    Toto vozidlo bude mať štandardnú Tatra koncepciu s tuhou rúrou a vykyvnymi polnapravami, alebo to bude výroba rámov pre CF s tuhymi nápravami..?

    • bently
      23:17 27.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      "For the CF Military Models, DAF is closely working together with the renowned TATRA Trucks in the Czech Republic, which results in a unique chassis concept with independent ...
      Zobrazit celý příspěvek

      "For the CF Military Models, DAF is closely working together with the renowned TATRA Trucks in the Czech Republic, which results in a unique chassis concept with independent suspension and world-class driveline, integrated in a central tube. This offers the CF Military unequalled off road capabilities and exceptional driver comfort, even when driving through the most challenging terrains."
      Skrýt celý příspěvek

  • bently
    21:55 27.02.2021
    Oblíbený příspěvek

    Super referenční zakázka v západní Evropě, velká gratulace Tatře!
    Pro úplnost je třeba dodat, že DAF žádný 19% podíl v TATRA TRUCKS nevlastní. Chvíli se o této transakci ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Super referenční zakázka v západní Evropě, velká gratulace Tatře!
    Pro úplnost je třeba dodat, že DAF žádný 19% podíl v TATRA TRUCKS nevlastní. Chvíli se o této transakci uvažovalo, ale k její realizaci nikdy nedošlo. Vlastníkem společnosti TATRA TRUCKS je už několik let z 65 % Czechoslovak Group Michala Strnada; zbylých 35 % akcií vlastní Promet Group Reného Matery.
    Skrýt celý příspěvek

    • bently
      22:20 27.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      V článku již opravno - díky.

      V článku již opravno - díky.

  • flanker.jirka
    21:43 27.02.2021
    Oblíbený příspěvek

    Moc pěkné řešení v jedné zakázce pro belgickou armádu.
    Panceřová kabina pro tři osoby s místem pro instalaci elektrotechniky je luxusní řešení pro speciální nástavby, kde je ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Moc pěkné řešení v jedné zakázce pro belgickou armádu.
    Panceřová kabina pro tři osoby s místem pro instalaci elektrotechniky je luxusní řešení pro speciální nástavby, kde je elektroniky potřeba čím dál více.

    Na jakém podvozku budou vozidla 4X4? ...bude to na páteřovém tatrováckém rámu nebo to bude z vozidla tatra tactic s tuhými nápravami?
    Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      08:53 28.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      Řada Phoenix se vyrábí ve verzích 4x4, 6x6, 8x8 a 10x10. Takže verze 4x4 bude odvozena od Phoenixu.

      Řada Phoenix se vyrábí ve verzích 4x4, 6x6, 8x8 a 10x10. Takže verze 4x4 bude odvozena od Phoenixu.

      • flanker.jirka
        13:28 28.02.2021

        Už jsem se lekl, že by si vybrali platformu od T 810, ...

        Už jsem se lekl, že by si vybrali platformu od T 810, ...

        • skelet
          18:09 28.02.2021

          Na T810 jsem žádné střetly nezachytil. Spíše naopak. Takže výstřel do tmy?

          Na T810 jsem žádné střetly nezachytil. Spíše naopak. Takže výstřel do tmy?

    • mikojan29
      07:59 01.03.2021

      Keď DAF vymýšľa novú kabínu pre Belgicko. mohla by sa pridať Tatra k tejto práci a spolu s DAFom vymyslieť poriadnu kabínu pre hasičov (náhrada dlhej na hasičské Terrná), lebo keď ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Keď DAF vymýšľa novú kabínu pre Belgicko. mohla by sa pridať Tatra k tejto práci a spolu s DAFom vymyslieť poriadnu kabínu pre hasičov (náhrada dlhej na hasičské Terrná), lebo keď to sledujem, tak posledé obdobie (2-3 roky dozadu) valcuje tento segment v ČR Scania.
      Nejaké už sú vyrobené, ale vyzerá to ako nasilu prelepené na podvozok Tatra a so starým dizajnom DAFu.
      Skrýt celý příspěvek

      • ArWe
        08:40 01.03.2021

        Nevím jestli to neusnulo, ale tendr na výběr konstrukční firmy pro konstrukci nové kabiny proběhl. Společnost ve které pracuji se tohoto výběrka zúčastnila a skončila na druhé, ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Nevím jestli to neusnulo, ale tendr na výběr konstrukční firmy pro konstrukci nové kabiny proběhl. Společnost ve které pracuji se tohoto výběrka zúčastnila a skončila na druhé, tedy neúspěšné pozici. Vedení nás o této akvizici poměrně slušně informovalo včetně ukázek návrhů kabiny. Neuspěli jsme, jede se dál, takže jak další práce v Tatře pokračují nevím. Ale rozhodně si jsou v Tatře nedostatku s novou kabinou vědomi.
        Skrýt celý příspěvek

        • mikojan29
          12:00 01.03.2021

          Ďakujem za info, uvidíme, či vôbec a ak áno, kedy sa s tým pochvália. Tento krok už mali urobiť skorej, možno by oslovili viacerých zákazníkov na trhu.

          Ďakujem za info, uvidíme, či vôbec a ak áno, kedy sa s tým pochvália. Tento krok už mali urobiť skorej, možno by oslovili viacerých zákazníkov na trhu.

          • tomas.kotnour
            15:22 01.03.2021

            Já bych trochu brzdil očekávání, nezapomeňte, že kvůli nerentabilitě výroby nové formy na přístrojovku Terrna došlo k zástavbě přístrojovky z Force. Jinak fotku od země podvozku s ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Já bych trochu brzdil očekávání, nezapomeňte, že kvůli nerentabilitě výroby nové formy na přístrojovku Terrna došlo k zástavbě přístrojovky z Force. Jinak fotku od země podvozku s novou kabinou sdílel německý prodejce Tatry někdy v lednu. Zdá se tedy, že se čeká už jenom na nástavbu...
            Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            19:00 01.03.2021

            tomas.kontour
            Nevieš ma trošku naviesť na tú foto?
            Ďakujem.

            tomas.kontour
            Nevieš ma trošku naviesť na tú foto?
            Ďakujem.

          • tomas.kotnour
            20:03 01.03.2021

            https://cs-cz.facebook.com/tat...

            či instagram, https://www.instagram.com/p/CK...
            kde odpovídají, že ...
            Zobrazit celý příspěvek

            https://cs-cz.facebook.com/tat...

            či instagram, https://www.instagram.com/p/CK...
            kde odpovídají, že představení cca za 2 měsíce, tedy konec března - začátek dubna
            Skrýt celý příspěvek

          • mikojan29
            20:13 04.03.2021

            Tak na tú novinku som zvedavý.

            Tak na tú novinku som zvedavý.

  • skelet
    21:18 27.02.2021
    Oblíbený příspěvek

    Tatře se díky Bohu daří. Ráda Phoenix

    Tatře se díky Bohu daří. Ráda Phoenix

    • skelet
      21:20 27.02.2021
      Oblíbený příspěvek

      Tatře se díky Bohu daří. Řada Phoenix by slušela i AČR, kde už slouží obstarožní vozy. Minimálně Phoenix návěsová tahač by armádě slušel enormně.
      P.s.: nešlo by něco udělat s ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tatře se díky Bohu daří. Řada Phoenix by slušela i AČR, kde už slouží obstarožní vozy. Minimálně Phoenix návěsová tahač by armádě slušel enormně.
      P.s.: nešlo by něco udělat s editaci příspěvků?
      Skrýt celý příspěvek