Stíhač tanků Centauro II pro italskou armádu

Centauro II; větší foto / Iveco - Oto Melara

Italská armáda podepsala s italskou firmou Iveco - Oto Melara (CIO) smlouvu na výrobu a dodávku prvních deseti kolových stíhačů tanků Centauro II v hodnotě 159 milionů dolarů (včetně komplexního provozního zázemí). Armáda plánuje postupně pořídit 136 vozidel Centauro II.

CIO označuje Centauro II jako mobilní dělový systém MGS (Mobile Gun System). Vozidla rodiny Centauro jsou označována také jako stíhači tanků nebo vozidla přímé palebné podpory. Centauro však především slouží k přímé podpoře útoku (nebo k obraně) pěchoty.

 

 

V italské armádě najdeme 300 vozidel Centauro, dalších 64 je v rezervě. Centauro společně s tanky Ariete (200 ks), pásovými bojovými vozidly (BVP) Dardo (198 ks) a novými kolovými BVP Freccia (630 ks) tvoří páteř italských obrněných sil.

 

Původní Centauro o hmotnosti 24 tun s kanónem ráže 105 mm získala italská armáda v roce 1991. Armáda nakoupila více než 400 vozidel, ale 141 strojů bylo prodáno do Jordánska. Kromě toho 84 vozidel nakoupilo Španělsko a devět se 120mm kanónem Oman.
 

V letech 2012 až 2014 byla dokonce dvě vozidla Centauro s kanóny 105 mm a 120 mm testována ruskou armádou. Bylo to v dobách ruského ministra obrany Anatolije Sedjukova, tedy v dobách, kdy ruská armáda ve velkém plánovala nákup zahraniční vojenské techniky. Po příchodu  „jestřábů“ v podobě nového ministra obrany Sergeje Šojga a náčelníka generálního štábu Valerije Gerasimova však byl nákup zahraniční techniky okamžitě zastaven.
 

Za pozornost stojí pronájem 16 vozidel Centauro v letech 2000 až 2002 americkou armádou, která na základě získaných zkušeností vyvinula a zavedla vlastní stíhač tanků M1128 Mobile Gun System na podvozku Stryker. „Dělový Stryker“ měl v americké armádě plnit úlohu lehkých tanků, ale vozidlo se ukázalo jako nepříliš povedený produkt. Ve stísněném prostoru chybí klimatizace, 105mm dělo neobstojí proti moderním tankům a navíc nepanceřovaný nabíjecí mechanismus M1128 vyřadí i palba z útočných pušek. 
 

Centauro II vstoupí do výzbroje italské armády na konci letošního roku. Stíhač tanků Centauro II společně s BVP Freccia se stanou páteří nově budovaných středních brigád italské armády.

 

Jde v podstatě o další pokus zkloubit palebnou sílu těžkých mechanizovaných jednotek s mobilitou motorizované/mechanizované pěchoty. Nejde jen o schopnost rychle se přesouvat po vlastní ose na velké vzdálenosti, ale také o rychlou aktivaci jednotek a rychlé nasazení do boje. Například Centauro II po běžné silniční sítí velmi rychle překoná stovky nebo tisíce kilometrů.
 

Samozřejmě na rozdíl od tanků mají kolová vozidla mnohem menší průchodnost těžkým terénem (omezení pro vedení manévrového boje) a slabý pancíř. Prakticky jakýkoliv zásah protitankovou municí, ze všech směrů a úhlů, bude pro posádku kolového vozidla znamenat katastrofu. Nebezpečí pro vozidlo představují i rychlopalné kanóny bojových vozidel pěchoty s moderní municí nebo dělostřelectvo protivníka. Úkolem Centauro II je tak v modelové situaci rychle navázat kontakt s protivníkem a udržet jeho postup do příchodu tanků.

 

Propgační video CIO se záběry Centauro II a BVP Freccia.

 

„Nový Centauro je ničitel tanků určený spíše na ochranu vojáků než tanků, které mohou vážit více než dvojnásobek 30t hmotnosti Centaura. Zásadní je kombinovat Centauro s BVP Freccia, které dopravuje jednotky. Centauro je agilní, přizpůsobivý a na silnici může jet až 100 km/h. Toto vozidlo je levnější, lehčí a přizpůsobivější než tank, ale se stejnou ničivou silou,“ uvedl při představení vozidla v roce 2016 generálporučík Francesco Castrataro.
 

Centauro II využívá podvozek 8×8 kolového BVP Freccia, avšak při použití výrazně výkonnějšího dieselového motoru Iveco Vector 8V (522 kW). Naproti tomu starší Centauro pohání motor o výkonu 382 kW a BVP Freccia 405kW motor. Díky použití výkonnější pohonné jednotky je poměr výkon/hmotnost 17,6 kW/t, místo 12 kW/t u původních vozidel Centauro.
 

Prázdná hmotnost Centauro II vzrostla na 30 tun a posádku tvoří čtyři osoby (řidič, velitel, střelec, nabíječ). Podle propagačních materiálů výrazně vzrostla úroveň (modulární) balistické a protiminové úrovně, přesné údaje ale nejsou k dispozici. Nicméně fyzika se nedá obejít, proto se dá očekávat tento standard ‒ přední polosféra odolná proti průbojné munici ráže 30 mm a boky odolné proti munici ráže 14,5 mm. Některé zdroje (military-today.com) však mluví, při použití přídavného pancíře, o čelní odolnosti proti průbojné munici ráže 40 mm.
 

Vozidlo lze vybavit kanónem ráže 120 mm (L45) a kanónem ráže 105 mm (L52). Dělo ráže 120 mm vzniklo evolucí kanónu z tanku Ariete.

 

Veřejná prezentace Centauro II

 

Obě manuálně nabíjené zbraně jsou usazeny v bojovém modulu Oto Melara HITFACT II. Hmotnost věže s kanónem ráže 120 mm je 5800 kg. Stejnou věž jsme mohli vidět i na předváděcím vozidle ASCOD 2, které firma General Dynamics Land Systems (GDLS) nabízí Armádě ČR. Modul HITFACT II je možné vybavit automatickým nabíjením, ale není jasné, zda má o toto řešení italská armáda zájem.

 

S průbojnou municí ráže 120 mm Centauro II penetruje až 600 mm oceli (RHAe) na vzdálenost 3000 m (úhel dopadu není uveden). S municí ráže 105 mm pak 480 mm oceli (RHAe) na 2000 m.

 

Italská armáda rovněž zvažuje nákup německé tankové munice ‒ průbojnou DM53A1, víceúčelovou DM11, tříštivo-trhavou RH31 a cvičnou DM78. Centauro II úspěšné zkoušelo německou munici již v roce 2015.

 

Dělu sekunduje koaxiální kulomet Beretta MG 42/59 a na věži je dálkově ovládaný bojový modul Oto Melara HITROLE s kulometem ráže 12,7 mm.
 

Klíčovým senzorem vozidla je kulové elektro-optické pouzdro SELEX ES Attila umístěné na věži. Pouzdro obsahuje digitální TV kameru s desetinásobným zvětšením, termovizní kameru Erica-FF a laserový dálkoměr. Střelec k zaměření cílů využívá elektro-optický senzor SELEX ES Lothar-S s digitální denní kamerou, termovizí Tilde-A a laserovým dálkoměrem. Kromě toho má střelec také záložní optický zaměřovač.


 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu

Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...

SMART PROTech: Nový hybridní pancíř pro tanky

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IDB) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech ...

Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí

Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...

Puma StormBreaker: Závěrečné testy ničitele tanků

Přesně naváděná malá puma GBU-53/B StormBreaker, dříve známá jako GBU-53/B Small Diameter Bomb II ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    18:20 06.10.2021

    IVECO začalo pracovať na koncepte nového pásového IFV do talianskeho programu AICS (Armored Infantry Combat System).
    https://www.rid.it/shownews/44...

    IVECO začalo pracovať na koncepte nového pásového IFV do talianskeho programu AICS (Armored Infantry Combat System).
    https://www.rid.it/shownews/44...

  • Hajo
    11:34 02.08.2018

    Aký počet tankov tvorí tankový prápor u nás resp. AČR?
    Resp. Je rozdiel v počte tankov v jednotlivych práporoch v členských štátoch NATO a tiež v porovnaní s Ruskom?

    Aký počet tankov tvorí tankový prápor u nás resp. AČR?
    Resp. Je rozdiel v počte tankov v jednotlivych práporoch v členských štátoch NATO a tiež v porovnaní s Ruskom?

  • Scotty
    19:41 01.08.2018

    Gibon
    Tak třeba vůz řady Uaai má ložnou váhu 348 tun. Chtěl jsem spíš ukázat že železnice nebude mít s přepravou západních MBT problém.

    Gibon
    Tak třeba vůz řady Uaai má ložnou váhu 348 tun. Chtěl jsem spíš ukázat že železnice nebude mít s přepravou západních MBT problém.

  • Jirosi
    19:39 01.08.2018

    Vagony i podvalníky si umíme udělat sami. V tom snad žádný problém není. Problém je spíše z místy, kde je s toho vagonu složit a naložit. Ale s tím válčí i T72... Vzhledem k ...Zobrazit celý příspěvek

    Vagony i podvalníky si umíme udělat sami. V tom snad žádný problém není. Problém je spíše z místy, kde je s toho vagonu složit a naložit. Ale s tím válčí i T72...

    Vzhledem k tomu, že se tu poměrně běžně přepravují nadměrné náklady a klidně i více jak 100 tun, po silnici. Mosty pro těch pár přejezdů opravdu nejsou problém.

    Někdo tu argumentoval "brody pro T72", no pokud tam projede bez problémů T72 se svojí výškou. Tak Abrams/leopard si tam maximálně umyje pásy.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    18:52 01.08.2018

    Scotty: Desatnapravovy Uiii ZSSK Cargo ma nosnost 120ton. :) a to je len nosnost bez vahy vagona. Na europskom trhu existuje viacero velkych prenajimatelov zeleznicnych voznov ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty: Desatnapravovy Uiii ZSSK Cargo ma nosnost 120ton. :) a to je len nosnost bez vahy vagona.

    Na europskom trhu existuje viacero velkych prenajimatelov zeleznicnych voznov na kratkodobe aj dlhodobe prenajmy.
    Dokonca v ramci zakona o mobilizacnych prostriedkoch mozes CD/ZSSK nakazat nakup vhodnych voznov na prepravu vojenskej techniky, ktore bude CD/ZSSK vacsinu roka vyuzivat na prepravu tovaru. Cize budu na seba zarabat a zaroven budu k dispozicii na cvicenia a presuny techniky. A Vagonka Poprad ich rada vyrobi ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    18:33 01.08.2018

    PavolIR: no hej, nie je to idealne. Ale pri fakte, ze ak by aj prislo k nejakej krizovej situacii, tak tie tanky budu najskor niekde zakopane pri Dukle :-D tak to bude zatial ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolIR: no hej, nie je to idealne. Ale pri fakte, ze ak by aj prislo k nejakej krizovej situacii, tak tie tanky budu najskor niekde zakopane pri Dukle :-D tak to bude zatial stacit.
    Videl by som to na postup -> BOV 8x8, 4x4, nasledne pasove BVP a az nasledne riesit nove tanky, cize po roku 2030. To uz bude v celku zrejme, ci bude existovat nejake europske riesenie MBT. Zaroven by malo byt aj dostatok zdrojov (podla velkosti dalsej recesie), kedze najhorsie by mali mat OSSR zasebou.

    Modernizacia T72 prinesie zrucnosti a investiciu do ludi, ktora je potrebna ak chce SR v buducnosti rozmyslat o participacii na vyrobe noveho europskeho MBT.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    18:32 01.08.2018

    S přepravou 70ti tunové zásilky by i naše železnice neměla mít problém. Pro ilustraci běžná elektrická lokomotiva řady 363 váží 80 tun a jezdí na většině elektrifikovaných tratích. Zobrazit celý příspěvek

    S přepravou 70ti tunové zásilky by i naše železnice neměla mít problém. Pro ilustraci běžná elektrická lokomotiva řady 363 váží 80 tun a jezdí na většině elektrifikovaných tratích.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:06 01.08.2018

    Gibon: Ach jaj, T-72 pokladám za už prinajmenšom 30 rokov prekonanú konštrukciu a ku kanónom kalibru 125mm pochybujem, že existuje konkurencieschopná munícia. A to tvrdím bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon: Ach jaj, T-72 pokladám za už prinajmenšom 30 rokov prekonanú konštrukciu a ku kanónom kalibru 125mm pochybujem, že existuje konkurencieschopná munícia. A to tvrdím bez ohľadu na to, že ma "úspešnosť" nášho kanónu teší a koncepciu T-72M2 považujem za suprovú (len keby bola použitá na iný tank ... ). Utešujem sa iba tým, že teoreticky tam je stále možné dať 120mm kánón (je mi jasné, že zbytočne) a že s takým tvarom prídavného pancierovania, aký má PT-16, by vyzeral fakt pekne.

    S počtom nie je priestor veľmi variovať - bude to proste jeden prápor ... a nič nesvedčí, že by sa v OSSR odpútali od zabehnutých počtov (vidno na počtoch BOV 8x8).Skrýt celý příspěvek

  • danny
    17:05 01.08.2018

    Gibon: Ty podvalníky beru pořád jako tu příjemnější část. I když předpokládám, že by to nedávaly ani současné tahače, takže to zase skáče. Největší náklady vidím u mostů a cest, ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon: Ty podvalníky beru pořád jako tu příjemnější část. I když předpokládám, že by to nedávaly ani současné tahače, takže to zase skáče. Největší náklady vidím u mostů a cest, které na takovou zátěž nejsou dělané.
    Proto se mi líbí nápad vykašlat se zatím na tanky, místo nich pořídit těžké BVP se 120 kanonem a o tancích uvažovat až ve chvíli, kdy se vybudují aspoň koridory pro NATO..Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    16:54 01.08.2018

    PavolR: co som cital, v ramci podpory domaceho zbrojneho priemyslu, by sa mali T-72 modernizovat. Otazny je pocet ks. Ostatne Polsko by kanon na svoje modernizacie malo brat od nas ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR: co som cital, v ramci podpory domaceho zbrojneho priemyslu, by sa mali T-72 modernizovat. Otazny je pocet ks. Ostatne Polsko by kanon na svoje modernizacie malo brat od nas (2A46MS)

    Bohvie v akom stave su ulozenky, celkom by malo byt k dispozicii vraj okolo 100vky T72.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    16:25 01.08.2018

    danny: EU momentalne pracuje na vypracovani vojenskych koridorov na uzemi unie s navrhom financovania rekonstrukcii koridorov. Tieto budu urcite rozdelene na zeleznicne a cestne. ...Zobrazit celý příspěvek

    danny: EU momentalne pracuje na vypracovani vojenskych koridorov na uzemi unie s navrhom financovania rekonstrukcii koridorov. Tieto budu urcite rozdelene na zeleznicne a cestne. Vyhoda CR a aj SR je, ze nejaka ta zeleznicna vlecka ide takmer vsade.

    Prerobenie P-50N nebude musiet stacit. Ide o napravove tlaky a tiez tlak, ktory vydrzi pneumatika.
    Ak si vsimnete podvalnik na Abrams ma usporiadanie 5 naprav na kazdej strane s usporiadanim prenumatik 2+2. https://goo.gl/images/vhegds...
    Toto z P50N neurobite. Resp vyrobit nieco nove od zaciatku Vas vyjde lacnejsie.


    Avsak nemyslim si, ze to treba riesit. Maximalna hmtnost BVP Puma s pridavnym pancierovanim je 43t. A co sa prenajmu tankov Leopard tyka, myslim si, ze budu prenajate aj s podvalnikmi.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    15:20 01.08.2018

    Před rokem jsem viděl odhad nákladů na vybudování páteřní infrastruktury pro přepravu těžké techniky do Pobaltí přes naše území. Jen úpravy koridorů dle specifikací NATO vycházely ...Zobrazit celý příspěvek

    Před rokem jsem viděl odhad nákladů na vybudování páteřní infrastruktury pro přepravu těžké techniky do Pobaltí přes naše území. Jen úpravy koridorů dle specifikací NATO vycházely na 190 mld. Tak si nějak nedovedu představit, o jakou částku by se jednalo, kdybychom pořídili pár kousků něčeho blížícího se 70t a vážně uvažovali o zajištění možnosti nasazení na většině území.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    01:45 01.08.2018

    Zajímavost: Ohledně železniční přepravy amerického ministerstva obrany jsem dohledal, že se zavedením tanků M1 Abrams a další techniky museli řešit i nové plošinové ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavost: Ohledně železniční přepravy amerického ministerstva obrany jsem dohledal, že se zavedením tanků M1 Abrams a další techniky museli řešit i nové plošinové vagóny.

    Americké ministerstvo obrany proto v letech 1980-1197 zakoupilo stovky vojrnských plošinových vagonů označovaných jako DODX. Největší jsou plošinové vagóny řady 40000, které uvezou až dva tanky M1 Abrams (6 os, nosnost až 150 krátkých tun, 566 kusů), řada 41000 (4 osy, 103 krátkých tun, 236 kusů) a 42000 (4 osy, 94 krátkých tun, 334). řada 41000 se dá použít k přepravě jednoho tanku M1. Všechny tyto vozy jsou navrženy pro rychlé uchycení vozidle pomocí stahovacích řetězů, což je opravdu něco jiného než plošinové vozy s dřevěnou podlahou jako u nás.

    Takto vypadá video z vagónování celé obrněné brigády ABCT. Plošinové vagóny řady DODX a jejich systém poutání stahovacími řetězy je tam pěkně vidět: https://www.youtube.com/watch?...

    A takto vypadá vojenský železniční transport obrněných jednotek na území USA: https://www.youtube.com/watch?...

    Studie z přelomu tisíciletí ukázaly, že na amerických železnicích je k dispozici celkem cca 9800 komerčních plošinových vozů použitelných pro vojenské účely, z nichž cca 3000 uveze jeden tank M1 (komerční sféra v USA prakticky nevlastnila ceněné vozy k přepravě dvou tanků M1).Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    10:00 31.07.2018

    V posledním ATM je článek o nových BVP kde mimo jiné rozebírají použitelnost současných podvalníků a podvalník P-50N bude s novým BVP zatížen téměř na hranici maximálního limitu. ...Zobrazit celý příspěvek

    V posledním ATM je článek o nových BVP kde mimo jiné rozebírají použitelnost současných podvalníků a podvalník P-50N bude s novým BVP zatížen téměř na hranici maximálního limitu. Možná by je armáda mohla zkusit přestavět a zvýšit jim maximální zatížení?
    Pokud jde o železnici ta by měla být na přepravu MBT o hmotnosti 70t připravena. ČD Cargo vlastní plošinový vůz Sammp10 který dokáže přepravit náklad do hmotnosti 80t. Otázka je kolik jich je reálně k dispozici.
    Pokud jde o nový MBT stále si mi zdá nejlepší varianta pronájmu Leopardu 2A7 do doby než bude dostupný evropský tank nové generace.Skrýt celý příspěvek

    • Ilawar
      09:43 06.11.2021

      Podle těchto stránek bylo v roce 2002 v provozu posledních 6 vozů Sammp 10. Ty se vyráběly v 50-tých letech. Možná pro přepravu T-10 a jejich nástupců (?) ale spíš prostě pro ...Zobrazit celý příspěvek

      Podle těchto stránek bylo v roce 2002 v provozu posledních 6 vozů Sammp 10.
      Ty se vyráběly v 50-tých letech. Možná pro přepravu T-10 a jejich nástupců (?) ale spíš prostě pro
      přepravu dlouhých a těžkých nákladů s možností je použít pro přepravu speciálních vozidel.
      https://www.parostroj.net/kata... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:10 31.07.2018

    PavolR: pronájem EuroLeopardů je nejrychlejším řešením pro státy jako ČR, Maďarsko, Slovensko, Bulharsko, Chorvatsko a asi se najde ještě někdo. Přeci jen tyto státy potřebují jen ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    pronájem EuroLeopardů je nejrychlejším řešením pro státy jako ČR, Maďarsko, Slovensko, Bulharsko, Chorvatsko a asi se najde ještě někdo. Přeci jen tyto státy potřebují jen pár desítek nových tanků, na nákup nových nemají peníze a ani politickou vůli. Takhle jim evropská agentura naservíruje tanky i s mašličkou přímo pod nos. Osobně s tím problém nemám, jelikož budou mnohem dřív než fungl nové. nemyslím že je potřeba kvůli nim budovat hned celou infrastrukturu, stavět nové mosty a podobně. Zkrátka budou pěkně uložené na posádce a občas je někam vyvezou do terénu. Němci na Bahna ty Leopardy taky nějak vozí a nepadají pod nima mosty...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5