Stíhač tanků Centauro II pro italskou armádu

-
26. 7. 2018
-
78 komentářů
-
Jan Grohmann
Italská armáda podepsala s italskou firmou Iveco - Oto Melara (CIO) smlouvu na výrobu a dodávku prvních deseti kolových stíhačů tanků Centauro II v hodnotě 159 milionů dolarů (včetně komplexního provozního zázemí). Armáda plánuje postupně pořídit 136 vozidel Centauro II.
CIO označuje Centauro II jako mobilní dělový systém MGS (Mobile Gun System). Vozidla rodiny Centauro jsou označována také jako stíhači tanků nebo vozidla přímé palebné podpory. Centauro však především slouží k přímé podpoře útoku (nebo k obraně) pěchoty.
V italské armádě najdeme 300 vozidel Centauro, dalších 64 je v rezervě. Centauro společně s tanky Ariete (200 ks), pásovými bojovými vozidly (BVP) Dardo (198 ks) a novými kolovými BVP Freccia (630 ks) tvoří páteř italských obrněných sil.
Původní Centauro o hmotnosti 24 tun s kanónem ráže 105 mm získala italská armáda v roce 1991. Armáda nakoupila více než 400 vozidel, ale 141 strojů bylo prodáno do Jordánska. Kromě toho 84 vozidel nakoupilo Španělsko a devět se 120mm kanónem Oman.
V letech 2012 až 2014 byla dokonce dvě vozidla Centauro s kanóny 105 mm a 120 mm testována ruskou armádou. Bylo to v dobách ruského ministra obrany Anatolije Sedjukova, tedy v dobách, kdy ruská armáda ve velkém plánovala nákup zahraniční vojenské techniky. Po příchodu „jestřábů“ v podobě nového ministra obrany Sergeje Šojga a náčelníka generálního štábu Valerije Gerasimova však byl nákup zahraniční techniky okamžitě zastaven.
Za pozornost stojí pronájem 16 vozidel Centauro v letech 2000 až 2002 americkou armádou, která na základě získaných zkušeností vyvinula a zavedla vlastní stíhač tanků M1128 Mobile Gun System na podvozku Stryker. „Dělový Stryker“ měl v americké armádě plnit úlohu lehkých tanků, ale vozidlo se ukázalo jako nepříliš povedený produkt. Ve stísněném prostoru chybí klimatizace, 105mm dělo neobstojí proti moderním tankům a navíc nepanceřovaný nabíjecí mechanismus M1128 vyřadí i palba z útočných pušek.
Centauro II vstoupí do výzbroje italské armády na konci letošního roku. Stíhač tanků Centauro II společně s BVP Freccia se stanou páteří nově budovaných středních brigád italské armády.
Jde v podstatě o další pokus zkloubit palebnou sílu těžkých mechanizovaných jednotek s mobilitou motorizované/mechanizované pěchoty. Nejde jen o schopnost rychle se přesouvat po vlastní ose na velké vzdálenosti, ale také o rychlou aktivaci jednotek a rychlé nasazení do boje. Například Centauro II po běžné silniční sítí velmi rychle překoná stovky nebo tisíce kilometrů.
Samozřejmě na rozdíl od tanků mají kolová vozidla mnohem menší průchodnost těžkým terénem (omezení pro vedení manévrového boje) a slabý pancíř. Prakticky jakýkoliv zásah protitankovou municí, ze všech směrů a úhlů, bude pro posádku kolového vozidla znamenat katastrofu. Nebezpečí pro vozidlo představují i rychlopalné kanóny bojových vozidel pěchoty s moderní municí nebo dělostřelectvo protivníka. Úkolem Centauro II je tak v modelové situaci rychle navázat kontakt s protivníkem a udržet jeho postup do příchodu tanků.
Propgační video CIO se záběry Centauro II a BVP Freccia.
„Nový Centauro je ničitel tanků určený spíše na ochranu vojáků než tanků, které mohou vážit více než dvojnásobek 30t hmotnosti Centaura. Zásadní je kombinovat Centauro s BVP Freccia, které dopravuje jednotky. Centauro je agilní, přizpůsobivý a na silnici může jet až 100 km/h. Toto vozidlo je levnější, lehčí a přizpůsobivější než tank, ale se stejnou ničivou silou,“ uvedl při představení vozidla v roce 2016 generálporučík Francesco Castrataro.
Centauro II využívá podvozek 8×8 kolového BVP Freccia, avšak při použití výrazně výkonnějšího dieselového motoru Iveco Vector 8V (522 kW). Naproti tomu starší Centauro pohání motor o výkonu 382 kW a BVP Freccia 405kW motor. Díky použití výkonnější pohonné jednotky je poměr výkon/hmotnost 17,6 kW/t, místo 12 kW/t u původních vozidel Centauro.
Prázdná hmotnost Centauro II vzrostla na 30 tun a posádku tvoří čtyři osoby (řidič, velitel, střelec, nabíječ). Podle propagačních materiálů výrazně vzrostla úroveň (modulární) balistické a protiminové úrovně, přesné údaje ale nejsou k dispozici. Nicméně fyzika se nedá obejít, proto se dá očekávat tento standard ‒ přední polosféra odolná proti průbojné munici ráže 30 mm a boky odolné proti munici ráže 14,5 mm. Některé zdroje (military-today.com) však mluví, při použití přídavného pancíře, o čelní odolnosti proti průbojné munici ráže 40 mm.
Vozidlo lze vybavit kanónem ráže 120 mm (L45) a kanónem ráže 105 mm (L52). Dělo ráže 120 mm vzniklo evolucí kanónu z tanku Ariete.
Veřejná prezentace Centauro II
Obě manuálně nabíjené zbraně jsou usazeny v bojovém modulu Oto Melara HITFACT II. Hmotnost věže s kanónem ráže 120 mm je 5800 kg. Stejnou věž jsme mohli vidět i na předváděcím vozidle ASCOD 2, které firma General Dynamics Land Systems (GDLS) nabízí Armádě ČR. Modul HITFACT II je možné vybavit automatickým nabíjením, ale není jasné, zda má o toto řešení italská armáda zájem.
S průbojnou municí ráže 120 mm Centauro II penetruje až 600 mm oceli (RHAe) na vzdálenost 3000 m (úhel dopadu není uveden). S municí ráže 105 mm pak 480 mm oceli (RHAe) na 2000 m.
Italská armáda rovněž zvažuje nákup německé tankové munice ‒ průbojnou DM53A1, víceúčelovou DM11, tříštivo-trhavou RH31 a cvičnou DM78. Centauro II úspěšné zkoušelo německou munici již v roce 2015.
Dělu sekunduje koaxiální kulomet Beretta MG 42/59 a na věži je dálkově ovládaný bojový modul Oto Melara HITROLE s kulometem ráže 12,7 mm.
Klíčovým senzorem vozidla je kulové elektro-optické pouzdro SELEX ES Attila umístěné na věži. Pouzdro obsahuje digitální TV kameru s desetinásobným zvětšením, termovizní kameru Erica-FF a laserový dálkoměr. Střelec k zaměření cílů využívá elektro-optický senzor SELEX ES Lothar-S s digitální denní kamerou, termovizí Tilde-A a laserovým dálkoměrem. Kromě toho má střelec také záložní optický zaměřovač.
Zdroj: Defence24
Související články
Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu
Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...
-
27.06.2018
-
44 komentářů
-
Redakce AN
SMART PROTech: Nový hybridní pancíř pro tanky
Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IDB) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech ...
-
11.07.2018
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí
Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...
-
22.07.2018
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Puma StormBreaker: Závěrečné testy ničitele tanků
Přesně naváděná malá puma GBU-53/B StormBreaker, dříve známá jako GBU-53/B Small Diameter Bomb II ...
-
24.07.2018
-
34 komentářů
-
Jan Grohmann
Jirosi: Pravda, pokud vezmu 12 za minutu jako moderní standard u 120mm, tak to je samo o sobě hodně na hraně pro současné APS. Spíš uvažuji o tom, na kolik tun se celkem vyškrábe ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Pravda, pokud vezmu 12 za minutu jako moderní standard u 120mm, tak to je samo o sobě hodně na hraně pro současné APS. Spíš uvažuji o tom, na kolik tun se celkem vyškrábe tank, který ustojí moderní 130mm z přední polosféry bez použití hard-kill APS. Zabývají se vůbec lidé tím, jakou ochranu tanky poskytují proti atypickým rážím jak 90, 76 a 57mm, zejména zboku?
U IFV mi přijde, že je velká propast mezi rážemi ošetřenými pancéřováním a tím, o co se dokáže postarat dostatečně vybavený hard-kill. Takový „tankový mezistupeň“ by pro mě musel být schopný pokrýt díky APS všechnu příchozí proti-tankovou střelbu a současně mít dostatek pancéřování proti příležitostným salvám třeba 57mm.Skrýt celý příspěvekPavolir, cela armata je odvodena od sovietskeho objectu 299 z 80-tych rokov, ktory vyvijali v Leningrade ako nastupcu T-80. S ukrajinskymi bmp to nema nic spolocne.
Pavolir, cela armata je odvodena od sovietskeho objectu 299 z 80-tych rokov, ktory vyvijali v Leningrade ako nastupcu T-80. S ukrajinskymi bmp to nema nic spolocne.
Proxy: Rychlost střelby u 105 je skoro stejná jako 120. Pokud bude 130/140 s automatickým nabíjením, tak to bude obdobné. Tedy bude stále důležité mít dost pancíře na přežití ...Zobrazit celý příspěvek
Proxy: Rychlost střelby u 105 je skoro stejná jako 120. Pokud bude 130/140 s automatickým nabíjením, tak to bude obdobné.
Tedy bude stále důležité mít dost pancíře na přežití předního zásahu. Zbytek asi zůstane na APS, protože limitem je hmotnost.Skrýt celý příspěvekDíky za dovysvětlení. Souhlasím s Eiffelosem, i když s hard-kill APS vidím budoucnost návratu „středních“ tanků jako T-14 a Type 10. Bod zlomu bych viděl v dostatečně odolnosti pro ...Zobrazit celý příspěvek
Díky za dovysvětlení. Souhlasím s Eiffelosem, i když s hard-kill APS vidím budoucnost návratu „středních“ tanků jako T-14 a Type 10. Bod zlomu bych viděl v dostatečně odolnosti pro určitému kalibru, nad který je střelba natolik pomalá a nebezpečná, že se vyplatí spolehnout se na hard-kill a ušetřit na materiálu a váze.
Pokud Pumu s tankovým kanónem vyřadí i něco tak „malého“ jako 57mm, tak tanky nenahradí. I moderní 105mm by hádám střílel dostatečně rychle na vyčerpání APS, zvlášť s MRSI nebo normálním přečíslením. Pro malé státy by ale mohlo být praktické, pokud pro ustání přímého 130mm zásahu lze tank pod 50 tun osadit APS a alternativa by byla kompozitní konstrukce na 60 tun.
Nevíte, kam se spíš přiklání „Leopard 3“? Pokud by hrozilo 65 tun, co bude alternativa pro malé státy?Skrýt celý příspěvekProxy: T-15 je skutočne ťažké bvp obvodené z tanku a nie naopak. Vznikol rovnakým konštrukčným trikom, ktorý vymysleli Ukrajinci pri BMP-55 a od nich to prebrali Číňania a ...Zobrazit celý příspěvek
Proxy:
T-15 je skutočne ťažké bvp obvodené z tanku a nie naopak. Vznikol rovnakým konštrukčným trikom, ktorý vymysleli Ukrajinci pri BMP-55 a od nich to prebrali Číňania a nakoniec Rusi - proste sa korba otočí o 180 stupňov, čím sa dostane dopredu a vzadu je možné vytvoriť dvierka pre výsadok. neviem koľko m potom to vozidlo rýchlostí pred a koľko vzad, ale v zásade to funguje. :-)
(pozor Kurganets a Bumerang sú do rodiny Armata iba adoptované pre efekt)
Vozidlá palebnej podpory, vytvorené na báze IFV, majú naproti tomu motor na rovnakom mieste ako IFV, z ktorých vznikli. Výnimkou je Merkava/Namer, pri ktorých Izraelci použili rovnakú filozofiu, lebo východnému triku s otáčaním korby neprišli buď na kĺb, alebo na chuť.
Zvedavec:
Podmienkou takého toho belgického modelu bez ťažkých jednotiek je vybudovanie brutálnych vzdušných síl, čo pre AČR nie je príliš reálne. Čiže to nie je o nič lacnejšie, ba dokonca o dosť drahšie (Belgičania majú 54ks F-16 a hromady militarizovaných AW109 - A109BA), ak len nechcete skĺznuť na úroveň Moldavska ...Skrýt celý příspěvekTank, - bvp ani kbvp zatím ani náhodou nenahradi. To jsou špatné úvahy. Navíc práci co ma Kentaur my nahradíme částečně už dneska Pandury diky Spikum... My potřebujeme , nové ...Zobrazit celý příspěvek
Tank, - bvp ani kbvp zatím ani náhodou nenahradi. To jsou špatné úvahy. Navíc práci co ma Kentaur my nahradíme částečně už dneska Pandury diky Spikum... My potřebujeme , nové pásové bvp , čistě bvp a pak vyměnit tanky. Čtyřka s pandury naváže nepřítele , a zdrží ho do doby než dojede sedmička s tezkou technikou.... Mit ještě nějaké hybridy by pro AČR bylo vyhazování peněz. A proti většímu nepříteli sami stejně šanci nemáme, musíme stavět síly jako součást Nato , sami mužem bojovat tak max. se Slovenskem...Skrýt celý příspěvek
Zvedavec:"V tom excelují, ale vše ostatní zvládá střední/lehká pěchota lépe za méně peněz. " Jenže, to hlavní proč máte armádu není, "ušetření peněz", ale odstrašení a zastavení ...Zobrazit celý příspěvek
Zvedavec:"V tom excelují, ale vše ostatní zvládá střední/lehká pěchota lépe za méně peněz. "
Jenže, to hlavní proč máte armádu není, "ušetření peněz", ale odstrašení a zastavení nepřítele. A pokud nepřítel nasadí "těžkou jednotku" velice rychle zapláčete nad ušetřenými penězi.
Ve válce se hrot útoku vždy vede z s tím nejtěžším co máte. Bez ohledu jestli tím nepřítel disponuje taky.Skrýt celý příspěvekAd Rase) 1. S vnitřním dluhem máte samozřejmě pravdu - ten údaj 100 mld Kč je z roku 2012, kdy se psala Bílá kniha. Od té doby uplynule hodně vody, ale ne investic... 2. Je ...Zobrazit celý příspěvek
Ad Rase)
1. S vnitřním dluhem máte samozřejmě pravdu - ten údaj 100 mld Kč je z roku 2012, kdy se psala Bílá kniha. Od té doby uplynule hodně vody, ale ne investic...
2. Je třeba si uvědomit dělení rolí mezi těžkými a lehkými jednotkami. Těžké jednotky si na sebe vydělají vlastně jen v jedné roli - manévrový/atriční boj v podmínkách konfliktu střední/vysoké intenzity a odstrašování od něj. V tom excelují, ale vše ostatní zvládá střední/lehká pěchota lépe za méně peněz.
Proto pro stát našeho typu je nerealistické být "heavy army". Pokud bude něco ve střednědobém horizontu expandovat, jsou to střední/lehké jednotky.
3. S těmi tanky je třeba vnímat, jak se k nim ty státy dostaly. Bylo to za plnou cenu, nebo přes FMS, FMS či prostě darem? Kolik z nich je v provozuschopném stavu.
Při současné velikosti AČR a rozpočtu podle mne schopnost plně operovat tanky končí někde u velikosti 2 praporů. Přičemž ten druhý spíše záložní. Až někdy dosáhneme 2% HDP (což by bylo přes 120 Mld Kč), tak se můžeme bavit o inkrementálním navýšení...Skrýt celý příspěvekVzhledem k váze věže, rozměrům, síle motoru a kolové platformě je to rozhodně cvalík. Na první verzi se mi líbilo pancéřování věže- zdá se mi, že často IFV používají bezosádkovou ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k váze věže, rozměrům, síle motoru a kolové platformě je to rozhodně cvalík. Na první verzi se mi líbilo pancéřování věže- zdá se mi, že často IFV používají bezosádkovou věž s pancéřováním, které ani nedosahuje kategorie 6 zepředu. Tj, 105mm+ pro palebnou podporu je sice hezké, ale věž vyřadí IFV i bez použití ATGM.
Dále se mi líbila existující rodina odvozených vozidel (IFV, houfnice, minomet, 76mm AA, průzkumné a další varianty). Jak těžkou pásovou, tak kolovou platformu v slušném množství asi neuživíme, ale přišlo by mi nešikovné, kdyby ani jedna z nich nebyla na vysoce odolná (Puma, Boxer, potenciálně Centauro II a odvozené).
Asi už to bylo řečeno, ale právě T-15 a T-14 mi přijdou jako IFV s tankovou verzí. Propagované eRHA se mi zdá dost nadsazené, ale s Pumou by se možná dalo podobně čarovat. Pro menší státy je to asi lepší řešení než maličký počet těžkých, moderních tanků, když obstojný počet neuživíme.Skrýt celý příspěvekTrochu se budu snažit potlačovat místní nadšení pro lehké stíhače tanků jako „náhrady“ plnohodnotných MBT nebo jako doprovod těžkých BVP. Ne, italská armáda není parta bláznů a ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu se budu snažit potlačovat místní nadšení pro lehké stíhače tanků jako „náhrady“ plnohodnotných MBT nebo jako doprovod těžkých BVP. Ne, italská armáda není parta bláznů a nic takového po vozidle Cantauro II nechce.
1)
Vozidla Centauro II v italské armádě nahradí některá vozidla B1 Centauro (Centauro I). Některá B1 Centauro zase nahradí kolové bojová vozidla Freccia (má řadu různých variant).
Vozidla Centauro II budou jen ve výzbroji obrněné jízdy – neboli průzkumných jezdeckých pluků. Italská armáda má celkem asi 8 těchto pluků – jeden pro každou manévrovou brigádu (obrněná, mechanizované jezdecká a výsadková). Toto je tradiční model řady západních států NATO, kdy průzkumné jednotky tvoří nějakých 20-25% manévrových sil.
Řada zemí je tradičně označuje jako „jezdectvo“. Jsou to ale víceúčelové jednotky a kromě průzkumu plní i úkoly útočné nebo obranné s využitím větší mobility než má zbytek brigády. Tedy tradiční úlohy, které po staletí plnila lehká jízda.
Východní armády budované po vzoru SSSR toto tradičně nemají, i když i v Rusku například u výsadkových sil po problémech s průzkumem v rusko-gruzínské válce v roce 2008 začaly změny po západním (americkém) vzoru.
AČR asi potřebuje nějaký konflikt, aby přišla na to, že pro těžkou 7. mb jsou její stávající organické průzkumné týmy každého praporu málo, a že "posilový" 102. průzkumný prapor nemá vůbec adekvátní těžkou obrněnou techniku.
2)
V italské armádě průzkumný jezdecký pluk (v symbolice NATO je to průzkumný pluk s kolovými stíhači tanků). Každý pluk má jednu průzkumnou korouhve (prapor, průzkumný pluk s kolovými stíhači tanků). V korouhvi jsou celkem tři švadrony (roty) - dvě průzkumné švadrony (průzkumná rota s kolovými stíhači tanků, každá s 8 x B1 Centauro + 12 IVECO LMV, po přezbrojení 7 x vozidlo Freccia + 12 IVECO LMV) a jednu těžká švadrona („neprůzkumná“ rota s kolovými stíhači tanků, v současnosti 14 x B1 Centauro, po přezbrojení 14 x Centauro II). Organizačně je tato švadrona dělaná na tři čety po 4 x Centauro + velitelské družstvo roty, které má další dvě Centaura.
Je to velmi podobné umístění a úlohy jako mají systémy M1128 MGS Stryker v amerických brigádních týmech SBCT.
3)
Pro přezbrojení 8 průzkumných jezdeckých pluků po 14 vozidlech Centauro II je potřeba minimálně 112 vozidel. Další možná půjdou do velitelské sekce korouhve, něco do výcvikových zařízení a něco do zálohy. To by mohlo dát těch podepsaných 136 vozidel.Skrýt celý příspěvektektzby Americká armáda se také nezbavuje tanků a ani v budoucnu je rozhodě neplánuje nahradit. V Evropě se také rozjíždí projekt "Leopard 3" čily tanku ve výzbroji vyspělých ...Zobrazit celý příspěvek
tektzby
Americká armáda se také nezbavuje tanků a ani v budoucnu je rozhodě neplánuje nahradit. V Evropě se také rozjíždí projekt "Leopard 3" čily tanku ve výzbroji vyspělých určitě neodzvonilo.Skrýt celý příspěvektektzby: ono to je hezky vidět na tom, co dané armády berou jako rozhodující bojovou sílu. V Rusko to jsou tanky, tak jich mají hodě, zbytek je podporuje. Na Západě to je pěchota ...Zobrazit celý příspěvek
tektzby:
ono to je hezky vidět na tom, co dané armády berou jako rozhodující bojovou sílu. V Rusko to jsou tanky, tak jich mají hodě, zbytek je podporuje. Na Západě to je pěchota a zbytek je podporuje.Jelikož těžké BVP právě transportuje pěchotu na místo určení a poskytuje jim palebnou podporu (kooperuje přímo se sesedlým výsadkem), dáváme na Západě důraz právě na BVP. Tanky samotné mají jen podpůrnou roli - rychlejší likvidace obrněných cílů než jen s PTŘS. Ruské lehké BVP jsou pořád tak nějak koncipované k tomu, aby rychle uháněly schované za pancířem tanků. Ani jedna strategie není vyloženě špatná, nebo lepší - jen jiná. Zajímavé je, že osobně vidím v kombinaci T-14 + T-15, spíš podobnost se Západním stylem. Přeci jen T-15 už dokáže operovat i samo, podobně jako těžká západní BVP a krytí tankem moc nepotřebuje.Skrýt celý příspěvek@Rase: Ono mi stejně přijde, že tanky vymírají. Stále více a více se tlačí na vývoj a vylepšování různích stíhačů, Bvp apod. Přijde mi, že jedinná stabilní armáda s těžkou ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase:
Ono mi stejně přijde, že tanky vymírají.
Stále více a více se tlačí na vývoj a vylepšování různích stíhačů, Bvp apod.
Přijde mi, že jedinná stabilní armáda s těžkou technikou bude opravdu dnes Rusko a Čína.
Ostatní, mi přijde, že se centralizují na spíše vozidla podpory a letectvo.Skrýt celý příspěvekdante1 Souhlasim s Vami. A Nemecka armada v roce 1939 take byla unikat a neukazalo se to jako chyba :D Tehdy taky nebyla idealni armada stojici na lehkych tancich a navzdory ...Zobrazit celý příspěvek
dante1
Souhlasim s Vami.
A Nemecka armada v roce 1939 take byla unikat a neukazalo se to jako chyba :D
Tehdy taky nebyla idealni armada stojici na lehkych tancich a navzdory tomu dokazala porazit francouzkou armadu, ktera nemela o tezke tanky nouzi a byla brana za nejsilnejsi v Evrope. Stacil lepsi vycvik, lepsi technologie, lepsi strategie nasazeni....jako vzdy :DSkrýt celý příspěvekZajímavé vozítko.Pro AČR by bylo dobré místo nákladného pořízení pár desítek tanků ,spíš hodit nějakou takovou věž na podvozek toho nového pásového bvp.Mohli by jsme tak mít větší ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavé vozítko.Pro AČR by bylo dobré místo nákladného pořízení pár desítek tanků ,spíš hodit nějakou takovou věž na podvozek toho nového pásového bvp.Mohli by jsme tak mít větší počet vozidel s palebnou silou tanku a prostě se smířit s tím že MBT mít nebudeme.U nás se ale bohužel lpí na starém schématu armády ale nikdo si už tak nějak asi neuvědomuje že už nemáme tisíce tanků jako kdysi .Jasně je pravdou že mít vozidla palebné podpory místo tanků není ideální a naše armáda by v tom byla tak trochu unikát ale pokud si nemůžeme dovolit tanky v rozumném počtu mohla by to být cesta.Skrýt celý příspěvek
Zvedavec: samozřejmě že vím, o jakou finanční zátěž by se jednalo, i armádní experti tvrdí, že takzvaný vnitřní dluh je cca 100 mld. Dle mého to bude mnohem víc (tak 2x). Ono se ...Zobrazit celý příspěvek
Zvedavec:
samozřejmě že vím, o jakou finanční zátěž by se jednalo, i armádní experti tvrdí, že takzvaný vnitřní dluh je cca 100 mld. Dle mého to bude mnohem víc (tak 2x). Ono se to nakupí, když se prakticky nic nekupuje. Fantazíruju, jelikož kdybych měl vážně řešit stav armády, tak by to nebylo nic pěkného. Reálně máme použitelnou akorát tak lehkou pěchotu + Pandury, stíhačky a pak už jenom kupu muzeálního harampádí. Těch 200 Abramsů jsem hodil jen pro příklad, když se ale koukneme, kolik těchto tanků provozují jinde, tak: Maroku (222), Kuvajt (218), Tchaj-wan (zájem o cca 200), Egypt (1200), SA (442) atd. pokud bysme měli zájem jen o cca 30 tanků, tak bude lepší nekupovat nic.Skrýt celý příspěvekObecně k možné struktuře PozS, tedy zejména pro Rase a Liberal Shark: 1. Je nevyhnutelné, minimálně ve střednědobém horizontu do 2025-2030, že Pozemní síly AČR budou mít ...Zobrazit celý příspěvek
Obecně k možné struktuře PozS, tedy zejména pro Rase a Liberal Shark:
1. Je nevyhnutelné, minimálně ve střednědobém horizontu do 2025-2030, že Pozemní síly AČR budou mít strukturu: "těžká brigáda" v podobě 7. mb, "lehká brigáda" v podobě 4. brn a k tomu nově vytvořený (resp. transformovaný) výsadkový pluk. I kdyby ten nevznikl, tak na rozložení "těžká - lehká" se nic nezmění. Už jsem to psal. Těžká brigáda = 1x tankový prapor, 3x těžký mechanizovaný prapor (a pak spousta CS a CSS jednotek). V roce 2026 bude 7. mb splňovat. Střední brigáda = 1 těžký mechanizovaný (4. úroveň ochrany), 3x střední mechanizovaný prapor (3. úroveň ochrany).
https://en.wikipedia.org/wiki/...
4. brn nesplňuje a splňovat nebude kategorii střední brigády. Vytvoření nové brigády, v nové posádce s novou technikou, je možné nejdříve v roce 2030. Cokoliv jiného je fantazírování. Přezbrojení 7. mb (bavíme se jen o technice a to jen o BVP) přijde na 50 mld Kč plus... Na kolik by asi vyšla taková brigáda na zelené louce?
2. Přijde mi, že vůbec nepřemýšlíte o mandatorních nákladech. Tedy, co ta sranda bude stát, až to koupíme, rok co rok, na platech, údržbě, munici, PHM...
Těžká brigáda, bojová hodnota stranou, je cca 3x dražší na mandatorech než lehká nedej bože lehká pěší brigáda. Za současného rozpočtu, ani rozpočtu za 3-5 let, si prostě nemůže AČR dovolit další těžkou brigádu, aby zároveň nezabila nějakou jinou schopnost.
Předpokládám, že těch 200 tanků Abrams byla nadsázka nebo ilustrační příklad...Skrýt celý příspěvektektzby: jenom rozpohybují T-72M4CZ. Tedy nahradí nefunkční elektroniku novou, poštelují motor + asi nový nátěr, aby bylo na přehlídce na co koukat a to je tak všechno. Ani bych ...Zobrazit celý příspěvek
tektzby:
jenom rozpohybují T-72M4CZ. Tedy nahradí nefunkční elektroniku novou, poštelují motor + asi nový nátěr, aby bylo na přehlídce na co koukat a to je tak všechno. Ani bych to nenazýval modernizací - pár let to ale vydrží a za příznivou cenu... :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...