Stíhač tanků Centauro II pro italskou armádu

-
26. 7. 2018
-
78 komentářů
-
Jan Grohmann
Italská armáda podepsala s italskou firmou Iveco - Oto Melara (CIO) smlouvu na výrobu a dodávku prvních deseti kolových stíhačů tanků Centauro II v hodnotě 159 milionů dolarů (včetně komplexního provozního zázemí). Armáda plánuje postupně pořídit 136 vozidel Centauro II.
CIO označuje Centauro II jako mobilní dělový systém MGS (Mobile Gun System). Vozidla rodiny Centauro jsou označována také jako stíhači tanků nebo vozidla přímé palebné podpory. Centauro však především slouží k přímé podpoře útoku (nebo k obraně) pěchoty.
V italské armádě najdeme 300 vozidel Centauro, dalších 64 je v rezervě. Centauro společně s tanky Ariete (200 ks), pásovými bojovými vozidly (BVP) Dardo (198 ks) a novými kolovými BVP Freccia (630 ks) tvoří páteř italských obrněných sil.
Původní Centauro o hmotnosti 24 tun s kanónem ráže 105 mm získala italská armáda v roce 1991. Armáda nakoupila více než 400 vozidel, ale 141 strojů bylo prodáno do Jordánska. Kromě toho 84 vozidel nakoupilo Španělsko a devět se 120mm kanónem Oman.
V letech 2012 až 2014 byla dokonce dvě vozidla Centauro s kanóny 105 mm a 120 mm testována ruskou armádou. Bylo to v dobách ruského ministra obrany Anatolije Sedjukova, tedy v dobách, kdy ruská armáda ve velkém plánovala nákup zahraniční vojenské techniky. Po příchodu „jestřábů“ v podobě nového ministra obrany Sergeje Šojga a náčelníka generálního štábu Valerije Gerasimova však byl nákup zahraniční techniky okamžitě zastaven.
Za pozornost stojí pronájem 16 vozidel Centauro v letech 2000 až 2002 americkou armádou, která na základě získaných zkušeností vyvinula a zavedla vlastní stíhač tanků M1128 Mobile Gun System na podvozku Stryker. „Dělový Stryker“ měl v americké armádě plnit úlohu lehkých tanků, ale vozidlo se ukázalo jako nepříliš povedený produkt. Ve stísněném prostoru chybí klimatizace, 105mm dělo neobstojí proti moderním tankům a navíc nepanceřovaný nabíjecí mechanismus M1128 vyřadí i palba z útočných pušek.
Centauro II vstoupí do výzbroje italské armády na konci letošního roku. Stíhač tanků Centauro II společně s BVP Freccia se stanou páteří nově budovaných středních brigád italské armády.
Jde v podstatě o další pokus zkloubit palebnou sílu těžkých mechanizovaných jednotek s mobilitou motorizované/mechanizované pěchoty. Nejde jen o schopnost rychle se přesouvat po vlastní ose na velké vzdálenosti, ale také o rychlou aktivaci jednotek a rychlé nasazení do boje. Například Centauro II po běžné silniční sítí velmi rychle překoná stovky nebo tisíce kilometrů.
Samozřejmě na rozdíl od tanků mají kolová vozidla mnohem menší průchodnost těžkým terénem (omezení pro vedení manévrového boje) a slabý pancíř. Prakticky jakýkoliv zásah protitankovou municí, ze všech směrů a úhlů, bude pro posádku kolového vozidla znamenat katastrofu. Nebezpečí pro vozidlo představují i rychlopalné kanóny bojových vozidel pěchoty s moderní municí nebo dělostřelectvo protivníka. Úkolem Centauro II je tak v modelové situaci rychle navázat kontakt s protivníkem a udržet jeho postup do příchodu tanků.
Propgační video CIO se záběry Centauro II a BVP Freccia.
„Nový Centauro je ničitel tanků určený spíše na ochranu vojáků než tanků, které mohou vážit více než dvojnásobek 30t hmotnosti Centaura. Zásadní je kombinovat Centauro s BVP Freccia, které dopravuje jednotky. Centauro je agilní, přizpůsobivý a na silnici může jet až 100 km/h. Toto vozidlo je levnější, lehčí a přizpůsobivější než tank, ale se stejnou ničivou silou,“ uvedl při představení vozidla v roce 2016 generálporučík Francesco Castrataro.
Centauro II využívá podvozek 8×8 kolového BVP Freccia, avšak při použití výrazně výkonnějšího dieselového motoru Iveco Vector 8V (522 kW). Naproti tomu starší Centauro pohání motor o výkonu 382 kW a BVP Freccia 405kW motor. Díky použití výkonnější pohonné jednotky je poměr výkon/hmotnost 17,6 kW/t, místo 12 kW/t u původních vozidel Centauro.
Prázdná hmotnost Centauro II vzrostla na 30 tun a posádku tvoří čtyři osoby (řidič, velitel, střelec, nabíječ). Podle propagačních materiálů výrazně vzrostla úroveň (modulární) balistické a protiminové úrovně, přesné údaje ale nejsou k dispozici. Nicméně fyzika se nedá obejít, proto se dá očekávat tento standard ‒ přední polosféra odolná proti průbojné munici ráže 30 mm a boky odolné proti munici ráže 14,5 mm. Některé zdroje (military-today.com) však mluví, při použití přídavného pancíře, o čelní odolnosti proti průbojné munici ráže 40 mm.
Vozidlo lze vybavit kanónem ráže 120 mm (L45) a kanónem ráže 105 mm (L52). Dělo ráže 120 mm vzniklo evolucí kanónu z tanku Ariete.
Veřejná prezentace Centauro II
Obě manuálně nabíjené zbraně jsou usazeny v bojovém modulu Oto Melara HITFACT II. Hmotnost věže s kanónem ráže 120 mm je 5800 kg. Stejnou věž jsme mohli vidět i na předváděcím vozidle ASCOD 2, které firma General Dynamics Land Systems (GDLS) nabízí Armádě ČR. Modul HITFACT II je možné vybavit automatickým nabíjením, ale není jasné, zda má o toto řešení italská armáda zájem.
S průbojnou municí ráže 120 mm Centauro II penetruje až 600 mm oceli (RHAe) na vzdálenost 3000 m (úhel dopadu není uveden). S municí ráže 105 mm pak 480 mm oceli (RHAe) na 2000 m.
Italská armáda rovněž zvažuje nákup německé tankové munice ‒ průbojnou DM53A1, víceúčelovou DM11, tříštivo-trhavou RH31 a cvičnou DM78. Centauro II úspěšné zkoušelo německou munici již v roce 2015.
Dělu sekunduje koaxiální kulomet Beretta MG 42/59 a na věži je dálkově ovládaný bojový modul Oto Melara HITROLE s kulometem ráže 12,7 mm.
Klíčovým senzorem vozidla je kulové elektro-optické pouzdro SELEX ES Attila umístěné na věži. Pouzdro obsahuje digitální TV kameru s desetinásobným zvětšením, termovizní kameru Erica-FF a laserový dálkoměr. Střelec k zaměření cílů využívá elektro-optický senzor SELEX ES Lothar-S s digitální denní kamerou, termovizí Tilde-A a laserovým dálkoměrem. Kromě toho má střelec také záložní optický zaměřovač.
Zdroj: Defence24
Související články
Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu
Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...
-
27.06.2018
-
44 komentářů
-
Redakce AN
SMART PROTech: Nový hybridní pancíř pro tanky
Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IDB) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech ...
-
11.07.2018
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí
Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...
-
22.07.2018
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Puma StormBreaker: Závěrečné testy ničitele tanků
Přesně naváděná malá puma GBU-53/B StormBreaker, dříve známá jako GBU-53/B Small Diameter Bomb II ...
-
24.07.2018
-
34 komentářů
-
Jan Grohmann
liberal shark: Tak z kolového tanku nikdy nebude stroj srovnatelný s MBT, pokud jde o jízdní vlastnosti, to ale ani z BVP s touhle věží. Přeci jen pořád je to lehké vozidlo s ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark:
Tak z kolového tanku nikdy nebude stroj srovnatelný s MBT, pokud jde o jízdní vlastnosti, to ale ani z BVP s touhle věží. Přeci jen pořád je to lehké vozidlo s vysokým těžištěm. Výhodu použití této věže vidím primárně v tom, že již má integrované moderní systémy a elektroniku - tedy věci co potřebujeme a nebudeme muset platit extra integraci, jelikož integraci "zaplatili" italové. Rovněž už jde do výroby, tak odpadá časová prodleva. Hezká je i věž z japonského kolového tanku Type 16, ten má ale jen manuálně nabíjený kanón v ráži 105 mm (L/52) - pro palebnou podporu by to ale stačilo. Vybírat by tedy bylo z čeho (+ Cockerilly a podobné)Skrýt celý příspěvekAle ve finále je to jedno. Kola nebo pásy. Jak ten nákup zas dopadne všichni tušíme ;-) Víte ze třeba na uniformu se čeká tři roky? ,I když mate výstrojní body stejně dřív nic ...Zobrazit celý příspěvek
Ale ve finále je to jedno. Kola nebo pásy. Jak ten nákup zas dopadne všichni tušíme ;-) Víte ze třeba na uniformu se čeká tři roky? ,I když mate výstrojní body stejně dřív nic nedostanete... Díky bohu za šikovné manželkySkrýt celý příspěvek
to Rase Také bych raději viděl dvě klasické těžké mechanizované brigády buď s konvenčními BVP (CV90) a tanky (Type10), nebo těžšími BVP (Puma) a vozidly palebné podpory, plus plný ...Zobrazit celý příspěvek
to Rase
Také bych raději viděl dvě klasické těžké mechanizované brigády buď s konvenčními BVP (CV90) a tanky (Type10), nebo těžšími BVP (Puma) a vozidly palebné podpory, plus plný sortiment podpůrných a zabezpečovacích vozidel.
KOT a KBPV nechat pro motorizovanou pěchotu, stejně jako MRAP a různé obrněné automobily.
to Pla-men
OT je určeno jen pro dopravu lidí a nákladů do bojové zóny, zatímco BVP pro dopravu pěšáků na linii dotyku a jejich palebnou podporu.
to RiMr71
To Centauro II se mi na pohled zdá vysoké, podmotorované, s malou světlostí a těžké na zadek ...Skrýt celý příspěvekliberal shark: osobně jsem taky pro dvě brigády kompletně na podvozku těžkého BVP. S tím, že by na onom podvozku byla i vozidla přímé palebné podpory (místo tanku), minomety, ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark:
osobně jsem taky pro dvě brigády kompletně na podvozku těžkého BVP. S tím, že by na onom podvozku byla i vozidla přímé palebné podpory (místo tanku), minomety, C-RAM, SHORAD atd. Houfnice ať jsou klidně na kolech, když jich bude dost. Pandury bych další nedokupoval (jen to co už je dojednané) a stávající nechal samostatně (klidně ať se tomu říká brigáda) - pro potřeby lehké pěchoty. Taková je moje představa no, jak moc je to reálné nevím.
Pla-men:
já právě rozlišuju kolové OT (KOT) / pásové OT od kolového BVP (KBVP) / pásové BVP. Náš Pandur II je právě KBVP, jelikož je rozdíl ve výzbroji. ráže 30 mm z něj totiž dělá právě tento typ. OT má výzbroj maximálně velkorážní kulomet. Je to sice slabá výzbroj, ale vedle MBT to docela jde (takhle to mají třeba Izraelci).Skrýt celý příspěvek...nemůžu si pomoct, ale i přes úsilí řidiče to moc neprozrazovat to v tom "terénu" na polygonu moc agilně nevypadá, ba naopak... jako do Afriky asi dobrý, proti nějakým téčkům a ...Zobrazit celý příspěvek
...nemůžu si pomoct, ale i přes úsilí řidiče to moc neprozrazovat to v tom "terénu" na polygonu moc agilně nevypadá, ba naopak... jako do Afriky asi dobrý, proti nějakým téčkům a BVP, ale nějakým starým, aby se dala držet od těla... ale na jakémkoliv bojišti jen s náznakem moderních prostředků je to jezdící rakev... tohle by neobstálo ani na Ukrajině, ty ruské T-72B3 by je zmasakrovaly... šmarjá, dyť tohle by z boku zmasakrovala i Duška...Skrýt celý příspěvek
To Rase Spíš je otázkou, zda je opravdu rozumné a ekonomicky racionální budovat lehkou a těžkou mechanizovanou brigádu. Zda by nebylo rozumnější budovat dvě brigády stejného typu. Zobrazit celý příspěvek
To Rase
Spíš je otázkou, zda je opravdu rozumné a ekonomicky racionální budovat lehkou a těžkou mechanizovanou brigádu. Zda by nebylo rozumnější budovat dvě brigády stejného typu.Skrýt celý příspěvekJá jsem spíše zastáncem taktiky udeř a zmiz. Rychlé přesuny, nečekaně se vynořit a zmizet. Trošku partyzánský boj. Jsme malá zem s malou armádou. Být v Nato je fajn, ale co když ...Zobrazit celý příspěvek
Já jsem spíše zastáncem taktiky udeř a zmiz. Rychlé přesuny, nečekaně se vynořit a zmizet. Trošku partyzánský boj. Jsme malá zem s malou armádou. Být v Nato je fajn, ale co když nás napadne jiný stát Nato? A to je podle mě pravděpodobnější něž útok z Ruska nebo Číny ;-) To by stejně přišly na řadu JZ.... Navíc jsou KOTy vhodnější i na expediční války ;-)Skrýt celý příspěvek
Rase: přesně kombinace této věže a budoucího podvozku se mi hodně líbí. Považuji to za ideální cestu, jak zachovat schopnosti. Obrovskou výhodou by bylo udržení váhové kategorie s ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: přesně kombinace této věže a budoucího podvozku se mi hodně líbí. Považuji to za ideální cestu, jak zachovat schopnosti. Obrovskou výhodou by bylo udržení váhové kategorie s T-72, takže by odpadal problém s podvalníky, tahači, vagóny, železniční a silniční infrastrukturou, kterou prostě na nic přes 50t nemáme.
Někde jsem četl, že se jedná o dotacích pro zajištění dopravních koridorů, ale to bude chvilku trvat.Skrýt celý příspěvekAsi ano, ale osobně bych velký rozdíl mezi MODERNÍM KOTem a těžkým pásovým bvp neviděl. Výzbroj stejná, odolnost proti minam vetší, nevim přesně co pancíř, ale tabulkové parametry ...Zobrazit celý příspěvek
Asi ano, ale osobně bych velký rozdíl mezi MODERNÍM KOTem a těžkým pásovým bvp neviděl. Výzbroj stejná, odolnost proti minam vetší, nevim přesně co pancíř, ale tabulkové parametry obdobné. Snad jen ta průchodnost terénem. Ale v ČR vede do každé díry 10cest. Kot je zase rychlejší, může se dopravovat samostatně. A celkově vyjdebo dost míň. Chce to používat propracovanou taktiku a strategii. Pandury bych nechal pro průzkumné jednotky.Skrýt celý příspěvek
Pla-men: obecně jsou pro stát naší velikosti dvě cesty. První postavená na plnohodnotných tancích (ve velkém počtu) s tím, že podpůrná pěchota se přesouvá na kolových OT nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Pla-men:
obecně jsou pro stát naší velikosti dvě cesty. První postavená na plnohodnotných tancích (ve velkém počtu) s tím, že podpůrná pěchota se přesouvá na kolových OT nebo pásových OT. Druhou možností je mít jako základ těžká pásová BVP, které se už nemusí opírat o tanky a stačí třeba jen vozidla pelebné podpory, suplující tanky. V obou případech jsou potřeba podpůrná vozidla, taky výzbroj se liší dle finančních možností. Osobně mám radi druhou možnost, ale to je spíš kvůli tomu, že současné tanky jsou nedostatkové zboží, dnes už zastarávají, a nový tank ještě není k mání.
ps. prakticky to myslím tak, že když bysme koupili cca 200 Abramsů M1A2 SEP3, tak nám pro převoz pěšáků stačí třeba jen Titusy. Pandury beru samostatně, jako specifické vozidlo jiného určení (obchvaty).Skrýt celý příspěvekVždycky jsem si říkal, že francouzský model založený na KOT plus tanky, by pro nás bylo nejrozumnější. No, ale pásová loby v AČR je mimořádně silná :-)
Vždycky jsem si říkal, že francouzský model založený na KOT plus tanky, by pro nás bylo nejrozumnější. No, ale pásová loby v AČR je mimořádně silná :-)
Hodně se mi líbí tato věž a bylo by zajímavé ji osadit na podvozek budoucího BVP pro AČR. Vzniklo by tak vozidlo palebné podpory, schopné dočasně zastoupit dosluhující T-72M4CZ. ...Zobrazit celý příspěvek
Hodně se mi líbí tato věž a bylo by zajímavé ji osadit na podvozek budoucího BVP pro AČR. Vzniklo by tak vozidlo palebné podpory, schopné dočasně zastoupit dosluhující T-72M4CZ. Dle plánu se tanky budou řešit až v roce 2025, tedy ve stejnou dobu, kdy už má mít armáda všech 210 nových BVP. V ideálním případě by se tak nemusela výroba ani zastavovat.
Zajímavé je, že v nabíjecím automatu nachází šest nábojů. Prostor s municí v zadní části věže je od posádky oddělen pancéřovou přepážkou. V zadní části vozidla se nalézá další zásoba munice, přesný počet ale není znám. Předpokládám, že se ona munice do automatu dá bez problému doplňovat manuálně, bez nutnosti opouštět vozidlo.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...