Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

Husar 4×4; větší foto / autor

Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) představila obrněné taktické vozidlo Husar 4×4 na tatrovackém podvozku 4×4. Vozidlo vzniklo ve spolupráci s polskou firmou H. Cegielski-Poznań pro polský vojenský program Pegaz.

Polská armáda chce pro své speciální síly v rámci programu Pegaz do roku 2022 získat 105 taktických víceúčelových obrněných vozidel. Celková potřeba je ale 280 vozidel – pro speciální síly 150 ks a 130 ks pro jednotky vojenské policie (Żandarmeria Wojskowa). Po roce 2023 několik set podobných vozidel získají i polské pozemní síly.

Varšava ale plánuje pro své ozbrojené síly nakoupit mnohem více taktických obrněných vozidel s pohonem 4 × 4. Varšava typově nejpodobnější vozidla hledá v rámci programu Kleszcz, známého také jako LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy) a programu Barakuda.

Program Kleszcz hledá náhradu za průzkumné transportéry řady BRDM-2, program Barakuda pak náhradu za vozidla BRDM-2 s protitankovými řízenými střelami Maljutka. V rámci programu LOTR Varšava plánuje nakoupit až 250 vozidel, u programu Barkuda je počet nakupovaných vozidel neznámý – program právě odstartoval a provádějí se analýzy trhu.

Z hlediska vozidla Husar 4 × 4 je však zajímavé, že podle posledního tweetu známého polského vojenského komentátora a vojenského analytika Remigiusze Wilk‏a polský Inspektorát pro vyzbrojováni (Inspektorat Uzbrojenia) uvažuje o nákupu společné platformy 4×4 pro programy Pegaz, Kleszcz i Barakuda.

Vozidlo Husar 4 × 4 bylo na MSPO 2017 prezentováno jako polské vozidlo na tatrovackém podvozku. Zastupitel polské společnosti H. Cegielski-Poznań nám však řekl, že motor a převodovka je americké produkce a karosérie vznikla v režii TDV. V krátké diskuzi při slavnostním ceremoniálu představení vozidla jsme se sice nedozvěděli, kde byla karosérie navržena, ale designově byla upravena v TDV.


Pod vystaveným vozidlem bylo zrcadlo, ve kterém se efektivně zrcadlil podvozek; větší foto / autor

Každopádně Husar 4×4 je navržen polskou stranou tak, aby splnil podmínky polského programu Pegaz. V případě úspěchu v polské armádě se vozidla budou vyrábět ve firmě H. Cegielski-Poznań – v polské firmě vznikne 70 % vozidla. Dodejme, že H. Cegielski-Poznań je bývalým výrobcem obřích lodních motorů a jeho historie sahá až do roku 1854.

Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje změnit světlou výšku vozidla (390 mm) pouhým stiskem tlačítka v rozmezí - 120 / + 90 mm.

Nižší světlá výška se kvůli lepším jízdním vlastnostem volí na pevné cestě nebo kvůli transportu v letadlech. Velká světla výška se hodí při jízdě v těžkém terénu a v situacích, kdy hrozí výbuch miny nebo IED.


Husar 4×4 měří na délku 5600 mm a výšku 2700 mm; větší foto / autor

V základní verzi Husar 4×4 uveze šest osob s vybavením a poskytuje balistickou ochranu úroveň 3 (7,62×51 mm z 30 m) a protiminovou úroveň 2 (6 kg TNT) podle normy STANAG 4569. Odolnost proti IED zvyšuje i (podélně) kluzné uložení monolitické karosérie na podvozku.

Prázdná hmotnost vozidla je 11 900 kg a bojová 13 500 kg (palivo, posádka, vybavení, munice). Podvozek však bezpečně snese zatížení až 15 000 kg, což umožňuje instalovat další vybavení nebo zbraňové systémy.

V případě zájmu zákazníka není problém vyvinout odvozené varianty, včetně verze s pancéřovou kabinou pro dvě osoby a nákladovou korbou nebo otevřenou variantu.

Vozidlo pohání zmiňovaný americký motor Cummins o objemu 6,7 a výkonu 210 kW (286 koní). Převodovka je automatická se šesti stupni vpřed a jedním vzad. Interní nádrž o objemu 150 l postačí na dojezd 500 km po pevné cestě a 300 km v terénu. Maximální rychlost (daná odolností pneumatik) je 110 km/h.


Prostor řidiče a velitele; větší foto / autor

Husar 4×4 dokáže překonat kolmou překážku vysokou 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se v hloubce 1,2 m.

Vozidlo bylo na výstavě osazeno slovenskou dálkově ovládanou robotickou stanicí Gladius 12 vyvinutou Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Stanici lze osadit kulometem ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Hmotnost stanice je 200 kg.

Stanice je vybavena laserovým dálkomětem a dvěma denními barevnými kamerami, jejichž přiblížení umožňuje detekci neznámého předmětu až na vzdálenost 8500 m. Rozpoznání objektu (vlastní/cizí) je možné na vzdálenost 1750 m. Stanice disponuje rovněž nechlazenou noční kamerou, jejíž prostřednictvím je možná detekce za tmy na vzdálenost 4300 m.

Na strop karosérie je samozřejmě možné umístit nejrůznější zbraňové systémy až do hmotnosti 3000 kg, včetně automatických kanónů.


O vozidlo Husar 4×4 byl na výstavě velký zájem.

Husar 4×4 bude na polském trhu soutěžit s mnoha konkurenty. Ostatně výstava MSPO 2017 byla letos typická velkým množstvím nejrůznějších taktických vozidel 4×4 – to samozřejmě vypovídá o současných prioritách polského ministerstva obrany.

Jelikož pro úspěch v polských vojenských programech je naprosto nezbytná co největší “polskost” výrobku, největšími konkurenty Husara 4×4 budou zřejmě vozidla Tur nebo Zubr od polské firmy AMZ Kutno. Podle informací Armádních novin ale šance polsko-českého vozidla nejsou vůbec malé a reakce polské komunity speciálních sil na vozidlo Husar 4×4 jsou velmi dobré.
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...

Polská armáda získá 53 000 útočných pušek MSBS-5,56 “Grot”

Do roku 2020 polská armáda získá 53 000 útočných pušek ráže 5,56 mm Grot (dříve MSBS-5,56). V polské ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • niko
    19:38 11.09.2017

    Leviathan: Na vychode je este stale celkom vysoka nezamestnanost, takze najst vojakov pre tamojsie utvary nepredstavuje pokial viem nejaky badatelny problem. Mozno jedine pri ...Zobrazit celý příspěvek

    Leviathan: Na vychode je este stale celkom vysoka nezamestnanost, takze najst vojakov pre tamojsie utvary nepredstavuje pokial viem nejaky badatelny problem. Mozno jedine pri preveleniach zo zap. Slovenska. Ja ak by som si mal vybrat, radsej pojdem so Mi ako Zv. Vec vkusu.
    Ako dopadne trebisovsky tank. prapor mozeme len typovat. Logicky by mal ist k 1. mb a osobne typujem Martin. Lebo tradicia a volne kasarne.
    Mne by sa tu v BA pacila vycvykova skola pri novovzniknutom stabe sil pre specialne operacie. Ale je mi jasne, ze tu na to nie su podmienky.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    18:26 11.09.2017

    Z Jelšavy už je tuším priemyselný parka :D

    Z Jelšavy už je tuším priemyselný parka :D

  • hurvo
    18:23 11.09.2017

    Dost pochybujem ze by nejaki vojaci chceli ist do bratislavy alebo hlohovca. To skor najdu zaujemcov do jelsavy ako do ba (ironia). Na tankovy prapor zase tolko vojakov netreba. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Dost pochybujem ze by nejaki vojaci chceli ist do bratislavy alebo hlohovca. To skor najdu zaujemcov do jelsavy ako do ba (ironia). Na tankovy prapor zase tolko vojakov netreba. V trebisove kedysi bola brigada myslim tak tri vykuchane podvyzivene prapory sa tam zmestia.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    17:26 11.09.2017

    Možno sa niekedy naozaj dočkáme bojového útvaru aj v BA kasárňach :D Nejaký motorizovaný, alebo možno výsadkový prápor by hlavnému mestu pristal už keď bojujeme proti terorizmu a ...Zobrazit celý příspěvek

    Možno sa niekedy naozaj dočkáme bojového útvaru aj v BA kasárňach :D Nejaký motorizovaný, alebo možno výsadkový prápor by hlavnému mestu pristal už keď bojujeme proti terorizmu a riešime utečeneckú krízu :DSkrýt celý příspěvek

  • leviathan
    17:19 11.09.2017

    Fader: podla mna v Trebisove nezozenu ludi, resp. nezozenu tolko ludi, ktori by boli ochotni zit v Trebisove. Co som pocul, tak podobne problemy su uz teraz v Michalovciach a v ...Zobrazit celý příspěvek

    Fader: podla mna v Trebisove nezozenu ludi, resp. nezozenu tolko ludi, ktori by boli ochotni zit v Trebisove. Co som pocul, tak podobne problemy su uz teraz v Michalovciach a v Roznave. Volne priestory su napr. v Hlohovci, zmestili by sa aj do kasarni vo Zvolene. Najlepsie priestory su v Bratislave :) :) :)Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:05 11.09.2017

    Za 8let se začne hledat nebo už dorazí první kus? Tou dobou bude těm L-39CM už přes 50let, takže nejvyšší čas :-).

    Za 8let se začne hledat nebo už dorazí první kus? Tou dobou bude těm L-39CM už přes 50let, takže nejvyšší čas :-).

  • Flader
    16:57 11.09.2017

    Presne ako napísal Niko,momentálne to nieje priorita, až prídu na rad, tak môže byť situácia na trhu iná. Zatiaľ by to bolo asi medzi L39NG a L159. Len NG ešte stále prvé nevyšli z ...Zobrazit celý příspěvek

    Presne ako napísal Niko,momentálne to nieje priorita, až prídu na rad, tak môže byť situácia na trhu iná. Zatiaľ by to bolo asi medzi L39NG a L159. Len NG ešte stále prvé nevyšli z výroby a ALCA sa nová zatiaľ nevyrába.

    Môj osobný tip je tá varianta, že zostanú v Trebišove ale bolo by to divne, v jedných kasárňach tri jednotky v podriadenosti 2 brigád. Ak by sa sťahovali, tak by som tipol skôr ten Martin.
    Teda ešte ma napadla varianta, že by sa mohli sťahovať aj do nejakých momentálne opustených kasární, ktorých sa ešte MO nezbavilo (napadá niekoho aké by to hypoteticky mohli byť?), ale táto možnosť mi pripadá najmenej pravdepodobná (asi najvyššie náklady).Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:51 11.09.2017

    niko
    Nikdo momentálně lehké cvičné letadlo na Západě nevyvíjí, takže pokud se chystáte na nákup za cca 8 let, nemyslím, že by bylo na výběr něco jiného.

    niko
    Nikdo momentálně lehké cvičné letadlo na Západě nevyvíjí, takže pokud se chystáte na nákup za cca 8 let, nemyslím, že by bylo na výběr něco jiného.

  • leviathan
    16:34 11.09.2017

    Niko: A uz sa vie, ci tanky ostanu v Trebisove? Alebo sa budu stahovat? Martin? Nitra?

    Niko: A uz sa vie, ci tanky ostanu v Trebisove? Alebo sa budu stahovat? Martin? Nitra?

  • niko
    15:23 11.09.2017

    Nesher: Ako tu uz pisal Flader, cvicne stroje bude OSSR kupovat niekedy mozno o 8 rokov. Dovtedy sa moze kadeco znenit. Zatial co vieme je, ze letectvo chce kupit 10 novych ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher:
    Ako tu uz pisal Flader, cvicne stroje bude OSSR kupovat niekedy mozno o 8 rokov. Dovtedy sa moze kadeco znenit. Zatial co vieme je, ze letectvo chce kupit 10 novych strojov a ze tie maju mat cvicnu a bitevnu funkciu.

    Co sa tyka toho tankoveho praporu. Myslim, ze sa iba odkonzervuju byvale trebisovske tanky a vycvycia posadky. Nakup novych tankov nevidim zatial realne.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    14:03 11.09.2017

    Flader Otázka je co vlastně bude k dispozici, vynechám-li ruské a čínské řešení (nepovažuji je za pravděpodobné), tak z proudových letadel bude k dispozici asi jen L 39NG/L 159, ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader

    Otázka je co vlastně bude k dispozici, vynechám-li ruské a čínské řešení (nepovažuji je za pravděpodobné), tak z proudových letadel bude k dispozici asi jen L 39NG/L 159, M 345 a Hawk (který je suverénně nejdražší)
    Stroje typu M 346, T/A 50 jsou pro cvičné úkoly přeci jen trochu drahá legrace.
    Případně, turbovrtulové stroje typu Pilatus 21 nebo Super Tucano, také by to šlo, ale ta možnost vzdušné podpory by byla ještě omezenější než u lehkých jetů.
    Takže mi z toho logicky vychází L 39NG, nicméně člověk míní a politici mění :-)Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:59 11.09.2017

    Flader: však jo, souhlas, tu vojenskou strategii splní jakékoliv cvičně/bojové letadlo třeba FA-50, který by zastal i airpolicing. Mě spíš šlo o hodnověrnost té strategie pokud jde ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader: však jo, souhlas, tu vojenskou strategii splní jakékoliv cvičně/bojové letadlo třeba FA-50, který by zastal i airpolicing. Mě spíš šlo o hodnověrnost té strategie pokud jde např. o ty tanky. Pokud strategie počítá s těmi cvičně/bojovými letadly, která se asi ani vzdáleně nerýsují, jak to pak bude s těmi tanky? Chtěl jsem prostě říct, že papír snese všechno a nás by měl zajímat zejména až vyhlášený záměr nebo tendr. Líbí se mi polský systém, kdy si vyhlásí program, dají mu i název, specifikují požadavky a firmy snažte se, byť to snažení trvá třeba 10let :).Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    12:32 11.09.2017

    Jura99, nemusí to byť len L159B, aj keď by sa mi v tejto úlohe ALCA určite viacej páčila ako napríklad L39NG. Keď si dobre spomínam (nemám ju teraz otvorenú) tak v Bielej knihe sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99, nemusí to byť len L159B, aj keď by sa mi v tejto úlohe ALCA určite viacej páčila ako napríklad L39NG. Keď si dobre spomínam (nemám ju teraz otvorenú) tak v Bielej knihe sa uvádzalo, źe sa cvićné stroje budú riešiť až v tej druhej etape. Keď som sa pomýlil tak sa ospravedlňujem :D Takźe dovtedy to môže byť aj naozaj iný stroj ako ALCA.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:10 11.09.2017

    CSG je hodně aktivní, klobouk dolů, celkem se těším s čím přijde, až budou aktuální raketomety a nové houfnice. Dizajn světel Husara by mohli aplikovat na Titus. Flader: ...Zobrazit celý příspěvek

    CSG je hodně aktivní, klobouk dolů, celkem se těším s čím přijde, až budou aktuální raketomety a nové houfnice. Dizajn světel Husara by mohli aplikovat na Titus.

    Flader: Kerametal si je možná už jistý dodávkami Aligatorů Master pro OS SR, tak už se třeba neangažuje ? :-). I když se též psalo, že je Master moc těžký, spíš bych si ale tipnul, že je jasným favoritem.

    leviathan: ta vojenská strategie OS SR má mj. informaci, že cvičná letadla pro letecký výcvik budou plnit úlohy palebné podpory, což je L-159B, které se ještě před lety daly pořídit levně přestavbou z tehdy neprodejné jednomístné. Teď pochybuju, že by jejich nákup byl na pořadu dne, totéž ty tanky. Je otázka nakolik je celý materiál opět jen teoretické cvičení a nakolik dojde k naplnění, dosud jsou OS SR v rámci NATO bez urážky ukázkou marnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    22:02 10.09.2017

    2 Lukas
    True !

    2 Lukas
    True !

  • Lukas
    21:35 10.09.2017

    Najgorętsze kartofle UE to Junkers i kilku innych "prawdziwych towarzyszy"*



    * marksistów-leninistów, którzy "demokracje" rozumieją tak samo jak znani Nam komuniści

    Najgorętsze kartofle UE to Junkers i kilku innych "prawdziwych towarzyszy"*



    * marksistów-leninistów, którzy "demokracje" rozumieją tak samo jak znani Nam komuniści

  • Tecka
    21:30 10.09.2017

    Ja Ciebie nie mam zamiaru obrażać , z góry przepraszam ! Słusznie napisałeś ,że post-gierkowski kryzys ciągnie sie wlasciwie do dzisiaj. Pozdrawiam ! Ps. Hiszpania to teraz ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja Ciebie nie mam zamiaru obrażać , z góry przepraszam ! Słusznie napisałeś ,że post-gierkowski kryzys ciągnie sie wlasciwie do dzisiaj. Pozdrawiam !
    Ps. Hiszpania to teraz jeden z najgorętszych kartofli w EUSkrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:15 10.09.2017

    Tecka - nie obrażaj mnie (sugestiami ze używam wikipedii) Genezy problemów z modernizacją techniczną WP należy szukać gdzieś na początku lat 80tych (pra geneza) potem były ...Zobrazit celý příspěvek

    Tecka - nie obrażaj mnie (sugestiami ze używam wikipedii)

    Genezy problemów z modernizacją techniczną WP należy szukać gdzieś na początku lat 80tych (pra geneza)

    potem były analizy z 86 których efektem była reforma Siwickiego z 1988-90
    A co potem zrobiła nowa ekipa pod egida Wałęsy i kolejni aż do Klicha i obecnie Macierewicza...


    A co do Hiszpanii - oni robią taki manewr jako ze są pod kuratelom UE (w związku z długami) że w ustawie budżetowej podają mały % PKB na wojsko a potem w trakcie roku robią korekty budżetu (dodają fundusze na "Programas Especiales de Armamento" tak ze w efekcie wydają ponad miliard USD więcej niż my...

    Zobowiązania względem rożnych międzynarodowych podmiotów - to jest ważne....
    (muszą odbierać zamówione EF-2000, A400M czy S-80)

    Co do Słowacji i T-72
    Słowacka armata 2A46MS jest niezła
    Jeśli nie zainstalują ERA to wystarczy silnik W-46 zmodyfikować do mocy 850km - poprawi się mobilność (albo po prostu kupić RENK ESM350 + silnik Scanii lub ukraińskie rozwiązania na bazie silników 5TDMFA lub 6TD)

    O T-84 lepiej zapomnieć - ukraińska zbrojeniówka ma ogromne problemy i obecnie nie jest w pewne czy aby czołgi które "produkują" dla Tajlandii są w 100% nowe

    Stabilizacja to jest temat
    albo ukraińskie 2E42-4 (stara ale 3 raz lepsza od oryginalnej 2E28)
    albo ESP-Albatros
    Podobno Izraelczycy maja też jaką stabilizacje która oferują w kontekście T-72 (nie wiem nic - no ale oni Gruzinom robili T-72SIM - z polskim systemem kierowania ogniem DRAWA :) )

    No i ważne - modyfikacja autoloadera AZ (chodzi o to by do "karuzeli" wchodziły pociski dłuższe niż 630mm)

    Za 2-3 mln USD da się zrobić coś co będzie na poziomie C1 ArieteSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:06 10.09.2017

    PavolR: to zní hodně dobře, přeci jen pro malý počet vozidel, by byla jednotná těžká pásová platforma ideální. Ve verzi BVP (Berserk) by byl i hodně zajímavým BVP i pro OSSR a ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    to zní hodně dobře, přeci jen pro malý počet vozidel, by byla jednotná těžká pásová platforma ideální. Ve verzi BVP (Berserk) by byl i hodně zajímavým BVP i pro OSSR a vojáci by měli pořádnou ochranu. Další modernizace T-72 a BVP-2, by byla krokem hodně špatným směrem - byť je to asi nejlevnější řešení.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    20:50 10.09.2017

    Ževraj by nejaké T-72 mali byť ešte v uloženkách, ale koľko kusov, to je otázne.

    Ževraj by nejaké T-72 mali byť ešte v uloženkách, ale koľko kusov, to je otázne.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4