Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

Husar 4×4; větší foto / autor

Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) představila obrněné taktické vozidlo Husar 4×4 na tatrovackém podvozku 4×4. Vozidlo vzniklo ve spolupráci s polskou firmou H. Cegielski-Poznań pro polský vojenský program Pegaz.

Polská armáda chce pro své speciální síly v rámci programu Pegaz do roku 2022 získat 105 taktických víceúčelových obrněných vozidel. Celková potřeba je ale 280 vozidel – pro speciální síly 150 ks a 130 ks pro jednotky vojenské policie (Żandarmeria Wojskowa). Po roce 2023 několik set podobných vozidel získají i polské pozemní síly.

Varšava ale plánuje pro své ozbrojené síly nakoupit mnohem více taktických obrněných vozidel s pohonem 4 × 4. Varšava typově nejpodobnější vozidla hledá v rámci programu Kleszcz, známého také jako LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy) a programu Barakuda.

Program Kleszcz hledá náhradu za průzkumné transportéry řady BRDM-2, program Barakuda pak náhradu za vozidla BRDM-2 s protitankovými řízenými střelami Maljutka. V rámci programu LOTR Varšava plánuje nakoupit až 250 vozidel, u programu Barkuda je počet nakupovaných vozidel neznámý – program právě odstartoval a provádějí se analýzy trhu.

Z hlediska vozidla Husar 4 × 4 je však zajímavé, že podle posledního tweetu známého polského vojenského komentátora a vojenského analytika Remigiusze Wilk‏a polský Inspektorát pro vyzbrojováni (Inspektorat Uzbrojenia) uvažuje o nákupu společné platformy 4×4 pro programy Pegaz, Kleszcz i Barakuda.

Vozidlo Husar 4 × 4 bylo na MSPO 2017 prezentováno jako polské vozidlo na tatrovackém podvozku. Zastupitel polské společnosti H. Cegielski-Poznań nám však řekl, že motor a převodovka je americké produkce a karosérie vznikla v režii TDV. V krátké diskuzi při slavnostním ceremoniálu představení vozidla jsme se sice nedozvěděli, kde byla karosérie navržena, ale designově byla upravena v TDV.


Pod vystaveným vozidlem bylo zrcadlo, ve kterém se efektivně zrcadlil podvozek; větší foto / autor

Každopádně Husar 4×4 je navržen polskou stranou tak, aby splnil podmínky polského programu Pegaz. V případě úspěchu v polské armádě se vozidla budou vyrábět ve firmě H. Cegielski-Poznań – v polské firmě vznikne 70 % vozidla. Dodejme, že H. Cegielski-Poznań je bývalým výrobcem obřích lodních motorů a jeho historie sahá až do roku 1854.

Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje změnit světlou výšku vozidla (390 mm) pouhým stiskem tlačítka v rozmezí - 120 / + 90 mm.

Nižší světlá výška se kvůli lepším jízdním vlastnostem volí na pevné cestě nebo kvůli transportu v letadlech. Velká světla výška se hodí při jízdě v těžkém terénu a v situacích, kdy hrozí výbuch miny nebo IED.


Husar 4×4 měří na délku 5600 mm a výšku 2700 mm; větší foto / autor

V základní verzi Husar 4×4 uveze šest osob s vybavením a poskytuje balistickou ochranu úroveň 3 (7,62×51 mm z 30 m) a protiminovou úroveň 2 (6 kg TNT) podle normy STANAG 4569. Odolnost proti IED zvyšuje i (podélně) kluzné uložení monolitické karosérie na podvozku.

Prázdná hmotnost vozidla je 11 900 kg a bojová 13 500 kg (palivo, posádka, vybavení, munice). Podvozek však bezpečně snese zatížení až 15 000 kg, což umožňuje instalovat další vybavení nebo zbraňové systémy.

V případě zájmu zákazníka není problém vyvinout odvozené varianty, včetně verze s pancéřovou kabinou pro dvě osoby a nákladovou korbou nebo otevřenou variantu.

Vozidlo pohání zmiňovaný americký motor Cummins o objemu 6,7 a výkonu 210 kW (286 koní). Převodovka je automatická se šesti stupni vpřed a jedním vzad. Interní nádrž o objemu 150 l postačí na dojezd 500 km po pevné cestě a 300 km v terénu. Maximální rychlost (daná odolností pneumatik) je 110 km/h.


Prostor řidiče a velitele; větší foto / autor

Husar 4×4 dokáže překonat kolmou překážku vysokou 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se v hloubce 1,2 m.

Vozidlo bylo na výstavě osazeno slovenskou dálkově ovládanou robotickou stanicí Gladius 12 vyvinutou Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Stanici lze osadit kulometem ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Hmotnost stanice je 200 kg.

Stanice je vybavena laserovým dálkomětem a dvěma denními barevnými kamerami, jejichž přiblížení umožňuje detekci neznámého předmětu až na vzdálenost 8500 m. Rozpoznání objektu (vlastní/cizí) je možné na vzdálenost 1750 m. Stanice disponuje rovněž nechlazenou noční kamerou, jejíž prostřednictvím je možná detekce za tmy na vzdálenost 4300 m.

Na strop karosérie je samozřejmě možné umístit nejrůznější zbraňové systémy až do hmotnosti 3000 kg, včetně automatických kanónů.


O vozidlo Husar 4×4 byl na výstavě velký zájem.

Husar 4×4 bude na polském trhu soutěžit s mnoha konkurenty. Ostatně výstava MSPO 2017 byla letos typická velkým množstvím nejrůznějších taktických vozidel 4×4 – to samozřejmě vypovídá o současných prioritách polského ministerstva obrany.

Jelikož pro úspěch v polských vojenských programech je naprosto nezbytná co největší “polskost” výrobku, největšími konkurenty Husara 4×4 budou zřejmě vozidla Tur nebo Zubr od polské firmy AMZ Kutno. Podle informací Armádních novin ale šance polsko-českého vozidla nejsou vůbec malé a reakce polské komunity speciálních sil na vozidlo Husar 4×4 jsou velmi dobré.
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...

Polská armáda získá 53 000 útočných pušek MSBS-5,56 “Grot”

Do roku 2020 polská armáda získá 53 000 útočných pušek ráže 5,56 mm Grot (dříve MSBS-5,56). V polské ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 2 z 2
  • Jan Grohmann
    14:11 10.09.2017

    Flader: Také jsem se divil, že Aligator na MSPO 2017 nebyl, i když nesehnal polského výrobce, mohl se ukázat zajímavým vojenským delegacím ze zahraničí.

  • Flader
    11:45 10.09.2017

    Lukas:

    Aj mňa napadlo, že práve Aligator Master II by bol pre vás asi ideálny. Ale bohužiaľ, Kerametal si nezohnal silného poľského spojenca, kto by za neho v Poľsku tento stroj ponúkal.

  • Lukas
    11:28 10.09.2017

    Ma - bo im bardziej "przaśna" tym gorzej dla produktu...
    Takie obserwacje mam...

    Z Borsukiem nic się nie dzieje - jest wg. założenia (pływanie + opcja opancerzenia)
    Nie 10 czy 15 % - będzie minimum 6 kompani rozpoznawczych, a każdy batalion (w tym czołgów) ma co pluton rozpoznawczy saperów (obecnie na TRI)
    Do tego dolicz pułki saperów...
    Co najmniej 1/3 wyprodukowanych wozów musi pływać.

    Właśnie bawienie się w zakup i produkcje 100 pojazdów wielkiego sensu nie ma. (Wiadomo że przepłacimy)
    Stąd jeśli prawdą jest pomysł połączenia KLESZCZa i PEGAZa w jeden program to ja to popieram...
    Generalnie wymagania są podobne (chodzi o ochronę balistyczną, minoodporność czy masę)
    Jedyne różnice to to wyposażenie (żaden problem) i pływanie

    Dlatego ciekawy jest Aligator Master który może pływać (co prawda 5,5 km/h)
    Takie rozwiązanie pozwoliłoby na budowę serii zunifikowanych pojazdów.

    I nie ma znaczenie co oferuje Cegielski - w przetargu MON może wskazać oferentom że ich produkt ma być produkowany we wskazanym zakładzie należącym do skarbu państwa...

  • Tecka
    08:54 10.09.2017

    Lukas
    Nazwa jak nazwa,jakie to ma znaczenie?
    Ważniejsze jest to ,kto ma kontrole nad Cegielski ...ministerstwo finansów . Bardzo im zalezy zeby kawalek tortu z zamówień dla wojska trafiło do tego zakładu i łączenie projektów w jeden nabiera sensu. Kto sie bedzie "bawił" w składanie zaledwie setki 4x4? A pływanie to inna sprawa ,zobacz co sie dzieje z Borsukiem zacznie tyć, 10-15% bedzie plywac reszta juz nie musi ;)

  • demagog
    22:46 09.09.2017

    mattea: U akehokolvek snimaca (a obvodov spracovania malych signalov) je chladenie dolezite kvoli obmedzeniu tepelneho sumu. Navyse u termokamery je dolezite si uvedomit, ze aj sama, rovnako ako objekty ktore snima, je zdrojom IC ziarenia. To sa pripocitava k uzitocnemu signalu a zhorsuje parametre systemu.

  • fenri
    19:02 09.09.2017

    Lukas : název i auto jsou ok. Byl to jen povzdech nad podivnou dobou.
    O mores o tempora...

  • Lukas
    18:56 09.09.2017

    Oczywiście to jest marketing
    Od głupiej nazwy, po twierdzenie że jest w tym jakiś polski udział.

    Faktyczny twórca wozu liczy, że kooperacja z polskim zakładem umożliwi wygranie dużego kontraktu. Normalna rzecz - konkurencja zrobi podobnie

    Ja chętnie widziałby powtórkę OT-64, czyli kupno gotowego produktu i kooperacja przy produkcji.
    Ale jak to się mówi w PL "Do tanga trzeba dwojga" (Musi być chęć i wola współpracy wszystkich)

    Podobno jest idea by program Kleszcz (lekki pojazd rozpoznawczy - następca BRDM) oraz PEGAZ (lekki pojazd patrolowy) połączyć w jeden program - czyli kupić jedną konstrukcje...
    Czyli ok. 500-600 pojazdów

    Tylko widzę jeden problem - wóz rozpoznawczy musi pływać...

  • fenri
    17:48 09.09.2017

    Tož auto je to pěkný, ale není ten název trošku politicky nekorektní? Skoro jak Sobiesky... Aby to Fendrych nestíhal v komentářích.

  • petres
    14:45 09.09.2017

    Napadla mne jedna věc. Pokud si dobře vzpomínám, vloni představila Tatra Defence vozidlo T-CAT (nástavba od izraelské firmy Plasan Sasa na podvozku Ford F550 - defakto Sand Cat), s tím že v budoucnu přijde s obdobným vozidlem na vlastním podvozku. Je pravda, že vozidlo bylo lehčí kategorie (cca do 9t), ale není to další vývoj této linie vozidel v porfoliu Tatry?
    Pro zajímavost, jak mají kategorie obdobných typů vozidel rozděleny Němci - v rámci komplexního programu GFF chce německá armáda vyměnit jádro své kolové obrněné techniky. GFF 1 řeší vozidla do 5,3 tuny, GFF 2 do 7,5 tuny, GFF 3 do 12,5 tuny (ve specifikaci požadavek mj. 9 m3 vnitřního prostoru) a GFF 4 do 25 tun.
    Kat. 4 si pokrýváme Titusem. kat.3 by pokryl Husar (chtělo by to projekt dotáhnout, nemá např. moc dobrý poměr mezi vlastní hmotností a nákladem oproti vozidlům s obdobnou balistickou ochranou), kat.2 zde bych si vypomohl Oshkosh JLTV nebo Hawkei a kat.1 např. Zetor Fox (Mercedes) včetně i standardní podpůrné verze (nejenom taktická pro SOF). Ale je zde velké množství nabídek a kombinací.

  • Flader
    14:13 09.09.2017

    hurvo

    s jednou vecou s tebou súhlasím. Husar je česko-poľsky projekt tak maximálne na papieri. Podľa info, ktoré sú zatiaľ dostupné, je to české vozidlo, maximálne by sa dalo hovoriť česko-slovenské (tá SK veža, plus je to projekt v rámci CSG)

  • hurvo
    13:06 09.09.2017

    Samozrejme pokial je slovenska vyrobok aspon tak dobry ako zahranicny tak smelo vpred nech sa nakupuje aj za tie nehorazne ceny. Problem je ked za nehoraznu cenu dostanete na kolene zbuchany smejd.

  • PavolR
    12:56 09.09.2017

    ... mea culpa ...

  • Flader
    12:50 09.09.2017

    Inak trochu OT, ale fakt nevidím nič zlé na tom, že naša armáda chce slovenské veže. Je to podobné, ako keď AČR vyžaduje pomaly na všetko kolesové platformu Tatra (aj keď 815-7 a 810 asi až tak príliš veľa dielov spoločných mať nebudú), Poliaci vyžadujú čo najväčšiu "polonizáciu" ... Jednoducho každá krajina sa snaží aspoň takto podporiť svoje firmy, aby sa aspoň časť peňazí vracala do štátnej kasy.
    Na druhej strane nie všetko, kde sa objaví veža od EVPU je automaticky určené pre SR.

  • hurvo
    12:46 09.09.2017

    Vy? U vas?

  • PavolR
    12:43 09.09.2017

    hurvo:
    Keby ste mali nejakú vežu vy, nebolo by to u vás tak náhodou podobne? ;-p

  • Flader
    12:40 09.09.2017

    Takže podľa tejto logiky sa môžme tešiť, že OSSR zavedú húfnice Diana?

  • hurvo
    12:33 09.09.2017

    Z nejakeho dovodu nema vozidlo sancu prejst v sr pokial nema slov vezu. Hoci by ina mala lepsie parametre.

  • Flader
    12:23 09.09.2017

    hurvo

    Keby všetko, čo má slovenskú vežu z EVPU bolo určené pre OSSR tak to by sme asi už nemali kam ani dávať tú techniku. Aj keby vždy bola v počte pár kusov. Z nejakého dôvodu (cena, možno kvalita) si ich často vyberajú výrobcovia na demonštrátori.

  • tomas.kotnour
    12:08 09.09.2017

    Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav podvozku dovoluje změnit světlou výšku vozidla v rozmezí 700 až 1000 mm pouhých stiskem tlačítka.

    Domnívám se, že tento údaj je nepřesný, nebo se vztahuje k jiné vzdálenosti, než je světlá výška (možná spodní hrana kabiny). Toto vozidlo má, jak dokládá i záběr na informační leták, v základu světlou výškou 390 mm a systém vzduchového odpružení ji dokáže měnit v rozsahu - 120 / + 90 mm.

  • hurvo
    12:01 09.09.2017

    Podla info z clanku je vozitko polske asi tolko ako vepro knedlo zelo. V tomto je zamotana tatra cize tam vidim priestor na nakup "europskeho riesenia".

  • puuupava
    11:22 09.09.2017

    No ja by som to nespájal vôbec. Maximálne tú vežu A podvozok. Niečo také sa už písalo že by to mohlo mať podvozok Tatra. Nevidím dôvod aby sme V tomto prípade niečo riešili s Poliakmi.

  • hurvo
    11:01 09.09.2017

    http://www.armadninoviny.cz/sl...
    Nikto si nespojil husara s nakupom 400 vozidiel pre ossr? Obzvlast pri slovenskej zalube vsade nadrbat slovensku vezu?

  • mattea
    10:47 09.09.2017

    Čím je důležité, že je termokamera nechlazená? A proč by vůbec měla/neměla být chlazená?

  • petres
    10:37 09.09.2017

    V podstatě je to přímý konkurent vozidla Perun, které si pořídila 601. skss. Zajímavá bude cena (myslím podvozku, speciální vybavení ji velmi navyšuje). U protiminové ochrany by úroveň 3 stála za úvahu.

  • JirkaM
    10:09 09.09.2017

    Jestli je se Husar povedl, nebylo by od věci pořídit pár set kousků pro naši armádu.

    Polsko je spolu s Maďarskem poslední příčetná země v EU, takže vojenská sploupráce s Poláky dává smysl a tenhle druh vozidel se hodí do jakéhokoliv druhu konfliktu - od občanské války až po třetí světovou.

Stránka 2 z 2