Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku

Husar 4×4; větší foto / autor

Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) představila obrněné taktické vozidlo Husar 4×4 na tatrovackém podvozku 4×4. Vozidlo vzniklo ve spolupráci s polskou firmou H. Cegielski-Poznań pro polský vojenský program Pegaz.

Polská armáda chce pro své speciální síly v rámci programu Pegaz do roku 2022 získat 105 taktických víceúčelových obrněných vozidel. Celková potřeba je ale 280 vozidel – pro speciální síly 150 ks a 130 ks pro jednotky vojenské policie (Żandarmeria Wojskowa). Po roce 2023 několik set podobných vozidel získají i polské pozemní síly.

Varšava ale plánuje pro své ozbrojené síly nakoupit mnohem více taktických obrněných vozidel s pohonem 4 × 4. Varšava typově nejpodobnější vozidla hledá v rámci programu Kleszcz, známého také jako LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy) a programu Barakuda.

Program Kleszcz hledá náhradu za průzkumné transportéry řady BRDM-2, program Barakuda pak náhradu za vozidla BRDM-2 s protitankovými řízenými střelami Maljutka. V rámci programu LOTR Varšava plánuje nakoupit až 250 vozidel, u programu Barkuda je počet nakupovaných vozidel neznámý – program právě odstartoval a provádějí se analýzy trhu.

Z hlediska vozidla Husar 4 × 4 je však zajímavé, že podle posledního tweetu známého polského vojenského komentátora a vojenského analytika Remigiusze Wilk‏a polský Inspektorát pro vyzbrojováni (Inspektorat Uzbrojenia) uvažuje o nákupu společné platformy 4×4 pro programy Pegaz, Kleszcz i Barakuda.

Vozidlo Husar 4 × 4 bylo na MSPO 2017 prezentováno jako polské vozidlo na tatrovackém podvozku. Zastupitel polské společnosti H. Cegielski-Poznań nám však řekl, že motor a převodovka je americké produkce a karosérie vznikla v režii TDV. V krátké diskuzi při slavnostním ceremoniálu představení vozidla jsme se sice nedozvěděli, kde byla karosérie navržena, ale designově byla upravena v TDV.


Pod vystaveným vozidlem bylo zrcadlo, ve kterém se efektivně zrcadlil podvozek; větší foto / autor

Každopádně Husar 4×4 je navržen polskou stranou tak, aby splnil podmínky polského programu Pegaz. V případě úspěchu v polské armádě se vozidla budou vyrábět ve firmě H. Cegielski-Poznań – v polské firmě vznikne 70 % vozidla. Dodejme, že H. Cegielski-Poznań je bývalým výrobcem obřích lodních motorů a jeho historie sahá až do roku 1854.

Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav dovoluje změnit světlou výšku vozidla (390 mm) pouhým stiskem tlačítka v rozmezí - 120 / + 90 mm.

Nižší světlá výška se kvůli lepším jízdním vlastnostem volí na pevné cestě nebo kvůli transportu v letadlech. Velká světla výška se hodí při jízdě v těžkém terénu a v situacích, kdy hrozí výbuch miny nebo IED.


Husar 4×4 měří na délku 5600 mm a výšku 2700 mm; větší foto / autor

V základní verzi Husar 4×4 uveze šest osob s vybavením a poskytuje balistickou ochranu úroveň 3 (7,62×51 mm z 30 m) a protiminovou úroveň 2 (6 kg TNT) podle normy STANAG 4569. Odolnost proti IED zvyšuje i (podélně) kluzné uložení monolitické karosérie na podvozku.

Prázdná hmotnost vozidla je 11 900 kg a bojová 13 500 kg (palivo, posádka, vybavení, munice). Podvozek však bezpečně snese zatížení až 15 000 kg, což umožňuje instalovat další vybavení nebo zbraňové systémy.

V případě zájmu zákazníka není problém vyvinout odvozené varianty, včetně verze s pancéřovou kabinou pro dvě osoby a nákladovou korbou nebo otevřenou variantu.

Vozidlo pohání zmiňovaný americký motor Cummins o objemu 6,7 a výkonu 210 kW (286 koní). Převodovka je automatická se šesti stupni vpřed a jedním vzad. Interní nádrž o objemu 150 l postačí na dojezd 500 km po pevné cestě a 300 km v terénu. Maximální rychlost (daná odolností pneumatik) je 110 km/h.


Prostor řidiče a velitele; větší foto / autor

Husar 4×4 dokáže překonat kolmou překážku vysokou 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se v hloubce 1,2 m.

Vozidlo bylo na výstavě osazeno slovenskou dálkově ovládanou robotickou stanicí Gladius 12 vyvinutou Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Stanici lze osadit kulometem ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo 40mm granátometem. Hmotnost stanice je 200 kg.

Stanice je vybavena laserovým dálkomětem a dvěma denními barevnými kamerami, jejichž přiblížení umožňuje detekci neznámého předmětu až na vzdálenost 8500 m. Rozpoznání objektu (vlastní/cizí) je možné na vzdálenost 1750 m. Stanice disponuje rovněž nechlazenou noční kamerou, jejíž prostřednictvím je možná detekce za tmy na vzdálenost 4300 m.

Na strop karosérie je samozřejmě možné umístit nejrůznější zbraňové systémy až do hmotnosti 3000 kg, včetně automatických kanónů.


O vozidlo Husar 4×4 byl na výstavě velký zájem.

Husar 4×4 bude na polském trhu soutěžit s mnoha konkurenty. Ostatně výstava MSPO 2017 byla letos typická velkým množstvím nejrůznějších taktických vozidel 4×4 – to samozřejmě vypovídá o současných prioritách polského ministerstva obrany.

Jelikož pro úspěch v polských vojenských programech je naprosto nezbytná co největší “polskost” výrobku, největšími konkurenty Husara 4×4 budou zřejmě vozidla Tur nebo Zubr od polské firmy AMZ Kutno. Podle informací Armádních novin ale šance polsko-českého vozidla nejsou vůbec malé a reakce polské komunity speciálních sil na vozidlo Husar 4×4 jsou velmi dobré.
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před ...

Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry

Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...

Polská armáda získá 53 000 útočných pušek MSBS-5,56 “Grot”

Do roku 2020 polská armáda získá 53 000 útočných pušek ráže 5,56 mm Grot (dříve MSBS-5,56). V polské ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • hurvo
    13:06 09.09.2017

    Samozrejme pokial je slovenska vyrobok aspon tak dobry ako zahranicny tak smelo vpred nech sa nakupuje aj za tie nehorazne ceny. Problem je ked za nehoraznu cenu dostanete na ...Zobrazit celý příspěvek

    Samozrejme pokial je slovenska vyrobok aspon tak dobry ako zahranicny tak smelo vpred nech sa nakupuje aj za tie nehorazne ceny. Problem je ked za nehoraznu cenu dostanete na kolene zbuchany smejd.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    12:56 09.09.2017

    ... mea culpa ...

    ... mea culpa ...

  • Flader
    12:50 09.09.2017

    Inak trochu OT, ale fakt nevidím nič zlé na tom, že naša armáda chce slovenské veže. Je to podobné, ako keď AČR vyžaduje pomaly na všetko kolesové platformu Tatra (aj keď 815-7 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak trochu OT, ale fakt nevidím nič zlé na tom, že naša armáda chce slovenské veže. Je to podobné, ako keď AČR vyžaduje pomaly na všetko kolesové platformu Tatra (aj keď 815-7 a 810 asi až tak príliš veľa dielov spoločných mať nebudú), Poliaci vyžadujú čo najväčšiu "polonizáciu" ... Jednoducho každá krajina sa snaží aspoň takto podporiť svoje firmy, aby sa aspoň časť peňazí vracala do štátnej kasy.
    Na druhej strane nie všetko, kde sa objaví veža od EVPU je automaticky určené pre SR.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    12:46 09.09.2017

    Vy? U vas?

    Vy? U vas?

  • PavolR
    12:43 09.09.2017

    hurvo:
    Keby ste mali nejakú vežu vy, nebolo by to u vás tak náhodou podobne? ;-p

    hurvo:
    Keby ste mali nejakú vežu vy, nebolo by to u vás tak náhodou podobne? ;-p

  • Flader
    12:40 09.09.2017

    Takže podľa tejto logiky sa môžme tešiť, že OSSR zavedú húfnice Diana?

    Takže podľa tejto logiky sa môžme tešiť, že OSSR zavedú húfnice Diana?

  • hurvo
    12:33 09.09.2017

    Z nejakeho dovodu nema vozidlo sancu prejst v sr pokial nema slov vezu. Hoci by ina mala lepsie parametre.

    Z nejakeho dovodu nema vozidlo sancu prejst v sr pokial nema slov vezu. Hoci by ina mala lepsie parametre.

  • Flader
    12:23 09.09.2017

    hurvo Keby všetko, čo má slovenskú vežu z EVPU bolo určené pre OSSR tak to by sme asi už nemali kam ani dávať tú techniku. Aj keby vždy bola v počte pár kusov. Z nejakého dôvodu ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo

    Keby všetko, čo má slovenskú vežu z EVPU bolo určené pre OSSR tak to by sme asi už nemali kam ani dávať tú techniku. Aj keby vždy bola v počte pár kusov. Z nejakého dôvodu (cena, možno kvalita) si ich často vyberajú výrobcovia na demonštrátori.Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    12:08 09.09.2017

    Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav podvozku dovoluje změnit ...Zobrazit celý příspěvek

    Husar 4×4 je taktické obrněné vozidlo s velkou průchodností terénem danou unikátním tatrováckým podvozkem. Systém vzduchového odpružení všech polonáprav podvozku dovoluje změnit světlou výšku vozidla v rozmezí 700 až 1000 mm pouhých stiskem tlačítka.

    Domnívám se, že tento údaj je nepřesný, nebo se vztahuje k jiné vzdálenosti, než je světlá výška (možná spodní hrana kabiny). Toto vozidlo má, jak dokládá i záběr na informační leták, v základu světlou výškou 390 mm a systém vzduchového odpružení ji dokáže měnit v rozsahu - 120 / + 90 mm.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    12:01 09.09.2017

    Podla info z clanku je vozitko polske asi tolko ako vepro knedlo zelo. V tomto je zamotana tatra cize tam vidim priestor na nakup "europskeho riesenia".

    Podla info z clanku je vozitko polske asi tolko ako vepro knedlo zelo. V tomto je zamotana tatra cize tam vidim priestor na nakup "europskeho riesenia".

  • puuupava
    11:22 09.09.2017

    No ja by som to nespájal vôbec. Maximálne tú vežu A podvozok. Niečo také sa už písalo že by to mohlo mať podvozok Tatra. Nevidím dôvod aby sme V tomto prípade niečo riešili s ...Zobrazit celý příspěvek

    No ja by som to nespájal vôbec. Maximálne tú vežu A podvozok. Niečo také sa už písalo že by to mohlo mať podvozok Tatra. Nevidím dôvod aby sme V tomto prípade niečo riešili s Poliakmi.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    11:01 09.09.2017

    http://www.armadninoviny.cz/sl... Nikto si nespojil husara s nakupom 400 vozidiel pre ossr? Obzvlast pri ...Zobrazit celý příspěvek

    http://www.armadninoviny.cz/sl...
    Nikto si nespojil husara s nakupom 400 vozidiel pre ossr? Obzvlast pri slovenskej zalube vsade nadrbat slovensku vezu?Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    10:47 09.09.2017

    Čím je důležité, že je termokamera nechlazená? A proč by vůbec měla/neměla být chlazená?

    Čím je důležité, že je termokamera nechlazená? A proč by vůbec měla/neměla být chlazená?

  • petres
    10:37 09.09.2017

    V podstatě je to přímý konkurent vozidla Perun, které si pořídila 601. skss. Zajímavá bude cena (myslím podvozku, speciální vybavení ji velmi navyšuje). U protiminové ochrany by ...Zobrazit celý příspěvek

    V podstatě je to přímý konkurent vozidla Perun, které si pořídila 601. skss. Zajímavá bude cena (myslím podvozku, speciální vybavení ji velmi navyšuje). U protiminové ochrany by úroveň 3 stála za úvahu.Skrýt celý příspěvek

  • JirkaM
    10:09 09.09.2017

    Jestli je se Husar povedl, nebylo by od věci pořídit pár set kousků pro naši armádu. Polsko je spolu s Maďarskem poslední příčetná země v EU, takže vojenská sploupráce s Poláky ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli je se Husar povedl, nebylo by od věci pořídit pár set kousků pro naši armádu.

    Polsko je spolu s Maďarskem poslední příčetná země v EU, takže vojenská sploupráce s Poláky dává smysl a tenhle druh vozidel se hodí do jakéhokoliv druhu konfliktu - od občanské války až po třetí světovou.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4