Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Tatra T 815LT 8x8; větší foto / Tatra

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé potažmo české armády. Tatrovky jsou bez nadsázky symbolem českých ozbrojených sil a je jen málo armád na světě, které by měly podobně unifikovaný vozový park spjatý s jednou značkou.

Mobilita dnešní české armády, co se týče nákladních vozidel, je téměř kompletně zajišťována automobily pocházejícími od kopřivnické společnosti Tatra Trucks. A podle slov představitelů armády i ministerstva obrany na tom české ozbrojené síly nechtějí nic měnit ani do budoucna.

Tatra se může pyšnit titulem jednoho z nejstarších stále existujících výrobců vozidel na světě (už od svého vzniku vyráběla kočáry, později železniční vagony), který jako druhý v historii postavil a vyráběl sériový nákladní vůz v moderním slova smyslu. Tradice služby tatrovek v ozbrojených silách trvá už více než sto let. Za tu dobu prokázaly své kvality, zájem armády i nadále provozovat vozy z Kopřivnice tedy není překvapující.

Ostatně už rakousko-uherská armáda využívala jejich služeb. Když vypukla první světová válka, tehdejší ministerstvo války zadalo kopřivnické automobilce NW vývoj nákladních vozů s nosností dvě a čtyři tuny. V roce 1916 se tak do armádních služeb dostaly první tatry, tehdy ještě pod označením NW, konkrétně to byla dvoutuna TL2 a od ní odvozená čtyřtunka TL4. Tyto vozy Tatra vyráběla a pro armádní použití dodávala pod změněným označením Tatra T 51 a T 50 i po skončení války, staly se tak prvními tatrovkami ve výzbroji čs. armády.

A nezůstalo jen u nich, i když ve dvacátých letech armáda spíše sázela na vozidla značek Škoda a Praga. O desetiletí později už měly automobily značky Tatra na motorizaci čs. armády významný podíl. V roce 1938 tvořily tatry 43 procent armádní flotily nákladních vozů, u speciálních vozidel to bylo dokonce více než 51 procent. Celkem měla čs. armáda v roce 1938 ve své výzbroji 2837 tatrovek z celkového počtu 7846 vozidel.

Z typů vyráběných v Kopřivnici se nejvíce uplatnila T 27, armáda těchto vozů mezi lety 1933 až 1938 odebrala přes 1400 kusů. Druhou nejpočetnější armádní tatrou byl typ T 82, ten armáda zakoupila v počtu tří stovek, třem stovkám se blížily i počty nákladních, velitelských a obrněných tatrovek typu T 72 z let 1933 až 1935. V armádních službách byly i více než dvě stovky T 85 dodaných v posledních dvou letech existence první republiky, na desítky kusů se počítaly například osobní vozy T 57 a dílenské vozy či dělostřelecké tahače na podvozcích T 29 a T 25.

Tatra připravovala pro armádní použití i další typy, ty se ale do výzbroje čs. armády nedostaly kvůli začátku okupace. Některé z nich se pak uplatnily například v řadách rumunské či čínské armády, několik typů používal i Wehrmacht. Zajímavostí je, že chystané vozy Tatra V 750 a T 28 se do sériové výroby nakonec dostaly pod značkou Lorraine, to když licenci na jejich produkci zakoupila tato francouzská společnost.

Tatra T 111R; větší foto / Tatra

Legenda zvaná T 111

Začátek dominance nákladních vozů Tatra v ozbrojených silách Československa a později Česka můžeme najít u legendární T 111. I když vznikla v roce 1942 podle požadavků Wehrmachtu, její vlastnosti nemohly zůstat bez odezvy ani u obnovené poválečné čs. armády. Do roku 1962 vzniklo přes 33 tisíc „stojedenáctek“ a velké procento z nich sloužilo právě v armádě.

Tatry se tak staly páteří ozbrojených sil, což bylo částečně dáno i direktivním rozhodnutím komunistické vlády, že doménou kopřivnické automobilky budou nadále především těžké nákladní vozy. Nicméně to nic neubíralo na užitných vlastnostech i schopnostech tatrovek v dalších letech. Proto také na jejich podvozcích vznikly ve své době špičkové zbraňové systémy jako například obrněné transportéry OT-64 SKOT nebo samohybné houfnice DANA vz. 77, na jejichž vývoji a výrobě se kopřivnická Tatra významně podílela.

LIWA a její následovníci

Ostatně o výjimečnosti tater se mohli přesvědčit bývalí protivníci zpoza železné opony během operací Pouštní štít a Pouštní bouře, kdy jejich služeb využívala i americká armáda, neboť získala určitý počet vozidel z přebytků sjednoceného Německa. Po letech velitel čs. protichemického praporu Ján Való vzpomínal, jak tatrovky naší jednotky nové spojence překvapovaly, a to natolik, že jimi Saudská Arábie plánovala vybavit celou svou armádu. Nestalo se tak jen díky neschopnosti tehdejších státních orgánů zahraničního obchodu, ale to je jiný příběh.


Tatra T 816 LIWA; větší foto / Tatra

Konec komunistického režimu v Československu i zkušenosti z Perského zálivu však znamenaly další milník pro vývoj vojenských vozidel Tatra i jejich službu v české armádě. Projekt LIWA z počátku 90. let, který automobilka nabízela i mimo své tradiční odbytiště, přinesl změnu. Zahraniční zákazníci vyžadovali specifické úpravy a verze vozidel, Tatra tak začala do svých typů montovat i motory, převodovky a nástavby zahraniční provenience. Díky tomu také v Kopřivnici získali s vozy řady T 816 LIWA první velkou zakázku z Blízkého východu, když do Spojených arabských emirátů putovalo na 1127 vozidel.

Zahraniční mise české armády a vstup do NATO přinesly další podněty, a tak v roce 1999 Tatra představila nové modely, které začaly psát současnost tatrovek v ozbrojených silách. Modelová řada T 815 Armax zastupovala českou cestu, tyto tatry dostávaly tatrovácké motory i převodovky, naproti tomu řada T 816 Force nabízela i motory a převodovky zahraniční provenience. Dalším významným bodem v historii působení tatrovek v českých ozbrojených silách bylo zavedení tzv. automobilu terénního středního (ATS) v minulém desetiletí.

Automobilka Tatra v roce 2002 zakoupila práva a technickou dokumentaci k výrobě vozu ROSS R-210, který byl ve velmi malém počtu přijat i do výzbroje AČR. Ukázalo se však, že v původní podobě není možné automobil armádě dodávat. Tatra tedy provedla rozsáhlou modernizaci a v roce 2004 představila nový typ T 810 6x6 ATS. Do stavu armády se netradiční tatrovky s žebřinovými podvozkovými rámy dostaly v roce 2008 na základě objednávky z roku 2006 na 556 kusů.

 Tatra Force 8x8 s dlouhou pancéřovou kabinou; větší foto / Tatra

Ve stejném roce jako T 810, která je dnes označována jako Tatra Tactic, spatřil světlo světa i první exemplář nového vozu zprvu označovaného jako T 817, později T 815-7, dnes Tatra Force. Force navázala na klasickou řadu T 815, ovšem její konstrukce a vnější tvary vycházely z požadavků na moderní vojenský vůz, nejde tedy o vojenský derivát civilního typu. Technická konstrukce vozů řady Force rozvíjí klasickou tatrováckou koncepci a posunula ji o úroveň výše. Typickým znakem řady Force jsou výrazné unifikační vazby mezi jednotlivými modely. Vývoj konstrukce podvozku, a především pneumatického systému odpružení, přídavných/sestupných převodovek a systému řízení přispěl k sjednocení technologických prvků a částí s dalšími obchodními řadami automobilky Tatra Trucks.

Podvozkový systém je velmi variabilní, základní varianty se znakem náprav 4x4, 6x6 a 8x8 mohou být doplněny o vícenápravové provedení podle potřeby při zachování jejich unifikace. Do vozů řady Force lze instalovat různé pohonné jednotky a převodovky, aniž by to omezovalo přepravní kapacitu pancéřované kabiny. Řada Force se do sériové výroby dostala v roce 2007, v roce 2016 došlo k modernizaci standardních dvou i čtyřdveřových kabin a také byla v Tatře zavedena nová moderní technologie jejich výroby. Tatra Trucks rovněž začala ve svých výrobních prostorách vyrábět pro řadu Force nové pancéřované kabiny, opět ve dvou i čtyřdveřovém provedení.

Současnost AČR je spjata s tatrovkami

Jak již bylo řečeno, česká armáda s tatrami počítá i nadále. A není to dáno jen tím, že se v praxi osvědčily. Nákladní automobily jsou jedním ze základních stavebních kamenů české armády, ze strategického hlediska je tedy zásadní podmínka, aby pocházely z domácích zdrojů. Provoz vozidel, jejich výroba či dodávky náhradních dílů tak nemůžou být ovlivněny například politickými nebo vojenskými změnami v zahraničí.

Tatra Trucks je vlastně jediný výrobce v Česku, který armádě tuto jistotu dává, je tedy logické, že je státem zařazena mezi strategické podniky. Společnost Tatra Trucks je navíc od roku 2013 plně v českých rukou a úzce napojená na holding Czechoslovak Group, jednu z největších českých strojírenských firem, která má ve svém portfoliu i společnosti zabývající se výbojem a výrobou speciální a vojenské techniky.


Obrněné vozidlo Titus francouzské policie

To, že česká armáda disponuje vozidly české provenience, má i praktickou stránku věci. Výrobce může rychle reagovat na její potřeby a požadavky, naopak Tatra dostává nezprostředkovanou zpětnou vazbu týkající se každodenního provozu automobilů. To je dobrý způsob, jak vlastnosti vozidel neustále vylepšovat. A to nejen u vyvíjených modelů, takováto symbióza dokáže zajistit i výhodné modernizační projekty pro starší vozy.

Prospěšný je také vysoký stupeň unifikace celého vozového parku české armády. Ten znamená menší náklady na údržbu a opravy, ale i levnější náhradní díly. V neposlední řadě dodávky tater české armádě představují významnou podporu pro domácí průmysl, napomáhající technologickému rozvoji a samozřejmě i zaměstnanosti, na čemž má stát přirozeně zájem. K tomu všemu ještě můžeme připočítat dlouhou tradici spolupráce armády a Tatry i výjimečnou konstrukci tatrovek, které jsou díky ní pro službu v armádě jako stvořené.

Ostatně to dokazuje rozrůstající se okruh zájemců ze zahraničí. Zmiňme jen dodávky i výrobu tatrovek pro armády Indie, SAE a Izraele či projekty speciálních vozidel postavených na základech tater, jako jsou izraelské typy Wildcat, Karkadan, houfnice ATMOS, speciální pancéřovaná vozidla brazilské společnosti Avibras, francouzsko-český obrněnec TITUS, francouzská houfnice CAESAR či modifikace tater amerického výrobce Navistar nebo raketometné a raketové systémy Smerš a Brahmos indické armády.

Tatra Force pro minometná družstva Armády ČR; větší foto / Tatra

Nové tatry pro českou armádu

Česká armáda má dnes ve svém stavu přes 3,5 tisíce nákladních vozidel, z toho téměř 2700 tvoří typ T 815. Druhá nejvíce zastoupená je Tatra Tactic, kterých je v armádním inventáři přes 600. Zatím poměrně malé množství čítající desítky kusů představují vozy řady Force, jejich počty ale armáda plánuje rozšiřovat, postupně by se měly stát páteří flotily těžkých vozidel.

Na desítky kusů se počítá i starší typ T 148. Samozřejmě musíme také zahrnout 105 kusů samohybných houfnic DANA vz. 77 na tatrováckém podvozku. Na jejichž vývoji a výrobě se Tatra v minulosti významně podílela a v příštích letech také provede ve spolupráci s několika českými firmami modernizaci části z nich, a to na základě rozhodnutí české vlády.

Že budou vozy Tatra i nadále hlavní platformou logistických a bojových jednotek AČR dokazují i akvizice a projekty z tohoto roku. Už na konci roku 2016 armáda od společnosti Tatra Trucks převzala s předstihem tří měsíců 26 kusů Tatra Tactic v provedení valník na podvozku 6x6 se zadní hydraulickou zdvihací plošinou pro přepravu výzbroje i materiálu. Koncem letošního března pak následovala dodávka 18 nových vozidel Tatra Force určených pro přepravu vojáků nebo nejrůznějších nákladů po zpevněných komunikacích i v těžkém terénu.


Francouzská houfnice CAESAR na podvozku Tatra Force

V červenci Tatra Trucks armádě dodala 42 kusů vozidel Tatra Force 8x8 s již zmiňovanými novými pancéřovanými kabinami pro přepravu minometů ráže 120 mm a příslušné munice. V současnosti probíhají testy vyprošťovacího vozidla pro AČR na podvozku Tatra Force 8x8 rovněž s pancéřovanou kabinou, které bylo k vidění například během nedávného Dne s Armádou ČR na pražské Letenské pláni. Po dokončení zkoušek armáda obdrží několik kusů těchto speciálů.

Další navýšení počtu tatrovek v řadách AČR přinese již vládou schválené pořízení 62 obrněných vozidel TITUS na tatrováckém podvozku 6x6. TITUS vznikl ve spolupráci kopřivnické Tatra Trucks a francouzské zbrojovky Nexter Systems a pro českou armádu se bude v Kopřivnici v následujících letech i vyrábět. Armáda chce také vedle plánované modernizace 33 houfnic DANA pořídit na dvě desítky nových samohybných houfnic ráže 155 mm standardu NATO s podmínkou jejich instalace na podvozek Tatra.

Stejně tak se mají podvozky Tatra stát přepravní platformou pro nové radary MADR, které armádě dodají izraelská společnost Elta Systems a česká Retia. Pro českou armádu může být v příštích letech zajímavá i možnost modernizace původních T 815 na standard T 815 LT, který před časem představila společnost Excalibur Army patřící do holdingu Czechoslovak Group.
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých měsících prvnímu zákazníkovi moderní raketomety RM-70 Vampir. V Česku tak byl poprvé za poslední ...

CZECHOSLOVAK GROUP a TATRA TRUCKS na Dnech NATO

Tradiční Dny NATO a Dny Vzdušných sil Armády České republiky se letos konaly o víkendu 17. a 18. září. Tento rok návštěvnost činila 130 tisíc diváků a počet zúčastněných zemí překonal dvacítku. Mezi ...

TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před plánovaným termínem. Jedná se o dodávku 26 kusů valníků typové řady TATRA TACTIC (dříve T810).

Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA

Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS pro potřeby ozbrojených sil. Armáda České republiky tak do své výzbroje postupně získá na šest desítek ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • jerry
    21:26 22.11.2017

    Vyprostovaci vozidlo na lince dokončeno,motor Cummins a odesláno do SR.

  • meec
    13:41 15.11.2017

    Já určitě tohle nerozporuji a ty subdodávky mi nevadí. Akorát by mě zajímalo, jakým způsobem fungují zakázky, které nějakým způsobem procesuje typicky VTÚ - chtěl bych si udělat obrázek o tom, jaké schopnosti a kapacity doopravdy tahle firma má.

  • Jan Grohmann
    11:06 15.11.2017

    technik - tak na jedné straně si ztěžujeme, že čeští výrobci jsou jen subdodavatelé zahraničním firmám a nemám vlastní produkt. Tak hold teď Tatra nabízí vlastní produkt a zahraniční firmy jsou subdodovatelé.

  • stirling
    14:02 14.11.2017

    Buďme soudní v dnešním globálním světě málo která automobilka v tomto objemu má vůbec vlastní převodovku a motor, takže to že tatra má stále i vlastní výrobu a dokonce se vyvíjí i E6 verzi je spíše neuvěřitelné.
    Stále doufám, že by se mohli pokusit o to OT na podvozku tatry.

  • Valda1(valda)
    18:13 13.11.2017

    Technik
    Té převodovce se říká robotizovany manuál a tento typ převodovek nepoužívá jen Tatra,ale třeba i Mercedes, Iveco...
    Netuším z jakého důvodu by to měl být nesmysl ?
    Řidiči to usnadní řazení stále musí používat spojku,ale to je vše. Převodovka rádi rychle a přesně navíc je možnost predvolit si rychlost dopředu.
    A na Tatrách konkrétně na 815-7 to funguje skvěle

  • technik
    07:26 13.11.2017

    Bylo to už řečeno. Mám na mysli nový vyprošťovak. Podvozek Tatra, motor Cummins, převodovka Alison, nástavba czesniak, takže Poláci se na vývoji podílejí. Hlavní naviják ze Švédska, kabina z Izraele.
    Na rozdíl od nových logistických Tater použita klasická automatická převodovka s hydromenicem a ne ten nesmysl robotronic. Tím to Tatra podelala, ani automat ani manuál, nechápu tenhle krok.

  • Valda1(valda)
    11:58 12.11.2017

    Hlavně že ty vyprošťovaky budou, naši armádě tenhle typ techniky znatelně chybí.
    To ze budou na podvozku Tatry je myslím dostatečná záruka toho ze budou velice kvalitní.
    Doufám ze se v blízké budoucnosti nezapomene ani na to ze naše armáda potrebuje i třeba tankové tahače, palivové cisterny, nosiče kontejneru atd.
    Vše by mělo být postavene na platformě Tatra Force 815-7 chcete-li
    A když je ted dost peněz mohlo by se to uskutečnit rychle staré 815 už potřebuji nahradit a modernizovat je jen vyhazování peněz nějaký ten rok ještě odslouzi s přehledem než je nahradí 815-7

  • Nesher
    11:34 12.11.2017

    Ale o tom, že se vozidlo bude sestavovat dílů od různých dodavatelů přeci není sporu. VTU je cosi jako systémový integrátor. Vozidlo "nakreslí" a od různých dodavatelů pak objednává jednotlivé komponenty, případně i větší celky, které sestavuje do funkčního celku. Tedy je možné, ba přímo pravděpodobné, že některé části budou z Polska, ale to neznamená, že se Poláci podílejí na vývoji, další komponenty jsou z jiných zemí, jeřáb je např. z Dánska.

  • meec
    11:22 12.11.2017

    Přesně tak, VTÚ má subdodavatele, a to často prakticky celého celku. Jen přemýšlím, do jaké míry je to jen překupnictví a do jaké míry to má nějakou přidanou hodnotu - teoreticky by tam mohlo být to pozitivum, že by měl kompletní technickou dokumentaci, ale to jen spekuluji...

  • tomas.kotnour
    01:46 12.11.2017

    http://psszczesniak.pl/en/node/116
    To, že bude VTU dodavatelem, neznamená, že to musí vyrobit. VOP tady vyhrál CAP-6M, ale nástavby dělal Kobit.

  • Nesher
    00:12 12.11.2017

    Nerad bych se mýlil, ale myslím, že se na vývoji vyprošťovacího vozidla Poláci nijak nepodílejí. V tendru bylo několik nabídek a jedna z nich byla od Excalibur army a jejich polského partnera AMZ Kutno ( které předtím nabízelo neúspěšně obdobné vozidlo na podvozku Tatra polské armádě), nicméně tendr vyhrál státní Vojenský technický ústav a Tatra bude pouze dodavatelem podvozků.

  • Valda1(valda)
    23:26 11.11.2017

    Meec
    Ted mě teda zajímá co nakonec použily za motor a převodovku ale na to si asi budem muset pockat

  • Valda1(valda)
    23:22 11.11.2017

    Meec
    No měl jsi pravdu na první pohled vypadá robustnější
    No samozřejmě pokračuje spolupráce s polskou firmou tak nějak jsem to čekal ze CSG si to neudělá sám

  • meec
    23:17 11.11.2017

    Konečně se mi podařilo najít zmíněnou grafiku té inovované verze:

    http://www.defence24.pl/453934,polskie-pojazdy-ewakuacji-technicznej-dla-czech

    -> článek zároveň potvrzuje pokračující spolupráci s polskou firmou

    ...a pak také reálné fotky z akce den s armádou na Letné - vypadá to tedy, že je již minimálně jeden kus/prototyp nějakou dobu postaven:

    https://forum.valka.cz/topic/view/205810/CZE-POL-KWZT-3-vyprostovaci-vozidlo

  • Valda1(valda)
    23:15 11.11.2017

    ALCR
    Aha no začínám být na tu vyprošťovací Tatru co se připravuje opravdu zvědavý.
    Myslím ale ze ta nastavba zůstane Polska.
    CSG group bohužel nerad příliš utrácí za vlastní vývoj ikdyz kapacity na to má.
    Uvidíme.... nezbývá než si počkat

  • ALCR
    23:04 11.11.2017

    Fotky i videa prototypu vyprošťovací vojenské Tatry s pancéřovanou kabinou a s polskou vyprošťovací nástavbou z roku 2010 existují, ale zřejmě kdyby šla do výroby dnes asi by ji v Tatře osadily nejnovější verzí tatrovácké pancéřované kabiny a vyprošťovací nástavbu by si asi taky udělali jinou bez Poláků v rámci Czechoslovak Group.

    https://www.youtube.com/watch?v=8vTX_NOoAzI

    http://www.armadninoviny.cz/vyprostovaci-special-tatra-815-7-8x8.html

    http://forum.valka.cz/topic/view/115291/CZE-POL-KWZT-1-Mamut-vyprostovaci-vozidlo

    http://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/armada/dalsi-vozy/8x8-high-mobility-heavy-duty-recovery-vehicle/

    http://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/aktualne/tatra-v-brne-predstavila-kompletni-radu-vozidel-pro-hasice-a-armadu/

  • meec
    22:52 11.11.2017

    to:Valda1: Já jsem právě onehdá nějaký návrh nebo grafiku té pancéřované verze zahlédl, ale už ho nemůžu dohledat...držím si však v paměti, že jsem měl subjektivní pocit, že byla lehce posunuta poloha hydraulického ramene a především, že se mi zdálo na pohled masivnější...

  • jerry
    22:36 11.11.2017

    Vyprošťovací Tatra byla začátkem listopadu teprve na montáži.Modernizace houfnic DANA super , ale jen 33 kusu proč?Nakupovat nové zbytečně drahé, nejstarší 815ky v AČR by nebylo špatné taky modernizovat nebo nahradit.

  • Valda1(valda)
    22:10 11.11.2017

    meec
    Žádné fotky ani videa vyprošťovací Tatry skutečně nejsou k sehnání....

    Myslím si ale ze to bude ten samy vyprostovak, akorát byl od AČR požadavek na vyšší balistickou ochranu, tak na to prosadili pancéřování kabinu.
    Takže automatika Alison, motor Deutz V8
    Tatra bohužel děla jen 12.5 litrový osmivalecek a ten na tohle vykonově nestačí, snad se v budoucnu dočkáme tatrovacke V10 a V12 jako tomu bylo dříve

  • meec
    21:19 11.11.2017

    ad1) V rámci článku a výčtu chystaných Tater pro AČR chybí ještě dílenská vozidla, pokud se nepletu.

    ad2) Jaké požadavky (nebo parametry) jsou kladeny na testované vyprošťovací vozy pro Pandury? Nevíte někdo o fotkách té poslední varianty s pancéřovanou kabinou? Je spousta fotek a videa s klasickou kabinou 815-7, ale pancéřovaná (kterou na tom bude mít AČR) kde nic, tu nic...

  • stirling
    12:37 11.11.2017

    Souhlas, že by se mělo na Tatru zatlačit a podepsat nějakou smlouvu, kde se AČR zaváže ke každoročnímu odběru a naopak, že jí nebude ždímat. Minule při předání nějakých tater někdo z Tatry zdůrazňoval jak velkou laskavost udělali MO a že uspíšili výrobu. Chápu, že mají teď kšeftů dost, ale toho hlavního zákazníka/referenta si prostě musí vážit a neždímat ho.
    Výměna kabiny u modernizace je zbytečná (nerealizovatelná - jinak posazený motor), časem se snad nakoupí všude kde je předpoklad nebezpečí nové 815-7.
    Tatře jinak obecně úspěch moc přeju a jsem za ní moc rád, snad se bude dařit i dále a nejen v domácích podmínkách za to patří těm dvěma pánům díky a také za to, že nevzali hned první nabídku na prodej do číny a dál se rozvíjí tato tradiční značka u nás.

  • Valda1(valda)
    11:20 11.11.2017

    O kvalitách Tatry a její důležité úloze v AČR není absolutně žádný pochyb.
    Nákladní automobil a pěchotní zbraně jsou základ každé armády.
    Naše armáda si obojí dokáže zajistit z domácích zdrojů a na to můžeme být pyšní!!
    Mnoho vyspělých evropských armad už tuto schopnost nemá!!!

  • tomas.kotnour
    01:48 11.11.2017

    To by bylo hodně náročné, musel by se posunout motor a ten by se nevešel k převodovce s rozumnou kardankou, takže by se muselo hýbat i se sestupem. Sedmičková kabina nebyla dělaná na umístění monobloku řízení podélně s rámem před prvním příčníkem, takže by se musel udělat nový celý systém řízení. Navíc pancéřovat novou hliníkovou kabinu by bylo dost obtížné. Ostatně proto se udělala KAPA, která je za příplatek 4 mil.Kč.

  • Rase
    22:27 10.11.2017

    myslíte, že je šance, že pokud se AČR vydá cestou modernizace Tater T-815, že by mělo smysl vyměnit i původní kabinu za novou hranatou (lepenou) ? Přeci jen její výhoda je v tom, že jde snadno osadit balistickou ochranou, díky rovným stěnám. Hodně super by byly pořádné pancéřové kabiny, ale cena by už hodně stoupla a asi by modernizace neměla smysl.

  • cejkis
    20:51 10.11.2017

    A kdy se na ministerstvu průmyslu a obchodu chytí za rypák a vyjednají si s hlavními dodavateli pro armádní sektor předkupní práva výměnou za další objednávky z ministerstva obrany ?

    Až si CZUB nebo Tatru koupí nějaký Číňan a výrobu přesune, tak budete koukat jak Švejci s půllitrem.

  • Jura99
    16:23 10.11.2017

    Nevím to jistě, ale OT-64 nemá podvozek Tatra, byl vyvinut Pragou. Není to typická nosná roura.