Vraždící mašinérii Rudých Khmerů zastavili Vietnamci

Vraždící mašinérii Rudých Khmerů zastavili Vietnamci
Vietnamské tanky se stáhly z Kambodže v roce 1988 / Public Domain (Zvětšit)

V těchto dnech si mnozí obyvatelé kambodžské metropole Phnompenh připomínají výročí konce hrůzovlády Rudých Khmerů vedených Pol Potem. 7. ledna před dvaačtyřiceti lety vjely do dnes více než osmsettisícového hlavního města Kambodže tanky sousedního komunistického Vietnamu.

Krvavý diktátor Pol Pot a část jeho věrných stačili utéct, aby pak vedli s podporou Čínské lidové republiky (ČLR) z džungle poblíž hranic s Thajskem boj proti novým vládcům země, jež byli dosazeni vietnamskými komunisty, kteří měli tehdy za zády Sovětský svaz. Odveta ČLR na sebe nenechala dlouho čekat. Již 17. února 1979 vtrhly vojenské oddíly lidové Číny do severní části Vietnamu, aby tak podle slov svých představitelů udělily vietnamským agresorům lekci. Zároveň čínské vedení varovalo „sociálfašisty“ a „revizionisty“ v moskevském Kremlu, že ČLR je připravena vést válku i se samotným Sovětským svazem.  

Na důkaz tohoto tvrzení uvedla Čína všechny své vojenské jednotky umístěné podél hranic se SSSR do stavu válečné pohotovosti, zřídila nová velitelská stanoviště, a dokonce evakuovala kolem 300 000 obyvatel z čínsko-sovětského pohraničí. Celou akci doprovázela rozsáhlá protivietnamská, ale samozřejmě i antisovětská propagandistická kampaň. Vojenská operace, během které vtrhlo 17. února na území Vietnamu na 100 000 čínských vojáků, trvala do 16. března, kdy bylo ukončeno stahování všech vojáků Čínské lidové osvobozenecké armády z obsazeného území Vietnamu. Přítomnost vietnamské armády na území Kambodže se pak protáhla až do roku 1989, tedy na celých deset let.


Vietnamˇští vojáci čekají na útok čínských vojáků v bitvě o Cao Bằng (více fotek) / vietnam.vnanet.vn

Kdo se vlastně v konfliktu stal vítězem?

Martin Košša ve své bakalářské diplomové práci s názvem Čínsko-vietnamské vztahy: normalizační proces 1979–1991 (Palackého univerzita Olomouc, 2010) uvádí, že Peking 5. března 1979 vyhlásil dosažení svých cílů a oznámil, že odsune své jednotky. Během stahování čínských oddílů z vietnamského území uplatňovaly tyto jednotky podle autora zmíněné diplomové práce politiku „spálené země“ a ve svém ničení se čínská armáda soustředila především na infrastrukturu. Není asi třeba příliš zdůrazňovat, že v průběhu „udělování čínské lekce“ spojeneckému Vietnamu Sovětský svaz a jeho satelitní země halasně kritizovaly čínské útočníky, ale vojensky na podporu Vietnamu nevystoupily. V té době se rovněž v české veřejnosti objevovaly hlasy, které vyjadřovaly potěšení nad tím, že si komunisté mezi sebou tak krvavě vyřizují účty.

Typické pro obě strany konfliktu byly lži a dezinformace. Zatímco vedení komunistické Číny tři týdny po zahájení útoku ohlásilo splnění svých cílů a vojáci se začali stahovat na své základny v ČLR, propagandisté v Hanoji hlásali opak. Tvrdili mj., že vietnamská armáda odrazila čínské agresory v podstatě již na hranicích. Je třeba zdůraznit, že Číně se svými vojenskými akcemi podařilo obrátit pozornost světové veřejnosti k vietnamské okupaci Kambodže. Na druhou stranu se ale nepodařilo přinutit Vietnam, aby z Kambodže stáhl svá okupační vojska. Čínské lidové republice se rovněž nepodařilo vtáhnout do protisovětské koalice Spojené státy americké.


Vietnamští vojáci v ulicích kambodžského Phnompenhu (1984) / Vietnam News Agency

Pro Vietnam představoval válečný konflikt především ekonomické oslabení, a ještě větší závislost na pomoci SSSR, který se přímo a výrazně ve prospěch svého spojence v jihovýchodní Asii neangažoval. Ukázalo se, že podpora Moskvy vzdálenému Vietnamu má své limity a v případném čínsko-sovětském konfliktu by Sověti na této vedlejší „jižní frontě“ zřejmě úspěšní nebyli. Vietnamští bojovníci se však osvědčili a střet s nimi lidovou Čínu od dalšího velkého útoku nejspíše odradil.

Zločinec Pol Pot zemřel přirozenou smrtí v džungli

Jeden z hlavních tvůrců a vůdců mimořádně krvavého režimu v Kambodži (1975 až 1979) Pol Pot, nazývaný také jako „bratr číslo jedna“, který v mládí neúspěšně studoval ve Francii, potrestán nikdy nebyl. Zemřel ve věku dvaasedmdesáti let v polovině dubna roku 1998 v odlehlém místě v džungli u hranic s Thajským královstvím.

O neuvěřitelném barbarství Pol Potových komunistů v Kambodži byla napsána již řada článků i odborných knih. O tomto genocidním režimu, který způsobil smrt kolem 1,7 milionů vlastních občanů, byly natočeny filmy a o jeho zvěrstvech se konaly rovněž nejrůznější odborné konference.


Kambodžští a vietnamští vojáci chrání chrám Angot Vat / Vietnam News Agency

Ve druhém dílu Černé knihy komunismu (Nakladatelství Paseka, Praha, Litomyšl, 1999) se na straně 126-127 kolektiv autorů  mj. uvádí: „Úplné vylidnění Phnompenhu bylo přece jen pro jeho obyvatele neočekávaným šokem a stejně tak pro světové veřejné mínění, jež si poprvé všimlo, že v Kambodži se odehrává cosi výjimečného, i když obyvatelé Phnompenhu dosud byli nakloněni tomu uvěřit záminkám, které předkládali noví páni: chránit obyvatelstvo před případným americkým bombardováním či zajistit jeho zásobování.“ 

Málokdo si umí dnes představit masové likvidace Židů, Poláků, Rusů, ale i Čechů, Slováků a příslušníků dalších etnik nebo osob s různým náboženským vyznáním v nacistických plynových komorách ve čtyřicátých letech 20. století. Podobně i představa ubíjení tisíců občanů vlastní země ve druhé polovině sedmdesátých let téhož století, například motykami či železnými tyčemi, které měli nezřídka v rukou nezletilí chlapci v černých uniformách, je něco jako výjev z hororové říše. Polpotovský režim nesmyslně vyhnal vlastní obyvatelstvo z větších měst na venkov, kde pak lidé nemohli nic než o hladu a ve zcela nevyhovujících podmínkách provizorních táborů jen pracovat a klanět se novým mocipánům.

Velkým šokem musela být rovněž skutečnost, že v rámci první deportace polpotovci donutili opustit kambodžskou metropoli zhruba polovinu veškerého obyvatelstva z celkového počtu více než dvou milionů lidí, a to během necelých čtyřiadvaceti hodin. A to byl teprve začátek veškerého běsnění maoistických experimentátorů.


Příslušníci vietnamské armády pomáhají se sklízením úrody v Kambodži. / Vietnam News Agency

Československo a konflikty v jihovýchodní Asii

V průběhu dlouhotrvající války v jihovýchodní Asii, zejména ve Vietnamu, se podle mých osobních vzpomínek většina občanů Československa o tuto válku docela zajímala. Zároveň je ale třeba zdůraznit, že konflikt nepatřil k vyloženým prioritám jejich zájmu. Řada lidí samozřejmě obdivovala houževnatost Severovietnamců, kteří čelili obrovské technické převaze ze strany Spojených států. Poměrně pozitivní vztah k tomuto národu byl podmíněn i faktem, že od 60. let se u nás velké množství Vietnamců vzdělávalo především na odborných učilištích, ale i na středních školách. Výjimečně v té době studovali i na vysokých školách. Později mnozí pracovali v našich průmyslových podnicích Pamatuji si, že ve své většině to byli disciplinovaní a nekonfliktní lidé.

Určitý negativní zlom ve vztazích k vietnamské komunitě nastal ale v srpnu 1968, kdy se politické vedení tehdy ještě severního Vietnamu (oficiálně Vietnamské demokratické republiky) ztotožnilo s okupací Československa vojsky Sovětského svazu a jeho čtyř satelitů z Varšavské smlouvy. Tehdejší prezident VDR Ho či min pak oficiálně podpořil Sovětský svaz v jeho srpnové agresi. V  automobilce Tatra Kopřivnice přišlo několik zástupců mladých vietnamských zaměstnanců na ředitelství podniku s peticí podporující násilný vpád půlmilionové armády SSSR na československé území. Ředitel Tatrovky je ihned s několika nepublikovatelnými výrazy z ředitelské budovy nechal vyhodit. Horší ale bylo, když se o petici, která podporovala okupaci naší země, dozvěděli dělníci z Tatrovky. Před jejich nefalšovanou zlobou pak asi dvacetičlennou skupinu Vietnamců zachránilo jen to, že byli okamžitě odvezeni mimo Kopřivnici a na náklady podniku byli pak po nějakou dobu ubytováni v pionýrském táboře na Prostřední Bečvě.


Památník vietnamským vojákům v Kambodži / Vietnam News Agency

V době tzv. normalizace po roce 1970 byly oficiální vztahy s komunistickými zeměmi v jihovýchodní Asii klasické. Nejvyšší představitelé jezdili na přátelské návštěvy a navzájem se ujišťovali s naším komunistickým vedením o nerozborném přátelství. Soudružská idylka ale dostala trhlinu v okamžiku vítězství maoistických Pol Potových partyzánů v Kambodži a vztahy se výrazně ochladily. Po vyhnání polpotovců vietnamskou armádou se vzájemné klima opět změnilo a oteplilo. S premiérem Hun Senem dosazeným Vietnamci se během oficiální návštěvy v roce 1985 setkal i tehdejší československý prezident Gustáv Husák.

Mnohem známější postavou, než Hun Sen je však u nás nynější kambodžský král Norodom Sihamoni, který od roku 1971 studoval na pražské AMU hudbu, tanec a divadlo. Jeho otec Norodom Sihanuk byl u nás rovněž dobře znám. Právě on se v 60. letech obrátil osobním dopisem na prezidenta Antonína Novotného, aby jeho syn mohl studovat v Praze. Současný kambodžský král Norodom Sihamoni při své návštěvě naší metropole v roce 2006 prokázal, že český jazyk ovládá stále výborně.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Čeští zbrojaři zaostřují na Indii a Vietnam

České zbrojařské firmy začínají zaostřovat na dva velké asijské importéry zbraní - Indii a Vietnam. ...

Zkušenosti z války v Koreji a Vietnamu využívají alianční vojáci

Nutnou součástí přípravy všech vojáků před výjezdem do mise a vojáků určených do hotovostních sil je ...

OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci

V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...

Současná podoba rusko-vietnamské vojenské spolupráce

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu minulý týden navštívil Vietnam. Tato cesta představuje součást ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Falko
    10:07 07.01.2021

    Ďakujem za tento článok, dozvedel som sa veľa zaujímavých vecí.

    Ďakujem za tento článok, dozvedel som sa veľa zaujímavých vecí.

  • Christian
    20:52 06.01.2021

    Dobrý den! Jsem pamětník a vím, že po vyhnání Pol Pota Vietnamci z Phnompenhu v OSN dále zasedali zástupci tzv. Kambodžské demokratické republiky, tedy Polpotovci. Znám kromě ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den! Jsem pamětník a vím, že po vyhnání Pol Pota Vietnamci z Phnompenhu v OSN dále zasedali zástupci tzv. Kambodžské demokratické republiky, tedy Polpotovci. Znám kromě jiných komentář Johna Pilgra v New Statesman o výcviku (nejen) Rudých Khmerů instruktory britských SAS. Byly to velmocenské zájmy USA, Velké Británie a také ČLR, které byly zaměřeny proti Sovětskému svazu a jeho tehdejšímu spojenci Vietnamu. Můj článek o vraždící mašinérii Rudých Khmerů se ale týkal porážky Pol Pota vietnamskou armádou a také dost neúspěšné reakce Pekingu vůči Vietnamu, kdy jeho kremelský spojenec Hanoji prakticky nepomohl. Všechny tyto mocenské hry nic nezmění na tom, že ideovým otcem a hlavním podporovatelem šíleného Pol Pota byla Maova Čína, která svými nesmyslnými teoriemi o revolučním venkovu a prohnilých městech způsobila Kambodžanům obrovské utrpení. To, co následovalo, byl již jen jakýsi důsledek. Bohužel.
    Kristián ChalupaSkrýt celý příspěvek

    • danny
      00:57 07.01.2021

      Dobrý den, je fajn, že se zapojujete do diskuse pod svými články. V době, kdy se popisované události odehrávaly, jsem tahal kačera a než jsem měl možnost současnost tohoto ...Zobrazit celý příspěvek

      Dobrý den, je fajn, že se zapojujete do diskuse pod svými články. V době, kdy se popisované události odehrávaly, jsem tahal kačera a než jsem měl možnost současnost tohoto úchvatného kousku Asie trochu osahat, stačily mi poměrně kusé informace. Vzhledem k tomu, že je pro mě Kambodža jednou ze zemí, jejichž návštěva mi zůstala hluboko pod kůží, začal jsem se o její hlavně nedávnou historii zajímat trochu víc.
      Svou reakci jsem nemyslel nijak kriticky, jen mi přišlo zajímavé poukázat na další souvislosti některých nastíněných událostí. Ty pak občas vysvětlují, proč se stalo to, co se stalo. Popravdě řečeno se mi ale lépe daří dávat si dohromady zájmy a konání všech vedlejších aktérů, samotným vražedným orgiím a záchvatu šílenství (mašinerii si dokážu spojit s nacisty nebo bolševiky, ale u Khmérů to bylo ještě nějaké zvrhlejší). A vlastně největší problém jsem měl s "vyrovnáním se" s kladnou rolí Vietnamu. Bývalý Vietkong zastavuje přes odpor celého světa genocidu a dokonce si ani neukousne kus území. Divný. A když mi došly ty souvislosti, že si vlastně Vietnamci dávali sakra pozor, aby náhodou výměnou za sovětskou pomoc nespadli pod jejích vliv, tak to ve mě vyvolává dost zmatené pocity.
      Jinak osobně si myslím, že ten šílený koncept spíš než Mao formoval Pol Potův pobyt na Sorboně, ale to je detail:-) Když jste tam, tak je fakt znát, jak se to vyvraždění inteligence a nebo kohokoli s brýlemi, přesídlení všech a rozbití celé společnosti... je tam i po těch x letech strašně cítit.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        11:37 08.01.2021

        Souhlasím s Vaší poznámkou o formujícím vlivu francouzského levicového prostředí. na osobnost Pol-Pota. Kdysi jsem měl možnost vidět film Killing Fields, který naše "objektivní a ...Zobrazit celý příspěvek

        Souhlasím s Vaší poznámkou o formujícím vlivu francouzského levicového prostředí. na osobnost Pol-Pota. Kdysi jsem měl možnost vidět film Killing Fields, který naše "objektivní a nezávislá" TV zásadně nedává. Velmi ilustrativní a děsivá podívaná.Skrýt celý příspěvek

        • Barlow
          13:56 08.01.2021

          Film je fakt silnej... ale pro upřesnění ČT2 ho dávala 23.09.2019 ve 23:10 a předtím ČT2 29.06.2018 ve 22:45

          Film je fakt silnej... ale pro upřesnění ČT2 ho dávala 23.09.2019 ve 23:10 a předtím ČT2 29.06.2018 ve 22:45

  • danny
    20:18 06.01.2021

    Kambodža je krásná země. Ale ty hrůzy minulosti tam jsou cítit pořád velmi silně. A skoro všude. Na člověka to nedýchne jen v muzeu genocidy v Pompenu. To i díky nevyumnělkovanosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Kambodža je krásná země. Ale ty hrůzy minulosti tam jsou cítit pořád velmi silně. A skoro všude. Na člověka to nedýchne jen v muzeu genocidy v Pompenu. To i díky nevyumnělkovanosti a zanedbanosti působí velmi autenticky. Zajímavé je i vojenské muzeu v Siem Reapu. Výlet do pohraničí, je jiné kafe. Tam je to živý, zbytky Rudých Khmérů vedou celkem spokojený život a rádi na slavnou minulost zavzpomínají, bachaři bydlí vedle svých obětí. Bohužel, na nějaký důkladnější průzkum jsem nebyl patřičně jazykově vybaven, s angličtinou to na venkově není žádná sláva. Jo, dá se tam navštívit i památníček postavený na místě, kde ho údajně jeho věrní měli spálit na hranici ze starých pneumatik a rozbitého ratanového nábytku.

    Jinak nemohu říct, že bych aspoň mezi lidmi, s nimiž se dalo domluvit anglicky, zaznamenal nějakou nevraživost vůči Vietnamcům. Hodnocení se přiklánělo spíš k osvoboditelům, než okupantům. Negativní hodnocení bylo spíš ve stylu, no jo, oni jsou bohatí, my chudí a musíme na ně makat. Ale to mám spíš od mladší a střední městské populace.

    Připadá mi, že článek trošku zjednodušuje konflikt na přetahovanou mezi Vietnamem (se SSSR za zády) a Čínou. Spory mezi Kambodžou a Vietnamem o území na jižní hranici a deltu Mekongu se táhnou snad od 17. stol. Invaze samotná byla reakcí na sérii přeshraničních útoků a obsazení několika měst na konci r. 1978, byť se k ní schylovalo už déle. Ve Vietnamu budilo pramalé nadšení vyvražďování na základě etnického klíče. Jako důvod stačilo dokonce jen umět vietnamsky nebo mít nějakého přiženěného do širší rodiny. Invazi samotnou oficiálně provedla JFNSK, VSR se angažovala na jižní hranici a později podpořila "domácí" revoluci. Samozřejmě, ve vrcholné fázi VSR převyšovala co do počtu JFNSK až trojnásobně.
    Sovětská podpora Vietnamu začala až po nástupu Brežňeva, a přes všechnu snahu komplikovat Američanům život měla svoje limity. Sověti velmi stáli o dobré vztahy se státy ASEANu, o což se snažil i Vietnam. Navíc si Vietnamci dávali sakra pozor, aby se opět nedostali do područí další mocnosti. Už dávno před konfliktem s Kambodžou vztahy se SSSR pořádně ochladly, Vietnam v r. 75 (jako první socialistický ráj) vstoupil do MMF a tentýž rok odmítl do RVHP. Rezervované přátelství se sověty bylo spíš z donucení, jako pojistka proti Číně.
    Vedle toho probíhaly od r. 69 námluvy mezi Washingtonem a Pekingem. Právě hrozba normalizace vztahů mezi USA a Čínou dříve, než s Vietnamem posloužila Richardovi Holbrookovi jako hlavní klacek, kterým dotlačil Vietnamce k tomu, aby se vzdali válečných reparací. Aby následně se na ně následně Carter na doporučení Brzezinského vykašlal, normalizaci odložil na neurčito a dal přednost objetí s Čínou.
    No a v neposlední řadě role USA v podpoře Pol-Pota fakt nebyla jen o tom, že se "Čínské lidové republice rovněž nepodařilo vtáhnout do protisovětské koalice Spojené státy americké". To je opravdu hrubé zkreslení. Podpora finanční, logistická, zpravodajská a diplomatická byla masivní a je dobře zdokumentovaná. Kromě té neveřejné, která pod taktovkou CIA probíhala až do Pol-Potovi smrti, byla i ta veřejná část. Sankce na Vietnam, tlak na OSN, aby nijak nezasahovalo a neodsuzovalo režim Rudých Khmérů, tlak na další členy ASEANu, aby jim poskytovali zázemí, výcvik a materiální podporu na svém území. A samozřejmě žádná kritika čínského postupu, který se v dané situaci náramně hodil.Skrýt celý příspěvek

  • Avanti
    16:05 06.01.2021

    A proč tu autor článku připomíná jenom podporu ČLR pro Rudé Khméry? O obdobné pomocí od USA a Velké Británie nic neví? Nebo je v tom nějaký záměr? Je přeci všeobecně známo, že ...Zobrazit celý příspěvek

    A proč tu autor článku připomíná jenom podporu ČLR pro Rudé Khméry? O obdobné pomocí od USA a Velké Británie nic neví? Nebo je v tom nějaký záměr?

    Je přeci všeobecně známo, že vláda Thatcherové pokládala Rudé Khméry, i po té, co byly odhaleny milióny obětí genocidy, za hodné demokratické socialisty, kteří statečně bojují pro zlým vietnamským komunistům. Dokonce na podporu Rudých Khmérů tehdy vyslali do Kambodže jednotky SAS.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    https://www.theguardian.com/wo...

    https://www.newstatesman.com/p... Skrýt celý příspěvek

    • Tesil
      19:10 06.01.2021

      Minimálně USA a Čína v OSN společně zablokovali uznání nové vlády a umožnili tak Rudým Khmerům dále vládnout.

      Minimálně USA a Čína v OSN společně zablokovali uznání nové vlády a umožnili tak Rudým Khmerům dále vládnout.

  • padre
    12:16 06.01.2021

    Po 17 . únoru 1979 se po celém Československu objevily obrovské nápisy na budovách ,,Pryč s americkými imperialisty a čínskými šovinisty,, případně ,,Čínští agresoři ruce pryč od ...Zobrazit celý příspěvek

    Po 17 . únoru 1979 se po celém Československu objevily obrovské nápisy na budovách ,,Pryč s americkými imperialisty a čínskými šovinisty,, případně ,,Čínští agresoři ruce pryč od Vietnamu...,, a 17.února hrála v Čs rozhlase a televizi smuteční hudba jako kdyby Peking vyhlásil válku ČSSR.Dokonce v několika časopisech vyšly reportáže o válečných zločinech čínské armády v Tibetu a vražděni tibeťanů.Také byla velká organizovaná demonstrace před ambasádou ČLR a nějací vietnamští kluci tam lezli po fasádě. Soudruh Filip by nám nyní mohl vysvětlit, jak to tehdy KSČ vlastně s tím nerozborným česko - čínským přátelstvim myslela....Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      16:21 06.01.2021

      Pokud vyhodíme z Vašeho textu Američany, zní to skoro jako popis nedávné akce některé nejmenované české opoziční stran(y). :)

      Pokud vyhodíme z Vašeho textu Američany, zní to skoro jako popis nedávné akce některé nejmenované české opoziční stran(y). :)

  • dusan
    11:48 06.01.2021

    Zaujímavé je to "obloženie" tankov T-54 materiálom. Sudy a hlavne to pojazdové koleso na korbe. Evidentne je ten náklad štandartizovaný a vidieť ho na ostatných tankoch. Do boja ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímavé je to "obloženie" tankov T-54 materiálom. Sudy a hlavne to pojazdové koleso na korbe. Evidentne je ten náklad štandartizovaný a vidieť ho na ostatných tankoch. Do boja samozrejme takto určite nešli ...Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      12:01 06.01.2021

      To je ako expedícia na Antarktídu. Čo nepoberieš do batoha, to už tam nenájdeš

      To je ako expedícia na Antarktídu. Čo nepoberieš do batoha, to už tam nenájdeš

    • Charlie
      15:26 06.01.2021

      On tenhle "obkladovej materiál" nezřídka sloužil taky jako představnej pancíř... ;)

      On tenhle "obkladovej materiál" nezřídka sloužil taky jako představnej pancíř... ;)

  • liberal shark
    11:22 06.01.2021

    Pol-potovská verze maoismu je nejextrémnější formou levicové socialistické diktatury. V našich médiích mluví výhradně o zločinech německého nacionálního socialismu, zatímco o ...Zobrazit celý příspěvek

    Pol-potovská verze maoismu je nejextrémnější formou levicové socialistické diktatury. V našich médiích mluví výhradně o zločinech německého nacionálního socialismu, zatímco o zločinech komunismu, čínského maoismu a Pol-pota se důsledně mlčí. Asi se to nehodí do krámu Zeleným a Pirátům. Další linkou je francouzská levice, která dnes ovládá EU. Pol-pot a Yeng-sari studovali ve Francii, kde se nakazili marxismem a stali se členy komunistické strany.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:36 06.01.2021

      1/ Národný socializmus de facto neexistuje. Ide o šikovný marketingový ťah. Hitlerovci odkúpili ľavicovú robotnícku stranu a premenovali ju na NSDAP. Názov zvolili tak, aby ...Zobrazit celý příspěvek

      1/ Národný socializmus de facto neexistuje. Ide o šikovný marketingový ťah. Hitlerovci odkúpili ľavicovú robotnícku stranu a premenovali ju na NSDAP. Názov zvolili tak, aby pritiahol pravicových nacionalistov aj ľavicových socialistov. Dnes už vieme, že nápad mal úspech

      2/ To, že všeobecne tolerujeme komunistov a tvrdo potláčame nacistov je dôsledkom II. svetovej vojny. Dejiny píšu víťazi a Stalin porážkou Nemecka v podstate legitimizoval komunizmus ako alternatívu voči kapitalizmu.

      3/ To, čo predviedli červení khméri alebo dnes predvádzajú v KĽDR už s myšlienkami socializmu resp. komunizmu nemá nič spoločné. Nikde na svete okrem KĽDR sa socialistická republika netransformovala na absolutistickú konštitučnú monarchiu kde oficiálne vládne 25 rokov mŕtvy prezidentSkrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:30 06.01.2021

        Všechny druhy socialismu mají stejný základ - snahu o absolutní moc pro vybranou skupinu "progresivních" politiků v symbióze s velkými korporacemi. Prostředkem je státní aparát a ...Zobrazit celý příspěvek

        Všechny druhy socialismu mají stejný základ - snahu o absolutní moc pro vybranou skupinu "progresivních" politiků v symbióze s velkými korporacemi. Prostředkem je státní aparát a potlačení individuálních občanských práv ve prospěch zájmů "společnosti". Liší se jen použitou záminkou - mobilizačním faktorem. Komunisti bojem za "sociální spravedlnost", fašisti shodou "společenských korporací" - viz také naše bývalá Národní fronta socialistických organizací, nacisti bojem za "dobro německého národa a nordické rasy", zelení za "ochranu životního prostředí". Ve skutečnosti všechny pokusy o socialismus zákonitě končí stejně - terorem, diktaturou a hospodářským krachem. Poslední příklad je Venezuela. Neexistuje žádný zásadní rozdíl mezi komunismem, fašismem, nacismem, maoismem a dnešním zeleným fašismem. Motivace, princip fungování, prostředky a katastrofální důsledky jsou vždy stejné.Skrýt celý příspěvek

      • achi67
        13:49 06.01.2021

        Nemyslím si že by nacionální socialismus byl marketingovým tahem. Socialismus nacionální a internacionální je založen na základě "vedoucí úlohy" ve společnosti určitou skupinou, ...Zobrazit celý příspěvek

        Nemyslím si že by nacionální socialismus byl marketingovým tahem. Socialismus nacionální a internacionální je založen na základě "vedoucí úlohy" ve společnosti určitou skupinou, vytvořenou buď na základě třídního nebo rasového původu,(obojí velmi neracionální), což je jediný rozdíl, ve všem ostatním, jako je vytváření obrazu vnitřního a vnějšího nepřítele, represivní politika vůči vlastním občanům, nefungující ekonomické zázemí, rétorika a propagace režimu jsou naprosto totožné. Je mi jasné že je to levičákům silně proti srsti, ale pro mne je slovní spojení typu "je to komunista, ale dobrý člověk" stejně absurdní jako "je to nacista, ale dobrý člověk"...Skrýt celý příspěvek

    • dusan
      11:43 06.01.2021

      Zas to netreba preháňať .... Nie všetci "marxisti" tušili o čo m je ten marxizmus-leninizmus, čo platí všeobecne o všetkých ideológiách. Skrátka len potrebovali zastrešiť svoje ...Zobrazit celý příspěvek

      Zas to netreba preháňať ....

      Nie všetci "marxisti" tušili o čo m je ten marxizmus-leninizmus, čo platí všeobecne o všetkých ideológiách. Skrátka len potrebovali zastrešiť svoje zverstvá a primitívnu túžbu po moci niečím "veľkolepým" .... podobne ako španielsky dobyvatelia oficiálne nerabovali, ale "šírili kresťanstvo" .. Hitler oficiálne nevyvražďoval, ale "získaval životný priestor" ....

      Pol-pot si robil svoju vlastnú politiku a nejaký čas mal i podporu USA !!!

      I o že to nie je jednoduché svedčí i to, že Vietnam a Čína boli a sú súperi, hoci občas súdruhovia i spolupracovali ....

      A naopak v rámci "boji proti komunizmu" USA a iné západné štáty podporovali kadejakých grázlikov po celom svete, ktorí často bojovali proti komunizmu len pro forma ...Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:35 06.01.2021

        Vidíte - čínští, sovětští a vietnamští komunisti spolu válčili a nikoho nenapadne tvrdit, že jsou jedni pravice a druzí levice. Zatímco válka mezi nacisty a komunisty (po ...Zobrazit celý příspěvek

        Vidíte - čínští, sovětští a vietnamští komunisti spolu válčili a nikoho nenapadne tvrdit, že jsou jedni pravice a druzí levice. Zatímco válka mezi nacisty a komunisty (po předchozím dvouletém válečném spojenectví) slouží jako záminka ke tvrzení, že německý nacionální socialismus je pravicová ideologie :-). Přitom mezi nacismem a komunismem není žádný zásadní rozdíl, který by k takovému tvrzení opravňoval.Skrýt celý příspěvek

        • Avanti
          16:31 06.01.2021

          Promiňte, ale připadáte mi, jako ti ubožáci ze Strany Svobodných občanů a pod., kteří nemohou překousnout, že všichni politologové a historikové označují nacisty za ultrapravici, ...Zobrazit celý příspěvek

          Promiňte, ale připadáte mi, jako ti ubožáci ze Strany Svobodných občanů a pod., kteří nemohou překousnout, že všichni politologové a historikové označují nacisty za ultrapravici, když by si měli všimnou, že jedinou správnou pravicí jsou různé obskurní liberální straničky. Ovšem tady přeci nejde o pozici na ekonomické ose.

          Od počátku jsou přeci konzervativci pravice, liberálové levice. A když konzervativci kritizují kapitalismus (jako třeba Red Tory, katolický křesťanský socialismus Rerum novarum), jsou snad nalevo od liberálů? A když jsme u nacistů, s jakou stranou se v roce 1933 sloučila NSDAP? Byla to strana komunistů? Či sociální demokratů? Nebo to byly konzervativci, klasická pravice z 19. století? Byla to Německá národní lidová strana, která vznikla někdy v roce 1919 sloučením Konzervativní strany , Vlastenecké strany a části národních liberálů a svobodných, která byla po volbách 1933 sloučena s NSDAP.Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            20:16 06.01.2021

            Národně socialistická německá dělnická strana - socialistická a tomu odpovídal i předválečný program strany. Stačí se podívat na jejich vztah k dělníkům (organizované trávení ...Zobrazit celý příspěvek

            Národně socialistická německá dělnická strana - socialistická a tomu odpovídal i předválečný program strany. Stačí se podívat na jejich vztah k dělníkům (organizované trávení dovolené atd.). V hodně aspektech měli nacisté dost blízko ke komunistické ideologii a je to vlastně i docela logické, jelikož po WW1 měl komunismus v Německu docela úspěch. osobně beru dělení politických stran spíš jako kruh, kdy se extrémní levice a extrémní pravice potkávají.

            Ten nacismus byl taková podivná zbastlenina všeho možného, co se zrovna hodilo - chtěli oslovit co nejvíc lidí, což se jim dařilo.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:40 06.01.2021

        A podpora USA také nic nedokazuje. Velké US koncerny ve dvacátých a třicátých podporovaly i SSSR a pomáhaly vybudovat tamnější velké průmyslové podniky. Stejně tak F.D.Roosevelt a ...Zobrazit celý příspěvek

        A podpora USA také nic nedokazuje. Velké US koncerny ve dvacátých a třicátých podporovaly i SSSR a pomáhaly vybudovat tamnější velké průmyslové podniky. Stejně tak F.D.Roosevelt a A. Harriman byli kovaní socialisté a hráli do ruky Stalinovi proti Churchillovi a Sikorskému.Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          21:30 06.01.2021

          ... a Stalin sa potom chválil, ako obtiahol imperialistov, keď si vybudoval "traktorové" závody za imperialistické peniaze .... Viď Alexej Kontratěnko - Lend Lease 1941-1945: Velká ...Zobrazit celý příspěvek

          ... a Stalin sa potom chválil, ako obtiahol imperialistov, keď si vybudoval "traktorové" závody za imperialistické peniaze .... Viď Alexej Kontratěnko - Lend Lease 1941-1945: Velká vlastenecká lež....Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    11:02 06.01.2021

    Zredukovať populáciu o 1/3 za 4 roky vlády, to sa len tak nevidí. Nie Covid alebo dvojičky sú najväčšie podvody sveta ale socializmus. Miliardy ľudí by v ňom chceli žiť aj napriek ...Zobrazit celý příspěvek

    Zredukovať populáciu o 1/3 za 4 roky vlády, to sa len tak nevidí. Nie Covid alebo dvojičky sú najväčšie podvody sveta ale socializmus. Miliardy ľudí by v ňom chceli žiť aj napriek tomu, že za posledných 100 rokov nikde na svete nefunguje a všetky socialistické krajiny majú sociálne, morálne, technologické a finančné problémySkrýt celý příspěvek

    • UnionPacific
      12:04 06.01.2021

      To je síce pravda,ale je treba dodať, že konkurenčný systém, kapitalizmus, postupne mizne ,pretože sa postupne transformuje na ultrakapitalizmus.

      To je síce pravda,ale je treba dodať, že konkurenčný systém, kapitalizmus, postupne mizne ,pretože sa postupne transformuje na ultrakapitalizmus.

      • Miroslav
        12:39 06.01.2021

        Dnes je v móde pripájať k zaužívaným pojmom rôzne prívlastky ktoré však viac alebo menej vôbec nedávajú zmysel. Napríklad tebou spomínaný ultrakapitalizmus, neomarxizmus či tzv ...Zobrazit celý příspěvek

        Dnes je v móde pripájať k zaužívaným pojmom rôzne prívlastky ktoré však viac alebo menej vôbec nedávajú zmysel. Napríklad tebou spomínaný ultrakapitalizmus, neomarxizmus či tzv liberálny fašizmus. Napríklad kapitalizmus má presnú definíciu a buď to kapitalizmus je alebo nie je. Nič také ako ultrakapitalizmus. neexistuje. Žena buď tehotná je alebo nie je. Nič medzi tým neexistuje aj keď tomu dáš prívlastok latentné tehotenstvoSkrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:46 06.01.2021

        Kapitalismus není politický systém, ale prostý mechanismus přeměny aktiv ve výrobní prostředky. Viz Marx :-). Tento mechanismus mimochodem fungoval vždy a všude.

        Kapitalismus není politický systém, ale prostý mechanismus přeměny aktiv ve výrobní prostředky. Viz Marx :-). Tento mechanismus mimochodem fungoval vždy a všude.

      • liberal shark
        12:53 06.01.2021

        Konkurenčním systémem pro socialismus (stát je nástrojem pro podřízení individuálních zájmů občanů ve prospěch "společnosti"), je individualismus (nadřazuje individuální občanská ...Zobrazit celý příspěvek

        Konkurenčním systémem pro socialismus (stát je nástrojem pro podřízení individuálních zájmů občanů ve prospěch "společnosti"), je individualismus (nadřazuje individuální občanská práva nad zájmy "státu"). Ty zájmy "státu", "národa" či "společnosti" má ve zvyku definovat nějaká ta skupinka vyvolených "progresivních", "revoluční avantgardy", "lidí zvláštního ražení", kteří tím sledují vždy stejný cíl - vlastní moc, peníze a blahobyt na úkor ostatních.Skrýt celý příspěvek

        • Kichot
          14:12 06.01.2021

          Řekl bych , že konkurentem pro všechny ty ismy je demokracie. A co se ekonomiky týče tak socialismus je státní kapitalismus, protože to pořád je "shromažďování výrobních prostředků ...Zobrazit celý příspěvek

          Řekl bych , že konkurentem pro všechny ty ismy je demokracie. A co se ekonomiky týče tak socialismus je státní kapitalismus, protože to pořád je "shromažďování výrobních prostředků za účelem zisku"Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        14:21 06.01.2021

        Politický systém není ekonomicky systém. Porovnáváš jabka a hrušky. Proto ani nemůže existovat ten tvůj absurdní výmysl "ultrakapitalismus". To slyším asi podruhé. Poprvé to byl ...Zobrazit celý příspěvek

        Politický systém není ekonomicky systém. Porovnáváš jabka a hrušky. Proto ani nemůže existovat ten tvůj absurdní výmysl "ultrakapitalismus". To slyším asi podruhé. Poprvé to byl kovaný komouš a už nevěděl jak dál vést jeho oslavu dob minulých a hanění demokracie, protože jeho komoušské argumenty padaly na hubu, tak se to snažil okořenit nějakými dalšími slovními prvky.
        Možná si to pleteš s pojmem "anarchokapitalismus".Skrýt celý příspěvek

      • Jan Grohmann
        16:05 06.01.2021

        V EU žádný kapitalismus není. Žijeme v socialismu.

        V EU žádný kapitalismus není. Žijeme v socialismu.

        • Miroslav
          17:10 06.01.2021

          S tým zásadne súhlasiť nemožno. EÚ síce istými mechanizmami deformuje princíp voľného trhu, ale určite ho nepopiera. Čiže áno, je to kapitalizmus. To, že v USA existuje ...Zobrazit celý příspěvek

          S tým zásadne súhlasiť nemožno. EÚ síce istými mechanizmami deformuje princíp voľného trhu, ale určite ho nepopiera. Čiže áno, je to kapitalizmus. To, že v USA existuje kapitalizmus v tej najčistejšej podobe ešte neznamená, že tu máme socializmus. Socializmus totiž má určité znaky a predpokladá:

          1/ Zásahy štátu do štruktúry výroby. Štát určuje čo a koľko sa vyrobí
          2/ Držanie výrobných prostriedkov štátom
          3/ Držanie pôdneho fondu štátom
          4/ Držanie bankových služieb štátom
          5/ represie voči nepohodlným osobámSkrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            20:10 06.01.2021

            Socialistická vláda nemusí výrobní prostředky přímo vlastnit. Úplně stačí, když ovládá jejich vlastníky pomocí státní moci a regulací. Mussolini ani Hitler také neprovedli ...Zobrazit celý příspěvek

            Socialistická vláda nemusí výrobní prostředky přímo vlastnit. Úplně stačí, když ovládá jejich vlastníky pomocí státní moci a regulací. Mussolini ani Hitler také neprovedli zestátnění továren, bank a polí. Takže pan Grohmann má pravdu.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            20:21 06.01.2021

            Ty si nemôžeš vybrať hrozienka z koláča aby si mohol tvrdiť, že zvyšok je nepodstatný. Ekonomické a politické systémy majú svoju zložitú a členitú štruktúru a náväznosti. Potom aj ...Zobrazit celý příspěvek

            Ty si nemôžeš vybrať hrozienka z koláča aby si mohol tvrdiť, že zvyšok je nepodstatný. Ekonomické a politické systémy majú svoju zložitú a členitú štruktúru a náväznosti. Potom aj v USA je socializmus keď vláda vstupuje do súkromných spoločností ako je Boeing?Skrýt celý příspěvek

        • Takeda
          12:56 07.01.2021

          V vší úctě se pletete. V EU je kapitalismus, respektive většinou jeho forma sociální demokracie, ne demokratický socialismus. V tomhle videu je to hezky vysvětlený, jen je ...Zobrazit celý příspěvek

          V vší úctě se pletete. V EU je kapitalismus, respektive většinou jeho forma sociální demokracie, ne demokratický socialismus. V tomhle videu je to hezky vysvětlený, jen je anglicky:

          https://www.youtube.com/watch?...

          Socialismus představuje společnost, kde výrobní prostředky vlastní komunita jako celek, kdežto v kapitalismu je vlastní jednotlivci. V EU máme kapitalismus, jen vlastníci výrobních prostředků jsou více regulováni než třeba v USA.Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            11:45 08.01.2021

            Myslím, že socialismus není podmíněn přímým vlastnictvím výrobních prostředků. Stačí když je vládnoucí skupina fakticky ovládá (jako v nacistickém Německu nebo fašistické Itálii). ...Zobrazit celý příspěvek

            Myslím, že socialismus není podmíněn přímým vlastnictvím výrobních prostředků. Stačí když je vládnoucí skupina fakticky ovládá (jako v nacistickém Německu nebo fašistické Itálii). A když vezmeme obrovskou nedemokratickou moc EK a míru regulace podnikání v EU (viz třeba regulace automobilek, energetiky nebo zemědělství, a k tomu ještě cenzura sdělovacích prostředků, omezování občanských práv, špehování a další "demokratické deficity" ), tak je EU hodně socialistická entita, pokud není přímo fašistická :-(.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      12:45 06.01.2021

      Na nedostatek vzdělání a historických zkušeností u mladých lidí socialisti odjakživa sázejí přesně podle hesla "Vstanou noví bojovníci". V minulosti je oklamali ideou sociální ...Zobrazit celý příspěvek

      Na nedostatek vzdělání a historických zkušeností u mladých lidí socialisti odjakživa sázejí přesně podle hesla "Vstanou noví bojovníci". V minulosti je oklamali ideou sociální spravedlnosti, pak národem a rasou, dnes životním prostředím a evropskou integrací. Proto socani nesnáší klasické vzdělání s jeho logikou, historií, matematikou, klasickou filosofií a dalšími buržoazními pavědami :-).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...