Vrtulník K-MAX v Afghánistánu chrání životy

K-MAX
Foto: Vrtulník K-MAX při jedné z nočních operací v Afghánistánu / US Marine Corps

Nástražné výbušné systémy si v Afghánistánu vybraly již tisíce obětí. Každý konvoj, každý kamión dopravující vše od munice přes toaletní papír podstupuje riziko, že se stane oběti těchto zákeřných zbraní. Řešení však existuje – nedopravovat náklad po zemi.

Počty zmařených životů a zničené techniky díky IED byly v půběhů bojů v Afghánistánu natolik velké, že se Američané rozhodli přepravovat část nákladu vzduchem. Každý kamión, který nemuseli vypravit po silnici poseté IED náložemi šetřil čas, techniku, peníze a především lidské životy.



Problém byl, že klasické vojenské vrtulníky jsou pro podobnou práci příliš velké, neohrabané a vyžadují rozsáhlý pozemní personál nutný k zabezpečení jejího provozu. Nemluvě o pilotech, jenž jsou lákavým terčem pro nepřátelské bojovníky.



Americká armáda proto v rámci „urgentní operační potřeby“ poslala do Afghánistánu dva dopravní vrtulníky K-MAX od americké společnosti Kaman Aicraft. Armáda však vrtulníky drobně upravila – pilota nahradila počítačem.



V současné době se v Afghánistánu testují dva bezpilotní vrtulníky K-MAX. Stroje slouží ve prospěch americké námořní pěchoty již od 1. prosince 2011 a nyní měla končit jejich druhá osmiměsíční fáze testování. Jejich nasezeni je ale natolik úspěšné, že americká armáda se rozhodla vrtulníky ponechat vAfghánistánu po neomezeně dlouhou dobu.

 

Video: K-MAX v Afghánistánu / YouTube

Vrtulníky K-MAX od počátku nasazení provedly více než 1 000 dopravních operací, při kterých přepravily 1 360 tun nákladu. Navzdory úspěchu nasazení, Jamie Cosgrov, mluvčí velitelství amerického námořnictva pro letecké operace (US Navy dohlíží na provoz strojů K-MAX), řekla agentuře Reuters, že v současné době nejsou v plánu žádné akvizice na nákup těchto strojů. Nicméně současné dva stroje budou dále plnit mise v Afghánistánu.



Možná se zdá, že jde o nelogické rozhodnutí. Avšak mise v Afghánistánu se blíží pomalu ke konci, a příští konflikty se pravděpodobně povedou v jiné části světa – tedy alespoň podle nové americké vojenské doktríny. Uvidíme časem, zda bude pro K-MAX místo i mimo bojiště Iráku a Afghánistánu, kde IED byly hlavní hrozbou. 

Zdroj: Defense Update, Wikipedia

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Revoluce v zásobování vojáků na bojišti

Každý voják si balí do akce jen to, co nutně potřebuje. Každý dekagram navíc představuje zátěž, ...

Neexistují IED na bojišti. IED jsou bojiště!

"Nejedeme na bojiště, kde jsou IED. IED jsou bojiště!". Tato slova nedávno pronesl tříhvězdičkový ...

Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu

Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...

Válka s IED pokračuje – senzory hlídají rozsah zranění vojáků

Problematice boje proti improvizovaným nástražným systémům IED se na naších stránkách věnujeme ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jin
    17:35 19.03.2013

    Dle informací z odborného tisku jde oUA projekt fy Kaman a nikoli " armády" jak je uvedeno v článku. Dodávka je včetně řídícího systému...

  • j. fišer. třebíč
    14:26 19.03.2013

    ano, chrání životy agresorů, okupantů na životy bojovníků národněosvobozeneckého boje se seje
     
    Pane Fišere, pokud nesouhlasíte s misí v Afghánistánu, zkuste svůj nesouhlas vyjádřit bez provokačního nálepkování. V opačném případě budeme takové útočné, provokační a bezopsažné příspěvky mazat. 
     
    REDAKCE