Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

-
24. 5. 2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během letu otestovala funkčnost unikátní koncepce dovolující výrazně zvýšit cestovní i maximální rychlost vrtulníků.
První let S-97 Raider se odehrál na letišti společnosti Sikorsky v West Palm Beach na Floridě. S-97 Raider provedl tři testovací starty a přistání a vyzkoušel základní všesměrové manévry. Pokročilejší fáze leteckých testů přijde na řadu v následujících týdnech a měsících.
„Cítíme, že to byl opravdu úžasný den pro Sikorsky a letectví," říká Mark Miller, viceprezident firmy Sikorsky pro výzkum a konstrukci. „Nestává se každý den, že máte první let, a když k tomu ještě přidáte, že máte nový, odlišný a přesvědčivý nový produkt, jako se S-97 Raider, je to ještě více speciální. Jsme velmi potěšení, že šlo vše podle plánů a navíc, jde o novou generaci vrtulníků se schopnostmi, z kterých jsme opravdu nadšeni."
Původně firma Sikorsky vyvinula S-97 Raider pro program americké armády ASS (Armed Aerial Scout). V rámci programu AAS americká armáda hledala náhradu za stroje OH-58 Kiowa, tedy lehký vrtulník určený k průzkumu a bitevním úkolům.
Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. V současné době se uvažuje o vyřazení všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa z výzbroje bez náhrady a předání průzkumných úkolů vrtulníkům AH-64E Apache Guardian.
Sikorsky se však rozhodla pokračovat ve vývoj vrtulníků S-97 Raider. Firma uhradila 75 % nákladů za vývoj vrtulníků, zabývajících 25 % pak ostatní hlavní dodavatelé dílů a součástek.
Na základě zkušeností s programem S-97 Raider firma Sikorsky postaví koncepčně podobný, ale mnohem větší technologický demonstrátor vrtulníku pro program JMR (Joint Multi-Role).
Po JMR pak může následovat ambiciozní program FVL (Future Vertical Lift), který se klade za cíl částečně nebo úplně nahradit flotilu více než 4000 bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dopravních UH-60 Black Hawk.
Nakonec unikátnost dvou-rotorové koncepce se zadní tlačnou vrtulí umožní firmě Sikorsky vyvinout novou generací vrtulníků pro civilní a vojenský trh. Podle Millera nelze navíc o S-97 Raider, resp. nové koncepci, uvažovat jako o prosté náhradě vrtulníků. S-97 Raider jednoduše může „létat mnohem rychleji, do větších výšek, za vyšších teplot a s větším užitečnějším nákladem," než kdy dokáží klasické vrtulníky.
S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg. Uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka pilotů a šestičlenný výsadek. Podle Billa Fella, testovacího pilota firmy Sikorsky, je S-97 Rider „pevný jako kámen" a bez prodlení reaguje na povely pilotů. Posádka ocení také nízkou úroveň vibrací a hluku.
Předností vrtulníku S-97 Rider je však vysoká cestovní rychlost. V čisté konfiguraci, tedy bez podvěšených zbraní, dokáže S-97 létat cestovní rychlostí až 440 km/h. Klasické vrtulníky, díky fyzikálním omezením daných konstrukcí, mají cestovní rychlost obvykle téměř dvakrát menší.
V současné době se testů účastní dva prototypy. Již příští rok začne Sikrosky předvádět plné letové schopnosti vrtulníku S-97 Raider potenciálním zákazníkům.
Zdroj: Sikorsky
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper a řízené střely AGM-114 Hellfire II. ...
-
21.04.2015
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
-
18.05.2015
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.
to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.
to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.
to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.
Pěkná koncepce, do toho by se měl uvrtat i někdo z českého leteckého průmyslu. Na MO by se zase mohli zamyslet, zda to nevydržet se stávajícími stroji než bude dostupná tato ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkná koncepce, do toho by se měl uvrtat i někdo z českého leteckého průmyslu. Na MO by se zase mohli zamyslet, zda to nevydržet se stávajícími stroji než bude dostupná tato technika. S takovou cestovní rychlostí to na kratší vzdálenosti nahradí i Casy.Skrýt celý příspěvek
Kridla navyse narusuju downwash rotoru, co zas vadi pri nizsich rychlostiach. Rusi chceli skusit zakomponovat koncept lifting body do navrhov, co poslal nizsie Superme, ak sa ...Zobrazit celý příspěvek
Kridla navyse narusuju downwash rotoru, co zas vadi pri nizsich rychlostiach. Rusi chceli skusit zakomponovat koncept lifting body do navrhov, co poslal nizsie Superme, ak sa nemylim.Skrýt celý příspěvek
To Alstratt: Cheyenne měl klasický rotor s cyklickým řízením, pouze měl navíc tlačnou vrtuli vzadu pro zvýšení rychlosti. Ovšem klasický rotor při vyšších rychlostech rozkmitá ...Zobrazit celý příspěvek
To Alstratt: Cheyenne měl klasický rotor s cyklickým řízením, pouze měl navíc tlačnou vrtuli vzadu pro zvýšení rychlosti. Ovšem klasický rotor při vyšších rychlostech rozkmitá letoun, protože list rotoru ubíhající dozadu (proti směru letu) ztrácí vztlak. Částečně to mohou řešit křídla, ale zvyšuje se komplikovanost a hmotnost vrtulníku, takže se to zatím neujalo.Skrýt celý příspěvek
BarryGold: To přeci vůbec není o tom, jestli S-97 tlačnou vrtuli potřebuje a Ka-52 ne :-o To je o tom, že S-97 ji má, aby dokázal létat rychleji, než jak z principu dokáží ...Zobrazit celý příspěvek
BarryGold: To přeci vůbec není o tom, jestli S-97 tlačnou vrtuli potřebuje a Ka-52 ne :-o To je o tom, že S-97 ji má, aby dokázal létat rychleji, než jak z principu dokáží maximálně létat vrtulníky.
Todomatch: Dobrej postřeh, fakt vypadají hodně pevné.
Ještě mě napadá, jestli ta "...nízká úroveň vibrací a hluku..." souvisí s použitím tlačné vrtule, nebo je to díky konstrukci draku. Předpokládám, že při dopředném letu asi nebudou muset hlavní rotory točit tak rychle jako u konvenčního vrtulníku, ale při kolmém startu je to přešť jako uhoď, ne?Skrýt celý příspěvekSikorsky na tomto systému rigidních rotorů ABC pracuje od 70 let minulého století (S-69). Dva tuhé rotory s opačným směrem otáčení, vzdálené od sebe pouhých 30 palců, vyvíjejí ...Zobrazit celý příspěvek
Sikorsky na tomto systému rigidních rotorů ABC pracuje od 70 let minulého století (S-69). Dva tuhé rotory s opačným směrem otáčení, vzdálené od sebe pouhých 30 palců, vyvíjejí pouze vztlak a dopředný pohon je nutné zajistit jinak, zde tlačnou vrtulí. Systém ABC (Advanced Blade Concept) nemá s Kamovy nic společného a měl by být výrazně výkonnější.Skrýt celý příspěvek
To je nějaká zmenšená verze? Ty vrtule jsou totiž fascinující i před tím než nahodí motory trčej jak pravítko - žádnej průhyb. Možná takové musí být, když budou oproti běžným ...Zobrazit celý příspěvek
To je nějaká zmenšená verze? Ty vrtule jsou totiž fascinující i před tím než nahodí motory trčej jak pravítko - žádnej průhyb. Možná takové musí být, když budou oproti běžným nárokům čelit intenzivnímu "tlačení" vpřed. Tam by případná pružnost byla určitě na závadu.Skrýt celý příspěvek
To tu bylo už v 80 letech aspoň v seriálu.
http://www.csfd.cz/film/39778-...To tu bylo už v 80 letech aspoň v seriálu.
http://www.csfd.cz/film/39778-...Sikorského systém ABS má s Kamovem společné pouze to, že má dva protiběžné rotory. Jinak jde o něco úplně jiného. Proto má Raider ještě tlačnou vrtuli, kterou Kamovy nepotřebuje.
Sikorského systém ABS má s Kamovem společné pouze to, že má dva protiběžné rotory. Jinak jde o něco úplně jiného. Proto má Raider ještě tlačnou vrtuli, kterou Kamovy nepotřebuje.
No to sa tu zase rysuje "diskusia"... Ze ma koax aj Ka-52 je nepodstatne, nie je to ani prvy, ani posledny vrtulnik s koaxialnymi rotormi. Dvakrat mensia rychlost je ...Zobrazit celý příspěvek
No to sa tu zase rysuje "diskusia"...
Ze ma koax aj Ka-52 je nepodstatne, nie je to ani prvy, ani posledny vrtulnik s koaxialnymi rotormi.
Dvakrat mensia rychlost je samozrejme velmi prikrasleny pojem, ale ze sa ta rychlost navysi za hranicu moznosti klasickej konstrukcie sa popriet neda. Nemyslim, ze by virenie za podvesmi neslo vyriesit tak, aby tlacnemu rotoru vadilo co najmenej, ide stale o demonstraciu technologie a konceptu, nie produkcny stroj. Osobne vidim buducnost skor v tiltrotoroch, ale koncept vrtulnika s tlacnou vrtulou pravdepodobne omnoho menej obmedzi manevrovatelnost v nizsich rychlostiach, cize si myslim, ze rozvijat sa budu oba, popripade jeden spolu so zachovanim klasickych vrtulnikov.
No a preberat Rusko naozaj v tejto oblasti nema zmysel. Clanok je o technologii, nie o tom, ze Americania to budu pravdepodobne mat skor.Skrýt celý příspěvekjobr23 http://www.armadninoviny.cz/ru... http://www.militarybox.cz/news... Zobrazit celý příspěvek
jobr23
http://www.armadninoviny.cz/ru...
http://www.militarybox.cz/news... Skrýt celý příspěvekO dvakrát menší rychlosti klasických vrtulníků je to totální nesmys. Stačí porovnat se starou Hueycobrou i Hindy s operačními rychlostmi 250+ i s podvěsy. Sikorskiho typický ...Zobrazit celý příspěvek
O dvakrát menší rychlosti klasických vrtulníků je to totální nesmys. Stačí porovnat se starou Hueycobrou i Hindy s operačními rychlostmi 250+ i s podvěsy. Sikorskiho typický marketingový blábol. Víření za podvěsy snižuje efektivnost zadní tlačné vrtule. což je to, co v hladné konfiguraci umožňuje dosáhnout mimořádných rychlostí. Takže keep calm...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...