Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Foto: S-97 Rider; větší foto / Sikorsky
S-97 Raider; větší foto / Sikorsky

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během letu otestovala funkčnost unikátní koncepce dovolující výrazně zvýšit cestovní i maximální rychlost vrtulníků.   

První let S-97 Raider se odehrál na letišti společnosti Sikorsky v West Palm Beach na Floridě. S-97 Raider provedl tři testovací starty a přistání a vyzkoušel základní všesměrové manévry. Pokročilejší fáze leteckých testů přijde na řadu v následujících týdnech a měsících.

„Cítíme, že to byl opravdu úžasný den pro Sikorsky a letectví," říká Mark Miller, viceprezident firmy Sikorsky pro výzkum a konstrukci. „Nestává se každý den, že máte první let, a když k tomu ještě přidáte, že máte nový, odlišný a přesvědčivý nový produkt, jako se S-97 Raider, je to ještě více speciální. Jsme velmi potěšení, že šlo vše podle plánů a navíc, jde o novou generaci vrtulníků se schopnostmi, z kterých jsme opravdu nadšeni."

Původně firma Sikorsky vyvinula S-97 Raider pro program americké armády ASS (Armed Aerial Scout). V rámci programu AAS americká armáda hledala náhradu za stroje OH-58 Kiowa, tedy lehký vrtulník určený k průzkumu a bitevním úkolům.

Vzhledem k rozpočtovým škrtům armáda program AAS s předpokládaným rozpočtem 16 miliard dolarů v roce 2013 zastavila. V současné době se uvažuje o vyřazení všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa z výzbroje bez náhrady a předání průzkumných úkolů vrtulníkům AH-64E Apache Guardian.

Sikorsky se však rozhodla pokračovat ve vývoj vrtulníků S-97 Raider. Firma uhradila 75 % nákladů za vývoj vrtulníků, zabývajících 25 % pak ostatní hlavní dodavatelé dílů a součástek.

Na základě zkušeností s programem S-97 Raider firma Sikorsky postaví koncepčně podobný, ale mnohem větší technologický demonstrátor vrtulníku pro program JMR (Joint Multi-Role).

Po JMR pak může následovat ambiciozní program FVL (Future Vertical Lift), který se klade za cíl částečně nebo úplně nahradit flotilu více než 4000 bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dopravních UH-60 Black Hawk.

Nakonec unikátnost dvou-rotorové koncepce se zadní tlačnou vrtulí umožní firmě Sikorsky vyvinout novou generací vrtulníků pro civilní a vojenský trh. Podle Millera nelze navíc o S-97 Raider, resp. nové koncepci, uvažovat jako o prosté náhradě vrtulníků. S-97 Raider jednoduše může „létat mnohem rychleji, do větších výšek, za vyšších teplot a s větším užitečnějším nákladem," než kdy dokáží klasické vrtulníky.

S-97 Raider navazuje na technologický demonstrátor X2. Maximální startovací hmotnost stroje je 6000 kg. Uvnitř vrtulníku najde místo dvojčlenná posádka pilotů a šestičlenný výsadek. Podle Billa Fella, testovacího pilota firmy Sikorsky, je S-97 Rider „pevný jako kámen" a bez prodlení reaguje na povely pilotů. Posádka ocení také nízkou úroveň vibrací a hluku.

Předností vrtulníku S-97 Rider je však vysoká cestovní rychlost. V čisté konfiguraci, tedy bez podvěšených zbraní, dokáže S-97 létat cestovní rychlostí až 440 km/h. Klasické vrtulníky, díky fyzikálním omezením daných konstrukcí, mají cestovní rychlost obvykle téměř dvakrát menší.

V současné době se testů účastní dva prototypy. Již příští rok začne Sikrosky předvádět plné letové schopnosti vrtulníku S-97 Raider potenciálním zákazníkům.

Zdroj: Sikorsky

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper

Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper a řízené střely AGM-114 Hellfire II. ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    18:49 27.05.2015

    to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.

  • flanker.jirka
    18:49 27.05.2015

    to KOLT: V tomhle směru jsem optimista, vývoj jde dnes rychleji než dříve, navíc to není zase taková změna technologií, aby se to nedalo do pěti let dostat do seriové výroby.

  • KOLT
    00:38 27.05.2015

    flanker.jirka: Než to bude skutečně zkonstruované, vyzkoušené a než by se na nás dostala řada, budou olétané i zítra nakoupené stroje...

  • flanker.jirka
    23:32 26.05.2015

    Pěkná koncepce, do toho by se měl uvrtat i někdo z českého leteckého průmyslu. Na MO by se zase mohli zamyslet, zda to nevydržet se stávajícími stroji než bude dostupná tato technika. S takovou cestovní rychlostí to na kratší vzdálenosti nahradí i Casy.

  • Blake
    22:20 24.05.2015

    Kridla navyse narusuju downwash rotoru, co zas vadi pri nizsich rychlostiach. Rusi chceli skusit zakomponovat koncept lifting body do navrhov, co poslal nizsie Superme, ak sa nemylim.

  • BarryGold
    21:47 24.05.2015

    To Alstratt: Cheyenne měl klasický rotor s cyklickým řízením, pouze měl navíc tlačnou vrtuli vzadu pro zvýšení rychlosti. Ovšem klasický rotor při vyšších rychlostech rozkmitá letoun, protože list rotoru ubíhající dozadu (proti směru letu) ztrácí vztlak. Částečně to mohou řešit křídla, ale zvyšuje se komplikovanost a hmotnost vrtulníku, takže se to zatím neujalo.

  • Alstratt
    21:07 24.05.2015

    Brantly B1

    Lockheed Cheyenne AH 56

  • KOLT
    20:50 24.05.2015

    BarryGold: Aha, tak teď už chápu, jak to myslíte.

  • KOLT
    20:49 24.05.2015

    BarryGold: To přeci vůbec není o tom, jestli S-97 tlačnou vrtuli potřebuje a Ka-52 ne :-o To je o tom, že S-97 ji má, aby dokázal létat rychleji, než jak z principu dokáží maximálně létat vrtulníky.

    Todomatch: Dobrej postřeh, fakt vypadají hodně pevné.

    Ještě mě napadá, jestli ta "...nízká úroveň vibrací a hluku..." souvisí s použitím tlačné vrtule, nebo je to díky konstrukci draku. Předpokládám, že při dopředném letu asi nebudou muset hlavní rotory točit tak rychle jako u konvenčního vrtulníku, ale při kolmém startu je to přešť jako uhoď, ne?

  • BarryGold
    20:49 24.05.2015

    Sikorsky na tomto systému rigidních rotorů ABC pracuje od 70 let minulého století (S-69). Dva tuhé rotory s opačným směrem otáčení, vzdálené od sebe pouhých 30 palců, vyvíjejí pouze vztlak a dopředný pohon je nutné zajistit jinak, zde tlačnou vrtulí. Systém ABC (Advanced Blade Concept) nemá s Kamovy nic společného a měl by být výrazně výkonnější.

  • Todomatch
    19:20 24.05.2015

    To je nějaká zmenšená verze? Ty vrtule jsou totiž fascinující i před tím než nahodí motory trčej jak pravítko - žádnej průhyb. Možná takové musí být, když budou oproti běžným nárokům čelit intenzivnímu "tlačení" vpřed. Tam by případná pružnost byla určitě na závadu.

  • Kusa
    17:43 24.05.2015

    To tu bylo už v 80 letech aspoň v seriálu.

    http://www.csfd.cz/film/39778-...

  • BarryGold
    17:34 24.05.2015

    Sikorského systém ABS má s Kamovem společné pouze to, že má dva protiběžné rotory. Jinak jde o něco úplně jiného. Proto má Raider ještě tlačnou vrtuli, kterou Kamovy nepotřebuje.

  • Deadog
    17:09 24.05.2015

    trosku me mrzi ze zmenili ten futuristicky vzhled celnich oken ... vypadal fakt dobre

  • Petr M
    15:42 24.05.2015

    Však Ruský Kamov, používá dva protiběžné rotory u svých strojů už od někdy roku 1950, není to žádný novinka s příchodem Ka-52.

  • Blake
    15:01 24.05.2015

    No to sa tu zase rysuje "diskusia"...

    Ze ma koax aj Ka-52 je nepodstatne, nie je to ani prvy, ani posledny vrtulnik s koaxialnymi rotormi.

    Dvakrat mensia rychlost je samozrejme velmi prikrasleny pojem, ale ze sa ta rychlost navysi za hranicu moznosti klasickej konstrukcie sa popriet neda. Nemyslim, ze by virenie za podvesmi neslo vyriesit tak, aby tlacnemu rotoru vadilo co najmenej, ide stale o demonstraciu technologie a konceptu, nie produkcny stroj. Osobne vidim buducnost skor v tiltrotoroch, ale koncept vrtulnika s tlacnou vrtulou pravdepodobne omnoho menej obmedzi manevrovatelnost v nizsich rychlostiach, cize si myslim, ze rozvijat sa budu oba, popripade jeden spolu so zachovanim klasickych vrtulnikov.

    No a preberat Rusko naozaj v tejto oblasti nema zmysel. Clanok je o technologii, nie o tom, ze Americania to budu pravdepodobne mat skor.

  • jobr23
    14:10 24.05.2015

    Za jak dlouho to představí Rusové, jako definitivní létající verzi? Příští rok?

  • Arccos
    13:59 24.05.2015

    "Jinak 2 rotory má už ruský Ka-52..."
    Jestlipak má taky i ten tlačný?

  • pjek
    12:43 24.05.2015

    O dvakrát menší rychlosti klasických vrtulníků je to totální nesmys. Stačí porovnat se starou Hueycobrou i Hindy s operačními rychlostmi 250+ i s podvěsy. Sikorskiho typický marketingový blábol. Víření za podvěsy snižuje efektivnost zadní tlačné vrtule. což je to, co v hladné konfiguraci umožňuje dosáhnout mimořádných rychlostí. Takže keep calm...

  • petr99
    12:27 24.05.2015

    Jinak 2 rotory má už ruský Ka-52...

  • CerVus
    12:12 24.05.2015

    Parádní mašinka. Konečně je viděl na poli vrtulníků nějaký posun.