První vrtulník UH-60V Black Hawk pro americkou armádu

První vrtulník UH-60V Black Hawk pro americkou armádu
Vojenské testy UH-60V (říjen 2019) / army.mil (Zvětšit)

29. září 2020 byl oficiálně předán do služby první modernizovaný vrtulník UH-60V Black Hawk, alias Victor. Ceremonie předání proběhla na základně Corpus Christi Army Depot (CCAD), která podporuje provoz vrtulníkové flotily armády Spojených států a řeší i přestavby vrtulníků UH-60L „Limo“ na typ V „Victor“.

Zrození UH-60V Black Hawk

Pozemní i letecké technice pozemní síly USA věnují velkou pozornost. Nestačí pouze nějaký typ zavést do provozu, ale prakticky současně s jeho zavedením se začínají řešit programy modernizací nebo dokonce budoucích nástupců. 

Od války ve Vietnamu je schopnost přepravovat vojenské jednotky pomocí vrtulníků považována za jednu z klíčových. Jedním z armádních tažných koní pro vrtulníkovou přepravu vojska je UH-60L Black Hawk. Ten se vyráběl v letech 1989 až 2007 a šlo nejen o nové kusy, ale i kusy modernizované z UH-60A. Armádní letectvo má těchto vrtulníků obrovské počty. V roce 2006 sice začaly dodávky výrazně modernější verze UH-60M, ale tento typ zcela nenahradí UH-60L poměrem 1:1.

Ani americké armádní letectvo nemá bezednou kasu, a tak v roce 2011 rozhodlo o modernizaci UH-60L na standard podobný UH-60M. Prováděním modernizací bylo pověřeno zmíněné vojenské středisko CCAD v Texasu. To již mělo zkušenosti s přestavbou UH-60A na UH-60L. Tendr na vývoj modernizovaného vrtulníku a stavbu tří prototypů v roce 2014 vyhrála společnost RDS (Redstone Defense Systems). Ta jako základ použila systém „skleněného kokpitu“ od společnosti Northrop Grumman.


Práce na prototypu UH-60V (2016)

Průběh projektu

V roce 2015 došlo k důkladné analýze všech systémů stávajícího vrtulníku UH-60L, potřeb letectva i posádek a byly prověřeny dostupné technologické možnosti. V roce 2016 společnost Northrop Grumman dodala první soupravu nové avioniky. Firma RDS provedla jejich zástavbu a v lednu 2017 proběhl zálet prvního prototypu. V červnu 2018 armáda vykonala omezené uživatelské zkoušky LUT (Limited User Test) v délce 45 letových hodin.

Zkoušky na dvou prototypech prováděly posádky vrtulníků od 82. výsadkové divize (82th Airborne Division) za dohledu dvou zástupců RDS. Mimo tyto testy v roce 2018 armáda vykoušela kybernetickou bezpečnost počítačových systémů UH-60V. Výsledky a přípomínky zkoušek se promítly do programu a dalších prototypů.

V roce 2019 se rozběhla malosériová výroba a vrtulník prošel vstupními operačními zkouškami a hodnocením IOT&E (Initial Operational Test and Evaluation). V září 2020 proběhl zálet prvního sériově modernizovaného stroje UH-60V. Tento stroj koncem září 2020, jak je uvedeno v úvodu, slavnostně převzalo do užívání armádní letectvo.


Kokpit UH-60L; větší foto /  Public Domain


Modernizovaný kokpit UH-60V; větší foto / Northrop Grumman

Digitální avionika

Modernizace je zaměřena kompletně na elektronické vybavení vrtulníku. Nejviditelnějším rozdílem jsou nové velké multifunkční displeje v kokpitu stroje. Jak už to tak bývá u elektroniky, tak nejmarkantnější rozdíly jsou patrné až po spuštění stroje a aktivaci všech systémů. Cílem modernizace bylo usnadnit činnost posádce a snížit její zatížení při řízení vrtulníku. Základem je počítač od firmy Northrop Grumman, který sbírá údaje z různých senzorů a periferií. Software všechny informace vyhodnocuje a potřebná data zobrazuje posádce.

Jedná se o data přímo spojená s letem, údaje sledující stav jednotlivých částí vrtulníku, informace o ohrožení vrtulníku (ozáření laserem, blížící se střela atd.) nebo data ze systému velení. Nejedná se tedy o pouhopouhé nahrazení analogových přístrojů digitálními, ale vrtulník je možno plnohodnotně začlenit do elektronické struktury moderního řízení bojových operací. 

Díky digitální kontrole provozu vrtulníku lze zefektivnit údržbu, což se pozitivně odrazí na nasaditelnosti vrtulníků, tedy vylepší se poměr mezi letovými a servisními hodinami. 


Pilotní kabina UH-60V; větší foto / army.mil

Northrop Grumman považuje za svou pýchu zejména propracovaný a vyladěný software. Avionika a software jsou totiž navrženy jako otevřený systém. V budoucnu půjde tedy system velmi rychle upravovat specificky podle mise, podle určení daného stroje nebo přidávat nové softwarové funkce a hardware (nové senzory, komunikační systémy, nové počítače, prostředky elektronického boje, aktivní systémy ochrany, zbraně atd.)

Podle požadavků se kokpit UH-60V podobá kokpitu UH-60M, takže posádky mohu bez problému přecházet mezi oběma typy. Samotné posádky si přechod na digitální kokpit UH-60V nemohou vynachválit, protože UH60V výrazně snižuje kognitivní zátěž pilota a posádka se tak může plně soustředit na taktiku provedení mise. 

Modernizací projde 760 vrtulníků UH-60L. Středisko CCAD má po plném zvládnutí sériové výroby plánovanou roční kapacitu pro přestavbu 48 strojů. Armáda pochopitelně nechce čekat 16 let na přestavbu všech UH-60L a do modernizace chce zapojit i další komerční subjekty.

Pro armádní letectvo jsou hlavně určeny UH-60M, vylepšené UH-60V spíše zastanou doplňkové role. Pro Národní gardu však půjde o hlavní a do budoucna jedinou verzi UH-60 Black Hawk.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nákup UH-60 Black Hawk pre Vzdušné sily OS SR

19. februára 2015 bola na stánkách americkej Agentúry pre obrannú a bezpečnostnú spoluprácu (Defence ...

Holding CSG jako jediný mimo USA komerčně provozuje legendární vrtulníky UH-60 Black Hawk

V říjnu minulého roku společnosti EUROPEAN AIR SERVICES a slovenská MSM GROUP, obě patřící do ...

FLRAA: US Army zveřejnila technické požadavky nástupce UH-60 Black Hawk

Americká armáda (US Army) vydala žádost o informace RFI (Request For Information) ohledně nástupce ...

UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?

České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • cejkis
    09:29 18.10.2020

    Zatímco AČR objednala poslední evoluční verzi typu ze kterého BlackHawk vzešel....

    Tyhle články o posunu vrtulníků US Army ve mne vyvolávají marnost.

    Zatímco AČR objednala poslední evoluční verzi typu ze kterého BlackHawk vzešel....

    Tyhle články o posunu vrtulníků US Army ve mne vyvolávají marnost.

    • Torong
      12:58 18.10.2020

      Cejkisi... Proč ze sebe zase děláš debila? Blackhawk nevzešel z UH1. To za prvé. A za druhé, milionkrát tady bylo vysvětleno, že UH1 Y má s UH1 H společny je vnější tvar a všechno ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Cejkisi... Proč ze sebe zase děláš debila? Blackhawk nevzešel z UH1. To za prvé. A za druhé, milionkrát tady bylo vysvětleno, že UH1 Y má s UH1 H společny je vnější tvar a všechno včetně dílů nosné konstrukce je nové. To ovšem nebrání hluoákům jako ty zkoušet zas a znova tyhle lži.
      Skrýt celý příspěvek

      • cejkis
        17:33 18.10.2020

        BH vzešel ze zkušeností s UH1 ve Vietnamu a nahradil UH1. Pokud to chcete v originálním znění tak zde je link.
        https://www.gao.gov/assets/80/...


        UH1Y má s UH1H společný ...
        Zobrazit celý příspěvek

        BH vzešel ze zkušeností s UH1 ve Vietnamu a nahradil UH1. Pokud to chcete v originálním znění tak zde je link.
        https://www.gao.gov/assets/80/...


        UH1Y má s UH1H společný design kabiny a s tím souvisí i omezení, které si s sebou poslední verze Venom nese. Ostatní prvky Venomu vycházejí z transferu technologií BH.
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          18:59 18.10.2020

          cejkis
          /Ostatní prvky Venomu vycházejí z transferu technologií BH./
          Hmm, ne.

          cejkis
          /Ostatní prvky Venomu vycházejí z transferu technologií BH./
          Hmm, ne.

        • TF_HU
          09:33 19.10.2020

          cejkis

          :-) nemá cenu se přít o takových "chujovinách". Mě by zajímalo, která a jaká jsou ta omezení, které si poslední verze Venom nese? Děkuji.

          cejkis

          :-) nemá cenu se přít o takových "chujovinách". Mě by zajímalo, která a jaká jsou ta omezení, které si poslední verze Venom nese? Děkuji.

          • cejkis
            08:51 21.10.2020

            1) UH60 byl navržen dle zásad crashworthy. Škoda, že nelze vkládat obrázky. Dal bych vám sem graf pádové rychlosti a indexu úmrtí, kde v rozsahu 20-60ft/s je přežití u UH60 max 0,3 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            1) UH60 byl navržen dle zásad crashworthy. Škoda, že nelze vkládat obrázky. Dal bych vám sem graf pádové rychlosti a indexu úmrtí, kde v rozsahu 20-60ft/s je přežití u UH60 max 0,3 zatímco u UH1 nad 40ft/s je 1,0. Ve verzi UH1Y se snažili posunout tento stav a doplnili do návrhu sedačky, úpravu nosníků lyžin a samosvorné nádrže.

            2) Dolet a možnost ESSS

            3) počet sedadel a samostatně umístěná lafeta nebránící pohybu ve dveřích výsadku
            Skrýt celý příspěvek

          • cejkis
            08:58 21.10.2020

            Třeba to bude fungovat

            https://ai2-s2-public.s3.amazo...

            Třeba to bude fungovat

            https://ai2-s2-public.s3.amazo...

          • skelet
            11:09 21.10.2020

            bez určení verze UH-1, respektive bez určení, že graf platí pro UH-1Y, je zcela k ničemu.

            bez určení verze UH-1, respektive bez určení, že graf platí pro UH-1Y, je zcela k ničemu.

        • Torong
          16:32 21.10.2020

          Cejkis:
          Ale dalo to práci něco najít, že? A stejně je to jenom ubohý pokus. Už podle grafiky to vypadá, že ten graf je srovnání UH 1H s prototypem UH 60. Takže naprosto ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Cejkis:
          Ale dalo to práci něco najít, že? A stejně je to jenom ubohý pokus. Už podle grafiky to vypadá, že ten graf je srovnání UH 1H s prototypem UH 60. Takže naprosto nevypovídající o UH1 Y, který má novou konstrukci...
          Argumenty o doletu a počtu převážených vojáků jsou nesmysl, protože UH1 má dolet a počet míst takový, jak požadovala armáda. Stejně bys mohl argumentovat, že kamion je lepší než dodávka, protože víc uveze a má delší dojezd. Akorát nevím jestli bys s takovým argumentem uspěl u kurýrů...
          No a pozice bočního střelce - opět nesmysl. Evidentně to za nevýhodu nepovažují Marines RECON a ani 43 vpr. Ale nějaký cejkis ví, že je to zásadní nedostatek.
          Skrýt celý příspěvek

          • cejkis
            21:26 21.10.2020

            Ne nedalo to práci. Mám obrázek uložený ve svém archivu a najít jej on-line nezabralo moc času.

            Však vám také píšu, že pro verzi y byly změněny sedačky a nosníky lyžin. Ovšem ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ne nedalo to práci. Mám obrázek uložený ve svém archivu a najít jej on-line nezabralo moc času.

            Však vám také píšu, že pro verzi y byly změněny sedačky a nosníky lyžin. Ovšem zbytek původního designu zůstal.

            A ten zbytek textu mne fakt rozsekal :-)) Prý armáda požadovala. To je naprosto regulérně ušité zadání na kombinaci venom viper v duchu zachraňujeme bitevní vrtulníky. Armáda dostala na výběr dvě americké nabídky a měla si vybrat. Tím byl tendr ukončen.

            US Marines žádaly v minulosti o peníze na AH64 a UH60. Kongres to 2x zamítl. Venom a Viper je odpověď v duchu vlk se nažral a koza zůstala celá.

            A na závěr doplním, že mne moc zajímá disponibilita náhradních dílů pro Venom a Viper v Evropě.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            22:14 21.10.2020

            cejkis
            /Ovšem zbytek původního designu zůstal./
            Tvar přibližně zůstal, ale konstrukce trupu byla přepracovaná.

            Ano, armáda požadovala vrtulník pro 8 vojáků. To je jeden z důvodů ...
            Zobrazit celý příspěvek

            cejkis
            /Ovšem zbytek původního designu zůstal./
            Tvar přibližně zůstal, ale konstrukce trupu byla přepracovaná.

            Ano, armáda požadovala vrtulník pro 8 vojáků. To je jeden z důvodů proč šla do menšího Venomu.
            H-1 byl vyvinut aby dostala USMC moderní vrtulníky.
            Ano, garážová a v Evropě naprosto neznámí firma Bell bude mít jistě problém dodávat náhradní díly...
            Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      19:03 18.10.2020

      /Tyhle články o posunu vrtulníků US Army ve mne vyvolávají marnost./
      Jelikož takhle verze nemá nic jiného než měl Venom už před deseti lety. Tak nevím z čeho tyhle pocity vychází.

      /Tyhle články o posunu vrtulníků US Army ve mne vyvolávají marnost./
      Jelikož takhle verze nemá nic jiného než měl Venom už před deseti lety. Tak nevím z čeho tyhle pocity vychází.

  • RiMr71
    07:28 16.10.2020

    "Armádní letectvo má těchto vrtulníků obrovské počty."

    Slušelo by se uvést jaké...

    "Armádní letectvo má těchto vrtulníků obrovské počty."

    Slušelo by se uvést jaké...

    • Miroslav
      09:31 16.10.2020

      Na konci článku je to uvedené a aj kolko bude trvať prestavba pri kapacite tej linky

      Na konci článku je to uvedené a aj kolko bude trvať prestavba pri kapacite tej linky

      • RiMr71
        21:20 17.10.2020

        Pise se "Modernizací projde 760 vrtulníků UH-60L. "

        A to jsou ty obrovske pocty? Budou modernizovane vsechny "Limy"?

        Kdyby bylo napsano "Modernizací projde vsech v soucasnosti ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Pise se "Modernizací projde 760 vrtulníků UH-60L. "

        A to jsou ty obrovske pocty? Budou modernizovane vsechny "Limy"?

        Kdyby bylo napsano "Modernizací projde vsech v soucasnosti provozovanych 760 vrtulníků UH-60L. " bylo by to jednoznacne. Takto neni. Nijak me to netrapi, ale jen poskytuju autorovi zpetnou vazbu. Tot vse. Hawgh.
        Skrýt celý příspěvek

  • tctx
    20:26 15.10.2020

    Limonadove UH-60..? :))

    Limonadove UH-60..? :))

  • ggtt
    17:26 15.10.2020

    ok.. a aky je rozdiel medzi M a V?

    ok.. a aky je rozdiel medzi M a V?

    • Hawk
      17:40 15.10.2020

      "M" je nově vyráběná verze s kompletní moderní digitální avionikou a tomu uzpůsobeným drakem a vybavením. "V" je modernizace původních analogových vrtulníků na digitální v rámci ...
      Zobrazit celý příspěvek

      "M" je nově vyráběná verze s kompletní moderní digitální avionikou a tomu uzpůsobeným drakem a vybavením. "V" je modernizace původních analogových vrtulníků na digitální v rámci střednědobých modernizací (MLU).
      Skrýt celý příspěvek