Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo

S-97 Raider. / Sikorsky Aicraft

Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého víceúčelového vrtulníku S-97 Raider. Vrtulník díky své unikátní koncepci vyniká především velmi vysokou cestovní rychlostí a vynikajícími manévrovacími schopnostmi.

S-97 Raider předobraz vrtulníků U.S. Army?

Původně S-97 Raider se měl zúčastnit programu americké armády (U.S. Army) AAS (Armed Aerial Scout). Program AAS s rozpočtem 16 miliard dolarů hledal náhradu za lehké vrtulníky OH-58 Kiowa. Díky rozpočtovým škrtům však armáda program AAS ukončila.

V současné době se uvažuje o vyřazení všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa z výzbroje bez náhrady a předání průzkumných úkolů vrtulníkům AH-64E Apache Guardian. Další možností je vývoj čistě průzkumné verze v rámci ambicozního programu FVL (Future Vertical Lift).

Sikorsky S-97 Raider však díky svým parametrům nepochybeně osloví nejen americkou armádu, ale i další zákazníky z celého světa. Kromě bitevních a průzkumných úkolů lze S-97 Raider využít k záchranným operacím (MEDEVAC, Search and Rescude), jako blízkou palebnou podporu, dokonce pro bezpilotní aplikace. Není vyloučena ani civilní verze pro policejní nebo záchranné složky.

Zkušenosti s vývojem a provozem S-97 Raider navíc Sikorsky využije pro stavbu většího vrtulníku SB-1 Defiant. Před pár měsíci koncepce SB-1 Definat uspěla v programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator).

V rámci programu JMR (Joint Multi-Role) Sikorsky/Boeing a Bell Helicopters postaví mezi roky 2017 až 2019 technologické demonstrátory víceúčelových vrtulníků. Vzniklé stroje ponesou označení „X" - znak experimentálních strojů Spojených států.

Program JMR slouží především k prozkoumání nejmodernějších technologií a konceptů strojů s kolmým startem a přistáním. Americká armáda díky programu JMR získá potřebné know-how a pomůže tak sama sobě lépe specifikovat požadavky pro navazující program FVL.

S-97 Raider S-97 Raider zaujme štíhlou a elegantní konstrukcí. / Sikorsky Aicraft

S-97 Raider se představuje

Minulý týden ve středu si mohli návštěvníci vrtulník S-97 Raider poprvé prohlédnout naživo ve výrobním závodě firmy Sikorsky ve městě West Palm Beach, Florida. Jedná se o jeden z dvojice technologických demonstrátorů určených pro testovací potřeby. První let se očekává v listopadu a největší objem testovacích letů je naplánován na rok 2015.

„Raider je zcela nový vrtulník se zcela novou konfigurací,“ řekl během slavnostního ceremoniálu Mark Mille, víceprezident oddělení pro výzkum a vývoj v Sikorsky Aicraft. „Neviděli jsme nic podobného za posledních 30 let.“

S-97 Raider navazuje na zkušenosti firmy Sikorsky s vývojem a testy technologického demonstrátoru X2. Stroj X2 unikátním způsobem kombinoval protiběžné koaxiální rotory a tlačnou vrtulí na zádi.

Použití koaxiálních rotorů plní u S-97 Raider několik funkcí. Velkou výhodou je o 13 až 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Kladem je také vynikající letová stabilita a precizní ovládání.

Koaxiální rotory můžeme vidět například u ruských vrtulníků Kamov. Unikátním rysem S-97 Raider je ale použití tlačné vrtule, která umožňuje S-97 Raider (a v budoucnu i SB-1 Defiant) dosáhnout velmi vysokých rychlostí, za fyzikálními možnostmi klasických současných vrtulníků.

Maximální rychlost S-97 Raider je 463 km/h (250 uzlů/h). Cestovní rychlost je 407 km/h (220 uzlů/h), tedy téměř dvakrát větší než dosahují vrtulníky klasické konstrukce. Koaxiální uspořádaní snižuje také vibrace, hlučnost a umožňuje provádět operace v teplém a vysokohorském prostředí, kde klasické vrtulníky rychle ztrácejí výkon.

Kromě originálního uspořádání rotorů a vrtule vyniká S-97 Raider i monolitním trupem z uhlíkových kompozitních materiálů. Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha je slepená z kompozitní tkaniny a poté vytvrzena v obří peci. Výsledkem je výjimečně lehká, pevná konstrukce s dlouhou životností.

Maximální startovací hmotnost S-97 Raider je 4990 kg. Dolet s interními nádržemi je 600 kilometrů. Pod křídla je možné umístit zbraňové systémy (kulomety, neřízené/řízené rakety) nebo přídavné nádrže.

Zdroj: DefenseTech, FoxtrotAplha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

AVX: Vrtulník budoucnosti pro americkou armádu

Americká armáda v rámci programů JMR (Joint Multi-Role) a navazujícího FVL (Future Vertical Lift) ...

REPORTÁŽ: Vrtulníkový guru LOM PRAHA s.p.

LOM PRAHA,s.p., je významný český státní podnik zajišťující kompletní technickou podporu životního ...

Bitevní vrtulníky Ka-52K pro lodě Mistral

Ruské námořnictvo se připravuje na zavedení prvních útočných a průzkumných námořních vrtulníků Kamov ...

Nové vrtulníky MH-47G Chinook pro speciální operace

Americké Velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) převzalo první nový ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    11:44 09.10.2014

    Paradoxem je,že na většinu potenciálních protivníků by bohatě stačilo na koupit nejnovější verze F-16 a F-15 a na dvacet let by byl klid..

  • Poryv
    13:46 08.10.2014

    Elegantní design. Tohle je budoucnost vrtulníků, tuhé rotory, tlačné vrtule, výrazně vyšší rychlosti...

  • Nuda
    10:08 08.10.2014

    Tady skutečně nejde o to jestli bitevní letadlo je bitevní nebo jiné, jde tu o peníze, letová hodina f-35=cca 22 000USD, A-10=cca 1 100USD. A-10 může velkou část techniky ničit svým kanónem což je téměř zadarmo, ale teď jsme v situaci kdy RAF provede úder na pik-up IS za 4 000liber bombou za 90 000liber což je mírně řečeno dost neekonomické, A-10 by jich zničila násobně víc za mizivé náklady.

    Co se týče ekonomiky USA, je potřeba kouknout se na reálnou ekonomiku, která vůbec neroste a "růst" se ve skutečnosti projevuje jen pomalou devalvací dolaru a tím, že se USA zadlužuje o 15% HDP ročně, také je to spůsebeno růstem bank, které ale jsou jen na obtíž.

    CO se týče vývoje- v době vývoje F-35 už létala F-22 to znamená že to měli dost zjednodušený, a i tak byla cena šílená. Dále je pak potřeba se zeptat jestli sám Lokheed chce aby byl ten vrtulník levný-čím víc bude stát tím větší bude provize.

  • Arccos
    10:20 07.10.2014

    Ovšem ohledně ceny a vývoje má tento vrtulník oproti třeba vývoji F-35 jednu dost značnou výhodu: Už teď existuje funkční technologický demonstrátor, ufinancovaný výrobcem samotným. Nešlo tedy o strašlivé sumy, které postupně polykal program JSF, tudíž ani koncová cena by nemusela být tak hrozivá.
    Mimochodem ani cena F-35 nakonec nemusí být tak vysoká, záleží na počtu vyrobených kusů.
    Jinak ale souhlasím s tím, že nahrazovat specializované stroje univerzálními je chyba. Speciální Apache s celým jeho designem podřízeným jedinému účelu nemůže plně nahradit nějaký univerzál. Už teď je na S-97 vidět několik zjevných nevýhod: Špatný výhled posádky, menší (žádné?) pancéřování, zbytečně velký trup...
    Podobně zcestné jako plánované vyřazení A-10 a jejich nahrazení F-35tkou. Nic proti schopnostem F-35, ale bitevní letadlo je bitevní letadlo.

  • Matesaax
    23:49 06.10.2014

    Stroj to bude rozhodně zajímavý,nicméně souhlasím s Nudou,že cena asi nebude zrovna nízká.Američané poslední dobou začínají vyrábět samé hight tech stroje na které však bude málokdo mít,takže budou dost obtížně hledat zákazníky.Je to vidět na zminované F-35,která rozhodně nebude pro každého dostupná a F-15 či F-18E také nepatří k levným či provozně nenáročným letounům,které si bude moci každý dovolit.

  • shal
    21:33 06.10.2014

    Nuda: No ekonomika USA je na tom popravdě lépe než sami čekali. Nezaměstnanost klesá rychleji než kde kdo očekával a HDP roste taky rychleji než se předpovídalo. Velký vliv má na to frakování a s tím velmi nízké ceny energií. Ty se po té dále podepisují jak ve spotřebě, tak v investicích v energeticky náročných koncernech v oborech jako jsou ocelářský, petrochemický a sklářský a to se samozřejmě přelévá do celé ekonomiky. Nehledě na ty peníze které šetří za dovozy ropy.

  • Nuda
    18:16 06.10.2014

    Vypadá skvěle, ale bojím se toho joint, až moc mi to připomíná JSF a mám zlou předtuchu že to tak dopadne, je možná úžasný, ale zajímala by mě cena-ta asi nebude idilická a určitě naroste, k tomu nevíme jak na tom bude ekonomika USA (asi špatně) a k tomu ještě určitě protikandidát nafoukne bublinu o tom že řešení je ruské což je pro američany stejné jako hrozné.
    Dále mi pak vadí ta neustálá americká posedlost tím sjednocováním: společný bojový leteoun, společný vrtulník, loď pro všechno od boje proti ponorkám po lov min (nevim co budou dělat když budou potřebovat lovit miny i hlídkovat proti ponorkám.

  • flanker.jirka
    17:20 06.10.2014

    Konečně slušný nástupce stávajících vrtulníků.

  • RiMr71
    11:19 06.10.2014

    ...zdají se mi ty rotory dost blízko u sebe, ale tak určitě to boys mají dobře spočítané aby se jim to nepotkalo nebo nepromáchlo až na trup při těch plánovaných manévrech ve vysoké rychlosti...

    A k tomu lepení :)
    Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha slepená z kompozitní tkaniny..."

    Velmi nešťastný překlad a popis. Myslím, že zdejší čtenáři slovní spojení "laminování do formy" pochopí :)
    Takto to působí spíš jak popis výroby stanu... :)

    MImochodem stejně je vyráběn V-22. TO je taky takový létající kajak... :)