Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo

S-97 Raider. / Sikorsky Aicraft

Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého víceúčelového vrtulníku S-97 Raider. Vrtulník díky své unikátní koncepci vyniká především velmi vysokou cestovní rychlostí a vynikajícími manévrovacími schopnostmi.

S-97 Raider předobraz vrtulníků U.S. Army?

Původně S-97 Raider se měl zúčastnit programu americké armády (U.S. Army) AAS (Armed Aerial Scout). Program AAS s rozpočtem 16 miliard dolarů hledal náhradu za lehké vrtulníky OH-58 Kiowa. Díky rozpočtovým škrtům však armáda program AAS ukončila.

V současné době se uvažuje o vyřazení všech 818 vrtulníků OH-58 Kiowa z výzbroje bez náhrady a předání průzkumných úkolů vrtulníkům AH-64E Apache Guardian. Další možností je vývoj čistě průzkumné verze v rámci ambicozního programu FVL (Future Vertical Lift).

Sikorsky S-97 Raider však díky svým parametrům nepochybeně osloví nejen americkou armádu, ale i další zákazníky z celého světa. Kromě bitevních a průzkumných úkolů lze S-97 Raider využít k záchranným operacím (MEDEVAC, Search and Rescude), jako blízkou palebnou podporu, dokonce pro bezpilotní aplikace. Není vyloučena ani civilní verze pro policejní nebo záchranné složky.

Zkušenosti s vývojem a provozem S-97 Raider navíc Sikorsky využije pro stavbu většího vrtulníku SB-1 Defiant. Před pár měsíci koncepce SB-1 Definat uspěla v programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator).

V rámci programu JMR (Joint Multi-Role) Sikorsky/Boeing a Bell Helicopters postaví mezi roky 2017 až 2019 technologické demonstrátory víceúčelových vrtulníků. Vzniklé stroje ponesou označení „X" - znak experimentálních strojů Spojených států.

Program JMR slouží především k prozkoumání nejmodernějších technologií a konceptů strojů s kolmým startem a přistáním. Americká armáda díky programu JMR získá potřebné know-how a pomůže tak sama sobě lépe specifikovat požadavky pro navazující program FVL.

S-97 Raider S-97 Raider zaujme štíhlou a elegantní konstrukcí. / Sikorsky Aicraft

S-97 Raider se představuje

Minulý týden ve středu si mohli návštěvníci vrtulník S-97 Raider poprvé prohlédnout naživo ve výrobním závodě firmy Sikorsky ve městě West Palm Beach, Florida. Jedná se o jeden z dvojice technologických demonstrátorů určených pro testovací potřeby. První let se očekává v listopadu a největší objem testovacích letů je naplánován na rok 2015.

„Raider je zcela nový vrtulník se zcela novou konfigurací,“ řekl během slavnostního ceremoniálu Mark Mille, víceprezident oddělení pro výzkum a vývoj v Sikorsky Aicraft. „Neviděli jsme nic podobného za posledních 30 let.“

S-97 Raider navazuje na zkušenosti firmy Sikorsky s vývojem a testy technologického demonstrátoru X2. Stroj X2 unikátním způsobem kombinoval protiběžné koaxiální rotory a tlačnou vrtulí na zádi.

Použití koaxiálních rotorů plní u S-97 Raider několik funkcí. Velkou výhodou je o 13 až 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Kladem je také vynikající letová stabilita a precizní ovládání.

Koaxiální rotory můžeme vidět například u ruských vrtulníků Kamov. Unikátním rysem S-97 Raider je ale použití tlačné vrtule, která umožňuje S-97 Raider (a v budoucnu i SB-1 Defiant) dosáhnout velmi vysokých rychlostí, za fyzikálními možnostmi klasických současných vrtulníků.

Maximální rychlost S-97 Raider je 463 km/h (250 uzlů/h). Cestovní rychlost je 407 km/h (220 uzlů/h), tedy téměř dvakrát větší než dosahují vrtulníky klasické konstrukce. Koaxiální uspořádaní snižuje také vibrace, hlučnost a umožňuje provádět operace v teplém a vysokohorském prostředí, kde klasické vrtulníky rychle ztrácejí výkon.

Kromě originálního uspořádání rotorů a vrtule vyniká S-97 Raider i monolitním trupem z uhlíkových kompozitních materiálů. Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha je slepená z kompozitní tkaniny a poté vytvrzena v obří peci. Výsledkem je výjimečně lehká, pevná konstrukce s dlouhou životností.

Maximální startovací hmotnost S-97 Raider je 4990 kg. Dolet s interními nádržemi je 600 kilometrů. Pod křídla je možné umístit zbraňové systémy (kulomety, neřízené/řízené rakety) nebo přídavné nádrže.

Zdroj: DefenseTech, FoxtrotAplha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

AVX: Vrtulník budoucnosti pro americkou armádu

Americká armáda v rámci programů JMR (Joint Multi-Role) a navazujícího FVL (Future Vertical Lift) ...

REPORTÁŽ: Vrtulníkový guru LOM PRAHA s.p.

LOM PRAHA,s.p., je významný český státní podnik zajišťující kompletní technickou podporu životního ...

Bitevní vrtulníky Ka-52K pro lodě Mistral

Ruské námořnictvo se připravuje na zavedení prvních útočných a průzkumných námořních vrtulníků Kamov ...

Nové vrtulníky MH-47G Chinook pro speciální operace

Americké Velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) převzalo první nový ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    11:44 09.10.2014

    Paradoxem je,že na většinu potenciálních protivníků by bohatě stačilo na koupit nejnovější verze F-16 a F-15 a na dvacet let by byl klid..

    Paradoxem je,že na většinu potenciálních protivníků by bohatě stačilo na koupit nejnovější verze F-16 a F-15 a na dvacet let by byl klid..

  • Poryv
    13:46 08.10.2014

    Elegantní design. Tohle je budoucnost vrtulníků, tuhé rotory, tlačné vrtule, výrazně vyšší rychlosti...

    Elegantní design. Tohle je budoucnost vrtulníků, tuhé rotory, tlačné vrtule, výrazně vyšší rychlosti...

  • Nuda
    10:08 08.10.2014

    Tady skutečně nejde o to jestli bitevní letadlo je bitevní nebo jiné, jde tu o peníze, letová hodina f-35=cca 22 000USD, A-10=cca 1 100USD. A-10 může velkou část techniky ničit ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tady skutečně nejde o to jestli bitevní letadlo je bitevní nebo jiné, jde tu o peníze, letová hodina f-35=cca 22 000USD, A-10=cca 1 100USD. A-10 může velkou část techniky ničit svým kanónem což je téměř zadarmo, ale teď jsme v situaci kdy RAF provede úder na pik-up IS za 4 000liber bombou za 90 000liber což je mírně řečeno dost neekonomické, A-10 by jich zničila násobně víc za mizivé náklady.

    Co se týče ekonomiky USA, je potřeba kouknout se na reálnou ekonomiku, která vůbec neroste a "růst" se ve skutečnosti projevuje jen pomalou devalvací dolaru a tím, že se USA zadlužuje o 15% HDP ročně, také je to spůsebeno růstem bank, které ale jsou jen na obtíž.

    CO se týče vývoje- v době vývoje F-35 už létala F-22 to znamená že to měli dost zjednodušený, a i tak byla cena šílená. Dále je pak potřeba se zeptat jestli sám Lokheed chce aby byl ten vrtulník levný-čím víc bude stát tím větší bude provize.
    Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    10:20 07.10.2014

    Ovšem ohledně ceny a vývoje má tento vrtulník oproti třeba vývoji F-35 jednu dost značnou výhodu: Už teď existuje funkční technologický demonstrátor, ufinancovaný výrobcem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ovšem ohledně ceny a vývoje má tento vrtulník oproti třeba vývoji F-35 jednu dost značnou výhodu: Už teď existuje funkční technologický demonstrátor, ufinancovaný výrobcem samotným. Nešlo tedy o strašlivé sumy, které postupně polykal program JSF, tudíž ani koncová cena by nemusela být tak hrozivá.
    Mimochodem ani cena F-35 nakonec nemusí být tak vysoká, záleží na počtu vyrobených kusů.
    Jinak ale souhlasím s tím, že nahrazovat specializované stroje univerzálními je chyba. Speciální Apache s celým jeho designem podřízeným jedinému účelu nemůže plně nahradit nějaký univerzál. Už teď je na S-97 vidět několik zjevných nevýhod: Špatný výhled posádky, menší (žádné?) pancéřování, zbytečně velký trup...
    Podobně zcestné jako plánované vyřazení A-10 a jejich nahrazení F-35tkou. Nic proti schopnostem F-35, ale bitevní letadlo je bitevní letadlo.
    Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    23:49 06.10.2014

    Stroj to bude rozhodně zajímavý,nicméně souhlasím s Nudou,že cena asi nebude zrovna nízká.Američané poslední dobou začínají vyrábět samé hight tech stroje na které však bude ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Stroj to bude rozhodně zajímavý,nicméně souhlasím s Nudou,že cena asi nebude zrovna nízká.Američané poslední dobou začínají vyrábět samé hight tech stroje na které však bude málokdo mít,takže budou dost obtížně hledat zákazníky.Je to vidět na zminované F-35,která rozhodně nebude pro každého dostupná a F-15 či F-18E také nepatří k levným či provozně nenáročným letounům,které si bude moci každý dovolit.
    Skrýt celý příspěvek

  • shal
    21:33 06.10.2014

    Nuda: No ekonomika USA je na tom popravdě lépe než sami čekali. Nezaměstnanost klesá rychleji než kde kdo očekával a HDP roste taky rychleji než se předpovídalo. Velký vliv má na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nuda: No ekonomika USA je na tom popravdě lépe než sami čekali. Nezaměstnanost klesá rychleji než kde kdo očekával a HDP roste taky rychleji než se předpovídalo. Velký vliv má na to frakování a s tím velmi nízké ceny energií. Ty se po té dále podepisují jak ve spotřebě, tak v investicích v energeticky náročných koncernech v oborech jako jsou ocelářský, petrochemický a sklářský a to se samozřejmě přelévá do celé ekonomiky. Nehledě na ty peníze které šetří za dovozy ropy.
    Skrýt celý příspěvek

  • Nuda
    18:16 06.10.2014

    Vypadá skvěle, ale bojím se toho joint, až moc mi to připomíná JSF a mám zlou předtuchu že to tak dopadne, je možná úžasný, ale zajímala by mě cena-ta asi nebude idilická a určitě ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá skvěle, ale bojím se toho joint, až moc mi to připomíná JSF a mám zlou předtuchu že to tak dopadne, je možná úžasný, ale zajímala by mě cena-ta asi nebude idilická a určitě naroste, k tomu nevíme jak na tom bude ekonomika USA (asi špatně) a k tomu ještě určitě protikandidát nafoukne bublinu o tom že řešení je ruské což je pro američany stejné jako hrozné.
    Dále mi pak vadí ta neustálá americká posedlost tím sjednocováním: společný bojový leteoun, společný vrtulník, loď pro všechno od boje proti ponorkám po lov min (nevim co budou dělat když budou potřebovat lovit miny i hlídkovat proti ponorkám.
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:20 06.10.2014

    Konečně slušný nástupce stávajících vrtulníků.

    Konečně slušný nástupce stávajících vrtulníků.

  • RiMr71
    11:19 06.10.2014

    ...zdají se mi ty rotory dost blízko u sebe, ale tak určitě to boys mají dobře spočítané aby se jim to nepotkalo nebo nepromáchlo až na trup při těch plánovaných manévrech ve ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ...zdají se mi ty rotory dost blízko u sebe, ale tak určitě to boys mají dobře spočítané aby se jim to nepotkalo nebo nepromáchlo až na trup při těch plánovaných manévrech ve vysoké rychlosti...

    A k tomu lepení :)
    Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha slepená z kompozitní tkaniny..."

    Velmi nešťastný překlad a popis. Myslím, že zdejší čtenáři slovní spojení "laminování do formy" pochopí :)
    Takto to působí spíš jak popis výroby stanu... :)

    MImochodem stejně je vyráběn V-22. TO je taky takový létající kajak... :)
    Skrýt celý příspěvek