Vrtulníky AH-64 Apache favoritem polského programu Kruk

AH-64D Apache Longbow
WAH-64D Apache Longbow armády Velké Británie; větší foto / Public Domain

Do konce června polské ministerstvo obrany rozhodne o vítězi programu Kruk. V rámci programu Kruk Polsko plánuje získat 24 bitevních vrtulníků západní výroby. Podle polského deníku Gazeta Prawna je jasným favoritem americký bitevní vrtulník AH-64 Apache.

Nový polský bitevní vrtulník do července

Polská armáda v současné době provozuje 29 bitevních vrtulníků Mi-24. Již v roce 2017 (2018) začnou Mi-24 nahrazovat nové bitevní vrtulníky. Polsko plánuje za 24 nových vrtulníků vydat až 6 miliard zlotých (37 miliard Kč).

Bitevní stroje polská armáda dostane dříve než předpokládala. V roce 2012 tehdejší náčelník polského generálního štábu oznámil zahájení výběrového řízení v roce 2018. První vrtulníky chtěli Poláci získat až v roce 2020. Krize na Ukrajině však urychlila celkovou modernizaci polské armády.

„Program Kruk je jedním z nejdůležitějších položek technického modernizačního plánu. Zrychlení tohoto programu je do značné míry způsobeno zhoršením bezpečnostní situace v našem regionu. Rozhodli jsme se dát přednost programům zvyšující náš zastrašující potenciál," řekl v roce 2014 Czesław Mroczek, tehdejší státní tajemník polského ministerstva obrany.

O vítězi programu Kruk se rozhodne před červencovým summitem NATO ve Varšavě (8. až 9. července). Podle deníku Gazeta Prawna, který se odvolává na dva nezávislé zdroje (civilní a vojenský), polské ministerstvo zvolí americký typ AH-64 Apache od firmy Boeing. Informaci od deníku Gazeta Prawna převzala nejen polská média, ale i zahraniční (Defense News).

Třetina vrtulníků podle deníku dodá přímo Boeing, zbytek vznikne v polských leteckých závodech v Lodži WZL-1 (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1). WZL-1 vlastní obří Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa), která sdružuje 60 společností a zaměstnává 17 500 lidí.

"Bylo dokončeno vypracování taktických a technických požadavků a do konce června bude rozhodnuto o způsobu získání vrtulníků. Pokud se konají takové jednání (o dodávce AH-64 Apache a jeho výrobě v Polsku - pozn. red.), konají se bez účasti ministerstva obrany. Tato otázka má být směřována na PGZ, která jedná s Boeingem o spolupráci," vysvětluje na dotaz deníku Bartholomew Misiewicz, mluvčí ministerstva obrany.

PGZ na dotaz nereagovala a Boeing odmítl přímo komentovat výběrové řízení před podpisem dohody. "Máme ale velký zájem o program Kruk. Chceme zvýšit možnosti polské obrany, posílit polsko-americké vzájemné vztahy a dále rozvíjet naší spolupráci s polským obranným průmyslem," uvedl v reakci Stanley Prusinski, ředitel Boeingu pro střední a východní Evropu.

AH-64 v akci v Afghánistánu.

Apache nejdražší, ale... 

O polský program Kruk projevují zájem čtyři firmy - Boeing nabízí typ AH-64 Apache, americký Bell AH-1Z Viper, francouzský Airbus typ Tiger a turecký TAI typ T 129 Atak (derivát italské Mangusty). Všechny čtyři firmy slibují široké zapojení polského průmyslu a montáž vrtulníků v Polsku.

Samozřejmě velkou roli hrají náklady, nejen za nákup samotných vrtulníků, ale také za provoz (údržba, opravy), náklady na vybudování veškerého pozemního zabezpečení (servisní, provozní, školicí, atd.), nákup obslužné techniky, vybavení pro piloty a samozřejmě zbraně.

Například jednotková cena nového AH-64E Guardian pro americkou armádu dosahuje 35 milionů dolarů. Avšak v této ceně není balíček logistiky, neboť americká armáda má již veškeré zázemí pro provoz vrtulníků AH-64 k dispozici.

Pro porovnání, před časem Indie podepsala smlouvu na nákup 22 vrtulníků Apache a 15 těžkých dopravních strojů Chinook. Hodnota obchodu dosáhla 2,5 miliardy dolarů (9,5 miliardy zlotých).

Vrtulníky Apache jsou pro Polsko nejdražším řešením. Na druhou stranu Apache (AH-64E) jsou nejpokročilejší bitevní vrtulníky na trhu a jsou navíc otestovány ve stovkách bojových misí po celém světě, ve všech klimatických podmínkách.

"Apache je nejdražší produkt z čtveřice vrtulníků, které jsou nám nabízeny. Ale je to osvědčený a zralý produkt - má již několik generací. Zajímavým způsobem ho kupovali Indové od Američanů. Část získali díky mezivládnímu programu Foreign Military Sales (americký vládní program podpory spojeneckým zemím - pozn .red.) a část přímo od firmy Boeing. Díky tomu získali značné ekonomické výhody, které vyjednali přímo s výrobcem," říká Mariusz Cielma z DziennikZbrojny.pl

Paralelně s nákupem bitevních vrtulníků v Polsku běží program nákupu víceúčelových vrtulníků. Před časem polské ministerstvo obrany vycouvalo (alespoň mediálně) z nákupu vrtulníků H225M Caracal od firmy Airbus.

Další postup je těžké určit, protože polské ministerstvo obrany v této oblasti často mění koncepce i další kroky. Podle deníku Gazeta Prawna je však nyní pravděpodobné, že polské ministerstvo obrany nakonec nakoupí více typů vrtulníků - pravděpodobně H225M Caracal, ale také UH-60 Blackhawk nebo domácí typ W-3PL Głuszec.

Zdroj: Gazeta Prawna

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Průlom v polsko-českém projektu bojového vozidla pěchoty?

Podle polského vojenského magazínu Defence24 polské ministerstvo obrany vážně zvažuje nákup ...

Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do ...

Polsko kupuje samohybné minomety Rak

Podle deníku IHS Janes, s odkazem na zdroje z polského průmyslu, ministerstvo obrany našich ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jara
    20:49 01.04.2018

    Napadá mě že program Kruk byl zpožděn nebo zrušen ? Děkuji za případnou odpověď

  • TF_HU
    14:29 28.04.2016

    ...kazd...tušíte vůbec jaký je rozdíl mezi transportním letem, přeletem, výcvikovým letem a třeba jaký je rozdíl ve vzdušném prostoru, jak je řízen?

  • TF_HU
    14:25 28.04.2016

    ...tady snad ani nemá cenu odpovídat. To je zase výkřiků bez faktů...

  • Jura99
    19:25 27.04.2016

    Zvláštní, že pozemní ZZS provozuje výhradně veřejný sektor (kraje), tak proč by LZS měl provozovat soukromník, který navíc nikdy nebude disponovat takovou legislativní oporou jako vojáci?

  • cejkis
    13:28 27.04.2016

    4 Kazd

    O tom kdo plácá nesmysly nechť si rozhodnou čtenáři.

    Podsouváte mi debatu o letových hodinách, Kalouskovi, výměně strojů v 90. letech. Toho se účastnit nehodlám.
    Co se týká použití NVG u civilních provozovatelů, je to opravdu pro ně v některých případech přínos. Já ovšem psal o legislativě, o předpisech JAR. Civilní provozovatel přistáním v neznámem terénu v noci porušuje předpis. Proto se v noci plánují tzv. sekundární lety.

    A diplomaticky řečeno, nebudu psát, že plácáte bláboly, ale mám vážné pochybnosti o možnosti použití NVG při nočním přistání u dopravní nehody osvětelné mraky blikajících majáků a umělého osvětlení.

    Dále k otázce či polemice na téma, co si stát či pojišťovny objednají. Plátci zdravotního pojištění se objednávají LZS. Fakt, že většina peněz směrem k soukromým přepravcům je hrazena paušálem za pohotovost a mnohem menší díl je hrazen za samotný let a to vše ve spojení s možností odmítnou let, vytváří prostředí, které nenutí civilní provozovatele kupovat stroje vybavených do ztížených meteopodmínek. Tedy na závěr když už civilní provozovatel odmítl, volá operátorka armádní SAR s žádostí o let ve prospěch LZS.

    Ideální řešení pro ČR je vytvořit státní společnost pod dikcí ministerstva obrany a provozovat LZS armádou. Piloty točit mezi vojenskými a LZS lety. Bohužel, toto řešení neumožňuje přínos do stranických pokladen. A v tom je celý problém.

    Samotné finanční hodnocení výše uvedené varianty a prodloužení stávajících smluv je jen o počtu let na které hodnocení počítáte. Pokud stávající provozovatelé do takovéhoto hodnocení promítnou již částečně odepsané stroje, ktežto armáda bude muset stroje nakoupit či modernizovat, pokud to hodnotíte na 8 let vyjdou lépe civilní provozovatelé. Pokud to budete hodnotit na delší časový horizont a promítnete do výpočtu náklady civilních přepravců na obnovodu letového parku, celé hodnocení vyjde opačně.

    Tedy podle stranické knížky si odpovědní zvolí počet let.

  • kazd
    10:01 27.04.2016

    Cejkis:
    plácáte nesmysly
    jde je o to co si zdravotní pojišťovny /stát objednají

    Samozřejmě můžete nadále věřit tomu, jak Kalousek díky geniální výměně Mig 29 za Sokol vytvořil nejlepší vrtulníkovou LZS na světě.
    Skutečnost je však jiná.

    Ano nadále můžeme budovat armádu dle socialistického vzoru, kde se budou počítat nalétané hodiny jako u hokynáře. Že ta nalétaná hodina je triviální let nebo let, který vojenskému pilotu nic nedá řešit nebudem, že.
    Za socíku se vozilí sportovci dukly (volejbalisti atd.) po republice na zápasy vojenskýma letadlama několikrát týdně. To jsme museli mít asi nejlepší piloty na světě.
    Viz. kritika NATO na naše piloty - neodpovídající hodiny:

    (zástupce velitele Vzdušných sil Ivan Čech) : "Faktem totiž je, že zatímco český pilot je už zhruba pět minut po startu ve cvičném prostoru, například americkým letcům z mnoha základen trvá let do výcvikového prostoru i půlhodinu a jen samotnou „cestou do práce“ stráví v součtu ve vzduchu podstatně více času."

    toto bych nominoval na blábol roku - byl ten exot vůbec v USA, ví jak probíhá výcvik USAF? Přál bych mu sedět na terminálu v Honolulu když tam protahují F22.
    ------------------------------

    http://zpravodajstvi.olomouc.c...

    Letečtí záchranáři v Olomouckém kraji dostali do výbavy nové brýle pro noční vidění, díky nimž mohou se svým vrtulníkem vzlétnout k lidem s vážnými zdravotními problémy také po setmění. Systém nočního vidění pilotům umožňuje přistávat ve tmě i v neznámém terénu. Díky brýlím můžeme teď přistát přímo na místě události. To je klíčové,” vysvětluje lékař a náměstek ředitele záchranné služby Petr Šmejkal. Brýle se podle něj ještě více “hodí” na podzim a v zimě.

  • Jura99
    08:29 27.04.2016

    Matesaax: Poláci provozují stroje až do konce technické životnosti, mají v provozu i Su-22. U nás to tak není (viz. plán vyřadit poměrně nové Mi-35) a zajímavé je, že i ten muzejní Mig-29A, co se letos poprvé ukáže v expozici ve Kbelích, nalétal v ČSLA a OSSR pouhých 237hodin, to ještě zdaleka nevyčerpal své možnosti (asi 800hodin před generálkou). Ta polská modernizace 16 strojů Mig-29 stála asi 1mld. Kč a znamenala "pouze" novou navigaci a komunikaci. Zbraně a nejspíš i radar zůstávají stejné, tedy nevyhovující, s krátkým dosahem.

  • skelet
    07:29 27.04.2016

    H135 má meteo radar v nabídce, stačí si ho zaplatit.
    Námraza je problém, ale je otázkou jestli kvůli ní držet ve službě vrtulníky velikosti W-3. Do menších vrtulníků se to zkrátka nemontuje (včetně H145).

  • cejkis
    23:49 26.04.2016

    Létání v podmínkách námrazy u civilních provozovatelů není problém legislativy, ale typu strojů.

    Absence meteoradarů na jejich EC135 rovněž.

    A nemožnost podle civilního EU předpisu přistávat v noci mimo letiště je pro civilní provozovatele rovněž problém.

    V konečném důsledku je to takový typický Julínko cikrtovský problém a odvedené peníze do stranické pokladny.

    No nic, raději debatujme o AČR než o ministerstvu zdravotnictví.

  • Matesaax
    18:15 26.04.2016

    Jura:V Polsku naše Migy ještě stále létají a dokonce část prochází modernizací,takže jejich bojová hodnota není nulová.
    Ohledně provozu LZS se Sokoly myslím,že nelze úplně srovnávat komerční provozovatele a jedinou vojenskou stanici v Líních,která má Sokoly.Jednak armádě až tolik nezáleží na ekonomice provozu a navíc provoz LZS je vhodný pro výcvik pilotů.Jiná věc by byla,kdyby armáda měla provozovat třeba celou LZS,to už by pak bylo vhodné použít jiný ekonomičtější typ.

  • kazd
    10:11 26.04.2016

    Cejkis:

    tuto argumentaci používají zastánci sokolů x let. Je to stejné jako dřívější výběrové řízení státní správy na auta, kde kombinace, kufru, motoru a výkonu dala ve výsledku vždy Octavii.
    Všude v Evropě to běží na bázi AW 109, EC 135... dokonce i v Polsku obnovují HEMS pomocí EC 135 , tak proč proboha zase vymýšlet českou cestu.

    http://www.lpr.com.pl/en/onas....

    Cztery nowe śmigłowce H135 (wcześniejsza nazwa EC 135) zasiliły flotę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Pomyślnie przebiegły grudniowe odbiory techniczne w fabryce producenta w Niemczech i maszyny przebazowano już do siedziby SP ZOZ LPR w Warszawie.
    Umowę na zakup śmigłowców podpisano 4 sierpnia br. z dostawcą Airbus Helicopters, który przedstawił najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym. Dotychczas w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym wykorzystywane były 23 maszyny EC 135 P2+. Nowe śmigłowce dostarczono w wersji P3 zmodyfikowanej do uzyskiwania lepszych osiągów. Wyglądem niemal się nie różnią, choć charakterystyczny jest brak tzw. bumpera (płozy ogonowej) i brak pionowych płyt brzegowych statecznika poziomego.

    Koszt zakupu śmigłowców to ponad 114 mln zł i został współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, działanie 8.1: Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego, priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe.
    W ośrodku szkolenia producenta śmigłowców przeszkolono 4 pilotów SP ZOZ LPR z różnic dotyczących wersji P3. To oni będą szkolić pozostałych kolegów w Polsce.

    Decyzją Ministra Zdrowia nowe maszyny będą dedykowane do nowych baz HEMS w Gorzowie Wielkopolskim, Ostrowie Wielkopolskim, Opolu i Sokołowie Podlaskim. Rozpoczęcie dyżurów załóg w tych lokalizacjach planowane jest na połowę 2016 r.

    Efektem realizacji projektu jest zwiększenie dostępności Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego w wybranych rejonach Polski, które aktualnie nie są pokryte 60-kilometrowym zasięgiem operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Projekt pozwoli na skrócenie czasu dotarcia do nagłego zdarzenia oraz rozszerzenie zasięgu działania lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.

  • Jura99
    08:18 26.04.2016

    Sokoly byly levně pořízeny, tak proč do nich teď nějakých pár stovek milionů nenastrkat ? :-). Nutno zpětně uznat, že Kalousek se náhodou strefil, pokud vyměnil Mig-29A za Sokoly. Ty migy z dob ČSLA by neměly vůbec žádný přínos a krátkou životnost, zatímco Sokoly zachránily mnoho životů na LZS a posloužily při povodních. Jinak ty původní migy už roky neslouží ani na Slovensku, dokonce 1ks je nyní zpět v ČR, jako muzejní exponát (letos poprvé bude vystaven v renovovaných hangárech staré aerovky leteckého muzea Kbely). V Polsku možná slouží, ale kdoví jak, jestli nejsou jen zdrojem ND a jejich bojová hodnota je nulová.
    K bitevním vrtulníkům: těžko říct, jestli je AČR skutečně potřebuje. Pokud je neomezený přísun peněz, tak klidně ano (zadlužení ČR je jedno z nejnižších v EU, tak peníze by se najít mohly). Pokud peněz nazbyt není, tak raději vybavovat pozemní síly o raketové a protitankové prostředky.

  • Kruan
    07:52 26.04.2016

    Předpokládám verzi E s datalinkem. Skvěle, Polsko.

  • CerVus
    07:47 26.04.2016

    cejkis: Tak to je spíše problém legislativní.

  • cejkis
    23:30 25.04.2016

    A k debatě na téma provozovatel LZS.

    Podle jakého civilního předpisu může civilní provozovatel přistát mimo certifikované letiště v noci ?

    Od kdy mohou civilní provozovatelé LZS se svými EC135 létat v podmínkách námrazy ?

    Od kdy mohou civilní provozovatelé LZS se svými EC135 bez radaru létat ve ztížených metepodmínkách?

    :-)

  • skelet
    22:21 25.04.2016

    Omlouvám se, špatně jsem Kazda pochopil, co se týče oněch Mi-171. Ano, v tomto má pravdu.

  • Left
    22:11 25.04.2016

    Naprostý souhlas s KOLTem.

  • KOLT
    22:03 25.04.2016

    S ohledem na stále se oddalující tendr na nové vrtulníky má to, co píše kazd, stále větší logiku. V tuhle chvíli už pomalu ale jistě nemá smysl se bavit o tom, že koupíme 12 mašin, protože v nejbližších deseti letech jich budeme potřebovat mnohem víc. Pokud budeme koukat dopředu, má smysl pomalu začít řešit i náhradu Mil-171! Takže by skutečně nebylo od věci se "vykašlat" na to, co máme, ale říci si. co chceme a co si můžeme dovolit – a podle toho vypsat výběrko na postupné nahrazení kompletního vrtulníkového letectva. Jestli tohohle není MO schopné, tak je to jen další důkaz toho, že řídit stát jako firmu může vest k bankrotu stejně dobře, jako řídit ho jako stát... tak jako tak to pak zaplatíme my všichni. V lepším případě jen penězi.

    PS: Nic proti, ale někteří jedinci by si ty svoje teorie vycucané z prstu měli jít šířit někam, kde jim to budou podobně postižení jedinci baštit. Ostatní totiž umí rozlišit mezi opravou školy a stavbou vojenské základny.

  • skelet
    21:22 25.04.2016

    Gloton: vrtulník ostravské LZS je certifikován pro použití NVG od roku 2009, olomoucký od roku 2015. Předpokládám, že v Čechách to bude obdobné (i když trendy v IZS ČR určuje Ostrava :P). Takže tento důvod padá.
    S tím výcvikem viz. můj příspěvek níže. Nebylo to tak dávno, co sice armáda měla tři letuschopné Sokoly, ale k výcviku je moc nemohla použít. Ono je to sice hezké, že se vojenští piloti vylítají, ale ty stroje jsou k té LZS vázány a nemůže s nimi operovat dle své libovůle (což by armáda měla).
    Ale na druhou stranu si musíme říct, že speciální převoz (transplantační týmy, týmy ECMO) by měla zajišťovat armáda, která má na to velké a vybavené vrtulníky (dnes to zajišťují s pomocí Mi-171)

    Jinak zde by bylo lepší, kdyby se armáda lehce přizpůsobila dominantnímu typu, který je v civilu (včetně policie) - tedy EC135, nebo-li vojenské verzi H635. Tedy pokud se budeme bavit o lehkém průzkumném typu (což bylo v původním plánu dle Bílé knihy, která je mrtvá). Je tu na ně zázemí a v případě nutnosti i hodně pilotů.

  • cejkis
    21:20 25.04.2016
    • (12)

    Polsko díky nové vládě již není servilním americkým satelitem. Tento status má nyní Rumunsko, které se po ukončení projektu US základy na Krymu stalo nárazníkovou zónou zájmu US finančních elit.

    Výběr bitevních vrtulníků v Polsku bude lakmusovým papírkem na mezinárodní scéně. Poté, co Rothschiledové a Rockefellerové snížili Polsku mezinárodní rating jako politickou odplatu za změnu servility, jsem velmi zvědav na verdikt tohoto zbrojního programu.

    Bude to spíše velký politický handl. Případné dodávky Airbusu podpoří EU, ovšem EU není řízena z EU, ale ze zámoří skrze Tuska, Merkelové, Ashtonové a dalších.

    Jistě se tedy bude jednat o výrobu v Polsku + kdo dodá lepší politické body.

    Celá skupina V4 by se měla chovat stejně a tak bitevní stroj vyráběný ve střední Evropě by se z logiky věci měl stát kamenem středoevropských armád ať už bude původ designu jakýkoliv.

    Ovšem "czechia" ústy US Vondry vymyslela v Bílé knize náhradu bitevních strojů ozbrojenými dopravními vrtulníky :D To může vymyslet jen Vondra :D

  • Lukas
    20:54 25.04.2016

    Na śmigłowce trzeba patrzeć jako na SYSTEM
    - do czego potrzebujemy
    - jakie maszyny posiadamy
    - jakie mamy możliwości finansowe.

    Przypominam AH-64 może współpracować z lekkim śmigłowcem rozpoznawczym/ dronem oraz z artylerią (M270/ M142)
    Jako "system" ma duży potencjał nawet jeśli Ah-64 jest 6-8 sztuk, a MLRS 12 sztuk.

    Pytanie czy ACR może kupić sobie taki "system"? (całkowity koszt ok 1 mld USD )
    Wówczas śmigłowce szturmowe mają sens (zdolność do głębokiego uderzenia w przeciwnika - tak to "wymyślili" Amerykanie)

    Bez możliwości współpracy z np. MLRS nie ma to sensu (Do samego wystrzeliwania SPIKE LR/ER lub Hellfire nie potrzeba drogiej specjalistycznej maszyny )

  • Gloton
    19:50 25.04.2016

    Výhoda LZS od armády byla dříve v tom (nevím jak je to dnes), že třeba právě z Plzně létali za jakéhokoliv počasí ve dne v noci. Sám jsem u nás na Karlovarsku občas slyšel a při přeletu i viděl armádní vrtulník při práci pro LZS za neskutečné sloty a v noci.
    To zdaleka nebyla služba, jakou uměli nabídnout všechny soukromé LZS. A třeba pro mě je schopnost LZS létat za jakéhokoliv počasí ve dne i v noci zásadní. Ale opakuji, nevím co dokážou soukromé LZS dnes.
    A k cenám za letovou hodinu LZS: je také třeba zohlednit, že armádní piloti by stejně museli létat z výcvikových důvodů, tak takhle alespoň mají nalétáno a ještě je to k užitku.

  • skelet
    17:48 25.04.2016

    H145 je sice větší, ale kategorie vrtulníků v níž H135 je trhu dominuje (samotná H135 má 25% podíl na trhu).
    Ostatně fakt, aby LZS obhospodařoval stát mi přijde jako nesmysl. Pak dojde na takové kraviny jako u Sokolů, kde jeden Sokol byl v opravě, druhý se nemohl hnout z Liní a třetí musel být někde poblíž, kdyby se něco stalo tomu druhému. Sumasumárum byly tři vrtulníky armádě celkem k ničemu.

  • CerVus
    16:44 25.04.2016

    skelet: Opravdu v nich je málo místa jak na vybavení, tak na péči o zraněného. To měla napravit 145. Takže proč kupovat menší, když rozdíl v ceně není tak velký. Jednotná flotila by navíc měla výhodu v servisním a výcvikovém zázemí.

  • apache
    16:34 25.04.2016

    Je velká škoda, že státy V4 nikdy nebyly schopny opravdové spolupráce ve vojenské sféře. Zavedení bitevního vrtulníku jednoho typu a sdílení potřebného technického zázemí by mohlo vyřešit problémy plynoucí z provozování jen malého počtu kusů. Ale to je utopie.

  • skelet
    16:25 25.04.2016

    Nemyslim si, ze je zatim diletantismus pane Stropnickeho. Zatim vsim je diletantismus ministerstva obrany celkove. To co ted vidime je jen o tom, ze se de facto nevi co dal. Bila kniha pane Marhoula a Vondy narazila na ukrajinsky utes a sla ke dnu. A co dal? Dal? Uz se zacaly opravovat Mi-35, protoze se nestiha. Uz se zacina pocitat s tim, ze raketomety, Kuby a bitevni vrtulniky jsou vlastne fajn. Ale Mi-35 jsou vlastne sproste slovo a uz jsme vsem nakecalo o nich to, ci ono. Sokoly uz jsou taky fajn, vsechno je vlastne fajn a nikdo nevi co dal.
    h135 a jsou pro zachranku male? Standardni zachranarsky vrtulnik, jakych po celem svete litaji tisice. A se zavedenim h145/mame vrtulnik podobne kategorie jako je Sokol. Kdyz koupime Uh-60, tak stejne jako nedavno modernizovane Mi-171. Navic vyrazeni Mi-171 neni do roku 2025 na poradu dne.
    Proste se tape a nikdo nevi co dal. Sen o armade zalozene na specialech se rozplynul..

  • Left
    15:59 25.04.2016

    A co se týče LZS provozované státem, tak asi všichni víme, jaký je to totální nesmysl, který je výsledkem neskutečného populismu. Samotné výpočty ceny za letovou hodinu u soukromého dopravce a u AČR byly totální fraška.

  • Left
    15:57 25.04.2016

    To skelet: Toho bych se "nebál", že něco vyřadíme a pak to znovu zavedem. Pokud po roce 2017/18 komplet skončí bitevní vrtulníky, tak už je nikdy nebudeme mít. Prostě si všichni zvyknou, že bez toho to taky funguje. Nebude motivace to pak pořizovat - buďto hned navázat, nebo nikdy...

    To kazd: Naprosto souhlasím s kritikou, je totiž úplně na místě. Přecejen už je čas, aby byly vidět nějaké výsledky na MO, o kterých Babiš s jeho odborníkem Stropnickým tolik mluvili. Zatím nic, jen chaos (personální obsazení bída) a výhled do budoucna opravdu není růžový. A co se týče rozpočtu, tak tolik opakovaná 1,4% nebudou. Kecy, kecy...


    K článku: BTW 24 kusů znamená snížení z 31 původně plánovaných. Primárně asi půjde o finanční důvody.

  • CerVus
    15:51 25.04.2016

    Ono se tak dlouho bude žvanit a odsouvat problém na později až přijde okamžik, kdy to už nepůjde, koupí se to nejdražší (Venom nebo nedej bože UH-60) a zase si nějaký lobbista a jeho věrný politik namastí kapsy.
    Ne, logika říká, že pro ČR není lepší volby než jsou Airbusy. H-145 pro záchranku (současné H-135, které provozuje většina soukomých společností jsou malé) a H-145M pro armádu. Jo, sice to pár zbraní ještě neumí používat, ale to ani AW139. Americké verze pro tendr na LOH je používat uměly, takže je to jen otázka času. Navíc je to evropský vrtulník, díly jsou na to k dostání všude a mají ho i armády Německa a Francie což jsou naši velcí bratři, né nějaká Amerika daleko za mořem.
    Poté pokud by jsme obnovili bitevní vrtulníky by jsme nejspíše skončili s Tigerem, ale tady jak se něco zruší, tak bude pěkných pár let trvat než se to obnoví. A 6 bitevních vrtulníků je skoro stejně směšných jako 35 tanků.

  • kazd
    15:00 25.04.2016

    Z pohledu ČR nejde o to zda UH nebo UH, což se zde řešilo mnohokrát, ale o diletantismus Stropnického
    (mimochodem dnes je uvedeno, že největší finanční odměnu loni dostal náměstek pro vyzbrojování - ono se něco reálně soutěžilo a koupilo, že náměstek za to dostal odměnu ? To asi dostal za BRENy nebo naopak za vesty :-) )

    paralelně je třeba do r.2020
    - vybrat nástupce sokola (další prodloužení životnosti o 5 let za 100 mln CZK kus snad již nikoho nenapadne)
    - vybrat nástupce za Mi17 (nemodernizované)
    - vybrat nové vrtulníky pro LZS (po rozhodnutí vlády, že celou LZS bude provozovat stát) - zda to bude armáda nebo vnitro je z podstaty jedno (snad už každý pochopil po informacích zveřejněných Stropnickým na žádost Babiše, že provozování sokola je nejdražší LZS na světě)
    - vybrat náhradu za Mi24 - univerzál s PTŘS
    - vybrat náhradu za MI 171

    jesli k vyřazení nějakého vrtulníku dojde 2020, 21nebo 25 je úplně jedno, protože v nabídce z pohledu AČR bude pořád to samé (pokud se objeví nějaký nový hi - tec tak bude stejně mimo možnosti AČR) a výrobní lhůty dlouhé

    Je tedy vidět, že zde mám cce 50 vrtulníku na obnovu a takové se mělo vyhlásit otevřené výběrové řízení.
    Místo toho to Stropnický již dva roky patlá a žvaní o 12 ks ... výsledek nikde.

  • niko
    14:49 25.04.2016

    No Rase ono pride na to. To, co si zavesil je Battlehawk Level II. Napriklad Black Hawk v prevedeni Battlehawk Level III s vyraznym pancierovanim a otocnym palubnam kanonom je uz v podstate bojovy vrtulnik s moznostou transportovat 6 vojakov.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Otazka je ale cena Battlehawk kittu. Ta by tusim mala byt niekde + 9 mil $ na klasicky UH 60M. Potom uz je fakt otazka, ci si trochu nepriplatit a nemat cistokrvny Apache s lepsimi vykonmi vo väcsine smerov.

  • Rase
    14:29 25.04.2016

    Kočkopes nemusí být vždycky tak špatné řešení, zvlášť když by nám šlo o pár kusů bitevních helikoptér. Takový UH-60M upravený na variantu Battlehawk, nevypadá vůbec špatně (v kombinaci s klasickými UH-60):
    http://static.progressivemedia...
    Samozřejmě hledáme lehčí stroj a ne náhradu za větší stroje, ale stejně vypadá dobře (byť je provozně drahý).

  • skelet
    13:49 25.04.2016

    asdf: píše se to v nové koncepci s výhledem do roku 2025. Tedy přesněji, že po roce 2020 se má začít přemýšlet jestli budeme po roce 2025 potřebovat bitevní vrtulníky. To samé je zde uvedeno i pro MLRS. Tedy s velkou pompou vyřadíme (resp. jsme vyřadili) něco co nejspíše opět zavedeme.. jedno oko nezůstává suché

  • CerVus
    12:54 25.04.2016

    asdf: Tak na jednu stranu průzkumník a nějaká vzdálenější platforma, která odpaluje aměřené cíle také nemusí být katastrofa. Ale u nás to kočkopsem skončí to je pravda.

  • asdf
    12:34 25.04.2016

    Rase > Co som naposledy zachytil, tak Mi-24 v Ceskej armade maju skoncia bez nahrady. Namiesto cistych bitevnikov sa maju nakupit nieco ako ozbrojeny dopravak. Klasicky kockopes.

  • Rase
    11:47 25.04.2016

    Charlie:
    To tady už bylo, že státy V4 společně zmodernizují svoje Mi-24 (v rámci deblokace Ruského dluhu sme získali další stroje), ale dopadlo to tak nějak nijak.
    V hodně vzdáleném horizontu (po 2030) má i AČR hledat nový bitevní vrtulník, tak by asi bylo vhodné, mít stejný typ co vyberou poláci (ať vyberou cokoliv) - přeci jen bysme jich pořizovali tak 8 ks :D

  • niko
    11:37 25.04.2016

    Cela zalezitost okolo AH 64 marketingova akcia. Pred par dnami vysiel podobny clanok o Bell AH 1Z. Kto ma z kandidatov nos v predu podla mna nevedia zatial ani Poliaci.
    https://www.flightglobal.com/n...

  • CerVus
    11:24 25.04.2016

    Charlie: Když jsme řešili vrtulníky u nás tak vcházela cena Viperu na 28mil usd. Takže tam bude rozdíl zhruba 7mil usd.

  • SeaWolf
    11:13 25.04.2016

    Z nabídnutých možností není ani jeden bitevní vrtulník vyložený outsider co do užitkové hodnoty.

    Otázkou je jak na tom je T129 Atak / respektive "exMangusta" ?

    Ze sériových tedy zavedených verzí by měl být technologicky nejdále evropský Tiger HAD a WAH-64 Apache s motory Rolls-Royce RTM322, ale Polsko bude mít v případě Apache zájem o klasická "Déčka" předpokládám. Pro Apache hovoří velká oblíbenost a aktuálně nedostižné zkušenosti provozovatelů z nabízených typů. Opatrné používání Tigerů nedělá tomuto vrtulníků velkou reklamu a myslím dost nezaslouženě. Na druhou stranu je Tiger prostě evropský vrtulník.

    Předchůdce Bell AH-1Z Viper tedy AH-1W Super Cobra má taky nabojováno a díky jednoduchosti je na obsluhu jednoduší ( lacinější ) než jeho armádní protějšek AH-64. To může být vážný argument.

    I tak se to čte lépe než, výběrové řízení na víceúčelové vrtulníky pro AČR kde mají hrát roli jakýchsi bitevníků.

  • Lukas
    11:09 25.04.2016

    Dokładnie - nie ma jeszcze decyzji...
    W tym roku raczej jej nie będzie...

    A takie "informacje" - to plotki puszczane przez producentów (którzy testują reakcje opinii publicznej oraz MON)

    Choć wiadomo Apache są bardzo prawdopodobne...

  • Charlie
    11:07 25.04.2016

    Ona jediná alternativa k Apachi byla ta Cobra, a nejsem si jist, jak sou na tom její posledníverze s cenou, takže je to volba veskrze logická. Ty evropské "bitevníky light" vůbec mezi bitevníky počítaný být nikdy neměly být.

    Teď mě tak napadá - co od Rusáků nakupovat holý draky a cpát si do ní svoje systémy (pohony, avionika, zbraně...)?

  • Jura99
    11:01 25.04.2016

    Ti kdo píšete o "dobré volbě", tak nechvalte dne před večerem. Žádná volba se ještě neuskutečnila a i pokud se uskuteční, tak na příkladu Caracalu víme, že to jen málo znamená :). Polsko hýří vojenskými projekty, ale málo z nich se objeví ve skutečné výzbroji.

  • infi
    10:51 25.04.2016

    Pokud chtěli Poláci špičku, tak vzhledem k politické situaci v podstatě neměli moc na výběr :-)

  • liberal shark
    10:48 25.04.2016

    Jestli tomu dobře rozumím, tak hlavní předností AH-64E jsou integrované průzkumné drony. Budou součástí kontraktu ?

  • fenri
    10:37 25.04.2016

    Dobrá volba. Nezbývá než tiše závidět.

  • niko
    09:58 25.04.2016

    Ak odmyslime cenu, tak AH 64 E nie je absolutne co vycitat.
    Mna skor zaujalo, ze uz aj Polsko uvazuje nad UH 60. Myslim, ze by to bola dobra sprava pre Slovensko a pre momentalne budovane vycvykove kapacity v Presove.

  • jj284b
    09:20 25.04.2016

    Apache je dobra volba. skvely stroj, v poslednej verzii moderna elektronika, nove motory atd atd.. Poliaci to s armadou myslia smrtelne vazne. a to je dobre