Vrtulníky AH-64 Apache favoritem polského programu Kruk

-
25. 4. 2016
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Do konce června polské ministerstvo obrany rozhodne o vítězi programu Kruk. V rámci programu Kruk Polsko plánuje získat 24 bitevních vrtulníků západní výroby. Podle polského deníku Gazeta Prawna je jasným favoritem americký bitevní vrtulník AH-64 Apache.
Nový polský bitevní vrtulník do července
Polská armáda v současné době provozuje 29 bitevních vrtulníků Mi-24. Již v roce 2017 (2018) začnou Mi-24 nahrazovat nové bitevní vrtulníky. Polsko plánuje za 24 nových vrtulníků vydat až 6 miliard zlotých (37 miliard Kč).
Bitevní stroje polská armáda dostane dříve než předpokládala. V roce 2012 tehdejší náčelník polského generálního štábu oznámil zahájení výběrového řízení v roce 2018. První vrtulníky chtěli Poláci získat až v roce 2020. Krize na Ukrajině však urychlila celkovou modernizaci polské armády.
„Program Kruk je jedním z nejdůležitějších položek technického modernizačního plánu. Zrychlení tohoto programu je do značné míry způsobeno zhoršením bezpečnostní situace v našem regionu. Rozhodli jsme se dát přednost programům zvyšující náš zastrašující potenciál," řekl v roce 2014 Czesław Mroczek, tehdejší státní tajemník polského ministerstva obrany.
O vítězi programu Kruk se rozhodne před červencovým summitem NATO ve Varšavě (8. až 9. července). Podle deníku Gazeta Prawna, který se odvolává na dva nezávislé zdroje (civilní a vojenský), polské ministerstvo zvolí americký typ AH-64 Apache od firmy Boeing. Informaci od deníku Gazeta Prawna převzala nejen polská média, ale i zahraniční (Defense News).
Třetina vrtulníků podle deníku dodá přímo Boeing, zbytek vznikne v polských leteckých závodech v Lodži WZL-1 (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1). WZL-1 vlastní obří Polská zbrojní skupina PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa), která sdružuje 60 společností a zaměstnává 17 500 lidí.
"Bylo dokončeno vypracování taktických a technických požadavků a do konce června bude rozhodnuto o způsobu získání vrtulníků. Pokud se konají takové jednání (o dodávce AH-64 Apache a jeho výrobě v Polsku - pozn. red.), konají se bez účasti ministerstva obrany. Tato otázka má být směřována na PGZ, která jedná s Boeingem o spolupráci," vysvětluje na dotaz deníku Bartholomew Misiewicz, mluvčí ministerstva obrany.
PGZ na dotaz nereagovala a Boeing odmítl přímo komentovat výběrové řízení před podpisem dohody. "Máme ale velký zájem o program Kruk. Chceme zvýšit možnosti polské obrany, posílit polsko-americké vzájemné vztahy a dále rozvíjet naší spolupráci s polským obranným průmyslem," uvedl v reakci Stanley Prusinski, ředitel Boeingu pro střední a východní Evropu.
AH-64 v akci v Afghánistánu.
Apache nejdražší, ale...
O polský program Kruk projevují zájem čtyři firmy - Boeing nabízí typ AH-64 Apache, americký Bell AH-1Z Viper, francouzský Airbus typ Tiger a turecký TAI typ T 129 Atak (derivát italské Mangusty). Všechny čtyři firmy slibují široké zapojení polského průmyslu a montáž vrtulníků v Polsku.
Samozřejmě velkou roli hrají náklady, nejen za nákup samotných vrtulníků, ale také za provoz (údržba, opravy), náklady na vybudování veškerého pozemního zabezpečení (servisní, provozní, školicí, atd.), nákup obslužné techniky, vybavení pro piloty a samozřejmě zbraně.
Například jednotková cena nového AH-64E Guardian pro americkou armádu dosahuje 35 milionů dolarů. Avšak v této ceně není balíček logistiky, neboť americká armáda má již veškeré zázemí pro provoz vrtulníků AH-64 k dispozici.
Pro porovnání, před časem Indie podepsala smlouvu na nákup 22 vrtulníků Apache a 15 těžkých dopravních strojů Chinook. Hodnota obchodu dosáhla 2,5 miliardy dolarů (9,5 miliardy zlotých).
Vrtulníky Apache jsou pro Polsko nejdražším řešením. Na druhou stranu Apache (AH-64E) jsou nejpokročilejší bitevní vrtulníky na trhu a jsou navíc otestovány ve stovkách bojových misí po celém světě, ve všech klimatických podmínkách.
"Apache je nejdražší produkt z čtveřice vrtulníků, které jsou nám nabízeny. Ale je to osvědčený a zralý produkt - má již několik generací. Zajímavým způsobem ho kupovali Indové od Američanů. Část získali díky mezivládnímu programu Foreign Military Sales (americký vládní program podpory spojeneckým zemím - pozn .red.) a část přímo od firmy Boeing. Díky tomu získali značné ekonomické výhody, které vyjednali přímo s výrobcem," říká Mariusz Cielma z DziennikZbrojny.pl
Paralelně s nákupem bitevních vrtulníků v Polsku běží program nákupu víceúčelových vrtulníků. Před časem polské ministerstvo obrany vycouvalo (alespoň mediálně) z nákupu vrtulníků H225M Caracal od firmy Airbus.
Další postup je těžké určit, protože polské ministerstvo obrany v této oblasti často mění koncepce i další kroky. Podle deníku Gazeta Prawna je však nyní pravděpodobné, že polské ministerstvo obrany nakonec nakoupí více typů vrtulníků - pravděpodobně H225M Caracal, ale také UH-60 Blackhawk nebo domácí typ W-3PL Głuszec.
Zdroj: Gazeta Prawna
Související články
Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou
Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...
-
21.02.2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Průlom v polsko-českém projektu bojového vozidla pěchoty?
Podle polského vojenského magazínu Defence24 polské ministerstvo obrany vážně zvažuje nákup ...
-
10.03.2016
-
80 komentářů
-
Jan Grohmann
Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022
Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do ...
-
11.04.2016
-
104 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko kupuje samohybné minomety Rak
Podle deníku IHS Janes, s odkazem na zdroje z polského průmyslu, ministerstvo obrany našich ...
-
14.04.2016
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Na śmigłowce trzeba patrzeć jako na SYSTEM - do czego potrzebujemy - jakie maszyny posiadamy - jakie mamy możliwości finansowe. Przypominam AH-64 może współpracować z lekkim ...Zobrazit celý příspěvek
Na śmigłowce trzeba patrzeć jako na SYSTEM
- do czego potrzebujemy
- jakie maszyny posiadamy
- jakie mamy możliwości finansowe.
Przypominam AH-64 może współpracować z lekkim śmigłowcem rozpoznawczym/ dronem oraz z artylerią (M270/ M142)
Jako "system" ma duży potencjał nawet jeśli Ah-64 jest 6-8 sztuk, a MLRS 12 sztuk.
Pytanie czy ACR może kupić sobie taki "system"? (całkowity koszt ok 1 mld USD )
Wówczas śmigłowce szturmowe mają sens (zdolność do głębokiego uderzenia w przeciwnika - tak to "wymyślili" Amerykanie)
Bez możliwości współpracy z np. MLRS nie ma to sensu (Do samego wystrzeliwania SPIKE LR/ER lub Hellfire nie potrzeba drogiej specjalistycznej maszyny )Skrýt celý příspěvekVýhoda LZS od armády byla dříve v tom (nevím jak je to dnes), že třeba právě z Plzně létali za jakéhokoliv počasí ve dne v noci. Sám jsem u nás na Karlovarsku občas slyšel a při ...Zobrazit celý příspěvek
Výhoda LZS od armády byla dříve v tom (nevím jak je to dnes), že třeba právě z Plzně létali za jakéhokoliv počasí ve dne v noci. Sám jsem u nás na Karlovarsku občas slyšel a při přeletu i viděl armádní vrtulník při práci pro LZS za neskutečné sloty a v noci.
To zdaleka nebyla služba, jakou uměli nabídnout všechny soukromé LZS. A třeba pro mě je schopnost LZS létat za jakéhokoliv počasí ve dne i v noci zásadní. Ale opakuji, nevím co dokážou soukromé LZS dnes.
A k cenám za letovou hodinu LZS: je také třeba zohlednit, že armádní piloti by stejně museli létat z výcvikových důvodů, tak takhle alespoň mají nalétáno a ještě je to k užitku.Skrýt celý příspěvekH145 je sice větší, ale kategorie vrtulníků v níž H135 je trhu dominuje (samotná H135 má 25% podíl na trhu). Ostatně fakt, aby LZS obhospodařoval stát mi přijde jako nesmysl. Pak ...Zobrazit celý příspěvek
H145 je sice větší, ale kategorie vrtulníků v níž H135 je trhu dominuje (samotná H135 má 25% podíl na trhu).
Ostatně fakt, aby LZS obhospodařoval stát mi přijde jako nesmysl. Pak dojde na takové kraviny jako u Sokolů, kde jeden Sokol byl v opravě, druhý se nemohl hnout z Liní a třetí musel být někde poblíž, kdyby se něco stalo tomu druhému. Sumasumárum byly tři vrtulníky armádě celkem k ničemu.Skrýt celý příspěvekskelet: Opravdu v nich je málo místa jak na vybavení, tak na péči o zraněného. To měla napravit 145. Takže proč kupovat menší, když rozdíl v ceně není tak velký. Jednotná flotila ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: Opravdu v nich je málo místa jak na vybavení, tak na péči o zraněného. To měla napravit 145. Takže proč kupovat menší, když rozdíl v ceně není tak velký. Jednotná flotila by navíc měla výhodu v servisním a výcvikovém zázemí.Skrýt celý příspěvek
Je velká škoda, že státy V4 nikdy nebyly schopny opravdové spolupráce ve vojenské sféře. Zavedení bitevního vrtulníku jednoho typu a sdílení potřebného technického zázemí by mohlo ...Zobrazit celý příspěvek
Je velká škoda, že státy V4 nikdy nebyly schopny opravdové spolupráce ve vojenské sféře. Zavedení bitevního vrtulníku jednoho typu a sdílení potřebného technického zázemí by mohlo vyřešit problémy plynoucí z provozování jen malého počtu kusů. Ale to je utopie.Skrýt celý příspěvek
Nemyslim si, ze je zatim diletantismus pane Stropnickeho. Zatim vsim je diletantismus ministerstva obrany celkove. To co ted vidime je jen o tom, ze se de facto nevi co dal. Bila ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslim si, ze je zatim diletantismus pane Stropnickeho. Zatim vsim je diletantismus ministerstva obrany celkove. To co ted vidime je jen o tom, ze se de facto nevi co dal. Bila kniha pane Marhoula a Vondy narazila na ukrajinsky utes a sla ke dnu. A co dal? Dal? Uz se zacaly opravovat Mi-35, protoze se nestiha. Uz se zacina pocitat s tim, ze raketomety, Kuby a bitevni vrtulniky jsou vlastne fajn. Ale Mi-35 jsou vlastne sproste slovo a uz jsme vsem nakecalo o nich to, ci ono. Sokoly uz jsou taky fajn, vsechno je vlastne fajn a nikdo nevi co dal.
h135 a jsou pro zachranku male? Standardni zachranarsky vrtulnik, jakych po celem svete litaji tisice. A se zavedenim h145/mame vrtulnik podobne kategorie jako je Sokol. Kdyz koupime Uh-60, tak stejne jako nedavno modernizovane Mi-171. Navic vyrazeni Mi-171 neni do roku 2025 na poradu dne.
Proste se tape a nikdo nevi co dal. Sen o armade zalozene na specialech se rozplynul..Skrýt celý příspěvekA co se týče LZS provozované státem, tak asi všichni víme, jaký je to totální nesmysl, který je výsledkem neskutečného populismu. Samotné výpočty ceny za letovou hodinu u ...Zobrazit celý příspěvek
A co se týče LZS provozované státem, tak asi všichni víme, jaký je to totální nesmysl, který je výsledkem neskutečného populismu. Samotné výpočty ceny za letovou hodinu u soukromého dopravce a u AČR byly totální fraška.Skrýt celý příspěvek
To skelet: Toho bych se "nebál", že něco vyřadíme a pak to znovu zavedem. Pokud po roce 2017/18 komplet skončí bitevní vrtulníky, tak už je nikdy nebudeme mít. Prostě si všichni ...Zobrazit celý příspěvek
To skelet: Toho bych se "nebál", že něco vyřadíme a pak to znovu zavedem. Pokud po roce 2017/18 komplet skončí bitevní vrtulníky, tak už je nikdy nebudeme mít. Prostě si všichni zvyknou, že bez toho to taky funguje. Nebude motivace to pak pořizovat - buďto hned navázat, nebo nikdy...
To kazd: Naprosto souhlasím s kritikou, je totiž úplně na místě. Přecejen už je čas, aby byly vidět nějaké výsledky na MO, o kterých Babiš s jeho odborníkem Stropnickým tolik mluvili. Zatím nic, jen chaos (personální obsazení bída) a výhled do budoucna opravdu není růžový. A co se týče rozpočtu, tak tolik opakovaná 1,4% nebudou. Kecy, kecy...
K článku: BTW 24 kusů znamená snížení z 31 původně plánovaných. Primárně asi půjde o finanční důvody.Skrýt celý příspěvekOno se tak dlouho bude žvanit a odsouvat problém na později až přijde okamžik, kdy to už nepůjde, koupí se to nejdražší (Venom nebo nedej bože UH-60) a zase si nějaký lobbista a ...Zobrazit celý příspěvek
Ono se tak dlouho bude žvanit a odsouvat problém na později až přijde okamžik, kdy to už nepůjde, koupí se to nejdražší (Venom nebo nedej bože UH-60) a zase si nějaký lobbista a jeho věrný politik namastí kapsy.
Ne, logika říká, že pro ČR není lepší volby než jsou Airbusy. H-145 pro záchranku (současné H-135, které provozuje většina soukomých společností jsou malé) a H-145M pro armádu. Jo, sice to pár zbraní ještě neumí používat, ale to ani AW139. Americké verze pro tendr na LOH je používat uměly, takže je to jen otázka času. Navíc je to evropský vrtulník, díly jsou na to k dostání všude a mají ho i armády Německa a Francie což jsou naši velcí bratři, né nějaká Amerika daleko za mořem.
Poté pokud by jsme obnovili bitevní vrtulníky by jsme nejspíše skončili s Tigerem, ale tady jak se něco zruší, tak bude pěkných pár let trvat než se to obnoví. A 6 bitevních vrtulníků je skoro stejně směšných jako 35 tanků.Skrýt celý příspěvekZ pohledu ČR nejde o to zda UH nebo UH, což se zde řešilo mnohokrát, ale o diletantismus Stropnického (mimochodem dnes je uvedeno, že největší finanční odměnu loni dostal ...Zobrazit celý příspěvek
Z pohledu ČR nejde o to zda UH nebo UH, což se zde řešilo mnohokrát, ale o diletantismus Stropnického
(mimochodem dnes je uvedeno, že největší finanční odměnu loni dostal náměstek pro vyzbrojování - ono se něco reálně soutěžilo a koupilo, že náměstek za to dostal odměnu ? To asi dostal za BRENy nebo naopak za vesty :-) )
paralelně je třeba do r.2020
- vybrat nástupce sokola (další prodloužení životnosti o 5 let za 100 mln CZK kus snad již nikoho nenapadne)
- vybrat nástupce za Mi17 (nemodernizované)
- vybrat nové vrtulníky pro LZS (po rozhodnutí vlády, že celou LZS bude provozovat stát) - zda to bude armáda nebo vnitro je z podstaty jedno (snad už každý pochopil po informacích zveřejněných Stropnickým na žádost Babiše, že provozování sokola je nejdražší LZS na světě)
- vybrat náhradu za Mi24 - univerzál s PTŘS
- vybrat náhradu za MI 171
jesli k vyřazení nějakého vrtulníku dojde 2020, 21nebo 25 je úplně jedno, protože v nabídce z pohledu AČR bude pořád to samé (pokud se objeví nějaký nový hi - tec tak bude stejně mimo možnosti AČR) a výrobní lhůty dlouhé
Je tedy vidět, že zde mám cce 50 vrtulníku na obnovu a takové se mělo vyhlásit otevřené výběrové řízení.
Místo toho to Stropnický již dva roky patlá a žvaní o 12 ks ... výsledek nikde.Skrýt celý příspěvekNo Rase ono pride na to. To, co si zavesil je Battlehawk Level II. Napriklad Black Hawk v prevedeni Battlehawk Level III s vyraznym pancierovanim a otocnym palubnam kanonom je uz v ...Zobrazit celý příspěvek
No Rase ono pride na to. To, co si zavesil je Battlehawk Level II. Napriklad Black Hawk v prevedeni Battlehawk Level III s vyraznym pancierovanim a otocnym palubnam kanonom je uz v podstate bojovy vrtulnik s moznostou transportovat 6 vojakov.
https://www.youtube.com/watch?...
Otazka je ale cena Battlehawk kittu. Ta by tusim mala byt niekde + 9 mil $ na klasicky UH 60M. Potom uz je fakt otazka, ci si trochu nepriplatit a nemat cistokrvny Apache s lepsimi vykonmi vo väcsine smerov.Skrýt celý příspěvekKočkopes nemusí být vždycky tak špatné řešení, zvlášť když by nám šlo o pár kusů bitevních helikoptér. Takový UH-60M upravený na variantu Battlehawk, nevypadá vůbec špatně (v ...Zobrazit celý příspěvek
Kočkopes nemusí být vždycky tak špatné řešení, zvlášť když by nám šlo o pár kusů bitevních helikoptér. Takový UH-60M upravený na variantu Battlehawk, nevypadá vůbec špatně (v kombinaci s klasickými UH-60):
http://static.progressivemedia...
Samozřejmě hledáme lehčí stroj a ne náhradu za větší stroje, ale stejně vypadá dobře (byť je provozně drahý).Skrýt celý příspěvekasdf: píše se to v nové koncepci s výhledem do roku 2025. Tedy přesněji, že po roce 2020 se má začít přemýšlet jestli budeme po roce 2025 potřebovat bitevní vrtulníky. To samé je ...Zobrazit celý příspěvek
asdf: píše se to v nové koncepci s výhledem do roku 2025. Tedy přesněji, že po roce 2020 se má začít přemýšlet jestli budeme po roce 2025 potřebovat bitevní vrtulníky. To samé je zde uvedeno i pro MLRS. Tedy s velkou pompou vyřadíme (resp. jsme vyřadili) něco co nejspíše opět zavedeme.. jedno oko nezůstává suchéSkrýt celý příspěvek
asdf: Tak na jednu stranu průzkumník a nějaká vzdálenější platforma, která odpaluje aměřené cíle také nemusí být katastrofa. Ale u nás to kočkopsem skončí to je pravda.
asdf: Tak na jednu stranu průzkumník a nějaká vzdálenější platforma, která odpaluje aměřené cíle také nemusí být katastrofa. Ale u nás to kočkopsem skončí to je pravda.
Rase > Co som naposledy zachytil, tak Mi-24 v Ceskej armade maju skoncia bez nahrady. Namiesto cistych bitevnikov sa maju nakupit nieco ako ozbrojeny dopravak. Klasicky kockopes. Zobrazit celý příspěvek
Rase > Co som naposledy zachytil, tak Mi-24 v Ceskej armade maju skoncia bez nahrady. Namiesto cistych bitevnikov sa maju nakupit nieco ako ozbrojeny dopravak. Klasicky kockopes.Skrýt celý příspěvek
Charlie: To tady už bylo, že státy V4 společně zmodernizují svoje Mi-24 (v rámci deblokace Ruského dluhu sme získali další stroje), ale dopadlo to tak nějak nijak. V hodně ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie:
To tady už bylo, že státy V4 společně zmodernizují svoje Mi-24 (v rámci deblokace Ruského dluhu sme získali další stroje), ale dopadlo to tak nějak nijak.
V hodně vzdáleném horizontu (po 2030) má i AČR hledat nový bitevní vrtulník, tak by asi bylo vhodné, mít stejný typ co vyberou poláci (ať vyberou cokoliv) - přeci jen bysme jich pořizovali tak 8 ks :DSkrýt celý příspěvekCela zalezitost okolo AH 64 marketingova akcia. Pred par dnami vysiel podobny clanok o Bell AH 1Z. Kto ma z kandidatov nos v predu podla mna nevedia zatial ani Poliaci. ...Zobrazit celý příspěvek
Cela zalezitost okolo AH 64 marketingova akcia. Pred par dnami vysiel podobny clanok o Bell AH 1Z. Kto ma z kandidatov nos v predu podla mna nevedia zatial ani Poliaci.
https://www.flightglobal.com/n... Skrýt celý příspěvekZ nabídnutých možností není ani jeden bitevní vrtulník vyložený outsider co do užitkové hodnoty. Otázkou je jak na tom je T129 Atak / respektive "exMangusta" ? Ze sériových ...Zobrazit celý příspěvek
Z nabídnutých možností není ani jeden bitevní vrtulník vyložený outsider co do užitkové hodnoty.
Otázkou je jak na tom je T129 Atak / respektive "exMangusta" ?
Ze sériových tedy zavedených verzí by měl být technologicky nejdále evropský Tiger HAD a WAH-64 Apache s motory Rolls-Royce RTM322, ale Polsko bude mít v případě Apache zájem o klasická "Déčka" předpokládám. Pro Apache hovoří velká oblíbenost a aktuálně nedostižné zkušenosti provozovatelů z nabízených typů. Opatrné používání Tigerů nedělá tomuto vrtulníků velkou reklamu a myslím dost nezaslouženě. Na druhou stranu je Tiger prostě evropský vrtulník.
Předchůdce Bell AH-1Z Viper tedy AH-1W Super Cobra má taky nabojováno a díky jednoduchosti je na obsluhu jednoduší ( lacinější ) než jeho armádní protějšek AH-64. To může být vážný argument.
I tak se to čte lépe než, výběrové řízení na víceúčelové vrtulníky pro AČR kde mají hrát roli jakýchsi bitevníků.Skrýt celý příspěvekDokładnie - nie ma jeszcze decyzji... W tym roku raczej jej nie będzie... A takie "informacje" - to plotki puszczane przez producentów (którzy testują reakcje opinii publicznej ...Zobrazit celý příspěvek
Dokładnie - nie ma jeszcze decyzji...
W tym roku raczej jej nie będzie...
A takie "informacje" - to plotki puszczane przez producentów (którzy testują reakcje opinii publicznej oraz MON)
Choć wiadomo Apache są bardzo prawdopodobne...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...