Nástupce vrtulníků UH-60 Black Hawk již v roce 2025?

-
3. 10. 2017
-
25 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká firma Bell Helicopter vyzývá americkou armádu, aby v rámci programu FVL (Future Vertical Lift) uspíšila výměnu dopravních vrtulníků UH-60 Black Hawk za nové stroje s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Pokud armáda program FVL urychlí, nástupce legendárních Black Hawků vstoupí do služby již v roce 2025.
V současné době v rámci programu JMR (Joint Multi-Role) Bell Helicopter a Boeing/Sikorsky staví technologické demonstrátory strojů kategorie VTOL. Bell sází na konvertoplán V-280 Valor, Sikorsky na vrtulník s protiběžnými rotory SB-1 Defiant.
V-280 se poprvé dostane do vzduchu letos, SB-1 příští rok. Testování obou demonstrátorů bude probíhat do roku 2019. Pokud aspoň jeden ze strojů prokáže mnohem větší schopnosti a technickou převahu nad vrtulníky Black Hawk, Pentagon v roce 2019 spustí navazující program FVL.
Prvním krokem bude vystavení oficiální žádosti o nabídku RFP (Request For Proposal), ve kterém Pentagon popíše své požadavky (na základě zkušeností z JMR) na nový stroj kategorie VTOL a vyzve všechny firmy (tedy nejen Bell a Sikorsky/Boeing) k předložení nabídek
Problémy takového postupu jsou dva: Armáda ještě neví, zda FVL skutečně spustí. Pokud ano, tak podle současných plánů první FVL stroje dorazí do armády po roce 2030.
Podle Chrise Gehlera, projektového manažéra programu V-280 Valor v Bell Helicopter, je to zbytečně dlouhá doba. Podle Gehlera je V-280 natolik technicky vyzrálý, že není problém FVL uspíšit o pět až osm let. Bell v podstatě chce, aby armáda demonstrátory JMR považovala za prototypy FVL. Gehler argumentuje tím, že V-280 je v podstatě hotový stroj a testování v rámci JMR je natolik náročné a komplexní, že není problém celý program urychlit.
Gehler navrhuje mimo jiné zrušit program nového turbohřídelového motoru ITEP (Improved Turbine Engine Program) v hodnotě 10 miliard dolarů, a ušetřené peníze přesunout na FVL.
Motory ITEP mají vykazovat až o 50 % nižší spotřebu paliva a mají nahradit současné motory vrtulníků UH-60 Black Hawk a AH-64 Apache. Zavedení motorů ITEP do operačního nasazení je naplánováno na rok 2026.
I v případě zrušení programu ITEP jsou finance problém. Ve 20. letech 21. století čeká americké ozbrojené síly řada velmi nákladných zbrojních programů – modernizace jaderného arzenálu, zavádění nových jaderných ponorek, nákup bombardérů B-21 Raider a samozřejmě nákup stíhaček F-35 Lightning II. Je tedy otázka, zda vůbec existuje šance přesunout FVL ve finančních prioritách Pentagonu výše.
Na druhou stranu americká armáda provozuje více než 1400 vrtulníků UH-60 a nejstarším je více než 35 let. Velký počet rychle stárnoucích vrtulníků způsobuje velké procento nehod. Podle amerického centra Army Safety Center od roku 2014 došlo k celkově 131 “anomáliím” při provozu UH-60, z toho v 23 případech šlo o nehody třídy "A", které si vyžádaly oběti nebo závažné poškození stroje. I to může být argument pro urychlení FVL.
Podle Gehlera moderní ruské střely země-země (jako Iskander) mají větší dolet než vrtulníky UH-60 Black Hawk. To vyžaduje umístění vrtulníkových základen dále od linie ohrožení.
Problémem jsou také rakety země-vzduch, které mají čím dál větší dosah a úspěšnost zničení cíle – vrtulníky se tak pohybují déle v dosahu protivníkových střel země-vzduch.
Řešení tohoto problému podle Gehlera nabízí V-280 Valor s mnohem větší rychlostí a s delším doletem.
Cestovní rychlost V-280 je 520 km/h (UH-60 294 km/h), maximální 560 km/h. Přeletová vzdálenost je 3900 km a efektivní bojový rádius 930 až 1480 km (UH-60 592 km). Maximální vzletová hmotnost je 13 000 kg. Kromě čtyřčlenné posádky V-280 pojme ještě 14 mužů a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h.
O urychlení FVL však nikdo nerozhodne dříve, než se oba konkurenti dostanou do vzduchu. V každém případě V-280 Valor má značnou výhodu – ideově podobné konvertoplány Bell V-22 Osprey jsou v operačním nasazení již deset let, nalétaly více než 385 000 letových hodin a prokázaly svou schopnost fungovat v reálném světě.
V-280 je také konvertoplán, ale celý systém naklápění rotorů je mnohem jednoduší než u V-22, což snižuje pořizovací a servisní náklady. “Když jsme začali navrhovat V-280, mohli jsme se poučit ze stovek tisíc letových hodin V-22,” uvedl Gehler.
Firma Bell Helicopters již 6. záři oznámila kompletní dokončení prvního demonstrátoru/prototypu V-280 Valor. Tým Boeing/Sikorsky na začátku záři oznámil, že SB-1 Defiant první let v roce 2017 nestihne.
Boeing/Sikorsky o urychlení programu FVL tedy nemá příliš velký zájem. Navíc Boeing a Sikorsky armádě dodávají vrtulníky Boeing CH-47, AH-64 a Sikorsky UH-60 – tedy stroje, které má v budoucnu nahradit řešení vzešlé z programu FVL.
Zdroj: Task and Purpose, Breaking Defense
Související články
Bell Helicopter pokračuje ve vývoji vrtulníků budoucnosti
Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc. (NYSE: TXT), představila svou vizi ...
-
09.06.2017
-
3 komentářů
-
Tisková zpráva
Bitevní vrtulník Apache poprvé otestoval bojový laser
V pondělí bitevní vrtulník AH-64 pomocí podvěšeného kontejneru s laserovým dělem zasáhl na ...
-
27.06.2017
-
17 komentářů
-
Jan Grohmann
Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům
Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...
-
07.07.2017
-
10 komentářů
-
Tisková zpráva
Robotičtí asistenti velitelů: Revoluce ve velení a řízení boje
Současný raketový rozvoj vojenských technologií naráží na zásadní překážku - omezení lidského mozku. ...
-
17.07.2017
-
10 komentářů
-
Jan Grohmann
Shelmik, když pominu fakt, že Ka-22 nemá překlopné vrtule, tak těžko pominout, že ani on rozhodně nebyl prvním konvertoplánem na světě ;-)
Shelmik, když pominu fakt, že Ka-22 nemá překlopné vrtule, tak těžko pominout, že ani on rozhodně nebyl prvním konvertoplánem na světě ;-)
Skelet pokud pises pravdu a ze jsem linej to overovat tak to je rusaci predbehly o par desitek let s kamov ka 22 :) by me zajimalo proc odnich odstoupily .
Skelet pokud pises pravdu a ze jsem linej to overovat tak to je rusaci predbehly o par desitek let s kamov ka 22 :) by me zajimalo proc odnich odstoupily .
V-22 létá od roku 1989, jeho předchůdce XV-15 dokonce v roce 1977. Jsi si jistý, že v době návrhu koncepce V-280 začal V-22 "iba lietať"?
V-22 létá od roku 1989, jeho předchůdce XV-15 dokonce v roce 1977. Jsi si jistý, že v době návrhu koncepce V-280 začal V-22 "iba lietať"?
Bell V-22 Osprey jsou v operačním nasazení již deset let, nalétaly více než 385 000 letových hodin ... “Když jsme začali navrhovat V-280, mohli jsme se poučit ze stovek tisíc ...Zobrazit celý příspěvek
Bell V-22 Osprey jsou v operačním nasazení již deset let, nalétaly více než 385 000 letových hodin ...
“Když jsme začali navrhovat V-280, mohli jsme se poučit ze stovek tisíc letových hodin V-22,” uvedl Gehler.
V čase keď začali pracovať na koncepcii a filozofii V-208, V-22 iba začínal lietať. Ku stovkám tisícom prelietaných letových hodín mal ešte veľmi veľmi ďaleko.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...