Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Vrtulník H225M Caracal na polské výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M Caracal pro polskou armádu. Podle polského ministerstva obrany firma Airbus nepředložila dostatečně zajímavý plán spolupráce s polským průmyslem.

Polské ministerstvo hospodářského rozvoje informovalo o ukončení rok trvajících rozhovorů s firmou Airbus o rozsahu zapojení polského průmyslu (tzv. offsety) do programu nákupu 50 vrtulníků H225M Caracal.

“Polsko považuje jednání s Airbus Helicopters ohledně dohody o průmyslové spolupráci, která je svázaná se smlouvou o nákupu víceúčelových vrtulníků, za ukončenou. Výrobce nepředstavil průmyslovou spolupráci dostatečně zajišťující ekonomické a bezpečnostní zájmy Polska,” stojí v oficiálním prohlášení ministerstva hospodářského rozvoje.

Nedostatečné zapojení polského průmyslu do programu v loňském roce otevřeně kritizoval i polský ministr obrany Antoni Macierewicz.

Podle ministra mělo o osudu programu rozhodnout právě jednání ministerstva hospodářského rozvoje s firmou Airbus. Ministerstvo hospodářského rozvoje mimo jiné požadovalo průmyslovou spolupráci minimálně ve výši nákupní ceny.

Polsko plánovalo za 16 transportních a 34 specializovaných vrtulníků H225M utratit 13,5 miliardy zlotých (85 miliard Kč). Nákup dalších 20 vrtulníků H225M se očekával v letech 2026 až 2027.

Vrtulník H225M Caracal v původním výběrovém řízení v roce 2015 porazil vrtulníky Sikorsky S-70i Black Hawk a Leonardo-Finmeccanica AW149. 

Black Hawk na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

Airbus vyhrál, a to i přesto, že například S-70i Black Hawk se montuje v polské PZL Mielec. Polská firma mimo jiné vyrábí trup S-70i a je také známá výrobou vrtulových letadel, včetně lehkých dopravních M28.

Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland) zase vlastní polskou PZL Swidnik  - výrobce vrtulníků W-3 Sokol a SW-4 Puszczyk.

Vrtulníky Black Hawk a AW149 ale v původním tendru nesplnily technické požadavky polské armády. Sikorsky nenabídl polskou stranou požadované zbraňové systémy.  Dlužno dodat, že Sikorsky letos představil ozbrojenou, komerčně dostupnou, verzi vrtulníku S-70i Black Hawk.

Leonardo-Finmeccanica zase nabízela dlouhé dodací doby. Polská strana navíc požadovala speciální protiponorkovou verzi, ale AW149 není určen k létání v agresivním slaném mořském prostředí, kde hrozí silná koroze.

Obě firmy Leonardo-Finmeccanica i Sikorsky navíc nesplnily požadavek na plný servis, opravy a údržby svých vrtulníků v Polsku, resp. v polské firmě WZL nr. 2. Podmínka servisu H225 Carcal v Polsku byla nepochybně také jednou z největších výzev ve vyjednávání s firmou Airbus.

AW149 na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

WZL nr. 2 má bohaté zkušenosti se servisem vrtulníků Mi-8 a Mi-17, ale žádné s výše uvedenými typy. Jak ale dříve uvedla polská vláda, servis zahraniční vojenské techniky musí být z důvodu národní bezpečnosti v nejvyšší míře prováděn v Polsku. Dodejme, že WZL nr. 2 provádí i generální opravy a modernizace Mi-8/Mi-17.

Malá odbočka od tématu - bude zajímavé sledovat, jak si s požadavky na servis, údržbu a opravy 12 nových vrtulníků poradí české ministerstvo obrany. Českým ekvivalentem polské WZL nr. 2 je pražská LOM Praha, která má také zkušenosti pouze s vrtulníky Mi-8 a Mi-17.

Ministr obrany Macierewicz již dříve oznámil zájem nakoupit vrtulníky Black Hawk a/nebo AW149. Vzhledem k tomu, že žádná část AW149 se v Polsku nevyrábí a AW149 má nízkou antikorozní ochranu pro operace v mořském prostředí, je favoritem nového tendru ozbrojený typ Black Hawk.

Více se dozvíme v listopadu, kdy Macierewicz představí Národnímu výboru obrany polského Parlamentu aktualizovaný technický modernizační plán polských ozbrojených sil.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ozbrojený vrtulník Black Hawk. Volba pro Armádu ČR?

Na vojenském cvičení Anakonda 2016 si v Polsku odbyla světovou premiéru ozbrojená verze vrtulníku ...

Sestřelil se ruský vrtulník Mi-35M v Sýrii vlastní raketou?

V pátek 8. července se v Sýrii zřítil ruský bojový vrtulník Mi-35M. Ke zničení vrtulníku se ...

Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii

Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější ...

Vrtulník UH-1N: Strážce amerických jaderných zbraní končí

Dva týdny nazpět americké letectvo (US Air Force) vyvěsilo na webových stránkách žádost o informaci ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • JiriR
    14:41 13.10.2016

    Pánové, já bych byl prozatím velmi opatrný ve výběru typu modernizace Mi24, popř. v nových názvech Mi. Těch x mln. Kč (245) / cca 10 vrtulníků a to jak jsem já slyšel pana ministra, tak to odpovídá spíše opravám strojů, nákupu ND a maximálně nějaké drobné westernizaci za účelem Nato kompatibility- (např. vysílačky). Vycházím z toho, že modernizace Mi171, se dle verze pohybovala od 50-100 mln Kč v závislosti na verzi. U bitevního vrtulníku se navíc např. k optoelektronické hlavici musí navíc pořídit nová ŘS, protože Sturm/Raduga Š jsou už beznadějně zastaralé systémy. A to jsou navíc další nemalé peníze. Naopak kladně hodnotím to, že bitevní vrtulník zatím zůstane a že soutěž na nový LUH (10 mld Kč) by měla pokračovat a doufám, že tady nebudou časem tendence alternace LUH za Mi24. Přesněji řečeno doufám, ale nevěřím :-)

  • Rase
    14:18 13.10.2016

    Bazinga20:
    Samozřejmě, modernizační balíčky se dají poskládat různě. Ideální by bylo, kdyby modernizované vrtulníky byly pořád kompatibilní s Mi-171š. Izraelci by už něco navrhli, dle zadání. 30mm kanón, nějaké ty protitankové a protizemní rakety (vše kompatibilní s NATO) tak by se to poskládat nějak dalo z již existujících modernizačních balíčků pro Mi-24.

  • Bazinga20
    13:21 13.10.2016

    Nebylo by řešením co se týče Mi-24 nějaká modernizace ve stylu superhind V? Přináší nové senzorové vybavení i spektrum zbraní co se dají používat.

  • Nesher
    20:15 12.10.2016

    Matesaax
    Je slušná šance, že armáda a potažmo i policie leteckou záchranku dlouhodobě provozovat nebudou. Plánem je, dle polského vzoru, převést celou leteckou záchranku na státní podnik pod ministerstvem zdravotnictví. Policie by na tuto novou entitu převedla část vrtulníků, které by už nepotřebovala a za cca 2 mld. by se dokoupily nové. Tím pádem by nové luh pro Líně a Bechyni nebyly potřeba.

  • Matesaax
    19:53 12.10.2016

    Donedávna nás ze všech médií masírovali tím,že Mi-24 je na konci životnosti a musí se koupit nové stroje.Ted zjistili,že nové vrtulníky nebudou nejlevnější a najednou vylezou na světlo ze skutečností o které se nesmělo mluvit,i když odborníci na to upozornují už dlouho a to,že Mi-24 jsou sotva v půlce životnosti.
    Pokud část Mi-24 zůstane,tak bych to viděl podobně jako Rase.Např. 10 Mi-35 by doplnilo u letky 6 strojů H-145M.Dalších 6 strojů H-145M by se po pár letech pořídilo jako náhrada Sokolů po roce 2020.A v dalším horizontu např. 2025 by dalších 6 H-145M nahradilo zbylé Mi-35.Takže by armáda měla celkem 18 H-145M s toho 12 v Náměšti,4 v Líních a 2 v ČB(Bechyni).

  • Rase
    15:55 12.10.2016

    Pokud by se zbylé Mi-24 modernizovaly ve spolupráci s Izraelci, na standart typ, s pracovním názvem Mi-242š, za cenu několik stovek milionů (všechny) tak je to celkem v pohodě a můžou dosloužit s Mi-171š.
    S tím že první várka lehkých vrtulníků by sloužila spolu se Sokoly a po jejich dosloužení by je nahradila další várka - aby měla armáda třeba 20 nových lehkých vrtulníků ve stylu H-145m / UH-72

  • petres
    11:30 12.10.2016

    Díky za upřesnění. Myslel jsem, jestli je nedodělávali.

  • skelet
    10:56 12.10.2016

    ty u nás slouží jen pro podvěšení přídavných nádrží. Dle LK z dob dodání Mi-171 nejsou vybaveny elektrikou pro výzbroj

  • petres
    07:49 12.10.2016

    upřesnění odkazu:
    http://www.ceskatelevize.cz/iv...

    Na závěr klipu v čase 2:00 + je za redaktorem Mi-17 AČR číslo 9873, který má zjevně namontovaný (ještě ne v kamufláži) pod pro rakety.

  • skelet
    21:47 11.10.2016

    Rase bohatě by stačila modernizace a lá Mi-171š

  • Lukas
    21:04 11.10.2016

    Tak, w 2002 roku była dyskusja na temat modernizacji śmigłowców Mi 24 - w PL program miał się nazywać "PLUSZCZ"
    Co ciekawe kilka polskich Mi 24PL miało pełnić role śmigłowca CSAR (To chyba byłaby najlepsza maszyna CSAR na świecie ;) )

    Silniki Motor Sicz, zachodnia awionika i uzbrojenie.
    Jedyny problem to łopaty wirnika...

    No ale nikt z V4 nie chciał zainwestować w projekt który miały realizować polskie zakłady.

    I tak zostały nam Battlehawki...

  • Rase
    20:42 11.10.2016

    Mno ideální řešení by asi bylo, těch pár Mi-24 vymazlit na co nejlepší možnou úroveň. Ideálně ve spolupráci s JAR a Izraelci, aby vzniklo něco ve stylu Mi-24 SuperHind Mk.V, třeba rakety Spike, pořádná elektronika a klidně i aktivní ochrana ( :) ) - zkrátka stroj ze kterého si všichni sednou na zádel a ať mají alespoň kvalitu, když už jich bude jen pár. Připomenu, že původně se měly základní hrubé Mi-24 modernizovat v rámci V4, z čehož ale sešlo. Takže modernizaci potřebovaly už v 90.letech... LOM by tak mohl získat i nějaké ty zkušenosti a technologie + měli by práci.
    Vedle lehkých helikoptér bez výzbroje by jim to slušelo.
    ps. jo, trochu jsem se zasnil :D

  • kazd
    20:15 11.10.2016

    6.10 v 23:52 jsem u článku Tři možné vrtulníky pro AČR napsal
    "Předpokládám, že teď se vezmou dvě miliardy a nalejou se do LOMu, který je cugrunt aby udržel Hindy nějak v provozu"

    Takže jsem zklamán, jestli si řeknou jen o 240 mega. Ale oni to časem vylepší. A pak že nejsou peníze.

    Samozřejmě na nic nerezignujeme jak říká Stropnický, jen to musíme efektivně využívat (a to jsme do teď nevěděli :-)))

  • petres
    19:57 11.10.2016

    Nesher mne předběhl, tak alespoň přidám odkaz na zdroj:
    http://www.ceskatelevize.cz/iv...

  • Nesher
    19:44 11.10.2016

    Tak další změna, armáda nevyřadí všechny Mi 24, ale část si jich nechá, ostatně na opravu vrtulníků žádá MF o navýšení rozpočtu o cca 240 milionů. Tendr na nové vrtulníky dál běží, max. cena 10 mld. Z toho plyne jediné, u nových strojů se rezignuje na PTŘS a vrtulníky budou buď zcela bez výzbroje nebo max. pouzdra s kulomety a neřízené rakety. Palebnou podporu budou dál poskytovat v LOM zgenerálkované hindy, byť je otázkou jak je na tom letectvo s PTŘS, pokud vím, tak jich moc nemají (navíc jsou zastaralé) a ani se už nějakou dobu nekonají ostré střelby. Zdroj: Události ČT před několika minutami.

  • Rase
    08:58 11.10.2016

    Počkejte až MO zjistí, že ty nové BVP budou opět dvakrát tak dražší než počítají... to bude překvapení. Když to nebyli schopní spočítat u vrtulníků, pochybuju že by se u další zakázky něco změnilo.

  • JiriR
    08:57 11.10.2016

    Dovolím si shrnout_ jsou tady vlastně takové dva pohledy:
    Teorie Kazd: vyhledávat synergie, univerzální schopnosti, spíše snižovat počet typů, zamyslet se nad životním cyklem a dostupnosti dílů, požadována spíše redukce.
    Praxe FT_HU: vyhledávat průnik v konceptu, výměna typu za typ, mluvíme o schopnostech, splnění úkolů, požadována spíše expanze.
    A ještě jednou s dovolením _ten můj návrh s ohledem na vyčleněné prostředky:
    Schopnost PTŘS přenést hlavně na ALCA (Brimstone), upravit a vyzbrojit MI171Š (spike)-je z vrtulníku nejlépe senzoricky a řušiči vybavený- působil by z odstupu, generálkovat W3A (100 mil. Kč/ks)+ pořídit 6 ks Gluszec.
    Bohužel musím konstatovat, že současný stav v pořízení LUH, který kvůli financím zcela zkolaboval a byl odsunut a za který odpovídá MO, je blíže Teorii Kazd. Neboli, řeknu to jednodušeji- to co chce MO existuje, ale stojí to úplně jiný peníz.

  • skelet
    06:54 11.10.2016

    Aldus: ty kulomety na Mi-171 jsem schvalne opominul, jelikoz to je vyzbroj vylozene obranna. Jina vyzbroj na Mi-171 je dobra leda tak pro cisteni zony vysadku, ale na palebnou podporu je Mi-171 prilis velka a relativne pomala. O zranitelnosti ani nemluve.

  • TF_HU
    23:22 10.10.2016

    Kazd:

    cp to třepete? Já jsem nic o tom, že bych navrhoval takovou kombinaci nepsal. Vy máte evidentně problém s psaným textem.

    Pro palebnou podporu stačí klidně AH6, tedy opět dle toho k čemu ji chci. Pokud se bavíme o Hindu, pak aby to byla schopnost za schopnost to opět musí být bitevní vrtulník. Jestli to bude nejdražší AH64 nebo levnější Mangusta je jedno, to pak záleží na ochotě politiků vynaložit prostředky.


    Já vám jen uvedl rozsah toho co se dá pod AH pořídit. Jak jsem řekl úvodem, já tu nehádám jaký bude stroj, snažím se vám a dalším vysvětlit, že je to spíše o schopnostech, které chceme.

  • Aldus
    23:02 10.10.2016

    Mi-171š ozbrojený je - kulomety pro vlastní obranu, Jiří ale nejspíš myslel "ozbrojit"
    Já zkusím svůj návrh:
    Pokud má LUH stát plus mínus 5 mld, tak nechť se koupí, když to letectvo chce. Pokud by ale mělo padnout 12 mld, tak sorry, ale přimlouvám se za ponechání Hindů, LUH odložit do další generálky a peníze raději použít pro další naléhavé projekty, jako houfnice a pásáky.
    Vede mě k tomu to, že 12 mld by zatížilo rozpočet natolik, že by na nic dalšího dlouho nebylo (domnívám se, že za posunutím pásáků a zrušením houfnic je právě navýšená předpokládaná cena za LUH).
    Dále mám za to, že Mi-24 máme teprve 11 let, a že na jejich vyřazení je ještě čas, ikdyž nejsou nejmodernější. A byť se k AH staví i zde skepticky řada lidí, tak Koncepce 2025 říká, že je armáda v budoucnu chce pro jejich "nezastupitelnou roli". Tak proč je teď rušit? Dokonce ikdyby se měly LUH pořídit, se přimlouvám, aby se aspoň pár Hindů nechalo, přijde mi to pořád lepší, než věšet rakety na Mi-171š (pokud to tak fakt někdo myslel).
    Vím, že to je přesně to, co vrtulníkáři doufají, že se nestane, ale snad se armádní rozpočet do pár let navýší natolik, že se nakoupí nová LUH i AH nejlepší kvality a konfigurace.

  • skelet
    22:18 10.10.2016

    Mi-171 odzbrojit nelze, jelikož ani není ozbrojená. Gluszec existuje a dokonce lítá v rámci Polské armády, ale je zkrátka pro nás neperspektivní, stejně jako celý Sokol.

  • Rase
    21:59 10.10.2016

    asi nee no... ale ty jejich stroje (myšleno Softex-Aero) jsou docela dost koukatelné, byť pro armádu nepoužitelné (což ani není jejich cílem).
    ps. když to přeženu, tak konečně nějaký divoký letecký design. Nevím jak moc je v tom zapojené Aero, ale konečně něco jiného než L39 (L159 a L39NG) které jsou pořád na jedno brdo. Jasně, jsou to neporovnatelné kategorie, ale stejně...

  • JiriR
    21:35 10.10.2016

    Ne Rase nešlo, tak jak jsem ti psal na militarybox: ukrajinci to jsou Olexandri, měl bys je brát s velkou rezervou.

  • Rase
    21:09 10.10.2016

    Mno ještě jsem našel takovou jednu málo známou společnost Softex-Aero (ukrajinsko-česká), která vyrábí helikoptéry od roku 2010. Když vidím jaké vrtulníkové projekty rozjíždějí korejci, tak by něco šlo ukutit i tady . zase je to jen o penězích:

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • JiriR
    20:42 10.10.2016

    No takže pratele: vy oba dva: Repete : muj návrh byl rozvoj W3a a odzbrojit Mi 171. Kazd: na Mi 171 nesezenu díky a gluszec neexistuje. El piloto: jiri..ne nerozumite to...w3a je Ok, mi 171 je Ok, palebna podpora :little bird. Za stromy se ztrácí les.......

  • kazd
    20:28 10.10.2016

    já jsme svůj názor napsal níže.
    nevím o tom že by se rozdávaly nějaké peníze. Vím, že armáda má do roku 2030 utratit cca 200 miliard Kč v investicích do výzbroje. Neutratila nic, jen udržovací výdaje.
    Správný postup je udělat z investic přeneseně řečeno "mandatorní výdaje", tedy investici pod smlouvou, kterou nelze po volbách vyhodit oknem.
    Proto by měly být vrtulníky do r. 2030 vyměněny a to stylem jak jsem napsal.

    Nyní máme Mi17,Mi 24 a sokol, což díky jistým synergickým efektům u Mi můžeme považovat za 2 a 1/2 typu.
    Pokud je základním a nikým nezpochybněným zadáním hledání synergie v typech, a úspora na provozu, tak navrhovat řešení formou tří typů Mi 17, sokol a AH 6 je proti základnímu zadání.

  • JiriR
    19:18 10.10.2016

    Ok KAZDe. Představte svoji vizi rozvoje vrtulnikoveho letectva, prosim konkretnr, obvyklou omacku vynechte.Já jsem to udělal, pilot to udělal a teď je řada na vas. Je šílené snadné systémové kritizovat záměr rozvoje při omezených zdrojích jenom Vám připomíná, že je dnes léta páně 10.10.2016. Karty, neboli money už byly rozdány. Systémově kritizovat je nekonečné směšné.Muj příspěvek na Vaši adresu ohledně "vagónů razítek" u vysadkaru byl bohužel smazán.

  • kazd
    14:26 10.10.2016

    TF_HU takže jste nám nenapsal nic, vlastně všechno je OK ...

    Pokud má být výsledkem nasazení (zaplacení) x tisíc člověkohodin během x let kdy o tom MO as AČR žvaní... kombinace sokol, AH 6 a Mi171 tak je to výsměch daňovým poplatníkům.

    BTW: konstrukce typu mám 5 miliard co za ně ...je úplně nesmyslná.

    Postup je činnosti --> varianty jejich pokrytí---> varianty investičních nákladů .

    Bavit se tady mám 5 ne 4,7 ne 6,2 mld co koupím ...u investice na 30 let, je matematicky vyjádřeno jako bavit se o destinách procenta výdajů = hospodaské tlachání

  • BoudiSVK
    14:08 10.10.2016

    http://thenews.pl/1/12/Artykul...

    To bolo rychle...
    Ani slovo o offsetoch alebo cene.

  • Rase
    12:57 10.10.2016

    TF_HU:
    Díky. Ty AH-6 jsou docela zajimavý nápad. Přeci jen ojeté se dají sehnat za dobrou cenu (nedávno je kupovali Chorvati), tak by to bylo možná levnější řešení než chtít cpár rakety na všechny lehké vrtulníky, typu H145M / UH-72, pokud by se nakupovaly - nebo něco obdobného. Pokud je tedy vrtulník s nosníky výzbroje, o tolik dražší, než holá verze.

  • TF_HU
    11:33 10.10.2016

    JiriR a Rase

    Hoši, já nebudu spekulovat. V letectvu je s W3A celkem spokojenost. Nejsem od toho typu, tak nedokážu být přesnější. To je dotaz na někoho jinde.

    Co se týče Mi24, je to různé. Jsou piloti co to vidí jako já, stroj je technologicky zastaralý, chybějící výbava atd. Pak jsou tu ale piloti, kteří jej považují stále za dobrý stroj, vyhovující naším potřebám. Tyhle dva názory se promítaly i do příprav specifikace nákupu, kdy se řešily konkrétní věci...

    Co s pěti miliardami? Nelze neuvažovat jako voják, to asi dělají lidé v civilu a pak tu čtu některé fantaspředstavy. Je důležité mluvit o schopnosti, kterou chci mít a jak s ní chci plnit úkol. Takže co se týče MEDEVAC, klidně ať je to Lakota, myslím UH72, nebo jiný vrtulník, ale hlavně ať je to vojenská verze, ne překopán civilní vrtulník. Vojenské verze jsou specifické.

    Pro palebnou podporu stačí klidně AH6, tedy opět dle toho k čemu ji chci. Pokud se bavíme o Hindu, pak aby to byla schopnost za schopnost to opět musí být bitevní vrtulník. Jestli to bude nejdražší AH64 nebo levnější Mangusta je jedno, to pak záleží na ochotě politiků vynaložit prostředky.

    Pro transport jsou Mi171 úplně v pohodě.Tedy zatím, provoz má svá specifika, taksamé nákup ND. Ale jinak to stačí. Na konci jejich životnosti to opět musí být vhodná náhrada, to znamená kategorie za kategorii. Opět je jedno zda to bude NH90, nebo UH60...důležité je aby to zabezpečilo splnění úkolů.

  • Lukas
    11:23 10.10.2016

    Nie ma co komentować - decyzja ma charakter polityczny
    PiS już przed wyborami obiecywał że jak wygra to anuluje przetarg...
    Szukali tylko pretekstu...

    Nie wiem czy to sprawa lobby czy może populizmu (i głupoty), ale najprawdopodobniej kupią kilka maszyn w Mielcu (wiadomo "ukochany sojusznik") i zmodernizują kilka W3 do Głuszec. (By związki zawodowe z "polskiego" zakładu nie protestowały)
    Taka jest moja hipoteza - będzie "prowizorium"

    W końcu za patrioty mamy zapłacić nawet 50 mld USD (Gdzie planowano wydać ok. 16-18)

    Poczekamy - zobaczymy...
    Ja niczego dobrego się nie spodziewam...

  • JiriR
    10:55 10.10.2016

    No jako více “spojitou“ úvahu – 1) teď je současný stav takový, zdroje jsou známé, co s těmi (5 miliar.) penězi udělat – zkuste zauvažovat ne jako voják – ale jako někdo kdo by dostal šanci to vyřešit, navrhnout. Tzn. šumák nechci. 2) K dotazu od Rase se připojím a doplním: co by si vlastně přáli piloti- jaký typ pro MEDEVAC, jaký typ pro palebnou podporu, jaký typ pro transport (když si v tom 2, odmyslím finance: vědí to doufám)

  • Rase
    10:46 10.10.2016

    TF_HU: jak jsou vlastně piloti spokojení s W3A ? (a v podstatě i Mi-24, byť mají jít pryč)

  • TF_HU
    10:42 10.10.2016

    Jiří...hele upřímně, mě je to šumák, co bude to bude. (z pohledu typu) Já na to koukám spíše aby to bylo systémové. Někdo by měl tedy opravdu definovat jak chceme vrtulníkové letectvo používat. Zatím to děláme nějakým způsobem. Můžeme laicky říci, že zatím máme schopnost přepravy, podpory, průzkumu a ten medevac. Na všechno máme jen tři typy. Já si umím představit vrtulníkové letectvo o několika základnách, s více schopnostmi, s daleko větším počtem vrtulníků. Takže, co po mě chcete? Chcete slyšet jakým typem bychom měli dělat MEDEVAC? Jakým typem palebnou podporu?

  • JiriR
    09:37 10.10.2016

    TF_HU: Díky za info. Napište mi prosím jaký je Váš návrh na řešení: tzn. máme 10 w3a, 15 mi 171, 10 hind a 5 miliard vyčleněných na nákup LUH, ale dle nabídek poptávané verze začínají od 12 miliard Kč. Navýšení teď podle všeho nepřipadá v úvahu. Jaký je návrh člověka z oboru? I nějakou cenovou rozvahu.

  • TF_HU
    08:53 10.10.2016

    JiriR: Ale jasně že to chápeme: vojáci chtěli LUH a tečka. MO řeklo – OK, ale zároveň zrušíme HIND a SOKOL.

    Ani já nedokážu odhadnout, kdo a kdy spojil tyto témata dohromady. Jak jsem sledoval rozhodování a situaci, LUH měl být samostatný projekt. Konec Hinda je jiná story a to samé oprava či náhrada Sokola. Pak to někdo spojil, u Sokola se uvažovalo o tom, že když se navýší počty, bude to celkově levnější jak generální opravy všech Sokolů...Hind se s tím spojil kvůli "zachování" schopnosti výcviku a operačních schopností s PTŘS. Nehodnotím zda to bylo dobře. Neobhajuji tu žádný typ, jen se snažím ukázat, že rozhodování má spoustu faktorů, ať systémových či nesýstémových, rozhodně to není o tom, že by si piloti neuměli naspecifikovat typ, servis, výcvik. Rozpor vidím v tom co by piloti chtěli...a tím co je MO ochotno pořídit.

    Za mě...tvrzení, že LUH bude místo Hind začala šířit média, MO se toho asi pak i chytlo. Protože jak jsem řekl, u základny jsem to vnímal odděleně.

  • TF_HU
    08:39 10.10.2016

    JiriR: já se omlouvám, někdy odpovídámi v pracovní době :-) a fakt nemám tolik času abych tu vysvětloval všechny detaily. Spousta komentářů zde, je jen o pouhých představách, úplně ignorující reálný stav a nebo pozadí. Těm, kteří jsou úplně mimo mísu, napíšu to, co jsem psal vám...měl byste lépe číst a přemýšlet. Ne, pilot nejsem. K tomuto nepotřebuji být pilot.

    Kazd:
    Ale to se přece nevylučuje. Bože, já bych si taky přál 46 vrtulníků jednoho typu v různých konfiguracích. Tohle asi není problém armády, ale politického vedení...to znamená, tak velký nákup nemá zelenou, nejsou na něj peníze...v kontextu toho co jste psal vy byla ta varianta 12+6...ta čísla říkají kolik pro vrtulníkové letectvo a kolik pro dopravní. Takže to bychom se mohli bavit o konfiguracích. Já nemohu za to, že někdo rozhodl Sokola modernizovat a ani nemohu za to, že Sokol nelítá jinde v jiné verzi. Z mého pohledu to není o pochopení problému,a le o omezených prostředcích. S nákupem je jen jeden problém...my bychom asi chtěli transformátora. Jak jsem řekl, do původního zámyslu koupit druhý typ jako doplněk velkého, někdo rozhodl o tom, že tam chce PTŘS...což z uživatelského pohledu je trochu problém.

  • JiriR
    08:08 10.10.2016

    KAZD:
    Ano, tentokrát jsem spokojen. Jenom dvě drobné pozn.: Gluszec- ať již je či není- ta platforma W3A je natolik universální že mezi je/není je téměř 0-vý rozdíl, když zavřu obě oči. Doporučuji příspěvky zestručňovat- více „tah na bránu“- konkrétněji, stručněji, bez omáčky.
    KOLT: Jde spíše o formu sdělování EL PILOTA, k obsahu není co dodat- žádný konkrétní není.
    EL PILOT: (FT_HU): Ale jasně že to chápeme: vojáci chtěli LUH a tečka. MO řeklo – OK, ale zároveň zrušíme HIND a SOKOL. LUH proto bude vyzbrojen a bude mít jeřáb a kdoví co ještě. A od té chvíle se to začalo cenově komplikovat. Mně hlavně vadí alternace LUH za HIND- protože to je nesmysl. Akorát že vojáci- tak jako vy: řeknou si svoje a jdou do ři.i. Žádná komunikace a spolupráce. Musíte ty kravaťáky na MO více ohýbat.
    Rase: Inspirovat se podobným letectvem- OK, ale zároveň podobně vyzbrojeným- a tím je v současné době, Polsko. OK jenže no OK. Protože Polsko má tolik peněz a strachu (chápu je), že chce místo Hind- rovnou AH 64 D.

  • kazd
    19:57 09.10.2016

    --------
    Takze, my mame vojensky MEDEVAC, ktery leta na W3A...stroj, ktery tez pomalu konci a jeho generalni opravy jen oddaluji problem s vyberem nahrady. Ale to je jine tema a nelze jej spojovat s nakupem 12 vrtulniku pro vrtulnikove letectvo,
    ---------

    To je samořejmě naprosto mimo logiku a strukturu armád NATO. Naprosté nepochopení vedoucí k takovým výsledkům jaké zde vidíme.

    MEDEVAC je v NATO zajišťován dle plánovaného operačního nasazení armád všemi typy strojů.

    Tedy USA s plánem nasazení od seveního po jižní pól, v dvou nezávislých konfliktech, používá Sikorsky HH-60M MEDEVAC Black Hawk
    Belgie nemající plány na úrovni USA používá A 109.

    Společný parametr pro MEDEVAC není velikost stroje ani vybavení (schopnost MEDEVAC A až E nezávisí na velikosti, H145 může mít lepší kategorii než HH 60)

    Společný parametr armád NATO je vždy to, že stejný TYP vrtulníku v jiné VERZI slouží v armádě pro další účely.

    Žádná armáda srovantelná s naší tedy cíleně neprovozu samostatný MEDEVAC typ jak se nám zde neustále někdo snaží namluvit a jak to luxusně dělá AČR.

    Tedy v případě AČR, by v kontextu struktury NATO, stávající sokol musel být doplněn dalšími verzemi sokola, které ale neexistují (Gluszec je další z x polských modernizačních cvičení na papíře) a když budou existovat tak budou cenově nekonkurenceschopné.

    To co tu armáda a MO obrany řeší 3 roky, řešili armády NATO před 40 lety, dávno to vyřešili, jen na úrovni tehdejších typů.
    Naše MO a AČR se ještě nedobrali ani k pochopení problému...

    On December1988 the Belgian Government decided to acquire 46 Agusta A109BA
    - in the armed reconnaissance role (HRecce, with machine guns)
    - observation role (HO).
    - in anti-tank missions, equipped with tow anti-tank missiles (HA),
    - tactical support missions equipped with rocket launchers (HLR),
    - Medevac helicopter (Medical Evacuation) (HMed)
    - transport helicopter (HTpt).

  • KOLT
    17:46 09.10.2016

    JiriR, na vašem místě bych trochu brzdil, TF_HU je od vrtulníkářů (tuším není pilot). A v mnoha diskusích tu už dokázal, že na rozdíl od většiny z nás skutečně ví, která bije...

  • Rase
    16:32 09.10.2016

    Asi by bylo dobré, kdyby se MO inspirovalo, jak je organizované a vybavené vrtulníkové letectvo u jiných států, obdobné velikosti jako ČR. př. Švédsko, Rakousko, Portugalsko, snad i to Dánsko, Finsko, Belgie a Nizozemí... tak trochu se inspirovat jak technikou, tak hlavně počty strojů. Zamyslet se i nad tím, čím by se daly v budoucnu nahradit Mi-171š nebo Sokoly. Přeci jen u těchto států je to většinou kombinance většího vrtulníků (NH90 nebo AW101 atd.) + lehký typ. Osobně mi to přijde jako ekonomicky nejlepší řešení. Na druhou stranu ale můžeme čekat, že se stejně nikdy nepodaří sehnat dost peněz, a to ani na lehký vrtulník (jako dnes) natož pak na náhradu M-171š někdy v budoucnosti...

  • JiriR
    14:56 09.10.2016

    TH_FU....vy jste pilot ? Já o tom pochybuju- na někoho takového jste hodně nervózní.
    Pokud ano- prosím věnujte se lítání. Pokud ne- prosím věnujte se něčemu jinému. Kromě jakéhosi kádrování místních písařů z Vás nevypadlo nic, co bych si zapamatoval - nějaký návrh - kolik, čeho, za kolik, odkud. Zapamatoval jsem si - ty ne, ty vůbec, ty máš divné myšlení, ty tomu nerozumíš.......
    TH_FU: dál to komentovat nebudu - někdy je mlčet, víc než něco říct.

  • TF_HU
    10:35 09.10.2016

    K naletum hodin pro Mi24. Zustatek hodin do generalek moc neni. Je treba si uvedomit, ze tyto hodiny se musi rozpocitat na letove usili kazdeho roku zvlaste tak aby se do dalo spojit s porizenim jejich nahrady. Takz pokud vam treba zbyva 500 hodin, musite to rozdelit na tri roky...pocinaje dneskem...z toho uvidite, kolik muzete odletat, z techto hodin musite vyclenit hodiny na vycvik pilotu, novych a uudrzovaci vycvik zkusenych, hodiny na cviceni v zahranici, doma a soucinnostni ukoly, mimoradne ukoly a treba i prezentace na DOD... To jen takovy nahled....a pak zjistite, ze toho vlastne moc.nemate.

  • TF_HU
    10:30 09.10.2016

    JiriR...ne, moc tomu nerozumite.

    Kazd...vas prispevek je dlouhy, nemam cas odpovidat na vse. Je tam spousta bodu, kde bych souhlasil, ale je to na delsi debatu.

    Jedno ale musim zminit, jasne, ze nebavim o typu...ale o druhu vrtulniku. Proto najdeme jeden vrtulnik v mnoha konfiguracich. Ja vam rikam, ze nase letectvo je zozdeleno dle nejakeho schematu, to neni vymluva, to je fakt a z tohoto faktu se vychazi pro nejaka rozhodovani. Je to vychozi situace. Vas argemnt zni jako byste rikal, ze neni treba rozlisovat mechanizovane a tankove jednotky, nebo treba pechotu...to je pokrivena logika. Proto se tu obcas smeju nad nekterymi uvahami od PC u diskuteru, kteri tu vykladaji neco bez znalosti celeho pozadi problemu.

    Takze, my mame vojensky MEDEVAC, ktery leta na W3A...stroj, ktery tez pomalu konci a jeho generalni opravy jen oddaluji problem s vyberem nahrady. Ale to je jine tema a nelze jej spojovat s nakupem 12 vrtulniku pro vrtulnikove letectvo, ktere dnes plni ukoly charakteru CSS a pouze jednim strojem...(dvema, ale pro potrebu teto debaty jen jednim, Mi24 je jina kapitola). Takze letectvo uz dlouho mluvi o chybejicim mensim stroji, ktery mel byt doplnkem k Mi171.

    Konec Mi24 je tema jine. Zde dochazi k utlumu, stroje uz se pomalu odstavuji. Dle zbytkoveho naletu, ktery je jeste dostupny. Mela by se resit nahrada, ale ta se neresi diky financni narocnosti.

    Tryskac: letectvo nechce vrtulnik vrtulnik kategorie UH60, chce mensi. Nahrada Mi171 zatim neni uplne na poradu dne.

  • Gorn
    09:35 09.10.2016

    Tryskac: informace mate přímo před nosem, tak proč si je nepřečíst? No nejste první, ani poslední kdo tady rovnou doporučuje co koupit, tak to pro jistotu shrnem. L-159 není schopna efektivně ničit obrněnou techniku (chybí výzbroj) plus par vedlejších problému, střední transporty (typu UH60) ACR ma a není důvod je řešit, co chybí je menší stroj na transport několika osob, schopny v případě potřeby nést nějakou výzbroj. S vysadkarema není potřeba argumentovat, vrtulníky působí samostatne nebo v součinnosti s jakýmkoliv praporem ACR, ne jen 43. vpr

  • JiriR
    09:25 09.10.2016

    UH 60 by bylo super, problém je v tom že na Slovensku vrtulníky prakticky dolétaly a od kolapsu je vždy bezproblémová cesta k novému typu - shledávám analogii mezi Mig21 a Gripenem pro AČR. Pokud bychom tehdy vlastnili mig29,bylo by pořízení Gripenů podstatně problémovější. U nás je situace trochu jiná. MO vyčlenilo na 12 vrtulníků (kat. např. typu H145m) 5 miliard korun. Aktuálně zjistilo že cena začíná na 12 miliardách. V rámci meziresortního přesunu peněz to nejde- musely by se zrušit MSAMy a RBS70 NG k tomu. Anebo poškrtat asi 60% seznamu akvizic nedávno prezentovaného. Těch 5 miliard by ale stačilo na:
    1) generálka 10 w3a (po 100mil/ks)
    2) 50 ks Brimstone pro alca-navádění radarem, Lithening pro L 159 nebude
    3) 200 ks Spike pro Mi 171š
    4) Úprava MI 171š pro zaměř. a odpalování raket
    5) 6 ks new Gluszec- záleží na ceně- neřiz. rakety + kan. pouzdra (na gluszec netrvám) - z log. důvodů ale OK.
    Každá položka až na poslední asi za 1 miliardu. Hindy prodat- z mého pohledu je to zahřívání mrtvoly. Např. do Iráku i s municí: 0,5 - 1 miliarda příjem- posílit 5) položku. Co se dá vymyslet jiného za 5 miliard? 5 ks vrtulníků- to je jako když si koupíš v obchodě jenom jednu botu. Takhle, já bych taky raději jel na rande (spoj. cvičení) a do práce modrým BMW a ne škodou fabia co má najeto 120 000 Km. K MO: ministr obrany za svým šéfem nepůjde, protože takhle se firma fakt neřídí. Na závěř: KAZDe kde jste byl se svými vyguglenými komentáři, když bylo známo kolik má ačr na těch 12 vrtulníků ? (nebrat osobně-při neděli .-)) U mých komentářů nejdete v 1. řadě doporučení modernizovat, pokud tam je shledán modernizační potenciál.

  • tryskac
    03:09 09.10.2016

    do ceskej politiky vrtulnikoveho letectva sa sice moc nerozumiem, ale zoberme to logicky: cesi, mate dobre lahke jednotky - vysadkarov. Palebnu podporu CAS vam vedia zabezpecit ALCY + letectci navodci. To znamena, bitevne vrtulniky, ktore su drahe a zranitelne az tak nepotrebujete. Potrebujete ale vrtulniky, ktore dopravia jednotky na miesto + vrtulniky na CSAR. Ked to tak nejako zhrniem, vychadza mi z toho UH60. Alebo sa mylim?

  • JiriR
    22:00 08.10.2016

    Dotaz trva. Tohle neni odpoved. To je otázka. Pokud tématu rozumíte čekám odpoved. Ocením když to bude dvěma větami.

  • kazd
    21:49 08.10.2016

    vy jste komik
    v čem je rozdíl oproti H145 ? V ničem, proto všichni kupují sokoly. Nikdo nekupuje EC a airbus krachuje. Cena nepřekvapila MO ale stále překvapuje všechny ostatní. Jabka nejsou letecké díly.
    Kdo se jako podepíše na papír při neoficíalní dodávce ? Vy ?

  • JiriR
    21:33 08.10.2016

    Co se týče generalky sokolu, new gluszec a podobných výtvorů- a proč ne, v čem je podle oponentů sokola rozdíl proti ec a H 145m? Vyjednáváním s polaky byla dosažena sleva 35 % za gen opravy. Tentokrát MO cena nepřekvapila. Poláci se s new vrtulniky taky pěkně plácají. Cena místní vyroba servis náhrada různorodých typu...2) MI -nejlevnější řešení. Pokud dojde k nejake větší krizí- pomuze tomu chudemu stredu a vychodu USA, ve vlastním zájmu. Ohledně MI jsou pro ČR rozdány karty tak, že si CR teď nemůže dovolit obrátit se k MI 17 zády. Jsou tady nejake dohody...na otázku reálného procesu odpoví cas ...vzpominate si na to jak snadno obesli polaci embargo na dovoz jablek do ruska ? Jako kdyz lusknu.

  • kazd
    19:34 08.10.2016

    Jen by mě zajímalo jak zastánci sokolů a Mi reálně vidí ten proces.
    Prodloužení životnosti neozbrojeného, bez balistické ochrany, dvacet let starého sokolu bez jakéhokoli smysluplného upgrade stálo jako půlka nového EC 135.
    Kolik si myslíte, že si řeknou poláci za nějaký upgrade ?

    Jak bude reálně probíhat servis Mi. když LOM vše musí koupit v Rusku nebo Ukrajině (Číně). LOM sám neumí, nemůže nic podstatného vyrobit.
    Najděte si jak probíhala instalace obyčejných filtrů, Rusové nepovolili hotovo.
    To jako chcete dělat načerno ? V případě krize bez dílů jak ?

  • Matesaax
    19:06 08.10.2016

    Souhlasím s Petresem,že nic lepšího než H-145M tady není,navíc myslím,že přes velké oči našich plánovačů na nic výkonnějšího stejně peníze nebudou.
    Menší stroj jako Venom či S-70 si jako náhradu Mi-171 klidně umím představit.U nás jde hlavně o zvyk,že celé roky tyhle velké vrtulníky provozujeme.Řada daleko větších armád než je naše však takhle velké vrtulníky nemá a nijak je to neomezuje.Ostatně modernizovaný Mi-171 už zdaleka nemá takovou únosnost jako stará Mi-17 a hlavně v budoucnu stejně nebude v našich možnostech nakoupit nové veliké vrtulníky,ostatně na trhu jich ani moc není.
    Dopravní letectvo v Pardubicích asi neprojde,i když by to bylo vhodnější letiště než Kbely.Je větší,vhodné pro různá cvičení,využitelné i pro bojové letouny.Kbely by klidně mohla armáda pronajímat či prodat civilnímu provozovateli,případně LOM.

  • JiriR
    18:38 08.10.2016

    Jinak si ještě dovolím k taktice nasazení luh s ptrs. Průlet nad nepřítelem který střílí jako blázen by asi neskončil pro luh dobře. Skryté působení s odstupem a víra, protože ta nová verba . . .rusice, pancir, kanon ovládaný prilbou, hbitost ...kolik by stál takový luh a nebude nějaký AH nakonec levnější? Historie se možná bude opakovat a my vstoupíme do kroniky jako provozovatel nejdražšího luh.

  • JiriR
    18:21 08.10.2016

    Ano to je jasné , ale i pro neznalce of. cen- mne, ktery si tehdy dal dohromady, že slováci kupují black jestraba za cenu temer miliardu za kus je cena 250 mil nesmyslná. A proč to šlo ihned do médií? Trochu mne děsí ta nepřesnost MO odhadnout cenu a vytvořit tomu odpovídající seznam. Protoze tim padem ten seznam je spise namet. To by mohl být problém.

  • Helioss
    17:49 08.10.2016

    JiriR myslím že ta cena MO 250mil za jeden stroj byla za základní očesanou verzi vrtulníku,bez čehokoliv proto ti asi těch 12 miliard nedává smysl.
    Když k tomu přidáš výbavu co požadují+výcvik a podobně tak se nediv že to skočí k 1 miliardě za 1 stroj.
    MO si asi taky myslelo že to bude o dost levnější z čeho je vyvedli nabídky co dostali.
    Proto to buďto přehodnotí,možná upřesní co od toho chtějí a nebo sníží počty a budou se chvástat jak ušetřily.

  • JiriR
    17:39 08.10.2016

    Sorry za tu gramatiku. Mobil a vino :-)

  • JiriR
    17:37 08.10.2016

    Tehdy si někdo dal k sobě ze generálka w3a vyjde na 200 mil Kč a že novy stroj začíná na 250 mil kč. Takže počty byly jasně. AlePavel si tehdy uvědomil jak dlouhá je cesta k plným schopnostem a protlačil řešení 50/50 bez risku _částečně zachovat w3a. Jinak pro vaši účet k tomu pilotovi tady- vše bych na vojácích nenechává- jako příklad uvedu jak Sada Vondra územním do té doby nedotknutelnou 601. Když chtěli Sakaly-vzkázal jim tehdy ať se věnují raději aeromobilnim operacím. Sada byl intelektual

  • JiriR
    17:11 08.10.2016

    Pokud tomu rozumím MO chce 12 vrtulníku a chce jimi nahradit část w3a a všechny hind.+/-. Ještě loni MO tvrdilo že stroj začíná na ceně cca 250 mil. Kč x 12= najednou 12 miliard. Víc doufám netřeba rozvádět- to mluví za mnohe- za hodně může ceske ale- viz. ať např. Pandury umí plavat -nestandardní řešení jsou extrémně drahé a i USA si na to dává pozor. Češi nejsou arabsti sejkove...muj navrh: rozvoj w3a sokol: + 6 ks(neriz rakety a kanon. pouzdra pro ty nove) a integrace spike a hydra na Mi 171-LOM. Jsou schopni dělat úpravy a mají potřebná povolení, natáhnout kable atd. by takovým borcům určitě šlo. Já si teď zaspekuluji- Kdyby ses teď zeptal gen. Pavla, řekl by to same-protoze co píšu je částečně z jeho dílny a Pavel je prostě Pavel.:-), což samozřejmě není argument, nicméně to že je MO opět zaskoceno vysokou cenou už začíná být trapné.

  • petres
    16:44 08.10.2016

    kazd
    tuhle diskuzi tu vedeme 2 - 3 roky, takže více méně souhlas.

    kat.1 - H145M (ozbrojená i neobrojené verze) - v této kategorii se mi zdá, že není nic lepšího.

    kat.2 zde bych si dovolil nesouhlasit. Venom v celé šíři nenahradí Mi-171. Chce to vrtulník velikostí cca Mi-171 s rampou (alespoň to je můj názor). Není zde jasný favorit (je to hlavně otázka ceny).

    přidám kat.3 - bitevní vrtulník. Potřebný, pokud to myslíme s armádou vážně jako s prostředkem pro obranu, a ne jako alibi pro "plnění" spojeneckých závazků.
    Zde si myslím poměr cena/schopnosti mluví pro AH-Z.

    S těmi Kbely souhlasím (pro některé jsou holt Pardubice moc daleko od Prahy).

  • kazd
    16:06 08.10.2016

    již zde stokrát uvedeno...
    Neexistují nějak striktně ohraničené charakteristiky plnění úkolů v dané hmotnostní kategorii vrtulníků ani v konceptu východním ani západním.
    Na východě to byla dvojčata MI 8 Mi 24 (bitevní transportní). Dvojčaty myšlena konstrukční škola, avionika, ovládání. logistika. motory atd.
    Na západě kopie dvojčaty AH viper, UH venom resp. různé použití stejného typu - Black hawk můžete mít v dopravní social edition (Slovensko) nebo vyšperkované včetně PTŘS spike (Kolumbie). Stejně tak může mít PTŘS AH 6.
    Není tedy přímá vojenská souvislost mezi úkolem a hmotností.

    Zásadní problém výběrového řízení AČR je neschopnost komplexního posouzení.
    Naše vrtulníky jsou stále v té samé struktuře jako v československu na konci 80 let.
    Tři typy Mi2, Mi 8, Mi 24. Pro neznalé - používané jiné čísla jsou pouze exportní / modernizované verze technologicky a parametricky uvedených tří vrtulníků
    (kdo mě chytá za slovo, tak sokol je pouze soudruhy v lidově demokratickém Polsku přestavěný MI 2, proto se ten vrtulník prakticky nevyrábí, je těžký, hlučný, bez výbav, drahý (nikdy nedošlo k hromadné výrobě v krátkém čase, která by ho zlevnila), žádný benchmark pro ČR atd)

    Tuto skutečnost je třeba si uvědomit. Znamená totiž, že zde nemáme vrtulníky, KE KTERÝM NĚCO DOKUPUJEME. Máme tu dosluhující vrtulníky (bez Ruska neprovozovatelné) a začínáme je obnovovat.
    Toto je zásadní rozdíl, který AČR a MO nechápe / neakceptuje, důvody jsou různé. Stejně tak nechápe, že radary MADR a náhrada KUBu je jeden nákup.

    Čiselně cca :
    Mi24 - konec 2019
    Mi 17 - konec 2024
    Sokol - konec 2025
    Mi 171 š - konec 2030
    (po datu jen s podporou ruska)

    Tedy pro jakýkoli nákup si musíte vydefinovat jaké činnosti plní / mají plnit vrtulníky a jak je postupně do roku 2030 (to je během 13 let) kompletně obnovíme/ nebo
    některé činnosti neobnovíme.

    Např. SOATU má Mi 171š protože nic jiného není, nebo toto a jen toto je vrtulník parametricky vhodný? Tedy v německu používaný H145M LUH SOF (Light Utility
    Helicopter Special Operations Forces) je pro naše SOATU nevhodný? atd...

    Když tohle uděláte napříč armádou (a tohle je první kapitola jakékoli koncepce ne toho blábolu co vyplodili na MO) a zohledníte požadavek AČR, že chce šetřit
    investiční a provozní náklady lehčím vrtulníkem , tak se vám veškeré schopnosti rozpadnou do dvou nepřekvapivých skupin.

    Pro TF_HU zcela překvapivě tyto skupiny nemají nic společného s administrativním rozdělením na vrtulníkové a dopravní.
    Jednak je toto rozdělení čistě admnistrativní - více velitelů více peněz. Za druhé, jak je uvedeno výše, neexistuje extrémní odlišnost mezi Mi 17 a Mi 171š směrem
    zhora dolů. Tedy tak jako kolumbijský black hawk zastane práci slovenského social edition. Tak Mi 171š zastane práci MI 17. Zdola nahoru to samozřejmě nejde.
    To má ale obrovské finanční dopady v počtu provozovaných typů a proto to výrobci dělají.
    Záměrná ignorance tohoto faktu ze strany AČR je jedním z důvodů, proč není schopna vyplodit co vlastně chce za vrtulník z vyráběných typů.
    Podobnou nekorektní argumentaci používalo US NAVY ohledně dvoumotorového stíhače a skončili se skrytě nenáviděnou jednomotorovou F35, protože nekorektní argumenty prostě přestaly brát decision makeři vážně...

    Tedy vzniknou dvě skupiny :

    První skupina pokrývá skutečnou práci (ne práci kterou dělají protože nic jiného není - např. převoz VIP Mi 8) kategorie těžších vrtulníků.
    Z vyráběných typů shora ohraničme NH 90, zdola Venomem.
    V této skupiné lze bez problémů nalézt typy plně pokrývající veškeré vykonávané práce rodiny MI 8 (transportni MI17, SOATU MI171š) atd. + mají integrované PTŘS
    K vlastnímu výběru ze skupiny nyní nutno multikriteriálně zvážit politiku (mají to ve v4 ?) cenu ?, zapojení ČR průmyslu atd. klasické kolečko.

    My si pracovně vyberem, že koupíme několik verzí z původní konstrukční školy UH 60/S70. Tedy jak social edition verzi nahrazujíci dopravní MI17 z Kbel tak vytuněnou verzi pro SOATU s FLIR a možností zavěšení PTŘS.
    Nepokryté schopnosti MI 24 tedy nebudeme obnovovat.

    Druhá skupina tvoří činnosti nyní buď zbytečně vykonávané první skupinou, nebo činnosti, kde bychom rádi viděly alepoń částečnou podporu skupiny první od skupiny druhé (což se nyní neděje) viz. není striktní závislost hmotnosti na úkolu.
    SAR. MEDEVAC. VIP, palebná podpora atd..typicky H145 v různých verzích, rodina AW 139 atd. Jednoznačně lze tedy vybrat opět různé verze jednoho typu, který převezme úkoly sokolu i MI 8 a doplní je elementární palebnou silou s potenciálem doplnění PTŘS (H 145M).
    Řekněme, že se podařilo jednat a vyjednali jsme různé verze americké H 145 v podobě lakoty (ať je to zajímavé).

    Teď již jen stačí počty.
    Podstatná část vrtulníků je nebojeschopná. Kolik Hindů vystřelí PTŘS atd. Nelze tedy vycházet z počtů současné techniky.
    Máme deset milionů obyvatel a potřebujeme 10 ks na SAR ? Tedy Velká Británie vzhledem k pobřeží a rozloze má na SAR a pobřežní stráž 800 ks ?
    Po velké diskuzi to skončí někde mezi 25 - 35 ks s tím, že tyto ks plně nahradí současné vrtulníky a v roce 2030 tu nebude žádný sokol ani Mi v AČR.
    Cenově jsme na cca 30mld CZK.
    Po odprodeji naprosto zbytečného letiště Kbely (výsadkáři z Chrudimi stejně "nastupují" v Pardubicích, logistické dodávky kamkoli jdou z Pardubic... ) , celé letiště již je obestavěné, jsem na 26 miliardách, děleno 13 je 2 milardy ročně, při 60 miliardovém rozpočtu armády.

    Pokud někdo chce na příspěvek reagovat ve smyslu LZS a HEMS tak:
    1) MO oficiálně zkalkulovalo, že základna Líně je nejdřažší základnou LZS
    2) mezirezortní komise jednoznačně konstatovala, že zajistit efektivně LZS (HEMS) po roce 2020 AČR nelze.

  • asdf
    15:06 08.10.2016

    Tiez by ma zaujimalo, kolko na tych Mi-24 bolo nalietane, ked 11 rocna masina je olietana a sedi na zemy.

    Takze podla tohto tu

    http://www.vrtulnik.cz/mil/mi-...

    Ceska republika dostala 7 Mi-24V v roku 2003 a dalsich 10 v roku 2005 a januari 2006. Su tam aj cisla strojov.

    Aldus > Ono mozno masiny nie su olietane, ale skoncila zivotnost niektorych suciatok a nikto ich nekupil.

    Zazil som, ze napr Mig-21 nemohli do vzduchu, lebo skoncila zivotnost pyropatron do vystrelovacich sedaciek a nikto nekupil nahradne.

  • Aldus
    13:03 08.10.2016

    TF_HU: "Mi 24 je i olétaný, proto sedí na zemi."
    Víte zjevně víc než já, já mám za to, že 10 Mi-24 jsme dostali až v roce 2006 v rámci deblokace, a že naopak olétané nejsou.
    A pokud je LUH nenahradí, tak proč rušit jediné AH co máme, když víme, že další nejsou a nebudou, jestli si nemáme aspoň pár nechat, příp. i zmodernizovat.
    Prostě nevidím v čem je přínos LUH takový, že kvůli němu stojí za to zrušit AH, navíc za tolik peněz, které armáda potřebuje i jinde.

  • Bazinga20
    12:16 08.10.2016

    Začínám mít pocit, že za pár let nebude mít armáda ani s čím se předvádět na leteckých dnech... A za náhradu Gripenu budou zvolena díky ceně bezmotorová rogala, kde bude pilot vyzbroje pistolí a dvěma granáty proti pozemním cílum

  • Gorn
    10:34 08.10.2016

    TF_HU: U spojenců existuji stroje kategorie UH (jestli LUH je otázka co je lehké), dokonce Britové svého času používali Lynx v rolích anti-armor, SAR a transport, což je víceméně to co bylo/je v plánu tady. Rozhodne by to nebyla první věc kterou naše armáda udělá podle britského vzoru, možná by to bylo poprvé co bychom schválně přebírali "zastaralý" vzor. A technické řešení je proste už na trhu, byt by to třeba znamenalo ze zavedeme nový typ PTRS do ACR. Spike beztak není zázračný, nebo nějak zvlášť cenově výhodný

  • ChemicalBrother
    02:10 08.10.2016

    Diky TF_HU za povzbuzeni :)

    Bral jsem to jako jasnou vec, transportni vrtulnik, ozbrojeny kulomety ci kanony pro ochranu, zadny civil. Priste to tedy rozepisu.
    Tedy k tomu, jako to bylo mysleno: urcite je veliky rozdil v nakladech pri porizeni takovehoto ozbrojeneho transportniho vrtulniku oproti stejnemu typu s integrovanymi PTRS navic.

  • TF_HU
    00:44 08.10.2016

    kalamar: Jen pro vaši informaci. Mi 171Š není žádná modernizovaná Mi 17. Mi 17 u základny již nejsou, poslední byl předán do Kbel. Mi 171 je nový vrtulník, jen je modernizován dle našich potřeb.

    Rase: oceňuji váš zájem, ale váš dotaz je důkazem jak jste limitován vaším myšlením. Nemá nahrazovat nic. Light Utility Helicopter v naší armádě nemáme a letectvu chybí již několik let, volá(me) po něm už dost dlouho. proto se objevil v koncepci vrt.letectva. Bitevníky jsou prostě úplně jiná kategorie a prostě měl bý zastaven jejich provoz s odlétáním posledního resurzu. Takže, my v armádě víme, že mluvit o tom, že LUH nahrazuje Mi24 jen kvůli tomu, že by měl umět odpalovat PTŘS je chujovina. A když se podíváte do mých komentářů v článcích týkajících se vrtulníkové akvizice, vidíte, že o tomhle mluvím už hodně dlouho.

    Takže nenahrazuje, ale měli a já doufám, že budeme, mít novou kategorii LUH, kam spadne malý vrtulník s kapacitou cca šest pasažérů, se schopností nést hlavňovou výzbroj, či neřízené střely. A kategorie AH u nás měla bohužel skončit. Kontinuita, kterou zde můžeme popsat...spočívá jen v přeškolení pilotů od bitevních na transportní.

    Možnost výzbroje není dostačující, na rozdíl od ostatních složek letectva...vrtulníkové letectvo působilo a bude působit v reálné operaci a zbraně potřebujeme hned. ne jako PANDUR a SPIKE.


    Rase: armáda se v nebojové angažuje už dávno. Jak jsem řekl LZS/MEDEVAC což je součástí IZS a podobně. Je lepší se toho účastnit s vyzbrojeným vrtulníkem, kdy na takový úkol jen nepodvěsíte munici, než s civilní verzí, když úkoly plníte převážně v operačním prostředí s reálnými hrozbami. Funguje to jednosměrně, na druhou stranu vám může schopnost chybět, když ji potřebujete. A znovu opakuji, že mluvíte o něčem co v současné armádě spolu nesouvisí. LUH v počtu 12 ks by primárně šel k vrtulníkovéme letetcvu, kde se plní jiné úkoly (průnik je malý) než u letetctva dopravního. Mrkněte do struktury AČR. (BTW, doporučuji každému kdo chce být za odborníka na armádu, nebrat osobně)


    ChemicalBrother: Omlouvám se předem, ale odborník nejste. Víte proč LUH s PTŘS nejde koupit a proto je o tom článek na novinkách? Protože LUH PTŘS nikde nenosí. V jiných letectvech, zvláště v tom od kterého se učíme má koncept, kde ozbrojený vrtulník používá zbraně (kulomet, kanon, max blok neř.raket) pro svou ochranu a nebo co nejrychlejší podporu pro svůj výsadek. PTŘS a úkoly s tím spojené v tomto konceptu vždy plní vrtulník kategorie AH. Samozřejmě, že LUH tu PTŘS unese, ale díky výše uvedenému by bylo potřeba to technicky provést, myslím technické řešení, dodatečná montáž atd...a to jsou další nemalé peníze, které navyšují cenu stroje. Jak jsem uvedl výše, my s vrtulníky lítáme opravdu tam, kde zbraně potřebujeme, tedy nemůžeme si dovolit a ani nechceme aby nastalo to co popisujete v druhé polovině svého komentáře. Takto úchylné uvažování o akvizicích je pravděpodobně za problémy, které s akvizicí dost často jsou...

    Stirling: asi se v letectvu moc neorientujete, nebo vám unikají pojmy. Ač jsme sice malé letecto, jsme rozděleni na dopravní a vrtulníkové. Vím, že to zní divně, ale zatím to tak je, tedy tíhu přepravních úkolů nese stroj Mi171, zmiňovaný W3A je primárně určen na MEDEVAC/což je v civilním pojetí LZS a SAR, tedy vrtulníky nejsou primárně určeny k přepravě výsadkových jednotek, nebo pěších to je fuk.

    Aldus: nevím kam na takové věci chodíte. Ale platí co jsem řekl výše, žádné nahrazování kategorií jinou kategorií, jen pozastavení jedné a vunik druhé. Ta časová souslednost je tam kvůli letovému a pozemnímu personálu. To by byl kwa drahý luxus přijít o piloty a spol, nebo je nechat několik let na zemi. Takže, piloti bitevníků by přešli k Mi171 nebo na LUH, dle schopností a priorit. Pokud se bavíme o W3A tak se nebavíme o 12 LUH, ale o 12+6 LUH, kdy se řešilo zda jednotypový, nebo vícetypový. V tom by nebyl problém, problém nastává s vyzbrojením LUH PTŘS a pokud by to měl být asi jednotypový nákup. Mi 24 je i olétaný, proto sedí na zemi. Mají před generálními opravami, které budou stejně tak drahé jako pořízení nových...

  • petres
    21:03 07.10.2016

    "Celkově jsem k vrtulníkům hodně skeptický"
    Rase proč taková skepse vůči vrtulníkům? Připomíná mi to nedávné odepisování tanků jako moderního bojového prostředku. Uplynulo pár let a na tanky nedá nikdo dopustit a jsou brány jako nezastupitelné. Myslím si, že s vrtulníky to může být podobné. Pamatuji si, jak po první válce v Zálivu byl bitevní vrtulník vyhodnocen jako nejefektivnější bojový prostředek, údajně dokázal zničit cca 150 násobek své hodnoty. Doba pokročila, boj proti vrtulníkům pomocí MANPADS se stal velmi úspěšným. Takže na straně vrtulníku se začaly vymýšlet opatření proti těmto zbraním, např. izraelské systémy - protiraketový laserový systém MUSIC nebo vzdušná obdoba pozemního aktivního ochranného systému Trophy.
    viz i zde:
    http://www.armadninoviny.cz/po...
    Samozřejmě, k tomu se přidala i vhodná taktika - použití radarů viz AH-64 Longbow. Takže i ten vrtulník není bezbranný a může pěkně kousat. Otázka je, za jaké peníze.

  • Rase
    20:44 07.10.2016

    Když to vezmu z pohledu, že armáda se chce angažovat i v nebojové oblasti - civilním sektoru: zmíněná rychlá záchraná služba, případně i rychlý transport osob (kdy nemá smysl aby startoval Sokol nebo Mil) atd. Pak má smysl, aby armáda nakoupila oněch 12 nejlevnějších vrtulníků za cca 12 miliard (třeba i bez výzbroje). Na první pohled se zdá, proč má mít armáda neozbrojené vrtulníky, ale lehké rychlé vrtulníky se můžou hodit a do ostrého konfliktu, se nehodí ani ten sebe lépe vyzbrojený, oplechovaný vrtulník. Celkově jsem k vrtulníkům hodně skeptický a dle mého by se armáda měla zaměřit hlavně na tyhle lehké "taxíky" + pár těžkých strojů, případně i čistě bitevních (proti "dovolenkářům", než si přinesou PL komplety...).

  • Aldus
    19:48 07.10.2016

    Podívejte se jeste jednou na článek o našem obranném průmyslu - 12 víceúčelových vrtulníků 2019-21; ukončení Mi-24 2022. Takže ty LUH měly nahradit Hindy, ikdyž to tak nikdo stavět nechce.
    Nápad samotný špatný nebyl, ovšem kdyby se stihly nakoupit LUH ještě před generálkou Sokolů, aby nahradily je, a ideálně dokoupit později ještě bitevníky jako náhrada Hindů. Takhle s tím přišla armáda a takhle to dávalo smysl. To zaskřípalo na MO, které nestihlo udělat tendr před koncem životnosti Sokolů, tak to teda chtěli dotáhnout aspoň jako náhradu Hindů, pro což budou mít ty rakety. Jenže možnost nést rakety z nich dělá podstatně dražší stroje - tak ten problém aspoň chápu ...
    Nevím jaký má být závěr toho všeho, ale souhlasím, že nejlíp bude odložit to do další generálky Sokolů a nakoupit je pak jen jako LUH a použít ted prostředky na urychlené přezbrojení pozemního vojska, hlavně nákup houfnic a pásáků, nových !!
    Pokud někdo trvá na náhradě za Hindy, tak souhlas, ale za bitevní vrtulníky! A protože to je a ještě dlouho bude scifi, a protože už stejně modernizujeme Mi-171, tak proč nezmodernizovat i těch 10 Hindů, co máme teprv 10 let? Vím, že morálně už jsou docela zastaralé, ale olétané ne, a tak ani údržba nemůže být až tak drahá (na bitevník). Hlavně je to jediný reálný způsob, jak si podržet bitevní helikoptéru ...

  • Johnytapia
    18:54 07.10.2016

    Já nevím,ale ten pocit mám prostě blbej, v Česku vyřazení bitevních vrtulníků znamená jejich definitivní konec, to samé platilo i s raketometem, který se vyřadil bez náhrady a myslet si, že se nakonec podle koncepce koupí je naivita. Zajímalo by mě jak je rozpracovaná akvizice BVP, kde taky ten počet klesal ze 230 na 210 a taky bych si vsadil, že to není konečné číslo (půjde ještě dolů).

  • stirling
    16:12 07.10.2016

    Je jasné, že to nenahradí 24ky a takový stroj ani nemůže poskytnout blízkou podporu, ale odpálit nějakou raketou na pár kilometrů asi problém pro něj není. Takže souhlas, že se pro začátek mohla vybrat nevyzbrojená verze, kterou je ale možnost pořídit i jako vyzbrojenou. Hlavně nemodernizovat sokoly a pak už by to šlo raz dva, ale pro naší armádu to zní moc logicky, takže rychle od toho pryč, zmodernizovat sokol a pak zjistit, že budu mít zbytečně moc přepravních vrtulníků protože ty s tou výzbrojí jsou moc drahé...
    Možná jak jsem psal to bude mít aspoň ten pozitivní efekt, že dovyzbrojí l159 a místo modernizace dan pořídí moderní houfnici.

  • Gorn
    15:46 07.10.2016

    Rase: nebylo to prezentováno jako přímá náhrada konkrétního stroje. Stropnický tehdy celkem dost měnil pohled na věc. Nicméně vcelku jednoznačně bylo řečeno že na bitevní vrtulníky nejsou peníze a hned tak ani nebudou, což ovšem prý není zas tak hrozné protože bitevní vrtulníky nemají všichni a my je taky nutně mít nemusíme. LUH jako náhrada za bitevní vzešlo z toho že někteří novináři začali říkat že AČR ztratí další schopnosti atd. a někteří snaživci na MO a v AČR nechtěli aby to vypadalo jakože pan Stropnický tu armádu seškrtává tak řeklo že LUH bude mít výzbroj a část úkolů převezme. Samozdřejmě po generálce Sokolů byl ten plánovaný nákup LUH jaksi buď náhradou bitevníků nebo zaváděním třetího typu transportního vrtulníku, přičemž to první je nesmysl a to druhé nepravděpodobné... no ukázalo se že je jedno která možnost je pravda, nakupovat se nebude nic

  • ChemicalBrother
    15:05 07.10.2016

    TF_HU: Osobně nemám nic proti kategorii LUH, vybavenou schopností nést PTŘS. Myslel jsem to tak, že se koupí přesně takový vrtulník, schopný nést různou škálu výzbroje (bude-li se dále vycházet z koncepce), ale ve skutečnosti se nikdy nevyzbrojí a tato platforma zůstane po celou službu absolutně nevyužita (jako L-159) a bude sloužit pouze k transportu (ke kterému ho stejně nejvíce potřebujeme). Kdyby se naopak koupila čistě transportní verze tohoto LUH, určitě by se výrazně uspořilo a ty vrtulníky by nepřišly na 15mld. Nejsem žádny odborník, ale cenový rozdíl mezi takovými typy stejného vrtulníku musí být dle mého značný.

  • Rase
    14:56 07.10.2016

    TF_HU:
    Co ale mají ty vrtulníky nahradit, když nemají nahradit bitevní helikoptéry, Sokoly taky ne (když byly modernizovány) a mají být lehkým multifunkčním něčím. Když dám konkrétní příklad, tak MO může koupit 12 strojů H-145M se závěsníky (rakety, kanón atd.), výzbroj se může dokoupit později až budou peníze. Pro "polo-civilní službu" jako záchranka a taxík + možnost výzbroje, je to dostačující. Přeci jen v ČR léta 16 strojů EC 135, tak nějaké to zázemí bude. Těžší stroj jako Black Hawk atd. má smysl, až bude vůle pořizovat náhradu za Mi171š, nebo pokud by bylo v plánu vytvořit letku se slováky a rakušáky.

  • kalamar
    14:41 07.10.2016

    No to je zase nářez všechno špatně a všechno jináč.Nebylo by lepší ty naše hindy modernizovat, když tedy mají ještě 15 let životnost.Když se modernizovali Mi-17 na Mi -171Š tak modernizovat Mi-24 na Mi-241Š. A kolem roku 2030 udělat kompletní obměnu když už ted víme že se dají náhradní díly pořizovat z Ukrajiny.
    Dočasně ušetřené peníze ze zašlého nákupu vrtulníků by se mohly přednostně zaměřit na PVO a pozemní techniku.

    Johnytapia
    tuším že by se ještě dalo doplnit
    - objednávka na 42 kusů vozidla Titus
    - generálka sokolů
    - neprůstřelný vesty z USA,tuším 1000 ks

    Stropnický zklamal i mě,že se za 3 roky nedokázal obklopit kompetentními lidmi kteří by mu našeptávali co má dělat,neprotlačil pro armádu změnu vypisování veřejných zakázek ani finanční fond do kterého by armáda převáděla finance které nevyčerpá v daném roce tak aby se nemuseli vracet do státní kasy.

    Když letos sleduji ty zprávy o AČR a pořizování,nepořizování nové techniky a vůbec všeho tak bych armádu nechal snad s fleku privatizovat a to tak že Strnadovi:-) protože to není jináč možné,tady musí každému fandovi srdce krvácet.

  • HonzaH
    14:29 07.10.2016

    TF_HU: Jenže v tomhle zapomínáte na jednu veledůležitou věc. A to, že "Stokrát opakovaná lež se stává pravdou".
    Od začátku lidi, kteří vědí, tvrdí, že LUH nemá nahradit bitevní vrtulníky. Přesto se opak opakuje tak dlouho, až tomu snad věří skoro všichni.
    Každopádně, neschopnost MO nakoupit téměř cokoli je vskutku zarážející. Skoro, jako kdyby to někdo bojkotoval schválně.

  • TF_HU
    14:03 07.10.2016

    Juro99: když budete kupovat letku vrtulníků, nikdy je nedostanete v jednom roce, zakázka se rozděluje do několika let. Má to své důvody. Jestliže se dnes bavíme o životnosti Mi24 do konce nějakého 2019, tak získání všech ks objednaných vrtulníků do horizontu 2025 není až tak nerealistický pohled.

    Chemical Brother: bez výzbroje by to nebyl problém. Problém, dle mého, nastal v době, kdy se rozhodlo, že v kategorii LUH chceme aby vrtulník měl schopnost ničit obrněné cíle.

  • TF_HU
    13:58 07.10.2016

    kazd: Dnes v tomto musím s vámi souhlasit. Tedy s komentářem o rozdaných kartách. Ač většinou kroutím hlavou nad tím co píšete :-)

  • TF_HU
    13:55 07.10.2016

    Rase:

    normálně by mi to už bylo šumafuk, ale na tohle:

    Já vidím problém v tom, že zástupci armády tohle neudělali, a chtěli by nejraději to samé co mají, jen nové. Zástupci MO zas nebyli schopní přesně převést zadání od vojáků, na typy vrtulníků, které jsou na trhu.

    musím reagovat. Zástupci armády nejsou tupci, mohu vám říci, že piloti základny moc dobře vědí co a jak chtějí, či potřebují. Nebudu to více rozvádět, protože je to zbytečné. Základní chybou v chápání této problematiky je tvrzení médií, která nakones asi převzala i armáda...že LUH mají nahradit bitevní vrtulníky.

  • Luky
    13:08 07.10.2016

    Samozřejmě, že OK je to za předpokladu, že o to dýl udrží Hindy. Alespoň budou dýl lítat do Lešan a tak. Tuhle mi ten vetřelčí kousek přeletěl při návratu ze Zaragozy přes barák (nádhera).

  • Luky
    13:04 07.10.2016

    Jestli to odkládají kvůli tomu, že čekají až někdo zaplatí integraci Spike do H145M, tak je to OK. Zatím pálí ty jihoafrický ŘS, co dalšího řízenýho už teď umí, nevím nebo jsem zapomněl.

    Mě ten kočkopes jinak vůbec nevadí. Proč nemít těžký dopravní/transportní typ a k tomu lehký víceúčelový. V tom problém nevidím.

    Berte to tak, že Řecko má sice krásný počty techniky, ale je v prdeli, ekonomicky ovládnuté a skáká, jak ostatní pískají. My tu jakože snižujeme dluh a zlepšujeme rating (i Babišovo PR). Jestli budou hrtulníky o rok nebo dva později...

  • Johnytapia
    12:29 07.10.2016

    stirling: Ten seznam je to co již je reálně nakoupeno, jen se čeká na dodání (speciálně v případě Pandurů). V podstatě o nějakém zvýšení nebo rozšíření bojových schopností AČR nemůže být řeč, vyjma navyšování početních stavů. Jediné reálné rozšíření schopností jsou ty radary MADR, které stejně budou dodány až za dva roky. Prostě je to selhání celého MO, když už každý chodí za Babišem s prosíkem o navýšení, tak je zvláštní, že to nezkouší i Stropnický a pak se dopracujeme k tomu výsledku, že modernizace čehokoliv je pouze pohádka.

  • saracen
    12:20 07.10.2016

    Jura99:
    Máš absolútnu pravdu a na doplnenie len uvediem, že vzľadom na to aké máte typy vrtuľníkov tak armáda má spracovanú aj taktiku nasadenia, a ako vravíš načo vymýšľat vymyslené a po tom komplikovať armáde život.

  • RiMr71
    12:01 07.10.2016

    ...to by ty bit. vrtulníky musel prodáva STrnad... už by byly v hangáru.
    Nebo ještě lépe Agrofert! Kdyby Agrofert vyráběl F-22 nebo AH-64, tak jich máme víc než USA...!

  • kazd
    11:40 07.10.2016

    když z toho odečtete prostou obnovu
    Breny, letištní radary, atd..
    tak nezbude prakticky nic

    když s i zlomíte nohu taky nečekáte, že jako sanitka přijede 1203

  • stirling
    11:38 07.10.2016

    Ještě jedno plus bych mu dal a to že se trošku začali naplňovat stavy a rozjel se i když omezeně AZ, ale nějak si myslím, že je to spíše důsledek toho, že vůbec netuší co kupovat.
    Johnytapia: seznam pěkný, ale spousta toho co tam máš by měl být spíše běžný provoz jako doplnění munice a aut. 20 Pandurů ani nevím jestli to vůbec už někdo objednal to samé ty ostatní specializované tatry. Prostě tragédie a jinak ano hlavní viník není jeden ale ministr za to odpovídá, takže on může za to co "nedělají" lidé pod ním a kdo tam sedí... takže kopanec do zadku a myslím, že si ho každej odborník na obranu před parlamentníma volba vychutná, ale to bohužel už armádě nevrátí tu šanci co měla k tomu se posunout.:(
    Hned jak začala ukrajina se mělo rozjet vše v reálných scénářích (nevymýšlet hovadiny jako u vrtulníků) a dnes už bychom měli vítěze a mohlo se začít splácet a postupně přebírat novou techniku.

  • ChemicalBrother
    11:37 07.10.2016

    Nakonec to skončí tak, že se vrtulníky po dlouhých průtazích nakoupí, ale abychom nepřekročili plánovaný rozpočet pro tuto položku, tak bez výzbroje, jak je v tomto kraji zvykem (viz Gripen, Alca, Pandur (Spike))

  • Johnytapia
    11:22 07.10.2016

    Tak když si uděláme nějakou sumarizaci, tak reálně pořízeno bylo -
    - Smlouvy na servis techniky
    - 41 Tatrovek na minomety
    - 5 Vyprošťovacích vozidel - Tatra
    - 56 Těžkých a středních Tater
    - nákup Brenů I a II
    - Nakup pistolí
    - Nákup munice - nikdo neví kolik toho reálně je na skladech.
    - 20 Pandurů
    - 3 Javeliny
    - Radary pro letiště
    - Modernizace všech Mi-171Š
    - dovybavení určitých segmentů na Gripeny a L159

    Zhruba všechno na co si vzpomenu, když tak mě doplňte. Na to jaká byla konstelace - vzestup Ruska a terorismu, tak se z toho teda vytřískalo hodně málo. Kromě snad rozpracování zakázky na radary MADR není v podstatě nic moc v pokročilém procesu akvizice.

  • Jura99
    11:11 07.10.2016

    Odsunout plány na 2020-25 bych četl tak, že momentálně vůbec netuší z kterého konce začít a doufají že v roce 2020 už vědět budou. Takže zavedení nové techniky 2020-25 je spíš přání než reálný scénář.

  • Jura99
    11:09 07.10.2016

    Proč vymýšlet vymyšlené, vrtulníky jsou lehké, střední, těžké a bitevní. V AČR léta sloužily lehké, střední a bitevní, tak pokud některý z nich doslouží, nechť se nahradí novým (nebo se kategorie zruší) a nehledá se kočkopes, který bude zároveň lehký, zároveň transportní a zároveň nahradí bitevní.
    Trochu bych opisoval od Poláků, pokud oni Mi-24 budou provozovat až do ukončení životnosti, udělal bych to samé.

  • Rase
    11:08 07.10.2016

    Gorn:
    Takhle by to bylo v pořádku, přeci jen pak je už na MO, aby v případě vysoké ceny vyjednalo extra finance od MF (zdůvodnit to třeba tím že mají být i jako ambulance, nebo že nahradí i bitevní verze), nebo snížit počet strojů, což stejně moc financí neušetří a výsledek je kontraproduktivní.
    3RMO:
    Neházel bych to všechno na Stropnického, rozhodně to není chyba jen jednoho člověka, vidím problém v systému, ale jak psal stirling a kazd. Stropnický mě taky zklamal, měl armádu někam posunout, ale promrhal ji. Stačí se podívat na plány výstavby AČR, vypadají pěkně, ale většina větších nákupů spadá na roky 2020-25. Tou dobou můžou přijít škrty, krize atd. Měli nakoupit co nejvíc techniky co jde a postupně splácet...

  • skelet
    11:01 07.10.2016

    Gorn: dle mediální prezentace to spíše vypadalo, že ministerstvo obrany hledá transformera, který svou velikost mění dle požadovaného úkolu :)

  • Gorn
    10:36 07.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Rase: ono je to vlastně naopak. MO nabylo dojmu že je pitomost provozovat stejné počty a typy vrtulníků. Následně vrtulníkáři dostali za úkol rozdělit úkoly mezi stroje které jim po teoretickém vyřazení sokolů a hindů zůstanou, s tím že se nakoupí jeden víceúčelový vrtulník k plnění úkolů které nelze plnit s provozovanými typy. Z AČR tedy vpodstatě šel požadavek na relativně lehký transportní vrtulník, který by byl schopný nést výzbroj (s největší pravděpodobností PTŘS), MO to vcelku zvládlo převést do poptávky. Problém byl že si někdo představoval že požadovaný stroj bude levný, což je prostě nesmysl.

  • stirling
    10:36 07.10.2016

    jj stropnický mě totálně zklamal, čekal jsem právě opak, že se bude snažit dokázat, že na to má a on přitom je jen udržovač stavu, to se snad více nakupovalo v době finanční krize a to co předvedl teď on v době kdy ekonomika jede mame ukrajinskou krizi a k tomu is... fakt jsem naštvanej a on jediné co za tu dobu pořídí je trochu munice a par ručních zbraní... to je opravdu výsměch. Totálně promrhaná šance naší armádu trošku posunout. K dokonalosti schází odsun nákupu radarů... nýmand :(
    Jediné co vidím pozitivně, že teď zase nebudou vrtulníky, že možná bude zase šance dovyzbrojit l159 a případně trošku posunout ve schopnostech dal.

  • kazd
    10:20 07.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    smutné na tom je, že měl Stropnický nejlíp rozdané karty od roku 89.

    peníze jsou,
    mez. situace svědčí armádě,
    min. fin ze stejné strany,
    nákupy vrtulníku probíhají v Polsku, na Slovensku..
    atd

    výsledek nula
    co by se tomu neschopovi ještě mělo na zlatém talíři přinést, aby měl nějaký výsledek ?

  • 3RMO
    10:12 07.10.2016

    Stropnický se fakt hodí jen do loutkového divadla. ...za 3 roky nekoupil nic.

  • 3RMO
    10:10 07.10.2016

    A česká armáda vrtulníky taky nenakoupi poněvadž zjistili že na jejich požadavky žádný neexistuje. .....článek dnes vyšel na seznam. cz

  • JiriR
    09:52 07.10.2016

    Mne to nepřekvapuje. To co říkám dlouho na téma nekoncepce a přidal bych k tomu, že koncepci by neměli dělat generálové 60 +. Ti jsou totiz v mysleni velmi tendenční . Jedna technicka- co je špatně na ozbrojeném black hawk či H 145m. Ja osobne bych velmi doporučil jedno osvědčené pravidlo- cena která je známá X 2, protoze to neni poprve kdy je MO zaskoceno cenou. Vysoká cena se dá řešit v rámci priorit.

  • Rase
    09:25 07.10.2016

    asdf:
    článek mi přijde zveličený, ale jak píše lemkin, dneska si každý občan může najít na internetu, jaké helikoptéry jsou k dispozici a jaké typy provozují jiné evropské armády (a kolik !). Já vidím problém v tom, že zástupci armády tohle neudělali, a chtěli by nejraději to samé co mají, jen nové. Zástupci MO zas nebyli schopní přesně převést zadání od vojáků, na typy vrtulníků, které jsou na trhu. Všem snad muselo být jasné, že provozovat stejné počty a typy jako doposud je pitomost (Mily, Sokoly + k tomu něco lehkého). Radši měli místo Milů našetřit na pár Caracalů nebo NH90, a na běžné létání pořídit větší počet H145M (jsou levné). Než vrážet peníze do velké flotily vrtulníků, tak radši nakoupit protipozemní střely pro L-159, nebo vychytávky na Gripeny...

  • lemkin
    09:04 07.10.2016

    asdf: A myslím, že je to dobře. Žádný kočkopes tady nechceme. Bitevní vrtulník je bitevní vrtulník. Alespoň se zase v plné síle ukázala neschopnost MO. I amatér s internetem by si dokázal vygooglit, že takový stroj co chtějí prostě není a nebo je to takový kompromis ve všech směrech, že to za to nestojí.

    A nebo byli nabídky naprosto seriózní a žádný bakšiš nekápnul vedle :D

  • asdf
    06:59 07.10.2016

    Nove vrtulniky ? Zabudnite.

    Vyzerat to tak, ze ministerstvo obrany chcelo modre z neba za cenu trabanta.

    https://www.novinky.cz/domaci/...

  • Henrich7
    05:44 07.10.2016

    Napríklad Slovensko uz úžitkové Black Hawky nakúpilo a tiež ma mať aj školiace a servisné stredisko na ne. Aspoň požiadavka je taká.