Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Vrtulník H225M Caracal na polské výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M Caracal pro polskou armádu. Podle polského ministerstva obrany firma Airbus nepředložila dostatečně zajímavý plán spolupráce s polským průmyslem.

Polské ministerstvo hospodářského rozvoje informovalo o ukončení rok trvajících rozhovorů s firmou Airbus o rozsahu zapojení polského průmyslu (tzv. offsety) do programu nákupu 50 vrtulníků H225M Caracal.

“Polsko považuje jednání s Airbus Helicopters ohledně dohody o průmyslové spolupráci, která je svázaná se smlouvou o nákupu víceúčelových vrtulníků, za ukončenou. Výrobce nepředstavil průmyslovou spolupráci dostatečně zajišťující ekonomické a bezpečnostní zájmy Polska,” stojí v oficiálním prohlášení ministerstva hospodářského rozvoje.

Nedostatečné zapojení polského průmyslu do programu v loňském roce otevřeně kritizoval i polský ministr obrany Antoni Macierewicz.

Podle ministra mělo o osudu programu rozhodnout právě jednání ministerstva hospodářského rozvoje s firmou Airbus. Ministerstvo hospodářského rozvoje mimo jiné požadovalo průmyslovou spolupráci minimálně ve výši nákupní ceny.

Polsko plánovalo za 16 transportních a 34 specializovaných vrtulníků H225M utratit 13,5 miliardy zlotých (85 miliard Kč). Nákup dalších 20 vrtulníků H225M se očekával v letech 2026 až 2027.

Vrtulník H225M Caracal v původním výběrovém řízení v roce 2015 porazil vrtulníky Sikorsky S-70i Black Hawk a Leonardo-Finmeccanica AW149. 

Black Hawk na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

Airbus vyhrál, a to i přesto, že například S-70i Black Hawk se montuje v polské PZL Mielec. Polská firma mimo jiné vyrábí trup S-70i a je také známá výrobou vrtulových letadel, včetně lehkých dopravních M28.

Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland) zase vlastní polskou PZL Swidnik  - výrobce vrtulníků W-3 Sokol a SW-4 Puszczyk.

Vrtulníky Black Hawk a AW149 ale v původním tendru nesplnily technické požadavky polské armády. Sikorsky nenabídl polskou stranou požadované zbraňové systémy.  Dlužno dodat, že Sikorsky letos představil ozbrojenou, komerčně dostupnou, verzi vrtulníku S-70i Black Hawk.

Leonardo-Finmeccanica zase nabízela dlouhé dodací doby. Polská strana navíc požadovala speciální protiponorkovou verzi, ale AW149 není určen k létání v agresivním slaném mořském prostředí, kde hrozí silná koroze.

Obě firmy Leonardo-Finmeccanica i Sikorsky navíc nesplnily požadavek na plný servis, opravy a údržby svých vrtulníků v Polsku, resp. v polské firmě WZL nr. 2. Podmínka servisu H225 Carcal v Polsku byla nepochybně také jednou z největších výzev ve vyjednávání s firmou Airbus.

AW149 na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora

WZL nr. 2 má bohaté zkušenosti se servisem vrtulníků Mi-8 a Mi-17, ale žádné s výše uvedenými typy. Jak ale dříve uvedla polská vláda, servis zahraniční vojenské techniky musí být z důvodu národní bezpečnosti v nejvyšší míře prováděn v Polsku. Dodejme, že WZL nr. 2 provádí i generální opravy a modernizace Mi-8/Mi-17.

Malá odbočka od tématu - bude zajímavé sledovat, jak si s požadavky na servis, údržbu a opravy 12 nových vrtulníků poradí české ministerstvo obrany. Českým ekvivalentem polské WZL nr. 2 je pražská LOM Praha, která má také zkušenosti pouze s vrtulníky Mi-8 a Mi-17.

Ministr obrany Macierewicz již dříve oznámil zájem nakoupit vrtulníky Black Hawk a/nebo AW149. Vzhledem k tomu, že žádná část AW149 se v Polsku nevyrábí a AW149 má nízkou antikorozní ochranu pro operace v mořském prostředí, je favoritem nového tendru ozbrojený typ Black Hawk.

Více se dozvíme v listopadu, kdy Macierewicz představí Národnímu výboru obrany polského Parlamentu aktualizovaný technický modernizační plán polských ozbrojených sil.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ozbrojený vrtulník Black Hawk. Volba pro Armádu ČR?

Na vojenském cvičení Anakonda 2016 si v Polsku odbyla světovou premiéru ozbrojená verze vrtulníku ...

Sestřelil se ruský vrtulník Mi-35M v Sýrii vlastní raketou?

V pátek 8. července se v Sýrii zřítil ruský bojový vrtulník Mi-35M. Ke zničení vrtulníku se ...

Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii

Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější ...

Vrtulník UH-1N: Strážce amerických jaderných zbraní končí

Dva týdny nazpět americké letectvo (US Air Force) vyvěsilo na webových stránkách žádost o informaci ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • JiriR
    14:41 13.10.2016

    Pánové, já bych byl prozatím velmi opatrný ve výběru typu modernizace Mi24, popř. v nových názvech Mi. Těch x mln. Kč (245) / cca 10 vrtulníků a to jak jsem já slyšel pana ministra, tak to odpovídá spíše opravám strojů, nákupu ND a maximálně nějaké drobné westernizaci za účelem Nato kompatibility- (např. vysílačky). Vycházím z toho, že modernizace Mi171, se dle verze pohybovala od 50-100 mln Kč v závislosti na verzi. U bitevního vrtulníku se navíc např. k optoelektronické hlavici musí navíc pořídit nová ŘS, protože Sturm/Raduga Š jsou už beznadějně zastaralé systémy. A to jsou navíc další nemalé peníze. Naopak kladně hodnotím to, že bitevní vrtulník zatím zůstane a že soutěž na nový LUH (10 mld Kč) by měla pokračovat a doufám, že tady nebudou časem tendence alternace LUH za Mi24. Přesněji řečeno doufám, ale nevěřím :-)

  • Rase
    14:18 13.10.2016

    Bazinga20:
    Samozřejmě, modernizační balíčky se dají poskládat různě. Ideální by bylo, kdyby modernizované vrtulníky byly pořád kompatibilní s Mi-171š. Izraelci by už něco navrhli, dle zadání. 30mm kanón, nějaké ty protitankové a protizemní rakety (vše kompatibilní s NATO) tak by se to poskládat nějak dalo z již existujících modernizačních balíčků pro Mi-24.

  • Bazinga20
    13:21 13.10.2016

    Nebylo by řešením co se týče Mi-24 nějaká modernizace ve stylu superhind V? Přináší nové senzorové vybavení i spektrum zbraní co se dají používat.

  • Nesher
    20:15 12.10.2016

    Matesaax
    Je slušná šance, že armáda a potažmo i policie leteckou záchranku dlouhodobě provozovat nebudou. Plánem je, dle polského vzoru, převést celou leteckou záchranku na státní podnik pod ministerstvem zdravotnictví. Policie by na tuto novou entitu převedla část vrtulníků, které by už nepotřebovala a za cca 2 mld. by se dokoupily nové. Tím pádem by nové luh pro Líně a Bechyni nebyly potřeba.

  • Matesaax
    19:53 12.10.2016

    Donedávna nás ze všech médií masírovali tím,že Mi-24 je na konci životnosti a musí se koupit nové stroje.Ted zjistili,že nové vrtulníky nebudou nejlevnější a najednou vylezou na světlo ze skutečností o které se nesmělo mluvit,i když odborníci na to upozornují už dlouho a to,že Mi-24 jsou sotva v půlce životnosti.
    Pokud část Mi-24 zůstane,tak bych to viděl podobně jako Rase.Např. 10 Mi-35 by doplnilo u letky 6 strojů H-145M.Dalších 6 strojů H-145M by se po pár letech pořídilo jako náhrada Sokolů po roce 2020.A v dalším horizontu např. 2025 by dalších 6 H-145M nahradilo zbylé Mi-35.Takže by armáda měla celkem 18 H-145M s toho 12 v Náměšti,4 v Líních a 2 v ČB(Bechyni).

  • Rase
    15:55 12.10.2016

    Pokud by se zbylé Mi-24 modernizovaly ve spolupráci s Izraelci, na standart typ, s pracovním názvem Mi-242š, za cenu několik stovek milionů (všechny) tak je to celkem v pohodě a můžou dosloužit s Mi-171š.
    S tím že první várka lehkých vrtulníků by sloužila spolu se Sokoly a po jejich dosloužení by je nahradila další várka - aby měla armáda třeba 20 nových lehkých vrtulníků ve stylu H-145m / UH-72

  • petres
    11:30 12.10.2016

    Díky za upřesnění. Myslel jsem, jestli je nedodělávali.

  • skelet
    10:56 12.10.2016

    ty u nás slouží jen pro podvěšení přídavných nádrží. Dle LK z dob dodání Mi-171 nejsou vybaveny elektrikou pro výzbroj

  • petres
    07:49 12.10.2016

    upřesnění odkazu:
    http://www.ceskatelevize.cz/iv...

    Na závěr klipu v čase 2:00 + je za redaktorem Mi-17 AČR číslo 9873, který má zjevně namontovaný (ještě ne v kamufláži) pod pro rakety.

  • skelet
    21:47 11.10.2016

    Rase bohatě by stačila modernizace a lá Mi-171š

  • Lukas
    21:04 11.10.2016

    Tak, w 2002 roku była dyskusja na temat modernizacji śmigłowców Mi 24 - w PL program miał się nazywać "PLUSZCZ"
    Co ciekawe kilka polskich Mi 24PL miało pełnić role śmigłowca CSAR (To chyba byłaby najlepsza maszyna CSAR na świecie ;) )

    Silniki Motor Sicz, zachodnia awionika i uzbrojenie.
    Jedyny problem to łopaty wirnika...

    No ale nikt z V4 nie chciał zainwestować w projekt który miały realizować polskie zakłady.

    I tak zostały nam Battlehawki...

  • Rase
    20:42 11.10.2016

    Mno ideální řešení by asi bylo, těch pár Mi-24 vymazlit na co nejlepší možnou úroveň. Ideálně ve spolupráci s JAR a Izraelci, aby vzniklo něco ve stylu Mi-24 SuperHind Mk.V, třeba rakety Spike, pořádná elektronika a klidně i aktivní ochrana ( :) ) - zkrátka stroj ze kterého si všichni sednou na zádel a ať mají alespoň kvalitu, když už jich bude jen pár. Připomenu, že původně se měly základní hrubé Mi-24 modernizovat v rámci V4, z čehož ale sešlo. Takže modernizaci potřebovaly už v 90.letech... LOM by tak mohl získat i nějaké ty zkušenosti a technologie + měli by práci.
    Vedle lehkých helikoptér bez výzbroje by jim to slušelo.
    ps. jo, trochu jsem se zasnil :D

  • kazd
    20:15 11.10.2016

    6.10 v 23:52 jsem u článku Tři možné vrtulníky pro AČR napsal
    "Předpokládám, že teď se vezmou dvě miliardy a nalejou se do LOMu, který je cugrunt aby udržel Hindy nějak v provozu"

    Takže jsem zklamán, jestli si řeknou jen o 240 mega. Ale oni to časem vylepší. A pak že nejsou peníze.

    Samozřejmě na nic nerezignujeme jak říká Stropnický, jen to musíme efektivně využívat (a to jsme do teď nevěděli :-)))

  • petres
    19:57 11.10.2016

    Nesher mne předběhl, tak alespoň přidám odkaz na zdroj:
    http://www.ceskatelevize.cz/iv...

  • Nesher
    19:44 11.10.2016

    Tak další změna, armáda nevyřadí všechny Mi 24, ale část si jich nechá, ostatně na opravu vrtulníků žádá MF o navýšení rozpočtu o cca 240 milionů. Tendr na nové vrtulníky dál běží, max. cena 10 mld. Z toho plyne jediné, u nových strojů se rezignuje na PTŘS a vrtulníky budou buď zcela bez výzbroje nebo max. pouzdra s kulomety a neřízené rakety. Palebnou podporu budou dál poskytovat v LOM zgenerálkované hindy, byť je otázkou jak je na tom letectvo s PTŘS, pokud vím, tak jich moc nemají (navíc jsou zastaralé) a ani se už nějakou dobu nekonají ostré střelby. Zdroj: Události ČT před několika minutami.

  • Rase
    08:58 11.10.2016

    Počkejte až MO zjistí, že ty nové BVP budou opět dvakrát tak dražší než počítají... to bude překvapení. Když to nebyli schopní spočítat u vrtulníků, pochybuju že by se u další zakázky něco změnilo.

  • JiriR
    08:57 11.10.2016

    Dovolím si shrnout_ jsou tady vlastně takové dva pohledy:
    Teorie Kazd: vyhledávat synergie, univerzální schopnosti, spíše snižovat počet typů, zamyslet se nad životním cyklem a dostupnosti dílů, požadována spíše redukce.
    Praxe FT_HU: vyhledávat průnik v konceptu, výměna typu za typ, mluvíme o schopnostech, splnění úkolů, požadována spíše expanze.
    A ještě jednou s dovolením _ten můj návrh s ohledem na vyčleněné prostředky:
    Schopnost PTŘS přenést hlavně na ALCA (Brimstone), upravit a vyzbrojit MI171Š (spike)-je z vrtulníku nejlépe senzoricky a řušiči vybavený- působil by z odstupu, generálkovat W3A (100 mil. Kč/ks)+ pořídit 6 ks Gluszec.
    Bohužel musím konstatovat, že současný stav v pořízení LUH, který kvůli financím zcela zkolaboval a byl odsunut a za který odpovídá MO, je blíže Teorii Kazd. Neboli, řeknu to jednodušeji- to co chce MO existuje, ale stojí to úplně jiný peníz.

  • skelet
    06:54 11.10.2016

    Aldus: ty kulomety na Mi-171 jsem schvalne opominul, jelikoz to je vyzbroj vylozene obranna. Jina vyzbroj na Mi-171 je dobra leda tak pro cisteni zony vysadku, ale na palebnou podporu je Mi-171 prilis velka a relativne pomala. O zranitelnosti ani nemluve.

  • TF_HU
    23:22 10.10.2016

    Kazd:

    cp to třepete? Já jsem nic o tom, že bych navrhoval takovou kombinaci nepsal. Vy máte evidentně problém s psaným textem.

    Pro palebnou podporu stačí klidně AH6, tedy opět dle toho k čemu ji chci. Pokud se bavíme o Hindu, pak aby to byla schopnost za schopnost to opět musí být bitevní vrtulník. Jestli to bude nejdražší AH64 nebo levnější Mangusta je jedno, to pak záleží na ochotě politiků vynaložit prostředky.


    Já vám jen uvedl rozsah toho co se dá pod AH pořídit. Jak jsem řekl úvodem, já tu nehádám jaký bude stroj, snažím se vám a dalším vysvětlit, že je to spíše o schopnostech, které chceme.

  • Aldus
    23:02 10.10.2016

    Mi-171š ozbrojený je - kulomety pro vlastní obranu, Jiří ale nejspíš myslel "ozbrojit"
    Já zkusím svůj návrh:
    Pokud má LUH stát plus mínus 5 mld, tak nechť se koupí, když to letectvo chce. Pokud by ale mělo padnout 12 mld, tak sorry, ale přimlouvám se za ponechání Hindů, LUH odložit do další generálky a peníze raději použít pro další naléhavé projekty, jako houfnice a pásáky.
    Vede mě k tomu to, že 12 mld by zatížilo rozpočet natolik, že by na nic dalšího dlouho nebylo (domnívám se, že za posunutím pásáků a zrušením houfnic je právě navýšená předpokládaná cena za LUH).
    Dále mám za to, že Mi-24 máme teprve 11 let, a že na jejich vyřazení je ještě čas, ikdyž nejsou nejmodernější. A byť se k AH staví i zde skepticky řada lidí, tak Koncepce 2025 říká, že je armáda v budoucnu chce pro jejich "nezastupitelnou roli". Tak proč je teď rušit? Dokonce ikdyby se měly LUH pořídit, se přimlouvám, aby se aspoň pár Hindů nechalo, přijde mi to pořád lepší, než věšet rakety na Mi-171š (pokud to tak fakt někdo myslel).
    Vím, že to je přesně to, co vrtulníkáři doufají, že se nestane, ale snad se armádní rozpočet do pár let navýší natolik, že se nakoupí nová LUH i AH nejlepší kvality a konfigurace.

  • skelet
    22:18 10.10.2016

    Mi-171 odzbrojit nelze, jelikož ani není ozbrojená. Gluszec existuje a dokonce lítá v rámci Polské armády, ale je zkrátka pro nás neperspektivní, stejně jako celý Sokol.

  • Rase
    21:59 10.10.2016

    asi nee no... ale ty jejich stroje (myšleno Softex-Aero) jsou docela dost koukatelné, byť pro armádu nepoužitelné (což ani není jejich cílem).
    ps. když to přeženu, tak konečně nějaký divoký letecký design. Nevím jak moc je v tom zapojené Aero, ale konečně něco jiného než L39 (L159 a L39NG) které jsou pořád na jedno brdo. Jasně, jsou to neporovnatelné kategorie, ale stejně...

  • JiriR
    21:35 10.10.2016

    Ne Rase nešlo, tak jak jsem ti psal na militarybox: ukrajinci to jsou Olexandri, měl bys je brát s velkou rezervou.

  • Rase
    21:09 10.10.2016

    Mno ještě jsem našel takovou jednu málo známou společnost Softex-Aero (ukrajinsko-česká), která vyrábí helikoptéry od roku 2010. Když vidím jaké vrtulníkové projekty rozjíždějí korejci, tak by něco šlo ukutit i tady . zase je to jen o penězích:

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

  • JiriR
    20:42 10.10.2016

    No takže pratele: vy oba dva: Repete : muj návrh byl rozvoj W3a a odzbrojit Mi 171. Kazd: na Mi 171 nesezenu díky a gluszec neexistuje. El piloto: jiri..ne nerozumite to...w3a je Ok, mi 171 je Ok, palebna podpora :little bird. Za stromy se ztrácí les.......

  • kazd
    20:28 10.10.2016

    já jsme svůj názor napsal níže.
    nevím o tom že by se rozdávaly nějaké peníze. Vím, že armáda má do roku 2030 utratit cca 200 miliard Kč v investicích do výzbroje. Neutratila nic, jen udržovací výdaje.
    Správný postup je udělat z investic přeneseně řečeno "mandatorní výdaje", tedy investici pod smlouvou, kterou nelze po volbách vyhodit oknem.
    Proto by měly být vrtulníky do r. 2030 vyměněny a to stylem jak jsem napsal.

    Nyní máme Mi17,Mi 24 a sokol, což díky jistým synergickým efektům u Mi můžeme považovat za 2 a 1/2 typu.
    Pokud je základním a nikým nezpochybněným zadáním hledání synergie v typech, a úspora na provozu, tak navrhovat řešení formou tří typů Mi 17, sokol a AH 6 je proti základnímu zadání.

  • JiriR
    19:18 10.10.2016

    Ok KAZDe. Představte svoji vizi rozvoje vrtulnikoveho letectva, prosim konkretnr, obvyklou omacku vynechte.Já jsem to udělal, pilot to udělal a teď je řada na vas. Je šílené snadné systémové kritizovat záměr rozvoje při omezených zdrojích jenom Vám připomíná, že je dnes léta páně 10.10.2016. Karty, neboli money už byly rozdány. Systémově kritizovat je nekonečné směšné.Muj příspěvek na Vaši adresu ohledně "vagónů razítek" u vysadkaru byl bohužel smazán.

  • kazd
    14:26 10.10.2016

    TF_HU takže jste nám nenapsal nic, vlastně všechno je OK ...

    Pokud má být výsledkem nasazení (zaplacení) x tisíc člověkohodin během x let kdy o tom MO as AČR žvaní... kombinace sokol, AH 6 a Mi171 tak je to výsměch daňovým poplatníkům.

    BTW: konstrukce typu mám 5 miliard co za ně ...je úplně nesmyslná.

    Postup je činnosti --> varianty jejich pokrytí---> varianty investičních nákladů .

    Bavit se tady mám 5 ne 4,7 ne 6,2 mld co koupím ...u investice na 30 let, je matematicky vyjádřeno jako bavit se o destinách procenta výdajů = hospodaské tlachání

  • BoudiSVK
    14:08 10.10.2016

    http://thenews.pl/1/12/Artykul...

    To bolo rychle...
    Ani slovo o offsetoch alebo cene.

  • Rase
    12:57 10.10.2016

    TF_HU:
    Díky. Ty AH-6 jsou docela zajimavý nápad. Přeci jen ojeté se dají sehnat za dobrou cenu (nedávno je kupovali Chorvati), tak by to bylo možná levnější řešení než chtít cpár rakety na všechny lehké vrtulníky, typu H145M / UH-72, pokud by se nakupovaly - nebo něco obdobného. Pokud je tedy vrtulník s nosníky výzbroje, o tolik dražší, než holá verze.

  • TF_HU
    11:33 10.10.2016

    JiriR a Rase

    Hoši, já nebudu spekulovat. V letectvu je s W3A celkem spokojenost. Nejsem od toho typu, tak nedokážu být přesnější. To je dotaz na někoho jinde.

    Co se týče Mi24, je to různé. Jsou piloti co to vidí jako já, stroj je technologicky zastaralý, chybějící výbava atd. Pak jsou tu ale piloti, kteří jej považují stále za dobrý stroj, vyhovující naším potřebám. Tyhle dva názory se promítaly i do příprav specifikace nákupu, kdy se řešily konkrétní věci...

    Co s pěti miliardami? Nelze neuvažovat jako voják, to asi dělají lidé v civilu a pak tu čtu některé fantaspředstavy. Je důležité mluvit o schopnosti, kterou chci mít a jak s ní chci plnit úkol. Takže co se týče MEDEVAC, klidně ať je to Lakota, myslím UH72, nebo jiný vrtulník, ale hlavně ať je to vojenská verze, ne překopán civilní vrtulník. Vojenské verze jsou specifické.

    Pro palebnou podporu stačí klidně AH6, tedy opět dle toho k čemu ji chci. Pokud se bavíme o Hindu, pak aby to byla schopnost za schopnost to opět musí být bitevní vrtulník. Jestli to bude nejdražší AH64 nebo levnější Mangusta je jedno, to pak záleží na ochotě politiků vynaložit prostředky.

    Pro transport jsou Mi171 úplně v pohodě.Tedy zatím, provoz má svá specifika, taksamé nákup ND. Ale jinak to stačí. Na konci jejich životnosti to opět musí být vhodná náhrada, to znamená kategorie za kategorii. Opět je jedno zda to bude NH90, nebo UH60...důležité je aby to zabezpečilo splnění úkolů.

  • Lukas
    11:23 10.10.2016

    Nie ma co komentować - decyzja ma charakter polityczny
    PiS już przed wyborami obiecywał że jak wygra to anuluje przetarg...
    Szukali tylko pretekstu...

    Nie wiem czy to sprawa lobby czy może populizmu (i głupoty), ale najprawdopodobniej kupią kilka maszyn w Mielcu (wiadomo "ukochany sojusznik") i zmodernizują kilka W3 do Głuszec. (By związki zawodowe z "polskiego" zakładu nie protestowały)
    Taka jest moja hipoteza - będzie "prowizorium"

    W końcu za patrioty mamy zapłacić nawet 50 mld USD (Gdzie planowano wydać ok. 16-18)

    Poczekamy - zobaczymy...
    Ja niczego dobrego się nie spodziewam...

  • JiriR
    10:55 10.10.2016

    No jako více “spojitou“ úvahu – 1) teď je současný stav takový, zdroje jsou známé, co s těmi (5 miliar.) penězi udělat – zkuste zauvažovat ne jako voják – ale jako někdo kdo by dostal šanci to vyřešit, navrhnout. Tzn. šumák nechci. 2) K dotazu od Rase se připojím a doplním: co by si vlastně přáli piloti- jaký typ pro MEDEVAC, jaký typ pro palebnou podporu, jaký typ pro transport (když si v tom 2, odmyslím finance: vědí to doufám)

  • Rase
    10:46 10.10.2016

    TF_HU: jak jsou vlastně piloti spokojení s W3A ? (a v podstatě i Mi-24, byť mají jít pryč)

  • TF_HU
    10:42 10.10.2016

    Jiří...hele upřímně, mě je to šumák, co bude to bude. (z pohledu typu) Já na to koukám spíše aby to bylo systémové. Někdo by měl tedy opravdu definovat jak chceme vrtulníkové letectvo používat. Zatím to děláme nějakým způsobem. Můžeme laicky říci, že zatím máme schopnost přepravy, podpory, průzkumu a ten medevac. Na všechno máme jen tři typy. Já si umím představit vrtulníkové letectvo o několika základnách, s více schopnostmi, s daleko větším počtem vrtulníků. Takže, co po mě chcete? Chcete slyšet jakým typem bychom měli dělat MEDEVAC? Jakým typem palebnou podporu?

  • JiriR
    09:37 10.10.2016

    TF_HU: Díky za info. Napište mi prosím jaký je Váš návrh na řešení: tzn. máme 10 w3a, 15 mi 171, 10 hind a 5 miliard vyčleněných na nákup LUH, ale dle nabídek poptávané verze začínají od 12 miliard Kč. Navýšení teď podle všeho nepřipadá v úvahu. Jaký je návrh člověka z oboru? I nějakou cenovou rozvahu.

  • TF_HU
    08:53 10.10.2016

    JiriR: Ale jasně že to chápeme: vojáci chtěli LUH a tečka. MO řeklo – OK, ale zároveň zrušíme HIND a SOKOL.

    Ani já nedokážu odhadnout, kdo a kdy spojil tyto témata dohromady. Jak jsem sledoval rozhodování a situaci, LUH měl být samostatný projekt. Konec Hinda je jiná story a to samé oprava či náhrada Sokola. Pak to někdo spojil, u Sokola se uvažovalo o tom, že když se navýší počty, bude to celkově levnější jak generální opravy všech Sokolů...Hind se s tím spojil kvůli "zachování" schopnosti výcviku a operačních schopností s PTŘS. Nehodnotím zda to bylo dobře. Neobhajuji tu žádný typ, jen se snažím ukázat, že rozhodování má spoustu faktorů, ať systémových či nesýstémových, rozhodně to není o tom, že by si piloti neuměli naspecifikovat typ, servis, výcvik. Rozpor vidím v tom co by piloti chtěli...a tím co je MO ochotno pořídit.

    Za mě...tvrzení, že LUH bude místo Hind začala šířit média, MO se toho asi pak i chytlo. Protože jak jsem řekl, u základny jsem to vnímal odděleně.

  • TF_HU
    08:39 10.10.2016

    JiriR: já se omlouvám, někdy odpovídámi v pracovní době :-) a fakt nemám tolik času abych tu vysvětloval všechny detaily. Spousta komentářů zde, je jen o pouhých představách, úplně ignorující reálný stav a nebo pozadí. Těm, kteří jsou úplně mimo mísu, napíšu to, co jsem psal vám...měl byste lépe číst a přemýšlet. Ne, pilot nejsem. K tomuto nepotřebuji být pilot.

    Kazd:
    Ale to se přece nevylučuje. Bože, já bych si taky přál 46 vrtulníků jednoho typu v různých konfiguracích. Tohle asi není problém armády, ale politického vedení...to znamená, tak velký nákup nemá zelenou, nejsou na něj peníze...v kontextu toho co jste psal vy byla ta varianta 12+6...ta čísla říkají kolik pro vrtulníkové letectvo a kolik pro dopravní. Takže to bychom se mohli bavit o konfiguracích. Já nemohu za to, že někdo rozhodl Sokola modernizovat a ani nemohu za to, že Sokol nelítá jinde v jiné verzi. Z mého pohledu to není o pochopení problému,a le o omezených prostředcích. S nákupem je jen jeden problém...my bychom asi chtěli transformátora. Jak jsem řekl, do původního zámyslu koupit druhý typ jako doplněk velkého, někdo rozhodl o tom, že tam chce PTŘS...což z uživatelského pohledu je trochu problém.

  • JiriR
    08:08 10.10.2016

    KAZD:
    Ano, tentokrát jsem spokojen. Jenom dvě drobné pozn.: Gluszec- ať již je či není- ta platforma W3A je natolik universální že mezi je/není je téměř 0-vý rozdíl, když zavřu obě oči. Doporučuji příspěvky zestručňovat- více „tah na bránu“- konkrétněji, stručněji, bez omáčky.
    KOLT: Jde spíše o formu sdělování EL PILOTA, k obsahu není co dodat- žádný konkrétní není.
    EL PILOT: (FT_HU): Ale jasně že to chápeme: vojáci chtěli LUH a tečka. MO řeklo – OK, ale zároveň zrušíme HIND a SOKOL. LUH proto bude vyzbrojen a bude mít jeřáb a kdoví co ještě. A od té chvíle se to začalo cenově komplikovat. Mně hlavně vadí alternace LUH za HIND- protože to je nesmysl. Akorát že vojáci- tak jako vy: řeknou si svoje a jdou do ři.i. Žádná komunikace a spolupráce. Musíte ty kravaťáky na MO více ohýbat.
    Rase: Inspirovat se podobným letectvem- OK, ale zároveň podobně vyzbrojeným- a tím je v současné době, Polsko. OK jenže no OK. Protože Polsko má tolik peněz a strachu (chápu je), že chce místo Hind- rovnou AH 64 D.

  • kazd
    19:57 09.10.2016

    --------
    Takze, my mame vojensky MEDEVAC, ktery leta na W3A...stroj, ktery tez pomalu konci a jeho generalni opravy jen oddaluji problem s vyberem nahrady. Ale to je jine tema a nelze jej spojovat s nakupem 12 vrtulniku pro vrtulnikove letectvo,
    ---------

    To je samořejmě naprosto mimo logiku a strukturu armád NATO. Naprosté nepochopení vedoucí k takovým výsledkům jaké zde vidíme.

    MEDEVAC je v NATO zajišťován dle plánovaného operačního nasazení armád všemi typy strojů.

    Tedy USA s plánem nasazení od seveního po jižní pól, v dvou nezávislých konfliktech, používá Sikorsky HH-60M MEDEVAC Black Hawk
    Belgie nemající plány na úrovni USA používá A 109.

    Společný parametr pro MEDEVAC není velikost stroje ani vybavení (schopnost MEDEVAC A až E nezávisí na velikosti, H145 může mít lepší kategorii než HH 60)

    Společný parametr armád NATO je vždy to, že stejný TYP vrtulníku v jiné VERZI slouží v armádě pro další účely.

    Žádná armáda srovantelná s naší tedy cíleně neprovozu samostatný MEDEVAC typ jak se nám zde neustále někdo snaží namluvit a jak to luxusně dělá AČR.

    Tedy v případě AČR, by v kontextu struktury NATO, stávající sokol musel být doplněn dalšími verzemi sokola, které ale neexistují (Gluszec je další z x polských modernizačních cvičení na papíře) a když budou existovat tak budou cenově nekonkurenceschopné.

    To co tu armáda a MO obrany řeší 3 roky, řešili armády NATO před 40 lety, dávno to vyřešili, jen na úrovni tehdejších typů.
    Naše MO a AČR se ještě nedobrali ani k pochopení problému...

    On December1988 the Belgian Government decided to acquire 46 Agusta A109BA
    - in the armed reconnaissance role (HRecce, with machine guns)
    - observation role (HO).
    - in anti-tank missions, equipped with tow anti-tank missiles (HA),
    - tactical support missions equipped with rocket launchers (HLR),
    - Medevac helicopter (Medical Evacuation) (HMed)
    - transport helicopter (HTpt).

  • KOLT
    17:46 09.10.2016

    JiriR, na vašem místě bych trochu brzdil, TF_HU je od vrtulníkářů (tuším není pilot). A v mnoha diskusích tu už dokázal, že na rozdíl od většiny z nás skutečně ví, která bije...

  • Rase
    16:32 09.10.2016

    Asi by bylo dobré, kdyby se MO inspirovalo, jak je organizované a vybavené vrtulníkové letectvo u jiných států, obdobné velikosti jako ČR. př. Švédsko, Rakousko, Portugalsko, snad i to Dánsko, Finsko, Belgie a Nizozemí... tak trochu se inspirovat jak technikou, tak hlavně počty strojů. Zamyslet se i nad tím, čím by se daly v budoucnu nahradit Mi-171š nebo Sokoly. Přeci jen u těchto států je to většinou kombinance většího vrtulníků (NH90 nebo AW101 atd.) + lehký typ. Osobně mi to přijde jako ekonomicky nejlepší řešení. Na druhou stranu ale můžeme čekat, že se stejně nikdy nepodaří sehnat dost peněz, a to ani na lehký vrtulník (jako dnes) natož pak na náhradu M-171š někdy v budoucnosti...

  • JiriR
    14:56 09.10.2016

    TH_FU....vy jste pilot ? Já o tom pochybuju- na někoho takového jste hodně nervózní.
    Pokud ano- prosím věnujte se lítání. Pokud ne- prosím věnujte se něčemu jinému. Kromě jakéhosi kádrování místních písařů z Vás nevypadlo nic, co bych si zapamatoval - nějaký návrh - kolik, čeho, za kolik, odkud. Zapamatoval jsem si - ty ne, ty vůbec, ty máš divné myšlení, ty tomu nerozumíš.......
    TH_FU: dál to komentovat nebudu - někdy je mlčet, víc než něco říct.

  • TF_HU
    10:35 09.10.2016

    K naletum hodin pro Mi24. Zustatek hodin do generalek moc neni. Je treba si uvedomit, ze tyto hodiny se musi rozpocitat na letove usili kazdeho roku zvlaste tak aby se do dalo spojit s porizenim jejich nahrady. Takz pokud vam treba zbyva 500 hodin, musite to rozdelit na tri roky...pocinaje dneskem...z toho uvidite, kolik muzete odletat, z techto hodin musite vyclenit hodiny na vycvik pilotu, novych a uudrzovaci vycvik zkusenych, hodiny na cviceni v zahranici, doma a soucinnostni ukoly, mimoradne ukoly a treba i prezentace na DOD... To jen takovy nahled....a pak zjistite, ze toho vlastne moc.nemate.

  • TF_HU
    10:30 09.10.2016

    JiriR...ne, moc tomu nerozumite.

    Kazd...vas prispevek je dlouhy, nemam cas odpovidat na vse. Je tam spousta bodu, kde bych souhlasil, ale je to na delsi debatu.

    Jedno ale musim zminit, jasne, ze nebavim o typu...ale o druhu vrtulniku. Proto najdeme jeden vrtulnik v mnoha konfiguracich. Ja vam rikam, ze nase letectvo je zozdeleno dle nejakeho schematu, to neni vymluva, to je fakt a z tohoto faktu se vychazi pro nejaka rozhodovani. Je to vychozi situace. Vas argemnt zni jako byste rikal, ze neni treba rozlisovat mechanizovane a tankove jednotky, nebo treba pechotu...to je pokrivena logika. Proto se tu obcas smeju nad nekterymi uvahami od PC u diskuteru, kteri tu vykladaji neco bez znalosti celeho pozadi problemu.

    Takze, my mame vojensky MEDEVAC, ktery leta na W3A...stroj, ktery tez pomalu konci a jeho generalni opravy jen oddaluji problem s vyberem nahrady. Ale to je jine tema a nelze jej spojovat s nakupem 12 vrtulniku pro vrtulnikove letectvo, ktere dnes plni ukoly charakteru CSS a pouze jednim strojem...(dvema, ale pro potrebu teto debaty jen jednim, Mi24 je jina kapitola). Takze letectvo uz dlouho mluvi o chybejicim mensim stroji, ktery mel byt doplnkem k Mi171.

    Konec Mi24 je tema jine. Zde dochazi k utlumu, stroje uz se pomalu odstavuji. Dle zbytkoveho naletu, ktery je jeste dostupny. Mela by se resit nahrada, ale ta se neresi diky financni narocnosti.

    Tryskac: letectvo nechce vrtulnik vrtulnik kategorie UH60, chce mensi. Nahrada Mi171 zatim neni uplne na poradu dne.

  • Gorn
    09:35 09.10.2016

    Tryskac: informace mate přímo před nosem, tak proč si je nepřečíst? No nejste první, ani poslední kdo tady rovnou doporučuje co koupit, tak to pro jistotu shrnem. L-159 není schopna efektivně ničit obrněnou techniku (chybí výzbroj) plus par vedlejších problému, střední transporty (typu UH60) ACR ma a není důvod je řešit, co chybí je menší stroj na transport několika osob, schopny v případě potřeby nést nějakou výzbroj. S vysadkarema není potřeba argumentovat, vrtulníky působí samostatne nebo v součinnosti s jakýmkoliv praporem ACR, ne jen 43. vpr

  • JiriR
    09:25 09.10.2016

    UH 60 by bylo super, problém je v tom že na Slovensku vrtulníky prakticky dolétaly a od kolapsu je vždy bezproblémová cesta k novému typu - shledávám analogii mezi Mig21 a Gripenem pro AČR. Pokud bychom tehdy vlastnili mig29,bylo by pořízení Gripenů podstatně problémovější. U nás je situace trochu jiná. MO vyčlenilo na 12 vrtulníků (kat. např. typu H145m) 5 miliard korun. Aktuálně zjistilo že cena začíná na 12 miliardách. V rámci meziresortního přesunu peněz to nejde- musely by se zrušit MSAMy a RBS70 NG k tomu. Anebo poškrtat asi 60% seznamu akvizic nedávno prezentovaného. Těch 5 miliard by ale stačilo na:
    1) generálka 10 w3a (po 100mil/ks)
    2) 50 ks Brimstone pro alca-navádění radarem, Lithening pro L 159 nebude
    3) 200 ks Spike pro Mi 171š
    4) Úprava MI 171š pro zaměř. a odpalování raket
    5) 6 ks new Gluszec- záleží na ceně- neřiz. rakety + kan. pouzdra (na gluszec netrvám) - z log. důvodů ale OK.
    Každá položka až na poslední asi za 1 miliardu. Hindy prodat- z mého pohledu je to zahřívání mrtvoly. Např. do Iráku i s municí: 0,5 - 1 miliarda příjem- posílit 5) položku. Co se dá vymyslet jiného za 5 miliard? 5 ks vrtulníků- to je jako když si koupíš v obchodě jenom jednu botu. Takhle, já bych taky raději jel na rande (spoj. cvičení) a do práce modrým BMW a ne škodou fabia co má najeto 120 000 Km. K MO: ministr obrany za svým šéfem nepůjde, protože takhle se firma fakt neřídí. Na závěř: KAZDe kde jste byl se svými vyguglenými komentáři, když bylo známo kolik má ačr na těch 12 vrtulníků ? (nebrat osobně-při neděli .-)) U mých komentářů nejdete v 1. řadě doporučení modernizovat, pokud tam je shledán modernizační potenciál.

  • tryskac
    03:09 09.10.2016

    do ceskej politiky vrtulnikoveho letectva sa sice moc nerozumiem, ale zoberme to logicky: cesi, mate dobre lahke jednotky - vysadkarov. Palebnu podporu CAS vam vedia zabezpecit ALCY + letectci navodci. To znamena, bitevne vrtulniky, ktore su drahe a zranitelne az tak nepotrebujete. Potrebujete ale vrtulniky, ktore dopravia jednotky na miesto + vrtulniky na CSAR. Ked to tak nejako zhrniem, vychadza mi z toho UH60. Alebo sa mylim?

  • JiriR
    22:00 08.10.2016

    Dotaz trva. Tohle neni odpoved. To je otázka. Pokud tématu rozumíte čekám odpoved. Ocením když to bude dvěma větami.

  • kazd
    21:49 08.10.2016

    vy jste komik
    v čem je rozdíl oproti H145 ? V ničem, proto všichni kupují sokoly. Nikdo nekupuje EC a airbus krachuje. Cena nepřekvapila MO ale stále překvapuje všechny ostatní. Jabka nejsou letecké díly.
    Kdo se jako podepíše na papír při neoficíalní dodávce ? Vy ?

Stránka 1 z 3