Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane
-
6. 10. 2016
-
104 komentářů
-
Jan Grohmann
Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M Caracal pro polskou armádu. Podle polského ministerstva obrany firma Airbus nepředložila dostatečně zajímavý plán spolupráce s polským průmyslem.
Polské ministerstvo hospodářského rozvoje informovalo o ukončení rok trvajících rozhovorů s firmou Airbus o rozsahu zapojení polského průmyslu (tzv. offsety) do programu nákupu 50 vrtulníků H225M Caracal.
“Polsko považuje jednání s Airbus Helicopters ohledně dohody o průmyslové spolupráci, která je svázaná se smlouvou o nákupu víceúčelových vrtulníků, za ukončenou. Výrobce nepředstavil průmyslovou spolupráci dostatečně zajišťující ekonomické a bezpečnostní zájmy Polska,” stojí v oficiálním prohlášení ministerstva hospodářského rozvoje.
Nedostatečné zapojení polského průmyslu do programu v loňském roce otevřeně kritizoval i polský ministr obrany Antoni Macierewicz.
Podle ministra mělo o osudu programu rozhodnout právě jednání ministerstva hospodářského rozvoje s firmou Airbus. Ministerstvo hospodářského rozvoje mimo jiné požadovalo průmyslovou spolupráci minimálně ve výši nákupní ceny.
Polsko plánovalo za 16 transportních a 34 specializovaných vrtulníků H225M utratit 13,5 miliardy zlotých (85 miliard Kč). Nákup dalších 20 vrtulníků H225M se očekával v letech 2026 až 2027.
Vrtulník H225M Caracal v původním výběrovém řízení v roce 2015 porazil vrtulníky Sikorsky S-70i Black Hawk a Leonardo-Finmeccanica AW149.
Black Hawk na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora
Airbus vyhrál, a to i přesto, že například S-70i Black Hawk se montuje v polské PZL Mielec. Polská firma mimo jiné vyrábí trup S-70i a je také známá výrobou vrtulových letadel, včetně lehkých dopravních M28.
Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland) zase vlastní polskou PZL Swidnik - výrobce vrtulníků W-3 Sokol a SW-4 Puszczyk.
Vrtulníky Black Hawk a AW149 ale v původním tendru nesplnily technické požadavky polské armády. Sikorsky nenabídl polskou stranou požadované zbraňové systémy. Dlužno dodat, že Sikorsky letos představil ozbrojenou, komerčně dostupnou, verzi vrtulníku S-70i Black Hawk.
Leonardo-Finmeccanica zase nabízela dlouhé dodací doby. Polská strana navíc požadovala speciální protiponorkovou verzi, ale AW149 není určen k létání v agresivním slaném mořském prostředí, kde hrozí silná koroze.
Obě firmy Leonardo-Finmeccanica i Sikorsky navíc nesplnily požadavek na plný servis, opravy a údržby svých vrtulníků v Polsku, resp. v polské firmě WZL nr. 2. Podmínka servisu H225 Carcal v Polsku byla nepochybně také jednou z největších výzev ve vyjednávání s firmou Airbus.
AW149 na výstavě MSPO 2016; větší foto / Archív autora
WZL nr. 2 má bohaté zkušenosti se servisem vrtulníků Mi-8 a Mi-17, ale žádné s výše uvedenými typy. Jak ale dříve uvedla polská vláda, servis zahraniční vojenské techniky musí být z důvodu národní bezpečnosti v nejvyšší míře prováděn v Polsku. Dodejme, že WZL nr. 2 provádí i generální opravy a modernizace Mi-8/Mi-17.
Malá odbočka od tématu - bude zajímavé sledovat, jak si s požadavky na servis, údržbu a opravy 12 nových vrtulníků poradí české ministerstvo obrany. Českým ekvivalentem polské WZL nr. 2 je pražská LOM Praha, která má také zkušenosti pouze s vrtulníky Mi-8 a Mi-17.
Ministr obrany Macierewicz již dříve oznámil zájem nakoupit vrtulníky Black Hawk a/nebo AW149. Vzhledem k tomu, že žádná část AW149 se v Polsku nevyrábí a AW149 má nízkou antikorozní ochranu pro operace v mořském prostředí, je favoritem nového tendru ozbrojený typ Black Hawk.
Více se dozvíme v listopadu, kdy Macierewicz představí Národnímu výboru obrany polského Parlamentu aktualizovaný technický modernizační plán polských ozbrojených sil.
Zdroj: Defence24
Související články
Ozbrojený vrtulník Black Hawk. Volba pro Armádu ČR?
Na vojenském cvičení Anakonda 2016 si v Polsku odbyla světovou premiéru ozbrojená verze vrtulníku ...
-
07.07.2016
-
79 komentářů
-
Jan Grohmann
Sestřelil se ruský vrtulník Mi-35M v Sýrii vlastní raketou?
V pátek 8. července se v Sýrii zřítil ruský bojový vrtulník Mi-35M. Ke zničení vrtulníku se ...
-
12.07.2016
-
62 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulníky AH-64E a letadla P-8A pro Velkou Británii
Velká Británie na mezinárodní letecké show ve Farnboroughu oznámila záměr nakoupit nejmodernější ...
-
14.07.2016
-
48 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník UH-1N: Strážce amerických jaderných zbraní končí
Dva týdny nazpět americké letectvo (US Air Force) vyvěsilo na webových stránkách žádost o informaci ...
-
20.09.2016
-
10 komentářů
-
Jan Grohmann
Ďalšie fiasko Airbusu s vrtuľníkmi H225M Caracal: https://www.janes.com/article/... Po problémoch s ...Zobrazit celý příspěvek
Ďalšie fiasko Airbusu s vrtuľníkmi H225M Caracal: https://www.janes.com/article/...
Po problémoch s motormi počas skúšobných letov Kuvajt odmietol prevziať prvé dva vrtuľníky a zriadil odbornú komisiu, ktorá má prejednať s výrobcom detaily.Skrýt celý příspěvekPánové, já bych byl prozatím velmi opatrný ve výběru typu modernizace Mi24, popř. v nových názvech Mi. Těch x mln. Kč (245) / cca 10 vrtulníků a to jak jsem já slyšel pana ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové, já bych byl prozatím velmi opatrný ve výběru typu modernizace Mi24, popř. v nových názvech Mi. Těch x mln. Kč (245) / cca 10 vrtulníků a to jak jsem já slyšel pana ministra, tak to odpovídá spíše opravám strojů, nákupu ND a maximálně nějaké drobné westernizaci za účelem Nato kompatibility- (např. vysílačky). Vycházím z toho, že modernizace Mi171, se dle verze pohybovala od 50-100 mln Kč v závislosti na verzi. U bitevního vrtulníku se navíc např. k optoelektronické hlavici musí navíc pořídit nová ŘS, protože Sturm/Raduga Š jsou už beznadějně zastaralé systémy. A to jsou navíc další nemalé peníze. Naopak kladně hodnotím to, že bitevní vrtulník zatím zůstane a že soutěž na nový LUH (10 mld Kč) by měla pokračovat a doufám, že tady nebudou časem tendence alternace LUH za Mi24. Přesněji řečeno doufám, ale nevěřím :-)Skrýt celý příspěvek
Bazinga20: Samozřejmě, modernizační balíčky se dají poskládat různě. Ideální by bylo, kdyby modernizované vrtulníky byly pořád kompatibilní s Mi-171š. Izraelci by už něco navrhli, ...Zobrazit celý příspěvek
Bazinga20:
Samozřejmě, modernizační balíčky se dají poskládat různě. Ideální by bylo, kdyby modernizované vrtulníky byly pořád kompatibilní s Mi-171š. Izraelci by už něco navrhli, dle zadání. 30mm kanón, nějaké ty protitankové a protizemní rakety (vše kompatibilní s NATO) tak by se to poskládat nějak dalo z již existujících modernizačních balíčků pro Mi-24.Skrýt celý příspěvekNebylo by řešením co se týče Mi-24 nějaká modernizace ve stylu superhind V? Přináší nové senzorové vybavení i spektrum zbraní co se dají používat.
Nebylo by řešením co se týče Mi-24 nějaká modernizace ve stylu superhind V? Přináší nové senzorové vybavení i spektrum zbraní co se dají používat.
Matesaax Je slušná šance, že armáda a potažmo i policie leteckou záchranku dlouhodobě provozovat nebudou. Plánem je, dle polského vzoru, převést celou leteckou záchranku na státní ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax
Je slušná šance, že armáda a potažmo i policie leteckou záchranku dlouhodobě provozovat nebudou. Plánem je, dle polského vzoru, převést celou leteckou záchranku na státní podnik pod ministerstvem zdravotnictví. Policie by na tuto novou entitu převedla část vrtulníků, které by už nepotřebovala a za cca 2 mld. by se dokoupily nové. Tím pádem by nové luh pro Líně a Bechyni nebyly potřeba.Skrýt celý příspěvekDonedávna nás ze všech médií masírovali tím,že Mi-24 je na konci životnosti a musí se koupit nové stroje.Ted zjistili,že nové vrtulníky nebudou nejlevnější a najednou vylezou na ...Zobrazit celý příspěvek
Donedávna nás ze všech médií masírovali tím,že Mi-24 je na konci životnosti a musí se koupit nové stroje.Ted zjistili,že nové vrtulníky nebudou nejlevnější a najednou vylezou na světlo ze skutečností o které se nesmělo mluvit,i když odborníci na to upozornují už dlouho a to,že Mi-24 jsou sotva v půlce životnosti.
Pokud část Mi-24 zůstane,tak bych to viděl podobně jako Rase.Např. 10 Mi-35 by doplnilo u letky 6 strojů H-145M.Dalších 6 strojů H-145M by se po pár letech pořídilo jako náhrada Sokolů po roce 2020.A v dalším horizontu např. 2025 by dalších 6 H-145M nahradilo zbylé Mi-35.Takže by armáda měla celkem 18 H-145M s toho 12 v Náměšti,4 v Líních a 2 v ČB(Bechyni).Skrýt celý příspěvekPokud by se zbylé Mi-24 modernizovaly ve spolupráci s Izraelci, na standart typ, s pracovním názvem Mi-242š, za cenu několik stovek milionů (všechny) tak je to celkem v pohodě a ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by se zbylé Mi-24 modernizovaly ve spolupráci s Izraelci, na standart typ, s pracovním názvem Mi-242š, za cenu několik stovek milionů (všechny) tak je to celkem v pohodě a můžou dosloužit s Mi-171š.
S tím že první várka lehkých vrtulníků by sloužila spolu se Sokoly a po jejich dosloužení by je nahradila další várka - aby měla armáda třeba 20 nových lehkých vrtulníků ve stylu H-145m / UH-72Skrýt celý příspěvekupřesnění odkazu: http://www.ceskatelevize.cz/iv... Na závěr klipu v čase 2:00 + je za ...Zobrazit celý příspěvek
upřesnění odkazu:
http://www.ceskatelevize.cz/iv...
Na závěr klipu v čase 2:00 + je za redaktorem Mi-17 AČR číslo 9873, který má zjevně namontovaný (ještě ne v kamufláži) pod pro rakety.Skrýt celý příspěvekTak, w 2002 roku była dyskusja na temat modernizacji śmigłowców Mi 24 - w PL program miał się nazywać "PLUSZCZ" Co ciekawe kilka polskich Mi 24PL miało pełnić role śmigłowca CSAR ...Zobrazit celý příspěvek
Tak, w 2002 roku była dyskusja na temat modernizacji śmigłowców Mi 24 - w PL program miał się nazywać "PLUSZCZ"
Co ciekawe kilka polskich Mi 24PL miało pełnić role śmigłowca CSAR (To chyba byłaby najlepsza maszyna CSAR na świecie ;) )
Silniki Motor Sicz, zachodnia awionika i uzbrojenie.
Jedyny problem to łopaty wirnika...
No ale nikt z V4 nie chciał zainwestować w projekt który miały realizować polskie zakłady.
I tak zostały nam Battlehawki...Skrýt celý příspěvekMno ideální řešení by asi bylo, těch pár Mi-24 vymazlit na co nejlepší možnou úroveň. Ideálně ve spolupráci s JAR a Izraelci, aby vzniklo něco ve stylu Mi-24 SuperHind Mk.V, třeba ...Zobrazit celý příspěvek
Mno ideální řešení by asi bylo, těch pár Mi-24 vymazlit na co nejlepší možnou úroveň. Ideálně ve spolupráci s JAR a Izraelci, aby vzniklo něco ve stylu Mi-24 SuperHind Mk.V, třeba rakety Spike, pořádná elektronika a klidně i aktivní ochrana ( :) ) - zkrátka stroj ze kterého si všichni sednou na zádel a ať mají alespoň kvalitu, když už jich bude jen pár. Připomenu, že původně se měly základní hrubé Mi-24 modernizovat v rámci V4, z čehož ale sešlo. Takže modernizaci potřebovaly už v 90.letech... LOM by tak mohl získat i nějaké ty zkušenosti a technologie + měli by práci.
Vedle lehkých helikoptér bez výzbroje by jim to slušelo.
ps. jo, trochu jsem se zasnil :DSkrýt celý příspěvek6.10 v 23:52 jsem u článku Tři možné vrtulníky pro AČR napsal "Předpokládám, že teď se vezmou dvě miliardy a nalejou se do LOMu, který je cugrunt aby udržel Hindy nějak v ...Zobrazit celý příspěvek
6.10 v 23:52 jsem u článku Tři možné vrtulníky pro AČR napsal
"Předpokládám, že teď se vezmou dvě miliardy a nalejou se do LOMu, který je cugrunt aby udržel Hindy nějak v provozu"
Takže jsem zklamán, jestli si řeknou jen o 240 mega. Ale oni to časem vylepší. A pak že nejsou peníze.
Samozřejmě na nic nerezignujeme jak říká Stropnický, jen to musíme efektivně využívat (a to jsme do teď nevěděli :-)))Skrýt celý příspěvekNesher mne předběhl, tak alespoň přidám odkaz na zdroj:
http://www.ceskatelevize.cz/iv...Nesher mne předběhl, tak alespoň přidám odkaz na zdroj:
http://www.ceskatelevize.cz/iv...Tak další změna, armáda nevyřadí všechny Mi 24, ale část si jich nechá, ostatně na opravu vrtulníků žádá MF o navýšení rozpočtu o cca 240 milionů. Tendr na nové vrtulníky dál běží, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak další změna, armáda nevyřadí všechny Mi 24, ale část si jich nechá, ostatně na opravu vrtulníků žádá MF o navýšení rozpočtu o cca 240 milionů. Tendr na nové vrtulníky dál běží, max. cena 10 mld. Z toho plyne jediné, u nových strojů se rezignuje na PTŘS a vrtulníky budou buď zcela bez výzbroje nebo max. pouzdra s kulomety a neřízené rakety. Palebnou podporu budou dál poskytovat v LOM zgenerálkované hindy, byť je otázkou jak je na tom letectvo s PTŘS, pokud vím, tak jich moc nemají (navíc jsou zastaralé) a ani se už nějakou dobu nekonají ostré střelby. Zdroj: Události ČT před několika minutami.Skrýt celý příspěvek
Počkejte až MO zjistí, že ty nové BVP budou opět dvakrát tak dražší než počítají... to bude překvapení. Když to nebyli schopní spočítat u vrtulníků, pochybuju že by se u další ...Zobrazit celý příspěvek
Počkejte až MO zjistí, že ty nové BVP budou opět dvakrát tak dražší než počítají... to bude překvapení. Když to nebyli schopní spočítat u vrtulníků, pochybuju že by se u další zakázky něco změnilo.Skrýt celý příspěvek
Dovolím si shrnout_ jsou tady vlastně takové dva pohledy: Teorie Kazd: vyhledávat synergie, univerzální schopnosti, spíše snižovat počet typů, zamyslet se nad životním cyklem a ...Zobrazit celý příspěvek
Dovolím si shrnout_ jsou tady vlastně takové dva pohledy:
Teorie Kazd: vyhledávat synergie, univerzální schopnosti, spíše snižovat počet typů, zamyslet se nad životním cyklem a dostupnosti dílů, požadována spíše redukce.
Praxe FT_HU: vyhledávat průnik v konceptu, výměna typu za typ, mluvíme o schopnostech, splnění úkolů, požadována spíše expanze.
A ještě jednou s dovolením _ten můj návrh s ohledem na vyčleněné prostředky:
Schopnost PTŘS přenést hlavně na ALCA (Brimstone), upravit a vyzbrojit MI171Š (spike)-je z vrtulníku nejlépe senzoricky a řušiči vybavený- působil by z odstupu, generálkovat W3A (100 mil. Kč/ks)+ pořídit 6 ks Gluszec.
Bohužel musím konstatovat, že současný stav v pořízení LUH, který kvůli financím zcela zkolaboval a byl odsunut a za který odpovídá MO, je blíže Teorii Kazd. Neboli, řeknu to jednodušeji- to co chce MO existuje, ale stojí to úplně jiný peníz.Skrýt celý příspěvekAldus: ty kulomety na Mi-171 jsem schvalne opominul, jelikoz to je vyzbroj vylozene obranna. Jina vyzbroj na Mi-171 je dobra leda tak pro cisteni zony vysadku, ale na palebnou ...Zobrazit celý příspěvek
Aldus: ty kulomety na Mi-171 jsem schvalne opominul, jelikoz to je vyzbroj vylozene obranna. Jina vyzbroj na Mi-171 je dobra leda tak pro cisteni zony vysadku, ale na palebnou podporu je Mi-171 prilis velka a relativne pomala. O zranitelnosti ani nemluve.Skrýt celý příspěvek
Kazd: cp to třepete? Já jsem nic o tom, že bych navrhoval takovou kombinaci nepsal. Vy máte evidentně problém s psaným textem. Pro palebnou podporu stačí klidně AH6, tedy ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd:
cp to třepete? Já jsem nic o tom, že bych navrhoval takovou kombinaci nepsal. Vy máte evidentně problém s psaným textem.
Pro palebnou podporu stačí klidně AH6, tedy opět dle toho k čemu ji chci. Pokud se bavíme o Hindu, pak aby to byla schopnost za schopnost to opět musí být bitevní vrtulník. Jestli to bude nejdražší AH64 nebo levnější Mangusta je jedno, to pak záleží na ochotě politiků vynaložit prostředky.
Já vám jen uvedl rozsah toho co se dá pod AH pořídit. Jak jsem řekl úvodem, já tu nehádám jaký bude stroj, snažím se vám a dalším vysvětlit, že je to spíše o schopnostech, které chceme.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...