TALOS: Robotizace vrtulníků začíná

UH-1 Huey, ilustrační foto /  Public domain

Americká společnost Aurora Flight Sciences vyvinula a otestovala robotický navigační systém TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System) pro vrtulníky. TALOS dokáže vrtulníky bez osádky navádět v členitém terénu nad zemí a automaticky najít vhodné místo k přistání.

TALOS je součástí větší iniciativy AACUS (Autonomous Aerial Cargo Utility System) amerického námořnictva, resp. Úřadu pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research).

Cílem AACUS je vyvinout technologie a postupy, které promění klasický pilotovaný vrtulník v létající robotickou zásobovací platformu.

Hlavním úkolem takových prostředků, především vrtulníků, bude zajistit autonomní dopravu zásob a munice vojákům v přední linii.

V poslední fází programu AACUS se počítá s přestavbou vrtulníku UH-1 Huey. Letecké testy takto upraveného stroje jsou naplánovány na roky 2017 až 2018. V současné době probíhají testy systému TALOS na vrtulnících Bell 206 a AH-6 Litttle Bird.

AACUS je projekt amerického námořnictva (US Navy) a americké námořní pěchoty (US Marine corps). Mariňáci mají zájem především o robotizaci svých vrtulníků UH-1 Huey, které pak následně vytvoří "robotický zásobovací most" mezi výsadkovými plavidly a bojujícími mariňáky na pobřeží a vnitrozemí.

Vrtulníky upravené pomocí technologie TALOS budou navíc stále schopny létat s posádkou při klasických misích.

“Příchod vrtulníku Huey jako naší třetí testovací platformy je klíčové pro naše budoucí zákazníky (námořní pěchotu - pozn. red.). TALOS vylepšuje současné platformy; nekupujete tedy novou flotilu vrtulníků, ale kupujete set schopností pro současnou flotilu,” vysvětluje John Wissler, viceprezident firmy Aurora Flight Sciences.

“TALOS není letadlo, ani to není robotické letadlo - TALOS je přenositelný inteligentní systém určený pro pilotované i nepilotované vrtulníky. Předností systému TALOS lze popsat několika slovy - agnostická platforma, nastavitelná autonomie, schopnost chápat okolní prostředí a rozhodovací schopnosti, který žádný jiný systém na světě neposkytuje,” dodává Wissler.

TALOS zajistí bezpečné přistání robotických vrtulníků v členitém terénu.

Základem systému TALOS je laserový radar (LIDAR) a elektro-optický senzor na nose vrtulníku, který skenuje prostředí před a pod vrtulníkem. Software ze získaných informací “chápe”, co se děje kolem vrtulníku a dokáže ho tak navigovat v členitém přízemním terénu. Například nejrůznější věže i dráty vysokého napětí TALOS pozná na vzdálenost 1 km.

TALOS nemusí fungovat pouze v autonomním režimu, ale je schopen také pomáhat s navigací a orientací v prostoru pilotům. V budoucnu tak TALOS teoreticky nahradí druhého pilota vrtulníku u složitějších misí.

Rovněž americká armáda (U.S. Army) v rámci programu MURAL (Manned/Unmanned Resupply Aerial Lifter) plánuje vývoj robotických vrtulníků. MURAL si klade za cíl vyvinout a otestovat technologický demonstrátor volitelně pilotovaného vrtulníku UH-60 Black Hawk.

Programy AACUS a MURAL podle svých tvůrců navýší přepravní kapacity, využitelnost a bezpečnost dopravního vrtulníkového letectva. Jakým způsobem? Problém je, že současná vrtulníková přepravní kapacita není omezená (v americkém případě) počtem dostupných strojů, ale v daný čas počty dostupných posádek.

Pokud však jednoduché nebo monotonní mise (jako je přeprava nákladů z bodu “A” do bodu “B”) nahradí vrtulníky s bezpilotním režimem, posádka může odpočívat a připravovat se na složitější mise. Stejně tak nasazení robotických vrtulníků chrání životy pilotů jejichž náročný výcvik stoji miliony dolarů.

Díky nasazení robotických vrtulníků navíc není nutné držet v pohotovosti záchranný tým CSAR (Combat Search And Rescue) pro případnou záchranu sestřelených pilotů.

Zdroj: Defense-Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský bojový robot Udar na podvozku BMP-3

Ruské vývojové centrum VNII Signal minulý rok představilo technologický demonstrátor bezosádkového ...

Ruské robotické vozidlo Tigr s 30mm kanónem

Na výstavě Armáda 2016 ruská firma VPK představila robotickou verzi známého obrněného vozidla Tigr ...

SMET: Robotizace amerických výsadkových jednotek

Americká armáda (US Army) soustředí modernizační úsilí a finance do posílení expedičních schopností. ...

Bezpilotní letadla s lasery proti balistickým raketám

Americká agentura MDA (Missile Defense Agency) testuje možnosti využití bezpilotních letadel v rámci ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • TF_HU
    01:32 12.11.2016

    Díky nasazení robotických vrtulníků navíc není nutné držet v pohotovosti záchranný tým CSAR (Combat Search And Rescue) pro případnou záchranu sestřelených pilotů.

    Tahle věta v originále není, že?