Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

AT-6

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které vyniknou zejména v současných konfliktech. Jsou levná, jednoduchá na údržbu, potřebují menší logistické zázemí, jsou jednoduší na pilotáž, dokáží létat velmi pomalu a jsou obratné. Někdy je mnohem efektivnější použít stroj za pár miliónů dolarů než mnohonásobně dražší supermoderní stíhačku. V americké armádě nyní finišuje program lehkého průzkumného bitevníku (LAAR), z něhož má vyjít budoucí vrtulový stroj pro US Air National Guard a afghánské letecké síly.

Program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance) vyžaduje od ideálního kandidáta výškový dostup 10 000 metrů a dolet minimálně 1700 kilometrů. Letadlo musí také ve vzduchu vydržet alespoň 6 hodin.

Budoucími bitevníky plánuje americká vláda vyzbrojit chudé státy s nedostatečně rozvinutou infrastrukturou a letectvem. Armády těchto států nemusí většinou řešit boj s technicky vyspělým protivníkem, ale spíše s teroristickými, kriminálními a drogovými skupinami.

Vrtulové útočné stíhačky nejen, že budou efektivně plnit protipovstalecké či protidrogové operace, ale budou využívaný také jako průzkumné či cvičné letouny. To vše za zlomek ceny oproti proudovým strojům.

A-29 Super Tucano Foto: A-29 Super Tucano v letu / Embraer

Avšak jak vidíme na příkladu Americké národní gardy, vrtulové bitevníky mohou dobře sloužit i v řadách bohatých a technicky rozvinutých států. V době klesajících vojenských rozpočtů a se změnou vojenských priorit jde nepochybně o zajímavé řešení.

V rámci LAAR soutěží dva typy. Jedná se o brazilský Embraer A-29 Super Tucano a Hawker Beechcraft Defense Company (HBDC) AT-6. V současné době probíhá testování zbraňových systémů a operačních schopností obou letounu v Air Force Reserve Test Center (AATC) s tím, že se o konečném vítězi rozhodne příští měsíc.

Nejaktivněji se projevuje stroj AT-6. Nedávno bitevník od firmy HBDC provedl zkušební odpal 70mm neřízených raket. Úspěšné také shodil laserem naváděné bomby, a to s 100% úspěšností. V další fázi je naplánován například odpal laserem naváděných raket AGM-114 Hellfire.

Vrtulové bitevní stroje se tedy do důchodu určitě nechystají. Můžou a budou hrát efektivní roli v protipovstaleckém boji či v boji s drogovými kartely. Své pevné místo mají také v průzkumu, hlídkování či v pátraní po sestřelených pilotech. Vše mohou dělat lépe, levněji a efektivněji než proudové stroje.

Fotogalerie

A-29 Super Tucano A-29 Super Tucano

A-29 Super Tucano

AT-6 AT-6 AT-6

 

Zdroj: Defense Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

VIDEO: F-35B Lightning II přistává na letadlové lodi

Pár dní nazpátek se udál významný milník v programu nového lehkého stíhače F-35 Lightning II. Verze ...

Nové vybavení pro účinnější a bezpečnější leteckou podporu

Přímá letecká podpora, neboli CAS (Close Air Support) nabývá v posledních letech na významu. Vojákům ...

Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje

Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový ...

VIDEO: F-22 opět v akci!

Před čtyřmi měsíci byla na dobu neurčitou uzemněna celá flotila stíhaček F-22A Raptor. Impulzem k ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!