Vševidoucí není jen Bůh, nově ale i bojový pilot

Raytheon přilba
Foto: Pilotka vybavená novou „absolutní“ přilbou od firmy Raytheon / Raytheon

Bojoví piloti letadel a vrtulníků jsou přetížení informacemi. Musí vyhodnocovat desítky údajů z celé řady senzorů a zároveň neustále sledovat své okolí – mít povědomí o taktické situaci. Dnes již existují přilby s průhledovými displeji, ale jejich idea ještě není plně využita. Vědci proto pracují na ultimativní pilotní helmě, která bude pilotovi poskytovat „absolutní povědomí“ o okolní situaci.

Americká firma Raytheon představila na letošní letecké výstavě Farnborough Air Show 2012 ve Spojeném království svůj koncept Leteckého válečníka (Aviation Warrior). V jejich představách je pilot nedaleké budoucnosti vybaven přilbou zobrazující nejrůznější obrazové a zvukové informace a taktickým zobrazovacím modulem umístěným na zápěstí.

V podání firmy Raytheon však již nepůjde „jen“ o přilbu s průhledovým displejem, ale také částečně o zavedení rozšířené reality pro bojové piloty. Součástí Leteckého válečníka je pak i systém ADAS, který dokáže pilotovi promítat infračervený obraz z toho směru, kterým se zrovna dívá – klidně i skrz podlahu kabiny.

Podobná schopnost přinese obrovskou výhodu v povědomí o taktické situaci. Nadšeni budou zejména piloti vrtulníků, kteří musí často přistávat v obtížném terénu. Pilot vrtulníku, vybaven systémem firmy Raytheon, může skrze podlahu i zvířený prach (infračervené senzory pronikají prachem) přesně sledovat místo přistání. To, že na displeji uvidí i přesnou výšku od země, je pověstnou třešničkou na dortu.

Raytheon ADAS Foto: Během útoku „vizuální značky“ na displeji a prostorový zvuk upozorní pilota na typ a přibližnou pozici blížícího se nebezpeč / Raytheon



Pilot tak nebude jednak závislý na údajích z palubních přístrojů, ale ani na samotné konstrukci pilotní kabiny. Nadneseně řečeno, pilot nedaleké budoucnosti bude sedět v obří skleněné kouli s perfektním výhledem do všech stran.

Navíc rozšířená realita může všem pozorovatelným objektům přiřazovat symboly. V případě našeho vrtulníku třeba promítne na zem imaginární přistávací plochu – pilot tak okamžitě uvidí, zda do daného místa může přistát, nebo nikoliv.

 

Video: Ukázka systému ADAS (Advanced Distributed Aperture System) poskytující pilotovi celokruhový infračervený obraz / YouTube



Celý systém je navíc plně funkční i mimo prostor letadla. Pilot vrtulníku nebo i dopravního letadla, může i po opuštění využívat senzorové vybavení svého stroje, ale i integrovaných senzorů své helmy. Digitální mapy, radarové informace, rozkazy, upozornění na blížící nebezpečí – vše se bude pilotovi promítat před očima, kdekoliv, kdykoliv.

Při popisu technologie přilby pilota blízké budoucnosti nám unikla jedna zajímavá vlastnost. Tím je schopnost přilby vytvářet prostorový 3D zvuk. Pilot vrtulníku tak dokáže okamžitě poznat směr, kudy se na jeho stroj střílí, nebo kde došlo k explozi, atd. Samozřejmě se může tímto směrem okamžitě podívat, klidně i skrz svůj stroj, a okamžitě zhodnotit situaci.

Zdroj: Raytheon

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vojáci získají schopnosti Predátorů

 Brýle pro noční vidění jsou skvělá věc, ale mají svá omezení. Člověk může vidět "téměř" jako ve dne, ale rozhodně ne lépe. Termovizní zařízení od firmy Optics 1 však pozvedává celý systém na zcela novou úroveň. Přídavný termovizní okulár COTI (Clip-On Thermal Imager) umožňuje, skrze noční brýle, pozorovat tepelný obraz lidí či jiných objektů. Nezaleží, zda je nepřítel skrýt v mlze, kouři, v křoví či vysoké trávě. Pokud nemá speciální vybavení a dovednosti, své teplo před ostatním světem neukryje.

VIDEO: Voják budoucnosti na francouzský způsob

Všechny vyspělé armády světa pracují na svém vojákovi budoucnosti. Nejdále jsou s vývojem, jak se dá předpokládat, Američané. Avšak ani evropské země nejsou příliš pozadu. Můžeme zmínit německý program IdZ, britský FIST nebo francouzský program FÉLIN. Právě poslední ze jmenovaných pokročil nejdále. Již řadu měsíců prochází systém testování u francouzského pluku 1st French Infantry Regiment, kde bylo dodáno více než 1000 sad kompletu FÉLIN. V přiloženém video záznamu se nyní podívejme, jak si Francouzi představují válčení v 21. století.

Bojová vozidla pro války budoucnosti

Jak může vypadat válčení v 21. století? Třeba tak, jak již nějaký čas nastiňuje projekt Future Protected Vehicle (FPV) od zbrojařského gigantu BAE Systems. Výsledkem projektu FPV má být určení vývojových směrů v konstrukci zcela nové generace pozemních bojových prostředků. BAE Systems prostudovala stovky konceptů a návrhů možných budoucích zbraňových systémů. Výsledkem bádaní je sedm vojenských vozidel vybavených skutečně převrtanými vojenskými technologiemi. Můžeme zmínit například elektronickou maskovací barvu, mikrovlnné zbraně, plovoucí elektromagnetický pancíř nebo systém pro redukcí tepelných stop vozidel. Pojďme si nyní všech sedm konceptů představit.

Bojový oblek pro ruské vojáky budoucnosti

Ruský vojenský průmysl byl a stále je na špici vývoje těch nejmodernějších zbraňových systémů. Nyní svou pozornost obrací i na oblast, kde za „západními“ zeměmi zaostával. Rusko po vzoru zemí NATO a ostatních vyspělých států světa začíná pracovat na ruské verzi voják budoucnosti. Jednou z nejdůležitějších součástí ruského bojovníka 21. století bude pokročilý ochranný oblek. Pojďme si v dnešním článku říct, co se o tomto obleku již ví.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Wrunx
    19:04 12.07.2012

    O převodu reality do symboliky, už se psalo poměrně dávno, tipoval bych víc jak 20 let. Ve své podstatě pilotovi/řidičovi postačí k orientaci a rozhodování pouze symbolika, nerušená záplavou zcela nepodstatných detailů (např. pilotovi může být jedno zda má v cestě průsek mezi stromy/domy/kopci/ledovci, prostě buď tam průletový koridor je, anebo není). Což vznáší příšerné nároky na detekci a online heuristiku, která bude určovat který díl reality bude překódován do symboliky a který může být vypuštěn jako zbytečný. Dalším krokem je bojová predikce, která by měla umět počítat dopředu pravděpodobný vývoj situace a nabízet pilotovi optimální trajektorii a postup činností pro splnění úkolu. To ale už budeme jen krůček od samostatně bojujících "inteligentních" strojů... :-)

  • Starky
    17:08 11.07.2012

    Celkom by ma zaujimalo, ako chcu konstrukteri riesit datalink v realnom case medzi prilbou a vrtulnikom v pripade, ze sa pilot vyberie na prechadzku mimo svoj stroj - vzhladom na celkom urcite objemny a obojsmerne potrebny tok dat. Nevraviac o napajani celej prilby so vsetkymi senzormi a elektronikou. Ak to zvladnu tak fakt klobuk dole. Zatial mi tento clanok pripada ako fajn echo o tom, co sa chysta, ale v niektorych bodoch je dost optimisticky bez specifikacie odhadovanych parametrov pouzivania takejto technologie.

  • Deadog
    10:21 11.07.2012

    tak to je spica, to se nemusi vstahovat jen na piloty ale na vsechny ridice, tankisty , to je bomba , nemusi se uz delat okynka tzn.i vetsi ochranu