Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Foto: TATRA TRUCKS a.s. má již zkušenosti s výrobou vyprošťovacích vozidel. Společně s polskou firmou Szczesniak vyvinula vyprošťovací/odtahové vozidlo T 815-7 Mamut. Vozidla jsou určeny k „vyprošťování
Vyprošťovací/odtahové vozidlo TATRA 815-7 8. Vozidla jsou určená k vyprošťování kolových obrněných vozidel. / TATRA TRUCKS a.s.

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla PANDUR nakoupit 5 kusů vyprošťovacích vozidel. Přinášíme krátký profil nového vyprošťovacího automobilu z produkce kopřivnické automobilky, který bude bojovat o vítězství v příslušné veřejné zakázce.

Nový vyprošťovací automobil těží ze všech výhod podvozků „sedmičkové“ řady, které jsou již v AČR používány – vyznačují se zejména vysokou průchodností terénem, vysokým komfortem jízdy v terénu i mimo něj a relativní jednoduchostí údržby.

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8×8 se řadí do kategorie těžkých kolových vyprošťovacích vozidel. Speciální výbava vozidla spolu s vysokým užitečným zatížením umožňuje bezpečné vyproštění a následné vlečení většiny typů současných i budoucích kolových obrněných vozidel. Nová TATRA dokáže převrátit havarovaná vozidla, vyprostit je ve svahu, nebo např. zpřístupnit těžko dosažitelná místa v těžkém terénu pro komplikovanější záchranné zásahy.

Částečně imobilizované vozidlo je potom nová TATRA schopná vléct pomocí zadní zvedací vidlice při jejím zatížení až do 14 tun. V případě nutnosti transportu zcela nepohyblivého vozidla může být k vyprošťovacímu speciálu připojen přívěs.

TATRA táhne Tatrapán. / TATRA TRUCKS a.s.

Velkou devizou nového vozidla je moderní jeřáb HIAB s dálkovým ovládáním, které umožňuje jeho obsluze zvolit při práci s jeřábem tu nejvhodnější pozici např. z hlediska výhledu na místo zásahu. Ovládací systém jeřábu představuje naprostou špičku na současném trhu a zajišťuje vysokou rychlost a přesnost pohybu ramena jeřábu.

Vyprošťovací TATRA je vybavena dvěma hlavními navijáky s tažnou silou 24 tun a s délkou lana 100 metrů. K dispozici je rovněž přídavný dvoutunový naviják s lanem o délce 220 metrů.

Kabina je pancéřovaná na úrovni 2/2b STANAG 4569 díky přídavnému balistickému pancéřování. Instalována je rovněž protiminová podlaha, pohlcující část energie při výbuchu miny či IED.

Mohutný jeřáb uzvedne i V3S. / TATRA TRUCKS a.s.

Vozidlo je poháněno motorem DEUTZ TCD 2015 V08 o výkonu 440 kW při 2100 ot/min. Automatická sedmistupňová převodovka ALLISON je doplněna dvoustupňovou pomocnou převodovkou TATRA. Vozidlo je vybaveno systémem ADM (Automatic Drivetrain Management) - plně automatickým systémem uzávěrek diferenciálů. Nechybí systém centrálního dohušťování kol, umožňující jak změnu tlaku v kolech během jízdy, tak například jízdu s prostřelenou pneumatikou.

Toto zajímavé vozidlo je dalším příkladem toho, co kopřivnická Tatra umí nejlépe – vysoce specializované automobily vyráběné v řádu jednotek či maximálně desítek kusů, s důrazem na potřeby individuálních zákazníků. Doufejme, že i do budoucna budou z bran automobilky vyjíždět podobně zajímavé vozy.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stanovisko TATRA TRUCKS a.s. k vývozu vojenského materiálu z ČR do Iráku

V souvislosti s děním v Iráku se objevují úvahy na téma vývozu vojenského materiálu z ČR do Iráku. ...

Denel T5-52 Condor : Samohybná houfnice na podvozku Tatry

Před několika dny se rozběhla na Armádních novinách živá debata o směřování dělostřelectva Armády ...

TATRA TRUCKS téměř vyprodala roční kapacitu výroby

Výrobní kapacita kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS je pro tento rok téměř vyprodána. Plán na rok ...

Podvozek TATRA nestojí 50 miliónů Kč

Nedávno česká média informovala, že Ministerstvo obrany (MO) vypsalo na konci září zakázku na dodání ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • LubosHa
    22:36 23.10.2015

    Tak to je nádhera! Zajímalo by mě, jestli na to budou mít tady http://eshop.svetluska.cz/nahr... náhradní díly, protože jinak mají snad všechno :D

  • pjek
    17:51 29.11.2014

    Asi měl na mysli 813...

  • skelet
    17:49 29.10.2014

    Jak by se jim povedly se neví, protože vývoj byl zastaven. Ale vyvinut byl, prototypy vyrobené byly, a byly na nich prováděny testy. Nicméně pro tak malou výrobu se to prostě neoplatí vyvíjet do sériové podoby..
    jinak malá chybička se vloudila.. 613 byly osobní limuzíny, Terrno je řada "815"

  • Charlie
    07:50 29.10.2014

    Tak jim se u vzducháče povedla i Euro 6? Tak to je mazec! Co se týče směřování Tatry - cesta výroby stylem "podvozky jsou naše, motory dodáme kdyžtak taky, ale zbytek kupujeme" je dle mého logická při současných objemech výroby (a dělají to tak všichni). Aź bude Tatra produkovat tolik náklaďáků jako MAN nebo Mercedes, tak možná výrobu zase rozšíří. Jediné, co mě mrzí, je zapadnutí dle mého zdařilého designu kabin řady 613 - Terrno, které po faceliftu vypadají opravdu moc pěkně a moderně, přitom drží logickou návaznost na předchůdce. Né že by Phoenixy byly ošklivé, ale už to není "šestsettřináctka".

  • Sunakashi
    18:06 28.10.2014

    clanek o tom jak Tatra uvedla na trh motor Euro 6

    http://www.novinky.cz/auto/351...

  • skelet
    11:26 27.10.2014

    motor Euro 6 byl vyvinut a spokojeně si vrčel na testovací stolici, ale jeho certifikace se nevyplatí, takže noví majitelé jeho vývoj stopli. Je to poměrně logický krok, když hlavní modelovou řadou je řada Phoenix, do které se "vzducháč" nevejde.
    Vzduchem chlazené motory se budou vyrábět i nadále, ale jen pro trhy, které nevyžadují normu Euro 6. Tedy např.Austrálie, Rusko, Indie, a pro vojenské aplikace.
    Jinak zatím nejsilnější motor, který do Tatry dali byl MTU o výkonu 610kW, který byl namontován v tankovém tahači T816 8x8.1R

    Jinak jestli sleduju dobře stránku pozary.cz, tak se hasiči pozvolna vracejí k Tatrám, všude tam, kde hledají stroje určité váhové kategorie ;)

  • Nesher
    11:38 25.10.2014

    Jakub Mareš
    Ty důvody jsou dva, jednak právní, v rámci společného evropského trhu nemůžete diskriminovat ostatní výrobce. Druhý důvod je technicko-ekonomický. Pokud je většina zásahů realizována ve městě nebo lehkém terénu, tak vám normální nákladní auta nabízí lepší jízdni vlastnosti než primárne terénní tatra a díky velkoseriove výrobě jsou tyto podvozky i levnější.

  • Jakub Mareš
    09:34 25.10.2014

    Mám asi takovou blbou otázku, ale Tatra je česká společnost, platí v česku daně, zaměstává místní lidi atp. Proč teda např. vozidla pro HZS nejsou hlavně Tatry? Proč se nechává vydělávat zahraniční firmy jako MAN, SCANIA a nevím jaké podvozky jsem to ještě viděl. Obměna hasičských vozidel třeba není tak velká, jestli to může bejt desítky kusů za rok, ale i to by snad bylo znát nebo snad ne?

  • Nesher
    16:59 24.10.2014

    Vrata
    Maličko Vás opravím, nejde jen o trh vojendkých speciálů, ale trh speciálních terenních vozidel, tedy nejen vojenské speciály, ale např. vozidla pro těžbu, zachránáře, nástavby se speciální zemědělskou technikou atp.

  • Vrata
    12:48 24.10.2014

    K produkci Tatry: myslim, ze tento tyden jsem v novinach (asi Lidovych) cetl clanek, kde uvadeli, ze Tatra nema sanci konkurovat velkym vyrobcum nakladaku a je schopna se uplatnit jen na trhu vojenskych specialu. Tam je celosvetova rocni potreba cca 2700 kusu a Tatra doufa, ze ziska cca 70 procent trhu, coz by byla rocni vyroba do 2000 ks. Takze zadne desitky tisic kusu rocne se nedaji ocekavat.

  • Charlie
    20:31 23.10.2014

    Bojar: Tatra motory umí, ale výkon 400kW a výš je velice úzkoprofilové zboží (navíc pro typy vozů, které Tatra vyrábí, né úplně vhodný) a musíte být OPRAVDU velká fabrika, aby se vám vyplatil jeho vývoj. Navíc - u vzduchem chlazených motorů začínají být problémy s plněním Euro specifikací. Na Euro 5 si ještě tatrováci troufli, Euro 6 už bude nejspíš konečná.

    Za mě nevidím problém v osazování vysokovýnonových motorů od jiných výrobců, až bude mít Tatra prodeje v řádech desetitisíců, tak třebas začnou něco takového vyvíjet.

  • Jan Grohmann
    19:53 23.10.2014

    leviathan - musíte číst častěji Armádní noviny. :)

    Podvozek TATRA nestojí 50 miliónů Kč
    http://www.armadninoviny.cz/po...

  • bojar
    19:33 23.10.2014

    Škoda že TATRA neumí na dnešní dobu silný vzduchem chlazený motor, ale i tak je výborná.

  • leviathan
    17:16 23.10.2014

    Aka ke cena? Pocul , ze to chcu 1,5 mil Eur :) za nakladak?

  • Lukas
    12:46 23.10.2014

    Bez przesady - jeśli WP zdecyduje się na KWZT Mamut - to takich pojazdów może zamówić ponad 100...