Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series

Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series
F-15EX (sériové číslo 20-0001) ve výrobním závodě společnosti Boeing v Saint Louis / USAF (Zvětšit)

Americké letectvo (US Air Force) s firmou Boeing před pár dny uzavřelo finální smlouvu ohledně dodávek prvních osmi víceúčelových taktických nadzvukových letadel F-15EX. Ve výrobě jsou již dva F-15EX. Nové výrobní postupy testované na F-15EX firma Boeing využije v novém akvizičním konceptu Digital Century Series amerického letectva.

První F-15EX v roce 2021

Americký Kongres v běžícím fiskálním roce (FY) schválil nákup osmi dvoumístných stíhaček F-15EX, což je nejnovější verze víceúčelové stíhačky F-15E Strike Eagle, resp. nejnovějšího katarského modelu F-15QA (Qatar Advanced). Cena objednávky je 1,2 miliardy dolarů.

V příštím fiskálním roce 2021 (začíná 1. října 2020) letectvo objedná 12 stíhaček F-15EX. Současný plán počítá s nákupem 76 F-15EX do FY2025. Celkově letectvo poptává až 144 letounů F-15EX (včetně motorů, náhradních dílů a provozního ekosystému) za 23 miliard dolarů. V poslední době se ale mluví o potřebě až 200 F-15EX.

První F-15EX nahradí nejstarší čistokrevné stíhačky F-15C/D amerického letectva. Průměrný věk F-15C/D je 35 let a průměrný nálet 8400 hodin. Projektovaná životnost F-15C/D byla přitom původně jen 4000 letových hodin (později 8000 hodin). Limitní životnost F-15C/D , určená unavovými zkouškami v letech 1988 až 1994, je 12 000 hodin. Naproti tomu nejnovější F-15EX má projektovanou životnost až 20 000 letových hodin.

Dodání prvních dvou F-15EX se očekává v druhém čtvrtletí FY2021, tedy někdy po 1. lednu 2021. Dalších šest stíhaček dorazí ve FY2023. Prvních osm letounů zamíří na základnu Eglin Air Force Base na Floridě. Na základně si piloti a pozemní personál osvojí nové schopnosti letadla. Na jejich poznatcích vznikne letový a taktický manual F-15EX pro celé letectvo.

F-15EX je nejdostupnější a nejrychlejší způsob, jak obnovit kapacitu a aktualizovat schopnosti poskytované naší stárnoucí flotilou F-15C/D. F-15EX může po opuštění výrobní linky vyrazit rovnou do boje,“ uvedl generál Mike Holmes, šéf velitelství pro letecký boj ACC (Air Combat Command).

„Po dodání očekáváme, že základny, které v současné době provozují F-15, přejdou na novou platformu EX během několika měsíců, nikoliv let [jako u zcela nových letadel],“ zdůraznil snadnost přechodu na F-15EX Holmes.


Kokpity jednomístného F-15C a dvoumístných F-15E a F-15EX; větší foto / USAF


Přední kokpit F-15EX; větší foto / USAF

Open Mission Systems

Americké letectvo jako největší benefit F-15EX uvádí otevřenou architekturu OMS (Open Mission Systems). OMS umožní snadnou softwarovou a hardwarovou modernizaci F-15EX. Letoun F-15EX tak mnohem snadněji pojme nejrůznější nové systémy od různých výrobců.

Může jít například o specializované podvěsné kontejnery, jako průzkumný kontejner Legion od firmy Lockheed Martin. Před pár dny ostatně F-15C provedl experimentální odpal střely vzduch-vzduch AIM-9X Sidewinder, pouze za pomocí údajů z infračerveného čidla Legionu. Infračidlo nevysílá žádné zachytitelné elektromagnetické záření a naopak umí sledovat a zaměřit vzdušné i pozemní cíle, a to i v prostředí zamořeném prostředky elektronického boje (EB) protivníka.

Nejnovější verze AIM-9X-2 má obousměrný datalink a lze ji odpálit bez zamknutí cíle infračidlem střely (tzv. lock-on-after-launch). To mimo jiné umožní útočit na cíle ležící mimo zorné pole střely. Klasické střely vzduch-vzduch s infranaváděním je přitom možné odpálit jen tehdy, pokud senzorová hlavice střely ve svém zorném poli „vidí“ cíl.

Dalšími výraznými prvky F-15EX je plně digitální řízení po drátě (fly-by-wire; poprvé uplatněné na F-15SA), nejnovější prostředky EB, modernizovaný kokpit s velkým displejem, nejnovější počítačové vybavení a software. Ve výsledku oproti čistě stíhacím F-15C dostane F-15EX do vínku schopnosti vést nejsložitější boj vzduch-vzduch i vzduch-země. Počítá se také s nasazením robotických wingmanů, které bude ovládat operátor na zadním sedadle F-15EX.


F-15C s podvěsým senzorem Legion (červenec 2020); větší foto / USAF

Motory

Na konci června letectvo objednalo pro F-15EX nespecifikovaný počet motorů (zřejmě 16 pro prvních osm strojů) F110-GE-129 od společnosti General Electric (GE). Stejný motor pohání katarské F-15QA, saúdské F-15SA, jihokorejské F-15K Slam Eagles a singapurské F-15SG.

Letectvo původně chtělo motory GE pro všechny F-15EX, ale nyní připravuje otevřenou soutěž. Důvodem jsou protesty konkurenční firmy Pratt & Whitney, která pro F-15EX nabízí motory F100-PW-229. Tento motor pohání poslední modely F-15E Strike Eagle amerického letectva a izraelské F-15I. I tak ale 80 % letadel F-15E pohání motory od GE.

Také u stíhaček F-16 najdeme oba motory, F110-GE-129 u verze Block 50 a F100-PW-229 u verze Block 52. Americké letectvo hodlá nakoupit výhledově až 480 motorů, nejen přímo pro F-15EX, ale také do zásoby a rovněž pro remotorizaci starších F-15.

Další klíčovou předností danou dvojicí motorů je vysoká nosnost F-15. Americké letectvo vysloveně zmiňuje možnost pod F-15EX podvěsit hypersonické střely dlouhé až 6,7 metru a vážící až 3175 kg. Teoreticky F-15EX také pojme až 22 střel vzduch-vzduch středního doletu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air to Air Missile).

Výroba pro Digital Century Series

F-15EX není zajímavý jen svými schopnostmi. Modernizací prochází také technologie výroby. Podle Boeingu je největší výzvou kontrola kvality všech 400 000 klíčových dílů F-15EX pocházející od 400 dodavatelů. Jednou z hlavních inovací, s kterou Boeing začal před dvěma lety, je 3D digitalizace všech mechanických částí. Digitalizace umožňuje precizně vyrábět díly na CNC obráběcích strojích, včetně zhotovení velkého množství děr s velmi přesnou tolerancí. 

Nové výrobní postupy Boeing zatím uplatnil především při výrobě křídel a přední části F-15EX. Tisíce děr pro nýty, dříve vrtaných ručně, nyní precizně zhotovují stroje. Díky automatizaci k výrobě a sestavení křídla je nyní nutné pouze 20 dělníků, oproti 80 z předchozích let.


Letadla Century Series. F-104 Starfighter, F-100 Super Sabre, F-102 Delta Dagger, F-101 Voodoo a F-105 Thunderchief / Public Domain

Celkově je na F-15 nutné zhotovit 500 000 děr. Většina z nich (především na trupu), a to i do velmi odolných titanových a vícevrstvých kompozitních dílů, se ale vrtá stále ručně. Ostatně i v případě výroby F-35A se stále používá ruční vrtání. Cílem u F-15EX i F-35A je ale postupně převést vrtání na automaty. To dovolí precizně zhotovit všechny díry již u subdodavatelů a odstranit tak ruční vrtání při montáži. To nejen urychlí výrobu, zlepší výrobní tolerance a omezí lidské chyby, ale umožní také mnohem flexibilněji a rychleji vyrábět náhradní díly.

Všechny tyto výrobní inovace pomohou firmě Boeing připravit se na nový akviziční koncept Digital Century Series, který má změnit paradigma vývoje a výroby moderních stíhacích letadel. Digitální inženýrství, zmíněná otevřená architektura a pokročilé metody vývoje softwaru dramaticky urychlí vývoj a výrobu nových bojových letadel.

Pokud se vize Digital Century Series naplní, modernizační cyklus letadel (zejména v oblasti avioniky, elektroniky, senzorů, počítačů a software) se zkrátí na pět let, místo současných 20 let. Digital Century Series ale umožní také velmi rychle zavádět nový letový hardware a dokonce konstrukčně odvozená letadla.

Jak takový vývoj letadel může vypadat ostatně napovídá původní série letadel Century Series, což jsou konstrukčně podobná letadla vyráběná v 50. a 60. letech minulého století. Century Series pokrývá letadla od F-100 Super Sabre až po F-106 Delta Dart. Zdá se, že americké letectvo chce v rámci projektu Digital Century Series třičtvrtě století starou myšlenku převést do 21. století.

Zdrtoj: The Drive, 2, 3, MilMag, BMPD, Opex360

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pentagon chce nové stíhačky F-15X Advanced Eagle. Letectvu navzdory

Podle amerického webu Bloomberg Pentagon plánuje nakoupit nejnovější stíhačky čtvrté generace F-15X ...

Stíhačky F-15X pro americké letectvo neohrozí nákup F-35A Lightning II

Generál David Goldfein, náčelník generálního štábu amerického letectva (USAF), potvrdil zájem ...

Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích

Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. ...

První víceúčelová stíhačka F-15QA pro Katar

Dne 14. dubna poprvé vzlétla první katarská víceúčelová stíhačka F-15QA (Qatar Advanced). Let trval ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Lightgray
    19:51 18.07.2020

    Napadají mě myšlenky proč pořizují F-15 EX, a to že drak dokáže nést hodně avioniky, je to nejrychlejší americký stíhač , má největší dostup a dokáže nést dva lidi. Plus ...Zobrazit celý příspěvek

    Napadají mě myšlenky proč pořizují F-15 EX, a to že drak dokáže nést hodně avioniky, je to nejrychlejší americký stíhač , má největší dostup a dokáže nést dva lidi. Plus samozřejmě veliký dolet.
    Vše je důležité i v porovnání s F-35.
    Ale co je nejdůležitější, právě v porovnání s F-35 - má druhého člena posádky, který bude pracovat s modernímy drony a dokáže nést nové hypersonické zbraně.
    Toto F-35 nemá a nebude mít, alespoň v prvním případě.
    Ale, vlastně, tato letadla budou spolu kooperovat, není zde žádné - lepší horší, ale budou se navzájem doplňovat.Skrýt celý příspěvek

    • Shania
      12:46 19.07.2020

      porizuji je jako rychlou a levnou nahradu za prevazne F15C, tedy jednomistneho stroje, tedy nemaji lidi ani vycvik pro dvoumistnou variantu. F15D slouzi pro vycvik. Myslim si, ze ...Zobrazit celý příspěvek

      porizuji je jako rychlou a levnou nahradu za prevazne F15C, tedy jednomistneho stroje, tedy nemaji lidi ani vycvik pro dvoumistnou variantu. F15D slouzi pro vycvik.

      Myslim si, ze vetsina tech stroju tak bude jednomistna (asi nebude moc velky problem je upravit na dvoumistnou verzi v pripade potreby).

      Dal tyhle stroje jsou urcene pro gardu, takze prevazne protivzdusna obranan USA.
      Uvidime casem, jestli se na tom neco zmeni. Precejen budou v provozu pekne dlouho.Skrýt celý příspěvek

      • Lightgray
        15:45 19.07.2020

        V počátku ano, nechají si Golden Eagle ( stroje s nejmenším náletem hodin které modernizují) a doplní EX. Ale EX má veliký útočný potenciál, uvidí se co budou mít základny ...Zobrazit celý příspěvek

        V počátku ano, nechají si Golden Eagle ( stroje s nejmenším náletem hodin které modernizují) a doplní EX. Ale EX má veliký útočný potenciál, uvidí se co budou mít základny Laikenfield a Kadena, ty provozují F-15C USAF.
        Od počátku by měli mít kokpit zadního operátora plně moderní a funkční, to by nedělali pokud by nepočítaly s druhým členem posádkySkrýt celý příspěvek

        • kosa2668
          22:57 19.07.2020

          veru tak upravit drak pre druheho clena neznamena ze tam vyrezem dieru capnem tam sedacku a voilà mam WSO skor to bude nakladak a doprovod alebo druhy voj pre F-35 nadherne ...Zobrazit celý příspěvek

          veru tak
          upravit drak pre druheho clena neznamena ze tam vyrezem dieru capnem tam sedacku a voilà mam WSO
          skor to bude nakladak a doprovod alebo druhy voj pre F-35
          nadherne lietadlo co dokazalo ze ma poriadne ostre zubySkrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            23:10 19.07.2020

            Eagle pokračuje, to je od sedumdesátých let opravdu úžasný co tehdy postavily konstruktéři, inženýři, vědci za stroj !

            Eagle pokračuje, to je od sedumdesátých let opravdu úžasný co tehdy postavily konstruktéři, inženýři, vědci za stroj !

  • UnionPacific
    15:37 17.07.2020

    Keď už vyrábajú F15 nanovo tak jej mohli dať aspoň RAM náter. To je v boji o ktorom hovoria trošku dôležitejšie ako krásny 20 palcový HUD display.

    Keď už vyrábajú F15 nanovo tak jej mohli dať aspoň RAM náter. To je v boji o ktorom hovoria trošku dôležitejšie ako krásny 20 palcový HUD display.

    • satai
      15:39 17.07.2020

      RAM nater sam o sobe nic neresi. Tvar je daleko dulezitejsi. Timhle smerem sel Silent Eagle, ale nakonec to nedopadlo a doba uz je jinde. Nemluve o tom, ze ten nater se muze, v ...Zobrazit celý příspěvek

      RAM nater sam o sobe nic neresi. Tvar je daleko dulezitejsi. Timhle smerem sel Silent Eagle, ale nakonec to nedopadlo a doba uz je jinde.

      Nemluve o tom, ze ten nater se muze, v zavislosti na okolnostech, i dost prodrazit pri udrzbe.Skrýt celý příspěvek

      • balm
        12:58 18.07.2020

        Prodražuje a komplikuje. "Nátěr" v jednoduchosti znamená elastickou hmotu (polyuretany, nitril apod), na kterou se vážou přesně vytvarované a rozložené vrstvy nanočástic, jejichž ...Zobrazit celý příspěvek

        Prodražuje a komplikuje.

        "Nátěr" v jednoduchosti znamená elastickou hmotu (polyuretany, nitril apod), na kterou se vážou přesně vytvarované a rozložené vrstvy nanočástic, jejichž základ tvoří karbonylové železo, ferity a chirální materiály (respektive jejich hybridní silseskvioxany a trialkoxysilany).
        Tvar, hustota, složení apod. se vždy váže na požadovaný kmitočet, polarizaci a úhly dopadu elektromagnetického vlnění. To jsme jen u magnetické složky a ještě zbývá dielektrická a keramická.

        Problém jsou teploty, vlhkost, nežádoucí částice v prostředí, ... a to další faktory, které výrazně snižují účinnost speciálních absorpčních hmot. Tedy kromě toho, že jsou pekelně drahé, vrtošivé, náročné na výrobu a rychle se opotřebovávají. Jejich aplikace a údržba není procházka růžovým sadem a navíc bývají vysoce škodlivé pro lidské zdraví.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      15:49 17.07.2020

      Povedal by som, že to hodnotili a nakoniec aj zhodnotili tak, že náklady na RAM náter nezodpovedajú hodnote ktorú by taký priniesol. Ergo, ekonomicky a logisticky nezmysel

      Povedal by som, že to hodnotili a nakoniec aj zhodnotili tak, že náklady na RAM náter nezodpovedajú hodnote ktorú by taký priniesol. Ergo, ekonomicky a logisticky nezmysel

    • flanker.jirka
      16:31 17.07.2020

      Pokus o F 15 s redukovanou RCS se jmenoval F 15 Silent Eagle https://www.airforce-technolog... a byl popsán i zde na armádních ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokus o F 15 s redukovanou RCS se jmenoval F 15 Silent Eagle
      https://www.airforce-technolog...
      a byl popsán i zde na armádních novinách
      https://www.armadninoviny.cz/f...

      ...zřejmě to v tomto případě není prioritouSkrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      17:12 17.07.2020

      RAM nátěr je dobrý doplněk, když už ne přímo vrstva, tak alespoň barva, u letadel používaných s čistou konfigurací, tj. bez výzbroje vně trupu (například průzkumné stroje). Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

      RAM nátěr je dobrý doplněk, když už ne přímo vrstva, tak alespoň barva, u letadel používaných s čistou konfigurací, tj. bez výzbroje vně trupu (například průzkumné stroje).
      Pokud pod křídla a trup pověsíte výzbroj ven, tak to ztrácí smysl.
      ... museli by jít podobnou cestou jako u Superhornetů, kde se pro výzbroj pořizuje "stealth" kontejner. Ale zase ztratíte výhodu velkého počtu nesené výzbroje, kterou F 15 unese.Skrýt celý příspěvek

    • logik
      12:23 18.07.2020

      Kdyby to bylo jediné letadlo u USAF, tak by to dávalo smysl. Ale věci, kde je třeba Stealth, bude řešit 5. generace. Tydle stroje jsou pro intercepting, CAS a podobné úlohy, kde je ...Zobrazit celý příspěvek

      Kdyby to bylo jediné letadlo u USAF, tak by to dávalo smysl. Ale věci, kde je třeba Stealth, bude řešit 5. generace. Tydle stroje jsou pro intercepting, CAS a podobné úlohy, kde je stealth zbytečný a kde množství podvěšené výzbroje bude stejně svítit jak vánoční stromeček RAM neRAM.Skrýt celý příspěvek

    • logik
      12:24 18.07.2020

      A ještě - USAF nakupuje F-15, protože chce co nejvíce ušetřit, především na údržbě. A RAM nátěr je na údržbě hodně drahý, to už by rovnou mohli koupit F-35.

      A ještě - USAF nakupuje F-15, protože chce co nejvíce ušetřit, především na údržbě. A RAM nátěr je na údržbě hodně drahý, to už by rovnou mohli koupit F-35.

    • balm
      12:30 18.07.2020

      To si jen "myslíte". Průhledový panel (ať již tradiční, nebo modernější HMDS) je zařízení, přes které pilot získává nejdůležitější informace. HUD nezobrazuje jen rychlost, výšku, ...Zobrazit celý příspěvek

      To si jen "myslíte". Průhledový panel (ať již tradiční, nebo modernější HMDS) je zařízení, přes které pilot získává nejdůležitější informace. HUD nezobrazuje jen rychlost, výšku, palivo, přetížení, horizont, ... ale také informace o cílech a objektech v prostoru, které získává ze všech hlavních systémů (situační povědomí).

      Protože nevíte, co vlastně RAM nátěr znamená ve skutečnosti, tak to přejdu jako výkřik do tmy.Skrýt celý příspěvek

      • Horny
        16:26 20.07.2020

        UnionPacific zřejmě myslel LCD displej v kokpitu, který nahradil skoro všechny ostatní přístroje. Je to holt dnes taková móda - létat na iPadech... Nicméně jestli to správně ...Zobrazit celý příspěvek

        UnionPacific zřejmě myslel LCD displej v kokpitu, který nahradil skoro všechny ostatní přístroje. Je to holt dnes taková móda - létat na iPadech...
        Nicméně jestli to správně chápu, moderní přilbové zaměřovače už pomalu dělají z HUD displeje také anachronismus.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...