Výroba vozidel ASCOD 2 už běží, ze Španělska se postupně přesune do Británie

Výroba vozidel ASCOD 2 už běží, ze Španělska se postupně přesune do Británie
BVP Ajax / DP (Zvětšit)

Před několika lety britská vláda v rámci programu Specialist Vehicle (SV) vybrala pro svou armádu pásová obrněné vozidla Ajax postavená na platformě ASCOD 2. První vozidla se nyní kompletují v moderním výrobním závodě korporace General Dynamics European Land Systems u španělské Sevilly, v další fázi pak bude montáž probíhat ve Walesu.

Nová vozidla rodiny Ajax od minulého roku vznikají v jednom z výrobních podniků společnosti Santa Bárbara Sistemas, která má sídlo v Madridu a patří pod křídla General Dynamics European Land Systems (GDELS) – evropské větve amerického gigantu General Dynamics. Tato tradiční španělská zbrojovka vyvíjí a vyrábí obrněná vozidla, obojživelná a speciální vozidla, ale také různé zbraňové systémy, munici a řízené střely. Patří také k hlavním dodavatelům techniky a servisních služeb pro španělské ozbrojené síly, v jejích továrnách se vyrábějí a opravují například bojová vozidla typové řady Pizarro nebo tanky Leopard 2E.

Tanky, obrněná vozidla na kolech i pásech a dlouhá historie

Počátky společnosti Santa Bárbara Sistemas lze vystopovat až do 16. století. Například dělovka v jihošpanělském městě Sevilla vznikla už v roce 1540 a její historické budovy jsou dnes součástí unikátní městské architektury v blízkosti centra. Vlastní společnost Santa Bárbara Sistemas zřídilo španělské ministerstvo obrany v roce 1960 a zahrnula tehdejší hlavní státní zbrojovky sídlící v Seville, Oviedu a Trubii. V roce 2001 se španělský stát v rámci racionalizace a konsolidace domácího strojírenského průmyslu rozhodl firmu zprivatizovat, a ta se stala součástí GDELS. Santa Bárbara Sistemas v současnosti disponuje dvěma hlavními výrobními závody, a to v Seville a Trubii.


BVP Ajax; větší foto / DP

Mezi hlavní vozidla a techniku, které za poslední desítky let v Santa Bárbara Sistemas vznikaly nebo byly vyvinuty, lze zahrnout například pásová vozidla Pizarro a Ajax na platformě ASCOD a ASCOD 2, dále kolová vozidla BMR, VEC, RG-31 nebo tanky AMX-30E či Leopard 2E. Jak již bylo řečeno, jedním z hlavních programů výrobního portfolia firmy je dnes produkce úvodní série vozidel rodiny Ajax pro britskou armádu. V moderních výrobních prostorách u Sevilly se kompletují vozidla do celků, korby a podvozky se pro ně svařují a montují v Trubii. To vše na základě zakázky na 589 vozidel za 3,5 miliardy liber z roku 2014.

Tehdy v rámci výběrového řízení a po rozsáhlých zkouškách britského ministerstva obrany vyšlo z porovnání vítězně vozidlo ASCOD 2, na jehož základě vznikla sériová podoba rodiny vozidel označovaných souhrnně jako Ajax, které tak porazilo konkurenční typ CV-90 od zbrojovky BAE Systems. Není bez zajímavosti, že se nejnovější generace vozidel ASCOD 2 a CV-90 utkají i v nadcházejícím výběrovém řízení Ministerstva obrany ČR.


Power-packy ve španělském montážním závodě Santa Bárbara Sistemas; větší foto / DP


Montážní linky BVP Ajax, větší foto / DP

Přenos výroby i technického zabezpečení a servisu

Dodavatelem vozidel Ajax pro britskou armádu je General Dynamics UK (GD UK), což je pobočka GDELS v Británii, přičemž právě GDELS je vlastníkem všech práv týkajících se technologických i konstrukčních řešení uplatněných v projektu Ajax, jenž vychází z vozidla ASCOD 2. Výroba a dodávky nových vozidel jsou rozděleny do dvou fází. Během první vznikne sto vozidel Ajax v závodě u Sevilly, zbytek vozidel se bude během druhé fáze kompletovat v nové továrně v jižním Walesu za podpory GDELS prostřednictvím GD UK.

Nepůjde však jen o přenesení montáže vozidel, továrna ve Walesu bude mít do budoucna na starosti i technickou podporu, servisní služby pro vozidla a bude také mít na starosti modernizační projekty a další technický vývoj. Británie tak bude zcela soběstačná při provozování vozidel Ajax během celého jejich životního cyklu. Je to také důkaz faktu, že GDELS je schopná bez potíží převézt výrobní a opravárenské kapacity kamkoliv podle požadavků jakékoliv armády, která ASCOD 2 zavede do výzbroje, a to včetně know-how a výrobní dokumentace.

Podobný postup GDELS deklaruje i v případě úspěchu ve výběrovém řízení na nová pásová vozidla pro českou armádu. Plánuje se, že kompletace vozidel by probíhala v českých podnicích, a to v nejvyšší možné míře, ze zahraničí by byly dodávány jen komponenty, pro které nejsou v ČR výrobní kapacity nebo výrobci na potřebné technologické úrovni. Ostatně tento přistup GDELS zvolila i v případě vozidel Pandur II CZ 8x8 pro českou armádu. Ty byly z velké části vyrobeny a také vyvinuty v České republice a jejich další výroba i servisní a technické služby jsou zajišťovány českými podniky. Velmi důležitá je také skutečnost, že GDELS deklaruje možnost čerpat zkušenosti i technická řešení z britského programu Ajax pro případné zavádění vozidel ASCOD 2 do výzbroje české armády v případě, že by tento typ byl vybrán v rámci nadcházejícího výběrového řízení.


Korba BVP Ajax; větší foto / DP


BVP Ajax; větší foto / DP

Velkou výhodou by mohlo být, že program Ajax zahrnuje 6 verzí a 9 variant vozidel – Ajax, Ares, Athena, Argus, Atlas, Apollo ve variantách – průzkumné/bojové vozidlo pěchoty, vozidlo řízení palby, přehledové, pozorovací, obrněný transportér, vozidlo velení a řízení, ženijní/průzkumné, vyprošťovací a opravárenské. Modularita konstrukce i otevřená architektura vybavení a elektronických systémů však umožňují rychlý vývoj i dalších verzí a speciální provedení, jako například vozidlo palebné podpory s bojovými věžemi a zbraněmi do ráže 120 mm či minometné atd.

Základem pro řadu vozidel Ajax se stalo nejnovější provedení vozidla ASCOD 2 označované jako ASCOD 42, které představuje jeho nejtěžší provedení, a které bude nabízeno i české armádě. Jak již bylo řečeno, pro britskou armádu GDELS vyvinul celkem devět specializovaných vozidel. Znamená to, že pokud by česká armáda vybrala za nástupce BVP-2 typ ASCOD 2, mohla by do své výzbroje zavést už vyvinuté účelové modifikace vycházející z britských. Podle současných plánů by česká Ministerstvo obrany chtělo o vítězi tendru rozhodnout na podzim tohoto roku a ve velmi krátké době získat první vozidla. Souběh zavádění nových vozidel pro britskou i českou armádu by tak mohl mít velký přínos pro obě strany.

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Kichot
    13:01 19.03.2019

    Díky všem předchozím výběrovým řízením jsem v klidu " Nic nebude" maximálně nějaký kočkomrd aby se zalepily huby... Vždyť neumí ani koupit 4! auta pro speciály (Perun). Navíc oslabování ekonomiky je tady, Bureš volá po šetření a místo toho se přidá důchodcům a novorozencům... Šetřit se bude tam kde vždycky. A už to začalo propuštěním úředníků

    • Rase
      15:20 19.03.2019

      Bohužel nezbývá než souhlasit - bohužel .(

  • Jirosi
    08:32 19.03.2019

    Muže mi někdo vysvětlit, jaký vliv má tendr na "ajax" na náš výběr?

    -Technologie a technická řešení vlastní UK
    -Výroba jede v UK
    -Varianty vozidla opět majetek UK

    Takže jakou výhodu z toho má CR mít, když UK svoje vozidlo ani technologie do tendru neposlala...

    • lalalik
      09:39 19.03.2019

      Můžete mi vysvětlit, kdo vás učil číst??????
      cituji:
      "Dodavatelem vozidel Ajax pro britskou armádu je General Dynamics UK (GD UK), což je pobočka GDELS v Británii, přičemž právě GDELS je vlastníkem všech práv týkajících se technologických i konstrukčních řešení uplatněných v projektu Ajax, jenž vychází z vozidla ASCOD 2. "

      Takže na co se ptáte?????

    • lalalik
      09:46 19.03.2019

      A ještě, budíček!!!!, Celý článek je o tom, že GDELS vyrábí první stovku vozidel ve SVÝCH továrnách ve Španělsku a že výrobu postupně přesune. Tedy ta GDELS, která nabízí SVŮJ výrobek i AČR, jež bude vycházet rovněž z ASCODu 42 a může na něj uplatnit i technologická řešení použžitá u Ajaxu, jelikož je jejich vlastníkem. Bože, tady jsou tedy čtenáři....

      • Jirosi
        12:27 19.03.2019

        Přesně jak píšete v příspěvku výše. GDELS vlastní jen technologie ASCOD 2 použité v projektu AJAX. Nevlastní technologie AJAXu získané v tomto programu.

        ASCOD 42, tedy nebude vycházet z AJAXu! Ale jen z ASCOD 2 ... A ano, ty části co má se na AJAX neupravovali z ASCOD 2 budou stejné...

        Mít licenci k výrobě, a mít licenci k technologii a jejímu použití v jiném vozidle jsou zcela odlišné věci.
        AJAX je plně pod UK, ta jeho výrobu a další vývoj umožňuje jen pobočce v UK. V proto ho ani GDELS nemůže nabízet v tendru ACR, a musí nabízet ASCOD 2(42).
        AJAX jako takový nesoutěží, protože to by musela UK povolit.
        Ano, první kusy se vyrobí ve Španělsku. Ale to nehraje z našeho pohledu žádnou roli.

        • lalalik
          12:45 19.03.2019

          kriste pane, vy jste tedy ukázkový příklad zdi, na kterou se hází hrách. Ať jsou fakta jakákoliv, tak vy si to obrátíte podle sebe.
          Můžete mi přeložit tuhle genialitu do češtiny:
          "Přesně jak píšete v příspěvku výše. GDELS vlastní jen technologie ASCOD 2 použité v projektu AJAX. Nevlastní technologie AJAXu získané v tomto programu."

          Takže jinak, podle jasných vyjádření šéfů GDELS během návštěvy továrny u Sevilly, kde se Ajaxy dělají, je to přesně tak, jak jsem to psal v příspěvcích výše a přesně obráceně, něž jak si to abstrahujete vy na základě pouček dojmologie. Jasně že GDELS nenabídne české armádě totožná vozidla odpovídající britským, protože armáda bude mít jiné požadavky než má britská. Ale jde o to, že GDELS v případě českého tendru NENÍ nijak limitovaná či omezována někým v tom, co české armádě nabídne. Když to přeložím specialistům dojmologie, GDELS může AČR nabídnout totožná vozidla jako britské armádě bez několika krabiček uvnitř (utajené či podle specifických britských požadavků udělané elektronické přístroje), pokud by je AČR chtěla. AČR je však chtít nebude, minimálně BVP, které bude mít jiné určení než základní Ajax, ale už nic nebrání tomu, aby např. Ares, Apollo atd. nebyly pro AČR a britskou armádu ve velké míře stejné, pokud to AČR bude chtít.

          • Jirosi
            13:13 19.03.2019

            lalalik 09:39 19.03.2019
            "cituji:
            "Dodavatelem vozidel Ajax pro britskou armádu je General Dynamics UK (GD UK), což je pobočka GDELS v Británii, přičemž právě GDELS je vlastníkem všech práv týkajících se technologických i konstrukčních řešení uplatněných v projektu Ajax, jenž vychází z vozidla ASCOD 2. "

            "jenž vychází z vozidla ASCOD 2. "
            Tedy je tam jak vy píšete napsané: "vlastní všechny technologie použité u vozidla AJAX", nebo je tam speciálně pro vás napsané "ASCOD 2".
            Pokud by to bylo jak tvrdíte vy, určitě by se rádi pochlubily. Ale ono to tak není. A proto to tam je napsané přesně, jak to je napsané...

          • Marcus
            16:30 20.03.2019

            lalalik:
            Jirosimu nemá cenu něco vysvětlovat! :D To už jsem dávno vzdal debaty s ním. Na jakýkoliv jeho vyvrácený nesmyslný argument odmítá reagovat a místo toho hned vydedukuje další nesmysl! :D :D :D
            Ukázková zeď! Tak pevný nervy!

          • Jara
            22:33 21.03.2019

            S jirosim je to někdy obtížné, ale občas udeří hřebík na hlavičku jako právě teď Marcusy lalalik píše jen pod PR sračky spojených s CSG je to takový užitečný ... , pravdou je že vývoj AJAXU si za velkou spoustu liber zaplatila UK a muže nám ho nabídnout tedy jen královna pokud by to bylo bvp .....
            Zatím nám GDELS přes csg nabízí nejvetší shit ze všech

  • Jura99
    18:07 18.03.2019

    Jestli v případě vozidel pro AČR dobře chápu podmínku výroby a doživotního servisu ve VOP CZ, může to znamenat horší šanci na prodej třetím stranám a nějaký další vývoj, ale samozřejmě jistější je ten servis pro AČR, že jej nebude dělat někdo za nesmyslné peníze. Vizi, že VOP bude úspěšný v obchodě a bude vyrábět BVP pro třetí strany (export) nevěřím. Je to přece jen státní podnik se všemi výhodami i nevýhodami s tím spojenými.

    • CerVus
      19:57 18.03.2019

      Taky nevidím šanci ty Ascody udat pokud vyhrají tendr. Kdo bude asi tak mít lepší vyjednávací pozici Španělsko s VB nebo naše malá zemička? Oni mají více zkušeností s technikou, mnohem lepší podporu politiků a hlavně kontakty. Kolik jsme prodali dnes už podprůměrných pandurů 2 nebo L159 (za plnou cenu)?

      • Jirosi
        08:35 19.03.2019

        Pandurů se prodalo celkem dost, jenže ne přes VOP...

        • Marcus
          16:31 20.03.2019

          A přez koho? ;)

      • lalalik
        10:13 19.03.2019

        Jaké Španělsko, jaká VB???? Chápete vůbec, že ASCOD je produkt soukromé nadnárodní společnosti a kde a kam se bude vyvážet nebo vyrábět nerozhodují nějaké vlády či země, ale vedení GDELS, potažmo GD, proboha? Je to stejné jako s pandury, ty teď může Excalibur Army prodávat do přesně vymezených dalších zemí ne na základě nějakého povolení rakouské vlády (protože české pandury původně vyráběl GDELS-Steyr), ale díky licenci od GDELS!!! Takže pokud by nějaký český výrobce chtěl přeprodávat ASCOD někam dál, tak jedině na základě licence GDELS! Tedy nehrozí, že by "český" ASCOD šel proti "britskému" nebo "španělskému" ASCODu v nějakém výběrovém řízení, o prodejních strategiích by rozhodovala GDELS. Stejně je to u panduru, Excalibur Army je může nabízet třeba v Indonésii, Tahajsku, Slovensku, Maďarsku atd., ale ne ve Francii nebo třeba v Belgii atd.... protože má licenci od GDELS jen pro určitá teritoria.

        • Jara
          22:41 21.03.2019

          On je rozdíl když si koupíte podle dohodnutých pravidel licenci na hotový produkt a nebo si u soukrimé společnosti zaplatíte vývoj podle vašich požadavků jako v případě UK pak ta licence automaticky výrobci nepatří a to že AJAX nikde GDELS nenabízí potvrzuje to že angláni nejsou idioti aby platily vývoj soukromé firmě........

  • dante1
    17:39 18.03.2019

    Hezké,no co se týká toho tendru pro AČR tak transfer technologii a přenesení výroby v největším možném rozsahu slibují snad všichni zájemci.Osobně bych byl raději za Pumu nebo Lynx,už jen kvůli navázání spolubráce s německým zbrojním průmyslem .Navíc to jsou moderní a perspektivní kunstrukce .Mohli by jsme se tak podílet i na zakázkách pro další země, případně i přímo pro bundeswehr ,v případě Ascodu moc nevěřím tomu že by to od nás někdo koupil.

    • givicz
      07:45 19.03.2019

      Tak vzhledem k tomu že Babiš k Doníkovi do USA nedostal pozvánku jenom tak pro krásné oči ale zcela jistě to bylo za něco a vzhledem k tomu, že při nedávném výročí 20 let od vstupu do NATO byl generální partner General Dynamics a hlavní partner této akce byl Bell , tak si myslím, že je víceméně jasné co to bude... dále je třeba si uvědomit, že nejsme v NATO aby si od nás někdo něco kupoval, tlak na zvyšování rozpočtu armády zejména ze strany USA je z toho důvodu, že očekávají, že velké nákupy budou zejména u jejich firem..

      • Clanek
        07:59 19.03.2019

        Tlak na zvysovani rozpoctu armady zejmena ze strany USA je tu z duvodu americkeho procitnuti, ze Evropa, stejne bohata (nekde i bohatsi) a pocetnejsi nez USA si zije v luxusu bezpeci, za ktere ale neplati. Plati za nej USA a to to po par dekadach proste prestalo bavit. Ze z toho neco cinkne i americkym zbrojovkam (protoze casto maji lepsi / stejne dobry ale levnejsi produkt nez evropska konkurence je jen prirozene a z pohledu americana prijemne plus.

      • Jura99
        08:03 19.03.2019

        Kéž by, byl bych všemi 10 pro nákup techniky z USA a co největší vliv USA u nás, včetně jakékoliv posádky US Army nebo air force na našem území. Náš stát vděčí za vznik zejména USA a dosud od nich přicházel pouze pozitivní vliv (záchrana před nacisty, záchrana před komunisty). Pokud vláda přivezla z USA příslib nákupu vrtulníků, nemám s tím nejmenší problém, ačkoliv zrovna vrtulníky jsou věc, kterou má momentálně lepší Evropa, H145M a H225M by byla pro AČR asi lepší kombinace a USA bychom mohli vyjádřit vděk nákupem něčeho jiného (např. raketomety HIMARS).

        • liberal shark
          08:12 19.03.2019

          Beru to tak, že USA za nás platí jaderné odstrašování, provoz vojenských družic, straegickou dopravu, ochranu námořního obchodu a milion dalších věcí. Nějakých 200 BVP a 12 vrtulníků jsou proti tomu drobné ...

          • Jura99
            08:32 19.03.2019

            Přesně. Dlužíme jim určitě hodně, už klid a demokracie v Německu je spíš daná dozorem USA. Bez nějakých výběrových řízení bych jim dal dostavbu Temelína, Dukovan a všechny zbraně bral primárně od nich nebo z Izraele.

        • Rase
          08:52 19.03.2019

          Přesně tak, není důvod, proč bysme si nemohli pořídit třeba americké raketomety, Patrioty, JLTV, UH-60 (k nim klidně i H145M) a nevím co všechno dalšího (výhledově třeba i tu F-35). Reálně od nich ale nemáme nic - obecně ja na tom AČR dost bídně s výzbrojí...

          • Scotty
            09:03 19.03.2019

            Tak nákup amerických vrtulníků je možné brát jako hotovou věc. Někde jsem četl že armáda do budoucna požaduje nahrazení Mi-24 bojovou helikoptérou, což celkem nahrává kombinaci UH-1 a AH-1.

          • Rase
            10:30 19.03.2019

            Scotty:
            bohužel tomu moc nevěřím, buď se koupí rovnou kombinace Viper a Venom, nebo nemá smysl očekávat, že za X let, třeba už jiná vláda, pořídí k Venomům Vipery. Pokud na to teď nejsou peníze, tak se to dá řešit opcí. Pokud jde o bitevní vrtulníky, tak už nevěřím našemu MO, že by nějaké opravdu pořídili. Čistokrevný bitevník je zkrátka až moc velký luxus - byť plně vyzbrojený Venom (nebo UH-60) by stál stejně nebo i víc... (za integraci výzbroje)

          • Scotty
            16:09 19.03.2019

            Rese
            Tak hned se pořizovat určitě nebudou. MO nechalo zgenerálkovat myslím 10 Mi-35 takže ty budou jistě nějaký rok sloužit.
            Právě výhoda Venomu+Viperu je v tom že se nejedná o dva rozdílné vrtulníky. Díky sdílení dílů by provozování společné letky nezvedalo náklady tak jako provozování rozdílného tipu bitevního a transportního vrtulníku.
            Pokud se ovšem pořídí UH-60 pak je téměř jisté že se další bitevní vrtulník pořizovat již nebude a přinejlepším se na UH-60 pořídí naváděné zbraně.

          • Jirosi
            17:00 19.03.2019

            Protože se jich koupí minimální množství je ta instalace raket spíše vyhazovaní peněz.
            V konfliktu by stejně nebyli žádné volné letové hodiny pro sekundární bojovou úlohu.