Výroba vozidel Flyer pro speciální jednotky se rozbíhá

Foto: Flyer 72 /  General Dynamics
Flyer 72 / General Dynamics

Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) je připraveno přijmout první várku lehkých terénních vozidel Flyer od firmy General Dynamics. Vozidlo Flyer vyhrálo minulý rok program GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle 1.1). GMV 1.1 je po JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) největší program Pentagonu současnosti pro lehká terénní vozidla.

GMV 1.1 - nové vozidlo pro americké speciální jednotky

Program GMV 1.1 si klade za cíl najít náhradu za vozidla GMV (Ground Mobility Vehicle) – odlehčená a speciálně upravená vozidla HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), lépe známa jako „Humvee". Vozidla GMV vznikla na základě zkušeností z operace Pouštní bouře (1991).

V současné době běží výroba pokročilých lehkých útočných vozidel Flyer ALSV (Advanced Light Strike Vehicle) v rámci počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production). V anglo-saské terminologii LRIP označuje předsériovou výrobu. Zákazník na malém vzorku v reálu otestuje, zda zboží odpovídá dohodnutým technickým parametrům.

Naopak výrobce v rámci LRIP zdokonaluje technologii výroby a připravuje se na masovou výrobu. LRIP je jednoduše přechodnou fázi, od většinou ručně vyráběných prototypů k masové výrobě.

V rámci LRIP General Dynamics dodá velitelství SOCOM 82 vozidel Flyer. Celkově se počítá s dodávkou 1300 vozidel za 562 milionů dolarů. V dodávce je samozřejmě zahrnuto logistické zabezpečení, veškerá servisní a opravárenská zázemí, výcvik, školení, náhradní díly, atd.

SOCOM pro své potřeby nakoupil dvě verze vozidel - Flyer 72 a Flyer 60. Číslo za názvem označuje šířku vozidla v palcích. Speciální užší varianta Flyer 60 je uzpůsobená pro transport uvnitř konvertoplánů V-22 Osprey.

Samozřejmostí je maximální shodnost dílů u obou vozidel, od motorů, přes převodovku, odpružení až po elektrickou a elektronickou výzbroj. Dominantním typem se stane širší Flyer 72, který je přepravitelný uvnitř letadel C-130 Hercules a vrtulníků CH-47 Chinook.

Užší verze byla vyvinutá v rámci paralelního programu V-22 ITV (V-22 Internally Transportable Vehicle), tedy čistě jako vozidlo určené pro transport uvnitř konvertoplánu V-22 Osprey. V rámci počáteční objednávky dostane SOCOM 10 kusů vozidel Flyer 60.

Flyer - vozidlo pro řadu misí

Flyer je lehký terénní automobil s extrémní průchodnosti terénu. Hmotnost vozidla Flyer 70 je 2315 kg a hmotnost užitečného nákladu 2500 kg. U Flyer 60 jsou hmotnostní hodnoty 2000/2000 kg. V případě potřeby je možno obě vozidla vybavit keramickými balistickými pláty a neprůstřelnými skly – až proti střelám 7,62×51 mm.

Ve vozidle je místo pro devět operátorů. Vnitřní prostor však lze uzpůsobit pro konkretní misi, jednotku nebo poslání.

Počítá se například s útočnou verzí, průzkumnou, záchranou, čistě komunikační nebo verzí pro velení, řízení, komunikaci, průzkum, sledovaní a zpravodajství C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Standardní výbavou vozidla se stanou nejrůznější bezpilotní prostředky.

Foto: Flyer 72 s 30 mm rychlopalným kanonem  Hughes M230 Chain Gun na výstavÄ› AUSA 2014. / Nobles Flyer 72 s 30mm rychlopalným kanonem Hughes M230 Chain Gun na výstavě AUSA 2014. / Nobles

Na korbu lze umístit nejrůznější vybavení nebo zbraňové systémy. Na proběhlé výstavě AUSA 2014 jsme mohli vidět automobil Flyer v útočné verzi osazený 30mm rychlopalným kanónemM230 Chain Gun usazený na montážním systému Viper Gun System (VGS).

Zbraň M203 dokáže vystřelit až 300 ran za minutu a najdeme ji například u vrtulníků AH-64 Apache. Samotný montážní systém VGS je uzpůsoben pro montáž až 11 zbraní, od kulometu ráže 7,62 mm, přes 40mm granátomet až po zmíněný 30mm rychlopalný kanon M230.

Automobil pohání turbodieslový motor o výkonu 145 kW (195 koní, 400 Nm), který splňuje normu Euro V. Krouticí moment se přenáší přes šestistupňovou převodovku Tiptronic na dvě (pro vysokou rychlost) nebo čtyři kola (pro jízdu v těžkém terénu).

Maximální rychlost vozidla je 160 km/h (někdy uváděno 140 km/h). Dojezd s interními nádržemi na pevné cestě (65 km/h) je přes 1000 km. Při reálné misi v těžkém terénu je však typický dojezd okolo 500 km.

Zdroj: General DynamicsDefenseTech, FoxtrotAlpha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Obrněné vozidlo Panhard CRAB

Francouzská armáda začne od roku 2018 nahrazovat lehká obrněná vozidla Panhard VBL. Jedním z možných ...

MUTT – tažné robotické vozidlo pro námořní pěchotu

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) testuje nové zásobovací robotické vozidlo MUTT ...

ACV 1.1: Obojživelný transportér pro námořní pěchotu

Sympozium Modern Day Marine představilo veřejnosti aktuální modernizační projekty americké námořní ...

DAGOR : Vozidlo pro speciální operace

Americká firma Polaris Defense na výstavě AUSA 2014 (Association of the United States Army 2014) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    21:47 18.10.2014

    Velice zajímavá mi připadá možnost osazení vozidla rychlopalným kanónem. V tu chvíli se z něj stává nebezpečí i pro potvory typu Pandur II...